Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLevifn0D1AQ81
Czarno‑biała ilustracja przedstawia portret Ignacego Krasickiego. Jego okrągłą, dość pulchną twarz okalają po bokach loki zaczesanych gładko nad czołem włosów. Pod brodą zwisają dwa prostokątne czarne paski materiału obwiedzione białą lamówką – ozdobne befki charakterystyczne dla biskupiego stroju w XVIII wieku. Ramiona okrywa zdobiona motywami roślinnymi, spięta z przodu licznymi guzikami, krótka peleryna nazywana mucetem. Na niej zawieszony na płaskim łańcuchu krzyż – pektorał. Pod peleryną jasna szata – rokieta – z ozdobionymi koronką rękawami. Po prawej stronie przy krawędzi grafiki na poduszce spoczywa biskupie nakrycie głowy – biret zwieńczony pionowym krzyżykiem. Za postacią w tle ściana zamknięta z prawej strony draperią. Po lewej u dołu oparcie biskupiego fotela.
Ignacy Krasicki
Źródło: Anton Templar [czyt. anton teplar], 1830 r., miedzioryt, domena publiczna.

Bajki znane są od starożytności. Pełniły one przede wszystkim funkcję użytkową, ukazując prawdę o zachowaniu i postępowaniu człowieka. Julian Ursyn Niemcewicz44Julian Ursyn Niemcewicz napisał: 'człowiek [...] ma wrodzoną skłonność do słuchania opowiadań. Bajka zaostrza jego ciekawość [...]'. Od dawna ludzie lubią słuchać bajek, legend, baśni. I choć powszechnie wiadomo, że nie przedstawiają one historii realnych, to jednak ukazują prawdę o ludzkiej naturze.

Po co istnieją bajki? Ich rolą jest między innymi dostarczanie rozrywki, wychowywanie, uczenie…

Czego można nauczyć się z bajek? Przeanalizujesz to na przykładzie utworów najwybitniejszego polskiego bajkopisarza, Ignacego Krasickiego.

Już wiesz

Wyszukaj i wynotuj przykładowe utwory współczesnych bajkopisarzy, np. Jana Brzechwy czy Juliana Tuwima.

R10hhl9B4L67M
(Uzupełnij).
j00000002EB1v50_0000000D
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Co to jest bajka?

bajka
Definicja: bajka

za ojca bajki uważa się Ezopaj00000002EB1v50_000tp001Ezopa, poetę żyjącego w antycznej Grecji; jest ona gatunkiem epickim, krótkim, wierszowanym utworem o charakterze dydaktycznym, w którym bohaterowie, najczęściej zwierzęta, symbolizują cechy ludzi; bajka zawiera dosłownie sformułowany morał; nie są w niej określone czas i miejsce; przedstawia niewielu bohaterów; akcja bajki ograniczona jest zazwyczaj do jednego wydarzenia; ma charakter uniwersalny; najwybitniejszymi bajkopisarzami byli  Jean de La Fontainej00000002EB1v50_000tp002Jean de La Fontaine z XVII‑wiecznej Francji, a w Polsce gatunek ten uprawiali m.in. Ignacy KrasickiAdam Mickiewicz.

Jednym z wyróżników bajki jest dążenie do puenty, która ma zawierać w sobie jakąś mądrość. Ponieważ twórcy w XVIII wieku byli przekonani, że sztuka może
(a właściwie powinna) uczyć, gatunek nastawiony na moralizowanie uznali
za szczególnie przydatny.

Ćwiczenie 1

W XVIII stuleciu w całej Europie, a więc również w Polsce, panowała prawdziwa 'bajkomania'. Choć gatunek wywodzi się ze starożytności, nigdy wcześniej nie był tak popularny. Odszukaj w dostępnych źródłach informacje o istotnej roli bajki w XVIII wieku i zredaguj na ten temat notatkę.

R8ywf3yk6BAwb
(Uzupełnij).
j00000002EB1v50_000tp001
j00000002EB1v50_000tp002
j00000002EB1v50_0000001L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Bajki i ich autorzy

Ezop
R3OsTdQatfiJa
Drzeworyt przedstawiający Ezopa ręcznie barwiony akwarelą, pochodzi z Kroniki norymberskiej pracownia Michaela Wolgemuta [czyt. michael wolgemut]
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Ezop

był greckim bajkopisarzem tworzącym w VI w. p.n.e. Został uznany za ojca bajki. Teksty kierował głównie do dorosłych, a nie do dzieci. W swojej twórczości piętnował ludzkie przywary, słabości i wady, które w bajkach najczęściej reprezentowały, jako ich bohaterowie, zwierzęta.

Ignacy Krasicki18011735
Ryh5I5e595hmK
Portret Ignacego Krasickiego
Źródło: Per Krafft [czyt. per kraft], olej na płótnie, około 1768 r., Muzeum Narodowe, Kraków, domena publiczna.

Ignacy Krasicki

twórca żyjący w XVIII wieku. Przez wiele lat pełnił funkcję biskupa warmińskiego (dlatego często podpisywał swe dzieła inicjałami XBW, czyli Książę Biskup Warmiński), został też arcybiskupem gnieźnieńskim (a więc prymasem). Należał do najbliższych współpracowników ostatniego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego. Bywał u niego na dworze z okazji tzw. obiadów czwartkowych, czyli spotkań, podczas których król przyjmował artystów i uczonych. Po I rozbiorze Polski (1772) był poddanym władcy Prus, nigdy jednak nie przestał przejmować się losami ojczyzny.

Był autorem pierwszej polskiej powieści, Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki, a także satyr, bajek, poematów heroikomicznych38poematów heroikomicznych. Przez wiele lat pełnił funkcję redaktora najważniejszego polskiego czasopisma ukazującego się w tamtym czasie, czyli 'Monitora'.

Jean de La Fonatine16951621
ROEaKGe5bZ3lL
Jean de La Fontaine [czyt. żą de la fonten]
Źródło: Hyacinthe Rigaud, XVIII wiek, domena publiczna.

Jean de La Fonatine

był człowiekiem o wszechstronnym zainteresowaniach. Uprawiał poezję i prozę, zgrabnie łącząc elementy jednego i drugiego. W swojej twórczości poddawał krytyce zachowania ludzi, nierzadko ukazując ich cechy i przywary pod postaciami zwierząt. Napisał około 250 bajek, m.in. Pies i wilk, Kruk i lis, Wilk i jagnię. Jego utwory przekładał Adam Mickiewicz.

R1Ft8Tq8IsDOY
Krzysztof Kulesza czyta bajkę Ezopa „Zły dobrego uczyni winnego”.
Zły dobrego uczyni winnegoEzop
Ezop Zły dobrego uczyni winnego

Wilk w on czas25w on czas, gdy dzień wielki,
Przyszedł pić wody do rzeki:
Tedyż17Tedyż się baran trafił
A na dole przed wilkiem pił.
Uźrzawszy26Uźrzawszy go, wilk jął załawiać27załawiać
A z nim tako począł18począł gadać:
'Baranie! Czemu mię nie czcisz,
Iż przede mną wodę mącisz?'
Rzekł baran: 'Nie może to być,
Bych28Bych ja wodę mógł zmącić:
Ja na dole, ty na górze,
woda na wstecz iść nie może'.
Wilk mu na to odpowiedział:
'Takież mi twój ociec działał29Takież mi twój ociec działał
Dwie lecie przed tym miesiącem,
Gdyś ty jeszcze był jagnięciem.
Przeto co mi on winien był,
Chcę, aby mi ty zań19zań płacił:
Syn ciem za ojca winnego
Winien odbywać każdego'.
On rzekł: 'Jać‑em nie tak stary32Jać‑em nie tak stary,
dopieroć mi miesiąc wtóry20wtóry;
A nic‑em ci nie uczynił, Przeczże by mię tako winił33A nic‑em ci nie uczynił, Przeczże by mię tako winił'.
On rzekł: 'A już mi przymawiasz,
Mojej prawdzie sie przeciwiasz21przeciwiasz!
Nie będziesz więcej mędrować34mędrować:
Też ci mi sie chciało śniadać22śniadać'.
Takoć zły człowiek z dobrego
Wnet23Wnet uczyni nieprawego24nieprawego
A wynajdzie wnet przyczynę,
Iż nań wwali wszystkę winę35Iż nań wwali wszystkę winę'.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Ezop, Zły dobrego uczyni winnego, [w:] tegoż, Biernat z Lublina, Bajki Ezopa Fryga, oprac. Janusz Stanisław Gruchała, Kraków 2003, s. 78–79.
RlmL8g4D0qXqY
Nagranie dźwiękowe. Bajkę Ignacego Krasickiego „Jagnię i wilcy” czyta Jan Peszek.
Jagnię i wilcyIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Jagnię i wilcy

Zawżdy16Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.
Dwóch wilków jedno w lesie nadybali36nadybali jagnię;
Już go mieli rozerwać; rzekło: 'Jakim prawem?'
'Smacznyś, słaby i w lesie!' – Zjedli niezabawem37niezabawem.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Ignacy Krasicki, Jagnię i wilcy, [w:] tegoż, Bajki, oprac. Zbigniew Goliński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1976, s. 44.
RfNUo5BcUugYq
Nagranie dźwiękowe. Bajkę Jeana de La Fontaine'a „Wilk i baranek” w tłumaczeniu Stanisława Trembeckiego czyta Krzysztof Kulesza.
Wilk i baranek
Jean de La Fontaine Wilk i baranek

Racyja01Racyja mocniejszego zawsze lepsza bywa.
Zaraz wam tego dowiodę39dowiodę.
Gdzie bieży02bieży krynica40krynica żywa,
Poszło jagniątko chlipać sobie wodę.
Wilk tam na czczo nadszedłszy, szukając napaści,
Rzekł do baraniego syna:
'I któż to zaśmielił03zaśmielił waści04waści,
Że się tak ważysz05ważysz mącić mój napitek?
Nie ujdzie ci bez kary tak bezecna06bezecna wina'.
Baranek odpowiada, drżąc z bojaźni wszytek07wszytek:
'Ach, panie dobrodzieju08dobrodzieju, racz sądzić w tej sprawie
Łaskawie.
Obacz09Obacz, że niżej ciebie, niżej stojąc zdroju10zdroju
Nie mogę mącić11mącić pańskiego napoju'.
'Cóż? Jeszcze mi zadajesz kłamstwo w żywe oczy?!
Poczekaj no, języku smoczy,
I tak rok‑eś mię zelżył12I tak rok‑eś mię zelżył paskudnymi słowy'.
'Cysiam13Cysiam jeszcze, i na tom poprzysiąc gotowy,
Że mnie przeszłego roku nie było na świecie'.
'Czy ty, czy twój brat, czy który twój krewny,
Dość, że tego jestem pewny,
Że wy mi honor szarpiecie41honor szarpiecie;
Psy, pasterze i z waszą archandyją14archandyją całą
Szczekacie na mnie, gdzie tylko możecie.
Muszę tedy wziąć zemstę okazałą'.
Po tej skończonej perorze15perorze
Łapes jak swego i zębami porze.

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Jean de La Fontaine, Wilk i baranek, [w:] tegoż, Poezja polska XVIII wieku, oprac. Zdzisław Libera, tłum. Stanisław Trembecki, Warszawa 1976, s. 247.

Po przeczytaniu bajek Ezopa, Ignacego Krasickiego i Jeana de La Fontaine’a wykonaj następujące polecenia.

Ćwiczenie 2
RNBGQZQkDTQI7
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jak rozumiesz morał każdej z trzech powyższych bajek.

R2eaCjd68S40j
(Uzupełnij).
Ważne!

Można dostrzec, że bajki różnią się długością, choć są raczej niezbyt obszerne. Przyjmując za kryterium podziału rozmiary, dzieli się bajki na dwie odmiany: epigramatyczną (krótką, kilku- albo kilkunastowersową) oraz opisową (narracyjną).

Morał zazwyczaj umieszczano na końcu bajki, ale zdarzają się dzieła, w których znajduje się on na początku albo wynika z całości utworu, jest więc przez tę całość zasugerowany.

Bajka może składać się z samego monologu narratora, lecz często zawiera dialogi, co sprawia, że utwór nabiera charakteru scenki dramatycznej.

Ćwiczenie 4

Wykorzystując wyżej przedstawione informacje, określ, który z utworów – Zły dobrego uczyni winnego, Wilk i baranek, Jagnię i wilcy – jest przykładem bajki narracyjnej, a który epigramatycznej.

R60stLnbif2Gx
(Uzupełnij).
j00000002EB1v50_0000003H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Malarze – czy artyście wolno kłamać?

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1XU5p3qy3Utt1
Rysunek przedstawia siedem małp w pracowni malarskiej. Ubrane są one w ludzkie dziewiętnastowieczne stroje męskie – surduty lub płaszcze. Na środku kompozycji za stołem, na którym stoi duża waza, zasiadają dwie z nich. Z prawej korpulentna małpa w rozpiętym surducie, a obok niej, z głową wciśniętą w kołnierz płaszcza, chudsza, starsza. Nad nimi na ścianie podłużny pejzaż w ramie. Na lewo od szczytu stołu też dwie małpy. Bliżej stołu, zwrócona w stronę tamtych, siedząca na położonym bokiem krześle, małpa w surducie, którego dwie poły z tyłu zwisają do podłogi. Na lewo od niej jeszcze jedna w surducie, z nogami założonymi jedna na drugą, siedzi tyłem do ściany, a bokiem do stołu. Nad nią na ścianie zestaw do ćwiczenia szermierki – dwa florety, rękawice i maska z gęstej drucianej siatki do ochrony twarzy. Podparłszy się prawą dłonią o kolano, wykręca tułów, zwracając głowę w stronę pary za stołem. Po jego przeciwnej stronie pochylona, wsparta oburącz o narożnik blatu, postać w czapce i opinającym tułów w pasie płaszczu, poniżej którego nogawki czarnych spodni, marszcząc się, opadają na spiczaste buty z obcasikami. Na prawo, na tle stojącego na sztaludze pod ścianą kwadratowego, białego płótna blejtramu do malowania obrazu, ukazana profilem małpa z fajką. Siedzi ona, założywszy nogę na nogę, w szlafroku opadającym z boku na ziemię, tak jak jej ogon za tylnymi nogami krzesła. Ma ona spodnie w kratę. Z tyłu na lewo od sztalugi pod ścianą małpa w długim płaszczu sprawdza zawartość butelki uniesionej w obu dłoniach na wysokość oczu.
Małpy w pracowni malarskiej
Źródło: Jean Ignace Isidore Gérard [czyt. żą inias isidor żera], Małpy w pracowni malarskiej, ok. 1832, atrament, tusz, sangwina na papierze, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
MalarzeIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Malarze

Dwaj portretów malarze słynęli przed laty:
Piotr dobry, a ubogi, Jan zły, a bogaty.
Piotr malował wybornie, a głód go uciskał,
Jan mało i źle robił, więcej jednak zyskał.
Dlaczegoż los tak różny mieli ci malarze?
Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze.

unikatowy_nr_id_wpisu_04 Źródło: Ignacy Krasicki, Malarze, [w:] tegoż, Bajki, oprac. Zbigniew Goliński, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975, s. 125.
R1ODP00AsHlLJ
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Ignacy Krasicki „Malarze”. Następnie Elżbieta Golińska czyta bajkę w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.

Po przeczytaniu bajki Ignacego Krasickiego odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 5

Uzasadnij, że utwór Malarze jest bajką.

R1NLKk48dX9jh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Ustal, do której z odmian bajki, narracyjnej czy epigramatycznej, można zaliczyć utwór Malarze. Zapisz swoją odpowiedź.

RE07mfrCtd1w8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RTAgprylSxoJD
Znajdź w utworze fragmenty poświęcone wyłącznie Janowi i wyłącznie Piotrowi, a następnie przyporządkuj je do odpowiedniej grupy. JAN Możliwe odpowiedzi: 1. „mało i źle robił, więcej jednak zyskał”., 2. „[malował] piękniejsze twarze”., 3. „malował podobne [twarze]”., 4. „zły, a bogaty”., 5. „dobry, a ubogi”., 6. „malował wybornie, a głód go uciskał”. PIOTR Możliwe odpowiedzi: 1. „mało i źle robił, więcej jednak zyskał”., 2. „[malował] piękniejsze twarze”., 3. „malował podobne [twarze]”., 4. „zły, a bogaty”., 5. „dobry, a ubogi”., 6. „malował wybornie, a głód go uciskał”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R15pglyzx0obX
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj bohaterom bajki Malarze Ignacego Krasickiego odpowiednie cechy. Piotr Możliwe odpowiedzi: 1. wierny swoim wartościom, 2. pochlebca, 3. odważny, 4. odpowiedzialny, 5. nie posiadający wartości, 6. pracowity, 7. konformista, 8. uległy Jan Możliwe odpowiedzi: 1. wierny swoim wartościom, 2. pochlebca, 3. odważny, 4. odpowiedzialny, 5. nie posiadający wartości, 6. pracowity, 7. konformista, 8. uległy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Wymień pięć wyrażeń, które będą dobrane na zasadzie kontrastu.

Rbjl2isdJ4kpg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

W bajce Malarze zastosowano zasadę kontrastu. Wskaż go i określ jego funkcję w tekście.

RIhzc76MkkXkx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Podaj przykład kontrastu, który zastosowano w bajce Malarze. Określ jego funkcję w tekście.

R1eod0lIkp4Lk
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Podaj przykłady par wyrazów dobranych na zasadzie przeciwieństwa.

R1bPTGTHO8ZwZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, dlaczego Piotr żył w biedzie, skoro był uczciwy i pracowity.

R1Pj7yhBhdC4x
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
RfIv7bUTjnMaV
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, na czym polega uniwersalny charakter bajki Malarze.

RFjuXbXe0CEnj
(Uzupełnij).
RDTmswrCdsOd9
Ćwiczenie 13
Połącz rodzaj portretu z odpowiednią reprodukcją obrazu lub grafiką.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 13

Wymień rodzaje portretów. Zapisz swoją odpowiedź.

RD9gDfvxx4bF7
(Uzupełnij).
R1DUooJuN2RZk
Ćwiczenie 14
Na ilustracjach do lekcji możemy odnaleźć rzadkie dzisiaj elementy stroju męskiego. Poszukaj w słowniku objaśnienie ich nazw i przyporządkuj do wymienionych poniżej obrazów lub grafik. Befki i peruki Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 3. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego, 4. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine Cravate Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 3. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego, 4. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine Surdut Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 3. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego, 4. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine Mucet Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 3. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego, 4. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rx5IgpnUcb72G
Ćwiczenie 14
Na podstawie powyższych opisów portretów przedstawiających Ignacego Krasickiego i Jeana de La Fontaine można zauważyć rzadkie dzisiaj elementy stroju męskiego. Przyporządkuj je do postaci na obrazie lub grafice. Befki i peruki Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine, 3. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 4. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego Cravate Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine, 3. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 4. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego Surdut Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine, 3. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 4. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego Mucet Możliwe odpowiedzi: 1. Jean Ignace Isidore Gérard Małpy w pracowni malarskiej, 2. Hyacinthe Rigaud, Jean de La Fontaine, 3. Anton Tepplar, Ignacy Krasicki, 4. Per Krafft, Portret Ignacego Krasickiego
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Bajki Ignacego Krasickiego bardzo często budowane są na zasadzie symetrii: autor przydziela bohaterom tyle samo miejsca, niezależnie od tego, czy postać jest godna naśladowania, czy też pełna wad.

Utwory najważniejszego polskiego bajkopisarza ukazują świat okrutny, zazwyczaj silniejszy pokonuje słabszego i nie ma dla niego litości. Wynika to między innymi z tego, że te bajki nie były przeznaczone dla dzieci.

j00000002EB1v50_00000052
JPOL_E3_E4_Konteksty

W krzywym zwierciadle sztuki

Polecenie 1

Przyjrzyj się obrazowi Alexandre’a‑Gabriela Decamps'aj00000002EB1v50_000tp003Alexandre’a‑Gabriela Decamps'a . Następnie napisz tekst argumentacyjny, by udowodnić, którego malarza z bajki Ignacego Krasickiego on przedstawia: naśladującego naturę Piotra, czy upiększającego ją Jana.

Wskazówka: Zastanów się, co oznacza słowo 'małpować' w kontekście bajki Ignacego Krasickiego.

R1TmNDj6oo9xy
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Przeczytaj opis obrazu Alexandra‑Gabriela Decamps'a. Następnie napisz tekst argumentacyjny, by udowodnić, którego malarza z bajki Ignacego Krasickiego on przedstawia.

Wskazówka: Zastanów się, co oznacza słowo 'małpować' w kontekście bajki Ignacego Krasickiego.

RAgxoU9T0tVaY
(Uzupełnij).
R1FWgCPVaYDC6
Małpi malarz
Źródło: Alexandre-Gabriel Decamps [czyt.aleksandr gabriel decą], Małpi malarz, olej na płótnie, 1833 r., Luwr, domena publiczna.
Polecenie 2

Przyjrzyj się obrazowi Pietera Brueghela43Pietera Brueghela Młodszego Pochlebcy i napisz notatkę, w której wykażesz, że mógłby on być dobrą ilustracją do bajki Ignacego Krasickiego Malarze. Sformułuj argument potwierdzający twoje zdanie.

Wskazówka: Zwróć uwagę na to, kim byli i czym się charakteryzowali ludzie zamawiający portrety u Jana.

RJ0ojlkvPCqic
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przeczytaj opis obrazu Pietera Brueghela Młodszego Pochlebcy i napisz notatkę, w której wykażesz, że mógłby on być dobrą ilustracją do bajki Ignacego Krasickiego Malarze.

RnU0mhLDAxncU
(Uzupełnij).
R7C3IWhVfst5Y
Pochlebcy
Źródło: Pieter Brueghel Młodszy [czyt. piter brechel], Pochlebcy, około 1592 r., kolekcja prywatna, domena publiczna.
j00000002EB1v50_000tp003
j00000002EB1v50_0000005N
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Namaluj swój portret. Możesz to zrobić pędzlem albo… słowami. Zastosuj metodę Jana albo Piotra.

R1QLsIYuUC17R
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przygotuj wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Prawdziwego artysty nigdy nie można kupić'.

RwqhZFcomlGwC
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zredaguj przemówie na temat: 'Schlebianie komuś za wszelką cenę to częsta z ludzkich przywar'.

ReRtWTkJ0EF98
(Uzupełnij).
ROdE8fcELPR301
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: bajka, bajka epigramatyczna, bajka opisowa (narracyjna), symetria, kontrast.

R1a61Lru9POFa
(Uzupełnij).
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44