Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1LK3tpYHekKx1

Dom – czy każdy go ma?

Na ilustracji ruchoma grafika przedstawiająca wzgórza z narysowanymi oczami. Na czterech wzgórzach znajdują się pojedyncze domy. Z ich kominów unosi się dym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.
Polecenie 1

Stwórz zbiór skojarzeń do słowa „dom”. Zapisz rzeczowniki, przymiotniki i inne określenia tego, co przychodzi ci na myśl w związku z tym pojęciem, np. miejsce, przestrzeń, konkretne osoby, uczucia, wartości. Uzupełnij pola i umieść w dowolnym miejscu na rysunku.

RroMQucMeIRim
Zadanie polega na uzupełnieniu pól skojarzeniami ze słowem "dom" i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Stwórz zbiór skojarzeń do słowa „dom”. Zapisz rzeczowniki, przymiotniki i inne określenia tego, co przychodzi ci na myśl w związku z tym pojęciem, np. miejsce, przestrzeń, konkretne osoby.

RObzAoquv4WKT
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1
ROJ1qoQHs0jbQ
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrażeń do kategorii związanych ze znaczeniem wyrazu "dom".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z definicją słownikową wyrazu „dom” i wskaż różne znaczenia tego słowa.

dom

1. budynek, budowla służąca jako miejsce zamieszkania, jako siedziba instytucji, sklepów, zakładów pracy itp.,

2. mieszkanie, pomieszczenia mieszkalne; lokal, w którym się mieszka,

3. najbliższa rodzina zamieszkująca razem; mieszkanie razem z jego domownikami,

4. zajęcia i obowiązki domowe; gospodarstwo domowe,

5. dynastia, rodzina, ród,

6. nazwa jednej z wielu instytucji o różnym charakterze, zazwyczaj zajmującej oddzielny budynek; także: nazwa budynku, w którym mieści się taka instytucja; zakład, przedsiębiorstwo, siedziba.

R1DhR4hYe0G7P
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Wyjaśnij, czy wszyscy ludzie mają domy? Kto ich nie ma? Dlaczego?

R12RHgOhNma1p
Miejsce na notatkę
RKkA2yYLCXaty
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w odpowiednie miejsce na ilustracji nazwy budynku.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Podaj różne typy domów, jakie znasz.

R6yrJwNzegya7
Miejsce na notatkę
R8YhhXHPPquwJ
Nagranie audio tekstu wiersza "Dom Dziecka" autorstwa Ewy Lipskiej.
Dom DzieckaEwa Lipska
Ewa Lipska Dom Dziecka

Trzydzieści par pantofelków filcowych
z wyszytym na środku kwiatem tulipanu.
Trzydzieści fartuszków poplamionych sokiem
z czarnej porzeczki. Trzydzieści nieruchomych kotów
wyhaftowanych ściegiem płaskim.

Trzydzieści par wyciągniętych rączek
ale tylko po łyżki do zupy mlecznej.
Trzydzieści par oczu otwieranych we śnie
aby dojrzeć rodziców na wzgórzach cukierków.

Gdyby moja mamusia chciała
mogłaby być królową.
Ale musiała umrzeć
bo tatuś zmienił się w wilka.

Moja mamusia była chuda
i dlatego nie mogła mnie kochać.
Ale jak tylko będzie chuda mniej
to mnie kupi na zawsze.

Moja mamusia jest piękna. Mój tatuś jest silny.
Moja mamusia jest bogata. Mogłaby kupić
Amerykę Północną i złoto. A tatuś
potrafi strzelać z prawdziwego karabinu.

Trzydzieści par nóżek
stoi przed nieczynną zwrotnicązwrotnicazwrotnicą
i oczekuje na wjazd do
domu.

tIVz5VSJXn_00000_BIB_001 Źródło: Dom Dziecka, [w:] Ewa Lipska, Drugi zbiór wierszy, Kraków 1970, s. 37.
Ćwiczenie 4

Wysłuchaj uważnie wiersza Ewy Lipskiej pt. Dom Dziecka. Zwróć uwagę, ilu jest bohaterów w utworze i jak przedstawieni są w nim rodzice. Zapisz odpowiedź.

Rr24HMvpkXckx
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Przeczytaj lub wysłuchaj wiersza Ewy Lipskiej pt. „Dom dziecka”. Zwróć uwagę, ilu jest bohaterów w utworze i jak przedstawieni są w nim rodzice.

Ewa Lipska
„Dom Dziecka”

Trzydzieści par pantofelków filcowych
z wyszytym na środku kwiatem tulipanu.
Trzydzieści fartuszków poplamionych sokiem
z czarnej porzeczki. Trzydzieści nieruchomych kotów
wyhaftowanych ściegiem płaskim.

Trzydzieści par wyciągniętych rączek
ale tylko po łyżki do zupy mlecznej.
Trzydzieści par oczu otwieranych we śnie
aby dojrzeć rodziców na wzgórzach cukierków.

Gdyby moja mamusia chciała
mogłaby być królową.
Ale musiała umrzeć
bo tatuś zmienił się w wilka.

Moja mamusia była chuda
i dlatego nie mogła mnie kochać.
Ale jak tylko będzie chuda mniej
to mnie kupi na zawsze.

Moja mamusia jest piękna. Mój tatuś jest silny.
Moja mamusia jest bogata. Mogłaby kupić
Amerykę Północną i złoto. A tatuś
potrafi strzelać z prawdziwego karabinu.

Trzydzieści par nóżek
stoi przed nieczynną zwrotnicą
i oczekuje na wjazd do
domu.

RtCpN6iH3k3Ab
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Określ, jakie uczucia wywołuje w tobie ten wiersz.

R1949GcPUiqKg
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 5

Opisz bohaterów lirycznych wiersza. Kim są, jak wyglądają, jak są ubrani?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Przeczytaj lub wysłuchaj wiersza pt. Dom Dziecka i wyjaśnij, czego najbardziej brakuje mieszkańcom tego domu.

R15okajmWc4nL
Miejsce na notatkę
R8YhhXHPPquwJ
Nagranie audio tekstu wiersza "Dom Dziecka" autorstwa Ewy Lipskiej.
zwrotnica
Ewa Lipska1945.10.0820Kraków
RlGZua9KReoUK1
Źródło: Krzysztof Poboży, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ewa Lipska

– wybitna współczesna polska poetka, laureatka wielu międzynarodowych nagród literackich, związana z Krakowem i Wiedniem. Wydała m.in. tomiki: Przechowalnia ciemności, Białe truskawki, Drzazga, Miasteczko Świat. Jej utwory śpiewa m.in. Grzegorz Turnau.

R1NMsy7xd2ESY
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu nazwy środka stylistycznego występującego w podanym cytacie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RN5fOCV0JHwLj
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na połączeniu cytatów z wiersza z objaśnieniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
Rs9INEMcngxpb1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary epitetów i określających je rzeczowników.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1CC1CNryPVwF
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, w jaki sposób dzieci usprawiedliwiały działania rodziców, które doprowadziły do ich pobytu do Domu Dziecka. Podaj właściwe cytaty.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnią zwrotkę wiersza.

R1I0K2kAQajix
Miejsce na notatkę
RZiB5PDGwflcp
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Zwrotnicą nazywamy urządzenie, które pozwala przestawiać tory kolejowe czy tramwajowe. Dzięki niej pociąg może na rozwidleniu pojechać w różne strony.

R1BSHsHNLcwMp
Szyny kolejowe z widoczną zwrotnicą
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.
RJGmS5zIyWPIA
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Ułóż zdanie z wyrazem „zwrotnica”.

Rf3sHnLHpNbc5
Miejsce na notatkę
1
Polecenie 4

Prawa dzieci zostały ustanowione przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Tym, aby były one przestrzegane, zajmuje się w wielu krajach, także w Polsce, Rzecznik Praw Dziecka. Najmłodsi obywatele mają prawo, m.in. do akceptacji, rozmowy, opieki i bezpieczeństwa. Napisz list do Rzecznika Praw Dziecka w sprawie warunków, które panowały w opisanym w wierszu Domu Dziecka. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść