Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1G9uQuvuwGl411
Fotografia przedstawia jabłko na tle liści. Jabłko jest wyróżnione kolorem czerwonym, pozostała część zdjęcia jest czarno‑biała.
Źródło: Pixabay, fotografia, domena publiczna.
Polecenie 1

Przyjrzyj się zdjęciom. Wymyśl opowieść, która połączy wszystkie przedstawione zjawiska i przedmioty w jedno. Zapisz opowiadanie poniżej.

Pamiętaj, aby twoje opowiadanie było zgodne z tematem. Staraj się zachować jednolity czas narracji. Mów płynnie i wyraźnie Używaj bogatego słownictwa. Pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej.

RPEgFwKxshjrY
Miejsce na notatkę ucznia
Polecenie 1

Wymyśl opowieść, w której zawrzesz następujące wyrażenia: orzech, pęknięte szkło, słońce, pień drzewa. Zapisz opowiadanie poniżej.

Pamiętaj, aby twoje opowiadanie było zgodne z tematem. Staraj się zachować jednolity czas narracji. Mów płynnie i wyraźnie. Używaj bogatego słownictwa. Pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej.

R132wLUhFx2oy
Miejsce na notatkę ucznia

Zapoznaj się wierszem Wisławy Szymborskiej i wykonaj zadania.

Gawęda o miłości do ziemi ojczystejWisława Szymborska
Wisława Szymborska Gawęda o miłości do ziemi ojczystej

Bez tej miłości można żyć,
mieć serce suche jak orzeszek,
malutki los naparstkiem pić
z dala od zgryzot i pocieszeń,
na własną miarę znać nadzieję,
w mroku kryjówkę sobie uwić,
o blasku próchna mówić 'dnieje',
o blasku słońca nic nie mówić.

Jakiej miłości brakło im,
że są jak okno wypalone,
rozbite szkło, rozwiany dym,
jak drzewo z nagła powalone,
które za płytko wrosło w ziemię,
któremu wyrwał wiatr korzenie
i jeszcze żyje cząstkę czasu,
ale już traci swe zielenie
i już nie szumi w chórze lasu?

Ziemio ojczysta, ziemio jasna,
nie będę powalonym drzewem.
Codziennie mocniej w ciebie wrastam
radością, smutkiem, dumą, gniewem.
Nie będę jak zerwana nić.
Odrzucam pusto brzmiące słowa.
Można nie kochać cię – i żyć,
ale nie można owocować.

j0000008PTB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Wisława Szymborska, Gawęda o miłości ziemi ojczystej, [w:] tegoż, Pytania zadawane sobie, Kraków 1956, s. 34.
Polecenie 2

Określ twoje odczucia po przeczytaniu utworu. Napisz o nich.

RDbvax8NSVWGS
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 1
R1b2kAu57fNqH
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu do cytatów z wiersza odpowiednich fotografii, które je ilustrują.
ĆWICZENIE: Dopasuj do fotografii odpowiednie podpisy, czyli obrazy namalowane w wierszu przez poetę.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Nazwij środek stylistyczny użyty w podanych cytatach:
'serce suche jak orzeszek',
'są jak okno wypalone',
'są [...] jak drzewo z nagła powalone'.

R1Y9qbnBfNINq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Zbadaj i opisz budowę wiersza Wisławy Szymborskiej. Ustal liczbę strof, ilość wersów w strofach, ilość sylab w wersach. Na tej podstawie oceń, czy wiersz ma budowę regularną, czy nieregularną.

Rg1cqn8qqPBwS
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj rymy występujące w wierszu 'Gawęda o miłości do ziemi ojczystej'.

RQKWXRZ7QXK4w
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Określ, kim jest podmiot liryczny i jakie emocje opisuje.

RnOv4MV7f4bB4
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Określ stosunek podmiotu lirycznego do ziemi ojczystej.

R1c51eu4ml6Jg
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Udziel odpowiedzi, wybierając jedną z podanych możliwości.

RzoSk7mr4LrLx
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RBUDWNVAhaoDK
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RWapCATl0LlGB
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19yXjrhq8cVO
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7GcqORhJF6wS
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RgqxpvwCSC2uC
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wypisz z wiersza porównania epitety.

R4OtAvUq3yXa7
Miejsce na notatkę
Rjp8fCzaIN0Eh
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować synonimy i antonimy wyrazu "patriotyzm".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8VXWtUezDP9y
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne. Należy wskazać jedną właściwą odpowiedź będącą prawidłowym wyjaśnieniem związku frazeologicznego "poświęcić/złożyć/składać coś na ołtarzu ojczyzny".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Ułóż zdanie z frazeologizmem z poprzedniego ćwiczenia.

RKsugJQ4P9q1R
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 3

Określ, w jaki sposób może wyrażać się miłość do ojczyzny. Przedstaw kilka przykładów.

R7LZb3HmP0EBo
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Zredaguj zaproszenie dla rodziców uczniów na uroczystość szkolną, którą wraz z klasą przygotowaliście z okazji obchodów Narodowego Święta Niepodległości.

R1eC9q5fwyCES
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 4

Zredaguj przepis na biało‑czerwone kanapki, które mogłyby być poczęstunkiem podczas uroczystości patriotycznej. Pamiętaj, że przepis składa się z dwóch części: listy produktów oraz instrukcji wykonania potrawy.

R18Z2NeWHvtEI
Miejsce na odpowiedź