Słowa na sztandary
Każdy człowiek ma swój świat wartości, opinii i prawd, zgodnie z którymi stara się żyć. Dla jednych najważniejsze są wartości związane z życiem (np. szczęście, zdrowie), dla innych – wartości moralne (np. godność, honor). Jeszcze inni cenią wartości poznawcze (np. prawda, poznanie, wiedza). Są też tacy, którzy wybierają wartości estetyczne (np. piękno, uroda). Dzięki językowi możemy mówić o naszych wartościach, porównywać je ze sobą, a nawet się o nie spierać.
Trzeba pamiętać o tym, aby strzec i nie nadużywać słów określających wartości, gdyż mogą one spowszednieć, zdewaluować się (tzn. stracić swoje znaczenie). Bywają jednak sytuacje, w których człowiek powinien używać takich terminów, bo tylko one pozwalają wyrazić jego pragnienia i uczucia. Mówi się, że są to słowa, które ludzie chcieliby 'zapisać na swoich sztandarachsztandarach'.
W dostępnych źródłach (np. telewizji, prasie, internecie) poszukaj zdjęć lub relacji z różnych manifestacji, protestów czy marszów. Przyjrzyj się im, przeczytaj uważnie, a następnie wybierz 10‑20 haseł, które zostały uwiecznione na transparentach niesionych przez ludzi. Zapisz je.
W dostępnych źródłach (np. telewizji, prasie, internecie) poszukaj relacji z różnych manifestacji, protestów czy marszów. Jakie były postulaty protestujących? Zapisz dziesięć przykładów.
Słownictwo wartościujące
Wyrazy, które wyrażają oceny pozytywne lub negatywne, nazywane są słownictwem wartościującym. Najczęściej do oceniania służą przymiotniki lub przysłówki, np.: - dobry – zły,
- pracowity – leniwy,
- uczciwy – zakłamany,
- ładnie – brzydko,
- uprzejmie – niegrzecznie.
Rozpoznanie pozytywnych/negatywnych znaczeń przywołanych wyrazów zapewne nikomu nie sprawiłoby kłopotu, ponieważ słownictwo wartościujące pojawia się w każdej sferze ludzkiego życia, tak często poddawanego przecież ocenie.
Słowa mogą wyrażać wartościowanie bezpośrednio (np. pozytywną ocenę w swoim znaczeniu zawierają przymiotniki dobry, spokojny, godny, natomiast negatywną – zły, kłótliwy, paskudny). Często jednak wartościowanie jest wyrażone pośrednio (np. za pomocą obrazów i metafor). Określenia potoczne:
- być na topie, być gwiazdą - wywołują pozytywne skojarzenia,
- mieć doła, być spłukanym - są nacechowane negatywnie.
Słowa sztandarowe
Wyrazy, którym przypisuje się wyjątkową wartość to tzw. słowa sztandarowesłowa sztandarowe. Niektóre z nich są bezdyskusyjne i wspólne dla wielu społeczeństw niezależnie o narodowości czy religii (np. honor, życie, matka, wolność). Terminy te tworzą kulturę i system wartości wyznawany przez ludzi.
Istnieją też słowa, które nabierają szczególnej wartości w pewnych okolicznościach. Wystarczy przywołać tu rzeczownik praca, który powszechnie oznacza 'działanie człowieka, zajęcie, czynność'. Trudno więc w tym wyrazie doszukiwać się bezpośredniej oceny tak, jak w zestawieniach: mędrzec – głupiec, ładny – brzydki czy życie – śmierć.
Sposób oceny określonego pojęcia zależy od sytuacji komunikacyjnej i relacji między ludźmi. Szczególnie jest to widoczne podczas burzliwych dyskusji społecznych i politycznych, w których jedno słowo może wywoływać różne – również sprzeczne – emocje. Dlatego też, dla niektórych (np. osób bezrobotnych) przywołane wcześniej słowo praca staje się wielką wartością, a zarazem celem, do którego dążą.
Jak rozpoznać słowa wartościujące - słowa na sztandary? Zwykle takim terminom towarzyszą emocje. Jeśli ktoś używa zdań z wyrazami oceniającymi, to daje otoczeniu do zrozumienia, że mówi o swoich osobistych wartościach. Na przykład:
Dla mnie najważniejsza jest prawda.
W moim życiu niezwykle istotny jest spokój.
Szczęście osobiste – to dla mnie najwyższa wartość.
Sposoby wartościowania słowa praca
W poniższej tabeli zamieszczono słownictwo wartościujące związane z wyrazem praca. Z zestawienia wynika, że pozytywna bądź negatywna ocena wynika
z różnych, często przeciwstawnych znaczeń przypisywanych temu terminowi. Widoczne są one w związkach wyrazowych, metaforach i przysłowiach.
Oceny pozytywne związane | Oceny negatywne związane |
|
|
Co ciekawe, obok wartości zawsze pojawiają się antywartości. Najczęściej są to zjawiska, z którymi ludzie się nie zgadzają, które pozostają w sprzeczności z wyznawanym przez nich światopoglądem. Pojęcia o charakterze antywartości
także można zapisać na sztandarach (np. Precz z...).
Słowa – symbole kulturowe
W życiu społecznym pojawiają się słowa, za którymi kryją się idee lub wartości podzielane przez większą grupę ludzi. Wyrazy te nabierają znaczenia w ważnych momentach historycznych, określając kulturę danego społeczeństwa. Mogą wyzwalać dodatkowo różne uczucia (np. ważnymi znakami kultury francuskiej są pojęcia: wolność – równość – braterstwo, czyli hasła wywodzące się z rewolucji francuskiej).
W polskiej przestrzeni publicznej często występują wyrazy odnoszące się do wydarzeń związanych z walką o wolność i niepodległość, z czasem rozbiorów, okresem II wojny światowej czy czasami PRL‑u (np. hasła: Bóg – honor – ojczyzna; Solidarność). Wszystkie te wyrazy należą do słownictwa wartościującego i występują obok pojęć związanych z życiem społecznym, takich jak demokracja, wolność, państwo, patriotyzm, bezpieczeństwo społeczne.
Wielkie słowa – wielkie litery
Wyrazy ważne dla jakichś osób czy grup społecznych można również rozpoznać po specyficznej ortografii. W znaczeniu ogólnym zapisuje się je małymi literami. Niekiedy jednak ze względów uczuciowych (emocjonalnych) – w wybranych tekstach lub sytuacjach komunikacyjnych – wprowadza się wielkie litery. Trzeba jednak pamiętać, by nie nadużywać tej emocjonalnej ortografii i właściwie stosować zasady uprawniające do użycia wielkich liter jako znaku pozytywnych emocji.
Poniżej znajdziesz wskazówki określające okoliczności wprowadzania wielkich liter
ze względów uczuciowych (emocjonalnych):
w nazwach szczególnie ważnych wydarzeń historycznych, np. Powstanie Listopadowe, Powstanie Warszawskie (trzeba jednak pamiętać, że na ogół nazwy tego typu są zapisywane małymi literami, np. unia lubelska, insurekcja kościuszkowska),
w wyrazach i wyrażeniach budzących szacunek, np.: Ojczyzna, Orzeł Biały, Naród,
w oficjalnych nazwach organów i instytucji państwowych, np. Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; jeśli nie podaje się pełnej nazwy instytucji, można stosować nazwy pospolite, które zapisuje się małą literą (np. obradował sejm i senat, prezydent przyjął delegację),
w nazwach świąt, np. Święto Konstytucji 3 Maja; trzeba jednak pamiętać o tym,
że słownikowa wersja tej nazwy brzmi: święto Konstytucji 3 maja, a oficjalne określenie tego dnia to: Święto Narodowe Trzeciego Maja.
W niektórych tekstach okolicznościowych, przygotowanych na specjalną okazję, można stosować wielkie litery w zapisie ważnych pojęć. Warto jednak pamiętać
o tym, że nie wprowadza się tej reguły w tekstach codziennych.
Zadaniowo
Przeczytaj przygotowane wcześniej hasła z transparentów (zob. sekcja Już wiesz). Podziel napisy na dwie grupy: te, które odzwierciedlają wartości oraz te, które prezentują antywartości.
Przeczytaj przygotowane wcześniej postulaty (zob. sekcja Już wiesz). Podziel postulaty na dwie grupy: te, które odzwierciedlają wartości oraz te, które prezentują antywartości.
Rozważ, jakich sfer życia dotyczą wypisane przez ciebie hasła. Zapisz swoje wnioski.
Wśród zgromadzonych z transparentów haseł wyróżnij (np. podkreśleniem lub kolorem) wartości i antywartości, z którymi się zgadzasz. Uzasadnij przyczyny swojego wyboru. Twoja praca może przyjąć następujący schemat:
a) Dla mnie X to wartość pozytywna, ponieważ…
b) Dla mnie Y to wartość negatywna, ponieważ…
Zastanów się i napisz – odwołując się do wniosków sformułowanych podczas wykonywania i prezentowania powyższych ćwiczeń – czy koleżanki i koledzy z twojej klasy w podobny sposób postrzegają (oceniają) wybrane wartości i antywartości.
Wyjaśnij znaczenie poniższych związków frazeologicznych, które zawierają określenia wartościujące słowo pies.
- pogoda pod psem;
- wieszać na kimś psy;
- czepiać się jak rzep psiego ogona;
- łgać jak pies;
Określ, czy uzupełnione hasła z krzyżówki są sformułowaniami wartościującymi bezpośrednio czy pośrednio, pozytywnie czy negatywnie?
Przeczytaj pytanie skierowane do Poradni Językowej PWN. Zastanów się, jak powinna brzmieć prawidłowa odpowiedź.
Poradnia językowa PWNJaka jest poprawna pisownia słów: sylwester (jako zabawa sylwestrowa, ostatni wieczór w roku) i gwiazdka (w znaczeniu: dostać coś na gwiazdkę)? [...] Z góry dziękuję za odpowiedź.
Uszereguj zamieszczone poniżej słownictwo zgodnie ze swoimi odczuciami: wygląd, zdrowie, rodzina, luksus, dobre oceny, przyjaźń, marzenia.
Zdecyduj, które wartości są dla ciebie najważniejsze, te umieść na górze listy, mniej ważne - w środku, a najmniej istotne na końcu.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Stwórz swoje własne 'słowa na sztandary'. W tym celu ułóż hasła prezentujące ważne dla ciebie wartości - postaraj się wyrazić je w atrakcyjnej formie
(np. wprowadzając rymy, grę słów). Następnie zaprojektuj stronę graficzną, m.in. wielkość i wygląd czcionki, rysunki, tło. Możesz wykorzystać poniższy szkicownik lub wykonać zadanie w formie plakatu.
Stwórz swoje własne 'słowa na sztandary'. W tym celu ułóż hasła prezentujące ważne dla ciebie wartości - postaraj się wyrazić je w atrakcyjnej formie (np. wprowadzając rymy, grę słów).
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: słownictwo wartościujące, wartościowanie, sposoby wartościowania w języku.