Przed przystąpieniem do tego materiału znane powinny być ci podstawowe informacje: pojęcie baza danych, jak przechowywane są dane, co to są typy danych oraz najważniejsze, jak utworzyć i połączyć się z bazą danych oraz tworzyć tabele. Najpotrzebniejsze informacje znajdziesz w materiale: Wprowadzenie do baz danychDuq1BycqWWprowadzenie do baz danych.
Algorytm tworzenia i użytkowania bazy danych jest następujący:
W zależności od potrzeb wszystkie pozycje algorytmu mogą być wykonywane cyklicznie. W szczególności dotyczy to jednak punktów od 2 do 5, ponieważ strukturę bazy danych dla konkretnego przypadku wystarczy stworzyć raz. Cyklicznie do bazy danych dopisywane są kolejne dane, następuje modyfikacja już wprowadzonych danych, tworzone są i wykonywane zapytania oraz prezentowane wyniki.
Jedną z niewymienionych w algorytmie operacji jest modyfikacja struktury bazy danych po jej utworzeniu. Polega ona na zmianie sposobu organizacji danych w tabeli, na przykład poprzez dodawanie, usuwanie lub zmianę typu kolumn. Czynność ta może być potrzebna, jeśli chcemy zmienić coś w bazie danych, aby ulepszyć jej działanie, zwiększyć bezpieczeństwo lub liczbę funkcjonalności. Modyfikacja struktury bazy danych po wprowadzeniu danych powinna jednak wynikać z konieczności, rzadko jest to cykliczna część algorytmu, ponieważ może spowodować utratę, uszkodzenie lub niespójność danych. Jeśli już zaistnieje taka potrzeba, warto zrobić kopię zapasową danych przed zmianami.
Struktura baz danych1
Struktura baz danych
Struktura bazy danych to sposób organizacji i przechowywania danych w pamięci komputera. Składa się z elementów, takich jak:
Tabele;
Rekordy;
Pola;
Relacje;
Modyfikacja danych1
Modyfikacja danych
Modyfikacja danych w bazie danych to zmiana wartości, które są przechowywane w kolumnach tabeli. Możemy dodać, zmienić lub usunąć rekordy w tabeli. Modyfikacja danych w bazie danych może być potrzebna, jeśli chcemy zaktualizować, poprawić lub usunąć dane, które są nieprawidłowe, nieaktualne lub zbędne.
Przedstawione w tym materiale operacje wykonywane będą na prostej bazie danych (dane przechowywane będą w pojedynczej tabeli) w programie SQLiteStudio (wersja SQLiteStudio 3.3.3) dostępnym do pobrania na stronie https://sqlitestudio.pl.
Wprowadzanie danych
Wprowadzanie danych do bazy danych można realizować w różny sposób. Najłatwiejszym sposobem jest zaimportowanie (pobranie) danych z istniejących źródeł danych, bezpośrednio do tabel bazy danych. Dane mogą zostać zaimportowane na przykład z pliku z rozszerzeniem .csv. Plik powinien być wcześniej odpowiednio przygotowany, aby dane właściwie zostały wczytane. Pierwszy wiersz powinien zawierać nazwy pól odpowiadające nazwom kolumn w utworzonej tabeli w bazie danych, ponadto zgadzać powinien się również typ wprowadzanych danych.
1
Ćwiczenie 1
Zaimportuj do utworzonej przez siebie bazy danych informacje o filmach z pliku .csv. Plik z danymi możesz pobrać poniżej.
R1Mv9f4VdWvzC
W pliku znajduje się 38 wierszy. Pierwszy wiersz w pliku jest wierszem nagłówkowym, a dane w wierszach oddzielone są znakiem średnika. Plik zawiera informacje o filmach, w każdym wierszu znajdują się następujące dane:
Reżyser - pole tekstowe;
Tytuł - pole tekstowe;
Gatunek - pole tekstowe;
Data - pole typu data;
Ocena - pole numeryczne typu rzeczywistego.
Pamiętaj, że typy danych w tabeli powinny być zgodne z typami importowanych danych.
W razie problemów możesz skorzystać z gotowego pliku bazy danych zamieszczonego poniżej. Plik zawiera bazę danych składającą się z tabeli o typach pól zgodnych z podanymi w pliku z danymi.
RokPH2hwzV5mO
Przypomnij sobie informacje na temat tworzenia baz danych i tabel, nazywania kolumn i określania typów danych. Mając utworzoną tabelę z pięcioma kolumnami: Rezyser, Tytul, Gatunek i Data postępuj następująco:
Wyszukaj opcję Importuj do tabeli;
Wybierz pobrany z ćwiczenia plik .csv z bazą danych o filmach;
Określ typ źródła danych na plik CSV jeśli program nie zrobił tego domyślnie;
Pamiętaj, że pierwsza linia reprezentuje nazwy kolumn CSV;
Określ średnik jako separator pól;
W zakładce Dane, sprawdź czy dane zostały poprawnie zaimportowane.
Utworzona przez ciebie baza danych wraz z tabelą powinna prezentować się w podobny sposób jak na poniższym zrzucie ekranu.
RyjEeilTY8cTv
Z menu nad tabelą wybierz opcję Importu do tabeli. W nowym oknie określ tabelę do której chcesz zaimportować dane. Jeśli posiadasz tylko jedną tabelę, zostanie ona ustawiona domyślnie. Aby przejść dalej kliknij Next.
RpwEH1OecSV9l
Odnajdź pobrany wcześniej plik filmy_wybrane.csv (po pobraniu może mieć inną nazwą) i wybierz go jako źródło importowanych danych. Określ typ źródła na CSV jeśli program nie zrobił tego domyślnie. Reszta dostępnych opcji powinna być ustawiona tak jak na poniższym zrzucie ekranu. Zaznacz Pierwsza linia reprezentuje nazwy kolumn CSV oraz ustaw Separator pól na ; (średnik). Kliknij Finish, aby zaimportować dane.
RTXJHcysmzYGQ
Aby zobaczyć zaimportowane dane, przejdź do zakładki Dane która znajduje się nad paskiem narzędzi nad tabelą. Efekt końcowy w Widoku Siatki powinien prezentować się tak jak na poniższym zrzucie ekranu.
R16tVdC6Ac5xN
Podstawowym sposobem komunikacji z bazą danych jest zapisanie zapytań w języku SQLJęzyk SQL (ang. Structured Query Language)języku SQL (ang. Structured Query Language). Język SQL jest wykorzystywany przez oprogramowanie instalowane na serwerach, komputerach, ale również do wykonywanych za pomocą przeglądarki internetowej modyfikacji danych i realizacji zapytań.
Język SQL (ang. Structured Query Language)1
Język SQL (ang. Structured Query Language)
Strukturalny język zapytań uniwersalnie stosowany w systemach bazodanowych do komunikowania się z bazą danych. Używany jest do tworzenia, modyfikowania i pobierania danych. Jest również podstawowym językiem programowania baz danych, pozwalającym na tworzenie i modyfikowanie obiektów bazy danych np. tabel.
W celu wprowadzania danych do tabeli bazy danych wykorzystuje się instrukcje języka SQL w postaci:
gdzie pole1, pole2, ...poleN - oznaczają pierwsze, drugie i kolejne pola w tabeli, a wartość1, wartość2, ...wartośćN oznaczają wartości, które zostaną zapisane w rekordzie w tych kolumnach (polach).
Chcąc dodać szczegółowe dane na temat filmu do tabeli Opis_filmu, komendy napisane w języku SQL będą miały następującą składnię:
Linia 1. INSERT INTO Opis podkreślnik filmu otwórz nawias okrągły Rezyser przecinek Tytul przecinek Gatunek przecinek Data przecinek Ocena zamknij nawias okrągły VALUES otwórz nawias okrągły apostrof Jan Jakub Kolski apostrof przecinek ‘Serce przecinek Serduszko’ przecinek ‘Dramat’ przecinek ‘2014‑11‑21’ przecinek 5 kropka 6 zamknij nawias okrągły średnik.
Linia 2. INSERT INTO Opis podkreślnik filmu VALUES otwórz nawias okrągły ‘Luc Besson apostrof przecinek ‘Leon zawodowiec’ przecinek ‘Dramat’ przecinek ‘1994‑09‑14’ przecinek 8 kropka 2 zamknij nawias okrągły średnik.
Przedstawione powyżej instrukcje w języku SQL umożliwiają dodanie kolejnych dwóch rekordów do tabeli Opis_filmu. Można zauważyć, że składnia tych instrukcji jest nieco inna. W pierwszej zastosowano pełną składnię polecenia INSERT, w drugiej zastosowano uproszczoną składnię bez podawania wszystkich kolumn. W drugim przypadku, jeśli składnia będzie poprawna to dane zostaną wstawione automatycznie do kolejnych kolumn.
Dane wprowadzane są do tabeli poprzez dodanie jednego rekordu. Dodawanie wielu rekordów za pomocą języka SQL realizowane jest cyklicznie za pomocą polecenia INSERT z różnymi argumentami. Komendy wpisywać możesz w edytorze SQL dostępnym w większości programów do baz danych.
2
Ćwiczenie 2
Do utworzonej bazy Filmy wprowadź rekordy zawierające dane o twoich ulubionych filmach.
Aby wprowadzić do posiadanej bazy nowe dane za pomocą edytora graficznego:
Wejdź w zakładkę Dane w tabeli, następnie włącz Widok Siatki;
Wybierz narzędzie Wstaw wiersz lub Wstaw wiele wierszy;
Pojawi się nowy wiersz z wartościami NULL;
Kliknij na wybrane pole dwa razy;
Wpisz nową wartość;
Uzupełnij w ten sposób wszystkie kolumny;
Kliknij przycisk Zatwierdź;
Aby wprowadzić do posiadanej bazy nowe dane za pomocą polecenia SQL:
Znajdź edytor SQL;
Użyj polecenia INSERT INTO do odpowiedniej tabeli i podaj wartości VALUES;
Dane kolejnych filmów możesz dodawać po przecinku w jednym poleceniu.
Pamiętaj o poprawnej składni języka SQL. Zwróć uwagę na pola tekstowe, których wartości należy ująć w apostrofy;
Kliknij Wykonaj Zapytanie i upewnij się czy nie wyskoczył komunikat o błędzie;
Sprawdź czy dane zostały wstawione do tabeli.
Będąc w zakładce Dane przejdź do Widoku siatki i wybierz narzędzie Wstaw wiersz. Pojawi się rekord z wartościami NULL.
R15MOgz51Gfgo
Klikając dwa razy na wybrane pole, uzupełnij wszystkie wartości.
RSN9GcrbOmq0O
Gdy skończysz, kliknij przycisk Zatwierdź.
RJ1ene3KmDzpI
Aby dodać nowy rekord za pomocą polecenia SQL, otwórz edytor SQL znajdujący się w górnym pasku nawigacyjnym nad narzędziami tabeli. U dołu programu pojawi się zakładka Edytor SQL 1. Poruszaj się między zakładkami, aby przechodzić z widoku tabeli do edytora.
R1dqW08O5Xg4E
W wyświetlonym edytorze wpisz komendę INSERT INTO, podaj nazwę tabeli, dodaj ewentualne nazwy kolumn i wpisz wartości tak jak w poniższym przykładzie. Dane kilku filmów możesz podać w jednym poleceniu oddzielając kolejne nawiasy z wartościami przecinkiem.
Linia 1. INSERT INTO Opis podkreślnik filmu otwórz nawias okrągły Rezyser przecinek Tytul przecinek Gatunek przecinek Data przecinek Ocena zamknij nawias okrągły VALUES otwórz nawias okrągły apostrof Jan Jakub Kolski apostrof przecinek apostrof Serce przecinek Serduszko apostrof przecinek apostrof Dramat apostrof przecinek apostrof 2014‑11‑21 apostrof przecinek 5 kropka 6 zamknij nawias okrągły przecinek otwórz nawias okrągły apostrof Luc Besson apostrof przecinek apostrof Leon zawodowiec apostrof przecinek apostrof Dramat apostrof przecinek apostrof 1994‑09‑14 apostrof przecinek 8 kropka 2 zamknij nawias okrągły średnik.
Kliknij przycisk Wykonaj Zapytanie w pasku narzędzi nad edytorem. Sprawdź w konsoli Status czy zapytanie zostało przetworzone poprawnie.
RJGOz2Jt3tHBm
Przejdź do zakładki Opis_filmu (Filmy) u dołu programu. Jeśli nie widzisz wprowadzonych przez siebie danych, mimo poprawnego wykonania polecenia, kliknij funkcję Odśwież dane w tabeli.
Rg08OOzPO8ARo
Modyfikacja danych
Kolejną operacją, jaką można wykonać na rekordach zapisanych w tabelach bazy danych, jest operacja modyfikacji danych. Oznacza ona zmianę zawartości pól w rekordach. Składnia polecenia w języku SQL jest następująca:
Linia 1. UPDATE nazwa podkreślnik tabeli.
Linia 2. SET pole1 znak równości wartość1 przecinek pole2 znak równości wartość2 kropka kropka kropka kropka przecinek poleN znak równości wartośćN.
Linia 3. WHERE otwórz nawias kwadratowy warunek zamknij nawias kwadratowy średnik.
W celu zdefiniowania warunku, który określi, w jakim rekordzie chcemy zmienić dane należy użyć klauzuli WHERE.
Uwaga!
Jeżeli w instrukcji UPDATE nie zostanie zdefiniowany warunek, to zmienione zostaną wartości we wszystkich rekordach tabeli.
Sprawdzimy, jak działa instrukcja UPDATE ... SET modyfikując wcześniej zapisany rekord z filmem o tytule Leon zawodowiec, zmieniając jego ocenę na 9.2.
Linia 1. UPDATE Opis podkreślnik filmu.
Linia 2. SET Ocena znak równości 9 kropka 2.
Linia 3. WHERE Tytul znak równości ’Leon zawodowiec’ średnik.
Po wykonaniu polecenia UPDATE zawartość tabeli Opis_filmu dla rekordu Tytul=’Leon zawodowiec’ w polu Ocena zostanie zmieniona.
1
Ćwiczenie 3
W utworzonej bazie Filmy zmień ocenę dwóch filmów wybraną metodą.
Aby zmienić wartość pola w swojej bazie danych za pomocą edytora graficznego:
Wejdź w zakładkę Dane w tabeli, następnie włącz Widok Siatki;
Wybierz pole z oceną dla wybranego filmu;
Kliknij na wybrany rekord dwa razy;
Wpisz nową wartość;
Kliknij przycisk Zatwierdź;
Aby zmienić wartość pola w swojej bazie danych za pomocą polecenia SQL:
Znajdź edytor SQL;
Użyj polecenia UPDATE do wybranej tabeli. Po słowie kluczowym SET podaj nazwę pola i jego nową wartość oraz warunek WHERE dla jakiego filmu chcesz zmienić wartości;
Pamiętaj o poprawnej składni języka SQL. Zwróć uwagę na pola tekstowe, których wartości należy ująć w apostrofy;
Kliknij Wykonaj Zapytanie i upewnij się czy nie wyskoczył komunikat o błędzie;
Wykonaj polecenie jeszcze raz dla innego filmu ze zmienionymi wartościami;
Sprawdź czy dane zostały wstawione do tabeli.
Będąc w zakładce Dane przejdź do Widoku siatki i wybierz pole, które chcesz edytować. Klikając dwa razy na wybrane pole, edytuj wartość.
RLJIt24a8Llxl
Gdy skończysz, kliknij przycisk Zatwierdź.
Rmw8oTrgyDYCG
Otwórz edytor SQL znajdujący się w górnym pasku nawigacyjnym nad narzędziami tabeli. W wyświetlonym edytorze wpisz komendę UPDATE i podaj nazwę tabeli. Po słowie kluczowym SET podaj nazwę pola i jego nową wartość oraz warunek WHERE dla jakiego filmu chcesz zmienić wartości.
Linia 1. UPDATE Opis podkreślnik filmu.
Linia 2. SET Ocena znak równości 6 kropka 9.
Linia 3. WHERE Tytul znak równości apostrof Serce przecinek Serduszko apostrof średnik.
Kliknij przycisk Wykonaj Zapytanie w pasku narzędzi nad edytorem.
R1RmyzZ3aZ3CZ
Przejdź do zakładki Opis_filmu (Filmy) u dołu programu. Sprawdź w konsoli Status czy zapytanie zostało przetworzone poprawnie. Jeśli nie widzisz zmienionych przez siebie danych, mimo poprawnego wykonania polecenia, kliknij funkcję Odśwież dane w tabeli.
RGOkLjkIoSttb
Wyszukiwanie informacji w bazie danych
Jedną z najczęściej wykonywanych operacji w bazach danych jest operacja wyszukiwania danych. Można ją wykonać, korzystając z interfejsu programu lub przy pomocy zapytań napisanych w języku SQL.
Operacja wyszukiwania rekordów spełniających określone kryteria była już realizowana przy okazji użycia poprzednich poleceń związanych z modyfikacją danych, gdzie za pomocą klauzuli WHERE zostały wybrane rekordy podlegające modyfikacji.
Wyszukiwanie rekordów w tabeli w interfejsie programu jest realizowane poprzez zastosowanie filtrowania danych w zakładce widoku tabeli lub widoku formularza. W pole wyszukiwania wprowadzany jest szukany ciąg znaków. W widoku tabeli pokazywane są rekordy spełniające kryterium filtrowania danych.
R1ZBNo8b1QTY2
Takie filtrowanie posiada oczywiście znaczne ograniczenia. Bez problemu można wyszukać zadane ciągi znaków, liczby, czy daty, ale w tym trybie przeszukiwane są jednocześnie wszystkie kolumny i szukając np. filmów z oceną 8, pojawią się również filmy mające liczbę 8 w swojej dacie. Nie zadziała również stawianie kryteriów typu większe, mniejsze lub równe i tym podobne. Szukając filmów z oceną większą niż 8, wpisując >8, nie dostaniemy żadnych wyników, chyba, że jakaś ocena zawiera ciąg znaków >8.
Instrukcją w języku SQL realizującą zapytania do bazy danych jest instrukcja SELECT. Składnia instrukcji jest następująca:
Linia 1. SELECT pole1 przecinek pole2 przecinek poleaN.
Linia 2. FROM nazwa podkreślnik tabeli.
Linia 3. WHERE otwórz nawias kwadratowy warunek zamknij nawias kwadratowy.
W instrukcji występują już znane elementy określające pola tabeli, nazwę tabeli oraz warunki wyszukiwania. Instrukcja SELECT ma znacznie większe możliwości niż proste filtrowanie dostępne w interfejsie użytkownika. Możemy wybrać, jakie pola z tabeli będą prezentowane w końcowym widoku, a także warunki wyboru rekordów mogą dotyczyć każdego pola.
Przykładowe zapytanie dotyczące ocen filmu dla Opis_filmu wyświetli wszystkie informacje o filmach, które mają ocenę większą niż 7. Kod polecenia będzie następujący:
Linia 1. SELECT Rezyser przecinek Tytul przecinek Gatunek przecinek Data przecinek Ocena.
Linia 2. FROM Opis podkreślnik filmu.
Linia 3. WHERE Ocena zamknij nawias ostrokątny 7 średnik.
W wyniku działania tego polecenia otrzymamy rekordy, które spełniają podany warunek. Wyniki mogą być zaprezentowane w widoku siatki lub formularza.
2
Ćwiczenie 4
W utworzonej bazie Filmy z zaimportowaną biblioteką filmów z Ćwiczenia 1 wyszukaj filmy z datą premiery między styczniem 2001 a grudniem 2006. Wyświetl tylko ich tytuł, datę premiery oraz ocenę. Plik z danymi możesz również pobrać poniżej.
RzUewm31IuxpL
Aby wyszukać odpowiednie dane w swojej bazie za pomocą polecenia SQL:
Otwórz edytor SQL;
Użyj polecenia SELECT wybierając odpowiednie pola: Tytul, Data, Ocena z tabeli FROM Opis_filmu oraz zapisując warunek WHERE jaki wybrane rekordy muszą spełniać;
Pamiętaj o poprawnej składni języka SQL. Zwróć uwagę na pola tekstowe, których wartości należy ująć w apostrofy;
Kliknij Wykonaj Zapytanie i upewnij się czy nie wyskoczył komunikat o błędzie;
Sprawdź, czy wyświetliły się poprawne dane.
Aby wyszukać rekordy za pomocą polecenia SQL, otwórz edytor SQL znajdujący się w górnym pasku nawigacyjnym nad narzędziami tabeli. W wyświetlonym edytorze wpisz komendę SELECT, podaj nazwy kolumn, które chcesz wyświetlić, nazwę tabeli oraz warunek WHERE dla jakich filmów chcesz wyświetlić wartości.
Linia 1. SELECT Tytul przecinek Data przecinek Ocena.
Linia 2. FROM Opis podkreślnik filmu.
Linia 3. WHERE Data zamknij nawias ostrokątny znak równości apostrof 2001 minus 01 minus 01 apostrof and Data otwórz nawias ostrokątny apostrof 2007 minus 01 minus 01 apostrof średnik.
Kliknij przycisk Wykonaj Zapytanie w pasku narzędzi nad edytorem. Sprawdź w konsoli Status czy zapytanie zostało przetworzone poprawnie. Wybrane dane wyświetlą się w tej samej zakładce co edytor SQL.
R1PUJrILOBhZJ
Usuwanie danych
Czasem zachodzi potrzeba usunięcia błędnych danych. Usunięcie danych polega na skasowaniu całego rekordu lub grupy rekordów w tabeli. Operacja usuwania danych może być realizowana za pomocą interfejsu programu w widoku tabeli lub widoku formularza.
Operację usuwania danych można również wykonać za pomocą języka SQL. Składnia polecenia jest następująca:
Linia 1. DELETE FROM nazwa podkreślnik tabeli.
Linia 2. WHERE otwórz nawias kwadratowy warunek zamknij nawias kwadratowy średnik.
Jak widać, składnia tego polecenia, oprócz wskazania tabeli, zawiera tylko klauzulę WHERE. Właściwe zdefiniowanie warunku umożliwi usunięcie odpowiedniego rekordu.
Uwaga!
Jeżeli w instrukcji DELETE nie zostanie zdefiniowany warunek, to zostaną usunięte wszystkie rekordy w tabeli.
Utwórzmy w edytorze SQL kod polecenia, które usunie rekord z tabeli Opis_filmu o wartości pola Tytul równej Terminator.
Linia 1. DELETE FROM Opis podkreślnik filmu.
Linia 2. WHERE Tytul znak równości ’Terminator’ średnik.
Po wprowadzeniu kodu do okna zapytań SQL i wykonaniu zapytania otrzymamy wynik w postaci nowej zawartości tabeli.
Ważne!
Użycie instrukcji DELETE musi być przeprowadzone bardzo ostrożnie, gdyż w większości baz danych kasowanie rekordów jest ostateczne. Nie będziemy mogli odzyskać usuniętych danych.
2
Ćwiczenie 5
W utworzonej bazie Filmy z zaimportowaną biblioteką filmów z Ćwiczenia 1 usuń wszystkie rekordy wybranego reżysera. Wybranym reżyserem, może być na przykład Steven Spielberg.Plik z danymi możesz również pobrać poniżej.
Rr7fB2pD9jegK
Aby usunąć rekord z posiadanej bazy danych za pomocą edytora graficznego:
Zaznacz wybrany rekord;
Z paska narzędzi u góry kliknij Usuń zaznaczony wiersz;
RxQaE9eyMMDv4
Następnie Zatwierdź wykonaną operację.
Skuteczne usuwanie tą metodą wymagałoby ręcznego wyszukania wszystkich filmów podanego reżysera i pojedyncze usunięcie każdego z nich. Dlatego, najpierw wyszukaj wszystkie rekordy których reżyserem jest Steven Spielberg, a następnie zaznacz wiele rekordów na raz.
Użyj narzędzia Filtruj dane znajdującego się nad wyświetloną tabelą po prawej stronie;
Rozwiń filtry i wybierz Pokaż filtr dla każdej kolumny;
Wpisz imię i nazwisko wybranego reżysera w odpowiedniej kolumnie;
Zastosuj filtr;
Zaznacz metodą przeciągania wszystkie rekordy z danym reżyserem;
Wybierz opcję Usuń zaznaczony wiersz, a następnie Zatwierdź operację.
Aby usunąć rekord z posiadanej bazy za pomocą polecenia SQL:
Otwórz edytor SQL;
Użyj polecenia DELETE FROM podając nazwę tabeli oraz warunek WHERE.
Pamiętaj o poprawnej składni języka SQL. Zwróć uwagę na pola tekstowe, których wartości należy ująć w apostrofy;
Kliknij Wykonaj Zapytanie i upewnij się czy nie wyskoczył komunikat o błędzie;
Sprawdź czy dane zostały usunięte z tabeli.
Użyj narzędzia Filtruj dane, z rozwijanej listy wybierz Pokaż filtr dla każdej kolumny.
R609n6OaN78hk
Nad kolumnami pojawią się pola filtrów do wpisania szukanych danych. W pierwszej kolumnie Rezyser wyszukaj Steven Spielberg.
R1tHJmCLa7QxU
Zaznacz wszystkie rekordy. Następnie użyj narzędzia Usuń zaznaczony wiersz.
Rlv6AHxJVxcHB
Użycie narzędzia Usuń zaznaczony wiersz spowoduje wyzerowanie wszystkich zaznaczonych pól. Po kliknięciu przycisku Zatwierdź, wszystkie rekordy zostaną na zawsze usunięte.
RG3yh2h2xOLih
Aby usunąć rekordy za pomocą polecenia SQL, otwórz edytor SQL znajdujący się w górnym pasku nawigacyjnym nad narzędziami tabeli. W wyświetlonym edytorze wpisz komendę DELETE FROM, podaj nazwę tabeli oraz warunek WHERE określający jakiego reżysera chcesz wybrać.
Linia 1. DELETE FROM Opis podkreślnik filmu.
Linia 2. WHERE Rezyser znak równości apostrof Steven Spielberg apostrof średnik.
Kliknij przycisk Wykonaj Zapytanie w pasku narzędzi nad edytorem. Sprawdź w konsoli Status czy zapytanie zostało przetworzone poprawnie.
RfzBdp19J8OhC
Przejdź do zakładki Opis_filmu (Filmy) u dołu programu. Wyszukaj za pomocą filtra Steven Spielberg wśród rekordów. Jeśli widzisz usunięte przez siebie dane, mimo poprawnego wykonania polecenia, kliknij funkcję Odśwież dane w tabeli.
Rn1PyrFsUol6k
Sortowanie danych w bazie danych
Dane w postaci rekordów są wprowadzane do tabel bazy danych w sposób nieuporządkowany. Najczęściej stosowanym sposobem uporządkowania prezentowanej struktury danych jest stosowanie sortowania rekordów z zastosowaniem określonych kryteriów. Przykładem sposobu sortowania może być wyświetlanie listy uczniów, gdzie nazwiska i imiona są uporządkowane alfabetycznie. W bazie danych operacja sortowania wyświetlanych danych może zostać wykonana za pomocą interfejsu użytkownika lub za pomocą poleceń języka SQL.
Realizacja sortowania danych za pomocą interfejsu użytkownika jest dostępna w programie SQLiteStudio w zakładce Dane dla Widoku Siatki. Należy wskazać kursorem myszy wybrane pole tabeli poprzez wskazanie nazwy pola w nagłówku tabeli i kliknięcie lewym przyciskiem myszki. Wskazana nazwa pola zmieni wygląd, a dane zostaną posortowane w kolejności alfabetycznej.
R1YkR74FLnprc
Uniwersalnym sposobem sortowania danych w bazach danych jest zastosowanie instrukcji języka SQL. Składnia instrukcji sortującej dane umożliwia ich sortowanie według wielu pól.
Linia 1. SELECT nazwa podkreślnik kolumny przecinek nazwa podkreślnik kolumny.
Linia 2. FROM nazwa podkreślnik tabeli.
Linia 3. ORDER BY nazwa podkreślnik kolumny przecinek nazwa podkreślnik kolumny ASC kreska pionowa DESC średnik.
Polecenie SELECT umożliwia dokonanie wyboru pól, które mają być prezentowane w widoku końcowym. Polecenie FROM określa tabelę, na której mamy wykonać operację sortowania danych. Poleceniem odpowiedzialnym za operację sortowanie jest instrukcja ORDER BY, której parametrami są nazwy pól oraz parametry określające rodzaj sortowania:
ASC –rosnąco (alfabetyczne)
DESC – malejąco.
W poniższym przykładzie zapytanie wybierze dwa pola z tabeli Opis_filmu, będą to pola Rezyser i Tytul. Rekordy zostaną uporządkowane rosnąco dla dwóch pól Rezyser oraz Tytul. Kod polecenia będzie następujący:
Linia 1. SELECT Rezyser przecinek Tytul.
Linia 2. FROM Opis podkreślnik filmu.
Linia 3. ORDER BY Rezyser przecinek Tytul ASC średnik.
Wynikiem działania tego polecenia są wszystkie rekordy z tabeli Opis_filmu uporządkowane rosnąco – w porządku alfabetycznym. Wyświetlone zostaną tylko pola Rezyser i Tytul. Wyniki mogą być zaprezentowane w widoku siatki lub formularza.
1
Ćwiczenie 6
W utworzonej bazie Filmy z zaimportowaną biblioteką filmów z Ćwiczenia 1 posortuj tabelę tytułów filmowych po gatunku. W obrębie jednego gatunku filmy powinny być posortowane od najlepiej do najgorzej ocenianych. Jeśli kilka filmów w jednym gatunku ma takie same oceny, tytuły uporządkuj alfabetycznie. Za pomocą polecenia SQL wykonaj takie samo sortowanie, ale wyświetl tylko tytuł i datę powstania filmu. Plik z danymi możesz również pobrać poniżej.
Rr7fB2pD9jegK
Aby posortować rekordy w swojej bazie danych za pomocą edytora graficznego:
Wejdź w zakładkę Dane w tabeli, następnie włącz Widok Siatki;
Kliknij prawym przyciskiem myszy na dowolną nazwę kolumny;
Wybierz opcję Zdefiniuj kolumny po których sortować;
Zaznacz Gatunek, Ocenę oraz Tytul;
Kierunek Gatunku i Tytułu ustaw na ASC, a Oceny na DESC;
Kliknij przycisk Ok.
Aby posortować rekordy w swojej bazie danych za pomocą polecenia SQL:
Otwórz edytor SQL;
Użyj poleceniaSELECTwybierając odpowiednie nazwy pól z tabeli oraz posortuj rekordy komendą ORDER BY;
Pamiętaj o poprawnej składni języka SQL. Zwróć uwagę na pola tekstowe, których wartości należy ująć w apostrofy;
Kliknij Wykonaj Zapytanie i upewnij się czy nie wyskoczył komunikat o błędzie;
Sprawdź, czy wyświetliły się poprawnie uporządkowane dane.
W zakładce Dane w tabeli, włącz Widok Siatki. Kliknij prawym przyciskiem myszy na dowolną nazwę kolumny i z menu kontekstowego wybierz opcję Zdefiniuj kolumny po których sortować. W nowo otwartym okienku, zaznacz kolumny Gatunek, Ocena oraz Tytul i ustaw ich Kierunek i kolejność tak jak na pokazanym poniżej zrzucie ekranu.
R1CUZutWNaFpz
Po kliknięciu Ok wyświetlony Widok siatki powinien wyglądać następująco:
RiNNKENhmhDP5
Aby posortować rekordy za pomocą polecenia SQL, otwórz edytor SQL znajdujący się w górnym pasku nawigacyjnym nad narzędziami tabeli. W wyświetlonym edytorze wpisz komendę SELECT, podaj nazwy kolumn, które chcesz wyświetlić oraz nazwę tabelę. Poleceniem ORDER BY posortuj odpowiednie kolumny według określonego kierunku - Gatunek i Tytul alfabetycznie (ASC), a Ocena od najlepszej do najgorszej (DESC).
Linia 1. SELECT Tytul przecinek Data.
Linia 2. FROM Opis podkreślnik filmu.
Linia 3. ORDER BY Gatunek ASC przecinek Ocena DESC przecinek Tytul ASC średnik.
Kliknij przycisk Wykonaj Zapytanie w pasku narzędzi nad edytorem. Sprawdź w konsoli Status czy zapytanie zostało przetworzone poprawnie. Wybrane dane wyświetlą się w tej samej zakładce co edytor SQL.
Ri9yNXzEU7hOF
Wykorzystaj poniższy dzienniczek do zapisania swoich notatek lub przemyśleń.