Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nasze zmysły nie zawsze wystarczają, by dobrze poznać interesujące nas zjawiska. Niektóre ciekawe obiekty są zbyt daleko, by móc je obejrzeć, inne są zbyt małe. Dotykanie niektórych przedmiotów gołymi rękami może być natomiast niebezpieczne. Dlatego przyrodnicy często posługują się w swojej pracy specjalnymi przyrządami. Wiele z nich znajdziesz w swojej pracowni przyrodniczej.

R1GENyXngk5N4
Dzięki doświadczeniom w pracowni przyrodniczej lepiej zrozumiesz pewne procesy zachodzące w otaczającym cię świecie
Źródło: patricialacolla, Pixabay, licencja: CC BY 2.5.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jak bezpiecznie obserwować przyrodę i zjawiska przyrodnicze;

  • jak zachować bezpieczeństwo w pracowni przyrodniczej.

Twoje cele
  • Wymienisz i opiszesz elementy wyposażenia pracowni przyrodniczej.

  • Nazwiesz przyrządy pomagające w obserwacjach i doświadczeniach.

  • Wyjaśnisz różnice między doświadczeniem, eksperymentem a obserwacją.

  • Wskażesz źródła wiedzy przyrodniczej.

iYaeszx89z_d5e149

1. Co znajduje się w pracowni przyrodniczej?

Czym różni się pracownia przyrodnicza od innych sal lekcyjnych? Na pewno jest w niej wiele przyrządów i przedmiotów, które będą pomocne w poznawaniu przyrody. Mogą to być na przykład plansze dydaktyczne, mapy, modele (np. sztuczny szkielet człowieka) oraz przyrządy, takie jak: kompas, lupa, lornetka i taśma miernicza. Zapewne znajdują się tu żywe rośliny doniczkowe, a być może także niewielkie zwierzęta – rybki akwariowe, ślimaki lub chomik. W pracowni można też natrafić na pojemniki z różnymi substancjami, zlewki i probówki do doświadczeń oraz próbki minerałów.

Do czego służą przedmioty znajdujące się na wyposażeniu pracowni? Plansze dydaktyczne ukazują różnorodne schematy (np. budowę jakiegoś zwierzęcia) lub procesy (np. obieg wody w przyrodzie). Obecnie coraz częściej papierowe plansze zastępowane są elektronicznymi odpowiednikami wyświetlanymi na ekranie lub na tablicy interaktywnej. Modele, jak sztuczny szkielet, model Układu Słonecznego czy globus, pozwalają nam wyobrazić sobie rzeczywisty wygląd rzeczy, których nie możemy zobaczyć na własne oczy, oraz zrozumieć działanie niektórych z nich. Preparaty mikroskopowe i zasuszone rośliny z zielnika to przykłady pomocy naukowych, dzięki którym możemy z bliska obejrzeć spotykane w naturze gatunki, również te, które są rzadkie albo nie występują w naszym kraju. Na wyposażeniu pracowni przyrodniczej znajdują się także przyrządy i materiały potrzebne do wykonywania przeróżnych obserwacjiobserwacjaobserwacjidoświadczeńdoświadczeniedoświadczeń.

Ważne!

Obserwacja ma miejsce, gdy badacz jedynie obserwuje jakiś organizm lub zjawisko przyrodnicze i nie wpływa w żaden sposób na to, co się dzieje. W przypadku doświadczenia badacz samodzielnie ustala warunki przebiegu procesu, np. reguluje oświetlenie czy temperaturę, w jakiej przeprowadza badanie. Doświadczenie polega na odtworzeniu działań, które były już przeprowadzone przez inne osoby, i dały pewne rezultaty. Można więc oczekiwać w nim danych efektów. Eksperyment zaś to wykonanie pewnych działań po raz pierwszy w określonych warunkach. Nieznane są wyniki, które otrzyma się po wykonaniu eksperymentu.

iYaeszx89z_d5e198

2. Jak zobaczyć niewidoczne?

Do wyposażenia pracowni przyrodniczej należą też przyrządy optyczneprzyrządy optyczneprzyrządy optyczne. Dzięki powiększającym soczewkom, czyli specjalnie ukształtowanym przezroczystym przedmiotom, możliwa jest obserwacja obiektów, które są słabo widoczne lub niedostrzegalne gołym okiem. Takimi przyrządami są na przykład lupa i lornetka. Lupa pozwala dokładnie obejrzeć niewielkich rozmiarów zwierzęta czy szczegóły budowy roślin bądź minerałów. Lornetka z kolei umożliwia przyjrzenie się obiektom oddalonym, jak ptaki na gałęziach drzew.

1
Dla zainteresowanych

Bardzo ciekawym przyrządem jest mikroskop, dzięki któremu można oglądać obiekty tak małe, że nie da się ich dostrzec gołym okiem. Mikroskop może powiększać ich obraz setki razy. Pamiętaj, że jest to precyzyjne urządzenie, z którym należy się obchodzić ostrożnie. Omawiając budowę przyrządów optycznych, spotkamy się z nazwami okular i obiektyw. Okular to soczewka, która znajduje się najbliżej naszego oka, zaś obiektyw to soczewka najdalsza, przez którą światło wpada do wnętrza przyrządu.

RJAavbVwmw9dz
Na ilustracji zaprezentowano szczegółowy opis budowy mikroskopu. Na dużej, prostokątnej, szarej podstawie mikroskopu znajduje się, obudowana w czarną osłonkę, żarówka służąca do oświetlania preparatu. Czasami zamiast niej w tym miejscu może być zamontowane lusterko. Na głównym trzonie mikroskopu znajduje się pokrętło z dwiema śrubami. Ta bardziej zewnętrzna to śruba mikrometryczna służąca do regulacji ostrości. Za nią umiejscowiona jest większa śruba makrometryczna, która przybliża lub oddala stolik od obiektywu. Stolik, na którym umieszcza się preparat, znajduje się w połowie trzonu. Preparat zamieszcza się na stoliku przy pomocy zacisku. Nad stolikiem, nad miejscem, gdzie kładzie się preparat, jest część mikroskopu zwana rewolwerem. Ma on obrotową tarczę, do której przymocowane są obiektywy o różnych powiększeniach. Obraz pod mikroskopem oglądany jest przez okular. W dalszej części okularu znajduje się tubus – element wyposażony w zestaw soczewek, dzięki którym można oglądać powiększony obraz.
Budowa mikroskopu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Preparat mikroskopowy
Doświadczenie 1

Przygotowanie preparatu mikroskopowego.

Co będzie potrzebne
  • 2 szkiełka podstawowe,

  • 2 szkiełka nakrywkowe,

  • pęseta,

  • cebula,

  • woda z jeziora lub kałuży,

  • pipeta,

  • woda destylowana,

  • ręcznik papierowy.

Instrukcja
  1. Z wnętrza cebuli oddziel jedną łuskę.

  2. Używając pęsety, zdejmij z łuski cienką skórkę (będzie bardzo wiotka i półprzezroczysta).

  3. Odkrój niewielki kawałek zdjętej warstwy i połóż ją na szkiełku podstawowym.

  4. Za pomocą pipety nanieś na skórkę cebuli nieco wody destylowanej.

  5. Przykryj preparat szkiełkiem nakrywkowym, nadmiar wody odsącz papierowym ręcznikiem.

  6. Na drugie szkiełko podstawowe nanieś za pomocą pipety nieco wody z jeziora.

  7. Przykryj preparat szkiełkiem nakrywkowym. Nadmiar wody odsącz papierowym ręcznikiem.

  8. Obejrzyj oba preparaty pod mikroskopem. W tym celu połóż kolejno preparaty pod okularem i – kręcąc śrubami – nastaw ostrość. Narysuj lub opisz, co udało ci się zaobserwować.

Podsumowanie

Mikroskop pozwala dostrzec rzeczy niewidoczne gołym okiem, np. elementy budowy skórki cebuli albo mikroskopijne organizmy żyjące w wodzie.

Demonstracja
Ra37T1P5phjuc
Animacja prezentuje etapy wykonania preparatu mikroskopowego.

Szkiełko nakrywkowe należy położyć na preparacie tak, aby nie powstały pod nim pęcherzyki powietrza. W tym celu należy oprzeć jedną krawędź szkiełka nakrywkowego na szkiełku podstawowym, trzymając je ukośnie i dopiero potem delikatnie pochylić – tak, jak zamyka się książkę.

Rjc45XJB8GmaZ1
Źródło: Ed Uthman (http://www.flickr.com), licencja: CC BY-SA 3.0.
iYaeszx89z_d5e312

Podsumowanie

  • W pracowni przyrodniczej możesz znaleźć m.in. plansze dydaktyczne, próbki minerałów, zielniki, a także przyrządy optyczne, globusy i zlewki.

  • Jedną z metod badawczych jest obserwacja, która polega na przyglądaniu się organizmom lub zjawiskom przyrodniczym za pomocą narządów zmysłów lub przyrządów.

  • Podczas doświadczenia badacz samodzielnie ustala warunki przebiegu działań, które były już wcześniej przeprowadzone przez inne osoby i dały pewne rezultaty.

  • Wykonanie pewnych działań po raz pierwszy w określonych warunkach, nieznając ich wyniku nazywa się eksperymentem.

Praca domowa

1
Polecenie 1

Wymień przyrządy optyczne inne niż wymienione w lekcji. Opisz krótko ich zastosowanie.

R1aaO0teXck9L
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iYaeszx89z_d5e379

Słownik

doświadczenie
doświadczenie

zespół działań mających na celu odtworzenie określonego wyniku; modyfikowanie warunków podczas zachodzenia jakiegoś procesu

eksperyment
eksperyment

zespół działań testujących po raz pierwszy dane zjawisko w określonych warunkach; wynik eksperymentu nie jest znany

globus
globus

model Ziemi ukazujący rozmieszczenie lądów i oceanów

lornetka
lornetka

przyrząd optyczny umożliwiający oglądanie obiektów znajdujących się w dużej odległości

lupa
lupa

przyrząd optyczny umożliwiający oglądanie obiektów bardzo małych

mikroskop
mikroskop

urządzenie optyczne pozwalające na dokładną obserwację obiektów niewidocznych gołym okiem

model
model

przedmiot przedstawiający obiekt, którego w warunkach naturalnych nie możemy zaobserwować; dzięki modelowi możliwe jest wyobrażenie sobie wyglądu danego obiektu

obserwacja
obserwacja

przyglądanie się jakiemuś zjawisku czy obiektowi, nie ingerując przy tym w warunki jego funkcjonowania czy zachowania

plansza
plansza

zawiera informacje o schematach, procesach, organizmach lub obiektach przedstawione w graficzny sposób

przyrządy optyczne
przyrządy optyczne

wyposażone w specjalne soczewki przyrządy służące do obserwacji obiektów, których nie da się obejrzeć gołym okiem

zielnik
zielnik

zbiór zasuszonych roślin wraz z ich nazwami oraz opisami

iYaeszx89z_d5e437

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1VcJk7coFAH61
Wskaż przedmioty, które powinny znajdować się w pracowni przyrodniczej. Możliwe odpowiedzi: 1. modele anatomiczne, 2. plansze dydaktyczne, 3. mapa, 4. zielnik, 5. globus, 6. lista lektur szkolnych, 7. tablice matematyczne, 8. przyrządy gimnastyczne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbJaAKDkZNGMP2
Ćwiczenie 2
Połącz w pary pojęcia z ich objaśnieniami. Obserwacja Możliwe odpowiedzi: 1. zespół działań testujących po raz pierwszy dane zjawisko w określonych warunkach; wynik eksperymentu nie jest znany., 2. zespół działań mających na celu odtworzenie określonego wyniku; modyfikowanie warunków podczas zachodzenia jakiegoś procesu, 3. przyglądanie się jakiemuś zjawisku czy obiektowi, nie ingerując przy tym w warunki jego zachodzenia czy funkcjonowania. Doświadczenie Możliwe odpowiedzi: 1. zespół działań testujących po raz pierwszy dane zjawisko w określonych warunkach; wynik eksperymentu nie jest znany., 2. zespół działań mających na celu odtworzenie określonego wyniku; modyfikowanie warunków podczas zachodzenia jakiegoś procesu, 3. przyglądanie się jakiemuś zjawisku czy obiektowi, nie ingerując przy tym w warunki jego zachodzenia czy funkcjonowania. Eksperyment Możliwe odpowiedzi: 1. zespół działań testujących po raz pierwszy dane zjawisko w określonych warunkach; wynik eksperymentu nie jest znany., 2. zespół działań mających na celu odtworzenie określonego wyniku; modyfikowanie warunków podczas zachodzenia jakiegoś procesu, 3. przyglądanie się jakiemuś zjawisku czy obiektowi, nie ingerując przy tym w warunki jego zachodzenia czy funkcjonowania.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bhMcDfLeuhR2
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj rodzaj obserwowanego obiektu do odpowiedniego przyrządu optycznego. lupa Możliwe odpowiedzi: 1. lecący sokół, 2. gwiazdy na niebie, 3. biedronka siedząca na liściu, 4. mrówki, 5. chrząszcz w trawie, 6. płatki kwiatów, 7. biegnąca sarna, 8. kapelusz grzyba, 9. wierzchołek góry, 10. statek płynący na horyzoncie, 11. bocian szukający żab na polu, 12. pszczoła zbierająca nektar lornetka Możliwe odpowiedzi: 1. lecący sokół, 2. gwiazdy na niebie, 3. biedronka siedząca na liściu, 4. mrówki, 5. chrząszcz w trawie, 6. płatki kwiatów, 7. biegnąca sarna, 8. kapelusz grzyba, 9. wierzchołek góry, 10. statek płynący na horyzoncie, 11. bocian szukający żab na polu, 12. pszczoła zbierająca nektar
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RtoLzWKrhY2T73
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Określ poprawność poniższych stwierdzeń.. Do poznawania przyrody wykorzystuje się wyłącznie narząd wzroku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Źródłami wiedzy o przyrodzie są m.in. książki, filmy oraz kanały przyrodnicze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

Rud2Oxb0pnwud
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.