Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyobraź sobie, że stoisz na środku dużego laboratorium, w którym na półkach znajdują się liczne odczynniki chemiczne, a całe pomieszczenie wypełnia dźwięk bulgoczących substancji w kolbach kulistych, które znajdują się pod dygestoriami. Czujesz lekki, syntetyczny zapach wydobywający się z probówek, a w każdym kącie stoi wszelkiego rodzaju sprzęt laboratoryjny. Poczuj się jak prawdziwy chemik i zajrzyj do laboratorium. Zapoznaj się ze sprzętem i szkłem laboratoryjnym i poznaj zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wykonywania eksperymentów chemicznych.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • definicję i zakres dziedziny chemii;

  • opis zawodu chemika i zakres jego obowiązków;

  • gałęzie przemysłu, w których zastosowanie ma chemia;

  • piktogramy i ich znaczenie, które umieszczane są na etykietach środków stosowanych w twoim otoczeniu (np. środka do dezynfekcji rąk, płynu do mycia toalet czy tabletek do zmywarek).

Nauczysz się
  • jakie jest znaczenie laboratoriów w różnych dziedzinach nauki i przemysłu;

  • stosować w praktyce zasady bezpieczeństwa w pracowni chemicznej;

  • jaki jest cel przestrzegania regulaminu pracowni szkolnej i jak zastosujesz jego zasady podczas wykonywania eksperymentów i doświadczeń chemicznych;

  • udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej w razie zagrożenia zdrowia (np. skaleczenia, oparzenia);

  • identyfikować sprzęt i szkło laboratoryjne oraz omawiać ich zastosowanie;

  • rozpoznawać oznaczenia znajdujących się w laboratorium substancji szkodliwych, żrących, wybuchowych, łatwopalnych i niebezpiecznych dla środowiska.

iIiSm0xKqr_d5e224

1. Gdzie prowadzi się badania naukowe?

LaboratoriumlaboratoriumLaboratorium jest miejscem tej części badań naukowych, które wymagają wykonywania eksperymentów w ściśle kontrolowanych warunkach.

Laboratoriami mogą być zarówno niewielkie pomieszczenia, jak i ogromne hale lub kompleksy badawcze wielkości dużego miasta, jak np. zajmujący znaczną powierzchnię ośrodek naukowo‑badawczy Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN, położony na przedmieściach Genewy. Jedna z jego części – Wielki Zderzacz Hadronów – znajduje się w liczącym 27 km tunelu. Dużo mniejsze, ale bardzo ciekawe laboratoria chemiczne, biologiczne i fizyczne można zwiedzić w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Tam, pod okiem specjalistów, samodzielnie wykonuje się różne niezwykłe eksperymenty.

RubuT73hMS3EV
Ośrodek naukowo‑badawczy Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN
Źródło: CERN, dostępny w internecie: http://cds.cern.ch, domena publiczna.

Jak wygląda laboratorium?

RKJIlfTmvjwWO
Film zawiera pokaz zdjęć z wizyty w laboratorium. Na zdjęciach ukazany został specjalistyczny sprzęt i szkło laboratoryjne. Przedstawione zostały również ogólne zasady przygotowań laborantów do pracy w laboratorium według norm BHP.

Czym się różni doświadczenie od eksperymentu?

Eksperyment jest podstawową metodą poznania naukowego. Od doświadczenia różni się tym, że obejmuje nie tylko wykonanie czynności laboratoryjnych, zgodnie z instrukcją (jak to dzieje się w doświadczeniu), ale zakłada samodzielne stawianie hipotez i ich weryfikację.

Jakie są etapy eksperymentu naukowego? Czym jest hipoteza i jak ją zweryfikować?

Etapy eksperymentu naukowego:

1. Postawienie problemu (sytuacja problemowa „Czy...”).
Problem, aby był badawczy, musi być:

a) precyzyjnie ujęty;

b) możliwy do zbadania;

c) użyteczny.

2. Stawianie hipotezy („Jeżeli…, to…” lub „Im..., tym…”).
Hipoteza to przypuszczenie:

a) precyzyjnie ujęte;

b) sformułowane w taki sposób, aby było łatwe do zweryfikowania;

c) sprawdzalne doświadczalnie.

3. Wybór metody badawczej.

4. Przeprowadzenie doświadczenia.

5. Wynik potwierdza hipotezę albo zaprzecza hipotezie.

6. Rozwiązanie problemu badawczego lub odrzucenie błędnej hipotezy.

R3UxRhTAiiyFn1
Etapy eksperymentu naukowego
Źródło: Krzysztof Jaworski, Agnieszka Kamińska-Ostęp, Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Pracownia chemiczna Jönesa Berzeliusa (czyt. jonsa beszeliusa), szwedzkiego chemika i mineraloga, była otoczona tajemnicą. Dlatego też pewien dziennikarz wypytywał służącą o przebieg jego prac:
– Co Pan Berzelius robi w swoim laboratorium przez cały dzień?
– Najpierw z samego rana przynoszę mu z szafy najrozmaitsze proszki, kryształy, płyny i inne chemikalia.
– Co on z tym robi?
– Zlewa do wielkiego naczynia.
– I co potem?
– Przelewa do naczynia mniejszego.
– No i?
– Potem wlewa to wszystko do kubła, a ja następnego dnia wylewam to do rynsztoka.
Z punktu widzenia osoby, która nie potrafiła zinterpretować wyników pracy chemika – odkrywcy wapnia (1808), selenu (1817), krzemu (1823), cyrkonu (1824), tytanu (1825) i toru (1828) – właśnie tak wyglądały czynności laboratoryjne wykonywane przez Berzeliusa.

RhvXCn9hJr9o1
Jones Berzelius
Źródło: P.H. van den Heuvell, edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, domena publiczna.
1
Polecenie 1

Zastanów się, gdzie badane są próbki krwi. Jeśli jesteś fanem seriali kryminalnych, zwróć uwagę na to, gdzie i jakimi metodami badane są próbki krwi z miejsc przestępstw. Poszukaj w dostępnych źródłach informacji na temat pracy w laboratorium kryminalistycznym.

RYGFzFtchFYCW
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1AEe4n1fjVKs
Ułóż poszczególne etapy eksperymentu chemicznego w odpowiedniej kolejności i dopasuj do nich wykonywaną czynność.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iIiSm0xKqr_d5e445

2. Jak chemicy opisują doświadczenia chemiczne i jakich używają wtedy sprzętów?

Jednym z ważniejszych elementów lekcji chemii są doświadczenia. Do ich wykonania niezbędne są: szkło laboratoryjne, czasem naczynia porcelanowe lub metalowe oraz sprzęt laboratoryjny. Znajomość ich nazw i zasad ich stosowania pozwala na bezpieczne eksperymentowanie.

Opis doświadczenia chemicznego powinien zawierać:

  • tytuł doświadczenia;

  • wykaz sprzętu i szkła laboratoryjnego, które są potrzebne do przeprowadzenia danego doświadczenia;

  • wykaz niezbędnych odczynników;

  • opis czynności laboratoryjnych;

  • schemat doświadczenia;

  • obserwacje, czyli spostrzeżenia, jakich dokonujemy za pomocą zmysłu wzroku (np. zmiana barwy), węchu (charakterystyczny zapach), słuchu (charakterystyczny dźwięk) lub dotyku (ściany probówki nagrzały się), czyli to, co: widzisz, słyszysz, możesz zmierzyć lub zważyć; w laboratorium obowiązuje zakaz jedzenia i picia, a także sprawdzania smaku substancji chemicznych;

  • wnioski sformułowane na podstawie wykonanego doświadczenia (Co z tego wynika?).

Zapamiętaj!

Nigdy nie używaj cylindrów i kolb miarowych do ogrzewania substancji chemicznych lub ich mieszanin. Może to spowodować ich rozkalibrowanie, a nawet pęknięcie. Naczynia te nie są wykonane ze szkła odpornego na wysoką temperaturę (żaroodpornego).

1
Polecenie 3

Jakie szkło, naczynia oraz sprzęt laboratoryjny możesz znaleźć w pracowni chemicznej?

RgVS0ovoxHxqQ
W filmie prezentowany jest zbiór grafik ukazujących wygląd szkła laboratoryjnego takiego jak: probówka, zlewka, lejek, krystalizator, cylinder miarowy, chłodnica, wkraplacz, szalka Petriego, pipety miarowe. Film zawiera dodatkowo komentarz lektora o zastosowaniu poszczególnych rodzajów szkła.
R1NrzNm80HDp1
W filmie prezentowany jest zbiór grafik ukazujących wygląd sprzętu laboratoryjnego: czasza grzejna, metalowe szczypce, metalowa łapa, łyżka, parownica, tygiel, eksykator, trójnóg metalowy. Film zawiera dodatkowo komentarz lektora o zastosowaniu poszczególnych rodzajów sprzętu.

W jaki sposób łączy się szkło laboratoryjne?

R1QsOPLWsHRpG
Film przedstawia szkło laboratoryjne oraz aparaturę chemiczną używane w laboratorium, takie jak cylinder miarowy czy kolba okrągłodenna. Zostają przedstawione różne rodzaje szkła laboratoryjnego: szkło sodowe, szkło potasowe, szkło jenajskie, szkło kwarcowe, a także ich najważniejsze cechy. Komentarz lektora został zilustrowany odpowiednimi zdjęciami, wraz ze zbliżeniami kamery na poszczególne rodzaje stosowanego szkła.

Obejrzyj powyższe filmy, a następnie przyporządkuj nazwy do przedstawionego na zdjęciach szkła / sprzętu laboratoryjnego. Zwróć uwagę na nazwy w języku angielskim.

RsdmcE0BmSSog
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, www.peexels.com, www.images.unsplash.com, domena publiczna.
R1P9LxYe3l8ZL
Połącz w pary szkło / sprzęt laboratoryjny z jego opisami. Probówka (ang. test-tube) Możliwe odpowiedzi: 1. służy do precyzyjnego odmierzania roztworów wodnych, 2. płaskodenne naczynie laboratoryjne ogólnego użytku, o kształcie zbliżonym do szklanki; służy do przeprowadzania reakcji chemicznych czy też do rozpuszczania substancji, 3. naczynie laboratoryjne do przeprowadzania reakcji chemicznych lub ogrzewania substancji; podłużne, wąskie naczynie, 4. naczynie służące m.in. do przeprowadzania destylacji, 5. naczynie zwane kiedyś kolbą Erlenmeyera. Zlewka (ang. beaker). Możliwe odpowiedzi: 1. służy do precyzyjnego odmierzania roztworów wodnych, 2. płaskodenne naczynie laboratoryjne ogólnego użytku, o kształcie zbliżonym do szklanki; służy do przeprowadzania reakcji chemicznych czy też do rozpuszczania substancji, 3. naczynie laboratoryjne do przeprowadzania reakcji chemicznych lub ogrzewania substancji; podłużne, wąskie naczynie, 4. naczynie służące m.in. do przeprowadzania destylacji, 5. naczynie zwane kiedyś kolbą Erlenmeyera. Kolba kulista okrągłodenna (ang. round bottom flask). Możliwe odpowiedzi: 1. służy do precyzyjnego odmierzania roztworów wodnych, 2. płaskodenne naczynie laboratoryjne ogólnego użytku, o kształcie zbliżonym do szklanki; służy do przeprowadzania reakcji chemicznych czy też do rozpuszczania substancji, 3. naczynie laboratoryjne do przeprowadzania reakcji chemicznych lub ogrzewania substancji; podłużne, wąskie naczynie, 4. naczynie służące m.in. do przeprowadzania destylacji, 5. naczynie zwane kiedyś kolbą Erlenmeyera. Pipeta automatyczna (ang. automatic pipette). Możliwe odpowiedzi: 1. służy do precyzyjnego odmierzania roztworów wodnych, 2. płaskodenne naczynie laboratoryjne ogólnego użytku, o kształcie zbliżonym do szklanki; służy do przeprowadzania reakcji chemicznych czy też do rozpuszczania substancji, 3. naczynie laboratoryjne do przeprowadzania reakcji chemicznych lub ogrzewania substancji; podłużne, wąskie naczynie., 4. naczynie służące m.in. do przeprowadzania destylacji, 5. naczynie zwane kiedyś kolbą Erlenmeyera. Kolba stożkowa ( ang. conical flask). Możliwe odpowiedzi: 1. służy do precyzyjnego odmierzania roztworów wodnych, 2. płaskodenne naczynie laboratoryjne ogólnego użytku, o kształcie zbliżonym do szklanki; służy do przeprowadzania reakcji chemicznych czy też do rozpuszczania substancji, 3. naczynie laboratoryjne do przeprowadzania reakcji chemicznych lub ogrzewania substancji; podłużne, wąskie naczynie, 4. naczynie służące m.in. do przeprowadzania destylacji, 5. naczynie zwane kiedyś kolbą Erlenmeyera.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iIiSm0xKqr_d5e619

3. Jakie zasady pracy obowiązują w laboratorium?

Przebywając w pracowni chemicznej, należy przestrzegać regulaminu i postępować zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP).

  • Do pracowni wchodzimy na polecenie i w obecności nauczyciela.

  • Do pracowni chemicznej nie wnosimy żadnych materiałów bez pozwolenia nauczyciela.

  • Doświadczenia wykonujemy ściśle według opisów z podręcznika lub podanych przez nauczyciela.

  • Przed wykonaniem doświadczenia chemicznego należy nałożyć okulary, fartuch ochronny i zastosować inne środki ochrony osobistej (rękawice ochronne).

  • Podczas pracy z substancjami oznaczonymi piktogramami ostrzegawczymi stosujemy szczególne środki ostrożności.

  • Utrzymujemy porządek na stanowisku pracy. Na ławkach i stołach laboratoryjnych mogą się znajdować wyłącznie przedmioty niezbędne do pracy. Plecaki i torby nie mogą stanowić zagrożenia.

  • Wszystkie substancje, których używamy do przeprowadzania doświadczeń, traktujemy jako potencjalnie niebezpieczne, tzn. nie dotykamy ich, nie sprawdzamy ich smaku i zapachu (w wyjątkowych sytuacjach badamy te właściwości na wyraźne polecenie i pod nadzorem nauczyciela).

  • Substancje wąchamy ostrożnie, z płucami wypełnionymi powietrzem, delikatnie nawiewając ich pary ruchem ręki w stronę nosa.

  • Podczas ogrzewania substancji w probówce zwracamy szczególną uwagę, aby jej wylot skierowany był w stronę, gdzie nie przebywają żadne osoby.

  • Jeżeli musimy zostawić szkło laboratoryjne z odczynnikami do następnej lekcji, to powinno zostać ono zabezpieczone pod dygestorium oraz szczegółowo opisane (wraz z imieniem i nazwiskiem osoby kontaktowej).

  • Z pracowni chemicznej nie wynosimy żadnych materiałów bez pozwolenia nauczyciela.

  • Sprzątamy stanowiska po zakończonej pracy i myjemy bardzo dokładnie szkło laboratoryjne, tak aby osoba, która będzie pracowała na naszym stanowisku, była bezpieczna.

  • Po zakończonych doświadczeniach wszystkie odpady wylewamy lub wyrzucamy do przeznaczonych do tego miejsc, np. stłuczki szklane, zlewki organiczne z fluorowcami, zlewki organiczne bez fluorowców, zlewki nieorganiczne, zlewki z metalami ciężkimi. W razie wątpliwości pytamy nauczyciela. Do zlewu nie wolno wrzucać żadnych substancji stałych (papierów, szkła, metali, substancji chemicznych itp.).

  • Po wykonaniu doświadczeń myjemy starannie ręce.

  • Wszystkie wypadki, takie jak np. skaleczenia, oparzenia lub rozlanie się substancji, zgłaszamy nauczycielowi.

R10I0jtssCVk5
Znaki BHP – Oznakowania informacyjne o konieczności zachowania odpowiednich środków ostrożności
Źródło: Agnieszka Kamińska-Ostęp, Krzysztof Jaworski, Małgorzata Bartoszewicz, Torsten Henning, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1av0RnLvtPNZ1
Film w sposób informacyjny przedstawia postępowanie w przypadku wypadków takich jak: skaleczenie, oparzenie termiczne, zatrucie. W filmie został ukazany schemat z symbolicznymi grafikami przedstawiającymi postępowanie w razie wypadku wraz z opisem czytanym przez lektora.
Polecenie 4
RE9Rr1Gd0xaDx
1. Wylot probówki należy kierować w stronę, gdzie nie ma żadnych osób. Możliwe odpowiedzi: 1. 2. W laboratorium nie jest konieczne używanie okularów ochronnych. 3. Konieczne jest stosowanie fartucha laboratoryjnego wykonanego z łatwopalnych, syntetycznych materiałów. 4. Substancje należy wąchać ostrożnie, delikatnie nawiewając ich pary ruchem ręki w stronę nosa. 5. Numer alarmowy, na który należy zadzwonić w momencie zagrożenia, to 112. 6. Podczas wykonywania doświadczeń i po ich zakończeniu należy zachować porządek. 7. Miejsce oparzenia kierujemy pod strumień ciepłej wody. 8. Podczas pracy z substancjami oznaczonymi piktogramami ostrzegawczymi należy stosować szczególne środki ostrożności.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak prawidłowo przeprowadzać podstawowe czynności laboratoryjne?

techniki laboratoryjne
techniki laboratoryjne

czynności, których opanowanie jest podstawowym warunkiem właściwej pracy eksperymentalnej; kolejność ich wykonywania nie jest dowolna, a znajomość czynności stanowi konieczny element do uzyskania poprawnych wyników i zapewnienia bezpieczeństwa w laboratorium

Doświadczenie 1

W jaki sposób bezpiecznie zbadasz zapach czterech cieczy: octu, aromatu do ciasta, zmywacza do paznokci i wody?

1
Polecenie 5

Sformułuj problem badawczy oraz hipotezę. Następnie wskaż niezbędny zestaw odczynników chemicznych oraz szkła laboratoryjnego. Zapisz, w jaki sposób przeprowadzić doświadczenia, i sformułuj obserwacje. Następnie zweryfikuj hipotezę i wyciągnij wnioski.

To doświadczenie możesz również wykonać w domu pod okiem osoby dorosłej, używając naczyń kuchennych. Wykonaj doświadczenie w okularach i rękawicach ochronnych.

R1GCNH4xvHFo8
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy wiesz, jaki sposób można bezpiecznie zbadać zapach czterech substancji: octu, aromatu do ciasta, zmywacza do paznokci i wody?

Zapoznaj się z przebiegiem poniższego doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy: W jaki sposób można bezpiecznie badać zapach nieznanych środków, np. spożywczych i kosmetycznych?

Hipoteza: Badanie zapachu należy przeprowadzać z zachowaniem szczególnych środków ostrożności, delikatnie nawiewając ich pary ruchem ręki w stronę nosa.

Co było potrzebne:

  • statyw do probówek;

  • probówki;

  • woda;

  • aromat do ciasta;

  • ocet;

  • zmywacz do paznokci.

Przebieg doświadczenia: Do każdej z czterech probówek wlano kolejno niewielką ilość: wody, aromatu do ciasta, zmywacza do paznokci i octu. Następnie każdą z probówek z badanymi substancjami powąchano, poprzez zbliżenie na odległość ok. 20 cm od nosa, a następnie skierowanie pary substancji, nawiewając je ręką w stronę nosa.

Obserwacje:

  • Nie można wyczuć zapachu substancji znajdującej się w pierwszej probówce.

  • Z drugiej probówki wydobywa się przyjemny zapach.

  • Wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.

  • Wyczuwalny jest charakterystyczny, ostry, nieprzyjemny zapach.

Weryfikacja hipotezy:

Wszystkie substancje należy wąchać ostrożnie, ponieważ niektóre z nich mają ostre, drażniące zapachy.

Pamiętaj! Takie postępowanie uchroni Cię przed podrażnieniem błon śluzowych, a czasem również przed zatruciem.

Wnioski:

  • Woda jest bezwonna.

  • Aromaty do ciasta mają przyjemne zapachy, dlatego nazywane są olejkami zapachowymi.

  • W trzeciej probówce znajduje się zmywacz do paznokci, którego zapach pochodzi najczęściej od acetonu.

  • Ocet, znajdujący się w czwartej probówce, jest substancją o drażniącym zapachu. Po otwarciu butelki z octem wyczuwa się charakterystyczny, nieprzyjemny zapach.

Ri34mD6v7Bwq7
Zaznacz, w jaki najprostszy sposób można zbadać zapach substancji będących względnie bezpiecznymi dla zdrowia? Możliwe odpowiedzi: 1. poprzez badanie organoleptyczne z zachowaniem odległości około 20 cm od badanej substancji, 2. za pomocą chromatografii gazowej, 3. poprzez ogrzanie substancji i powąchanie jej, zbliżając nos bezpośrednio do naczynia z substancją
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

W jaki sposób można bezpiecznie badać zapach nieznanych środków, np. spożywczych i kosmetycznych?

Hipoteza:

Badanie zapachu należy przeprowadzać z zachowaniem szczególnych środków ostrożności, delikatnie nawiewając ich pary ruchem ręki w stronę nosa.

Lub:

Badanie zapachu należy wykonać, zbliżając bezpośrednio do nosa badaną substancję.

Uwaga! Pamiętaj, że hipoteza to założenie oparte na prawdopodobieństwie, wymagające sprawdzenia.

Co będzie potrzebne:

  • statyw do probówek;

  • probówki;

  • woda;

  • aromat do ciasta;

  • ocet;

  • zmywacz do paznokci.

Opis doświadczenia chemicznego (instrukcja):

Do probówek nalano niewielkie ilości

  • wody

  • aromatu do ciasta

  • zmywacza do paznokci

  • octu

Zbliżono probówki z badanymi substancjami na odległość ok. 20 cm od nosa, a następnie skierowano pary substancji, nawiewając je ręką w stronę nosa.

Obserwacje:

  • Nie można wyczuć zapachu substancji znajdującej się w pierwszej probówce.

  • Z drugiej probówki wydobywa się przyjemny zapach,

  • Wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.

  • Wyczuwalny jest charakterystyczny, ostry, nieprzyjemny zapach.

Wnioski:

  • Woda jest bezwonna.

  • Aromaty do ciasta mają przyjemne zapachy, dlatego nazywane są olejkami zapachowymi.

  • W trzeciej probówce znajduje się zmywacz do paznokci, którego zapach pochodzi najczęściej od acetonu.

  • Ocet, znajdujący się w czwartej probówce, jest substancją o drażniącym zapachu. Po otwarciu butelki z octem wyczuwa się charakterystyczny, nieprzyjemny zapach.

Ciekawostka

Zapachy a zmysł węchu
To, co powszechnie nazywamy zapachem, stanowi w istocie wrażenie zapachowe, czyli zdolność substancji do pobudzania narządu węchu. W zależności od doświadczenia i indywidualnych właściwości człowieka, jego opis może być jednowyrazowy lub przybrać formę specjalistycznego opracowania (np. dla przemysłu perfumeryjnego).

Właściwym organem zmysłu węchu jest nabłonek węchowy, który znajduje się w górnej części jamy nosa i stanowi obszar ok. 2 cm2 w każdym otworze nosowym. Komórki węchowe kontaktują się z powietrzem przez system wypustek zaopatrzonych w rzęski, gdzie znajdują się receptory, podczas gdy drugi koniec komórki, dzięki swojej wydłużonej części (akson długości 34 cm), ma dostęp do mózgu. Co ciekawe, zmysł węchu słabnie wraz z wiekiem, ale same komórki są odnawiane przez całe życie organizmu.

R19QHmVWhLWoa
Budowa narządu węchu
Źródło: Dariusz Adryan, dostępny w internecie: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Zmysł słuchu
Słuch pogarsza się z wiekiem. Dzięki prostemu testowi możesz sprawdzić, jakie częstotliwości słyszysz, a jakich nie. Zależy to od komórek w uchu wewnętrznym, które, jeśli ulegną uszkodzeniu, już nigdy się nie zregenerują.

Polecenie 6

Wyszukaj w Internecie symulator testujący słuch, emitujący dźwięki o różnej częstotliwości (ang. How Old Are Your Ears? Hearing Test), a następnie sprawdź swój słuch. Pamiętaj, że profesjonalny test można wykonać wyłącznie w gabinecie laryngologicznym.

W jaki sposób przenosimy substancje ciekłe w laboratorium?

R17295bdPTU7U
W filmie przedstawiono poprawne sposoby przelewania cieczy w laboratorium chemicznym, z towarzyszącymi komentarzami lektora o zasadzie bezpieczeństwa podczas pracy w laboratorium. W filmie zaprezentowano poprawne czynności i niezbędny sprzęt laboratoryjny podczas przelewania cieczy za pomocą pipety z gumową nakładką, lejka, bagietki i wkraplacza.

W jaki sposób używać palnika spirytusowego i jak ogrzewać ciecz w probówce?

R1HuaHiFjEIkr
W filmie przedstawiono zasady używania palnika spirytusowego w laboratorium chemicznym, z towarzyszącymi komentarzami lektora o zasadzie bezpieczeństwa podczas pracy w laboratorium.

W pracowni chemicznej każdy odczynnik chemiczny oznaczony jest znakiem graficznym, czyli piktogramem. Znaki te określają rodzaj zagrożenia, z jakim możemy mieć do czynienia podczas używania danego odczynnika chemicznego.

RYgCnp4vOrDtn
Piktogramy, oznaczające zagrożenia
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
iIiSm0xKqr_d5e822

Podsumowanie

  • W pracowni chemicznej trzeba przestrzegać zasad regulaminu BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy).

  • Do wykonywania eksperymentów chemicznych należy używać specjalnego szkła i sprzętu laboratoryjnego oraz naczyń laboratoryjnych.

  • Planując doświadczenie, trzeba pamiętać o racjonalnym użyciu odczynników, aby ograniczyć ilość powstających odpadów.

  • Doświadczenia chemiczne należy wykonywać na stole laboratoryjnym, zgodnie z technikami pracy laboratoryjnej, pamiętając o zachowaniu zasad BHP i porządku.

iIiSm0xKqr_d5e909

Słownik

cylinder miarowy
cylinder miarowy

wysokie, wąskie naczynie ze skalą, używane do pomiaru objętości cieczy

erlenmajerka / kolba stożkowa
erlenmajerka / kolba stożkowa

naczynie w kształcie stożka z wąską szyjką i płaskim dnem

kolba kulista
kolba kulista

naczynie o zaokrąglonym kształcie: płaskodenne (o długiej szyjce, służące do przechowywania odczynników) lub okrągłodenne (o krótkiej szyjce, służące do ogrzewania cieczy)

laboratorium
laboratorium

pomieszczenie, w którym wykonuje się eksperymenty badawcze

lejek
lejek

naczynie w kształcie stożka z rozszerzonym wlotem i zakończone wąską rurką, służące do wlewania cieczy do kolb, butelek itp.

łapa do probówek
łapa do probówek

stosuje się ją do trzymania probówki, w której wykonuje się reakcję chemiczną; wykonana z drewna

palnik Bunsena
palnik Bunsena

rodzaj palnika gazowego, który jest wypełniony gazem ziemnym (głównie metanem) lub mieszaniną propan‑butan

palnik spirytusowy
palnik spirytusowy

palnik stosowany w laboratoriach szkolnych, wypełniony denaturatem lub spirytusem

pipeta
pipeta

rurka szklana lub wykonana z tworzywa sztucznego, służąca do przenoszenia i odmierzania cieczy

płaszcz grzejny
płaszcz grzejny

służy do kontrolowanego podgrzewania zawartości kolb okrągłodennych

probówka
probówka

małe cylindryczne naczynie laboratoryjne, najczęściej szklane, służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych

statyw z łapą
statyw z łapą

metalowy pręt na ciężkiej podstawie, służący do mocowania części aparatury

szczypce metalowe
szczypce metalowe

stosuje się je do przenoszenia niewielkich ilości żrących substancji, do umieszczania na szalkach wagi substancji, do wydobywania proszków z kolb, umieszczania szklanej aparatury w łaźniach myjących, spalania niektórych metali

tygiel
tygiel

naczynie ognioodporne, używane do ogrzewania ciał stałych w wysokich temperaturach

waga
waga

urządzenie do pomiaru masy ciał stałych i cieczy w naczyniach

zlewka
zlewka

cylindryczne naczynie używane do przechowywania i ogrzewania cieczy

iIiSm0xKqr_d5e1106

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RTd7YKRZ1gu1D
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R10n7xS7XdiQA
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Rpyov94f2O5AZ
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
RP0R8ofehOkXK2
Ćwiczenie 4
Które z poniższych zdań mogą być obserwacjami sformułowanymi na podstawie doświadczenia chemicznego, a które wnioskami? Zaznacz odpowiednie pole w tabeli. Kwasy mają odczyn kwasowy. Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek. Wyczuwalny charakterystyczny, duszący zapach. Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek. Powstał bezbarwny gaz – jest to tlenek węgla(IV). Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek. Na dnie probówki widoczny jest biały osad. Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek. Niebieskim, galaretowatym osadem jest wodorotlenek miedzi(II). Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek. Zawartość probówki intensywnie się pieni. Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek. Uniwersalny papierek wskaźnikowy zabarwił się na niebiesko. Możliwe odpowiedzi: Obserwacja, Wniosek
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Które z zaprezentowanych poniżej czynności laboratoryjnych zostały wykonane poprawnie?

Ruk8Z0lvWEmun
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RMIz5VXG3VJFd
Możliwe odpowiedzi: 1. A – Ogrzewanie cieczy (probówka napełniona do 1/3 objętości)., 2. B – Ogrzewanie cieczy (cała probówka napełniona cieczą)., 3. C – Użycie wkraplacza (wkraplacz nie jest zanurzony w cieczy w kolbie stożkowej)., 4. D – Mieszanie cieczy (wylot probówki zamknięty palcem)., 5. E – Wąchanie (nos dotyka zlewki z wąchaną cieczą).
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RrKtVdn0zNs1G
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
ROLxNt7RPwDBl2
Dopasuj nazwę szkła lub sprzętu laboratoryjnego do odpowiednej grafiki.
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1BnlwNPzgBvg2
lejek Możliwe odpowiedzi: 1. stojak metalowy do którego montuje się szklane aparaty, 2. okrągły stożek o wąskim przedłużeniu, 3. długa zamknięta rurka, na powierzchni której jest odmierzająca skala., 4. urządzenie w którym można zmienić gaz w ciecz, 5. naczynie szklane w którym można przeprowadzić proces separacji ciekłej mieszaniny, ekstrakcję oraz płukanie chłodnica Możliwe odpowiedzi: 1. stojak metalowy do którego montuje się szklane aparaty, 2. okrągły stożek o wąskim przedłużeniu, 3. długa zamknięta rurka, na powierzchni której jest odmierzająca skala., 4. urzadzenie w którym można zmienić gaz w ciecz, 5. naczynie szklane w którym można przeprowadzić proces separacji ciekłej mieszaniny, ekstrakcję oraz płukanie statyw Możliwe odpowiedzi: 1. stojak metalowy do którego montuje się szklane aparaty, 2. okrągły stożek o wąskim przedłużeniu, 3. długa zamknięta rurka, na powierzchni której jest odmierzająca skala., 4. urzadzenie w którym można zmienić gaz w ciecz, 5. naczynie szklane w którym można przeprowadzić proces separacji ciekłej mieszaniny, ekstrakcję oraz płukanie termometr Możliwe odpowiedzi: 1. stojak metalowy do którego montuje się szklane aparaty, 2. okrągły stożek o wąskim przedłużeniu, 3. długa zamknięta rurka, na powierzchni której jest odmierzająca skala., 4. urzadzenie w którym można zmienić gaz w ciecz, 5. naczynie szklane w którym można przeprowadzić proces separacji ciekłej mieszaniny, ekstrakcję oraz płukanie rozdzielacz Możliwe odpowiedzi: 1. stojak metalowy do którego montuje się szklane aparaty, 2. okrągły stożek o wąskim przedłużeniu, 3. długa zamknięta rurka, na powierzchni której jest odmierzająca skala., 4. urzadzenie w którym można zmienić gaz w ciecz, 5. naczynie szklane w którym można przeprowadzić proces separacji ciekłej mieszaniny, ekstrakcję oraz płukanie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 8
R1Q4tiRV5cyaI3
Połącz w pary butelki z piktogramami, umieszczonymi na etykietach odczynników chemicznych, z informacjami o potencjalnych zagrożeniach.
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
Rg9kSncoTiJhR
Jak wyglądają symbole następujących piktogramów? Dopasuj nazwę piktogramu do jego opisu. Substancja szkodliwa (ang. harmful). Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę. Substancja wybuchowa (ang. explosion hazard). Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę. Substancja toksyczna (ang. harmful or fatal). Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę. substancja łatwopalna (ang. flammable material). Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę. substancja uczulająca i rakotwórcza (ang. health hazard). Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9
ReMH4SCfSiWL1
Dopasuj nazwę szkła lub sprzętu laboratoryjnego (w języku angielskim) do odpowiedniej grafiki.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Glossary
RCTAohuhdP4613
Ćwiczenie 9
Przed przystąpieniem do pracy w laboratorium należy zadbać odpowiednio o swoje bezpieczeństwo, w tym celu należy ubrać fartuch, rękawiczki oraz 1. corks, 2. safety googles, 3. test-tubes, 4. funnel, 5. test tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet. W laboratorium można znaleźć różne sprzęty którymi posługują się laboranci. Jednym z nich jest 1. corks, 2. safety googles, 3. test-tubes, 4. funnel, 5. test-tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet, służąca do precyzyjnego odmierzania roztworów do 1. corks, 2. safety googles, 3. test-tubes, 4. funnel, 5. test-tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet które następnie zatyka się 1. corks, 2. safety googles, 3. test-tubes, 4. funnel, 5. test-tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet. Jeśli planujemy ogrzać 1. corks, 2. safety googles, 3. test tubes, 4. funnel, 5. test tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet z daną substancją, należy umieścić ją nad płomieniem palnika stosując 1. corks, 2. safety googles, 3. test tubes, 4. funnel, 5. test tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet. Aby nalać roztwór do naczynia o wąskiej szyjce, np. kolby stosuje się 1. corks, 2. safety googles, 3. test-tubes, 4. funnel, 5. test-tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet. Niektóry sprzęt szklany ma możliwość zaczepienia na 1. corks, 2. safety googles, 3. test tubes, 4. funnel, 5. test-tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet. W laboratorium często wykorzystuje się naczynie szklane o płaskim dnie, przypominające szklankę 1. corks, 2. safety googles, 3. test-tubes, 4. funnel, 5. test-tubes, 6. tongs, 7. beaker, 8. ring stand, 9. pipet.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa 2020.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, MAC Edukacja, Kielce 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R1Zx2EYSHLm9N
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.