Wyobraź sobie, że pracujesz w zespole przygotowującym folder informacyjny o regionie, w którym mieszkasz. Będziesz dziś dziennikarzem, który wyszukuje potrzebne wiadomości i redaguje teksty.
Przeczytaj tekst Mała ojczyzna
i odpowiedz w polu poniżej na pytania:
Gdzie znajduje się twoja mała ojczyzna?
W jakiej części Polski leży?
Jak nazywa się twój region?
Mała ojczyzna
Polska to twoja wielka ojczyzna. Składają się na nią dziesiątki małych ojczyzn: regionów, województw, miast, miasteczek, wsi. Mała ojczyzna to miejsce, gdzie dorastasz, uczysz się, tu znasz wszystkie ścieżki, tutaj mieszkają twoi bliscy i znajomi. Mała ojczyzna ma swoją lokalną historię i tradycję.
Aby kochać wielką ojczyznę, najpierw trzeba poznać i pokochać swoją małą ojczyznę.
Opisz swoją małą ojczyznę. Możesz wykorzystać informacje znalezione w Internecie oraz posłużyć się poniższymi wskazówkami:
nazwa miejscowości (miasta, osiedla, wsi), w której mieszkasz;
położenie geograficzne (miejsce w Polsce);
województwo, powiat, gmina;
liczba mieszkańców;
flaga, herb (województwa, powiatu, gminy lub miasta);
język (jeśli używa się gwary).
Wykorzystaj zgromadzone informacje i na ich podstawie napisz w polu poniżej lub w zeszycie krótki tekst o swoim regionie. Możesz się wzorować na przykładowym opisie wymyślonego miasteczka.
Pustoły to miasteczko położone w województwie dolnośląskim, w powiecie karkonoskim, w gminie Bajeń. Liczy około sześciu tysięcy mieszkańców. Pustoły umiejscowione są w Kotlinie Niedźwiedziej, nad rzeką Dobrawą, na styku Sudetów Zachodnich i Środkowych. Herb miasteczka przedstawia lwa w złotej koronie na niebieskim tle.
Poszukaj informacji o głównych atrakcjach twojej miejscowości lub regionu. Znajdź też zdjęcia lub zrób je samodzielnie. Umieść je tutaj, zatytułuj i stwórz do nich opisy. Możesz użyć słownictwa podanego poniżej.
Zdjęcie przedstawia…/ prezentuje…/ zapoznaje nas…
Autor zdjęcia chciał zobrazować…/ pokazać…/ przedstawić…
Na pierwszym planie… Na drugim planie… Na dalszym planie… W tle...
Projekt
Zdobądźcie jak najwięcej informacji na temat waszego regionu. Zaprezentujcie je w formie plakatów, prezentacji multimedialnych lub albumów.
Pomyślcie o:
wydarzeniach historycznych,
zabytkach, ciekawych budynkach, pomnikach,
podaniach i legendach,
słynnych ludziach (w historii i współcześnie),
charakterystycznych potrawach, przepisach,
strojach ludowych,
zespołach folklorystycznych,
drużynach sportowych,
festiwalach, festynach. Pomyślcie nad informacjami lub materiałami, których nie znajdziecie w Internecie, a które będą potrzebne do realizacji projektu. Podzielcie się zadaniami w grupie. Możecie robić wywiady z mieszkańcami, nagrywać piosenki ludowe, robić rysunki i zdjęcia waszej miejscowości, sporządzać notatki, szukać wycinków z lokalnej prasy na temat dawnych i aktualnych wydarzeń w waszej okolicy itp.
Sporządźcie listę mocnych i słabych stron projektu.
Mocne to np.
„Jesteśmy zgranym zespołem i mamy motywację do pracy”,
„Nasz projekt jest ciekawy i oryginalny”.Słabymi mogą być np.
trudności w zdobyciu informacji,
brak narzędzi do rejestrowania obrazu czy dźwięku lub konieczność ich wypożyczenia.
Swoje uwagi zapiszcie w zeszytach.
Kiedy projekt będzie gotowy, podzielcie się zdobytą wiedzą z innymi grupami. Zaprezentujcie innym wyniki swojej pracy w formie prezentacji multimedialnych, plakatów lub albumów.
Po zakończeniu projektu zaplanujcie jego prezentację w społeczności lokalnej.
Wybierzcie czas i miejsce prezentacji.
Przygotujcie listę zapraszanych gości (rodzice, nauczyciele, uczniowie innych klas, przyjaciele szkoły).
Zredagujcie zaproszenia.
Dostarczcie zaproszenia.
Podzielcie między siebie zadania podczas prezentacji.
Bawcie się dobrze!
Porozmawiajcie o tym, czego nauczyliście się podczas realizacji projektu. Czy wszystko, co zaplanowaliście, udało się zrobić? Co nie wyszło? Dlaczego? Które części projektu były łatwe do wykonania, a które trudne?