Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym materiale poznasz definicję funkcji oraz nauczysz się określać ją na różne sposoby. Nim przystąpisz do pracy możesz przypomnieć sobie zależności pomiędzy wielkościami w materiale Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDJFP4MOjsDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji.

Funkcja
Definicja: Funkcja

Funkcją f ze zbioru X w zbiór Y nazywamy przyporządkowanie, które każdemu elementowi zbioru X przyporządkowuje dokładnie jeden element zbioru Y.
Symbolicznie piszemy f : XY. Czytamy „funkcja f odwzorowuje zbiór X w zbiór Y”.

  • Zbiór X nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy – argumentami funkcji f.

  • Zbiór Y nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element y zbioru Y, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi x, nazywamy wartością funkcji f dla argumentu x, co zapisujemy symbolicznie y=fx. Zbiór Z tych elementów y nazywamy zbiorem wartości funkcji.

Przykład 1

Dane są zbiory X=1, 2, 3, 4 oraz Y=3, 2, 0, 1. Przedstawimy różne przykłady funkcji określonych na zbiorze X o wartościach ze zbioru Y.

Rozważmy różne sposoby opisu funkcji.

  • Funkcja f opisana jest za pomocą tabeli.

x

fx

1

-3

2

-2

3

-1

4

0

  • Funkcja k opisana jest za pomocą grafu.

RaEL3q9WasDdi1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Funkcja g opisana jest słownie. Funkcja g każdej liczbie nieparzystej ze zbioru X przyporządkowuje wartość 1. Każdemu z pozostałych argumentów przyporządkowuje liczbę o 4 mniejszą.

Zatem: g1=g3=1, g2=2-4=-2g4=4-4=0.

  • Funkcja w opisana jest za pomocą wykresu.

    R19jM8WblYAvd1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
  • Funkcja z opisana jest za pomocą wzoru.

    zx=-3-2dladlax=1x=201dladlax=3x=4.

Przykład 2

Zapoznaj się z poniższą animacją.

R1El7RbryCDlP1
Animacja pokazuje w jaki sposób możemy przedstawiać funkcje.
1
Ćwiczenie 1

Podaj przykład funkcji określonej na zbiorze X=1, 4, 5, 7 o wartościach ze zbioru Y=-4, -1, 0, 1.

RMTH952tDADgz
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1UKT6fRwrhE32
Ćwiczenie 2
Ile jest wszystkich funkcji określonych na zbiorze X=1, 2, 3, 4 o wartościach ze zbioru Y=-3, -2, 0, 1? Uzupełnij lukę, przeciągając odpowiednią liczbę. Wszystkich takich funkcji jest 1. 256, 2. 253, 3. 267, 4. 265.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 3

Zapoznaj się z poniższą animacją.

RpNU2W15Drkb81
Animacja przedstawia jak stwierdzić czy graf lub wykres opisuje funkcję.
1
Przykład 4

Pole kwadratu o boku długości a określamy wzorem P=a2. Wobec tego dla dowolnego a>0, funkcja Pa=a2 opisuje pole kwadratu o boku a.

Rojzl8c8kM5Ir1
Aplet przedstawia jak, zwiększając długość boku a kwadratu A B C D, zwiększamy pole tego kwadratu i odwrotnie zmniejszając bok kwadratu a zmniejszamy pole tego kwadratu Pa=a2. Możemy wybrać wartość a od jeden do sześciu co jedną drugą. Podamy trzy przykłady: 1) bok kwadratu a=1, pole kwadratu P1=12=1, b) bok kwadratu a=5, pole kwadratu P5=52=25, c) bok kwadratu a=4, pole kwadratu P4=42=16.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5

Długość d przekątnej kwadratu jest funkcją długości x jego boku.
W szczególności d3=32, a ogólnie dx=x2, dla x>0.

Przykład 6

Wysokość h trójkąta równobocznego i pole P tego trójkąta są funkcjami długości a boku trójkąta.

W szczególności h6=33, P4=43, a ogólnie ha=a32 oraz Pa=a234, dla a>0.

R1WjGuWtmmvat2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wzory i nierówności lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Funkcja przypisująca promieniowi r pole koła o tym promieniu dana jest wzorem Pr= 1. πr, 2. 2πr, 3. r<0, 4. πr2, 5. 2πr2, 6. r<0, 7. r>0, 8. r>0 dla 1. πr, 2. 2πr, 3. r<0, 4. πr2, 5. 2πr2, 6. r<0, 7. r>0, 8. r>0.
Funkcja przypisująca promieniowi r obwód koła o tym promieniu dana jest wzorem Lr= 1. πr, 2. 2πr, 3. r<0, 4. πr2, 5. 2πr2, 6. r<0, 7. r>0, 8. r>0 dla 1. πr, 2. 2πr, 3. r<0, 4. πr2, 5. 2πr2, 6. r<0, 7. r>0, 8. r>0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Przykład 7

Rzucamy cztery razy sześcienną kostką. Rozpatrzmy funkcję f, która numerowi rzutu przyporządkowuje liczbę wyrzuconych oczek uzyskanych na kostce w tym rzucie. Wówczas dziedziną funkcji f jest zbiór 1, 2, 3, 4, a jej przeciwdziedziną zbiór 1, 2, 3, 4, 5, 6, przy czym zbiór wartości funkcji jest co najwyżej czteroelementowy.

R1FQ6GIaEc6Nl1
Aplet przedstawia losowanie oczek na kostce dla każdego z czterech rzutów. Przedstawimy trzy przykładowe przyporządkowania: przykład pierwszy: 1;1, 2;6, 3;4, 4;1, przykład drugi: 1;4, 2;5, 3;2, 4;3, przykład trzeci: 1;6, 2;6, 3;6, 4;6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1

Dla danej funkcji określ dziedzinę i zbiór wartości.

R15gXKFwmDoYC1
Aplet pokazuje jak na różnych wykresach funkcji określić dziedzinę i zbiór wartości funkcji.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Rozwiąż poniższe przykłady. Określ dziedzinę i zbiór wartości funkcji.

R1P8XdwZyv13Q
1. Wykresem funkcji jest ukośny odcinek o końcach w zamalowanych punktach -1;-14;2. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie zbiory lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Dziedziną tej funkcji jest zbiór 1. -1;2, 2. -1;4, 3. -1;4, 4. -1;2.Zbiorem wartości tej funkcji jest zbiór 1. -1;2, 2. -1;4, 3. -1;4, 4. -1;2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1FeYjhn4VuX2
2. Wykresem funkcji jest ukośny odcinek, który ma początek w zamalowanym punkcie -1;3. Z prawej strony odcinek ograniczony jest niezamalowanym punktem 2;-3. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie zbiory lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Dziedziną tej funkcji jest zbiór 1. 2;-3), 2. (2;-3, 3. (-1;2, 4. -1;2).Zbiorem wartości tej funkcji jest zbiór 1. 2;-3), 2. (2;-3, 3. (-1;2, 4. -1;2).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ecAZn7sqAW1
3. Wykresem funkcji jest ukośny odcinek, który z lewej strony ograniczony jest niezamalowanym punktem -10;5. Z prawej strony odcinek ograniczony jest niezamalowanym punktem 3;-23. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Dziedziną tej funkcji jest zbiór 1. -23;5, 2. -10;3, 3. -10;3, 4. -23;5.Zbiorem wartości tej funkcji jest zbiór 1. -23;5, 2. -10;3, 3. -10;3, 4. -23;5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Funkcja g, ze zbioru X w zbiór Y, określona jest za pomocą tabeli.

Funkcja g

x

1

2

3

4

5

gx

2

-3

12

2,7

2

Uzupełnij graf tej funkcji, wpisując odpowiednie liczby w puste pola.

R1CmBSLsBzfkY
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zaproponuj graf tej funkcji. Określ zbiór X, zbiór Y oraz wszystkie przyporządkowania.

RavILft1lOiyo
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5

Dane są zbiory X=-2, -1, 0, 1, 2, 3, Y=-1, 0, 1, 2, 5 oraz funkcja f: XY taka, że

fx=5dlax<0x-3dlax>1x+1dlax=0 lub x=1.

Uzupełnij tabelkę.

R16B0rVOhmPID
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6
R1OzYY1qle2Bd
Uczniom klasy Ia przyporządkowane są w dzienniku kolejne numery od 1 do 33. Które z poniższych przyporządkowań jest funkcją? Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie słowa lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Przyporządkowanie, w którym każdemu numerowi ucznia przyporządkowujemy dzień tygodnia, w którym się uczeń urodził, 1. jest, 2. nie jest, 3. nie jest, 4. jest funkcją.Przyporządkowanie, w którym każdemu z 7 dni tygodnia przyporządkowujemy numer z dziennika tego ucznia, który się w tym dniu urodził 1. jest, 2. nie jest, 3. nie jest, 4. jest funkcją.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Funkcja s każdej liczbie dwucyfrowej przypisuje sumę cyfry dziesiątek i podwojonej cyfry jedności.

  1. Oblicz s37.

  2. Zapisz w tabeli wartości funkcji s dla argumentów większych od 94.

RBZCRi7RHnzB0
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji f, określonej na zbiorze -2,-1, 0, 1, 2, 3.

RyOJc0qEfJ9lU1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RG7ah73GFrv7K
Oceń i zaznacz, które równości są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. f - 2 + f 2 = 0 , 2. f - 1 + f 0 = 6 , 3. f0+f1=f2, 4. f-2+f0+f2+1=f-1+f1+f3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R19O6Vn9IGdI5
Czy dla funkcji określonej wzorem fx=2x2-x+3 podane równości są prawdziwe? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. f 0 = 3 , 2. f - 1 = 0 , 3. f 1 + f 2 = 10 , 4. f 3 = f - 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

W klasie jest 31 uczniów. Każdemu z nich na zakończenie roku szkolnego została wystawiona pozytywna ocena z matematyki. Uzasadnij, że wśród uczniów jest co najmniej siedmiu takich, którzy na zakończenie roku szkolnego uzyskali taką samą ocenę z matematyki.

R1I1pYTQb67Kk
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 11

Graniastosłup prawidłowy ma w podstawie wielokąt o n wierzchołkach n3.

Oznaczmy:

  • przez wn liczbę wszystkich wierzchołków tego graniastosłupa,

  • przez kn liczbę wszystkich krawędzi tego graniastosłupa,

  • przez sn liczbę wszystkich ścian tego graniastosłupa.

  1. Wyznacz: w3, k4, s5.

  2. Wyznacz: w31, k28, s17.

  3. Dla ustalonej liczby naturalnej n3 podaj wzory funkcji: wn, kn, sn.

  4. Wykaż, że dla dowolnej liczby naturalnej n3 prawdziwa jest równość wn+sn-kn=2.

RASs0HWwUPgan
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.