„Nie będę powalonym drzewem”
Przyjrzyj się zdjęciom. Wymyśl opowieść, która połączy wszystkie przedstawione zjawiska i przedmioty w jedno. Zapisz opowiadanie poniżej.
Pamiętaj, aby twoje opowiadanie było zgodne z tematem. Staraj się zachować jednolity czas narracji. Mów płynnie i wyraźnie Używaj bogatego słownictwa. Pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej.
Wymyśl opowieść, w której zawrzesz następujące wyrażenia: orzech, pęknięte szkło, słońce, pień drzewa. Zapisz opowiadanie poniżej.
Pamiętaj, aby twoje opowiadanie było zgodne z tematem. Staraj się zachować jednolity czas narracji. Mów płynnie i wyraźnie. Używaj bogatego słownictwa. Pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej.
Zapoznaj się wierszem Wisławy Szymborskiej i wykonaj zadania.
Gawęda o miłości do ziemi ojczystejBez tej miłości można żyć,
mieć serce suche jak orzeszek,
malutki los naparstkiem pić
z dala od zgryzot i pocieszeń,
na własną miarę znać nadzieję,
w mroku kryjówkę sobie uwić,
o blasku próchna mówić 'dnieje',
o blasku słońca nic nie mówić.Jakiej miłości brakło im,
że są jak okno wypalone,
rozbite szkło, rozwiany dym,
jak drzewo z nagła powalone,
które za płytko wrosło w ziemię,
któremu wyrwał wiatr korzenie
i jeszcze żyje cząstkę czasu,
ale już traci swe zielenie
i już nie szumi w chórze lasu?Ziemio ojczysta, ziemio jasna,
nie będę powalonym drzewem.
Codziennie mocniej w ciebie wrastam
radością, smutkiem, dumą, gniewem.
Nie będę jak zerwana nić.
Odrzucam pusto brzmiące słowa.
Można nie kochać cię – i żyć,
ale nie można owocować.
Określ twoje odczucia po przeczytaniu utworu. Napisz o nich.
Nazwij środek stylistyczny użyty w podanych cytatach:
'serce suche jak orzeszek',
'są jak okno wypalone',
'są [...] jak drzewo z nagła powalone'.
Zbadaj i opisz budowę wiersza Wisławy Szymborskiej. Ustal liczbę strof, ilość wersów w strofach, ilość sylab w wersach. Na tej podstawie oceń, czy wiersz ma budowę regularną, czy nieregularną.
Scharakteryzuj rymy występujące w wierszu 'Gawęda o miłości do ziemi ojczystej'.
Określ, kim jest podmiot liryczny i jakie emocje opisuje.
Określ stosunek podmiotu lirycznego do ziemi ojczystej.
Udziel odpowiedzi, wybierając jedną z podanych możliwości.
Wypisz z wiersza porównania epitety.
Ułóż zdanie z frazeologizmem z poprzedniego ćwiczenia.
Określ, w jaki sposób może wyrażać się miłość do ojczyzny. Przedstaw kilka przykładów.
Zredaguj zaproszenie dla rodziców uczniów na uroczystość szkolną, którą wraz z klasą przygotowaliście z okazji obchodów Narodowego Święta Niepodległości.
Zredaguj przepis na biało‑czerwone kanapki, które mogłyby być poczęstunkiem podczas uroczystości patriotycznej. Pamiętaj, że przepis składa się z dwóch części: listy produktów oraz instrukcji wykonania potrawy.