R1P1s4XbZa0Dj1
Obraz przedstawia wiejski krajobraz: zielone łąki, pola, na których trwają żniwa - dwie osoby pracują, obok stoi załadowany słomą wóz. Za polem przepływa rzeka, a za nią rozciągają się zabudowania - widać dachy domów otoczonych drzewami. W oddali - wzniesienia i góry. Spokojny, statyczny krajobraz.
Pejzaż
Źródło: David Johnson [czyt. Dejwid Dżonson], Untitled (Pastoral scene) [czyt. Antajtyld (Pastoral sin)], 1867, olej na płótnie, domena publiczna.
Pieśń świętojańska o Sobótce, Panna XIIJan Kochanowski
Jan Kochanowski Pieśń świętojańska o Sobótce, Panna XII

Wsi spokojna, wsi wesoła
Który głos twej chwale zdoła?
Kto twe wczasy i pożytki
Może wspomnieć za raz wszytki?

j00000002PB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń świętojańska o Sobótce, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/piesn-swietojanska-o-sobotce.pdf [dostęp 21.05.2021].

Zastanów się, co myślisz na temat życia na wsi. Zdecyduj, czy zgadzasz się z opinią wyrażoną w utworze Jana Kochanowskiego.

Już wiesz

1) Stwórz mapę pojęć do słowa 'wieś'.

RIJIIkA3eCAVN
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Przygotuj trzy fotografie przedstawiające polską wieś (krajobraz, domy oraz inne zabudowania). Możesz też wyszukać zdjęcia w dostępnych źródłach cyfrowych i dodać je poniżej.

R1AeFtNNi5GlQ1
Dziennik umożliwiający publikację pliku ze zdjęciem oraz dodanie tytułu i podpisu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

3) Przygotuj kredki lub ołówek i gładką kartkę papieru A4.

Już wiesz

1. Zastanów się, z czym kojarzy się tobie słowo 'wieś'. Zapisz swoje przemyślenia.

RAKxHVFYfgOwj
Miejsce na notatkę ucznia.

2. Przypomnij sobie utwory literackie, których akcja rozgrywała się na wsi. Zapisz ich tytuły oraz autorów.

RRFvjuqLfqHJ2
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Obraz polskiej wsi w utworach Bolesława Prusa

1. Antek

Bolesław Prus19121847
RdSUCwQ2fQYx6
Bolesław Prus
Źródło: Edward Troczewski, Portret Bolesława Prusa, fotografia, domena publiczna.

Bolesław Prus

(wł. Aleksander Głowacki) wybitny polski pisarz i dziennikarz, działacz społeczny. W swoich utworach często ukazywał realia życia polskiej wsi. Opisywał codzienną pracę jej mieszkańców, trudy życia, obyczaje oraz naturalne piękno przyrody. Wieś postrzegał w kategoriach kolebki polskości i tradycji.

Antek, tytułowy bohater noweli Bolesława Prusa, to młody chłopak pochodzący z biednej, chłopskiej rodziny. Od najmłodszych lat musiał pracować przy wypasaniu krów i świń. Często jednak zaniedbywał swoje obowiązki, gdyż pochłaniało go rzeźbienie figurek z drewna oraz przyglądanie się stojącemu w oddali wiatrakowi. Jego rozkojarzenie było powodem zmartwienia matki, która po śmierci ojca stała się jedynym żywicielem rodziny.

Nastoletni Antek musiał opuścić dom i szukać pracy i szczęścia w świecie.

AntekBolesław Prus
Bolesław Prus Antek

Antek urodził się we wsi nad Wisłą.
Wieś leżała w niewielkiej dolinie. Od północy otaczały ją wzgórza spadziste, porosłe sosnowym lasem, a od południa wzgórza garbate, zasypane leszczyną, tarniną i głogiem. Tam najgłośniej śpiewały ptaki i najczęściej chodziły wiejskie dzieci rwać orzechy albo wybierać gniazda.
Kiedyś stanął na środku wsi, zdawało ci się, że oba pasma gór biegną ku sobie, ażeby zetknąć się tam, gdzie z rana wstaje czerwone słońce. Ale było to złudzenie.
Za wsią bowiem ciągnęła się między wzgórzami dolina przecięta rzeczułką i przykryta zieloną łąką.
Tam pasano bydlątka i tam cienkonogie bociany chodziły polować na żaby kumkające wieczorami.
Od zachodu wieś miała tamę, za tamą Wisłę, a za Wisłą znowu wzgórza wapienne, nagie.
Każdy chłopski dom, szarą słomą pokryty, miał ogródek, a w ogródku śliwki węgierki, spomiędzy których widać było komin sadzą uczerniony i pożarną drabinkę. Drabiny te zaprowadzono nie od dawna, a ludzie myśleli, że one lepiej chronić będą chaty od ognia niż dawniej bocianie gniazda. Toteż gdy płonął jaki budynek, dziwili się bardzo, ale go nie ratowali.
– Widać, że na tego gospodarza był dopust boski – mówili między sobą. – Spalił się, choć miał przecie nową drabinę i choć zapłacił śtrafj00000002PB2v27_000tp001śtraf za starą, co to były u niej połamane szczeble.

j00000002PB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Bolesław Prus, Antek, [w:] tegoż, Opowiadania i nowele. Wybór, Wrocław 1996, s. 234–235.
j00000002PB2v27_000tp001

2. Placówka

Józef Ślimak to bohater powieści Bolesława Prusa pt. Placówka, polski chłop, który wytrwale uprawiał swoją niezbyt urodzajną ziemię. Wokół jego gospodarstwa wszystkie tereny zostały wykupione przez niemieckich kolonistów, którzy realizowali założenia polityki germanizacyjnej ówczesnego kanclerza Prus – Ottona von Bismarcka. Mimo nacisków Ślimak nie chciał sprzedać swojej ziemi.

PlacówkaBolesław Prus
Bolesław Prus Placówka

Spod pagórka nie większego od chaty wypływa źródło rzeki Białki. W opoczystymj00000002PB2v27_000tp002opoczystym gruncie wyżłobiło ono kotlinę, gdzie woda huczy jak rój pszczół gotujących się do odlotu.
Na przestrzeni milij00000002PB2v27_000tp003mili Białka płynie równiną. Lasy, wsie, drzewa w polu, krzyże na drogach widać jak na dłoni, zmniejszające się w miarę odległości. Okolica wygląda jak okrągły stół, w środku którego stoi człowiek niby mucha przykryta niebieskim kloszem. Wolno mu jeść, co znajdzie i czego inni nie zabiorą, byle nie chodził za daleko i zbyt wysoko nie latał.
Ale po przejściu mili w stronę południa znajdujemy inny kraj. Płaskie brzegi Białki wznoszą się i oddalają od siebie, gładkie pole nabrzmiewa pagórkami, ścieżka idzie do góry, to spada na dół, znowu idzie w górę i znowu spada coraz gwałtowniej i częściej.
Równina znikła, jesteś w wąwozie i zamiast rozległego horyzontu spotykasz na prawo i na lewo, przed sobą i za sobą, wzgórza wysokie na kilka pięter, łagodne lub spadziste, nagie lub zarośnięte krzakami. Z tego wąwozu przechodzisz w drugi wąwóz, jeszcze dzikszy i ciaśniejszy, potem w trzeci, czwarty… dziesiąty… Ogarnia cię chłód i wilgoć; wdrapujesz się na pagórek i widzisz, że jest to ogromna sieć wąwozów, rozwidlających się i poplątanych.
Jeszcze paręset kroków z biegiem rzeki i znowu zmienia się krajobraz. Pagórki są coraz niższe i stoją oddzielnie, podobne do wielkich mrowisk. Blask południowego słońca uderza cię prosto w oczy; z kraju wąwozów dostałeś się w obszerną dolinę Białki.
Jeżeli cała ziemia jest stołem, na którym Opatrzność dla stworzeń przygotowała ucztę, to dolina Białki jest olbrzymim półmiskiem mającym wydłużoną formę i mocno zadarte brzegi. Tylko w zimie półmisek ten jest biały; w każdej zaś innej porze wygląda jak majolikaj00000002PB2v27_000tp004majolika ozdobiona mnóstwem barw i kształtów surowych i nieregularnych, lecz pięknych.
Na dnie owego naczynia boski garncarz umieścił łąkę i z północy na południe przeciął ją wstęgą Białki, na której tle szafirowym fale z rana i wieczór połyskują czerwienią, złotem w dzień, a srebrem podczas jasnych nocy.
Tak urobiwszy dno, zabrał się arcymistrz do lepienia brzegów, bacząc, aby każdy posiadał odrębną fizjonomięj00000002PB2v27_000tp005fizjonomię.
Brzeg zachodni wygląda dziko. Łąka dotyka wzgórz spadzistych, zasypanych wapiennym żwirem. Gdzieniegdzie rośnie krzak głogu, karłowata brzoza albo trześniaj00000002PB2v27_000tp006trześnia chora. Często widać płaty ziemi jakby obdartej ze skóry. Najwytrzymalsza roślina ucieka stąd, a miejsce zieloności zajmują gliny, siwe pokłady piasku albo opokaj00000002PB2v27_000tp007opoka, co wyszczerza na łąkę trupie zęby.
Wschodni brzeg jest inny; tworzy jakby amfiteatrj00000002PB2v27_000tp008amfiteatr o trzech kondygnacjach wznoszących się jedna nad drugą. Pierwsze piętro, tuż nad łąką, zbudowano z czarnoziemu; w jednym miejscu widać na nim szereg chałup otoczonych drzewami; jest to wieś. Drugie piętro ukształtowało się z ziemi gliniastej; tu stoi dwór, prawie nade wsią, z którą łączy go stara aleja lipowa. Na prawo i na lewo ciągną się dworskie łany w postaci wielkich prostokątów, zasianych pszenicą, żytem, grochem albo pod ugór zajętych. Nareszcie trzecią kondygnację tworzą grunta piaszczyste, obsiewane owsem lub żytem, a jeszcze wyżej – czerni się las sosnowy, podpierający niebo.
W północnym krańcu doliny widać gromadkę pagórków stojących pojedynczo jak kopce. Trzy z nich (między nimi jeden najwyższy w okolicy, z sosną na szczycie) należą do gospodarza Józefa Ślimaka.
Jest to posiadłość jak pustelnia; do wsi z niej daleko, a jeszcze dalej do dworu.

j00000002PB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Bolesław Prus, Placówka, Warszawa 1949, s. 5–7.
j00000002PB2v27_000tp002
j00000002PB2v27_000tp003
j00000002PB2v27_000tp004
j00000002PB2v27_000tp005
j00000002PB2v27_000tp006
j00000002PB2v27_000tp007
j00000002PB2v27_000tp008
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Utwory Bolesława Prusa w ćwiczeniach

1. Antek

Ćwiczenie 1

Opisz wieś, w której urodził się Antek.

RWRY21VOhF93l
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Zastanów się, co łączy rzeczowniki 'bydlątka', 'rzeczułka', 'ogródek', 'drabinka'. Wskaż formantyformantformanty, za pomocą których zostały one utworzone. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w przytoczonym fragmencie. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1RzmT5gxoUgY
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Wybierz z podanego fragmentu Antka sześć innych rzeczowników i przekształć je tak, aby miały podobną formę do wyrazów zacytowanych w poprzednim ćwiczeniu.

R1JTFHOaVD8hm
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Wypisz z tekstu co najmniej dwa wyrazy, które służą budowaniu nastroju w opisie rodzinnej wsi Antka. Nazwij ten nastrój.

R1Cl8HCTxbbjN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ważne!

Przed przystąpieniem do wykonania poniższego polecenia przeczytaj fragment Antka od słów: 'wieś leżała w niewielkiej dolinie' do słów: 'spomiędzy których widać było komin sadzą uczerniony i pożarną drabinkę'.

Polecenie 1

Wykonaj ilustrację do przeczytanego fragmentu Antka. Możesz wykorzystać tradycyjne przybory lub poniższy zestaw cyfrowych 'kredek'.

Rzw6djWd3bZzX
Szkicownik dla ucznia do wykonania rysunku.
Polecenie 1

Z fragmentu Antka wypisz sześć epitetów wraz z określanymi przez nie rzeczownikami.

R1W4kEsUSR7K5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5
R1VEHE66a309o1
Zadanie polega na uzupełnieniu pól tekstowych i przeciągnięciu ich w odpowiednie miejsca.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wypisz z tekstu cytaty charakteryzujące wieś, w której urodził się Antek.

RjRxGfhgB1A5c
Miejsce na odpowiedź ucznia.
formant

2. Placówka

Ćwiczenie 6

Wypisz z tekstu wszystkie porównania. Omów ich funkcje w tym fragmencie.

RRbME35DjsHCa
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Z poniższego fragmentu wypisz wyrazy ułatwiające czytelnikowi wyobrażenie sobie opisywanego miejsca. Opisz wrażenia, jakie na tobie wywarł ten fragment.

Na dnie owego naczynia boski garncarz umieścił łąkę i z północy na południe przeciął ją wstęgą Białki, na której tle szafirowym fale z rana i wieczór połyskują czerwienią, złotem w dzień, a srebrem podczas jasnych nocy.

R13SxCr3igMkf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Wyszukaj w tekście fragment, w którym narrator zwraca się bezpośrednio do odbiorcy. Wyjaśnij cel stosowania takiej formy narracji.

Rp1PSZFhTfkPp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Narysuj trzy obrazki ilustrujące różne oblicza krajobrazu nad rzeką Białką. Przedstaw odczucia, jakie opisane przez narratora widoki mogą wywołać w odbiorcy. Wykorzystaj technikę tradycyjną lub cyfrową.

R1BCtwCXED7cY
Szkicownik dla ucznia do wykonania ilustracji.
Szkicownik_ilustracja
Ćwiczenie 9

Odszukaj we fragmencie tekstu opisy zmieniającego się krajobrazu. Wskaż odpowiednie akapity.

REssLsvfWWJw1
Miejsce na odpowiedź ucznia.

3. Ćwiczenia dotyczące obu fragmentów

Ćwiczenie 10

Wymień w punktach różnice i podobieństwa w opisach wsi przedstawionych w AntkuPlacówce.

Rg6zo0VWPHmZm
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 11

Uzasadnij celowość zastosowania we wstępie lekcji motta 'Wsi spokojna, wsi wesoła…' poprzedzającego analizę fragmentów AntkaPlacówki.

RKHjFbf8ZYeAP
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Motto to cytat z innego dzieła lub aforyzm umieszczany przed tekstem utworu; krótka myśl wyrażająca zasadę, którą się ktoś kieruje.

R1KJ2RbljXGpk
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu wyrazów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9nw0bmj7fPxE
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na przeniesieniu wyrazów do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RV1FmjIXFvrdW
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000002PB2v27_0000003M
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wieś na obrazach artystów

JPOL_E3_E4_Konteksty
1

Poniżej znajdują się dzieła malarzy z XIX wieku, którzy na płótnie uwieczniali sceny z życia wsi. Przyjrzyj się im uważnie. Zwróć uwagę na szczegóły.

RSV4DxXwfdana1
Ilustracja interaktywna prezentująca obrazy znanych twórców.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
RSTW2asvNpuau1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podpisów do obrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Życie na wsi, piękno naturalnego krajobrazu wielokrotnie stawały się tematem obrazów. W dostępnych źródłach wyszukaj nazwiska trzech malarzy, którzy uwiecznili sceny życia na wsi.

R1QmfCjZcYES4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wybierz obraz, który najbardziej ci się spodobał. Następnie wykonaj poniższe polecenia:

Polecenie 2

Opisz wybrany obraz jak najdokładniej, nie podając jego tytułu.

Aby dobrze wykonać to zadanie, przypomnij sobie lekcję z historii sztuki zatytułowaną 'Napisać obraz'Napisać obraz'Napisać obraz'. Użyj określeń: pierwszy plan/na pierwszym planie; drugi plan/na drugim planie; w lewym górnym rogu dzieła; w prawym dolnym rogu dzieła; w centrum kompozycji; z prawej strony obrazu; z lewej strony obrazu; dalszy plan/na dalszym planie; tło/w tle.

R166lUA0lMHNc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Zastanów się, jakie elementy krajobrazu oraz zabudowy powinny znajdować się w miejscu, w którym chciałabyś/chciałbyś spędzić wakacje. Uzasadnij swój wybór.

R1Gaz8qyGPiej
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Odczytaj swój opis. Ustal, czy na podstawie jego treści można wskazać tytuł i autora opisywanego dzieła. Czy chciałabyś/chciałbyś spędzić w takim miejscu wakacje? Uzasadnij swoje zdanie.

R3vhix1DMmmcD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Podziel się swoimi przemyśleniami na temat wymarzonego miejsca wakacyjnego wypoczynku z koleżankami i kolegami z klasy.

Rqo4EKt5WM4WN
Miejsce na notatkę ucznia.
Napisać obraz
JPOL_E3_E4_Konteksty

Chcę wyjechać na wieś

Zapoznaj się z poniższym tekstem piosenki Chcę wyjechać na wieśj00000002PB2v27_000tp009Chcę wyjechać na wieś śpiewanej przez Urszulę Sipińską. Możesz również odszukać ją w dostępnych źródłach i wysłuchać.

Chcę wyjechać na wieśAndrzej Kuryło
Andrzej Kuryło Chcę wyjechać na wieś

Czy jeszcze jest gdzieś prawdziwa ta wieś

Zielona pachnąca lnem?
Z polami wśród łąk
Z garnkami co schną
Na płotach, do góry dnem?
Z chatami wśród pól
i z mlekiem na stół
z żelazkiem, co duszę ma?
Niech każdy jedzie tam, gdzie chce
A ja swoje ścieżki znam!

Chcę wyjechać na wieś,
gdzie się zatrzymał w polu czas;
chcę w nieruchomym stawie
zobaczyć swoją twarz.
Chcę wyjechać na wieś,
dojrzałe wiśnie z drzewa rwać,
w glinianym piecu upiec chleb
ostatni może raz.

Czy jest jeszcze gdzieś prawdziwa ta wieś,
spokojna, wesoła wieś,
gdzie kisi się barszcz, gdzie w piątek na targ
furmanką się rano gna,
gdzie całe dwa dni i noce na bis
niejedno wesele trwa?
Niech każdy jedzie tam, gdzie chce,
a ja swoje ścieżki mam!

Chcę wyjechać na wieś,
gdzie się zatrzymał w polu czas;
chcę w nieruchomym stawie
zobaczyć swoją twarz.

Chcę wyjechać na wieś
Dojrzałe wiśnie z drzewa rwać
W glinianym piecu upiec chleb
Ostatni może raz.

Chcę wyjechać na wieś
W niedzielę rano wcześnie wstać
Zobaczyć stroje z dawnych lat
Ostatni może raz.

Czy jest jeszcze gdzieś prawdziwa ta wieś,
spokojna, wesoła wieś?

j00000002PB2v27_00000_BIB_004 Źródło: Andrzej Kuryło, Urszula Sipińska, Wojciech Trzciński, Chcę wyjechać na wieś, 1980, płyta winylowa, Vifon.
Ćwiczenie 16

Z cytowanego tekstu piosenki wypisz trzy cechy 'prawdziwej wsi'.

RMbn64bOi0ZaV
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 17

Ustal, dlaczego w refrenie pojawiają się słowa 'ostatni może raz'. Scharakteryzuj nastrój, jaki wprowadzają te powtórzenia do tekstu piosenki.

R1SVceQzyfBNC
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 18

Dopisz swoje uzasadnienie do słów:

Chcę wyjechać na wieś, ponieważ...

RqO3CMcRgHa5W
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000002PB2v27_000tp009
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 4

Przyjrzyj się przygotowanym zdjęciom (zob. Już wiesz). Następnie stwórz ich plastyczny opis, używając jak największej liczby epitetów i porównań.

RRGR7Te8uRQRS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Przedstaw w klasie informacje na temat zebranych tytułów utworów literackich, których akcja rozgrywa się na wsi (zob. Już wiesz). Zastanów się, czy wieś jest w nich przedstawiana pozytywnie czy negatywnie. Zapisz swoje wnioski.

R1egBImL2Ngv5
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Opracuj pisemnie jeden z wybranych tematów:

  1. Napisz opowiadanie o odkryciu niezwykłej wsi podczas wycieczki rowerowej z przyjaciółmi.

  2. 'Wieś – miejsce niezwykłe'. Opisz miejsce, które chętnie odwiedzasz w czasie wakacji.

  3. Napisz oficjalny list do wybranej osoby, w którym zachęcisz do spędzenia wakacji na wsi.

Ro7gCurfiZMpH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RwuBi6u98MXzk1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: wieś, środowisko, typowość, pejzaż.

R13DtVsovOiyW
Miejsce na notatkę ucznia.