Na zdjęciu znajduje się plik gazet leżących na stole, zagiętych w połowie. Tło zdjęcia jest rozmazane.
Jak zrobić gazetę
Polecenie 1
RnCWGyNBx5ecG11
Zadanie dla zespołów 2- lub 3‑osobowych.
Zaplanujcie treści na pierwszą stronę gazety.
Przejrzyjcie się wiadomościom zamieszczonym w portalu informacyjnym. Wybierzcie tematy, które uznacie za najważniejsze lub najciekawsze, nadajcie im własne tytuły i umieśćcie je na pierwszej stronie. Przeredagujcie istniejące teksty lub napiszcie własne.
WAŻNE! Nie zapomnijcie o podaniu źródła informacji (autora tekstu, tytułu portalu lub gazety, daty, autora zdjęcia). Pamiętajcie, że kopiowanie cudzych tekstów jest dozwolone tylko pod warunkiem wykorzystania ich do celów edukacyjnych.
Możecie dodać własne tematy: informacje lokalne, kulturalne, sportowe, wydarzenia z życia szkoły itp.
Pamiętajcie o odbiorcach – czytelnikami będą koleżanki i koledzy z klasy. Zadbajcie o to, aby otrzymali informacje o najważniejszych wydarzeniach. Weźcie pod uwagę, że czytelnicy mają różne zainteresowania (filmy, muzyka, gry itd.).
R1H2ysX3e1CLh
Korzystając z dostępnych programów, zaprojektujcie pierwszą stronę waszej gazety.
Polecenie 1
Zaplanuj treści na pierwszą stronę gazety. Napisz kilka krótkich informacji prasowych dotyczących bieżących wydarzeń ze świata, kraju, życia szkoły.
Pamiętaj o odbiorcach – czytelnikami będą koleżanki i koledzy z klasy. Zadbaj o to, aby otrzymali oni informacje o najważniejszych wydarzeniach. Weź pod uwagę, że czytelnicy mają różne zainteresowania (filmy, muzyka, gry itd.).
RRobg0cjp51Wj
tyAbL4BZSk_0000000K
Od tam‑tamów do smartfona
Czy wyobrażasz sobie życie bez internetu i telefonu komórkowego? W przeszłości przekazywanie informacji nie było tak proste jak dziś. Zobacz, jak sobie radzono bez nowoczesnych technologii.
RBhw9GIeYMfCn
Rx6RxWGegBJaP
R1KDf1NbQK7Nr
RTjFCsHxKBzc3
R1C8MlGj5yrm7
RzRhcSuo9XYI3
RFFK1N1sz5tcS
R1SqNmvXacE1W
RRSdneC8mtQ9q
RWajPqRXKTQYL
RUQIViRKcMac4
R16pgmYkBgQeI
RaJ18BypYHZsJ
RYp2TR3PMU2jG
R1VGFUwi0TqzV
Rq6JutlwqMYF2
R1DC1CTR7a7VY
R1IedUfwVwraD
tyAbL4BZSk_00000036
Różne wizje świata
Polecenie 2
Analiza porównawcza
Porównaj wydania dwóch różnych gazet zawierających wiadomości z jednego dnia. Analizę przeprowadź według podanych pytań.
Jakie tematy znalazły się na czołówce w obu gazetach?
Jakie wydarzenia lub tematy obie gazety umieściły na pierwszej kolumnie (czyli pierwszej stronie)?
Czy są tematy wspólne dla obu gazet?
Porównaj dwa artykuły na ten sam temat. Jak autorzy przedstawiają wydarzenie? Czym różnią się opisy? Zwróć uwagę na wykrzykniki i przymiotniki, wypisz te, które najbardziej zapadają w pamięć. Jaki jest stosunek autora do opisywanych wydarzeń i postaci? Czy opisy budzą w Tobie jakieś emocje?
Dlaczego teksty te różnią się od siebie?
R114dxmSKcboP
Warto wiedzieć
Tradycyjnie gazety dzieli się na tzw. dzienniki opinii (opiniotwórcze) i popularne, czyli tabloidy. Te drugie, nazywane także bulwarówkami lub brukowcami, posługują się krzykliwymi tytułami, dosadnym językiem. Operują wielkim zdjęciem i krótkim tekstem, bardzo emocjonalnym przekazem. Adresowane są do masowego odbiorcy, wyrażają jego opinie, schlebiają jego gustom, dostarczają sensacji, przekazują wiadomości z życia gwiazd, tropią skandale obyczajowe, czasem wymyślają historie.
Ciekawostka
Nazwa tabloid pochodzi od skompresowanej tabletki produkowanej w końcu XIX w. przez brytyjską firmę farmaceutyczną. Potem nazywano tak różne pomniejszone, skondensowane rzeczy. Do bulwarówek określenie to przylgnęło ze względu na mniejszy format papieru niż w opiniotwórczych gazetach – bardziej poręczny, wygodniejszy do czytania w tramwaju, poczekalni. Dziś większość poważnych dzienników zrezygnowała już z druku na wielkich płachtach. Bulwarówki wciąż skracają teksty, ale królem informacji w pigułce stał się Twitter (140 znaków).
Nie ma tu miejsca na wielostronne analizy ani niuanse. Gazety popularne pełnią jednak ważną rolę w demokracji. Każde zdarzenie, nowe prawo, zjawiska ekonomiczne przedstawiają z punktu widzenia zwykłego człowieka, obliczają skutki dla budżetu domowego najniżej zarabiających. Bezceremonialnie krytykują każdą władzę, patrzą jej na ręce. Wytykają zarobki elitom. Gazety powoli tracą popularność. Internet staje się bardziej bezpośrednim i brutalnym narzędziem wyrażania opinii.
Ciekawostka
Tabloidy podają wiek każdego bohatera tekstu, nawet postaci wspomnianej marginalnie, niezależnie od tego, czy to osoba publiczna, czy to pani Kowalska, której ukradziono torebkę. Okazało się bowiem, że dla czytelników informacja o wieku jest zawsze ciekawa, nawet jeśli nie ma znaczenia dla przebiegu zdarzeń.
tyAbL4BZSk_0000004K
Jak zbudować informację
R1VbM5TvcYokj
Ważne!
Dobrze skonstruowana informacja powinna odpowiedzieć na sześć pytań:
Kto?
Co?
Gdzie?
Kiedy?
Jak?
Dlaczego?
Polecenie 3
Sformułuj wiadomość o wydarzeniu w twojej szkole, okolicy lub o uroczystości rodzinnej.
Przedstaw tę informację w formie zaproszenia, plakatu, ulotki lub reklamy.
Skorzystaj z katalogu sześciu pytań zamieszczonych powyżej.
R14w0Qc0ZaX9j
tyAbL4BZSk_0000005G
Marsjanie atakują ...
RR8v0XHVJHDqY
Z samego faktu ukazania się w mediach informacji nie wynika, że jest ona prawdziwa. Środki masowego przekazu walczą o jak największą liczbę odbiorców, dlatego zdarza im się koloryzować, a nawet konfabulować.
Przekonali się o tym wiele lat temu mieszkańcy New Jersey [czyt.: niu dżerzi] (USA). 30 października 1938 r. stacja radiowa CBS nadała z okazji święta Halloween [czyt.: halołin] słuchowisko radiowe według powieści Herberta G. Wellsa „Wojna światów” o inwazji Marsjan na Ziemię. Reżyser słuchowiska, Orson Welles [czyt.: orson łels], przygotował je tak, jakby była to autentyczna relacja z ataku kosmitów. Radio przerwało koncert muzyki poważnej, aby rozpocząć dramatyczny przekaz…
Następnego dnia gazety pisały o panice, o ludziach, którzy wybiegli na ulice, wypatrywali przybyszów z kosmosu, przygotowywali plany obrony miasta, żądali pomocy od policji. Podobno władze miasta zastanawiały się nad całkowitym zaciemnieniem, aby utrudnić inwazję.
Po latach okazało się, że nie tylko Orson Welles wykreował inwazję Marsjan. Ochoczo włączyli się w to także dziennikarze gazet, koloryzując swoje relacje. W rzeczywistości słuchowisko Wellesa nie było najbardziej popularną audycją tego dnia, a rozmiary paniki zostały przesadzone.
tyAbL4BZSk_0000005R
Manipulacje mediów, czyli – nie wszystko jest prawdą
Przyjrzyj się zdjęciom.
RnmfU4WVtPCa9
Media często starają się wpłynąć na nasze emocje, koloryzując fakty. Manipulacja polega na mieszaniu prawdy z fałszem, przedstawianiu faktów w wygodnym dla wydawców kontekście.
Na przykład w 2012 r. w austriackiej gazecie „Kronen Zeitung” [czyt.: kronen cajtung] ukazało się zdjęcie z ogarniętej wojną domową Syrii. Na fotografii przedstawiającej uciekającą rodzinę w tle dodano zbombardowane osiedle. Fotomontaż miał zapewne spotęgować wrażenie dramatu. Internauci szybko odkryli oszustwo, znaleźli w dużym serwisie fotograficznym oryginalne zdjęcie. Gazeta musiała przeprosić czytelników.