Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym materiale zawarte są wiadomości na temat niektórych sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych. Analizując przykłady zawarte w tym materiale poznasz:

  • regułę mnożenia,

  • regułę dodawania,

  • wariacje z powtórzeniami,

  • permutacje.

Rozwiązując ćwiczenia – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.

Reguła mnożenia

1
Przykład 1

W pudełku jest 11 kul, ponumerowanych od 1 do 11. Z tego pudełka losujemy jedną kulę, zapisujemy jej numer i wrzucamy wylosowaną kulę z powrotem do pudełka. Następnie operację losowania powtarzamy, zapisując wynik drugiego losowania.

Obliczymy, ile jest wszystkich możliwych wyników takiego doświadczenia.

Pojedynczy wynik takiego doświadczenia zapisujemy, notując dwie liczby: najpierw wynik pierwszego losowania – w1, a następnie wynik drugiego losowania – w2.
Wszystkie możliwe wyniki doświadczenia możemy przedstawić np. za pomocą tabeli.

w1, w2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

1

1, 1

1, 2

1, 3

1, 4

1, 5

1, 6

1, 7

1, 8

1, 9

1, 10

1, 11

2

2, 1

2, 2

2, 3

2, 4

2, 5

2, 6

2, 7

2, 8

2, 9

2, 10

2, 11

3

3, 1

3, 2

3, 3

3, 4

3, 5

3, 6

3, 7

3, 8

3, 9

3, 10

3, 11

4

4, 1

4, 2

4, 3

4, 4

4, 5

4, 6

4, 7

4, 8

4, 9

4, 10

4, 11

5

5, 1

5, 2

5, 3

5, 4

5, 5

5, 6

5, 7

5, 8

5, 9

5, 10

5, 11

6

6, 1

6, 2

6, 3

6, 4

6, 5

6, 6

6, 7

6, 8

6, 9

6, 10

6, 11

7

7, 1

7, 2

7, 3

7, 4

7, 5

7, 6

7, 7

7, 8

7, 9

7, 10

7, 11

8

8, 1

8, 2

8, 3

8, 4

8, 5

8, 6

8, 7

8, 8

8, 9

8, 10

8, 11

9

9, 1

9, 2

9, 3

9, 4

9, 5

9, 6

9, 7

9, 8

9, 9

9, 10

9, 11

10

10, 1

10, 2

10, 3

10, 4

10, 5

10, 6

10, 7

10, 8

10, 9

10, 10

10, 11

11

11, 1

11, 2

11, 3

11, 4

11, 5

11, 6

11, 7

11, 8

11, 9

11, 10

11, 11

Każdy wynik doświadczenia został w powyższej tabeli utożsamiony z przyporządkowaną mu parą liczb w1, w2. Jeżeli np. w pierwszym losowaniu otrzymamy 3, a w drugim 8, to wynik tego losowania zapiszemy jako 3, 8. Z kolei zapisanie pary 11, 2 to informacja, że za pierwszym razem wylosowano 11, a za drugim – 2.

Ponieważ rozpatrywane doświadczenie losowe to wykonanie jedna po drugiej dwóch czynności, polegających za każdym razem na wyborze jednego elementu z jedenastoelementowego zbioru 1,2,3,,11, to wszystkich możliwych wyników tego doświadczenia jest 11·11=121.

1
Przykład 2

Ustalimy, ile dodatnich dzielników całkowitych ma każda z liczb: 72, 360 oraz 1410.

Skorzystamy z zapisu każdej z  tych liczb w postaci rozkładu na czynniki pierwsze.

Ponieważ 72=23·32, więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby 72 jest liczbą postaci 2n·3m, przy czym n jest liczbą ze zbioru 0,1,2,3, natomiast m jest liczbą ze zbioru 0,1,2. Zauważmy, że wybór dzielnika liczby 72 polega na wykonaniu dwóch czynności: wyborze wykładnika dla czynnika 2 – co można zrobić na 4 sposoby, a następnie na wyborze wykładnika dla czynnika 3 – co można zrobić na 3 sposoby.

Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że 72 ma 4·3=12 dzielników, które przedstawia poniższa tabela.

×

30

31

32

20

20·30=1

20·31=3

20·32=9

21

21·30=2

21·31=6

21·32=18

22

22·30=4

22·31=12

22·32=36

23

23·30=8

23·31=24

23·32=72

Ponieważ 360=23·32·5, więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby 360 jest liczbą postaci 2n·3m·5k, przy czym n jest liczbą ze zbioru 0,1,2,3, m jest liczbą ze zbioru 0,1,2, natomiast k jest liczbą ze zbioru 0,1. Zauważmy, że wybór dzielnika liczby 360 polega na wykonaniu trzech czynności, z których pierwsza może skończyć się na jeden z 4 sposobów, druga – na jeden z 3 sposobów, a trzecia – na jeden z 2 sposobów.

Jeżeli najpierw rozpatrzymy wszystkie przypadki związane z wykonaniem dwóch pierwszych czynności (jest ich 12), a następnie wykonamy trzecią czynność, to dostaniemy 24 możliwości.

Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że 360 ma 4·3·2=24 dodatnie dzielniki całkowite, które przedstawia poniższa tabela.

×

20·30

21·30

22·30

23·30

20·31

21·31

22·31

23·31

20·32

21·32

22·32

23·32

50

1

2

4

8

3

6

12

24

9

18

36

72

51

5

10

20

40

15

30

60

120

45

90

180

360

Ponieważ 1410=2·3·5·47, więc każdy dodatni czynnik całkowity liczby 1410 jest liczbą postaci 2n·3m·5k·47l, przy czym każda z liczb n, m, k, l wybierana jest ze zbioru 0,1.

Zauważmy, że wybór dzielnika liczby 1410 polega na wykonaniu czterech czynności, z których każda może skończyć się na jeden z 2 sposobów.

Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że 1410 ma 2·2·2·2=16 dzielników.

Reguła mnożenia
Rozumując podobnie jak w przedstawionych powyżej przykładach, stwierdzimy, że:

  • liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei dwóch czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z n sposobów, druga – na jeden z m sposobów, jest równa mn,

  • liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei trzech czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z n sposobów, druga – na jeden z m sposobów, a trzecia – na jeden z k sposobów, jest równa kmn.

Zasada, którą w podobnych przypadkach stosujemy, nazywa się regułą mnożenia.

Reguła mnożenia
Twierdzenie: Reguła mnożenia

Liczba wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na wykonaniu po kolei n czynności, z których pierwsza może zakończyć się na jeden z k1 sposobów, druga – na jeden z k2 sposobów, trzecia – na jeden z k3 sposobów i tak dalej do n- tej czynności, która może zakończyć się na jeden z kn sposobów, jest równa

k1·k2·k3··kn.

Powołując się na regułę mnożenia, można pokazać, że liczba n, która w rozkładzie na czynniki pierwsze daje się zapisać w postaci

n=p1α1·p2α2··pkαk,

gdzie p1,p2,,pk są różnymi liczbami pierwszymi, a α1,α2,,αk są dodatnimi liczbami całkowitymi, ma

α1+1·α2+1··αk+1

dodatnich dzielników całkowitych.

Przykład 3

Ustalimy, ile jest wszystkich możliwych wyników doświadczenia, które polega na:

  1. siedmiokrotnym rzucie symetryczną monetą.
    W pojedynczym rzucie symetryczną monetą możemy otrzymać jeden z dwóch wyników: „orzeł” lub „reszka”. Doświadczenie polega więc na siedmiokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z 2 sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równa
    2·2·2·2·2·2·2=27=128

  2. pięciokrotnym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry.
    W pojedynczym rzucie symetryczną sześcienną kostką do gry możemy otrzymać jeden z sześciu wyników: 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 oczek. Doświadczenie polega więc na pięciokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z 6 sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równa
    6·6·6·6·6=65=7776

  3. zapisaniu liczby trzycyfrowej, utworzonej wyłącznie za pomocą cyfr ze zbioru 1,2,3,4,5,6,7,8 (cyfry mogą się powtarzać).
    Wybierając każdą cyfrę takiej liczby, możemy otrzymać jeden z ośmiu wyników. Oznacza to, że doświadczenie polega na trzykrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z 8 sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równa
    8·8·8=83=512

  4. rozmieszczeniu 4 różnych notatników w 7 różnych teczkach.
    Wyboru teczki dla każdego z czterech notatników możemy dokonać na 7 sposobów. Doświadczenie polega więc na czterokrotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem może skończyć się na jeden z 7 sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników jest równa
    7·7·7·7=74=2401

Wariacje z powtórzeniami

W doświadczeniach rozpatrywanych w poprzednim przykładzie mieliśmy do czynienia z tym samym schematem: każde z nich polegało na k – krotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem mogła się skończyć na jeden z n sposobów. Korzystając z reguły mnożenia, stwierdzamy, że liczba wszystkich wyników w doświadczeniu tego typu jest równa

n·n··nk czynników=nk.

Doświadczenie polegające na k – krotnym powtórzeniu czynności, która za każdym razem mogła się skończyć na jeden z n sposobów, nazywa się zwyczajowo
k – wyrazową wariacją z powtórzeniami zbioru n – elementowego.

Modelem dla tego typu doświadczenia jest k – wyrazowy ciąg o elementach wybieranych dowolnie ze zbioru n – elementowego (czyli z powtórzeniami – dowolny element zbioru może wystąpić wielokrotnie w ciągu).

Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej formułujemy twierdzenie.

liczba k – wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru n – elementowego
Własność: liczba k – wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru n – elementowego

Liczba wszystkich k – wyrazowych wariacji z powtórzeniami zbioru n – elementowego jest równa nk.

Przykład 4

Stosując twierdzenie o liczbie wariacji z powtórzeniami, obliczymy, że:

  1. liczba wszystkich możliwych wyników trzykrotnego rzutu kostką sześcienną to 63=216,

  2. liczba wszystkich możliwych wyników pięciokrotnego rzutu monetą to
    25=32,

  3. liczba wszystkich możliwych liczb 4 – cyfrowych utworzonych z cyfr 1,2,3,4,5 to 54=625,

  4. liczba wszystkich możliwych sposobów umieszczenia 10 różnych długopisów w 4 różnych szufladach to 410=1048576,

  5. liczba wszystkich możliwych sposobów umieszczenia 7 różnych kul w 6 różnych pudełkach (zakładamy, że w każdym pudełku zmieści się co najmniej 7 takich kul) to 67=279936.

1
Przykład 5

Obliczymy sumę wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 (cyfry mogą się powtarzać).

Wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest dokładnie tyle, ile dwuelementowych ciągów c1,c2, gdzie c1 oraz c2 to liczby wybrane ze zbioru 1,2,3,4,5, z powtórzeniami. Jest ich zatem 5·5=25.

Sumę tych wszystkich liczb obliczymy dwoma sposobami.

  • sposób I

Wypisujemy wszystkie liczby w tabeli, przy czym elementy c1, c2 pary c1,c2 to dla konkretnej liczby odpowiednio cyfra dziesiątek oraz cyfra jedności.

c1, c2

1

2

3

4

5

1

11

12

13

14

15

2

21

22

23

24

25

3

31

32

33

34

35

4

41

42

43

44

45

5

51

52

53

54

55

Sumujemy liczby dwucyfrowe w kolejnych wierszach. Zauważamy przy tym, że:

  • wszystkie liczby występujące w tym samym wierszu mają tę samą cyfrę dziesiątek,

  • cyfry jedności tych liczb są różnymi liczbami ze zbioru 1,2,3,4,5.

c1, c2

1

2

3

4

5

1

11

12

13

14

15

Suma: 5·10+1+2+3+4+5

2

21

22

23

24

25

Suma: 5·20+1+2+3+4+5

3

31

32

33

34

35

Suma: 5·30+1+2+3+4+5

4

41

42

43

44

45

Suma: 5·40+1+2+3+4+5

5

51

52

53

54

55

Suma: 5·50+1+2+3+4+5

razem

5·10+5·20+5·30+5·40+5·50+5·1+2+3+4+5

Na koniec dodajemy wszystkie otrzymane sumy i otrzymujemy

5·10+20+30+40+50+5·1+2+3+4+5.

Oznacza to, że suma wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest równa

5·10·1+2+3+4+5+5·1+2+3+4+5=5·10+1·1+2+3+4+5=5·11·15=825.
  • sposób II

Oznaczmy przez S sumę wszystkich liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5.

Podobnie jak poprzednio wypisujemy wszystkie liczby w tabeli, przy czym do każdej z nich dopisujemy teraz drugą liczbę dwucyfrową, w następujący sposób: do liczby opisanej przez parę c1,c2 dopisujemy liczbę opisaną przez parę 6-c1,6-c2.

c1, c2, 6-c1, 6-cc

1

2

3

4

5

1

11,55

12,54

13,53

14,52

15,51

2

21,45

22,44

23,43

24,42

25,41

3

31,35

32,34

33,33

34,32

35,31

4

41,25

42,24

43,23

44,22

45,21

5

51,15

52,14

53,13

54,12

55,11

Zauważmy, że:

  • istnieje wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie: liczby wyznaczonej przez parę c1,c2 do liczby wyznaczonej przez parę 6-c1,6-c2, a ponadto suma takich dwóch liczb jest w każdym przypadku równa 66,

  • każda z liczb dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest przyporządkowana do dokładnie jednej pary 6-c1,6-c2, gdzie c1 oraz c2 to liczby wybrane ze zbioru 1,2,3,4,5.

Oznacza to, że dodając wszystkie liczby dwucyfrowe wpisane w ten sposób do tabeli:

  • dodamy sumy par liczb wpisanych w 25 komórkach tabeli, czyli 25 razy liczbę 66,

  • dokładnie dwa razy obliczymy każdy składnik sumy S.

Stąd

2S=25·66

a więc

S=12·25·66=25·33=825.
Przykład 6

Obliczymy sumę S wszystkich liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 (cyfry mogą się powtarzać).

Wszystkich liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest dokładnie tyle, ile trzyelementowych ciągów c1,c2,c3, gdzie c1, c2 oraz c3 to liczby wybrane ze zbioru 1,2,3,4,5, z powtórzeniami. Tych liczb jest zatem 5·5·5=125.

Ich sumę obliczymy dwoma sposobami.

  • sposób I

Sumujemy otrzymane liczby trzycyfrowe, dzieląc je na 5 grup ze względu na cyfrę setek. Zauważamy, że jest 25 liczb w każdej takiej grupie. Przy czym dla ustalonej cyfry setek dopisane do niej cyfry tworzą wszystkie możliwe liczby dwucyfrowe zapisane wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5.

Zatem:

  • sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą 1, otrzymamy

25·100+5·10+20+30+40+50+
+5·1+2+3+4+5
  • sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą 2, otrzymamy

25·200+5·10+20+30+40+50+
+5·1+2+3+4+5
  • sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą 3, otrzymamy

25·300+5·10+20+30+40+50+
+5·1+2+3+4+5
  • sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą 4, otrzymamy

25·400+5·10+20+30+40+50+
+5·1+2+3+4+5
  • sumując wszystkie liczby z cyfrą setek równą 5, otrzymamy

25·500+5·10+20+30+40+50+
+5·1+2+3+4+5.

Oznacza to, że

S=25·100+200+300+400+500+5·5·10+20+30+40+50+
+5·5·1+2+3+4+5=
=25·111·1+2+3+4+5=25·111·15=41625

Zauważmy, że w tej sumie otrzymaliśmy 25 razy każdą liczbę z ustaloną cyfrą na kolejnych miejscach zapisu dziesiętnego: jako cyfrę setek, jako cyfrę dziesiątek oraz jako cyfrę jedności. Mając to na uwadze, można było od razu zapisać sumę S w postaci

S=25·100+200+300+400+500+25·10+20+30+40+50+
+25·1+2+3+4+5.
  • sposób II

Wypisujemy wszystkie liczby trzycyfrowe zapisane wyłącznie za pomocą cyfr
1, 2, 3, 4, 5 i do każdej z nich dopisujemy teraz drugą liczbę trzycyfrową, w następujący sposób: do liczby opisanej przez trójkę c1,c2,c3 dopisujemy liczbę opisaną przez trójkę 6-c1,6-c2,6-c3.

Zauważmy, że:

  • istnieje wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie: liczby wyznaczonej przez trójkę c1,c2,c3 do liczby wyznaczonej przez trójkę 6-c1,6-c2,6-c3, a ponadto suma takich dwóch liczb jest w każdym przypadku równa 666,

  • każda z liczb trzycyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1,2,3,4,5 jest przyporządkowana do dokładnie jednej trójki 6-c1,6-c2,6-c3, gdzie c1, c2 oraz c3 to liczby wybrane ze zbioru 1,2,3,4,5.

Oznacza to, że dodając wszystkie wypisane w ten sposób liczby trzycyfrowe:

  • dodamy sumy par liczb wpisanych w 125 przypadkach, czyli 125 razy liczbę
    666,

  • dokładnie dwa razy obliczymy każdy składnik sumy S.

Stąd

2S=125·666

a więc

S=12·125·666=125·333=41625.

Zastosowanie reguły mnożenia oraz reguły dodawania

1
Przykład 7

Rzucamy dwa razy symetryczną sześcienną kostką do gry. Obliczymy, ile jest wszystkich wyników doświadczenia, polegającego na tym, że:

  1. suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.
    W poniższej tabeli przedstawiamy wszystkie możliwe wyniki dwukrotnego rzutu kostką. Zaznaczamy te, dla których suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.

w1/w2

1

2

3

4

5

6

1

x

x

x

3  możliwości

2

x

x

x

3  możliwości

3

x

x

x

3  możliwości

4

x

x

x

3  możliwości

5

x

x

x

3  możliwości

6

x

x

x

3  możliwości

Razem:

3+3+3+3+3+3=3·3+3·3=18

Zatem wszystkich takich wyników jest 18.

Zauważmy przy okazji, że warto od razu podzielić wyniki pojedynczego rzutu ze względu na parzystość liczby wyrzuconych oczek:

wynik pojedynczego rzutu
1, 2, 3, 4, 5, 6

wyniki nieparzyste
1, 3, 5

wyniki parzyste
2, 4, 6

6 możliwości

3 możliwości

3 możliwości

Przy zliczaniu konkretnych możliwości skorzystamy z tego podziału oraz zastosujemy dwie poznane zasady: regułę mnożenia i regułę dodawania.

Zauważmy, że aby suma liczb wyrzuconych oczek była parzysta, musimy w obu rzutach otrzymać liczby oczek tej samej parzystości. Oznacza to, że:

  • do każdej z 3 nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z 3 nieparzystych liczb oczek, co daje łącznie 3·3=9 możliwości,

  • do każdej z 3 parzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z 3 parzystych liczb oczek, co daje łącznie 3·3=9 możliwości.
    Wobec tego w sumie otrzymujemy 3·3+3·3=18 wyników, dla których suma liczb wyrzuconych oczek jest parzysta.

  1. Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest liczbą nieparzystą.
    Aby iloczyn liczb wyrzuconych oczek był nieparzysty, w obu rzutach musimy otrzymać liczbę nieparzystą. Zatem do każdej z 3 nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem musimy za drugim razem wyrzucić jedną z 3 nieparzystych liczb oczek, co daje łącznie 3·3=9 możliwości.

  2. Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
    Aby iloczyn liczb wyrzuconych oczek był parzysty, w co najmniej jednym z rzutów musimy otrzymać parzystą liczbę oczek. Oznacza to, że:

  • do każdej z 3 parzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem możemy za drugim razem wyrzucić dowolną liczbę oczek, co daje łącznie 3·6=18 możliwości,

  • do każdej z 3 nieparzystych liczb oczek wyrzuconych za pierwszym razem możemy za drugim razem wyrzucić jedną z 3 parzystych liczb oczek, co daje łącznie 3·3=9 możliwości.
    Wobec tego w sumie otrzymujemy 3·6+3·3=27 wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
    Zauważmy przy okazji, że zbiór wszystkich wyników dwukrotnego rzutu kostką można rozbić na dwa podzbiory:
    A – tych wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest nieparzysty,
    B – tych wyników, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest parzysty.
    Wtedy
    AB=A+B
    przy czym AB=6·6=36 (tyle jest wszystkich możliwych wyników dwukrotnego rzutu kostką) oraz A=3·3=9 (tyle jest wyników dwukrotnego rzutu kostką, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest nieparzysty). Zatem
    36=9+B
    stąd
    B=36-9=27

  1. Iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez 6.

Tym razem zaznaczamy w tabeli te wyniki, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez 6.

w1/w2

1

2

3

4

5

6

1

x

1 możliwość

2

x

2 możliwości

3

x

x

x

3 możliwości

4

x

x

2 możliwości

5

x

1 możliwość

6

x

x

x

x

x

x

6 możliwości

Razem:

1+2+3+2+1+6=2·1+2·2+1·3+1·6=15

Zatem wszystkich takich wyników jest 15.

Podsumowując zauważmy, że można wyniki pojedynczego rzutu podzielić na przypadki ze względu na to, jaką resztę z dzielenia przez 6 daje wyrzucona liczba oczek.
Wtedy:

  • jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy 6 oczek, to liczba oczek wyrzuconych za drugim razem jest dowolna , co daje łącznie 1·6=6 możliwości,

  • jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy 2 lub 4 oczka, to za drugim razem musimy wyrzucić 3 lub 6 oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez 3), co daje łącznie 2·2=4 możliwości,

  • jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy 3 oczka, to za drugim razem musimy wyrzucić 2, 4 lub 6 oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez 2), co daje łącznie 1·3=3 możliwości,

  • jeżeli za pierwszym razem wyrzucimy 1 lub 5 oczek, to za drugim razem musimy wyrzucić 6 oczek (czyli liczbę oczek, która dzieli się przez 6), co daje łącznie 2·1=2 możliwości.

Zatem wszystkich takich wyników jest 1·6+2·2+1·3+2·1=15.

1
Przykład 8

W pudełku jest 17 kul, ponumerowanych od 1 do 17. Z tego pudełka losujemy dwa razy po jednej kuli, przy czym po losowaniu wrzucamy wylosowaną kulę z powrotem do pudełka.

Inaczej mówiąc: ze zbioru 1, 2, 3, , 16, 17 losujemy dwa razy po jednej liczbie, ze zwracaniem.

Obliczymy, ile jest wszystkich wyników doświadczenia.

  1. Suma wylosowanych liczb jest parzysta.
    Dzielimy wyniki pojedynczego losowania ze względu na parzystość wylosowanej liczby:

wynik pojedynczego losowania
1, 2, 3, , 16, 17

wyniki nieparzyste
1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17

wyniki parzyste
2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16

17 możliwości

9 możliwości

8 możliwości

Zauważmy, że aby suma wylosowanych liczb była parzysta, musimy w obu rzutach otrzymać liczby tej samej parzystości. Oznacza to, że:

  • do każdej z 9 liczb nieparzystych wylosowanych za pierwszym razem musimy za drugim razem ponownie wylosować jedną z 9 liczb nieparzystych, co daje łącznie 9·9=81 możliwości,

  • do każdej z 8 liczb nieparzystych wylosowanych za pierwszym razem musimy za drugim razem ponownie wylosować jedną z 8 liczb nieparzystych, co daje łącznie 8·8=64 możliwości.
    Wobec tego łącznie otrzymujemy 9·9+8·8=81+64=145 wyników, dla których suma wylosowanych liczb jest parzysta.

  1. Iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.
    Zbiór wszystkich wyników dwukrotnego losowania ze zwracaniem ze zbioru 1, 2, 3, , 16, 17 można rozbić na dwa podzbiory:
    A – tych wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest nieparzysty,
    B – tych wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.
    Wtedy
    AB=A+B,
    przy czym AB=17·17=289 (tyle jest wszystkich możliwych wyników takiego losowania) oraz A=9·9=81 (tyle jest wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest nieparzysty).
    Zatem B=289-81=208, co oznacza, że jest 208 wyników tego doświadczenia, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty.

  2. Iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez 6?

  • sposób I
    Posłużymy się metodą tabeli.
    Rozpatrzmy najpierw wzorcową tabelę, w której opisane są przypadki odpowiadające wszystkim możliwym wynikom losowania ze względu na resztę z dzielenia przez 6.
    Zaznaczamy w niej te, dla których iloczyn liczb wyrzuconych oczek jest podzielny przez 6.

w1/w2

reszta 1

reszta 2

reszta 3

reszta 4

reszta 5

reszta 0

reszta 1

x

reszta 2

x

x

reszta 3

x

x

x

reszta 4

x

x

reszta 5

x

reszta 0

x

x

x

x

x

x

Wszystkich takich wyników jest 15. Dzielimy teraz wyniki obu losowań na trzy podzbiory: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 oraz 13, 14, 15, 16, 17. W zbiorczej tabeli zliczamy wszystkie możliwości w 9 przypadkach, dla każdego z nich odczytując liczbę możliwości ze wzorcowej tabeli.

w1/w2

1, 2, 3, 4, 5, 6

7, 8, 9, 10, 11, 12

13, 14, 15, 16, 17

1, 2, 3, 4, 5, 6

15 możliwości

15 możliwości

15-6=9 możliwości

7, 8, 9, 10, 11, 12

15 możliwości

15 możliwości

15-6=9 możliwości

13, 14, 15, 16, 17

15-6=9 możliwości

15-6=9 możliwości

4 możliwości

Mamy więc:

  • 4 przypadki, które dają 15 wyników z iloczynem liczb podzielnym przez 6,

  • 4 przypadki, które dają 9 wyników z iloczynem liczb podzielnym przez 6,

  • oraz 1 przypadek, który daje 4 wyniki z iloczynem liczb podzielnym przez 6.

Łącznie otrzymujemy 4·15+4·9+1·4=60+36+4=100 wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez 6.

Uwaga. Można też było rozbudować zbiorczą tabelę do postaci.

w1/w2

1, 2, 3, 4, 5, 6

7, 8, 9, 10, 11, 12

13, 14, 15, 16, 17, 18

1, 2, 3, 4, 5, 6

15 możliwości

15 możliwości

15 możliwości

7, 8, 9, 10, 11, 12

15 możliwości

15 możliwości

15 możliwości

13, 14, 15, 16, 17, 18

15 możliwości

15 możliwości

15 możliwości

Zauważmy, że wśród wszystkich wyznaczonych w niej 9·15=135 możliwości niepotrzebne nam są wszystkie te, w których przynajmniej raz wylosowano liczbę 18. Tych niepotrzebnych przypadków jest 18+18-1=35, a więc jest 135-35=100 wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez 6.

  • sposób II
    Podzielimy wyniki pojedynczego losowania na przypadki ze względu na to, jaką resztę z dzielenia przez 6 daje wylosowana liczba, przy czym grupujemy je jak poniżej:

wynik pojedynczego losowania 1, 2, 3, , 16, 17

wyniki podzielne przez 6 6, 12

wyniki podzielne przez 3 i niepodzielne przez 6 3, 9, 15

wyniki podzielne przez 2 i niepodzilne przez 62, 4, 8, 10, 14, 16

pozostałe wyniki 1, 5, 7, 11, 13, 17

17 możliwości

2 możliwości

3 możliwości

6 możliwości

6 możliwości

Obliczamy, odwołując się do tych przypadków:

  • jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: 6 lub 12, to liczba wylosowana za drugim razem jest dowolna, co daje łącznie 2·17=34 możliwości,

  • jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: 3, 9 lub 15, to za drugim razem musimy wylosować liczbę parzystą, co daje łącznie 3·2+6=24 możliwości,

  • jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: 2, 4, 8, 10, 14 lub 16, to za drugim razem musimy wylosować liczbę podzielną przez 3, co daje łącznie 6·2+3=30 możliwości,

  • jeżeli za pierwszym razem wylosujemy jedną z liczb: 1, 5, 7, 11, 13 lub 17, to za drugim razem musimy wylosować liczbę podzielną przez 6, co daje łącznie 6·2=12 możliwości.

Łącznie otrzymujemy 2·17+3·8+6·5+6·2=34+24+30+12=100 wyników, dla których iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez 6.

Przykład 9

Obliczymy, ile jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których zapisie:

  1. cyfra jedności jest parzysta.
    W zapisie każdej z takich liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić dowolna cyfra różna od zera (9 możliwości), na miejscu cyfry setek – dowolna cyfra (10 możliwości), na miejscu cyfry dziesiątek – dowolna cyfra (10 możliwości), a na miejscu cyfry jedności musi wystąpić jedna z cyfr: 0, 2, 4, 6 lub 8 (5 możliwości). Do obliczenia wszystkich możliwości stosujemy regułę mnożenia:
    9·10·10·5=4500.
    Uwaga. Czterocyfrowa liczba naturalna ma na miejscu cyfry jedności cyfrę parzystą wtedy i tylko wtedy, gdy jest liczbą parzystą. Ponieważ czterocyfrowych liczb parzystych jest 12·9000=4500, więc dokładnie tyle jest czterocyfrowych liczb naturalnych, w których zapisie cyfra jedności jest parzysta.

  2. cyfra tysięcy jest parzysta.
    W zapisie każdej z takich liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić jedna z cyfr: 2, 4, 6 lub 8 (4 możliwości), a na każdym z miejsc: cyfry setek, cyfry dziesiątek oraz cyfry jedności należy wstawić dowolnie wybraną cyfrę (za każdym razem mamy 10 możliwości).
    Do obliczenia wszystkich możliwości stosujemy regułę mnożenia:
    4·10·10·10=4000.

  3. dokładnie jedna cyfra jest parzysta.
    Rozpatrujemy przypadki:

  • parzysta jest jedynie cyfra tysięcy:
    wtedy na miejscu cyfry tysięcy musi wystąpić jedna z cyfr: 2, 4, 6 lub 8 (4 możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy 5 możliwości).
    Zatem wszystkich możliwości jest 4·5·5·5=500,

  • parzysta jest jedynie cyfra setek:
    wtedy na miejscu cyfry setek musi wystąpić cyfra parzysta (5 możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy 5 możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest 5·5·5·5=625,

  • parzysta jest jedynie cyfra dziesiątek:
    wtedy na miejscu cyfry dziesiątek musi wystąpić cyfra parzysta (5 możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy 5 możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest 5·5·5·5=625,

  • parzysta jest jedynie cyfra jedności:
    wtedy na miejscu cyfry jedności musi wystąpić cyfra parzysta (5 możliwości), a na każdym z pozostałych miejsc musi wystąpić cyfra nieparzysta (za każdym razem mamy 5 możliwości). Oznacza to, że wszystkich możliwości jest 5·5·5·5=625.
    Ostatecznie stwierdzamy, że jest 500+3·625=2375 czterocyfrowych liczb naturalnych, w których dokładnie jedna cyfra jest parzysta.

  1. cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry setek.
    W zapisie każdej z szukanych liczb na miejscu cyfry tysięcy może wystąpić dowolna cyfra różna od zera (9 możliwości), a na miejscu cyfr jedności – dowolna cyfra (10 możliwości). Ponieważ cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry setek, więc na miejscu cyfry dziesiątek może wystąpić jedna z cyfr: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 i wtedy na miejscu cyfry setek wystąpi cyfra odpowiednio 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, tzn. możliwych jest 8 liczb dwucyfrowych utworzonych przez cyfrę setek i cyfrę dziesiątek: 97, 86, 75, 64, 53, 42, 31, 20.

Wynika z tego, że jest 9·10·8=720 liczb naturalnych czterocyfrowych, w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry setek.

1
Przykład 10

Obliczymy, ile jest liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje 0, jest dokładnie jedna cyfra 4 i dokładnie jedna cyfra nieparzysta.

Szkic rozwiązania.

Podzielmy zbiór 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 jak poniżej, zgodnie z warunkami podanymi w zadaniu.

cyfry do wyboru

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

cyfra 4

4

cyfry nieparzyste (np)

1, 3, 5, 7, 9

pozostałe cyfry

2, 6, 8

9 elementów

1 element

5 elementów

3 elementy

Najpierw wybierzemy dwa miejsca, na których ustawimy odpowiednio: cyfrę 4 oraz cyfrę nieparzystą.

Możliwe wybory opiszemy, wskazując miejsce w czteroelementowym ciągu, zgodne z przyporządkowaniem do odpowiedniego rzędu. Wybory te ilustruje poniższa tabelka.

Miejsce dla cyfry 4/
miejsce dla cyfry nieparzystej

rząd tysięcy

rząd setek

rząd dziesiątek

rząd jedności

rząd tysięcy

(np , 4 , _ , _ )

(np , _ , , _ )

(np , _ , _ , 4 )

rząd setek

(4 , np , _ , _ )

( _ , np , 4 , _ )

( _ , np , _ , 4 )

rząd dziesiątek

(4 , _ , np , _ )

( _ , 4 , np , _ )

( _ , _ , np , 4 )

rząd jedności

(4 , _ , _ , np)

( _ , 4 , _ , np )

( _ , _ , , np )

Takich możliwości jest więc 4·3, bo wybieramy te dwa miejsca bez powtórzeń (nie jest, oczywiście, możliwe, żeby na tym samym miejscu zapisana była cyfra 4 i jednocześnie cyfra nieparzysta).

W każdym z tych 12 przypadków pozostaje nam wstawić konkretne cyfry w trzy miejsca (cyfra 4 swoje miejsce już zajęła):

  • jedno dla cyfry nieparzystej – jest 5 takich możliwości,

  • dwa pozostałe miejsca; w każde z nich musimy wstawić cyfrę parzystą ze zbioru 2,6,8 – jest 3·3=9 takich możliwości.

Zatem w sumie mamy 3·4=12 rozłącznych przypadków wyboru miejsc dla cyfr wyróżnionych w treści zadania (jak w tabelce), a w każdym z nich mamy 5·3·3 możliwości wstawienia odpowiednich cyfr.

Korzystając z reguły mnożenia, ostatecznie otrzymujemy

3·4·5·3·3=12·45=540

liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie nie występuje 0, jest dokładnie jedna cyfra 4 i dokładnie jedna cyfra nieparzysta.

Uwaga. Powyższe zliczanie możemy też rozłożyć na trzy etapy:

1 wybór miejsca dla cyfry 4 i zapisanie tej cyfry (4 możliwości),

2 wybór miejsca dla cyfry nieparzystej i zapisanie tej cyfry (3·5 możliwości),

3 zapisanie cyfr na pozostałych dwóch miejscach (3·3 możliwości).

Ponieważ wyborów tych dokonujemy niezależnie, to korzystając z reguły mnożenia, obliczamy, że szukanych liczb jest

4·3·5·3·3=540.

Zliczając w poprzednim przykładzie wszystkie możliwości wyboru miejsc, na których należało ustawić cyfrę 4 oraz cyfrę nieparzystą, opisywaliśmy wybór dwóch miejsc z czterech dostępnych, bez powtórzeń.

W kolejnych przykładach zajmiemy się obliczaniem wszystkich możliwych wyborów dokonywanych w pewnych sytuacjach, przy czym za każdym razem bez powtórzeń.

1
Przykład 11

Obliczymy, ile jest:

  1. liczb dwucyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje cyfra 0.
    Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
    1 zapisanie cyfry dziesiątek (9 możliwości),
    2 zapisanie cyfry jedności, różnej od cyfry dziesiątek (8 możliwości).
    Zatem szukanych liczb dwucyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje cyfra 0, jest
    9·8=72. Wybory i wszystkie utworzone w ich wyniku liczby można przedstawić w tabeli.

c1/c2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

12

13

14

15

16

17

18

19

2

21

23

24

25

26

27

28

29

3

31

32

34

35

36

37

38

39

4

41

42

43

45

46

47

48

49

5

51

52

53

54

56

57

58

59

6

61

62

63

64

65

67

68

69

7

71

72

73

74

75

76

78

79

8

81

82

83

84

85

86

87

89

9

91

92

93

94

95

96

97

98

  1. liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje ani cyfra 0, ani cyfra 5.
    Zliczanie rozkładamy na trzy etapy:
    1 zapisanie cyfry setek (8 możliwości),
    2 zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od cyfry setek (7 możliwości),
    3 zapisanie cyfry jedności, różnej od cyfry setek i od cyfry dziesiątek (6 możliwości).
    Zatem szukanych liczb trzycyfrowych o różnych cyfrach, w których nie występuje ani cyfra 0, ani cyfra 5, jest
    8·7·6=336

  2. liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których nie występuje żadna z cyfr: 0,2,4.
    Zliczanie rozkładamy na cztery etapy:
    1 zapisanie cyfry tysięcy (7 możliwości),
    2 zapisanie cyfry setek, różnej od cyfry tysięcy (6 możliwości),
    3 zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od cyfry tysięcy i od cyfry setek (5 możliwości),
    4 zapisanie cyfry jedności, różnej od każdej z trzech cyfr zapisanych wcześniej (4 możliwości),
    Zatem szukanych liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których nie występuje żadna z cyfr: 0, 2, 4, jest
    7·6·5·4=840

  3. liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których występują wyłącznie cyfry 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Zliczanie rozkładamy na pięć etapów:

1 zapisanie cyfry dziesiątek tysięcy (7 możliwości),

2 zapisanie cyfry tysięcy, różnej od cyfry dziesiątek tysięcy (6 możliwości),

3 zapisanie cyfry setek, różnej od cyfr: tysięcy oraz dziesiątek tysięcy (5 możliwości),

4 zapisanie cyfry dziesiątek, różnej od każdej z trzech cyfr zapisanych wcześniej (4 możliwości),

5 zapisanie cyfry jedności, różnej od każdej z czterech cyfr zapisanych wcześniej (3 możliwości).

Zatem szukanych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, w zapisie których występują wyłącznie cyfry 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, jest:

7·6·5·4·3=2520.
Przykład 12

Flagę, taką jak pokazana na rysunku, należy zszyć z trzech jednakowych pasów kolorowej tkaniny. Kolory pasów górnego, środkowego i dolnego mają być parami różne. Obliczymy, ile takich różnych flag można utworzyć, mając do dyspozycji tkaniny w sześciu różnych kolorach.

R6IyOaTJ0tewW1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zliczanie liczby flag rozkładamy na trzy etapy:

1 wybór koloru dla górnego pasa (6 możliwości),

2 wybór koloru dla środkowego pasa (5 możliwości),

3 wybór koloru dla dolnego pasa (4 możliwości).

Zatem liczba wszystkich możliwych takich flag jest równa

6·5·4=120.

Wariacje bez powtórzeń

W ostatnich przykładach mieliśmy do czynienia z doświadczeniami polegającymi na wyborze kolejno pewnej liczby elementów z ustalonego zbioru, przy czym wybierane elementy nie mogły się powtarzać.

Załóżmy, że mamy do czynienia z doświadczeniem polegającym na wyborze kolejno k elementów ze zbioru n – elementowego, bez powtórzeń (k jest liczbą całkowitą spełniającą układ nierówności 1kn).

Rozumując podobnie jak w tych przykładach, rozłóżmy doświadczenie na k etapów. Wtedy w kolejnych etapach od pierwszego do ostatniego (o numerze k) liczby możliwości będą równe odpowiednio nn-1, n-2 aż do n-k-1. Stosując regułę mnożenia, stwierdzamy, że wszystkich możliwych wyników takiego doświadczenia jest

n·n-1·n-2··n-k+1k czynników.

Doświadczenie polegające na wyborze kolejno k – elementów ze zbioru n – elementowego, bez powtórzeń, gdzie k jest liczbą całkowitą spełniającą warunek 1kn, nazywa się zwyczajowo k – wyrazową wariacją bez powtórzeń zbioru n – elementowego.

Modelem dla tego typu doświadczenia jest k – wyrazowy ciąg o elementach wybranych ze zbioru n – elementowego bez powtórzeń.

Na podstawie spostrzeżenia poczynionego powyżej formułujemy twierdzenie.

liczba k – wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n – elementowego
Własność: liczba k – wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n – elementowego

Liczba wszystkich k – wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n‑elementowego jest równa

n·n-1·n-2··n-k+1k czynników.
Ważne!

Uwaga. Iloczyn kolejnych liczb naturalnych od 1 do n

1·2·3·...·n

nazywa się silnią liczby n i oznacza się symbolem n!, co czytamy „ n silnia”.

Zauważmy, że jeśli liczbę

n·n-1·n-2··n-k+1k czynników

pomnożymy i jednocześnie podzielimy przez iloczyn kolejnych liczb naturalnych od 1 do n-k, czyli przez liczbę n-k!, to stwierdzimy, że liczba wszystkich k – wyrazowych wariacji bez powtórzeń zbioru n – elementowego jest równa

n·n-1·n-2··n-k+1·n-k!n-k!=
=n·n-1·n-2··n-k+1·n-k·n-k-1··1n-k!=n!n-k!.
Przykład 13

Korzystając z twierdzenia o liczbie wszystkich wariacji bez powtórzeń, obliczymy, że

  1. liczba wszystkich sposobów, na jakie Jaś i Małgosia mogą usiąść na dwóch spośród siedmiu wolnych miejsc w kinie, jest równa 7·6=42, co można też zapisać jako 7!5!.

  2. liczba wszystkich możliwych trzyliterowych napisów o różnych literach wybranych ze zbioru a,e,j,k,m jest równa 5·4·3=60. Tę liczbę można też zapisać jako 5!2!.

  3. liczba wszystkich możliwych sposobów rozmieszczenia 4 różnych kul w 6 różnych pudełkach tak, żeby w każdym pudełku znalazła się co najwyżej jedna kula, jest równa 6·5·4·3=360, co można też zapisać jako 6!2!.

  4. liczba wszystkich możliwych wyborów 3 osób, kolejno: przewodniczącego, zastępcy i skarbnika do samorządu 32 – osobowej klasy to 32·31·30=29760. Otrzymany wynik można też zapisać w postaci 32!29!.

  5. liczba wszystkich możliwych sposobów wylosowania kolejno 5 kart (jedna po drugiej) z brydżowej talii 52 kart to 52·51·50·49·48=311875200. Otrzymany wynik można też zapisać jako 52!47!.

  6. liczba wszystkich możliwych sposobów, na które grupa 6 dziewczynek może zająć miejsca w sześcioosobowym rzędzie, to 6·5·4·3·2·1=720. Ten wynik można też zapisać w postaci 6!.

  7. liczba wszystkich możliwych napisów otrzymanych z przestawiania liter wyrazu „płot” to 4·3·2·1=24. Otrzymany wynik można też zapisać jako 4!.

Permutacje

RW4nBPEBs8nsr1
Animacja przedstawia czym są permutacje i w jakich okolicznościach możemy je stosować.

W poprzednim przykładzie:

  • w podpunkcie 6) rozpatrywaliśmy sześciowyrazową wariację bez powtórzeń zbioru sześcioelementowego,

  • w podpunkcie 7) rozpatrywaliśmy czterowyrazową wariację bez powtórzeń zbioru czteroelementowego.

W przypadku k=n wariację bez powtórzeń nazywamy permutacją zbioru n– elementowego.

Zatem permutacją zbioru n‑elementowego nazywamy każdy ciąg utworzony ze wszystkich wyrazów tego zbioru, a liczba wszystkich permutacji zbioru n – elementowego jest równa n·n-1·n-2·...·1=n!.

Przykład 14

Obliczymy, ile jest wszystkich takich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, w których zapisie:

  1. cyfra 1 zapisana jest na pierwszym miejscu od lewej.
    Zapisujemy cyfrę 1 na pierwszym miejscu od lewej. Pozostaje nam rozmieścić pozostałe 4 cyfry na 4 miejscach, co można zrobić na 4·3·2·1=24 sposoby. Oznacza to, że są 24 takie liczby.

  2. między cyframi 1 oraz 2 zapisane są trzy inne cyfry.
    Z treści zadania wynika, że cyfry 1 oraz 2 muszą zająć dwa skrajne miejsca, a pozostałe trzy cyfry trzeba wpisać na trzech miejscach między nimi. Wobec tego cyfry 12 zapiszemy na dwa sposoby, a w każdym z tych przypadków cyfry 3, 4, 5 zapiszemy na 3·2·1=6 sposobów. Zatem wszystkich takich liczb jest 2·6=12.

  3. cyfry 1 oraz 2 nie są zapisane obok siebie.

  • sposób I

Zliczanie rozkładamy na trzy etapy:

  • wybór miejsca dla cyfry 1 i zapisanie tej cyfry,

  • wybór miejsca dla cyfry 2 i zapisanie tej cyfry,

  • zapisanie pozostałych trzech cyfr.

Mamy dwa istotnie różne przypadki:

  • jeżeli cyfrę 1 zapiszemy na jednym z dwóch skrajnych miejsc, to cyfrę 2 będziemy mogli zapisać na jednym z trzech miejsc, a wtedy pozostałe trzy cyfry rozmieszczamy na trzech dostępnych miejscach na 3! sposobów. W tym przypadku mamy więc 2·3·3!=36 sposobów zapisu takich liczb.

  • jeżeli cyfrę 1 zapiszemy na miejscu drugim, trzecim lub czwartym, to cyfrę 2 będziemy mogli zapisać na jednym z dwóch miejsc, a wtedy pozostałe trzy cyfry rozmieszczamy na trzech dostępnych miejscach na 3! sposobów. W tym przypadku mamy więc 3·2·3!=36 sposobów zapisu takich liczb.

Wobec tego wszystkich takich liczb jest 36+36=72.

  • sposób II
    Zauważamy, że wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest 5·4·3·2·1=120. W zapisie każdej z tych liczb cyfry 1, 2 są zapisane obok siebie albo nie są zapisane obok siebie. Dla ustalenia, ile jest liczb w  drugim przypadku, wystarczy więc obliczyć, ile jest takich liczb, w których cyfry 1, 2 są zapisane obok siebie.
    Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:
    – wybór dwóch miejsc dla cyfr 1, 2 oraz zapisanie tych cyfr,
    – zapisanie pozostałych trzech cyfr.
    Mamy cztery możliwości wyboru sąsiednich miejsc dla cyfr 1, 2: pierwsze i drugie lub drugie i trzecie, lub trzecie i czwarte, lub czwarte i piąte. W każdym z tych czterech przypadków cyfry 1, 2 możemy zapisać na wybranych miejscach na dwa sposoby. W drugim etapie zapisujemy pozostałe trzy cyfry na trzech dostępnych miejscach, co można zrobić na 3! sposobów. Oznacza to, że wszystkich takich liczb pięciocyfrowych, w których cyfry 1, 2 są zapisane obok siebie, jest 4·2·3!=48. Stąd wszystkich takich liczb pięciocyfrowych, w których cyfry 1, 2 nie są zapisane obok siebie, jest 120-48=72.
    Uwaga. Zliczanie wszystkich możliwych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 w których cyfry 1, 2 są zapisane obok siebie, można przeprowadzić w następujący sposób:
    Dwie sąsiadujące cyfry 1, 2 zapisujemy jako jeden nowy obiekt, który oznaczamy jako np. x. Następnie obliczamy liczbę możliwych rozmieszczeń 4 elementów: bloku x oraz cyfr 3, 4, 5, – takich rozmieszczeń jest 4!=24. W każdym z nich trzeba jeszcze zamienić x na zapisane obok siebie cyfry 1, 2, co można zrobić na 2 sposoby. Ostatecznie stwierdzamy, że wszystkich możliwych liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, w których cyfry 1, 2 są zapisane obok siebie, jest 2·24=48.

  1. cyfra 1 jest zapisana przed cyfrą 2 (patrząc od lewej).

  • sposób I

Numerujemy od lewej miejsca, na których można zapisać cyfry takiej liczby pięciocyfrowej: 1, 2, 3, 4, 5.

Zliczanie rozkładamy na dwa etapy:

  • wybór miejsc dla cyfr 1, 2 oraz zapisanie tych cyfr,

  • zapisanie pozostałych trzech cyfr.

Ponieważ numer miejsca dla cyfry 1 musi być mniejszy od numeru miejsca dla cyfry 2, więc:

  • jeżeli cyfrę 1 zapiszemy na miejscu 1, to dla cyfry 2 zostają do wyboru 4 miejsca,

  • jeżeli cyfrę 1 zapiszemy na miejscu 2, to dla cyfry 2 zostają do wyboru 3 miejsca,

  • jeżeli cyfrę 1 zapiszemy na miejscu 3, to dla cyfry 2 zostają do wyboru 2 miejsca,

  • jeżeli cyfrę 1 zapiszemy na miejscu 4, to dla cyfry 2 zostaje do wyboru 1 miejsce,

  • cyfry 1 nie można zapisać na miejscu 5.

Oznacza to, że jest dokładnie 4+3+2+1=10 możliwości wyboru miejsc i zapisania cyfr 1, 2. W każdym z tych przypadków pozostaje nam zapisać cyfry 3, 4, 5 na pozostałych trzech miejscach, co można zrobić na 3!=6 sposobów. Zatem wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach, zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, w których cyfra 1 jest zapisana przed cyfrą 2 (patrząc od lewej) jest 10·6=60.

  • sposób II

Rozbijemy zbiór liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 na dwa podzbiory:

A – tych liczb, w których cyfra 1 jest zapisana przed cyfrą 2,

B – tych liczb, w których cyfra 2 jest zapisana przed cyfrą 1.

Ponieważ:

  • zbiory te są rozłączne, więc AB=A+B,

  • wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5 jest 5·4·3·2·1=120, więc AB=A+B=120.

Zauważmy, że:

  • wybierając dowolną liczbę ze zbioru A i zamieniając w jej zapisie miejscami cyfry 1, 2, otrzymamy pewną (dokładnie jedną) liczbę ze zbioru B,

  • wybierając dowolną liczbę ze zbioru B i zamieniając w jej zapisie miejscami cyfry 1, 2, otrzymamy pewną (dokładnie jedną) liczbę ze zbioru A.

Wobec tego zbiory AB są równoliczne, co oznacza, że A=12·120=60.

Zatem wszystkich liczb pięciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, w których cyfra 1 jest zapisana przed cyfrą 2 (patrząc od lewej), jest 12·120=60.

R1MYX2jZQnkkq1
Ćwiczenie 1
W karcie dań jest 6 zup i 7 drugich dań. Na ile sposobów można zamówić obiad składający się z jednej zupy i jednego drugiego dania? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 13 , 2. 36 , 3. 42 , 4. 49
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROtnknQMttLYj1
Ćwiczenie 2
Wybieramy liczbę a ze zbioru A=1,2,3,4,5 oraz liczbę b ze zbioru B=6,7,8,9,10. Ile jest takich par a,b, że iloczyn ab jest liczbą nieparzystą? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 5 , 2. 6 , 3. 9 , 4. 10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AZ2yRbG6G0N1
Ćwiczenie 3
Ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, w których jedynie cyfra setek jest nieparzysta, a cyfra dziesiątek i cyfra jedności są równe? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 15 , 2. 25 , 3. 125 , 4. 500
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1O6FeXrzksvv1
Ćwiczenie 4
Jaka liczba opisuje wszystkie możliwe wyniki trzykrotnego rzutu monetą. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 3 , 2. 6 , 3. 8 , 4. 9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfahWcI5DtrWo1
Ćwiczenie 5
Ile dodatnich dzielników całkowitych ma liczba 24·53? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 20 , 2. 12 , 3. 9 , 4. 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYz1o2DcoUW7B1
Ćwiczenie 6
Ile jest równa liczba wszystkich sposobów, na jakie Adaś, Basia i Celinka mogą usiąść na trzech spośród pięciu wolnych miejsc w kinie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 60 , 2. 45 , 3. 15 , 4. 12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rg1Db8ndbtepX1
Ćwiczenie 7
Ile jest równa suma wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3? Cyfry mogą się powtarzać. Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 396 , 2. 198 , 3. 132 , 4. 66
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTJ2Op1ddioDd1
Ćwiczenie 8
Siedmioosobowa grupa, czworo dorosłych i troje dzieci, wykupiła bilety na ten sam seans do kina, przy czym wybrali miejsca od 10 do 16 w dwudziestym rzędzie. Ile jest równa liczba wszystkich sposobów, na jakie mogą oni zająć miejsca tak, aby każde z dzieci siedziało pomiędzy dorosłymi? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 7 , 2. 12 , 3. 30 , 4. 144
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1KJsbFBpn3O1
Ze zbioru liczb 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 losujemy dwa razy po jednej liczbie ze zwracaniem. Ile jest wszystkich takich wyników tego losowania, że pierwsza wylosowana liczba jest podzielna przez 3 i druga wylosowana liczba jest parzysta? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę.
Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich wyników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
RMfO5DIWhv3T1
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, wiedząc, że: 1. cyfry mogą się powtarzać. Jest Tu uzupełnij takich liczb. 2. cyfry są różne. Jest Tu uzupełnij takich liczb.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11
R8vFk6FYTvb1u
W każdym z dwóch różnych pojemników znajdują się trzy kule, z których jedna jest biała, druga - czarna, a trzecia - zielona. Z każdego pojemnika losujemy jedną kulę. Ile jest wszystkich możliwych wyników tego losowania, w których uzyskamy: 1. kule różnych kolorów? Jest Tu uzupełnij takich wyników. 2. co najmniej jedną kulę białą? Jest Tu uzupełnij takich wyników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 12
RCvOrkgxBHLuz
Oblicz, na ile sposobów Ewa i Ola mogą zająć miejsca w kinie, jeżeli wybierają spośród: 1. 8 wolnych miejsc. Na Tu uzupełnij sposobów. 2. 12 wolnych miejsc. Na Tu uzupełnij sposoby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13
RzdNRUjYqpLzL
Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 0, 1, 2, 3, 4, 5, wiedząc, że: 1. cyfry mogą się powtarzać, Wszystkich liczb naturalnych jest Tu uzupełnij. 2. cyfry są różne. Wszystkich liczb naturalnych jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 14

Rozpatrujemy wszystkie prostokąty, których boki zawierają się w liniach siatki dzielącej prostokąt o wymiarach 48 na kwadraty jednostkowe.

R1TrNCfGRKWZO1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6qlRUCXA0uaR
Połącz w pary pytania z odpowiedziami. Ile jest wszystkich kwadratów o boku 1? Możliwe odpowiedzi: 1. 32, 2. 12, 3. 21, 4. 5 Ile jest wszystkich kwadratów o boku 2? Możliwe odpowiedzi: 1. 32, 2. 12, 3. 21, 4. 5 Ile jest wszystkich kwadratów o boku 3? Możliwe odpowiedzi: 1. 32, 2. 12, 3. 21, 4. 5 Ile jest wszystkich kwadratów o boku 4? Możliwe odpowiedzi: 1. 32, 2. 12, 3. 21, 4. 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 15
RHXoZdly6ghJy
Oblicz ile dzielników naturalnych mają podane liczby. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Liczba 25·114 ma Tu uzupełnij dzielników.Liczba 36·173 ma Tu uzupełnij dzielników.Liczba 3969 ma Tu uzupełnij dzielników.Liczba 4000 ma Tu uzupełnij dzielników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 16
Rme4MbGbNqtad
Wybieramy liczbę a ze zbioru A=1,2,3,4,5,6,7 oraz liczbę b ze zbioru B=2,3,4,5,6,7,8. Wpisz w puste pola ile jest takich par a,b, że: suma a+b jest liczbą parzystą?
Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich par. iloczyn a·b jest liczbą parzystą?
Odpowiedź: Jest Tu uzupełnij takich par.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 17
R2i9p24wrbH1e
Ze zbioru liczb 1,2,3,4,5,6,7,8,9 losujemy dwa razy po jednej liczbie ze zwracaniem. Ile jest wszystkich takich wyników tego losowania, że pierwsza z wylosowanych liczb jest większa od drugiej i różnica między nimi jest mniejsza niż 3? Wszystkich takich wyników jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 18
Rizfb7cjAFKel
Rzucamy dwukrotnie sześcienną kostką do gry. Wpisz w puste pola ile jest wszystkich takich wyników tego doświadczenia, że: największa wyrzucona liczba oczek nie jest większa od 4?
Odpowiedź: Wszystkich takich wyników jest Tu uzupełnij. największa wyrzucona liczba oczek jest równa 4?
Odpowiedź: Wszystkich takich wyników jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 19
RydfHuqzjUSoU
Z pojemnika, w którym jest 10 losów: trzy wygrywające i siedem pustych, losujemy dwa razy po jednym losie, bez zwracania. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Dwa losy wygrywające możemy wylosować na Tu uzupełnij sposobów.Dokładnie jeden los wygrywający możemy wylosować na Tu uzupełnij sposoby.Co najmniej jeden los wygrywający możemy wylosować na Tu uzupełnij sposobów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 20
RlhSHyRugqVO9
Ze zbioru liczb 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 losujemy dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Załóżmy, że liczba wylosowana za pierwszym razem to x, a za drugim - y. Ile jest wszystkich takich wyników tego losowania, że y-x<2? Wszystkich wyników losowania jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 21
RG9noq0inPj49
Rzucamy dwukrotnie sześcienną kostką do gry. Oblicz i wpisz w puste pola ile jest wszystkich wyników tego doświadczenia, takich że: co najmniej raz wypadła liczba oczek równa 5 i suma liczb wyrzuconych oczek jest podzielna przez 3.
Odpowiedź: Wszystkich takich wyników jest Tu uzupełnij. co najmniej raz wypadła liczba oczek równa 5 lub suma liczb wyrzuconych oczek jest podzielna przez 3.
Odpowiedź: Wszystkich takich wyników jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 22
R1XvWtls7tWNS
Ze zbioru liczb 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 losujemy dwa razy po jednej liczbie bez zwracania. Ile jest wszystkich wyników tego losowania, takich że iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez 6? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę.
Odpowiedź: Wszystkich wyników tego losowania jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 23
R9vUxYb9l6njL
Oblicz sumę wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą podanych cyfr (cyfry mogą się powtarzać). Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Suma wszystkich takich liczb, zapisanych pomocy cyfr 1, 2, 3, wynosi Tu uzupełnij.Suma wszystkich takich liczb, zapisanych pomocy cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, wynosi Tu uzupełnij.Suma wszystkich takich liczb, zapisanych pomocy cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, wynosi Tu uzupełnij.Suma wszystkich takich liczb, zapisanych pomocy cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 67, 8, 9, wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 24
RYfjfQfPisMgK
W pudełku jest 17 kul, ponumerowanych od 1 do 17. Z tego pudełka losujemy dwa razy po jednej kuli ze zwracaniem. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Wynik, w którym suma wylosowanych liczb jest parzysta, możemy uzyskać na Tu uzupełnij sposobów.Wynik, w którym iloczyn wylosowanych liczb jest parzysty, możemy uzyskać na Tu uzupełnij sposobów.Wynik, w którym iloczyn wylosowanych liczb jest podzielny przez 6, możemy uzyskać na Tu uzupełnij sposobów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 25
RH9ccqRnqfcTt
Wykonaj stosowne obliczenia, a następnie uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych o różnych cyfrach, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 4, 5, 6, 7, 8, 9, jest Tu uzupełnij.Wszystkich liczb naturalnych czterocyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 8, zakładając, że cyfry mogą się powtarzać, jest Tu uzupełnij.Wszystkich liczb naturalnych pięciocyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 26
RLCHZ8KOLhE0D
Oblicz i wpisz prawidłowo ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 0, 1, 2, 3, 4, wiedząc, że: cyfry mogą się powtarzać.
Odpowiedź: Wszystkich takich liczb jest Tu uzupełnij. cyfry muszą być różne.
Odpowiedź: Wszystkich takich liczb jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 27
Rbs1NOyHyixgp
Oblicz ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, które spełniają podane założenia. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Takich liczb, których iloczyn cyfr wynosi 6 jest Tu uzupełnij.Takich liczb, których iloczyn cyfr wynosi 9 jest Tu uzupełnij.Takich liczb, których iloczyn cyfr wynosi 10 jest Tu uzupełnij.Takich liczb, których iloczyn cyfr wynosi 12 jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 28
RqtxtxHBdxYip
Oblicz ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, które spełniają podane założenia. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Takich liczb, w których cyfra jedności jest o 4 mniejsza od cyfry dziesiątek, jest Tu uzupełnij.Takich liczb, w których cyfra setek jest o 2 większa od cyfry jedności, jest Tu uzupełnij.Takich liczb, w których cyfry dziesiątek i setek są równe, jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 29
RO0n1KWtcOYnq
Oblicz ile jest wszystkich nieparzystych liczb pięciocyfrowych, których suma cyfr jest równa 4. Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę.
Odpowiedź: Wszystkich nieparzystych liczb pięciocyfrowych jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 30
RZyTR1oXFK3Ty
Rozpatrujemy wszystkie liczby naturalne sześciocyfrowe, które można zapisać przy użyciu cyfr 2, 3, 4. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Ile jest wśród nich takich liczb, których: Takich liczb, w których tylko pierwsza i ostatnia cyfra są nieparzyste jest Tu uzupełnij.Takich liczb, w których każde dwie sąsiednie cyfry różnią się o 2 jest Tu uzupełnij.Takich liczb, w których każde dwie sąsiednie cyfry różnią się o 1 jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 31
RqvrMjSLpI12c
Oblicz ile dzielników naturalnych mają podane liczby. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Liczba 23325 ma Tu uzupełnij dzielniki naturalne.Liczba 541121933 ma Tu uzupełnij dzielników naturalnych.Liczba 1620 ma Tu uzupełnij dzielników naturalnych.Liczba 6468 ma Tu uzupełnij dzielników naturalnych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 32

Mamy do dyspozycji trzy pudełka: białe, czarne i żółte. W białym jest 7 kul, ponumerowanych od 1 do 7, w czarnym jest 5 kul, ponumerowanych od 1 do 5, a w żółtym są 4 kule, ponumerowane od 1 do 4. Z każdego pudełka losujemy jedną kulę. Ile jest wszystkich możliwości wylosowania w ten sposób trójki liczb, których iloczyn jest podzielny przez 5?

RKDJIrqzFs2fA
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 33
RdjkqwW7wdLqu
Rozpatrzmy trzykrotny rzut sześcienną kostką do gry. Oblicz, ile jest wszystkich takich wyników tego doświadczenia, że: w każdym rzucie otrzymamy inną liczbę oczek Możliwe odpowiedzi: 1. 189, 2. 120, 3. 96 otrzymamy parzysty iloczyn liczb wyrzuconych oczek Możliwe odpowiedzi: 1. 189, 2. 120, 3. 96 dokładnie raz wypadnie liczba oczek podzielna przez 3 Możliwe odpowiedzi: 1. 189, 2. 120, 3. 96
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 34
RkpHXwCnjYXta
Ile jest wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych o różnych cyfrach, które są większe od 642 i dzielą się przez 5? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę.
Odpowiedź: Wszystkich takich liczb naturalnych jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 35
R1P9F7bRJ1J8P
Oblicz, ile jest liczb naturalnych trzycyfrowych, w których zapisie nie występuje 0, jest dokładnie jedna cyfra 9 i dokładnie jedna cyfra parzysta. Uzupełnij odpowiedź, wpisując w lukę odpowiednią liczbę.
Odpowiedź: Takich liczb naturalnych trzycyfrowych jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 36
RP8qeaDLGcWkr
Oblicz ile jest wszystkich liczb naturalnych sześciocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, spełniających podane warunki. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Takich liczb, w których cyfry 1, 2, 3 oraz 4 stoją obok siebie, zapisane w kolejności rosnącej, jest Tu uzupełnij.Takich liczb, w których suma cyfr zapisanych na miejscach pierwszym i ostatnim wynosi 11, jest Tu uzupełnij.Takich liczb, w których suma każdych dwóch sąsiednich cyfr jest nieparzysta, jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 37
RA3vqAlcNhthp
Oblicz i wpisz prawidłowo w puste pola ile jest wszystkich liczb naturalnych siedmiocyfrowych o różnych cyfrach zapisanych za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, w których zapisie: żadne dwie cyfry nieparzyste nie stoją obok siebie.
Odpowiedź: Wszystkich takich liczb naturalnych jest Tu uzupełnij. cyfra 5 jest zapisana przed cyfrą 6 i cyfra 6 jest zapisana przed cyfrą 7.
Odpowiedź: Wszystkich takich liczb naturalnych jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 38
R1GsDZsk1bmpv
Oblicz i wpisz prawidłowo w puste pola sumę S wszystkich liczb naturalnych: czterocyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 (cyfry mogą się powtarzać).
Odpowiedź: Suma wszystkich takich liczb naturalnych wynosi Tu uzupełnij. trzycyfrowych, zapisanych wyłącznie za pomocą cyfr 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 (cyfry mogą się powtarzać).
Odpowiedź: Suma wszystkich takich liczb naturalnych wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.