Reguła mnożenia, reguła dodawania
W tym materiale zawarte są wiadomości na temat niektórych sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych. Analizując przykłady zawarte w tym materiale poznasz:
regułę mnożenia,
regułę dodawania,
wariacje z powtórzeniami,
permutacje.
Rozwiązując ćwiczenia – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.
Reguła mnożenia
W pudełku jest kul, ponumerowanych od do . Z tego pudełka losujemy jedną kulę, zapisujemy jej numer i wrzucamy wylosowaną kulę z powrotem do pudełka. Następnie operację losowania powtarzamy, zapisując wynik drugiego losowania.
Obliczymy, ile jest wszystkich możliwych wyników takiego doświadczenia.
Pojedynczy wynik takiego doświadczenia zapisujemy, notując dwie liczby: najpierw wynik pierwszego losowania – , a następnie wynik drugiego losowania – .
Wszystkie możliwe wyniki doświadczenia możemy przedstawić np. za pomocą tabeli.
Każdy wynik doświadczenia został w powyższej tabeli utożsamiony z przyporządkowaną mu parą liczb . Jeżeli np. w pierwszym losowaniu otrzymamy , a w drugim , to wynik tego losowania zapiszemy jako . Z kolei zapisanie pary to informacja, że za pierwszym razem wylosowano , a za drugim – .
Ponieważ rozpatrywane doświadczenie losowe to wykonanie jedna po drugiej dwóch czynności, polegających za każdym razem na wyborze jednego elementu z jedenastoelementowego zbioru , to wszystkich możliwych wyników tego doświadczenia jest .
Ustalimy, ile dodatnich dzielników całkowitych ma każda z liczb: , oraz .
Skorzystamy z zapisu każdej z tych liczb w postaci rozkładu na czynniki pierwsze.
Ponieważ , więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby jest liczbą postaci , przy czym jest liczbą ze zbioru , natomiast jest liczbą ze zbioru . Zauważmy, że wybór dzielnika liczby polega na wykonaniu dwóch czynności: wyborze wykładnika dla czynnika – co można zrobić na sposoby, a następnie na wyborze wykładnika dla czynnika – co można zrobić na sposoby.
Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że ma dzielników, które przedstawia poniższa tabela.
Ponieważ , więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby jest liczbą postaci , przy czym jest liczbą ze zbioru , jest liczbą ze zbioru , natomiast jest liczbą ze zbioru . Zauważmy, że wybór dzielnika liczby polega na wykonaniu trzech czynności, z których pierwsza może skończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, a trzecia – na jeden z sposobów.
Jeżeli najpierw rozpatrzymy wszystkie przypadki związane z wykonaniem dwóch pierwszych czynności (jest ich ), a następnie wykonamy trzecią czynność, to dostaniemy możliwości.
Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że ma dodatnie dzielniki całkowite, które przedstawia poniższa tabela.
Ponieważ , więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby jest liczbą postaci , przy czym każda z liczb , , , wybierana jest ze zbioru .
Zauważmy, że wybór dzielnika liczby polega na wykonaniu czterech czynności, z których każda może skończyć się na jeden z sposobów.
Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że ma dzielników.
Reguła mnożenia
Rozumując podobnie jak w przedstawionych powyżej przykładach, stwierdzimy, że:
liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei dwóch czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, jest równa ,
liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei trzech czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, a trzecia – na jeden z sposobów, jest równa .
Zasada, którą w podobnych przypadkach stosujemy, nazywa się regułą mnożenia.
Liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z sposobów, druga – na jeden z sposobów, trzecia – na jeden z sposobów i tak dalej do tej czynności, która może zakończyć się na jeden z sposobów, jest równa
Powołując się na regułę mnożenia, można pokazać, że liczba , która w rozkładzie na czynniki pierwsze daje się zapisać w postaci
gdzie są różnymi liczbami pierwszymi, a są dodatnimi liczbami całkowitymi, ma
dodatnich dzielników całkowitych.
Ustalimy, ile jest wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na:
siedmiokrotnym rzucie symetryczną monetą.
W pojedynczym rzucie symetryczną monetą możemy otrzymać jeden z dwóch wyników: „orzeł” lub „reszka”. Doświadczenie polega więc na siedmiokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równapięciokrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry.
W pojedynczym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry możemy otrzymać jeden z sześciu wyników: , , , , lub oczek. Doświadczenie polega więc na pięciokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równazapisaniu liczby trzycyfrowej, utworzonej wyłącznie za pomocą cyfr ze zbioru (cyfry mogą się powtarzać).
Wybierając każdą cyfrę takiej liczby, możemy otrzymać jeden z ośmiu wyników. Oznacza to, że doświadczenie polega na trzykrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równarozmieszczeniu różnych notatników w różnych teczkach.
Wyboru teczki dla każdego z czterech notatników możemy dokonać na sposobów. Doświadczenie polega więc na czterokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równa
Wariacje z powtórzeniami
W doświadczeniach rozpatrywanych w poprzednim przykładzie mieliśmy do czynienia z tym samym schematem: każde z nich polegało na – krotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem mogła się skończyć na jeden z sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników w doświadczeniu tego typu jest równa
Doświadczenie polegające na – krotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem mogła się skończyć na jeden z sposobów, nazywa się zwyczajowo
– wyrazową wariacją z powtórzeniami zbioru – elementowego.
Modelem dla tego typu doświadczenia jest – wyrazowy ciąg o elementach wybieranych dowolnie ze zbioru – elementowego (czyli z powtórzeniami – dowolny element zbioru może wystąpić wielokrotnie w ciągu).
Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej formułujemy twierdzenie.
Liczba wszystkich – wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru – elementowego jest równa .
Stosując twierdzenie o liczbie wariacji z powtórzeniami, obliczymy, że:
liczba wszystkich możliwych wyników trzykrotnego rzutu kostką sześcienną to ,
liczba wszystkich możliwych wyników pięciokrotnego rzutu monetą to
,liczba wszystkich możliwych liczb – cyfrowych utworzonych z cyfr to ,
liczba wszystkich możliwych sposobów umieszczenia różnych długopisów w różnych szufladach to ,
liczba wszystkich możliwych sposobów umieszczenia różnych kul w różnych pudełkach (zakładamy, że w każdym pudełku zmieści się co najmniej takich kul) to .
Obliczymy sumę wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr , , , , (cyfry mogą się powtarzać).
Wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr , , , , jest dokładnie tyle, ile dwuelementowych ciągów , gdzie oraz to liczby wybrane ze zbioru , z powtórzeniami. Jest ich zatem .
Sumę tych wszystkich liczb obliczymy dwoma sposobami.
sposób
Wypisujemy wszystkie liczby w tabeli, przy czym elementy , pary to dla konkretnej liczby odpowiednio cyfra dziesiątek oraz cyfra jedności.
Sumujemy liczby dwucyfrowe w kolejnych wierszach. Zauważamy przy tym, że:
wszystkie liczby występujące w tym samym wierszu mają tę samą cyfrę dziesiątek,
cyfry jedności tych liczb są różnymi liczbami ze zbioru .
Suma: | ||||||
Suma: | ||||||
Suma: | ||||||
Suma: | ||||||
Suma: | ||||||
razem |
Na koniec dodajemy wszystkie otrzymane sumy i otrzymujemy
Oznacza to, że suma wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr
sposób
II
Oznaczmy przez
Podobnie jak poprzednio wypisujemy wszystkie liczby w tabeli, przy czym do każdej z nich dopisujemy teraz drugą liczbę dwucyfrową, w następujący sposób: do liczby opisanej przez parę
Zauważmy, że:
istnieje wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie: liczby wyznaczonej przez parę
do liczby wyznaczonej przez paręc 1 , c 2 , a ponadto suma takich dwóch liczb jest w każdym przypadku równa6 - c 1 , 6 - c 2 ,66 każda z liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr
,1 ,2 ,3 ,4 jest przyporządkowana do dokładnie jednej pary5 , gdzie6 - c 1 , 6 - c 2 orazc 1 to liczby wybrane ze zbioruc 2 .1 , 2 , 3 , 4 , 5
Oznacza to, że dodając wszystkie liczby dwucyfrowe wpisane w ten sposób do tabeli:
dodamy sumy par liczb wpisanych w
komórkach tabeli, czyli25 razy liczbę25 ,66 dokładnie dwa razy obliczymy każdy składnik sumy
.S
Stąd
a więc
Obliczymy sumę
Wszystkich liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr
Ich sumę obliczymy dwoma sposobami.
sposób
I
Sumujemy otrzymane liczby trzycyfrowe, dzieląc je na
Zatem:
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą
, otrzymamy1
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą
, otrzymamy2
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą
, otrzymamy3
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą
, otrzymamy4
sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą
, otrzymamy5
Oznacza to, że
Zauważmy, że w tej sumie otrzymaliśmy
sposób
II
Wypisujemy wszystkie liczby trzycyfrowe zapisane wyłącznie za pomocą cyfr
Zauważmy, że:
istnieje wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie: liczby wyznaczonej przez trójkę
do liczby wyznaczonej przez trójkęc 1 , c 2 , c 3 , a ponadto suma takich dwóch liczb jest w każdym przypadku równa6 - c 1 , 6 - c 2 , 6 - c 3 ,666 każda z liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr
,1 ,2 ,3 ,4 jest przyporządkowana do dokładnie jednej trójki5 , gdzie6 - c 1 , 6 - c 2 , 6 - c 3 ,c 1 orazc 2 to liczby wybrane ze zbioruc 3 .1 , 2 , 3 , 4 , 5
Oznacza to, że dodając wszystkie wypisane w ten sposób liczby trzycyfrowe:
dodamy sumy par liczb wpisanych w
przypadkach, czyli125 razy liczbę125 ,666 dokładnie dwa razy obliczymy każdy składnik sumy
.S
Stąd
a więc
Zastosowanie reguły mnożenia oraz reguły dodawania
Rzucamy dwa razy symetryczną sześcienną kostką do gry. Obliczymy, ile jest wszystkich wyników doświadczenia, polegającego na tym, że:
suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.
W poniższej tabeli przedstawiamy wszystkie możliwe wyniki dwukrotnego rzutu kostką. Zaznaczamy te, dla których suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.
Razem: |
Zatem wszystkich takich wyników jest
Zauważmy przy okazji, że warto od razu podzielić wyniki pojedynczego rzutu ze względu na parzystość liczby wyrzuconych oczek:
wynik pojedynczego rzutu | wyniki nieparzyste | wyniki parzyste |
---|---|---|
Przy zliczaniu konkretnych możliwości skorzystamy z tego podziału oraz zastosujemy dwie poznane zasady: regułę mnożenia i regułę dodawania.
Zauważmy, że aby suma liczb wyrzuconych oczek była parzysta, musimy w obu rzutach otrzymać liczby oczek tej samej parzystości. Oznacza to, że:
do każdej z
nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z3 nieparzystych liczb oczek, co daje łącznie3 możliwości,3 · 3 = 9 do każdej z
parzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z3 parzystych liczb oczek, co daje łącznie3 możliwości.3 · 3 = 9
Wobec tego w sumie otrzymujemy wyników, dla których suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.3 · 3 + 3 · 3 = 18
Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest liczbą nieparzystą.
Aby iloczyn liczb wyrzuconych oczek był nieparzysty, w obu rzutach musimy otrzymać liczbę nieparzystą. Zatem do każdej z nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z3 nieparzystych liczb oczek, co daje łącznie3 możliwości.3 · 3 = 9 Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
Aby iloczyn liczb wyrzuconych oczek był parzysty, w co najmniej jednym z rzutów musimy otrzymać parzystą liczbę oczek. Oznacza to, że:
do każdej z
parzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem możemy za drugim razem wyrzucić dowolną liczbę oczek, co daje łącznie3 możliwości,3 · 6 = 18 do każdej z
nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem możemy za drugim razem wyrzucić jedną z3 parzystych liczb oczek, co daje łącznie3 możliwości.3 · 3 = 9
Wobec tego w sumie otrzymujemy wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.3 · 6 + 3 · 3 = 27
Zauważmy przy okazji, że zbiór wszystkich wyników dwukrotnego rzutu kostką można rozbić na dwa podzbiory: – tych wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest nieparzysty,A – tych wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.B
WtedyA ∪ B = A + B
przy czym (tyle jest wszystkich możliwych wyników dwukrotnego rzutu kostką) orazA ∪ B = 6 · 6 = 36 (tyle jest wyników dwukrotnego rzutu kostką, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest nieparzysty). ZatemA = 3 · 3 = 9 36 = 9 + B
stądB = 36 - 9 = 27
Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez
.6
Tym razem zaznaczamy w tabeli te wyniki, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez
Razem: |
Zatem wszystkich takich wyników jest
Podsumowując zauważmy, że można wyniki pojedynczego rzutu podzielić na przypadki ze względu na to, jaką resztę z dzielenia przez
Wtedy:
jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy
oczek, to liczba oczek wyrzuconych za drugim razem jest dowolna , co daje łącznie6 możliwości,1 · 6 = 6 jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy
lub2 oczka, to za drugim razem musimy wyrzucić4 lub3 oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez6 ), co daje łącznie3 możliwości,2 · 2 = 4 jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy
oczka, to za drugim razem musimy wyrzucić3 ,2 lub4 oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez6 ), co daje łącznie2 możliwości,1 · 3 = 3 jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy
lub1 oczek, to za drugim razem musimy wyrzucić5 oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez6 ), co daje łącznie6 możliwości.2 · 1 = 2
Zatem wszystkich takich wyników jest
W pudełku jest
Inaczej mówiąc: ze zbioru
Obliczymy, ile jest wszystkich wyników doświadczenia.
Suma wylosowanych liczb jest parzysta.
Dzielimy wyniki pojedynczego losowania ze względu na parzystość wylosowanej liczby:
wynik pojedynczego losowania | wyniki nieparzyste | wyniki parzyste |
---|---|---|
Zauważmy, że aby suma wylosowanych liczb była parzysta, musimy w obu rzutach otrzymać liczby tej samej parzystości. Oznacza to, że:
do każdej z
liczb nieparzystych wylosowanych za pierwszym razem musimy za drugim razem ponownie wylosować jedną z9 liczb nieparzystych, co daje łącznie9 możliwości,9 · 9 = 81 do każdej z
liczb nieparzystych wylosowanych za pierwszym razem musimy za drugim razem ponownie wylosować jedną z8 liczb nieparzystych, co daje łącznie8 możliwości.8 · 8 = 64
Wobec tego łącznie otrzymujemy wyników, dla których suma wylosowanych liczb jest parzysta.9 · 9 + 8 · 8 = 81 + 64 = 145
Iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.
Zbiór wszystkich wyników dwukrotnego losowania ze zwracaniem ze zbioru można rozbić na dwa podzbiory:1 , 2 , 3 , … , 16 , 17 – tych wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest nieparzysty,A – tych wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.B
Wtedy ,A ∪ B = A + B
przy czym (tyle jest wszystkich możliwych wyników takiego losowania) orazA ∪ B = 17 · 17 = 289 (tyle jest wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest nieparzysty).A = 9 · 9 = 81
Zatem , co oznacza, że jestB = 289 - 81 = 2 08 wyników tego doświadczenia, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.208 Iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez
?6
sposób
I
Posłużymy się metodą tabeli.
Rozpatrzmy najpierw wzorcową tabelę, w której opisane są przypadki odpowiadające wszystkim możliwym wynikom losowania ze względu na resztę z dzielenia przez .6
Zaznaczamy w niej te, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez .6
reszta | reszta | reszta | reszta | reszta | reszta | |
---|---|---|---|---|---|---|
reszta | ||||||
reszta | ||||||
reszta | ||||||
reszta | ||||||
reszta | ||||||
reszta |
Wszystkich takich wyników jest
Mamy więc:
przypadki, które dają4 wyników z iloczynem liczb podzielnym przez15 ,6 przypadki, które dają4 wyników z iloczynem liczb podzielnym przez9 ,6 oraz
przypadek, który daje1 wyniki z iloczynem liczb podzielnym przez4 .6
Łącznie otrzymujemy
Uwaga. Można też było rozbudować zbiorczą tabelę do postaci.
Zauważmy, że wśród wszystkich wyznaczonych w niej
sposób
II
Podzielimy wyniki pojedynczego losowania na przypadki ze względu na to, jaką resztę z dzielenia przez daje wylosowana liczba, przy czym grupujemy je jak poniżej:6
wynik pojedynczego losowania | wyniki podzielne przez | wyniki podzielne przez | wyniki podzielne przez | pozostałe wyniki |
---|---|---|---|---|
Obliczamy, odwołując się do tych przypadków:
jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb:
lub6 , to liczba wylosowana za drugim razem jest dowolna, co daje łącznie12 możliwości,2 · 17 = 34 jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb:
,3 lub9 , to za drugim razem musimy wylosować liczbę parzystą, co daje łącznie15 możliwości,3 · 2 + 6 = 24 jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb:
,2 ,4 ,8 ,10 lub14 , to za drugim razem musimy wylosować liczbę podzielną przez16 , co daje łącznie3 możliwości,6 · 2 + 3 = 30 jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb:
,1 ,5 ,7 ,11 lub13 , to za drugim razem musimy wylosować liczbę podzielną przez17 , co daje łącznie6 możliwości.6 · 2 = 12
Łącznie otrzymujemy
Obliczymy, ile jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których zapisie:
cyfra jedności jest parzysta.
W zapisie każdej z takich liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić dowolna cyfra różna od zera ( możliwości), na miejscu cyfry setek – dowolna cyfra (9 możliwości), na miejscu cyfry dziesiątek – dowolna cyfra (10 możliwości), a na miejscu cyfry jedności musi wystąpić jedna z cyfr:10 ,0 ,2 ,4 lub6 (8 możliwości). Do obliczenia wszystkich możliwości stosujemy regułę mnożenia:5 .9 · 10 · 10 · 5 = 4500
Uwaga. Czterocyfrowa liczba naturalna ma na miejscu cyfry jedności cyfrę parzystą wtedy i tylko wtedy, gdy jest liczbą parzystą. Ponieważ czterocyfrowych liczb parzystych jest , więc dokładnie tyle jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których zapisie cyfra jedności jest parzysta.1 2 · 9000 = 4500 cyfra tysięcy jest parzysta.
W zapisie każdej z takich liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić jedna z cyfr: ,2 ,4 lub6 (8 możliwości), a na każdym z miejsc: cyfry setek, cyfry dziesiątek oraz cyfry jedności należy wstawić dowolnie wybraną cyfrę (za każdym razem mamy4 możliwości).10
Do obliczenia wszystkich możliwości stosujemy regułę mnożenia: .4 · 10 · 10 · 10 = 4000 dokładnie jedna cyfra jest parzysta.
Rozpatrujemy przypadki:
parzysta jest jedynie cyfra tysięcy:
wtedy na miejscu cyfry tysięcy musi wystąpić jedna z cyfr: ,2 ,4 lub6 (8 możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy4 możliwości).5
Zatem wszystkich możliwości jest ,4 · 5 · 5 · 5 = 500 parzysta jest jedynie cyfra setek:
wtedy na miejscu cyfry setek musi wystąpić cyfra parzysta ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy5 możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest5 ,5 · 5 · 5 · 5 = 625 parzysta jest jedynie cyfra dziesiątek:
wtedy na miejscu cyfry dziesiątek musi wystąpić cyfra parzysta ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy5 możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest5 ,5 · 5 · 5 · 5 = 625 parzysta jest jedynie cyfra jedności:
wtedy na miejscu cyfry jedności musi wystąpić cyfra parzysta ( możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy5 możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest5 .5 · 5 · 5 · 5 = 625
Ostatecznie stwierdzamy, że jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których dokładnie jedna cyfra jest parzysta.500 + 3 · 625 = 2375
cyfra dziesiątek jest o
większa od cyfry setek.2
W zapisie każdej z szukanych liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić dowolna cyfra różna od zera ( możliwości), a na miejscu cyfr jedności – dowolna cyfra (9 możliwości). Ponieważ cyfra dziesiątek jest o10 większa od cyfry setek, więc na miejscu cyfry dziesiątek może wystąpić jedna z cyfr:2 ,9 ,8 ,7 ,6 ,5 ,4 ,3 i wtedy na miejscu cyfry setek wystąpi cyfra odpowiednio2 ,7 ,6 ,5 ,4 ,3 ,2 ,1 , tzn. możliwych jest0 liczb dwucyfrowych utworzonych przez cyfrę setek i cyfrę dziesiątek:8 ,97 ,86 ,75 ,64 ,53 ,42 ,31 .20
Wynika z tego, że jest
Obliczymy, ile jest liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje
Szkic rozwiązania.
Podzielmy zbiór
cyfry do wyboru | cyfra | cyfry nieparzyste (np) | pozostałe cyfry |
---|---|---|---|
Najpierw wybierzemy dwa miejsca, na których ustawimy odpowiednio: cyfrę
Możliwe wybory opiszemy, wskazując miejsce w czteroelementowym ciągu, zgodne z przyporządkowaniem do odpowiedniego rzędu. Wybory te ilustruje poniższa tabelka.
Miejsce dla cyfry | rząd tysięcy | rząd setek | rząd dziesiątek | rząd jedności |
---|---|---|---|---|
rząd tysięcy | (np , | (np , _ , | (np , _ , _ , | |
rząd setek | ( | ( _ , np , | ( _ , np , _ , | |
rząd dziesiątek | ( | ( _ , | ( _ , _ , np , | |
rząd jedności | ( | ( _ , | ( _ , _ , |
Takich możliwości jest więc
W każdym z tych
jedno dla cyfry nieparzystej – jest
takich możliwości,5 dwa pozostałe miejsca; w każde z nich musimy wstawić cyfrę parzystą ze zbioru
– jest2 , 6 , 8 takich możliwości.3 · 3 = 9
Zatem w sumie mamy
Korzystając z reguły mnożenia, ostatecznie otrzymujemy
liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje
Uwaga. Powyższe zliczanie możemy też rozłożyć na trzy etapy:
Ponieważ wyborów tych dokonujemy niezależnie, to korzystając z reguły mnożenia, obliczamy, że szukanych liczb jest
Zliczając w poprzednim przykładzie wszystkie możliwości wyboru miejsc, na których należało ustawić cyfrę
W kolejnych przykładach zajmiemy się obliczaniem wszystkich możliwych wyborów dokonywanych w pewnych sytuacjach, przy czym za każdym razem bez powtórzeń.
Obliczymy, ile jest:
liczb dwucyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje cyfra
.0
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy: zapisanie cyfry dziesiątek (1 możliwości),9 zapisanie cyfry jedności, różnej od cyfry dziesiątek (2 możliwości).8
Zatem szukanych liczb dwucyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje cyfra , jest0 . Wybory i wszystkie utworzone w ich wyniku liczby można przedstawić w tabeli.9 · 8 = 72
liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje ani cyfra
, ani cyfra0 .5
Zliczanie rozkładamy na trzy etapy: zapisanie cyfry setek (1 możliwości),8 zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od cyfry setek (2 możliwości),7 zapisanie cyfry jedności, różnej od cyfry setek i od cyfry dziesiątek (3 możliwości).6
Zatem szukanych liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje ani cyfra , ani cyfra0 , jest5 8 · 7 · 6 = 336 liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których nie występuje żadna z cyfr:
,0 ,2 .4
Zliczanie rozkładamy na cztery etapy: zapisanie cyfry tysięcy (1 możliwości),7 zapisanie cyfry setek, różnej od cyfry tysięcy (2 możliwości),6 zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od cyfry tysięcy i od cyfry setek (3 możliwości),5 zapisanie cyfry jedności, różnej od każdej z trzech cyfr zapisanych wcześniej (4 możliwości),4
Zatem szukanych liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których nie występuje żadna z cyfr: ,0 ,2 , jest4 7 · 6 · 5 · 4 = 840 liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których występują wyłącznie cyfry
,1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,6 .7
Zliczanie rozkładamy na pięć etapów:
Zatem szukanych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których występują wyłącznie cyfry
Flagę, taką jak pokazana na rysunku, należy zszyć z trzech jednakowych pasów kolorowej tkaniny. Kolory pasów górnego, środkowego i dolnego mają być parami różne. Obliczymy, ile takich różnych flag można utworzyć, mając do dyspozycji tkaniny w sześciu różnych kolorach.
Zliczanie liczby flag rozkładamy na trzy etapy:
Zatem liczba wszystkich możliwych takich flag jest równa
Wariacje bez powtórzeń
W ostatnich przykładach mieliśmy do czynienia z doświadczeniami polegającymi na wyborze kolejno pewnej liczby elementów z ustalonego zbioru, przy czym wybierane elementy nie mogły się powtarzać.
Załóżmy, że mamy do czynienia z doświadczeniem polegającym na wyborze kolejno
Rozumując podobnie jak w tych przykładach, rozłóżmy doświadczenie na
Doświadczenie polegające na wyborze kolejno
Modelem dla tego typu doświadczenia jest
Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej formułujemy twierdzenie.
Liczba wszystkich
Uwaga. Iloczyn kolejnych liczb naturalnych od
nazywa się silnią liczby
Zauważmy, że jeśli liczbę
pomnożymy i jednocześnie podzielimy przez iloczyn kolejnych liczb naturalnych od
Korzystając z twierdzenia o liczbie wszystkich wariacji bez powtórzeń, obliczymy, że
liczba wszystkich sposobów, na jakie Jaś i Małgosia mogą usiąść na dwóch spośród siedmiu wolnych miejsc w kinie, jest równa
, co można też zapisać jako7 · 6 = 42 .7 ! 5 ! liczba wszystkich możliwych trzyliterowych napisów o różnych literach wybranych ze zbioru
jest równaa , e , j , k , m . Tę liczbę można też zapisać jako5 · 4 · 3 = 60 .5 ! 2 ! liczba wszystkich możliwych sposobów rozmieszczenia
różnych kul w4 różnych pudełkach tak, żeby w każdym pudełku znalazła się co najwyżej jedna kula, jest równa6 , co można też zapisać jako6 · 5 · 4 · 3 = 360 .6 ! 2 ! liczba wszystkich możliwych wyborów
osób, kolejno: przewodniczącego, zastępcy i skarbnika do samorządu3 – osobowej klasy to32 . Otrzymany wynik można też zapisać w postaci32 · 31 · 30 = 29760 .32 ! 29 ! liczba wszystkich możliwych sposobów wylosowania kolejno
kart (jedna po drugiej) z brydżowej talii5 kart to52 . Otrzymany wynik można też zapisać jako52 · 51 · 50 · 49 · 48 = 311875200 .5 2 ! 47 ! liczba wszystkich możliwych sposobów, na które grupa
dziewczynek może zająć miejsca w sześcioosobowym rzędzie, to6 . Ten wynik można też zapisać w postaci6 · 5 · 4 · 3 · 2 · 1 = 720 .6 ! liczba wszystkich możliwych napisów otrzymanych z przestawiania liter wyrazu „płot” to
. Otrzymany wynik można też zapisać jako4 · 3 · 2 · 1 = 24 .4 !
Permutacje
W poprzednim przykładzie:
w podpunkcie
) rozpatrywaliśmy sześciowyrazową wariację bez powtórzeń zbioru sześcioelementowego,6 w podpunkcie
) rozpatrywaliśmy czterowyrazową wariację bez powtórzeń zbioru czteroelementowego.7
W przypadku
Zatem permutacją zbioru n‑elementowego nazywamy każdy ciąg utworzony ze wszystkich wyrazów tego zbioru, a liczba wszystkich permutacji zbioru
Obliczymy, ile jest wszystkich takich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr
cyfra
zapisana jest na pierwszym miejscu od lewej.1
Zapisujemy cyfrę na pierwszym miejscu od lewej. Pozostaje nam rozmieścić pozostałe1 cyfry na4 miejscach, co można zrobić na4 sposoby. Oznacza to, że są4 · 3 · 2 · 1 = 24 takie liczby.24 między cyframi
oraz1 zapisane są trzy inne cyfry.2
Z treści zadania wynika, że cyfry oraz1 muszą zająć dwa skrajne miejsca, a pozostałe trzy cyfry trzeba wpisać na trzech miejscach między nimi. Wobec tego cyfry2 i1 zapiszemy na dwa sposoby, a w każdym z tych przypadków cyfry2 ,3 ,4 zapiszemy na5 sposobów. Zatem wszystkich takich liczb jest3 · 2 · 1 = 6 .2 · 6 = 12 cyfry
oraz1 nie są zapisane obok siebie.2
sposób
I
Zliczanie rozkładamy na trzy etapy:
wybór miejsca dla cyfry
i zapisanie tej cyfry,1 wybór miejsca dla cyfry
i zapisanie tej cyfry,2 zapisanie pozostałych trzech cyfr.
Mamy dwa istotnie różne przypadki:
jeżeli cyfrę
zapiszemy na jednym z dwóch skrajnych miejsc, to cyfrę1 będziemy mogli zapisać na jednym z trzech miejsc, a wtedy pozostałe trzy cyfry rozmieszczamy na trzech dostępnych miejscach na2 sposobów. W tym przypadku mamy więc3 ! sposobów zapisu takich liczb.2 · 3 · 3 ! = 36 jeżeli cyfrę
zapiszemy na miejscu drugim, trzecim lub czwartym, to cyfrę1 będziemy mogli zapisać na jednym z dwóch miejsc, a wtedy pozostałe trzy cyfry rozmieszczamy na trzech dostępnych miejscach na2 sposobów. W tym przypadku mamy więc3 ! sposobów zapisu takich liczb.3 · 2 · 3 ! = 36
Wobec tego wszystkich takich liczb jest
sposób
II
Zauważamy, że wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr ,1 ,2 ,3 ,4 jest5 . W zapisie każdej z tych liczb cyfry5 · 4 · 3 · 2 · 1 = 120 ,1 są zapisane obok siebie albo nie są zapisane obok siebie. Dla ustalenia, ile jest liczb w drugim przypadku, wystarczy więc obliczyć, ile jest takich liczb, w których cyfry2 ,1 są zapisane obok siebie.2
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
– wybór dwóch miejsc dla cyfr ,1 oraz zapisanie tych cyfr,2
– zapisanie pozostałych trzech cyfr.
Mamy cztery możliwości wyboru sąsiednich miejsc dla cyfr ,1 : pierwsze i drugie lub drugie i trzecie, lub trzecie i czwarte, lub czwarte i piąte. W każdym z tych czterech przypadków cyfry2 ,1 możemy zapisać na wybranych miejscach na dwa sposoby. W drugim etapie zapisujemy pozostałe trzy cyfry na trzech dostępnych miejscach, co można zrobić na2 sposobów. Oznacza to, że wszystkich takich liczb pięciocyfrowych, w których cyfry3 ! ,1 są zapisane obok siebie, jest2 . Stąd wszystkich takich liczb pięciocyfrowych, w których cyfry4 · 2 · 3 ! = 48 ,1 nie są zapisane obok siebie, jest2 .120 - 48 = 72
Uwaga. Zliczanie wszystkich możliwych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr ,1 ,2 ,3 ,4 w których cyfry5 ,1 są zapisane obok siebie, można przeprowadzić w następujący sposób:2
Dwie sąsiadujące cyfry ,1 zapisujemy jako jeden nowy obiekt, który oznaczamy jako np.2 . Następnie obliczamy liczbę możliwych rozmieszczeńx elementów: bloku4 oraz cyfrx ,3 ,4 , – takich rozmieszczeń jest5 . W każdym z nich trzeba jeszcze zamienić4 ! = 24 na zapisane obok siebie cyfryx ,1 , co można zrobić na2 sposoby. Ostatecznie stwierdzamy, że wszystkich możliwych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr2 ,1 ,2 ,3 ,4 , w których cyfry5 ,1 są zapisane obok siebie, jest2 .2 · 24 = 48
cyfra
jest zapisana przed cyfrą1 (patrząc od lewej).2
sposób
I
Numerujemy od lewej miejsca, na których można zapisać cyfry takiej liczby pięciocyfrowej:
Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
wybór miejsc dla cyfr
,1 oraz zapisanie tych cyfr,2 zapisanie pozostałych trzech cyfr.
Ponieważ numer miejsca dla cyfry
jeżeli cyfrę
zapiszemy na miejscu1 , to dla cyfry1 zostają do wyboru2 miejsca,4 jeżeli cyfrę
zapiszemy na miejscu1 , to dla cyfry2 zostają do wyboru2 miejsca,3 jeżeli cyfrę
zapiszemy na miejscu1 , to dla cyfry3 zostają do wyboru2 miejsca,2 jeżeli cyfrę
zapiszemy na miejscu1 , to dla cyfry4 zostaje do wyboru2 miejsce,1 cyfry
nie można zapisać na miejscu1 .5
Oznacza to, że jest dokładnie
sposób
II
Rozbijemy zbiór liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr
Ponieważ:
zbiory te są rozłączne, więc
,A ∪ B = A + B wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr
,1 ,2 ,3 ,4 jest5 , więc5 · 4 · 3 · 2 · 1 = 120 .A ∪ B = A + B = 120
Zauważmy, że:
wybierając dowolną liczbę ze zbioru
i zamieniając w jej zapisie miejscami cyfryA ,1 , otrzymamy pewną (dokładnie jedną) liczbę ze zbioru2 ,B wybierając dowolną liczbę ze zbioru
i zamieniając w jej zapisie miejscami cyfryB ,1 , otrzymamy pewną (dokładnie jedną) liczbę ze zbioru2 .A
Wobec tego zbiory
Zatem wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr
Rozpatrujemy wszystkie prostokąty, których boki zawierają się w liniach siatki dzielącej prostokąt o wymiarach
Mamy do dyspozycji trzy pudełka: białe, czarne i żółte. W białym jest