Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R14pQzthGEvfr
Ilustracja przedstawia nowożytny miedzioryt z wyobrażeniem sylwetki Bolesława Chrobrego. Mężczyzna z siwą brodą i długimi włosami patrzy na wprost widza, w dolnej krawędzi ilustracji widoczny szeroki kołnierz płaszcza. Król na głowie nosi zdobioną koronę w formie otwartej, na obręczy widoczne faliste i proste ornamenty oraz wypukłe wypusty, imitujące kamienie szlachetne. Za głową króla tło w postaci łączonych obręczy.

Korzenie Polski – powtórzenie wiadomości z okresu piastowskiego

Bolesław Chrobry, ok. 1702, miedzioryt, Biblioteka Narodowa
Źródło: Benoit Farjat, domena publiczna.

Skomplikowane drogi młodej Polski

Początki dziejów naszego państwa należą do jednych z najbardziej interesujących i nie w pełni wyjaśnionych wątków. Skąpość źródeł historycznych i niedostatek artefaktów z prac wykopaliskowych archeologów potęguje efekt tajemnicy wokół pierwszych dziesięcioleci istnienia organizacji państwowej, zawiązanej przez księcia Mieszka I i jego na wpół legendarnych przodków. Oto w Europie Środkowej pojawia się osoba władcy, który umiejętnościami i charyzmą buduje nowe państwo. Zakłada także dynastię, która mimo wielu zawirowań dziejowych trwała na polskim tronie przez kilka stuleci z wieloma sukcesami, ale także porażkami. W tym miejscu należy przypomnieć opowieść o korzeniach Polski.

Ważne!

Poniżej zamieszczono wypowiedź prof. Wiszewskiego dotyczącą pułapek, jakich  należy unikać badając najwcześniejsze dzieje Polski. Zapoznaj się z materiałem.

Rg6FvqvaLlQeb
Nagranie video. Na początku plansza z tytułem: „Jaka była Polska, jacy byli Polacy u zarania swojej historii?”. Następnie pojawia się prof. dr hab. Przemysław Wiszewski – historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o krótkich włosach w okularach siedzi w jasnym pomieszczeniu. W tle biała ściana, fragment mapy świata, regał, kwiaty. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił prof. dr hab. Przemysław Wiszewski, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", czerwiec 2015.

Początki państw

Polecenie 1

Na podstawie zdobytej wiedzy zaznacz czynniki, które wpłynęły na kształtowanie się wczesnośredniowiecznych państw (Wskazówka: Informacje dotyczące Państwa Franków znajdziesz w lekcji: Plemiona germańskie na gruzach CesarstwaPU2QTjs83Plemiona germańskie na gruzach Cesarstwa).

R7M6FfSSgcJFM1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odwołując się do okoliczności powstawania państw germańskich i słowiańskich, wskaż różnice i podobieństwa między nimi. Czy okoliczności powstania miały wpływ na dalsze losy państwa? Napisz odpowiedź.

RKxSMYG0vtrsV
(Uzupełnij).

W pochodzącej z końca XIII wieku Kronice wielkopolskiej, autor przedstawił wersję początków Polski, która stała się podstawą wielu późniejszych opowieści:

Kronika wielkopolska
Kronika wielkopolska

[...] w najstarszych księgach piszą, że Panonia jest matką i kolebką wszystkich narodów słowiańskich. [...] Z tych Panończyków pochodzili trzej bracia, synowie Pana, władcy Panończyków, z których pierworodny miał na imię Lech, drugi Rus, trzeci Czech. I ci trzej wydawszy potomstwo z siebie i ze swego rodu, posiadali trzy królestwa: Lechitów, Rusinów i Czechów [...]. Spośród nich, jak okazuje się zarówno z kronik, jak i z [rozległości] granic, przewagę, panowanie i najwyższą zwierzchność władzy mieli Lechici'.

056 Źródło: Kronika wielkopolska, tłum. K. Abgarowicz, Warszawa 1964, s. 47.
Ćwiczenie 1
R10Lk94Pc1MCl1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Dlaczego autor podkreślał, że był on pierworodnym synem ojca, Pana? Czy można to powiązać z wymieniem dwóch pozostałych braci Lecha? Napisz odpowiedź.

R1Vnq7UsfppMs
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zastanów się i napisz dlaczego autor 'Kroniki wielkopolskiej' wskazuje na wspólne pochodzenie Lechitów, Czechów i Rusinów. Z kim walczyli Polacy? Które sojusze z książętami mogły wpłynąć na utrzymanie się na tronie książąt piastowskich?

R1TfaXP15nYL5
(Uzupełnij).
RmYeOgf97iy9O1
Polska Bolesława Chrobrego
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
RN1yx5y3UHGUe
Ćwiczenie 2
Ziemie odziedziczone przez Bolesława Chrobrego Możliwe odpowiedzi: 1. Wielkopolska, 2. Grody Czerwieńskie, 3. Małopolska, 4. Milsko, 5. Czechy, 6. Łużyce, 7. Pomorze Gdańskie, 8. Mazowsze Ziemie podbite przez Bolesława Chrobrego Możliwe odpowiedzi: 1. Wielkopolska, 2. Grody Czerwieńskie, 3. Małopolska, 4. Milsko, 5. Czechy, 6. Łużyce, 7. Pomorze Gdańskie, 8. Mazowsze
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Na podstawie opisu mapy odpowiedz, dlaczego Bolesławowi Chrobremu nie udało się przekazać zdobyczy następcom. Odpowiedź uzasadnij.

tvzIMdF41A_0000003X

Quiz

Aby poprawnie rozwiązać quiz zasięgnij informacji z następujących materiałów: Kim byli i skąd przyszli Słowianie?https://epodreczniki.pl/b/PfHDjVMt8Kim byli i skąd przyszli Słowianie?', Mieszko I- król pogan, książę chrześcijanhttps://epodreczniki.pl/b/P1AX1oRXOMieszko I- król pogan, książę chrześcijan, Czas krucjathttps://epodreczniki.pl/b/PcxJPxe0bCzas krucjat, Kłótnie w rodzinie książęcej i podział Polski przez Krzywoustegohttps://epodreczniki.pl/b/P150KrfCbKłótnie w rodzinie książęcej i podział Polski przez Krzywoustego, Piastowie między Cesarstwem a Królestwami Europy Środkowej i Wschodniejhttps://epodreczniki.pl/b/PTQTaj9lFPiastowie między Cesarstwem a Królestwami Europy Środkowej i Wschodniej', Zjednoczone Królestwohttps://zpe.gov.pl/a/zjednoczone-krolestwo/DNgBoqFJpZjednoczone Królestwo.

Ćwiczenie 3
RHupsKNkPGJdm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RbUyl9CEST4kj1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R4Mk3Dm6j0NUo1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RPErVOOciwrKo1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RUyqwQDHVaN4P1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1Kw7W5IxKzEk1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R12Rrv4YDVQXk1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Dzięki temu spotkaniu z historią uzyskałem lub rozwinąłem:

  • umiejętność:

R15F3KO1wkPuQ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  • wiedzę:

R1BSWJa04PQAP
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  • zrozumienie:

RAYNjaDpQmU4V
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.