RHAF8RvlFAH3V
Ilustracja przedstawiająca dwie postacie, trzymające w dłoniach kalkulatory. W tle widoczne są rozłożone zeszyty oraz pisaki.

Ułamki dziesiętne - najważniejsze wiadomości

Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
RlNSk4I5HdIKS1
Źródło: dostępny w internecie: Wikipedia.org, domena publiczna.

Szesnastowieczny szkocki arystokrata, matematyk John Napier jako pierwszy zapoczątkował współczesny zapis ułamków dziesiętnych, stosując kropkę do oddzielenia części całkowitej od ułamkowej.

Obecnie kropkę w ułamkach dziesiętnych wykorzystuje się nadal w krajach anglosaskich. W Polsce – stosujemy przecinek dziesiętny (separator dziesiętny).

W tym materiale zawarte są najważniejsze informacje o ułamkach dziesiętnych. Ułamki dziesiętne będziemy zapisywać w postaci dziesiętnej, porównywać, skracać, rozszerzać, przedstawiać na osi liczbowej, a także dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. Gra edukacyjnaGra edukacyjna

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Twoje cele
  • Zapiszesz ułamek dziesiętny w postaci dziesiętnej.

  • Porównasz ułamki dziesiętne.

  • Skrócisz lub rozszerzysz ułamek dziesiętny.

  • Przedstawisz ułamek dziesiętny na osi liczbowej.

  • Wykonasz działania na ułamkach dziesiętnych.

1

Ułamki zwykłe o mianownikach 10, 100, 1000, , nazywamy ułamkami dziesiętnymułamek dziesiętnyułamkami dziesiętnym.

Najczęściej ułamki te zapisujemy w postaci dziesiętnej z zastosowaniem przecinka oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej. Kolejne miejsca po przecinku oznaczają części dziesiąte, setne, tysięczne, itd.

RrywF25AQpTdG
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przykład 1

Zapiszemy ułamki dziesiętneułamek dziesiętnyułamki dziesiętne w postaci dziesiętnej.

14110=14,1
34510=34510=34,5
87100=0,87
41000=0,004

W postaci dziesiętnej możemy też zapisać szybko takie ułamki zwykłe, których mianownik jest dzielnikiem co najmniej jednej z liczb 10, 100, 1000,

Przykład 2

Zapiszemy w postaci dziesiętnej każdy z ułamków: 34, 12, 7025, 3125.

Aby zapisać podane ułamki w postaci dziesiętnej, rozszerzymy je najpierw tak, aby w mianowniku otrzymać jedną z liczb 10, 100, 1000,

34=3·254·25=75100=0,75
12=1·502·50=50100=0,50
7025=70·425·4=280100=2,80
3125=3·8125·8=241000=0,024

Ułamki dziesiętneułamek dziesiętnyUłamki dziesiętne możemy skracać, „obcinając” końcowe zera w części ułamkowej. Możemy je też rozszerzać, dopisując końcowe zera w części ułamkowej.

Ułamek

Ułamek po skróceniu

Ułamek po rozszerzeniu

3,210

3,21

3,21000

0,0500

0,05

0,0500000

0,005060

0,00506

0,0050600

Ułamki dziesiętneułamek dziesiętnyUłamki dziesiętne porównujemy podobnie, jak liczby naturalne. Porównujemy kolejno cyfry w poszczególnych rzędach: najpierw części całkowite, następnie części dziesiąte, części setne, itp.

Przykład 3

Porównamy ułamki: 3,422,5; 0,080,13 oraz 2,52,51.

3,42>2,5, bo 3>2
0,08<0,13, bo 0<1
2,5<2,51, bo 2,5=2,5050<51

Chcąc na osi liczbowej zaznaczyć punkt, odpowiadający danemu ułamkowi dziesiętnemuułamek dziesiętnyułamkowi dziesiętnemu, należy najpierw podzielić odcinek jednostkowy na odpowiednią liczbę części.

Przykład 4

Zaznaczymy na osi liczbowej ułamki 0,41,7.

W obu ułamkach po przecinku występują tylko części dziesiąte, zatem na osi liczbowej odcinek jednostkowy dzielimy najpierw na dziesięć równych części. Czwartej z tych części (licząc od zera) odpowiada ułamek 0,4. Natomiast siedemnastej (licząc od zera) ułamek 1,7.

RJCf0tqpDnvMn
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnychdodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnychDodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych możemy wykonać w pamięci. Jeśli jednak do dodania (odejmowania) są duże liczby, działanie wykonujemy pisemnie.
Aby dodać lub odjąć dwa ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, podpisujemy je jeden pod drugim tak, aby przecinek stał pod przecinkiem. Następnie wykonujemy dodawanie lub odejmowanie tak, jak w przypadku liczb naturalnych. W wyniku przecinek wpisujemy pod przecinkami.

Warto przy tym rozszerzyć (jeśli potrzeba) ułamki tak, aby miały tyle samo cyfr po przecinku.

Przykład 5

Działanie

Obliczenia

3,26+12,08=15,34

R1AwrCmqKd6as
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

0,05+11,289+121,1=132,439

RBDqqedGCQS3z
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

5,57-2,3=3,27

R12nLIZexfptQ
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

16,2-9,863=6,337

RnkHCbr0d5ej6
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Aby pomnożyć ułamek dziesiętnymnożenie ułamków dziesiętnych przezpomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000, … przesuwamy przecinek w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, … miejsca w prawo.
0,67·10=6,7 – przesunęliśmy przecinek o jedno miejsce w prawo,
1,25·1000=1250 – przesunęliśmy przecinek o trzy miejsca w prawo (aby to było możliwe, dopisaliśmy jedno zero z prawej strony liczby).

Aby podzielić ułamek dziesiętnydzielenie ułamków dziesiętnychpodzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000, … przesuwamy przecinek w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, … miejsca w lewo.
7,9:10=0,79 – przesunęliśmy przecinek o jedno miejsce w lewo,
6,567:1000=0,006567 – przesunęliśmy przecinek o trzy miejsca w lewo.

Mnożenie ułamków dziesiętnychmnożenie ułamków dziesiętnych przezMnożenie ułamków dziesiętnych wykonujemy również podobnie, jak mnożenie liczb naturalnych, przy czym w iloczynie oddzielamy przecinkiem tyle końcowych cyfr, ile było razem cyfr po przecinku w obu czynnikach.

Przykład 6

Piotrek kupił 3 kg marchewki i 16 kg pietruszki. Obliczymy, ile zapłacił.

R15alpxHt1yFB
Źródło: GroMar sp. z o.o., grafika na podstawie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Za 3 kg marchewki Piotrek zapłacił 3·2,48 , za 16 kg pietruszki zapłacił 16·7,20 .

RN7sxW3Q2FuY1
Źródło: GroMar sp. z .o.o, licencja: CC BY 3.0.
3·2,48+16·7,20=7,44+115,20=122,64

Odpowiedź:
Piotrek zapłacił 122,64 .

Aby podzielić dwa ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, dzielną i dzielnik mnożymy odpowiednio przez 10, 100, 1000, tak, aby wykonać dzielenie ułamka przez liczbę naturalną.

Przykład 7

Pani Ewelina w ciągu 1,4 godziny przejechała 24,15 km.

Obliczymy, z jaką średnią prędkością się poruszała.
Prędkość obliczymy jako iloraz długości przebytej drogi przez czas jazdy.
24,151,4=241,514=17,25.

R1N340Fz79Siq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Odpowiedź:
Pani Ewelina poruszała się ze średnią prędkością 17,25 kmh.

W codziennych obliczeniach, zwykle wyniki obliczeń na ułamkach dziesiętnych podajemy z określoną dokładnością.

Interpretując wynik uzyskany w  przykładzie 7 możemy więc powiedzieć, że pani Ewelina poruszała się z prędkością około 17,3 kmh. Możemy też stwierdzić, że prędkość ta była równa około 17 kmh.

Przykład 8

Obliczymy pole i obwód prostokąta ABCD takiego jak na rysunku. Wyniki podamy z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

RAFg83ODuPUGF
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Z rysunku odczytujemy długości boków prostokąta: 6,23 cm4,7 cm.
Obliczamy pole prostokąta:

P=6,23·4,7=29,28129,3

Obliczamy obwód prostokąta:

L=2·6,23+2·4,7
L=12,46+9,4=21,8621,9

Odpowiedź:
Pole prostokąta jest równe około 29,3 cm2, a obwód jest równy około 21,9 cm.

Notatki

RF303fH0uYonV
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Gra edukacyjna

Zagraj w poniższą grę, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

1
R1ES8I7pkTA4c
Gra edukacyjna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poziom pierwszy:

RqJgemu0rRY0V
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z poniższymi zdaniami. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Poziom drugi:

RmNvOPdN9tIwu
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z poniższymi działaniami. Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Zapisz w postaci dziesiętnej:

  1. pięć dziesiątych,

  2. szesnaście setnych,

  3. trzy całe dwie dziesiąte,

  4. dwie tysięczne.

R1VhHxlqtRRsu
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Oblicz wartość wyrażenia 7,25+13,96:0,7.

Rodl8exVzilgZ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Piotrek kupił 3 kg cukierków czekoladowych w cenie 32,50 4 kg cukierków malinowych w cenie 27,40 . Oblicz, ile zapłacił.

RFwn4pK7Hs1Q9
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

Ćwiczenie 1
RUtSan0H5LcMt
Liczba 1000 razy większa od 0,06789 to Możliwe odpowiedzi: 1. 6,789, 2. 67,89, 3. 678,9, 4. 0,6789
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R4Fnrngkbn2Pl
Samochód jadąc ze stałą prędkością, w ciągu 5 godzin przejechał 436 km. Ile kilometrów przejechał w ciągu 2 godzin? Możliwe odpowiedzi: 1. 87,2 km, 2. 431 km, 3. 174,4 km, 4. 96,2 km
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1ZJ6TcXk0ARc
Długość boku kwadratu jest równa 0,79 dm. Zaznacz każde zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pole tego kwadratu jest równe 0,6241 dm2., 2. Obwód tego kwadratu jest równy 1,58 dm., 3. Jeżeli jeden z boków tego kwadratu zwiększymy o 0,11 dm, to pole tak otrzymanego prostokąta będzie równe 0,81 dm2., 4. Jeżli każdy bok tego kwadratu zmniejszymy o 0,09 dm, to obwód tak utworzonego czworokąta będzie równy 28 cm.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Na osi liczbowej zaznaczono dwa punkty PR.

R1J9M48ydHZ09
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R15TbRY1ERvQC
Suma współrzędnych punktów PR jest równa Możliwe odpowiedzi: 1. 2,88, 2. 3,22, 3. 4,96, 4. 8,82
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RMqIqyQ9emOh7
Połącz liczbę z jej zaokrągleniem do jednego miejsca po przecinku. 7,99 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 7,94 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 6,98 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 7,82 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0 7,71 Możliwe odpowiedzi: 1. 7,7, 2. 7,8, 3. 7,9, 4. 7,0, 5. 8,0
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1GNRQheH7Era
Rozwiąż zadanie i przeciągnij w luki odpowiednie liczby.
Na wycieczkę pojechało 48 osób. Kobiety stanowiły 0,25 tej grupy, mężczyźni 0,125, a pozostałe osoby to dzieci. W wycieczce wzięło udział 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 dzieci.
Kobiet było o 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 więcej niż mężczyzn.
Dzieci stanowiły 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 wszystkich osób biorących udział w wyciecze.
Gdyby w wycieczce wzięło udział jeszcze dwóch mężczyzn, to mężczyźni stanowiliby 1. 0,16, 2. 0,625, 3. 30, 4. 12, 5. 0,5, 6. 0,8, 7. 6, 8. 8 wszystkich osób biorących udział w wycieczce.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Skrzynka ze śliwkami waży 16,8 kg. Pusta skrzynka jest czterokrotnie lżejsza. Ile ważą śliwki?

RUlJyBTrnYHv5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Do naczynia wlano 4 l soku i 6 l wody.

  1. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego jaką część napoju stanowi sok.

  2. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego ile razy więcej wody niż soku wlano do naczynia.

  3. Napój rozlano do dwudziestu jednakowych pojemników, napełniając każdy z nich w całości. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego pojemność jednego pojemnika.

R12NytsXUHUsx
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Pan Edmund kupił sześć stołków po 126,80  za sztukę, a sprzedał te stołki po 162,40  za sztukę. Oblicz, ile zarobił na tej sprzedaży.

R78iH7OpaLmN3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

ułamek dziesiętny
ułamek dziesiętny

ułamek zwykły o mianowniku 10, 100, 1000, ,

mnożenie ułamków dziesiętnych przez
mnożenie ułamków dziesiętnych przez

10, 100, 1000, , przesunięcie przecinka w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, , miejsca w prawo.

dzielenie ułamków dziesiętnych
dzielenie ułamków dziesiętnych

przez 10, 100, 1000, , przesunięcie przecinka w liczbie odpowiednio o jedno, dwa, trzy, , miejsca w lewo.

dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych
dodawanie (odejmowanie) ułamków dziesiętnych

podpisanie ułamka jeden pod drugim tak, aby przecinek stał pod przecinkiem. Następnie wykonanie dodawania lub odejmowania tak, jak w przypadku liczb naturalnych. W wyniku przecinek wpisujemy pod przecinkami.

Bibliografia

Serebriakoffa V., (1996), Księga zagadek, Gdańsk: Wydawnictwo Wolny Wybór.