Moje miejsce w świecie
Kiedy rozwiązuje się testy? Podaj przykłady takich sytuacji.
Podaj zalety i wady rozwiązywania testów.
Przeczytaj wiersz Test Tadeusza ŚliwiakaTadeusza Śliwiaka. Określ, kim jest podmiot liryczny
w utworze.
TestPowiedziałem sześcioletniemu
narysuj dom
– narysował mrówkowiecmrówkowiec
Powiedziałem narysuj ptaka
– narysował samolot
Powiedziałem narysuj niedzielę
– narysował ogromny stadion
wypełniony po brzegi
A gdzie ty jesteś – spytałem
– tu – odpowiedział stawiając
jeszcze jedną kropkę
Tadeusz Śliwiak
„Test”
Powiedziałem sześcioletniemu/
narysuj dom/
– narysował mrówkowiec/
Powiedziałem narysuj ptaka/
– narysował samolot/
Powiedziałem narysuj niedzielę/
– narysował ogromny stadion/
wypełniony po brzegi/
A gdzie ty jesteś – spytałem/
– tu – odpowiedział stawiając/
jeszcze jedną kropkę//
Na podstawie wiersza ustal, kto i kogo prosi o narysowanie domu, ptaka i niedzieli. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.
Wymień, które rysunki pozwalają określić miejsce zamieszkania sześciolatka. Nazwij to miejsce.
Określ, jak sześciolatek spędza wolny czas.
Wyjaśnij, dlaczego chłopiec namalował siebie jako kropkę.
Rozważ, czy odpowiedzi chłopca i wykonane przez niego polecenia są poprawne czy błędne. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij, o czym świadczy wynik testu, o którym jest mowa w wierszu Tadeusza Śliwiaka. Sformułuj wniosek w imieniu badającej osoby.
Określ, od czego zależy wynik testu przedstawionego w wierszu.
Podaj przykłady osób, które mogłyby zupełnie inaczej wykonać polecenia
i odpowiedzieć na pytanie zawarte w teście.
Ustal, czy dziecko mieszkające na wsi narysowałoby podobne rysunki jak sześciolatek z wiersza. Zapisz swoją odpowiedź.
Wyobraź sobie, że wcielasz się w postacie żyjące w różnych miejscach i czasach. Nazwij odczucia i emocje, które mogłyby towarzyszyć dziecku mieszkającemu:
w epoce kamienia w grocie,
w średniowiecznym mieście otoczonym murami,
na polskiej wsi w drewnianej chacie w XIX wieku.
Wyobraź sobie, że wcielasz się w postacie żyjące w różnych miejscach i czasach. Nazwij odczucia i emocje, które mogłyby towarzyszyć dziecku mieszkającemu:
w epoce kamienia w grocie,
w średniowiecznym mieście otoczonym murami,
na polskiej wsi w drewnianej chacie w XIX wieku.
Zapoznaj się z przykładami wierszy: stychicznego, wolnego i białego, a następnie wykonaj ćwiczenie 13.
Dziwna rymowankaPewien żarłok nie nażarty
raz wygłodniał nie na żarty.
I wywiesił szyld na płocie
że ochotę ma na płocie.
Tutaj na brak ryb narzeka,
bo daleko rybna rzeka.
Więc się zgłosił pewien żebrak
i rzekł żarłokowi, że brak
płoci, karpi oraz śledzi,
ale rzeki pilnie śledzi,
i gdy tylko będzie w stanie
to o świcie z łóżka wstanie,
po czym ruszy na Pomorze
i w zdobyciu ryb pomoże…
Odtąd żarłok nas jedynie,
zamiast smacznych ryb je dynie.
Jerzy Ficowski
„Dziwna rymowanka”
Pewien żarłok nie nażarty/
raz wygłodniał nie na żarty./
I wywiesił szyld na płocie/
że ochotę ma na płocie./
Tutaj na brak ryb narzeka,/
bo daleko rybna rzeka./
Więc się zgłosił pewien żebrak/
i rzekł żarłokowi, że brak/
płoci, karpi oraz śledzi,/
ale rzeki pilnie śledzi,/
i gdy tylko będzie w stanie/
to o świcie z łóżka wstanie,/
po czym ruszy na Pomorze/
i w zdobyciu ryb pomoże…/
Odtąd żarłok nas jedynie,/
zamiast smacznych ryb je dynie.//
Czajnikzłapałem czajnik
na gorącym uczynku
kradł wodę
spytałem
dlaczego?
milczał
postawiłem go
w ogień
pytałem
dlaczego?
milczał
w końcu puścił paręherbatę
pili wszyscy
Zbigniew Rossa
„Czajnik”
złapałem czajnik/
na gorącym uczynku/
kradł wodę/
spytałem/
dlaczego?/
milczał/
postawiłem go/
w ogień/
pytałem/
dlaczego?/
milczał/
w końcu puścił parę/
herbatę/
pili wszyscy//
Moja poezjaniczego nie tłumaczy
niczego nie wyjaśnia
niczego się nie wyrzeka
nie ogarnia sobą całości
nie spełnia nadzieinie stwarza nowych reguł gry
nie bierze udziału w zabawie
ma miejsce zakreślone
które musi wypełnićjeśli nie jest mową ezoteryczną
jeśli nie mówi oryginalnie
jeśli nie zadziwia
widocznie tak trzebajest posłuszna własnej konieczności
własnym możliwościom
i ograniczeniom
przegrywa sama ze sobąnie wchodzi na miejsce innej
i nie może być przez nią zastąpiona
otwarta dla wszystkich
pozbawiona tajemnicyma wiele zadań
którym nigdy nie podoła
Tadeusz Różewicz
„Moja poezja”
niczego nie tłumaczy/
niczego nie wyjaśnia/
niczego się nie wyrzeka/
nie ogarnia sobą całości/
nie spełnia nadziei//
nie stwarza nowych reguł gry/
nie bierze udziału w zabawie/
ma miejsce zakreślone/
które musi wypełnić//
jeśli nie jest mową ezoteryczną/
jeśli nie mówi oryginalnie/
jeśli nie zadziwia/
widocznie tak trzeba//
jest posłuszna własnej konieczności/
własnym możliwościom/
i ograniczeniom/
przegrywa sama ze sobą//
nie wchodzi na miejsce innej/
i nie może być przez nią zastąpiona/
otwarta dla wszystkich/
pozbawiona tajemnicy//
ma wiele zadań/
którym nigdy nie podoła//
Określ, do jakich typów wiersza zalicza się utwór Test Tadeusza Śliwiaka.
Uzupełnij wiersz znakami interpunkcyjnymi.
Przepisz wiersz Tadeusza Śliwiaka do zeszytu lub zapisz go poniżej, wpisując znaki interpunkcyjne.
Ułóż pięć pytań na temat życia na wsi, które mogłyby stanowić polecenia do krzyżówki.
Rozwiąż test dotyczący wiersza Tadeusza Śliwiaka, wybierając właściwe dokończenie zdania. Możesz sprawdzić odpowiedź, naciskając przycisk 'Sprawdź' przy każdym pytaniu.
test