Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Woda jest substancją złożoną z cząsteczek wody, a te zbudowane są z atomów wodoru i tlenu. Cząsteczka wody jest związkiem chemicznym. Z kolei składnikami powietrza są: tlen, azot, tlenek węgla(IV) (dwutlenek węgla), para wodna i inne gazy. Czy powietrze jest także związkiem chemicznym, czy może mieszaniną? Jaka jest w ogóle różnica pomiędzy tymi dwoma układami?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • znaczenie symboli pierwiastków chemicznych i jak się nimi posługiwać;

  • różnice między substancją prostą a substancją złożoną;

  • różnice między pierwiastkiempierwiastek chemicznypierwiastkiem a związkiem chemicznymzwiązek chemicznyzwiązkiem chemicznym ;

  • postępowanie przy planowaniu doświadczenia chemicznego.

Nauczysz się
  • co to jest mieszanina i czym się różni od związku chemicznego;

  • odróżniać mieszaninę od związku chemicznego;

  • definicji takich pojęć, jak: mieszaninamieszaninamieszanina, mieszanina jednorodnamieszanina jednorodnamieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodnamieszanina niejednorodnamieszanina niejednorodna;

  • rozróżniać mieszaniny jednorodne od niejednorodnych;

  • sporządzać proste mieszaniny;

  • planować i przeprowadzać doświadczenie zgodnie z instrukcją;

  • analizować i wyciągać wnioski z przeprowadzanych doświadczeń.

ifEM2xe2zJ_d5e208

1. Co to są mieszaniny i czy możemy je znaleźć w najbliższym otoczeniu?

1
Polecenie 1

Zastanów się i odpowiedz, czym jest lemoniada i w jaki sposób można ją przygotować.

  • Czy lemoniada może być pierwiastkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję pierwiastka.

  • Czy lemoniada może być związkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję związku chemicznego.

  • Czy dodając mniej wody, a więcej cukru, również otrzymasz lemoniadę?

  • Czy dodając składniki w innej kolejności niż w podana opisie, także przyrządzimy lemoniadę?

RTVDVtOCZWFfs
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
*Mieszaniny w kuchni – lemoniada
Doświadczenie 1

Badanie wpływu proporcji użytych składników na smak i kolor lemoniady.

R1X8ReQzq6Sja
Problem badawczy: Czy właściwości składników mają wpływ na właściwości powstającej z nich mieszaniny?. Hipoteza: Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników. Hipoteza 2: Właściwości mieszaniny nie zależą od właściwości i proporcji użytych składników. (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: 1/4 szklanki cukru; dwie cytryny; ok. 750 ml wody; trzy szklanki; łyżeczka. Instrukcja: 1. Do pierwszej szklanki należy wycisnąć jedną cytrynę, dodać łyżeczkę cukru i napełnić szklankę wodą do pełna. Zamieszać. 2. Do drugiej szklanki należy wycisnąć pół cytryny, dodać dwie łyżeczki cukru i napełnić szklankę wodą do pełna. Zamieszać. 3. Do trzeciej szklanki należy dodać łyżeczkę soku z cytryny, trzy łyżeczki cukru i napełnić szklankę wodą do pełna. Zamieszać. 4. Następnie zbadać smak przygotowanych lemoniad.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLRZy04VB41Vv
Lemoniada
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, obserwacjami i wnioskami.

Problem badawczy:

Czy właściwości składników mają wpływ na właściwości powstającej z nich mieszaniny?

Hipoteza:

Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.

Co było potrzebne:

  • 14 szklanki cukru;

  • dwie cytryny;

  • 750 ml wody;

  • trzy szklanki;

  • łyżeczka.

Przebieg doświadczenia:

Do pierwszej szklanki wyciśnięto jedną cytrynę, dodano łyżeczkę cukru i napełniono szklankę wodą do pełna, a następnie całość zamieszano. Do drugiej szklanki wyciśnięto pół cytryny, dodano dwie łyżeczki cukru i napełniono szklankę wodą do pełna, całość zamieszano. Do trzeciej szklanki dodano łyżeczkę soku z cytryny, trzy łyżeczki cukru, napełniono szklankę wodą do pełna i zamieszano. Następnie zbadano smak przygotowanych lemoniad.

Obserwacje:

Lemoniady różnią się smakiem i kolorem. Pierwsza ma barwę żółtą i bardzo kwaśny smak. Druga ma barwę lekko żółtą i słodko‑kwaśny smak. Trzecia jest praktycznie bezbarwna i bardzo słodka w smaku.

Wnioski:

Po zmieszaniu wszystkich składników, w każdym przypadku otrzymujemy lemoniadę. Jeżeli do jej przygotowania użyjemy więcej soku z cytryny, będzie po prostu bardziej kwaśna. Jeśli zaś dodamy więcej cukru, będzie słodsza, ale nadal pozostanie lemoniadą. Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.

1
Polecenie 2
Rut3iBE2FiXfY
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Zastanów się, jaką inną substancję można było wykorzystać w doświadczeniu, zamiast cukru i soku z cytryny, tak by uzyskać podobne obserwacje oraz wnioski.

Rri5Gs6dLQpNW
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Sporządzanie mieszanin
Doświadczenie 2

Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie.

R1UE65CYo3DSm
Problem badawczy: Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?. Hipoteza: Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie. Hipoteza 2: Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie. Co będzie potrzebne: pięć naczyń (zlewki, szklanki); woda; sól kamienna; kreda; olej; piasek; cukier; pręciki szklane. Instrukcja: 1. Do pięciu naczyń należy wlać wodę do połowy ich objętości. 2. Do zlewek należy dodać kolejno: do pierwszej sól, do drugiej kredę, do trzeciej olej, do czwartej piasek, a do piątej cukier. 3. Zamieszać przygotowane mieszaniny za pomocą pręcików szklanych. 4. Należy określić wygląd poszczególnych mieszanin.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDS4KmFpZiVyh
Różne mieszaniny
Mieszaniny: woda + sól kamienna, woda + olej, woda + cukier, woda + kreda, woda + piasek
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia, obserwacjami i wnioskami.

Problem badawczy:

Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?

Hipoteza:

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.

Co było potrzebne:

  • pięć zlewek;

  • woda;

  • sól kamienna;

  • kreda;

  • olej;

  • piasek;

  • cukier;

  • pręciki szklane.

Przebieg doświadczenia:

Do pięciu zlewek wlano wodę do połowy ich objętości. Do każdej zlewki dodano kolejno: do pierwszej sól, do drugiej kredę, do trzeciej olej, do czwartej piasek, a do piątej cukier. Przygotowane mieszaniny zamieszano za pomocą pręcików szklanych. Następnie określono wygląd poszczególnych mieszanin.

Obserwacje:

Spośród badanych substancji, tylko sól kamienna i cukier rozpuszczają się w wodzie. Olej, kreda i piasek nie rozpuszczają się w wodzie.

Wnioski:

Nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.

1
Polecenie 3
Rut3iBE2FiXfY
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Podaj po trzy przykłady substancji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie, których nie wykorzystano w doświadczeniu.

R1U0kSzZL4tdF
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W życiu codziennym spotykamy zarówno substancje proste (pierwiastkipierwiastek chemicznypierwiastki), jak i złożone (związki chemicznezwiązek chemicznyzwiązki chemiczne), ale najczęściej ich mieszaninymieszaninamieszaniny, jak np. herbata, mleko, leki, napoje gazowane, benzyna, nafta, pasta do zębów, galaretka, ketchup, powietrze czy stopy metali, choćby brąz.
Mieszanina składa się z co najmniej dwóch substancji, które można ze sobą zmieszać (proces fizyczny) w dowolnych proporcjach.

Polecenie 4

Czy wiesz, z jakimi mieszaninami masz styczność każdego dnia? Zapoznaj się z poniższym filmem oraz grafiką interaktywną, a następnie wykonaj zadanie zamieszczone poniżej.

R1J9oCZQAOKji
Film prezentuje różnego rodzaju mieszaniny, kolejno: syrop, pasta do zębów, napoje gazowane, farby, bakalie, czekolada, woda do płukania pędzli, sól ziołowa, ciasto, błoto, brąz.
RmpD22ZT0sIwL
Aplikacja interaktywna przedstawiająca rysunek mieszkania oraz występujących w jego obrębie mieszanin. Są to, licząc od lewej, woda w akwarium jako mieszanina wody, soli mineralnych i powietrza; kawa na stoliku jako mieszanina granulek kawy, wody, cukru i mleka; woda mineralna jako mieszanina wody, składników mineralnych oraz gazowego dwutlenku węgla; powietrze jako mieszanina tlenu, azotu, argonu i innych gazów; galaretka na blacie kuchennym jako mieszanina wody, żelatyny, barwnika i kwasku cytrynowego; masa ciasta do gofrów przed upieczeniem jako mieszanina mąki, mleka, drożdży i cukru oraz sos pomidorowy jako mieszanina koncentratu pomidorowego, cukru, octu, kwasku cytrynowego i przypraw.
Mieszaniny w naszym najbliższym otoczeniu
Źródło: Dariusz Adryan, Michał Szymczak, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Xbv3uLpYDiG
Połącz w pary mieszaniny oraz ich składniki. Lemoniada Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Zupa Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Ciasto na naleśniki Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Budyń Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen Powietrze Możliwe odpowiedzi: 1. Woda, warzywa, sól, pieprz, 2. Mleko, jajko, mąka, 3. Skrobia ziemniaczana, mleko, cukier, 4. Woda, cukier, cytryna, 5. Azot, tlen
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ifEM2xe2zJ_d5e381

2. Jakie mieszaniny wyróżniamy?

W niektórych mieszaninach nie widać składników (roztwór soli w wodzie), w innych łatwo je zauważyć (piasek z wodą). Biorąc pod uwagę to kryterium, mieszaniny możemy podzielić na:

  • mieszaniny jednorodne, w których składników nie możemy rozróżnić gołym okiem ani za pomocą prostych przyrządów optycznych, takich jak lupa;

  • mieszaniny niejednorodne, w których składniki możemy rozróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych, np. lupy.

Rodzaje mieszanin

ReFx3QLFi3Lj31
Rodzaje mieszanin. Mieszanina jednorodna czy niejednorodna?
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podział mieszanin

R7x9RnXAqcvg31
Podział mieszanin
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Wybierz i zaznacz w poniższej tabeli, które z mieszanin, wybranych spośród A–E, należą do mieszanin jednorodnych, a które do niejednorodnych.

A. woda i oliwa
B. olej i oliwa
C. napój kakao
D. opiłki żelaza i piasek
E. zupa krem

RsaftN2NwkODJ
Łączenie par. . Mieszanina niejednorodna. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D, E
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Jak zmieszać dwie niemieszające się ciecze?
Olej i inne tłuste substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Dzięki pewnym zabiegom można uzyskać mieszaninę, w której rozbije się olej i wodę na tak małe krople, że nie będą one w stanie utworzyć z powrotem dwóch odrębnych warstw. Taką mieszaninę nazywamy emulsją. Aby ją otrzymać i zapewnić jej trwałość, należy dodać specjalną substancję zwaną emulgatorem. Przykładem emulgatora jest płyn do mycia naczyń.

Inne rodzaje mieszanin

Polecenie 6

Zapoznaj się z filmem na temat innych rodzajów mieszanin, a następnie, na podstawie uzyskanych informacji oraz własnej wiedzy, zaznacz poprawną odpowiedź na poniżej zamieszczone pytanie.

R1SGgpJf4RQDU
Film przedstawia różne rodzaje mieszanin, kolejno: emulsja, piana, bańki mydlane, mgła.
RUAQANzpN8PHS
Jaka jest rola emulgatora? Wybierz prawidłową odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Przyspiesza reakcję chemiczną., 2. Dzięki niemu możliwe jest połączenie ze sobą dwóch niemieszających się substancji, np. wody i oleju., 3. Dzięki niemu możliwe jest rozdzielenie dwóch mieszających się substancji, np. wody i soli kuchennej., 4. Dzięki niemu możliwe jest połączenie ze sobą dwóch niemieszających się substancji, np. wody i cukru.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ifEM2xe2zJ_d5e444

3. Czym różnią się mieszaniny od pierwiastków i związków chemicznych?

Otaczająca nas materia to substancje proste (czyli pierwiastki – metale i niemetale), złożone (czyli związki chemiczne) oraz mieszaniny tych substancji (mieszaniny jednorodnemieszanina jednorodnamieszaniny jednorodneniejednorodnemieszanina niejednorodnaniejednorodne).

Przekształcenie substancji prostych w złożone (czyli pierwiastków w związki chemiczne) i odwrotnie przebiega w wyniku reakcji chemicznychreakcja chemicznareakcji chemicznych – syntezy, analizy i wymiany. Z kolei przekształcenie substancji prostych i złożonych w mieszaniny lub odwrotnie odbywa się w wyniku procesów fizycznychzjawisko fizyczneprocesów fizycznych: mieszania i rozdzielania.

Rodzaje materii

R1eqCp1SzXNiR1
Klasyfikacja materii
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Najważniejsze różnice między mieszaniną a związkiem chemicznym

Mieszanina

Związek chemiczny

Skład

zmienny, możliwości zmiany ilości każdej substancji

ściśle określony skład chemiczny (każdy związek chemiczny ma niezmienny skład jakościowy i ilościowy)

Połączenie

substancje niepołączone, wymieszane

połączone pierwiastki (atomy pierwiastków połączone ze sobą za pomocą wiązania chemicznego)

Właściwości

zachowanie przez każdą substancję jej właściwości

właściwości odmienne od właściwości poszczególnych pierwiastków

Rozdzielanie

możliwość rodzielenia składników metodami fizycznymi

możliwość rozłożenia na pierwiastki w wyniku reakcji chemicznych

Przykłady

powietrze, woda morska

woda, tlenek magnezu

Czy to mieszanina, pierwiastek, czy związek chemiczny?

R1BDUYNk8Ny5S1
Podział materii
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ifEM2xe2zJ_d5e488

Podsumowanie

  • W najbliższym otoczeniu najczęściej spotykamy różne rodzaje mieszanin.

  • Wszystkie mieszaniny składają się z przynajmniej dwóch składników połączonych ze sobą w dowolnych proporcjach.

  • Mieszaniny takie jak woda z kredą, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem, nazywamy niejednorodnymi.

  • Mieszaniny takie jak woda morska, powietrze lub stopy metali, których składników nie możemy rozróżnić nawet w powiększeniu, nazywamy jednorodnymi.

Praca domowa
1
Polecenie 7.1

Na ściance szklanki, pozostawionej na kilka dni z wodą mineralną, utworzył się biały osad. Czy na tej podstawie można stwierdzić, że woda mineralna jest mieszaniną? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RMPl2AUDtIxr1
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ifEM2xe2zJ_d5e547

Słownik

mieszanina
mieszanina

układ składający się z co najmniej dwóch substancji, zmieszanych w dowolnych proporcjach, np. piasek i olej, siarka i magnez

mieszanina jednorodna
mieszanina jednorodna

układ składający się z co najmniej dwóch substancji, których nie można odróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów, takich jak lupa; np. woda z sokiem z malin

mieszanina niejednorodna
mieszanina niejednorodna

układ składający się z co najmniej dwóch substancji, które można odróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów, takich jak lupa; np. woda z oliwą

pierwiastek chemiczny
pierwiastek chemiczny

zbiór atomów o tej samie liczbie porządkowej (atomowej); substancja prosta (jednoskładnikowa), której nie można rozłożyć na prostsze, np. magnez, węgiel, glin

reakcja chemiczna
reakcja chemiczna

przemiana, w wyniku której powstaje nowa substancja o innych właściwościach chemicznych

zjawisko fizyczne
zjawisko fizyczne

przemiana, w wyniku której właściwości chemiczne danej substancji nie ulegają zmianie – nie powstaje żadna nowa substancja

związek chemiczny
związek chemiczny

substancja złożona z co najmniej dwóch pierwiastków, połączonych ze sobą za pomocą wiązania chemicznego, jak np. woda, kwas octowy, tlenek wapnia; można go rozłożyć na atomy pierwiastków, z których powstał za pomocą reakcji chemicznej

ifEM2xe2zJ_d5e590

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1ZEKDvIi8nc0
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
R13tKvlb5CjpI1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Zaznacz w odpowiednim polu przynależność do rodzaju materii.. woda z atramentem. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. żelazo z mąką. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. wodór. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. sól kamienna. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. powietrze. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. tlen. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. woda morska. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY. musztarda z gorczycą. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, PIERWIASTEK, ZWIĄZEK CHEMICZNY
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RrzCKZ4RbeQ1S1
Poniżej przedstawiono różne rodzaje materii. Po najechaniu myszką na wybrany obraz, wyświetla się podpis przedstawionej na nim substancji. Zaznacz te grafiki, które są przykładem mieszaniny.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, www.pxhere.com, www.pikrepo.com, domena publiczna.
RJqn4mUKNNlOw1
Spośród podanych poniżej przykładów materii, wybierz te, które są mieszaninami. Możliwe odpowiedzi: 1. Mosiądz, 2. Brąz, 3. Srebro, 4. Miedź, 5. Stal, 6. Złoto
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SeiAHF21D2b1
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zaznacz odpowiednie pola obok podanych zdań, wskazując, czy opisane właściwości dotyczą mieszaniny, czy związku chemicznego. Powstaje w wyniku zmieszania dwóch lub większej liczby składników. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, ZWIĄZEK CHEMICZNY. Ma inne właściwości niż pierwiastki, z których się składa. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, ZWIĄZEK CHEMICZNY. Każdy składnik można oddzielić metodami fizycznymi. Możliwe odpowiedzi: MIESZANINA, ZWIĄZEK CHEMICZNY.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Uczniowie w grupach mieli podać przykłady mieszanin. Informacje z kart pracy zestawiono w tabeli.

Tabela do zadania

Grupa I

mąka, srebro, woda z piaskiem

Grupa II

woda destylowana, woda z sokiem, woda gazowana

Grupa III

płyn do mycia naczyń, sól z cukrem, złoto

Grupa IV

woda z mąką, powietrze, woda z olejem

R1CY9W5wOXA13
Która grupa dobrze wykonała zadanie? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa I, 2. Grupa II, 3. Grupa III, 4. Grupa IV
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 6
RUypRgYlp03QZ
Ile składników jest w mieszaninie? Połącz liczbę składników z odpowiednią mieszaniną. W odpowiedzi należy pominać drobiny powstające w wyniku dysocjacji elektrolitycznej soli kuchennej oraz octu. Wodny roztwór cukru i soli kuchennej Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 4, 3. 3 Ocet kuchenny Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 4, 3. 3 Ciasto na gofry Możliwe odpowiedzi: 1. 2, 2. 4, 3. 3
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Poniżej przedstawiono diagram zawartości procentowych poszczególnych składników w powietrzu (w procentach objętościowych).

R1en2mi9tceZs
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • azot; Wartość: 78; Udział procentowy: 78%
  • tlen; Wartość: 21; Udział procentowy: 21%
  • inne gazy; Wartość: 1; Udział procentowy: 1%
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RyrEGgvMbjgvT
Dokończ poniższe zdania wybierając po jednym słowie spośród wymienionych: związek chemiczny, mieszaninę, stałej, zmiennej. Zawartość poszczególnych składników powietrza podaje się w procentach objętościowych. Powietrze stanowi Tu uzupełnij gazów: azotu i tlenu o Tu uzupełnij zawartości procentowej
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powietrze składa się w 78   % z azotu, w 21   % z tlenu oraz w 1   % z innych gazów.

RM783ms2Waref2
Uzupełnij luki w poniższym tekście odpowiednimi wyrazami, wybierając spośród podanych poniżej. Zawartość poszczególnych składników powietrza podaje się w procentach objętościowych. Powietrze stanowi 1. stałej, 2. mieszaninę, 3. zmiennej, 4. roztwór gazów: azotu i tlenu o 1. stałej, 2. mieszaninę, 3. zmiennej, 4. roztwór zawartości procentowej.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Pewien uczeń postanowił oddzielić piasek od soli kuchennej. W tym celu do przygotowanej mieszaniny dodał wodę i zamieszał. Zaczekał, aż piasek osiądzie na dnie zlewki, a następnie przesączył mieszaninę. Na sączku pozostał piasek, a w zlewce bezbarwny roztwór. Następnie ogrzewał roztwór ze zlewki, aż woda całkowicie wyparowała, a na ściankach zlewki pozostał biały osad.

R1OJCkuZ9riqZ
Dokończ poniższe zdania wybierając właściwe słowa. Piasek i sól kuchenna stanowią mieszaninę jednorodną/niejednorodną. Roztwór w zlewce zawierał sól kuchenną i piasek/wodę i piasek/wodę i sól kuchenną. Była to mieszanina jednorodna/niejednorodna.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9
RrAPUbAkP7J00
Complete the sentence selecting the correct word. Colloid/Mixture/Suspension/ Compound is a combination of substances that can be physically separated.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
3
Ćwiczenie 10
R1ANVEKiG0WKu
What are the two types of mixtures? Choose the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. Liquid and solid, 2. Protons and Electrons, 3. Atoms and Compounds, 4. Homogenous and Heterogeneous
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R1081CZ3af8Q6
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.