Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R19qaxIVrf2gn1
Kolorowa ilustracja przedstawia grupę pięciu osób w różnym wieku. Od lewej: chłopiec w czapce z daszkiem i deskorolką, kobieta we wzorzystej spódnicy i bluzce z długim rękawem i literą "K" na piersi, która w dłoniach trzyma transparent z napisem: "Większy dostęp do kultury!", mężczyzna w białej koszuli z literą "K" na piersi i garniturze, z teczką ozdobioną czterema literami "K" w dłoni, brodaty mężczyzna z łysiną, wspierający się na lasce i ramieniu młodego mężczyzny, który ma na sobie koszulkę z krótkim rękawem z literą "K" na piersi oraz długie spodnie, w lewej dłoni trzyma transparent, na którym wypisano kilka razy literę "K". W oddali, po lewej stronie widoczny jest pomnik Fryderyka Chopina, w centrum Pałac Kultury i Nauki oraz zabudowania miejskie - bloki mieszkalne.
Pracy i chleba
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Każdy człowiek ma swój świat wartości, opinii i prawd, zgodnie z którymi stara się żyć. Dla jednych najważniejsze są wartości związane z życiem (np. szczęście, zdrowie), dla innych – wartości moralne (np. godność, honor). Jeszcze inni cenią wartości poznawcze (np. prawda, poznanie, wiedza). Są też tacy, którzy wybierają wartości estetyczne (np. piękno, uroda). Dzięki językowi możemy mówić o naszych wartościach, porównywać je ze sobą, a nawet się o nie spierać.

Trzeba pamiętać o tym, aby strzec i nie nadużywać słów określających wartości, gdyż mogą one spowszednieć, zdewaluować się (tzn. stracić swoje znaczenie). Bywają jednak sytuacje, w których człowiek powinien używać takich terminów, bo tylko one pozwalają wyrazić jego pragnienia i uczucia. Mówi się, że są to słowa, które ludzie chcieliby 'zapisać na swoich sztandarachsztandarsztandarach'.

j0000007UUB1v50_0000000D
Już wiesz

W dostępnych źródłach (np. telewizji, prasie, internecie) poszukaj zdjęć lub relacji z różnych manifestacji, protestów czy marszów. Przyjrzyj się im, przeczytaj uważnie, a następnie wybierz 10‑20 haseł, które zostały uwiecznione na transparentach niesionych przez ludzi. Zapisz je.

R1PzchLuMtz4i
Miejsce na notatkę ucznia.

W dostępnych źródłach (np. telewizji, prasie, internecie) poszukaj relacji z różnych manifestacji, protestów czy marszów. Jakie były postulaty protestujących? Zapisz dziesięć przykładów.

R1elMaLNG6RSx
Miejsce na notatkę ucznia.
sztandar
j0000007UUB1v50_0000000D

Słownictwo wartościujące

RJRwLdzTUmiSP
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wyrazy, które wyrażają oceny pozytywne lub negatywne, nazywane są słownictwem wartościującym. Najczęściej do oceniania służą przymiotniki lub przysłówki, np.: - dobry – zły,
- pracowity – leniwy,
- uczciwy – zakłamany,
- ładnie – brzydko,
- uprzejmie – niegrzecznie.
Rozpoznanie pozytywnych/negatywnych znaczeń przywołanych wyrazów zapewne nikomu nie sprawiłoby kłopotu, ponieważ słownictwo wartościujące pojawia się w każdej sferze ludzkiego życia, tak często poddawanego przecież ocenie.

Słowa mogą wyrażać wartościowanie bezpośrednio (np. pozytywną ocenę w swoim znaczeniu zawierają przymiotniki dobry, spokojny, godny, natomiast negatywną – zły, kłótliwy, paskudny). Często jednak wartościowanie jest wyrażone pośrednio (np. za pomocą obrazów i metafor). Określenia potoczne:
- być na topie, być gwiazdą - wywołują pozytywne skojarzenia,
- mieć doła, być spłukanym - są nacechowane negatywnie.

Słowa sztandarowe

Wyrazy, którym przypisuje się wyjątkową wartość to tzw. słowa sztandarowej0000007UUB1v50_000tp002słowa sztandarowe. Niektóre z nich są bezdyskusyjne i wspólne dla wielu społeczeństw niezależnie o narodowości czy religii (np. honor, życie, matka, wolność). Terminy te tworzą kulturę i system wartości wyznawany przez ludzi.

Istnieją też słowa, które nabierają szczególnej wartości w pewnych okolicznościach. Wystarczy przywołać tu rzeczownik praca, który powszechnie oznacza 'działanie człowieka, zajęcie, czynność'. Trudno więc w tym wyrazie doszukiwać się bezpośredniej oceny tak, jak w zestawieniach: mędrzec – głupiec, ładny – brzydki czy życie – śmierć.

Sposób oceny określonego pojęcia zależy od sytuacji komunikacyjnej i relacji między ludźmi. Szczególnie jest to widoczne podczas burzliwych dyskusji społecznych i politycznych, w których jedno słowo może wywoływać różne – również sprzeczne – emocje. Dlatego też, dla niektórych (np. osób bezrobotnych) przywołane wcześniej słowo praca staje się wielką wartością, a zarazem celem, do którego dążą.

Jak rozpoznać słowa wartościujące - słowa na sztandary? Zwykle takim terminom towarzyszą emocje. Jeśli ktoś używa zdań z wyrazami oceniającymi, to daje otoczeniu do zrozumienia, że mówi o swoich osobistych wartościach. Na przykład:
Dla mnie najważniejsza jest prawda.
W moim życiu niezwykle istotny jest spokój.
Szczęście osobiste – to dla mnie najwyższa wartość.

R1J1kRE5kdebF1
Sztandar
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sposoby wartościowania słowa praca

W poniższej tabeli zamieszczono słownictwo wartościujące związane z wyrazem praca. Z zestawienia wynika, że pozytywna bądź negatywna ocena wynika
z różnych, często przeciwstawnych znaczeń przypisywanych temu terminowi. Widoczne są one w związkach wyrazowych, metaforach i przysłowiach.

Oceny związane ze słowem praca

Oceny pozytywne związane
ze słowem praca

Oceny negatywne związane
ze słowem praca

  • Bez pracy nie ma kołaczy.

  • Osiągnąć coś ciężką pracą.

  • Żadna praca nie hańbi.

  • Kto się nie leni, robi złoto z kamieni.

  • Kto dobrze orze, ma chleb w komorze.

  • Kawał dobrej roboty.

  • Orka na ugorze.

  • Praca nie zając, nie ucieknie.

  • Zasuwać jak wół/koń.

  • Czarna robota.

  • Praca galernicza.

  • Wół roboczy.

Co ciekawe, obok wartości zawsze pojawiają się antywartości. Najczęściej są to zjawiska, z którymi ludzie się nie zgadzają, które pozostają w sprzeczności z wyznawanym przez nich światopoglądem. Pojęcia o charakterze antywartości
także można zapisać na sztandarach (np. Precz z...).

Słowa – symbole kulturowe

W życiu społecznym pojawiają się słowa, za którymi kryją się idee lub wartości podzielane przez większą grupę ludzi. Wyrazy te nabierają znaczenia w ważnych momentach historycznych, określając kulturę danego społeczeństwa. Mogą wyzwalać dodatkowo różne uczucia (np. ważnymi znakami kultury francuskiej są pojęcia: wolność – równość – braterstwo, czyli hasła wywodzące się z rewolucji francuskiej).

RSNCrOabzuzy1
20 franków z napisem Wolność, równość, braterstwo
Źródło: a. nn., domena publiczna.

W polskiej przestrzeni publicznej często występują wyrazy odnoszące się do wydarzeń związanych z walką o wolność i niepodległość, z czasem rozbiorów, okresem II wojny światowej czy czasami PRL‑u (np. hasła: Bóg – honor – ojczyzna; Solidarność). Wszystkie te wyrazy należą do słownictwa wartościującego i występują obok pojęć związanych z życiem społecznym, takich jak demokracja, wolność, państwo, patriotyzm, bezpieczeństwo społeczne.

Wielkie słowa – wielkie litery

Wyrazy ważne dla jakichś osób czy grup społecznych można również rozpoznać po specyficznej ortografii. W znaczeniu ogólnym zapisuje się je małymi literami. Niekiedy jednak ze względów uczuciowych (emocjonalnych) – w wybranych tekstach lub sytuacjach komunikacyjnych – wprowadza się wielkie litery. Trzeba jednak pamiętać, by nie nadużywać tej emocjonalnej ortografii i właściwie stosować zasady uprawniające do użycia wielkich liter jako znaku pozytywnych emocji.

Poniżej znajdziesz wskazówki określające okoliczności wprowadzania wielkich liter
ze względów uczuciowych (emocjonalnych):

  • w nazwach szczególnie ważnych wydarzeń historycznych, np. Powstanie Listopadowe, Powstanie Warszawskie (trzeba jednak pamiętać, że na ogół nazwy tego typu są zapisywane małymi literami, np. unia lubelska, insurekcja kościuszkowska),

  • w wyrazach i wyrażeniach budzących szacunek, np.: Ojczyzna, Orzeł Biały, Naród,

  • w oficjalnych nazwach organów i instytucji państwowych, np. Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; jeśli nie podaje się pełnej nazwy instytucji, można stosować nazwy pospolite, które zapisuje się małą literą (np. obradował sejm i senat, prezydent przyjął delegację),

  • w nazwach świąt, np. Święto Konstytucji 3 Maja; trzeba jednak pamiętać o tym,
    że słownikowa wersja tej nazwy brzmi: święto Konstytucji 3 maja, a oficjalne określenie tego dnia to: Święto Narodowe Trzeciego Maja.

W niektórych tekstach okolicznościowych, przygotowanych na specjalną okazję, można stosować wielkie litery w zapisie ważnych pojęć. Warto jednak pamiętać
o tym, że nie wprowadza się tej reguły w tekstach codziennych.

j0000007UUB1v50_0000002P

Zadaniowo

1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj przygotowane wcześniej hasła z transparentów (zob. sekcja Już wiesz). Podziel napisy na dwie grupy: te, które odzwierciedlają wartości oraz te, które prezentują antywartości.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Przeczytaj przygotowane wcześniej postulaty (zob. sekcja Już wiesz). Podziel postulaty na dwie grupy: te, które odzwierciedlają wartości oraz te, które prezentują antywartości.

R1BojYhVphSuy
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 2

Rozważ, jakich sfer życia dotyczą wypisane przez ciebie hasła. Zapisz swoje wnioski.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Wśród zgromadzonych z transparentów haseł wyróżnij (np. podkreśleniem lub kolorem) wartości i antywartości, z którymi się zgadzasz. Uzasadnij przyczyny swojego wyboru. Twoja praca może przyjąć następujący schemat:

a) Dla mnie X to wartość pozytywna, ponieważ…
b) Dla mnie Y to wartość negatywna, ponieważ…

uzupełnij treść
1
Polecenie 1

Zastanów się i napisz – odwołując się do wniosków sformułowanych podczas wykonywania i prezentowania powyższych ćwiczeń – czy koleżanki i koledzy z twojej klasy w podobny sposób postrzegają (oceniają) wybrane wartości i antywartości.

uzupełnij treść
R1582f8KZODWr
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne, 12 sformułowań należy przyporządkować do odpowiedniej kategorii: wartościowanie pozytywne lub wartościowanie negatywne.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij znaczenie poniższych związków frazeologicznych, które zawierają określenia wartościujące słowo pies.

- pogoda pod psem;
- wieszać na kimś psy;
- czepiać się jak rzep psiego ogona; 
- łgać jak pies;

uzupełnij treść
RRPIa4XRJsjVy1
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na rozwiązaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Określ, czy uzupełnione hasła z krzyżówki są sformułowaniami wartościującymi bezpośrednio czy pośrednio, pozytywnie czy negatywnie?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8
R8Qc5BLIiklh21
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu zdań, w których prawidłowo zastosowano pisownię wyrazów wielką literą.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Przeczytaj pytanie skierowane do Poradni Językowej PWN. Zastanów się, jak powinna brzmieć prawidłowa odpowiedź.

Poradnia językowa PWN

Jaka jest poprawna pisownia słów: sylwester (jako zabawa sylwestrowa, ostatni wieczór w roku) i gwiazdka (w znaczeniu: dostać coś na gwiazdkę)? [...] Z góry dziękuję za odpowiedź.

unikatowy_nr_id_wpisu Źródło: Poradnia językowa PWN, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Gwiazdka-i-Sylwester;7555.html [dostęp 17.09.2021].
uzupełnij treść
Ćwiczenie 10
R1WAQtoubysjv1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu 13 "słów na sztandary" w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Uszereguj zamieszczone poniżej słownictwo zgodnie ze swoimi odczuciami: wygląd, zdrowie, rodzina, luksus, dobre oceny, przyjaźń, marzenia.

Zdecyduj, które wartości są dla ciebie najważniejsze, te umieść na górze listy, mniej ważne - w środku, a najmniej istotne na końcu.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.

RyPGdDVRZUkWr
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Stwórz swoje własne 'słowa na sztandary'. W tym celu ułóż hasła prezentujące ważne dla ciebie wartości - postaraj się wyrazić je w atrakcyjnej formie
(np. wprowadzając rymy, grę słów). Następnie zaprojektuj stronę graficzną, m.in. wielkość i wygląd czcionki, rysunki, tło. Możesz wykorzystać poniższy szkicownik lub wykonać zadanie w formie plakatu.

R7d3BwCq0WHMB
Miejsce na rysunek ucznia.
Polecenie 2

Stwórz swoje własne 'słowa na sztandary'. W tym celu ułóż hasła prezentujące ważne dla ciebie wartości - postaraj się wyrazić je w atrakcyjnej formie (np. wprowadzając rymy, grę słów).

Ri3SR6SOTZPGr
Miejsce na notatkę ucznia.
tnzkcN84Fp_000000DR
R1W5p17LEW0ai1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy: w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: słownictwo wartościujące, wartościowanie, sposoby wartościowania w języku.

R1CYwP7HvaJSq
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007UUB1v50_000tp002
Mirosław Bańko