Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym materiale zajmiesz się badaniem i opisywaniem figur geometrycznych metodami analitycznymi. Wykorzystasz między innymi wzór na długość odcinka do wyznaczania pola wielokąta, określisz współrzędne środka odcinka, znajdziesz równanie prostej.

Przykład 1

Dane są punkty A=-1, 1B=5,-1. Wyznacz równanie symetralnej odcinka AB.

Pokażemy dwa sposoby rozwiązania tego zadania.

  • sposób I

Symetralna odcinka jest prostą prostopadłą do tego odcinka i przechodzącą przez jego środek.

Współrzędne S środka odcinka o końcach w punktach A=-1, 1B=5,-1 są równe

xS=-1+52=2yS=1-12=0, czyli S=2, 0.

Współczynnik kierunkowy prostej AB jest równy

a=-1-15+1=-13.

Współczynnik kierunkowy prostej prostopadłej jest więc równy a1=3. Zatem symetralną można opisać równaniem

y=3x+b.

Punkt S=2, 0 leży na symetralnej. Po podstawieniu współrzędnych punktu S do równania otrzymujemy 0=3·2+b, czyli b=-6.

Równanie symetralnej ma postać y=3x-6.

  • sposób II

Z własności symetralnej odcinka wynika, że każdy punkt P leżący na symetralnej jest równo oddalony od końców odcinka.

Rz3IgSGgs1wWV
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wynika z tego, że AP=BP.

Wykorzystując wzór na długość odcinka, otrzymujemy

x+12+y-12= x-52+y+12,
x+12+y-12=x-52+y+12.

Po zastosowaniu wzorów skróconego mnożenia

x2+2x+1+y2-2y+1=x2-10x+25+y2+2y+1.

Stąd otrzymujemy równanie ogólne

12x-4y-24=0.

Zapisując to równanie w postaci kierunkowej, mamy

y=3x-6.
Przykład 2

Sprawdź, czy trójkąt o wierzchołkach w punktach: A=-3, 6B=0, 2, C=4,4 jest prostokątny.

  • sposób I

Trójkąt jest prostokątny, jeśli dwa jego boki są prostopadłe. Sprawdzimy, czy wśród trzech prostych zawierających boki trójkąta jest para prostych prostopadłych.

Obliczymy współczynniki kierunkowe każdej z trzech prostych.

  1. Współczynnik kierunkowy prostej AB: aAB=6-2-3=-43.

  2. Współczynnik kierunkowy prostej BC: aBC=4-24=12.

  3. Współczynnik kierunkowy prostej AC: aAC=6-4-3-4=-27.

Jeśli proste są prostopadłe, to iloczyn ich współczynników kierunkowych jest równy -1.

Sprawdźmy:

aAB·aBC=-43·12-1, zatem boki ABBC nie leżą na prostych prostopadłych. Podobnie aBC·aAC=-27·12-1, zatem boki BCAC nie leżą na prostych prostopadłych.

Zauważmy, że boki ABAC również nie są prostopadłe (ich współczynniki kierunkowe są ujemne, więc ich iloczyn nie może być równy -1).

Wynika z tego, że żadne dwa boki trójkąta nie są prostopadłe, więc ten trójkąt nie jest prostokątny.

Uwaga.

Jeśli wcześniej zaznaczymy punkty w układzie współrzędnych, to zauważymy, że tylko boki ABAC mogą być prostopadłe. Wystarczy w tym przypadku pokazać, że aAB·aAC-1.

R1RB2lqrzZt0J1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • sposób II

Krok 1

Obliczamy długości boków trójkąta.

AB=-32+2-62=25=5
AC=-3-42+6-42=53
BC=-42+2-42=20.

Krok 2

Sprawdzamy, czy suma kwadratów długości dwóch krótszych boków jest równa kwadratowi długości trzeciego boku. Sprawdzamy, czy jest spełniony warunek wynikający z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa.

AB2+BC2=25+20
AC2=53
5325+20.

Wynika z tego, że trójkąt nie jest prostokątny.

Przykład 3

Punkty: A=-3, 7, B=0,-2, C=6, 0, D=3, 9 są wierzchołkami czworokąta. Uzasadnij, że czworokąt ABCD jest prostokątem.

  • sposób I

Obliczymy współczynniki kierunkowe prostych zawierających boki czworokąta.

Krok 1

Sprawdzimy, czy czworokąt ABCD jest równoległobokiem (ma dwie pary boków równoległych).

aAB=7+2-3=-3
 aBC=-2-6=13
aCD=93-6=-3
aDA=9-73+3=13.

Ponieważ aAB=aCD=-3aBC=aDA=13, więc czworokąt ABCD ma dwie pary boków równoległych.

Krok 2

Sprawdzamy, czy kąty wewnętrzne równoległoboku są proste.

Ponieważ aAB·aBC=-3·13=-1, to proste zawierające boki ABBC są prostopadłe. Wynika z tego , że jeden z kątów wewnętrznych równoległoboku jest prosty. Z własności kątów w równoległoboku (suma kątów, których wspólnym ramieniem jest bok równoległoboku jest równa 180°) wynika, że pozostałe kąty są również proste.

RvuWQqE5M5GOn1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Uzasadniliśmy, że czworokąt ABCD jest równoległobokiem, którego kąty wewnętrzne są proste, a więc ten czworokąt jest prostokątem.

  • sposób II

Krok 1

Sprawdzamy, czy przekątne czworokąta są równe.

Długość przekątnej AC: AC=-3-62+72=130.

Długość przekątnej BD: BD=32+9+22=130.

Wynika z tego, że przekątne czworokąta ABCD są równe.

  • Krok 2

Sprawdzamy, czy środek przekątnej AC jest jednocześnie środkiem przekątnej BD.

Środek przekątnej AC:S1=-3+62, 72=32, 72.

Środek przekątnej BD: S2=32, -2+92=32, 72.

Wynika z tego, że S1=S2. Jest to zatem punkt wspólny obu przekątnych i jednocześnie jest środkiem każdej z nich.

R14fY2S5X7Lm11
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zatem czworokąt ABCD ma równe przekątne, które przecinają się w punkcie dzielącym każdą z nich na połowę. Z tego wynika, że czworokąt ABCD jest prostokątem.

Przykład 4

Oblicz pole trapezu prostokątnego, którego wierzchołkami są punkty:

A=-2,-1, B=6, 3, C=-1, 7, D=-5, 5.

Aby obliczyć pole trapezu, potrzebne są długości obu podstaw trapezu i jego wysokość.

REkwp5XCBVkJH1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Długości podstaw trapezu:

a=DC=-1+52+7-52=20=25
b=BA=-2-62+-1-32=80=45.

Wysokość trapezu:

h=DA=-2+52+-1-52=45=35.

Pole trapezu:

P=a+b2·h=652·35=9·5=45.
Przykład 5

Punkty: S1=4, 5, S2=132, 1, S3=32, 0 są środkami boków trójkąta ABC.

Wyznacz współrzędne wierzchołków tego trójkąta.

Współrzędne wierzchołków oznaczamy odpowiednio: A=xA, yA,
B=xB, yB, C=xC, yC. Korzystając ze wzoru na współrzędne środka odcinka, możemy zapisać

S1=4, 5=xA+xB2, yA+yB2,
 S2=132, 1=xB+xC2, yB+yC2,
S3=32, 0=xA+xC2, yA+yC2.

Stąd otrzymujemy następujące układy równań:

4=xA+xB2132=xB+xC232=xA+xC25=yA+yB21=yB+yC20=yA+yC2

czyli

8=xA+xB13=xB+xC3=xA+xC10=yA+yB2=yB+yC0=yA+yC
xA=-1xB=9xC=4yA=4yB=6yC=-4.

Wierzchołki trójkąta mają współrzędne: A=-1, 4, B=9, 6, C=4,-4.

RxqSa6reKIQWu1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Przykład 6

Oblicz pole trójkąta, którego wierzchołkami są punkty: A=-2, 6, B=6,-2, C=9, 5.

  • sposób I

Obliczymy pole tego trójkąta, wykorzystując wzór PABC=12AB·h. Potrzebna więc będzie długość jednego z boków i długość wysokości opuszczonej na ten bok.

R1V5UTYhVb8pP1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Krok 1

Obliczamy długość boku AB.

AB=-2-62+6+22=82.
  • Krok 2

Obliczamy wysokość trójkąta poprowadzoną z wierzchołka C do boku AB.

RuAfja1bHfJC41
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wysokość jest równa długości odcinka CD, gdzie D jest spodkiem tej wysokości na bok AB. Punkt D jest punktem wspólnym prostej zawierającej bok AB i prostej do niej prostopadłej, przechodzącej przez wierzchołek C.

Krok 3

Wyznaczymy równanie prostej zawierającej bok AB.

Współczynnik kierunkowy a=6+2-2-6=-1. Do tej prostej należy punkt A=-2, 6, zatem jej równanie można zapisać jako

y=-1x--2+6,
y=-x+4.

Krok 4

Wyznaczymy równanie prostej zawierającej wysokość CD.

Prosta CD jest prostopadła do AB, więc jej współczynnik kierunkowy jest równy 1.

Jej równanie możemy zapisać w postaci y=x+b.

Podstawiamy współrzędne punktu C=9, 5 leżącego na tej prostej i obliczamy współczynnik b.

5=9+b

czyli b=-4. Równanie prostej AB ma postać

y=x-4.

Krok 5

Obliczamy współrzędne punktu wspólnego obu wyznaczonych prostych.

Współrzędne punktu D są rozwiązaniem układu równań złożonych z równań obu prostych:

y=-x+4y=x-4.

Rozwiązaniem jest x=4y=0. Stąd D=4, 0.

Krok 6

Obliczamy wysokość h.

h=CD=9-42+52=52.

Krok 7

Obliczymy pole trójkąta ABC.

P=12ABh=12·82·52=40

Uwaga.

Potrzebna do obliczenia pola wysokość trójkąta h jest równa odległości punktu C od prostej zawierającej bok AB.

RN335lb52zFgy1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Odległość punktu P=x0, y0 od prostej o równaniu
Ax+By+C=0 jest równa

d=Ax0+By0+CA2+B2.

Równanie prostej AB ma postać kierunkową y=-x+4 i ogólną x+y-4=0.

Wysokość h jest odległością punktu C=9, 5 od prostej o równaniu
x+y-4=0.

Zatem, wstawiając do wzoru odpowiednie liczby, otrzymujemy

h=x0+y0-412+12=9+5-42=102=102=52.
  • sposób II

Trójkąt ABC możemy wpisać w taki prostokąt, którego boki są równoległe do osi układu współrzędnych. Wtedy pole trójkąta można obliczyć jako różnicę pól prostokąta i trzech trójkątów prostokątnych.

RbO7oFKmTMpr71
Aplet pokazuje trójkąt A B C w układzie współrzędnych. Obliczamy pole trójkąta. Trójkąt A B C wpisujemy w prostokąt A K L M, którego boki są równoległe do osi układu współrzędnych. Zauważamy, że pole trójkąta A B C można obliczyć jako różnicę pola prostokąta A K L M i pól trzech powstałych trójkątów. Wstawiając dane liczby, do odpowiednich wzorów, obliczamy pole trójkąta A B C.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 7

Oblicz pole trójkąta o wierzchołkach w punktach: A=-2, 6, B=6,-3,  C=5, 3.

Pole trójkąta rozwartokątnego ABC można obliczyć jako sumę pól dwóch trójkątów ACFCFB.

R1PrrfpEGcsNw1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
PACF=7·7-12·7·7+12·7·3=14
PCFB=6·2-12·2·2+12·2·6=4.

Pole trójkąta ABC:

PABC=PACF+PCFB=14+4=18.
Przykład 8

Punkt A leży na prostej k o równaniu y=2x-1, a punkt B na prostej m o równaniu y=-x+3. Wyznacz współrzędne punktów AB tak, aby punkt P=0, 0 był środkiem odcinka AB.

R1BmMH0GSt3i41
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Współrzędne punktu A możemy zapisać, wykorzystując fakt, że A leży na prostej y=2x-1:

A=xA, 2xA-1. Podobnie zapisujemy współrzędne punktu B leżącego na prostej y=-x+3:

B=xB, -xB+3.

Punkt P=0, 0 jest środkiem odcinka AB, zatem wykorzystując wzory na współrzędne środka odcinka, otrzymujemy:

xA+xB2=02xA-1+(-xB+3)2=0.

Po uporządkowaniu otrzymujemy układ równań

xA+xB=02xA-xB=-2.

Rozwiązaniem układu jest xA=-23xB=23.

Z tego wynika, że

A =-23, 2·-23-1=-23, -73,
B=23, -23+3=23, 73.
1
Ćwiczenie 1
RhtHPZcXWu5HO
Wyznacz równanie symetralnej odcinka AB na postawie podanych punktów. Połącz punkty z odpowiednim równaniem symetralnej odcinka AB. A=-2, 4, B=3, 2 Możliwe odpowiedzi: 1. y=14x, 2. y=-x, 3. y=-2x-2, 4. y=212x+134, 5. y=4x-4, 6. y=-x+3 A=-3,-1, B=1, 1 Możliwe odpowiedzi: 1. y=14x, 2. y=-x, 3. y=-2x-2, 4. y=212x+134, 5. y=4x-4, 6. y=-x+3 A=1, 2, B=-2,-1 Możliwe odpowiedzi: 1. y=14x, 2. y=-x, 3. y=-2x-2, 4. y=212x+134, 5. y=4x-4, 6. y=-x+3 A=6, 3, B=-2, 5 Możliwe odpowiedzi: 1. y=14x, 2. y=-x, 3. y=-2x-2, 4. y=212x+134, 5. y=4x-4, 6. y=-x+3 A=0,-2, B=5, 3 Możliwe odpowiedzi: 1. y=14x, 2. y=-x, 3. y=-2x-2, 4. y=212x+134, 5. y=4x-4, 6. y=-x+3 A=22,-82, B=-22, 82 Możliwe odpowiedzi: 1. y=14x, 2. y=-x, 3. y=-2x-2, 4. y=212x+134, 5. y=4x-4, 6. y=-x+3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1a39cmG0ieJJ
Wyznacz równanie prostej zawierającej środkową AD trójkąta ABC, którego wierzchołkami są podane punkty. Połącz w pary punkty, które są wierzchołkami trójkąta ABC z jego równaniem środkowej AD. A=-2, 3, B=1,-2, C=4, 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Równanie środkowej AD: y=-23x+123, 2. Równanie środkowej AD: y=-12x+32 , 3. Równanie środkowej AD: y=2, 4. Równanie środkowej AD: y=12x-2 A=-3, 3, B=4,-1, C=-2, 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Równanie środkowej AD: y=-23x+123, 2. Równanie środkowej AD: y=-12x+32 , 3. Równanie środkowej AD: y=2, 4. Równanie środkowej AD: y=12x-2 A=6, 1, B=7, 0, C=1, 0 Możliwe odpowiedzi: 1. Równanie środkowej AD: y=-23x+123, 2. Równanie środkowej AD: y=-12x+32 , 3. Równanie środkowej AD: y=2, 4. Równanie środkowej AD: y=12x-2 A=-3, 2, B=3, 5, C=-2,-1 Możliwe odpowiedzi: 1. Równanie środkowej AD: y=-23x+123, 2. Równanie środkowej AD: y=-12x+32 , 3. Równanie środkowej AD: y=2, 4. Równanie środkowej AD: y=12x-2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Wykaż, że trójkąt o wierzchołkach w punktach: A=0, 4, B=5, 3, C=-1,-1 jest prostokątny. Czy ten trójkąt jest równoramienny?

REwB7CXieDAlX
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Wykaż, że czworokąt ABCD, którego wierzchołkami są punkty: A=4,-1, B=8, 6, C=0, 5, D=-4,-2 jest rombem.

R17xQ22b8X5Is
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
Rkzc0i8lXnnzJ
Punkty A=0, 1, B=6,-1, C=7, 2 są wierzchołkami równoległoboku ADBC. Punkt E jest punktem przecięcia się przekątnych równoległoboku.
Wyznacz równanie prostej przechodzącej przez punkt E i równoległej do boku AB.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Punkt E ma współrzędne 1. -24x + 253, 2. 72, 32, 3. -23x + 346, 4. 42, 12, 5. 73, 53, 6. -13x + 223, a prosta y 1. -24x + 253, 2. 72, 32, 3. -23x + 346, 4. 42, 12, 5. 73, 53, 6. -13x + 223.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RX7lCjJNLab7R
Punkty B=5,-2D=3, 6 są przeciwległymi wierzchołkami kwadratu ABCD.
Wyznacz równanie prostej AC.
Uzupełnij lukę w odpowiedzi. Kliknij w nią, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz odpowiednie równanie prostej. Odpowiedź: Równanie prostej AC ma postać 1. y = 16x+1, 2. y = 14x+2, 3. y = 14x+1, 4. y = 12x+1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
R1WOuDgiFi2Qg
Oblicz pole trójkąta prostokątnego ABC, którego wierzchołkami są podane punkty. Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. A=5, 4, B=-3, 0, C=3, 6
PABC =  Tu uzupełnijA=5, 2, B=-3, 8, C=6, 5
PABC =  Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R17UGW1JH1vIn
W trójkącie ABC bok AB leży na prostej y=-x-2, wierzchołek C=3, 5.
Wyznacz równanie wysokości opuszczonej na bok AB oraz oblicz długość tej wysokości.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Równaniem wysokości jest 1. y = x + 3, 2. 53, 3. 32, 4. y = x + 4, 5. y = x + 2, 6. 52, jej długość wynosi 1. y = x + 3, 2. 53, 3. 32, 4. y = x + 4, 5. y = x + 2, 6. 52.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 9
RtNELcD4vABZR
Oblicz pole równoległoboku ABCD o wierzchołkach w punktach: A=11, 4, B=5,-3, C=1,-2.
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. Odpowiedź: Długość boku CB= 1. 415, 2. 15, 3. 32, 4. 217, 5. 17, 6. 38, 7. 12, 8. 34, 9. 312, długość wysokości opuszczonej na bok CB jest równa h= 1. 415, 2. 15, 3. 32, 4. 217, 5. 17, 6. 38, 7. 12, 8. 34, 9. 312.
Pole równoległoboku jest równe P= 1. 415, 2. 15, 3. 32, 4. 217, 5. 17, 6. 38, 7. 12, 8. 34, 9. 312.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10
Rfh045bBDYzOH
Punkty: K=-3, 2, L=1, 4, M=3, 0 są środkami boków kwadratu ABCD. Wyznacz współrzędne wierzchołków tego kwadratu.
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie liczby. A =  ( Tu uzupełnij, Tu uzupełnij ) B =  ( Tu uzupełnij, Tu uzupełnij ) C =  ( Tu uzupełnij, Tu uzupełnij ) D =  ( Tu uzupełnij, Tu uzupełnij )
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.