Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sole w większości są substancjami jonowymi, których kryształy zawierają naprzemiennie ułożone kationy metalu i aniony reszty kwasowej. W przypadku rozpuszczalnych w wodzie soli, podczas rozpuszczania jony są uwalnianie do roztworu i dzięki ich obecności wodne roztwory soli przewodzą prąd elektryczny. Sole zawierają fragmenty pochodzące zarówno od wodorotlenków, jak i od kwasów. Do otrzymania soli nie są jednak konieczne kwas i wodorotlenek, bowiem sole można uzyskać w przemianach, w których biorą udział, np. metal lub tlenek metalu i kwas albo tlenek niemetalu i wodorotlenek.

iu5qJapsiK_d5e229

1. Budowa soli

Sole zbudowane są z kationów metali (lub kationu amonu) i anionów reszt kwasowych. Ich wzór ogólny to:

MemRn

gdzie:
Me – symbol metalu, którego kation wchodzi w skład soli;
R – symbol reszty kwasowej, której anion współuczestniczy w tworzeniu soli;
n, m – indeksy stechiometryczne ustalone na podstawie wartościowości metalu i reszty kwasowej.

1
Wzory sumaryczne przykładowych soli

Wzór sumaryczny soli składającej się z wskazanych jonów

Rodzaj kationu

Rodzaj anionu

NaCl
Na+
Cl-
CaCl2
Ca2+
Cl-
Na2SO4
Na+
SO42-
CaSO4
Ca2+
SO42-
Al2SO43
Al3+
SO42-
Na3PO4
Na+
PO43-
Ca3(PO4)2
Ca2+
PO43-
AlPO4
Al3+
PO43-
iu5qJapsiK_d5e278

2. Nazewnictwo soli

Nazwy soli składają się z dwóch członów: pierwszy odnosi się do rodzaju reszty kwasowej, a drugi do metalu. Człon pochodzący od reszty kwasowej przyjmuje końcówkę -an (w przypadku soli kwasów tlenowych) lub -ek (dla soli kwasów beztlenowych).

1
Nazewnictwo anionów pochodzących od kwasów tlenowych i beztlenowych

Rodzaj kwasu

Wzór sumaryczny kwasu

Nazwa kwasu

Jon reszty kwasowej

Nazwa anionu tworzącego sól

kwas tlenowy

H2SO4

kwas
siarkowy(VI)

SO42-

anion siarczanowyVI

H2SO3

kwas
siarkowy(IV)

SO32-

anion siarczanowyIV

H2CO3

kwas węglowy

CO32-

anion węglanowy

HNO3

kwas
azotowy(V)

NO3-

anion azotanowyV

H3PO4

kwas
fosforowy(V)

PO43-

anion fosforanowyV

kwas beztlenowy

HCl

kwas chlorowodorowy

Cl-

anion chlorkowy

H2S

kwas siarkowodorowy

S2-

anion siarczkowy

iu5qJapsiK_d5e315

3. Dysocjacja elektrolityczna soli

Rozpuszczalne w wodzie sole są elektrolitami, ich wodne roztwory przewodzą prąd elektryczny. Pod wpływem wody rozpadają się na jony, z których są zbudowane, czyli na kationy metali i aniony reszt kwasowych.

1
Równania reakcji opisujących proces dysocjacji przykładowych soli

Nazwa soli

Wzór sumaryczny soli

Dysocjacja soli

chlorek sodu

NaCl
NaClH2ONa+kation sodu+Cl-anion chlorkowy

azotan(V) potasu

KNO3
KNO3H2OK+kation potasu+NO3-anion azotanowy(V)

siarczan(VI) miedzi(II)

CuSO4
CuSO4H2OCu2+kation miedzi(II)+SO42-anion siarczanowy(VI)

fosforan(V) potasu

K3PO4
K3PO4H2O3 K+kation potasu+PO43-anion fosforanowy(V)

azotan(V) ołowiu(II)

Pb(NO3)2
PbNO32H2OPb2+kation ołowiu(II)+2 NO3-anion azotanowy(V)

siarczan(VI) żelaza(III)

Fe2(SO4)3
Fe2SO43H2O2 Fe3+kation żelaza(II)+3 SO42-anion siarczanowy(VI)
iu5qJapsiK_d5e351

4. Otrzymywanie soli – reakcja zobojętniania

Pomiędzy kwasem a zasadą zachodzi reakcja zobojętniania. Jej istotą jest reakcja anionów wodorotlenkowych z kationami hydroniowymi, w wyniku której powstają obojętne cząsteczki wody. Skrócony zapis jonowy tej przemiany jest następujący:

OH-+ H3O+2H2O

Poniższe przykłady ilustrują reakcję zobojętniania:

R1UXOBgl1z6Jw
Reakcja wodorotlenku sodu i kwasu chlorowodorowego f, Reakcja wodorotlenku potasu i kwasu chlorowodorowego f, Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu chlorowodorowego f, Reakcja wodorotlenku sodu i kwasu siarkowego(IV) f, Reakcja wodorotlenku magnezu i kwasu azotowego(V) f
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W wyniku reakcji zobojętniania powstają sól i woda.

iu5qJapsiK_d5e431

5. Otrzymywanie soli – reakcje tlenków z kwasami i zasadami

Tlenki metali reagują z kwasami, a niektóre tlenki niemetali reagują z zasadami. W wyniku tej reakcji powstają sól i woda.

Przykłady reakcji tlenków metali z kwasami:

RktgRFW4PSMUj
Reakcja tlenku wapnia i kwasu chlorowodorowego
CaO + 2HCl  CaCl2 + H2O tlenek wapnia + kwas chlorowodorowy  chlorek wapnia + woda, Reakcja tlenku wapnia i kwasu azotowego(V)
CaO + 2HNO3 → Ca(NO3)2 + H2O tlenek wapnia + kwas azotowyV → azotanV wapnia + woda, Reakcja tlenku magnezu i kwasu azotowego(V)
MgO + 2HNO3  Mg(NO3)2 + H2O tlenek magnezu + kwas azotowyV  azotanV magnezu + woda, Reakcja tlenku miedzi(II) i kwasu siarkowego(VI)
CuO + H2SO4 → CuSO4 + H2O tlenek miedziII + kwas siarkowyVI → siarczanVI miedzi(II) + woda, Reakcja tlenku żelaza(III) i kwasu siarkowego(VI)
Fe2O3 + 3H2SO4 → Fe2(SO4)3 + 3H2O tlenek żelazaIII + kwas siarkowyVI → siarczanVI żelaza(III) + woda, Reakcja tlenku litu i kwasu chlorowodorowego
Li2O + 2HCl → 2LiCl + H2O tlenek litu + kwas chlorowodorowy → chlorek litu + woda
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykłady reakcji tlenków niemetali z zasadami:

RAimqKsZM2ewZ
Reakcja tlenku węgla(IV) i wodorotlenku wapnia
CO2 + Ca(OH)2 → CaCO3↓ + H2O tlenek węglaIV + wodorotlenek wapnia → węglan wapnia + woda, Reakcja tlenku siarki(IV) i wodorotlenku potasu
SO2 + 2KOH → K2SO3 + H2O tlenek siarki(IV)+wodorotlenek potasusiarczan(IV) potasu+woda, Reakcja tlenku siarki(VI) i wodorotlenku baru
SO3 + Ba(OH)2 → BaSO4↓ + H2O tlenek siarkiVI + wodorotlenek baru → siarczanVI baru + woda, Reakcja tlenku fosforu(V) i wodorotlenku potasu
P4O10 + 12KOH → 4K3PO4 + 6H2O tlenek fosforu(V)+wodorotlenek potasufosforan(V) potasu+woda
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iu5qJapsiK_d5e540

6. Otrzymywanie soli – reakcja kwasów z metalami

Niektóre metale reagują z kwasami, a w wyniku tej przemiany powstają sól i wodór. Na podstawie szeregu aktywności metali można przewidzieć, które metale będą wchodziły w reakcję z kwasami, wypierając z nich wodór.

R11ePHfLsikxe1
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykłady reakcji metali z kwasami:

  • z kwasem chlorowodorowym:

RySFvxI3pxsmW
Magnez ffdf, Cynk dsggdf
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • z kwasem siarkowym(VI):

RfCiVH9J5peKb
Magnez sg, Cynk dgfg, Żelazo dgg
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iu5qJapsiK_d5e639

7. Otrzymywanie trudno rozpuszczalnych soli – reakcja strącania

Reakcja strąceniowa to reakcja chemiczna zachodząca w roztworze wodnym pomiędzy jonami pochodzącymi od zmieszanych ze sobą substancji. Prowadzi do powstania trudno rozpuszczalnego związku, który wytrąca się z roztworu w postaci osadu.

Tablice rozpuszczalności pozwalają przewidzieć, czy po zmieszaniu dwóch roztworów substancji jonowych, obecne w powstałej mieszaninie jony utworzą trudno rozpuszczalny związek, czy też nie.

RF3qgndWyMzTq11
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykłady reakcji strącania, w których powstają sole:

R1ASI4k6JDsoa
S Treść
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iu5qJapsiK_d5e710

8. Otrzymywanie soli – reakcja tlenków metali z tlenkami niemetali

Sole można również otrzymać w wyniku reakcji tlenków metali z tlenkami niemetali.

Aby wyznaczyć wzór soli, należy pamiętać, od jakiego kwasu pochodzi dany tlenek niemetalu. Na przykład tlenek węgla(IV), o wzorze CO2, pochodzi od kwasu węglowego o wzorze H2CO3. Tlenek węgla(IV) będzie zatem tworzył sole, w których resztę kwasową stanowią jony CO32-.

R4I1vJulsi4CI
Reakcja tlenku wapnia z tlenkiem węgla(IV) g, Reakcja tlenku sodu z tlenkiem siarki(VI) g, Reakcja tlenku baru z tlenkiem fosforu(V) gh
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

9. Zastosowanie soli

Przeanalizuj poniższe galerie zdjęć, aby poznać zastosowania wybranych soli.

iu5qJapsiK_d5e754

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
RauTjFXvxoFqF1
Ćwiczenie 1
Dopasuj nazwę soli do jej wzoru sumarycznego. K2S Możliwe odpowiedzi: 1. fosforan(V) wapnia, 2. jodek potasu, 3. siarczek potasu, 4. azotan(V) magnezu, 5. chlorek sodu Ca3PO42 Możliwe odpowiedzi: 1. fosforan(V) wapnia, 2. jodek potasu, 3. siarczek potasu, 4. azotan(V) magnezu, 5. chlorek sodu NaCl Możliwe odpowiedzi: 1. fosforan(V) wapnia, 2. jodek potasu, 3. siarczek potasu, 4. azotan(V) magnezu, 5. chlorek sodu MgNO32 Możliwe odpowiedzi: 1. fosforan(V) wapnia, 2. jodek potasu, 3. siarczek potasu, 4. azotan(V) magnezu, 5. chlorek sodu KI Możliwe odpowiedzi: 1. fosforan(V) wapnia, 2. jodek potasu, 3. siarczek potasu, 4. azotan(V) magnezu, 5. chlorek sodu
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVriWL00Dr8SQ1
Ćwiczenie 2
W których z poniższych soli występuje metal, który przyjmuje wartościowość równą II? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Li2S, 2. Cr2SO43, 3. KI, 4. CuS, 5. BaNO32, 6. AlCl3
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TN2NVaCJdaj2
Ćwiczenie 3
Dopasuj wzory produktów dysocjacji jonowej do odpowiedniej soli.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWGrqIUTLes9e2
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: Na2HPO4, MgCO3, K2SO4, MgSO4, CaNO22, K2SO3, Na3PO4, CaNO32. Polecenie: Poniżej przedstawiono niedokończone równania reakcji tlenków metali z tlenkami niemetali. Dopasuj produkt reakcji do każdego równania. N2O5+CaO luka do uzupełnienia
SO3+K2O luka do uzupełnienia
CO2+MgO luka do uzupełnienia
P4O10+6 Na2O4 luka do uzupełnienia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ro3MwvQGtgLVF2
Ćwiczenie 5
Dostępne opcje do wyboru: CaCO3, 3, CO, SO2, N2O5, N2O3, KNO3, 2, SO3. Polecenie: Dobierz brakujące elementy (reagenty oraz współczynniki stechiometryczne) w poniższych równaniach reakcji tlenków metali z tlenkami niemetali. K2O+ luka do uzupełnienia 2KNO2
CaO+CO2 luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia P4O10+ luka do uzupełnienia MgO2Mg3PO42
luka do uzupełnienia +BaOBaSO4
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Poniżej przedstawiono schemat pewnej reakcji chemicznej.

R1IqYBCxJNUxp
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w którym do probówki zawierającej próbkę stałego cynku, wprowadzono kwas chlorowodorowy.

RYDz08rewSTzG
Podczas przeprowadzania doświadczenia zaobserwowano intensywnie wydzielające się pęcherzyki bezbarwnego gazu. Który z poniższych gazów wydziela się w wyniku tej reakcji chemicznej? Możliwe odpowiedzi: 1. wodór, 2. tlenek węgla(IV), 3. tlen, 4. chlor
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 7

Poniżej przedstawiono schemat pewnej reakcji chemicznej, w wyniku której powstaje trudno rozpuszczalna substancja o białej barwie.

R1RiQByL8hnW9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz równanie reakcji zachodzącej w przebiegu powyższego doświadczenia.

RPEjmcUgSprPe
Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w którym do probówki zawierającej wodny roztwór chlorku wapnia, dodano wodny roztwór fosforanu(V) sodu. W wyniku przeprowadzonej reakcji powstał biały, nierozpuszczalny osad.

ROOpq6XTVxJYE3
Spośród poniższych nazw systematycznych soli wybierz i zaznacz nazwę systematyczną nierozpuszczalnej soli otrzymanej w powyższym doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. fosforan(V) wapnia, 2. wodorofosforan(V) sodu, 3. diwodorofosforan(V) sodu, 4. chlorek sodu
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R11IF4ZULpiVF
Dostępne opcje do wyboru: zinc sulfate + water, zinc chloride + hydrogen, zinc sulfate + water + carbon dioxide. Polecenie: Complete the reaction equation below. zinc oxide + sulfuric acid luka do uzupełnienia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
R16jzPuxykGwd3
Ćwiczenie 9
Łączenie par. What ions are present in sodium carbonate? Select the correct ions.. CO32-. Możliwe odpowiedzi: , . SO42-. Możliwe odpowiedzi: , . Na+. Możliwe odpowiedzi: ,
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iu5qJapsiK_d5e847

Projekt badawczy

Twoim zadaniem będzie realizacja projektu badawczego, który możesz przeprowadzić samodzielnie lub w grupie. W tym celu ustal dokładny harmonogram eksperymentu, który pozwoli Ci na zweryfikowanie postawionej hipotezy. Zgromadź potrzebne materiały i sprzęt. Wyniki przedstaw w postaci dowolnej metody prezentacji – może być to krótki film, infografika, artykuł, plakat czy prezentacja multimedialna. Na samym końcu opisz, czego nowego dowiedziałaś/łeś się podczas doświadczenia.

Poszukiwanie soli w najbliższym otoczeniu

Tytuł projektu

Poszukiwanie soli w najbliższym otoczeniu

Temat projektu

Czy w moim domu na co dzień często spotykam się z solami?

Badana hipoteza

W wielu środkach spożywczych, suplementach diety, artykułach gospodarstwa domowego znajdują się sole.
lub
Sole występują tylko w środowisku naturalnym, mam z nimi rzadki kontakt.
lub
Jedyną solą, jaką wykorzystuję na co dzień jest chlorek sodu zawarty w soli kuchennej.

Materiały źródłowe

etykiety środków spożywczych, suplementów diety, artykułów stosowanych w gospodarstwie domowym, encyklopedie, tablice chemiczne, Internet

Uczeń

Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?

Zapoznać się z etykietami środków spożywczych, suplementów diety, artykułów stosowanych w gospodarstwie domowym.

Wypisać nazwy substancji, które mogą być solami (np. dlatego, że jeden człon nazwy zawiera nazwę metalu, a drugi człon ma końcówkę –an).

Sprawdzić w literaturze, czy rzeczywiście dana substancja należy do soli.

Ocenić, czy sole znajdują się w wielu, czy też tylko w nielicznych badanych artykułach.

Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?

Porównać otrzymane wyniki z postawioną hipotezą.

Co będę obserwować (mierzyć)?

Analiza informacji zawartych na etykietach

Czas trwania

Kilka godzin – kilka dni

Wyniki

Przygotowanie prezentacji w postaci plakatu lub innej formie

Wniosek

Zgodny z otrzymanymi wynikami

Czego się nauczyłam/em podczas tego projektu?

iu5qJapsiK_d5e881

Test sprawdzający

4370Brawo, test został zaliczony!Niestety, spróbuj wykonać test jeszcze raz.1
Test

Liczba pytań:
4
Limit czasu:
3 min
Twój ostatni wynik:
-
Test

Liczba pytań:
15
Limit czasu:
min
Twój ostatni wynik:
-

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2020.

bg‑gray3

Notatnik

RE1ixL9gPrjuJ
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.