Ułóż historyjkę, w której wykorzystasz (w odpowiedniej formie gramatycznej) następujące sformułowania: podróżować pociągiem, wychylać się przez okno, zauważyć sklep ze słodyczami, zatrzymać pociąg, zdenerwowany konduktor, zmartwiona wychowawczyni grupy, stanowczy kierownik kolonii.
Zacznij od słów: Dzieci siedziały w przedziale...
Opowiedz, co się wydarzyło w ułożonej przez ciebie historyjce. Użyj następujących słów:
maszynista,
nauczycielka,
hamulec,
chłopiec.
Posłuchaj nagrania lub przeczytaj poniższy tekst. Porównaj ułożoną przez siebie historyjkę z treścią listu Miziołka. Czy opisana przygoda jest podobna do wymyślonej przez ciebie na podstawie obrazków? Wskaż podobieństwa i różnice.
Kości zostały rzuconeR6z0trqvpusyI11
List Miziołka jest fragmentem książki Joanny Olech pt. Dynastia Miziołków.
To zabawna powieść, napisana w formie pamiętnika, która opisuje codzienne sytuacje i przygody sympatycznej rodziny.
Opowiedz własnymi słowami, co się wydarzyło podczas podróży na kolonie.
Zastanów się, jaki jest Miziołek. Wybierz słownictwo, które twoim zdaniem do niego pasuje: wesoły, odważny, smutny, tchórzliwy, lubi się bawić, lubi dokuczać innym, lubi psocić, obraża kolegów, dowcipny, marudny.
Weź udział w klasowej rozmowie na temat bohatera. Odpowiedz na pytania:
Czy Miziołek mógłby zostać twoim kolegą? Dlaczego?
Na podstawie listu przedstaw, jakie plany ma Miziołek na najbliższy czas. Spróbuj je pokazać bez wypowiadania słów.
Zastanów się i odpowiedz, czego brakuje w liście Miziołka. Jakie fragmenty zostały w nim opuszczone? O czym mógł jeszcze napisać?
Kości zostały rzucone (łac. alea iacta est, dosł. kostka została rzucona
) – słowa
te wypowiedział Juliusz Cezar w 49 r. p.n.e., kiedy na czele armii przekraczał rzekę Rubikon. Ta decyzja oznaczała rozpoczęcie wojny domowej w republice rzymskiej.
Obecnie powiedzenie jest powszechnie znane w formie kości zostały rzucone. Oznacza podjęcie ryzykownej i nieodwracalnej decyzji, zrobienie czegoś nieodwołalnego, czego nie można zmienić.
Wytłumacz, dlaczego jedna z wychowawczyń postanowiła wrócić do Warszawy. Dlaczego kierownik kolonii się nie zgodził? Zastanów się i odpowiedz, czy tobie zdarzyły się podobne sytuacje w czasie wakacji.
Jak należy się zachowywać w wagonie kolejowym? Zapisz w punktach zasady.
Kierownik kolonii powiedział: „Kości zostały rzucone”. Miziołek nie zrozumiał jego słów. Wyjaśnij chłopcu, co miał na myśli kierownik kolonii.
Ułóż dwa zdania z powiedzeniem „kości zostały rzucone”. Opisz w nich codzienne sytuacje. Zdania zapisz tutaj lub w zeszycie.
W liście Miziołka pojawiło się określenie „ekstra”. Odpowiedz, czy w każdej sytuacji można używać tego słowa.
Zastanów się, jakimi wyrazami można zastąpić nadużywane obecnie „ekstra”, „super”, „cool” [czyt. kul]. Wymień co najmniej osiem takich określeń. Następnie wybierz cztery z nich i ułóż z nimi zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
W liście Miziołka pojawia się znak interpunkcyjny składający się z trzech kropek umieszczonych w nawiasie. Odszukaj w dostępnych źródłach informacji, co on oznacza.