Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJwUG7oNcxEyb1

Czy można malować słowem?

Ilustracja przedstawiająca dwa śpiące sępy siedzące na skałach po przeciwnych stronach kanionu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zamknij oczy. Wyobraź sobie ciepły letni wieczór pod gołym niebem. Słyszysz, jak grają świerszcze, jak kumkają żaby? Czujesz powiew delikatnego wiatru na policzkach i miękką trawę? Co widzisz? Jakie obrazy nasuwają ci się, kiedy myślisz o sierpniowym wieczorze?

Polecenie 1

Przyjrzyj się obrazom. Wybierz ten, który podoba ci się najbardziej.

RU8kX2WeA2cOj
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Przeczytaj opisy obrazów. Wybierz ten, który podoba ci się najbardziej.

RqHMisC9iB8Ey
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Odpowiedz na pytania:

  • Co przedstawiają te obrazy?

  • Jakie barwy przeważają na tych obrazach?

  • Z czym kojarzą ci się te kolory?

  • Który pejzaż podoba ci się najbardziej? Dlaczego?

  • Czy wszystkie prezentowane pejzaże są dziełem malarza?

  • Który z nich przedstawia inny rodzaj sztuki? Skąd to wiadomo?

  • Jakie podobieństwa łączą oba rodzaje sztuki? Wskaż różnice między nimi.

R1E8ukLvXZ7i7
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie opisów obrazów i fotografii określ:

  • Co one przedstawiają?

  • Jakie niosą skojarzenia?

  • Jakie łączą je podobieństwa?

R1AQwYMd5Pwe2
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zapoznaj się z filmem i z recytacją utworu Adama Mickiewicza pt. Zachód słońca. Opowiedz swoimi słowami, jak zachodziło słońce.

R1MjOMNtXmcka
(Uzupełnij).
RqyzV7E3j0n3H
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Adam Mickiewicz „Zachód słońca". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Zachód słońcaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Zachód słońca

Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebiostgMJNOkyMQ_000tp001niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzodytgMJNOkyMQ_000tp002trzody owiec na murawietgMJNOkyMQ_000tp003murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranektgMJNOkyMQ_000tp004cyranek,
Na zachód obłok na kształt rąbkowychtgMJNOkyMQ_000tp005rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał;
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło,
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga XII, Warszawa 1982.
RYenO2tJDe7TM11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj wiersz i zacytuj ten fragment, który jest według ciebie najpiękniejszy. Uzasadnij swój wybór w kilku zdaniach.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
RZ1In40mF7Rvi1
Należy wyszukać w wierszu i podać odpowiednie określenia do podanych zjawisk.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Przeczytaj dopisane w ćwiczeniu 2. określenia i odpowiedz na pytania:

  • Jaką częścią mowy są wyrazy: cichy, błękitnawe, świecące, przejrzysty?

  • Jakie określenia w wierszu wskazują na: kolor, kształt, fakturę, wrażenia dotykowe, wrażenia słuchowe?

  • Jak nazywa się środek stylistyczny w wierszu, który określa cechę jakiegoś zjawiska?

  • Jaką funkcję w wierszu pełnią wyrazy określające cechy czegoś?

R1Qgx7poi2xai
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R15DxebNZTPXs1
Należy wskazać epitety określające kolory, których użył poeta w opisie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1EAZNRXS7NQK1
Należy utworzyć nazwy kolorów od nazw rzeczy i przedmiotów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
RENlvSublIZ891
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Korzystając z dostępnych źródeł, wypisz jak najwięcej określeń barwy żółtej i czerwonej.

R7CBsGMRhlI5W
(Uzupełnij).
RXzgZruyvuXpK
Kolory ciepłe i kolory zimne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytania:

  • Wypisz barwy ognia i słońca.

  • Do jakiej grupy kolorów je zaliczysz, ciepłych czy zimnych?

  • Wyobraź sobie zachód słońca namalowany zimnymi barwami. Opisz krótko swoje wrażenia.

RVh3N3eMEtG5u
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, jakie uczucia wzbudza w tobie opis barw w wierszu Adama Mickiewicza Zachód słońca.

RwUrhG3lfuUxs
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 8

Na podstawie fragmentu wiersza, opisującego obłok, wypisz środki stylistyczne
i określ, jaką funkcję pełnią.

'Na zachód obłok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał,
Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał;'

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9
R1Mb5meYCVfZH1
Należy uzupełnić zdania i przepisać je do zeszytu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19ufp2qZW5i611
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wyszukaj fragment, w którym poeta opisuje, jak słońce układało się do snu, i przepisz go do zeszytu.

R8QKxg10Q0ZbC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
R15sgXpqAFfze
Należy przygotować notatkę.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza pt. Wschód słońca. Następnie wykonaj polecenie.

Wschód słońcaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Wschód słońca

Nad Soplicowem słońce weszło i już padło
Na strzechy32strzechy i przez szpary w stodołę się wkradło;
I po ciemnozielonym, świeżym, wonnym33wonnym sianie,
Z którego młodzież sobie zrobiła posłanie,
Rozpływały się złote, migające pręgi34pręgi
Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi35wstęgi;
I słońce usta sennych promykiem poranka
Drażni jak dziewczę kłosem36kłosem budzące kochanka.
Już wróble skacząc, świerkać zaczęły pod strzechą;
Już trzykroć gęgnął gąsior, a za nim jak echo
Odezwały się chórem kaczki i indyki
I słychać bydła w pole idącego ryki.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga II, Warszawa 1982.
R16qrifblITLI
Ćwiczenie 11
Zaznacz w poniższym tekście porównania. Polecenie do ćwiczenia: Zaznacz porównania. Określ, jaką funkcję pełnią. Nad Soplicowem słońce weszło i już padło Na strzechy i przez szpary w stodołę się wkradło; I po ciemnozielonym, świeżym, wonnym sianie, Z którego młodzież sobie zrobiła posłanie, (Rozpływały się złote, migające pręgi Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi;) 1 porównanie (I słońce usta sennych promykiem poranka Drażni jak dziewczę kłosem budzące kochanka.) 2 porównanie Już wróble skacząc, świerkać zaczęły pod strzechą; (Już trzykroć gęgnął gąsior, a za nim jak echo Odezwały się chórem kaczki i indyki) 3 porównanie I słychać bydła w pole idącego ryki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Określ, jaką funkcję pełnią zaznaczone przez ciebie porównania w ćwiczeniu 13.

R17C3InziT4Cm
Porównania. Funkcja w tekście. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Określ, jaką funkcję pełnią zaznaczone przez ciebie porównania w ćwiczeniu 13.

RlxXcz1umC4pT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Opisz, jak zachowuje się słońce wschodzące nad Soplicowem. Jak nazywa się środek stylistyczny zastosowany przez poetę?

R4Y3gNUE6kvFl
(Uzupełnij).

Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza Pan Tadeusz pt. Grzybobranie. Następnie wykonaj polecenia.

GrzybobranieAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Grzybobranie

Na zielonym obrusie łąk, jako szeregi
Naczyń stołowych sterczą: tu z krągłemi brzegi
Surojadki24Surojadki srebrzyste, żółte i czerwone,
Niby czareczki różnem winem napełnione;
Koźlak25Koźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe,
Lejki26Lejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe,
Bielaki27Bielaki krągłe, białe, szerokie i płaskie,
Jakby mlekiem nalane filiżanki saskie,
I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona
Purchawka28Purchawka, jak pieprzniczka; zaś innych imiona,
Znane tylko w zajęczym lub wilczym języku,
Od ludzi nie ochrzczone; a jest ich bez liku29bez liku.
Ni30Ni wilczych, ni zajęczych nikt dotknąć nie raczy31raczy;
A kto schyla się ku nim, gdy błąd swój zobaczy,
Zagniewany, grzyb złamie albo nogą kopnie:
Tak szpecąc trawę, czyni bardzo nieroztropnie.

unikatowy_nr_id_wpisu_05 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga III, Warszawa 1982.
R1N9xQpUnx8IG
Ćwiczenie 14
przenośnia Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. zielonym obrusie łąk uosobienie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. zielonym obrusie łąk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4vTTaPma7aUN
Ćwiczenie 15
Surojadki 1. niby czareczki różnym winem napełnione
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1HjYp9T2hZKk
Ćwiczenie 16
Przyporządkuj nazwy grzybów przedstawionych we fragmencie tekstu Adama Mickiewicza pt. Grzybobranie do odpowiedniej ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 16

Z fragmentu 'Pana Tadeusza' Adama Mickiewicza pt. 'Grzybobranie' wybierz dwie nazwy grzybów, a następnie ułóż z nimi zdania.

R1OF3I50cTNao
(Uzupełnij).
R1egnFtzPDCS6
Ćwiczenie 17
Na podstawie fragmentu tekstu Adama Mickiewicza dopisz określenia do gatunków grzybów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj fragment tekstu Adama Mickiewicza pt. Koncert Wojskiego. Następnie wykonaj polecenia.

Koncert WojskiegoAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Koncert Wojskiego

Natenczas05Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg37róg bawoli, długi, cętkowany, kręty
Jak wąż boa, oburącz do ust go przycisnął,
Wzdął01Wzdął policzki jak banię, w oczach krwią zabłysnął,
Zasunął wpół powieki, wciągnął w głąb pół brzucha
I do płuc wysłał z niego cały zapas ducha,
I zagrał: róg jak wicher wirowatym dechem06dechem,
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Umilkli strzelcy, stali szczwacze07szczwacze zadziwieni
Mocą, czystością, dziwną harmoniją09harmoniją pieni08pieni.
Starzec cały kunszt10kunszt, którym niegdyś w lasach słynął,
Jeszcze raz przed uszami myśliwców rozwinął;
Napełnił wnet11wnet, ożywił knieje i dąbrowy,
Jakby psiarnię w nie wpuścił i rozpoczął łowy.
Bo w graniu była łowów historyja krótka:
Zrazu odzew dźwięczący, rześki — to pobudka;
Potem jęki po jękach skomlą12skomlą — to psów granie;
A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot — to strzelanie.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.

unikatowy_nr_id_wpisu_04 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz. Księga IV, Warszawa 1982.
R12d7mnOkUWGn
Ćwiczenie 18
epitety Możliwe odpowiedzi: 1. [...] stali szczwacze zadziwieni Mocą, czystością, dziwną harmoniją pieni., 2. długi, 3. [...] róg jak wicher wirowatym dechem,
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Bo w graniu była łowów historyja krótka: Zrazu odzew dźwięczący, rześki — to pobudka; Potem jęki po jękach skomlą — to psów granie; A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot — to strzelanie., 4. kręty jak wąż boa, 5. bawoli, 6. centkowany porównanie Możliwe odpowiedzi: 1. [...] stali szczwacze zadziwieni Mocą, czystością, dziwną harmoniją pieni., 2. długi, 3. [...] róg jak wicher wirowatym dechem,
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Bo w graniu była łowów historyja krótka: Zrazu odzew dźwięczący, rześki — to pobudka; Potem jęki po jękach skomlą — to psów granie; A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot — to strzelanie., 4. kręty jak wąż boa, 5. bawoli, 6. centkowany porównanie/metafora Możliwe odpowiedzi: 1. [...] stali szczwacze zadziwieni Mocą, czystością, dziwną harmoniją pieni., 2. długi, 3. [...] róg jak wicher wirowatym dechem,
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Bo w graniu była łowów historyja krótka: Zrazu odzew dźwięczący, rześki — to pobudka; Potem jęki po jękach skomlą — to psów granie; A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot — to strzelanie., 4. kręty jak wąż boa, 5. bawoli, 6. centkowany metafora Możliwe odpowiedzi: 1. [...] stali szczwacze zadziwieni Mocą, czystością, dziwną harmoniją pieni., 2. długi, 3. [...] róg jak wicher wirowatym dechem,
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Bo w graniu była łowów historyja krótka: Zrazu odzew dźwięczący, rześki — to pobudka; Potem jęki po jękach skomlą — to psów granie; A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot — to strzelanie., 4. kręty jak wąż boa, 5. bawoli, 6. centkowany
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RyjoXPr5oEf6h1
Ćwiczenie 19
Jakie dźwięki słyszysz, czytając fragment koncertu Wojskiego? Dopasuj krótkie opisy do cytatów. I zagrał: róg jak wicher wirowatym dechem, Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo powtarza wibrujący dźwięk rogu., 2. Myśliwi usłyszeli w granej melodii dźwięczne, rześkie tony pobudki, szczekanie i skomlenie psów oraz wystrzały., 3. Piękny dźwięk rogu słychać było w całym lesie., 4. Dźwięki rogu są mocne, dźwięczne, brzmią przyjemnie. Umilkli strzelcy, stali szczwacze zadziwieni Mocą, czystością, dziwną harmoniją pieni. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo powtarza wibrujący dźwięk rogu., 2. Myśliwi usłyszeli w granej melodii dźwięczne, rześkie tony pobudki, szczekanie i skomlenie psów oraz wystrzały., 3. Piękny dźwięk rogu słychać było w całym lesie., 4. Dźwięki rogu są mocne, dźwięczne, brzmią przyjemnie. Starzec cały kunszt, którym niegdyś w lasach słynął, Jeszcze raz przed uszami myśliwców rozwinął; Napełnił wnet, ożywił knieje i dąbrowy, Możliwe odpowiedzi: 1. Echo powtarza wibrujący dźwięk rogu., 2. Myśliwi usłyszeli w granej melodii dźwięczne, rześkie tony pobudki, szczekanie i skomlenie psów oraz wystrzały., 3. Piękny dźwięk rogu słychać było w całym lesie., 4. Dźwięki rogu są mocne, dźwięczne, brzmią przyjemnie. Bo w graniu była łowów historyja krótka:
Zrazu odzew dźwięczący, rześki — to pobudka; Potem jęki po jękach, a gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot — to strzelanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo powtarza wibrujący dźwięk rogu., 2. Myśliwi usłyszeli w granej melodii dźwięczne, rześkie tony pobudki, szczekanie i skomlenie psów oraz wystrzały., 3. Piękny dźwięk rogu słychać było w całym lesie., 4. Dźwięki rogu są mocne, dźwięczne, brzmią przyjemnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Opisz wybrany krajobraz np. zachód słońca, polanę w lesie, burzową chmurę, przydomowy ogródek. Odmaluj słowem piękno tego krajobrazu. Możesz zastosować poetyckie określenia np. metafory lub porównania. Zadbaj, aby twój opis działał na różne zmysły, nie tylko wzrok, ale słuch i dotyk.

R15uhOXdbehs9
Wersja alternatywna: (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Na podstawie fragmentu Adama Mickiewicza Zachód słońca napisz, jak wyobrażasz sobie to zjawisko. W swoim opisie postaraj się używać środków poetyckich. Zastosuj: porównania, przenośnie, uosobienia.

RNlWLY8GUAgbk
(Uzupełnij).
tgMJNOkyMQ_000tp001
tgMJNOkyMQ_000tp002
tgMJNOkyMQ_000tp003
tgMJNOkyMQ_000tp004
tgMJNOkyMQ_000tp005
01
05
06
07
08
09
10
11
12
17
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37