Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R84TcpTpAlh121
Na zdjęciu znajduje się drewniany statek o dwóch zabudowanych pokładach i trzecim odkrytym, który wolno płynie po spokojnej tafli wody. Od szczytu znajduje się duża, przestrzenna ozdoba w postaci głowy mężczyzny – postać ma macki ośmiornicy, które układają się w kształt wąsów,  brody i włosów, oraz srogie spojrzenie. Na głowie znajduje się czapka piracka. Nad postacią jest nazwa statku Davy Jones Na burcie, po lewej stronie, znajduje się dekoracja w postaci dużej trupiej czaszki z bandaną na czole, zza której wystają dwa skrzyżowane pistolety i płomienie. Wzdłuż burty ciągną się dwie szerokie listwy, na których namalowano mapy, trupie czaszki, skrzyżowane piszczele, szable. Statek ma pięć masztów, żagle są zwinięte. Na pierwszym od lewej maszcie powiewa mała chorągiewka. W tle widać niskie nabrzeże porośnięte zrudziałą trawą, w oddali widnieją szczyty gór. Niebo jest bezchmurne.
Statek piracki
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Marzenia stanowią nieodłączny element życia człowieka. Rozmyślanie o pragnieniach, nawet tych najbardziej nierealnych, pobudza naszą wyobraźnię, pozwala oderwać się o trudów i monotonii codziennego dnia, wprawia w dobry nastrój.

1
Polecenie 1

Zastanów się, czy lubisz marzyć. Następnie uzupełnij zdania.

  • Chciałabym…/ Chciałbym…

  • Mogłabym…/ Mógłbym…

uzupełnij treść

Rozmawiając o marzeniach i pragnieniach, często używamy wyrazów nazywających czynności, które mogłyby się wydarzyć, np. poszedłby, pojechałabym, zwiedzilibyśmy. Są to czasowniki w trybie przypuszczającym. Ich charakterystycznym elementem jest cząstka -by z końcówką osobową (np. -bym, -byś). Podczas używania tych czasowników należy pamiętać o zasadach prawidłowego akcentowania.

Ważne!

Mocniejsze wymówienie jednej z sylab wyrazu nazywamy akcentem wyrazowym.

W języku polskim akcent zazwyczaj pada na przedostatnią sylabę w wyrazach wielosylabowych, np. czy-ta-my, pi-szę. Wyrazy jednosylabowe mają swój własny akcent (rzeczowniki, czasowniki, np. kot, ma) albo nie są akcentowane (np. nie, się, na, od, o).

Niektóre wyrazy w języku polskim są akcentowane nietypowo:

a) na ostatnią sylabę pada akcent w:
- skrótowcachskrótowiecskrótowcach, np. PKO (pe‑ka-o), SKS (es‑ka-es);
- rzeczownikach jednosylabowych, np. płot, dom;
- niektórych wyrazach obcych, np. tournéeturnéetournée (tur-ne);

b) na trzecią sylabę od końca pada akcent w:
- rzeczownikach pochodzenia obcego zakończonych na -ika, -yka, np. mu-zy‑ka;
- czasownikach w 1. i 2. osobie lm. czasu przeszłego, np. prze‑czy-ta-li‑śmy;
- czasownikach w lp. oraz w 3. osobie lm. trybu przypuszczającego, np. za-gra-ła‑bym;

c) na czwartą sylabę od końca pada akcent w czasownikach w 1. i 2. osobie lm. trybu przypuszczającego, np. śpie-wa-li‑byś‑my.

Ważne!

Mocniejsze wymówienie jednej z sylab wyrazu nazywamy akcentem wyrazowym.

W języku polskim akcent zazwyczaj pada na przedostatnią sylabę wyrazów wielosylabowych, np. czy - ta - my, pi - szę (akcentowane sylaby to: 'ta', 'pi'). Wyrazy jednosylabowe mają swój własny akcent (rzeczowniki, czasowniki, np. kot, ma) albo nie są akcentowane (np. nie, się, na, od, o).

Niektóre wyrazy w języku polskim są akcentowane nietypowo:

a) na ostatnią sylabę pada akcent w:
- skrótowcachskrótowiecskrótowcach, np. PKO (pe - ka - o) akcent pada na 'o';
- rzeczownikach jednosylabowych, np. płot, dom;
- niektórych wyrazach obcych, np. tournéeturnéetournée (tur - ne) akcent pada na 'ne';

b) na trzecią sylabę od końca pada akcent w:
- rzeczownikach pochodzenia obcego zakończonych na -ika, -yka,
np. mu - zy - ka (akcent pada na 'mu');
- czasownikach w 1. i 2. osobie liczby mnogiej czasu przeszłego,
np. prze - czy - ta - li - śmy (akcent pada na 'ta');
- czasownikach w lp. oraz w 3. osobie liczby mnogiej trybu przypuszczającego,
np. za - gra - ła - bym (akcent pada na 'gra');

c) na czwartą sylabę od końca pada akcent w czasownikach w 1. i 2. osobie liczby mnogiej trybu przypuszczającego, np. śpie - wa - li - byś - my (akcent pada na 'wa').

skrótowiec
turnée
R1KpQGjcR5Krq
Akcent – tryb przypuszczający
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj odmianę czasownika marzyć w trybie przypuszczającym. Pogrubiona czcionka oznacza sylabę akcentowaną, którą wymawiamy z większym naciskiem. Przeczytaj wyrazy z właściwym akcentem. Policz, na którą sylabę od końca pada akcent.

Liczba pojedyncza:

1. marzyłbym/marzyłabym
2. marzyłbyś/marzyłabyś
3. marzyłby/marzyłaby.

Liczba mnoga:

1. marzylibyśmy/marzyłybyśmy
2. marzylibyście/marzyłybyście
3. marzyliby/marzyłyby.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj odmianę czasownika marzyć w trybie przypuszczającym. Pogrubiona czcionka oznacza sylabę akcentowaną, którą wymawiamy z większym naciskiem. Przeczytaj wyrazy z właściwym akcentem. Policz, na którą sylabę od końca pada akcent.

Liczba pojedyncza:

rodzaj męski (akcent pada na sylabę 'ma'):

1. marzyłbym
2. marzyłbyś
3. marzyłby.

rodzaj żeński (akcent pada na sylabę 'rzy'):

1. marzyłabym
2. marzyłabyś
3. marzyłaby.

Liczba mnoga (akcent pada na sylabę 'rzy'):

1. marzylibyśmy/marzyłybyśmy
2. marzylibyście/marzyłybyście
3. marzyliby/marzyłyby.

R1KEZlYJnXivl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Przeczytaj ponownie na głos odmianę czasownika marzyć w trybie przypuszczającym, zwracając uwagę na akcent.

Polecenie 2

Podaj dwa przykłady czasowników z cząstką -bym, -byśmy. Określ, na którą sylabę pada w nich akcent.

R9RQpBALavKY1
Miejsce na notatkę ucznia.
R1dLckXD6Cm9P1
Pisownia cząstki -by
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Jak pięknie przeczytać wiersz?

Polecenie 3

Przeczytaj wiersz Dal. Pamiętaj o właściwej intonacjiintonacjaintonacji. Zwróć uwagę na znaki interpunkcyjne: przecinek, myślnik, wykrzyknik, dwukropek, nawias, kropkę.

Polecenie 3

Przeczytaj wiersz Dal.

DalHanna Januszewska‑Moszyńska
Hanna Januszewska‑Moszyńska Dal

Czasem, gdy wstać mi się nie chce,
bo świt jest szary i zimny,
to chciałbym, wiecie, zbudzić się,
choćby na krótko – kimś innym.

Miałbym kudłaty, rudy łeb,
nie blond jak jakiś kurczak,
płynąłbym łajbą piracką – het,
banderąj0000008FZB5v22_000tp001banderą wicher by furczał!

A na banderze: czaszka i
na krzyż piszczele – dwa gnaty,
i ta bandera tłukłaby
nad moim łbem kudłatym.

Nikt by nie wołał: 'Sprzątnij!', 'Wróć!',
'Włóż sweter!', 'Weź ciepły szalik!'.
Po oceanach mógłbym pruć
wciąż dalej, dalej, dalej.

Ciąłbym cyklonyj0000008FZB5v22_000tp002cyklony rufą w pół,
bez szala i rozpięty,
i wicher by mi skórę tłukł
od szyi aż po pępek.

Ster bym obracał, rwąc przez szkwałj0000008FZB5v22_000tp004szkwał,
aż łapy bym zakrwawił.
Lecz z łap skrwawionych bym się śmiał
i strachem bym się bawił.

I pchałbym się pod szum, pod wiatr,
wciąż naprzód, wciąż donikąd,
w nieznany świat, w daleki świat
z burzami i z muzyką.

Lecz budzik (szelma – wie, co mus!)
wdarłby się w dziki cyklon.
Wtedy bym szybko zmienił kurs –
w siebie z powrotem wniknął.

Więc oczy bym otworzył i
zobaczył to, co zawsze:
podłogę, okno, szafę, drzwi,
codzienne, zwykłe, nasze.

Wtedy już mógłbym szybko wstać,
wypić codzienne mleko,
lecz musiałbym się cicho śmiać,
jak ktoś, co był daleko.

A potem wdziałbymwdziaćwdziałbym sweter (niech!),
wziąłbym ten głupi szalik,
bo wszystko nic i pusty śmiech,
gdy się przybywa z dali.

j0000008FZB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Hanna Januszewska‑Moszyńska, Dal, „Świerszczyk” 1993, nr 3, s. 16–17.
1
Ćwiczenie 2

Wyszukaj w wierszu czasowniki w trybie przypuszczającym. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3
Rze5BV12eYDRh1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu sylab w wyrazach odpowiednim kolorem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

W podanych wyrazach wskaż sylaby akcentowane: płynąłbym, miałbym, chciałbym, tłukłabym, mógłbym.

R1BDACZZ6fLfe
Miejsce na notatkę ucznia.
wdziać
1
Polecenie 4

Zapoznaj się z nagraniem recytacji wiersza Dal. Rozstrzygnij, czy twoja interpretacja głosowa bardzo się różni od wersji aktora. Dlaczego? Zapisz swoje spostrzeżenia.

R125FyKwo5YZh
Nagranie recytacji wiersza przez aktora.
uzupełnij treść
Polecenie 4

W dowolnych źródłach odszukaj znaczenie terminu intonacja.

RAWW0M1xZGhuI
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 4

Opowiedz na poniższe pytania. Zanotuj swoje spostrzeżenia poniżej lub w zeszycie.

  • Kim jest podmiot liryczny?

  • O czym marzy?

  • Co lubi?

  • Czego nie lubi?

  • Jaki jest? Nazwij jego cechy charakteru.

  • Dlaczego godzi się na sweter i na 'głupi szalik'?

  • Co czuje podmiot liryczny? Nazwij te emocje.

uzupełnij treść
R1XtIKtGHwBJ4
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ROQRw5aAzW0K3
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, gdzie znajduje się tytułowa dal. Uzasadnij swoje zdanie, przywołując odpowiednie fragmenty wiersza.

uzupełnij treść
RDTTY9oovxH5w1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród trzech możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RA4Bf49yiVfly1
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród trzech możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RZpvrGTIuEb3M1
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RSxuYVD9s6hZa1
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
RYhNFx1noa9K81
Zadanie interaktywne polega na odszukaniu w wykreślance dziewięciu słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Z podanych wyrazów wybierz te, które mają związek z przygodą bohatera wiersza: łajba, samolot, szalik, czapka, ster, kierownica, mleko, herbata, szkwał, tornado, ocean, jezioro.

R1VX1s0jJnzcs
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 5

Napisz opowiadanie o niesamowitej wyprawie, w którym wykorzystasz wyrazy z poprzedniego ćwiczenia.

uzupełnij treść
j0000008FZB5v22_000tp001
j0000008FZB5v22_000tp002
j0000008FZB5v22_000tp003
j0000008FZB5v22_000tp004
intonacja