Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rysowanie gwiazd na scenie

W tym materiale nauczysz się definiowania własnych bloków w środowisku Scratch 3.0 lub nowszym.

W tym celu napiszemy projekt, w którym scenę podzielimy na dwie części. W górnej części sceny (dla liczb y nieujemnych) duszek (ukryty) narysuje gwiazdy. W dolnej, drugi duszek (lub więcej duszków, jeśli zechcesz) będzie działał według twojego własnego scenariusza.

R942tfjh3Ol3Y
Animacja przedstawia tańczącego robota na księżycu. Podczas jego tańca na niebie pojawiają się gwiazdy.

W pierwszej wersji projektu wszystkie gwiazdy będą tej samej wielkości i ośmioramienne. Możesz oczywiście zaproponować własną wersję gwiazdy.

R11rXyp55ZXHU
Gwiazda ośmioramienna.
Źródło: nn, licencja: CC BY 3.0.
RsX1rBpv1VUdW
Kąt zewnętrzny gwiazdy ośmioramiennej.
Źródło: nn, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Zapisz w punktach algorytm rysowania gwiazdy ośmioramiennej.

R1EJJyRVlJn6E
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Zadaniem ukrytego duszka będzie narysowanie kilku lub kilkunastu gwiazd losowo położonych na niebieskim tle. Dobierz długość ramienia gwiazdy i zastanów się, z jakiego zakresu powinieneś losować liczby x i y określające położenie punktu, z którego duszek rozpoczyna rysowanie gwiazdy. Pamiętaj również o odpowiednim ustawieniu kierunku duszka.

2
Ćwiczenie 2

Zapisz w punktach algorytm rysowania 10 gwiazd na niebieskiej części tła sceny.

RPt8kowNnZN8e
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Tworzymy własny blok

W ćwiczeniu 2 opisując algorytm realizujący rysowanie gwiazd na niebieskim tle założyliśmy, że umiemy narysować pojedynczą gwiazdę w określonym miejscu sceny. Innymi słowy, chcielibyśmy mieć do dyspozycji blok rysujący taką gwiazdę. Wśród dziesięciu kategorii bloków znajdziesz kategorię Moje bloki, a w niej przycisk Utwórz blok. Obejrzyj na filmie, jak stworzyć nowy własny blok.

Re1OWqO1jmZvB
Film prezentujący tworzenie własnego bloku.
1
Ćwiczenie 3

Utwórz nowy blok Gwiazda rysujący gwiazdę ośmioramienną.

R1C9mmgqYMEjq
Ćwiczenie 3
W jakiej kategorii znajduje się opcja umożliwiająca utworzenie nowego bloku? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Napisz skrypt, który po kliknięciu w zieloną flagę rysuje kilka lub kilkanaście gwiazd losowo rozmieszczonych na niebieskim tle. Tło zaprojektuj bezpośrednio w Scratch lub wykorzystaj do tego dowolny program graficzny. Skorzystaj z nowo utworzonego bloku rysującego pojedynczą gwiazdę z poprzedniego ćwiczenia.

Napisz w punktach algorytm, który pozwoli na stworzenie kilku gwiazd w losowych miejscach prostokąta o wymiarach 480 (szerokość) na 360 (wysokość).

RKr5qZCy2kdOF
Lista kroków:
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5

Przygotuj skrypt realizujący własny scenariusz dla drugiego duszka w dolnej części sceny.

R1KeWALWEdsC7
Ćwiczenie 5
W jakiej kategorii znajduje się blok umożliwiający zmianę kostiumu duszka na następny? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Rysujemy mniejsze i większe gwiazdy

Korzystając np. z bloku przesuń o …icckVlRpet_d429e144przesuń o … masz możliwość podania liczby kroków, o jaką chcesz przesunąć duszka. Podobnie chcielibyśmy utworzyć blok, który rysuje gwiazdę o podanej długości ramienia. Wykorzystamy do tego parametry. Tworząc nowy blok możesz dodać do niego parametry. Istnieje również opcja edycji istniejącego już bloku - w tym celu naciśnij prawym przyciskiem myszy blok i wybierz opcję Edycja. Zobacz na poniższym filmie, jak dodać parametr i jak go wykorzystać we własnym bloku.

RgsR5lc4YCvVI
Film prezentujący jak dodać parametr i jak wykorzystać go we własnym bloku.
1
Ćwiczenie 6

Popraw blok Gwiazda w swoim projekcie dodając parametr określający długość ramienia gwiazdy.

R8AJeRGInFF6g
Ćwiczenie 6
Czy to wcześniej utworzonego bloku, można dodać parametr? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Popraw skrypt uruchamiany po kliknięciu zielonej flagi tak, aby długość ramienia rysowanych gwiazd losowała się z określonego zakresu.

Rzmmd5DSbc15D
Ćwiczenie 7
W jakiej kategorii znajduje się blok umożliwiający losowanie wartości z podanego zakresu? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Wskazówka

Pamiętaj, że powinieneś zadbać, żeby gwiazdy mieściły się na niebieskim tle. Dotychczasową, stałą długość ramienia możesz potraktować jako wartość maksymalną.

icckVlRpet_d429e144

Zadania uzupełniające

2
Ćwiczenie 8

Stwórz aplikację, prezentowaną na filmie, tworzącą rysunek złożony z kwadratów. W tym celu stwórz własny blok, który będzie rysował pojedynczy kwadrat. Po kliknięciu w zieloną flagę duszek powinien zapytać się o liczbę obracanych kwadratów. Zapisz najpierw w punktach algorytm postępowania.

Rd6nzW6KVj43a
Film przedstawia końcowy rezultat działania algorytmu podanego w zadaniu. Widać na nim duszka, który pyta ile kwadratów ma się obracać. Po wpisaniu liczby duszek zaczyna się obracać razem z kwadratami.
R5ICZ7HEsnavm
Ćwiczenie 8
W jakiej kategorii znajduje się blok "zapytaj i czekaj"? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9

Napisz skrypt tworzący poniższy rysunek. Podaj więcej niż jeden algorytm na rysowanie go.

R17D9JTIr23XL
Sześciokąt foremny, wewnątrz którego znajduje się sześć rombów.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1Ig8V8remPua
Ćwiczenie 9
Jak nazywa się blok, który będzie powtarzał wybrane instrukcje podaną ilość razy? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

Stwórz własne bloki rysujące kwadrat oraz prostokąt z parametrami określającymi długości boków. Zbuduj skrypty, które po naciśnięciu klawiszy 08 narysują odpowiednio cyfry 08.

RpWuk4OrmMGM7
Zrzut ekranu przedstawia efekty działania algorytmów rysujących cyfry osiem i zero.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Rip7DDfIZVcqh
Ćwiczenie 10
W jakiej kategorii znajdują się bloki umożliwiające rozpoczęcie skryptu przez naciśnięcie wybranego klawisza na klawiaturze? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
ref=
1
Ćwiczenie 11

Zmodyfikuj blok Gwiazda utworzony w ćwiczeniu 6 w taki sposób, żeby miał drugi parametr liczbowy, określający kąt zewnętrzny przy ramieniu gwiazdy.

RgBvgYs68yxf8
Pięcioramienna gwiazda dla kąta 144 stopni po jednokrotnym włączeniu skryptu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RuZOAKtxjvUMe
Niepoprawna gwiazda dla kąta 140 stopni po jednokrotnym włączeniu skryptu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1ZjPUyRRRpTt
Osiemnastoramienna gwiazda dla kąta 140 stopni po trzykrotnym włączeniu skryptu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1DcAS6FYBRWh
Niepoprawna gwiazda dla kąta 100 stopni po jednokrotnym włączeniu skryptu.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1BQ2v8uqo1v8
Ćwiczenie 11
Czy utworzony przez ciebie blok może wymagać na wejściu więcej niż jedną daną wejściową? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
icckVlRpet_d429e206
icckVlRpet_d429e207
icckVlRpet_d429e208
moon
przycisk_dodaj_tlo