Podziękowanie
Podaj jak najwięcej wyrazów pokrewnych do słowa 'dzięki'.
Przyjrzyj się zdjęciom zamieszczonym w galerii i odpowiedz na poniższe pytania.
Odpowiedz, jaki kolor mają wymienione poniżej elementy.
trawa;
jagoda;
słońce;
maki;
niebo.
Przeczytaj zmieszczony poniżej wiersz Jana Twardowskiego i wykonaj związane z nim ćwiczenia.
PodziękowanieDziękuję Ci że nie jest wszystko tylko białe albo czarne
za to że są krowy łaciate
bladożółta psia trawkapsia trawka
kijankikijanki od spodu oliwkowozielone
dzięciołydzięcioły pstre z czerwoną plamą pod ogonem
pstrągipstrągi szaroniebieskie
brunatnofioletowa wilcza jagodawilcza jagoda
złoto co się godzi z każdym kolorem i nie przyjmuje cieniapoliczki piegowate
dzioby nie tylko krótkie albo długie
przecież gile mają grube a dudki krzywe
za to
że niestałość spełnia swe zadanie
i ci co tak kochają że bronią błędów
tylko my chcemy być wciąż albo – albo
i jesteśmy na złość stale w kratkę
Ustal, komu dziękuje podmiot liryczny w wierszu Jana Twardowskiego. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij, za co dziękuje podmiot liryczny.
Wymień epitety, którymi podmiot liryczny określił: krowy, kijanki, psią trawkę, dzięcioły, pstrągi, wilczą jagodę, policzki, dzioby. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu ten środek stylistyczny.
Wymień nazwy ptaków występujące w wierszu Jana Twardowskiego.
Ustal, kto chce 'być wciąż albo – albo', a jaki jest w rzeczywistości. Wyjaśnij przenośnię, która występuje w ostatnim wersie.
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: 'za to/że niestałość spełnia swe zadanie/i ci co tak kochają że bronią błędów'.
Wyjaśnij, jaki obraz człowieka wyłania się z wiersza Jana Twardowskiego.
Zaproponuj wymyślone przez ciebie nazwy kolorów i wpisz je w pola znajdujące się poniżej. Dopisz do nich swoje skojarzenia, np. z konkretnymi przedmiotami, uczuciami, osobami itp.
Zredaguj podziękowanie skierowane do wybranej osoby, np. mamy, brata, nauczyciela, przyjaciela.