Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Oglądając filmy o czarach i magii lub czytając książki typu Harry Potter i kamień filozoficzny można dowiedzieć się, czym interesowali się alchemicy. Czy alchemia i chemia mają ze sobą coś wspólnego? Kim właściwie jest chemik? Czym się zajmuje? Czy chemia jest częścią życia każdego człowieka? Co chemia ma wspólnego z gotowaniem i sprzątaniem oraz z najnowszymi osiągnięciami medycznymi i technologicznymi?

RIYAEJCUntl8i
Joseph Wright (czyt. dżozef rajt) Alchemik, 1768 r.
Źródło: Joseph Wright, Stefi~commonswiki (http://commons.wikimedia.org), Derby Museum, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • sposoby właściwego korzystania z dostępnych produktów chemicznych;

  • metody prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz wykonywania prostych eksperymentów i interpretowania ich wyników.

Nauczysz się
  • oceniać znaczenie chemii w życiu codziennym;

  • podawać przykłady gałęzi przemysłu związanego z chemią;

  • wymieniać nazwiska znanych chemików i przedstawiać ich osiągnięcia;

  • opisywać znaczenie piktogramów ostrzegawczych, umieszczanych na etykietach środków stosowanych w twoim otoczeniu;

  • uzasadniać konieczność specjalnego oznakowania niebezpiecznych substancji chemicznych i ich mieszanin.

imhDLV279u_d5e202

1. Czym jest alchemia?

Początków chemii należy szukać w alchemiialchemiaalchemii, która była połączeniem mitów, religii i filozofii oraz prac eksperymentalnych z użyciem sprzętu laboratoryjnego.

Alchemia wywodzi się z praktyk kapłanów starożytnego Egiptu, którzy zajmowali się między innymi balsamowaniem i mumifikacją ciał zmarłych, a także produkcją barwników, maści oraz kosmetyków. W późniejszym okresie alchemicy poszukiwali kamienia filozoficznegokamień filozoficznykamienia filozoficznego, czyli substancji, która pozwala zamieniać metale w złoto. W swoich badaniach alchemicy często odwoływali się do magii. Starali się odkryć eliksir nieśmiertelności oraz środek leczący wszystkie choroby – panaceumpanaceumpanaceum. Rozkwit alchemii miał miejsce nie tylko w starożytnym Egipcie i w Europie, ale przede wszystkim w Chinach i Indiach. Azjatyccy alchemicy poszukiwali głównie recepty na nieśmiertelność.

Alchemia była praktyką przednaukową, opartą między innymi na obserwacjach przyrody. Oznacza to, że nie klasyfikujemy jej do żadnej ze znanych obecnie dziedzin nauki. Alchemia przekształciła się jednak (ewoluowała) w chemię, będącą dziedziną nauki przyrodniczej. Praktykowanie alchemii nie jest obecnie akceptowane przez środowiska naukowe.

Rw66CBMR1OfKl
Wybrane odwołania do alchemii w sztukach plastycznych. Od lewej kolejno: Alchemik Joseph Leopold Ratinckx (1860–1937); Dżabir Ibn Hajjan (Geber) na europejskim wizerunku z XV w.; Alchemik W. Fettes Douglas (1822–1891); Alchemik Cornelis Bega (1663 r.)
Źródło: Krzysztof Jaworski, Joseph Leopold Ratinckx (https://commons.wikimedia.org), William Fettes Douglas (https://commons.wikimedia.org), Codici Ashburnhamiani (https://commons.wikimedia.org), Cornelis Pietersz Bega (https://commons.wikimedia.org), domena publiczna.

W jaki sposób alchemicy opisywali eksperymenty?

Do opisu eksperymentów alchemicy stosowali kody, symbole oraz skomplikowane ilustracje smoków, wojowników i potworów. Przykładowo wąż pożerający własny ogon był symbolem wiedzy tajemnej i zmian nieustannie zachodzących w przyrodzie.

R1YLs0X0p8JNo
Rysunek przedstawiający etap gnicia hermetycznego – jeden z rysunków z serii Azoth Basiliusa Valentinesa. Rysunek smoka Ouroborosa z alchemicznego dzieła De Lapide Philosophico, opublikowanego w 1625 r. przez Lucasa Jennisa (smok zjadający swój ogon to antyczny symbol cykliczności natury). Rysunek Matthiasa Meriana pochodzący z alchemicznego dzieła Michaela Magiera (1617 r.) pt. Atalanta Fugiens
Źródło: Michael Maier (http://commons.wikimedia.org), Lucas Jennis (http://commons.wikimedia.org), zeevveez (https://www.flickr.com), Krzysztof Jaworski, domena publiczna.
R1GUErk97EstI
Chemiczne znaczenie wybranych symboli alchemicznych
Źródło: Andrew Bell, Chemistry: various alchemical symbols., dostępny w internecie: https://wellcomecollection.org/works/s5vs9bfr, domena publiczna.
Ciekawostka

W Pradze znajduje się słynna Złota Uliczka (cz. Zlatá ulička), której szerokość miejscami nie przekracza jednego metra. Ulica ta zabudowana jest szeregiem małych domków. Według podań to właśnie tutaj pracowali alchemicy i złotnicy cesarza Rudolfa II Habsburga (władcy Węgier, Austrii i Czech z XVI/XVII w.).

Cesarz Rudolf II Habsburg gościł na swym praskim dworze wielu alchemików, w tym Polaka Michała Sędziwoja, którego pracownia mieściła się w Zamku Królewskim na Wawelu, w wieży zwanej Kurzą Stopką. Według przekazów, Sędziwój podczas audiencji na Hradczanach, w obecności Rudolfa II i jego największych dostojników, zaprezentował swój najznamienitszy eksperyment: do tygla wrzucił kawałek ołowiu, który „zamienił się” w sztabkę złota. Chcąc osiągnąć zamierzony efekt, Sędziwój najprawdopodobniej posłużył się tyglem o podwójnym dnie bądź też powlekł sztabkę złota rtęcią tak, by odzyskała swoją złotą barwę dopiero po ogrzaniu w tyglu. Niemniej, Rudolf II upamiętnił to wydarzenie tablicą, na której nakazał wykuć napis: „Niechaj zrobi to ktokolwiek inny, co zrobił Sędziwój Polak”. Inny alchemik, Edward Kelley, który twierdził, że udało mu się odkryć kamień filozoficzny, miał mniej szczęścia – kiedy nie spełnił obietnicy i nie zaczął produkować złota, Rudolf II uwięził go w Białej Wieży, która znajduje się przy Złotej Uliczce.

Dla zainteresowanych
Polecenie 1

Wyszukaj w różnych źródłach informacje na temat działalności Michała Sędziwoja. Poszukując wspomnianych informacji, zwróć uwagę na „odkrycie” przez niego tlenu. Streść legendę, wg której miał on wpływ na przeniesienie stolicy z Krakowa do Warszawy.

R1BDRm4Us9mOy
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
imhDLV279u_d5e269

2. Czym zajmuje się chemia?

Nauki przyrodnicze zajmują się badaniem otaczającego nas świata. Jedną z nauk przyrodniczych jest chemiachemiachemia. Ogólny zarys badań, na których koncentruje się ta dziedzina nauki, przedstawiono na poniższym schemacie.

RJyEkbYxLNYYs
Czym zajmuje się chemia i chemicy? Podstawowe pytania, na które musi odpowiedzieć chemik w trakcie prowadzonych badań
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do nauk przyrodniczych, oprócz chemii, zalicza się także biologię, geografię i fizykę.

1
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, z czym kojarzy Ci się słowo chemia. Swoje przemyślenia przedstaw w formie mapy myśli. Narysuj mapę myśli w zeszycie lub skorzystaj z zamieszczonego poniżej kreatora, uzupełniając puste pola swoimi skojarzeniami ze słowem chemia. Poniższą mapę możesz rozbudować o dodatkowe pola.

R1dGNBHQYBg73
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Chemia
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz, z czym kojarzy Ci się słowo chemia. Pamiętaj, że w tym ćwiczeniu nie ma błędnych odpowiedzi.

R1A1hr8WzN5rR
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dla zainteresowanych

Na potrzeby realizacji tego materiału, przeprowadzono sondę uliczną dotyczącą skojarzeń ze słowami chemia oraz alchemia. Obejrzyj poniższy film, a dowiesz się, jak na ten temat wypowiadali się przypadkowi przechodnie.

R1YoJSV10euws
Film przedstawiający sondę uliczną, w którym kilku osobom zadano dwa pytania: Z czym kojarzy się Tobie słowo chemia? Czym zajmowali się alchemicy?

Chemia jest obecna niemal w każdej dziedzinie naszego życia. Wtedy, gdy zażywamy leki, gotujemy i spożywamy posiłki, wykonujemy badania medyczne czy dobieramy ubrania odpowiednie do danej pory roku lub uprawianej dziedziny sportu. Zastanów się, jak rozwój chemii wpłynął na codzienne życie każdego z nas.

Na poniższych grafikach interaktywnych przedstawiono wybrane przedmioty i materiały, do których wyprodukowania niezbędna była chemia, a właściwie znajomość odpowiednich praw i osiągnięć chemicznych. Zapoznaj się z tymi grafikami, a następnie wykonaj polecenie 3.

R1M5YCjICnRp3
Aplikacja interaktywna przedstawiająca rysunek łazienki oraz jej elementów, mających związek z chemią. Są to, od lewej: szkło w oknie i w lustrze; tworzywa sztuczne, z których wykonano wannę; kubek i szczoteczka do zębów; kosmetyki i środki czystości na wannie; stopy metali w armaturze i grzejnikach; związki chemiczne w szafce oraz tworzywa ceramiczne w umywalce. Elementy wyposażenia oznaczone są znakami zapytania, kliknięcie na nie powoduje odsłonięcie dymków z tekstem je opisującym.
Wybrane przedmioty codziennego użytku, do których produkcji niezbędna była znajomość praw chemicznych – część 1
Źródło: Dariusz Adryan, Michał Szymczak, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R9h5aAIjqivrF
Aplikacja interaktywna przedstawiająca rysunek mieszkania oraz jego elementów, mających związek z chemią. Są to, od lewej: ceramika w doniczce; stopy metali w kaloryferze; konserwanty i barwniki w jedzeniu na stole; farby i lakiery z plastikiem i szkłem w samochodzie za oknem; papier w kalendarzu na ścianie; guma w butach przy drzwiach; barwniki i sztuczne włókna w płaszczu na wieszaku i tworzywa sztuczne w plastikowym krześle.
Wybrane przedmioty codziennego użytku, do których produkcji niezbędna była znajomość praw chemicznych – część 2
Źródło: Dariusz Adryan, Michał Szymczak, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3

Znajdź w swoim otoczeniu przynajmniej dziesięć przedmiotów, których wyprodukowanie było możliwe dzięki osiągnięciom chemii. Napisz nazwy tych przedmiotów.

RWjPBrLsxQ029
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Chemia to nauka badająca właściwości substancji, a zwłaszcza zachodzące w nich przemiany. To nauka eksperymentalna, czyli oparta na obserwacjach, podobnie jak fizyka. Obie te dziedziny wiedzy należą do nauk przyrodniczych i stanowią ich podstawę. Wiadomości z chemii i fizyki są wykorzystywane do wyjaśniania zjawisk zachodzących w przyrodzie martwej i ożywionej. Podstawowa znajomość chemii jest bardzo ważna w życiu codziennym każdego człowieka, a wiedza chemiczna jest przydatna w wielu zawodach. Znajomość odpowiednich praw chemicznych oraz właściwości substancji jest niezbędna do wytwarzania większości produktów, których używamy na co dzień. Ponadto, również w naszych organizmach zachodzi szereg procesów chemicznych umożliwiających nam prawidłowe funkcjonowanie, a nawet życie. Do procesów tych zaliczamy m.in. oddychanie oraz trawienie. Trudno więc wyobrazić sobie, że można przeżyć dzień bez chemii.

Jakie gałęzie przemysłu są związane z chemią?

W poniższym materiale filmowym wymieniono wybrane gałęzie przemysłu, które związane są z chemią. Obejrzyj ten film, starając się zapamiętać jak najwięcej informacji. Następnie wykonaj polecenie 4.

R1YODy00t0oJR
W filmie lektor podaje przykłady zastosowań chemii w różnych gałęziach przemysłu takich jak: przemysł chemiczny, przemysł spożywczy, przemysł kosmetyczny, przemysł tworzyw sztucznych, przemysł środków piorących i myjących, przemysł farmaceutyczny, przemysł materiałów budowlanych, przemysł metalurgiczny, przemysł energetyczny.
1
11
Polecenie 4

Zapisz nazwy jak największej liczby gałęzi przemysłu związanego z chemią, które były wymienione w analizowanym przez Ciebie filmie. Swoją wypowiedź przedstaw za pomocą mapy myśli. Mapę narysuj w zeszycie lub skorzystaj z zamieszczonego poniżej kreatora, uzupełniając puste pola. Poniższą mapę możesz rozbudować o dodatkowe pola.

RkrzaeCMMokS3
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Chemia
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Zapisz nazwy jak największej liczby gałęzi przemysłu związanego z chemią, które były wymienione w analizowanym przez Ciebie filmie.

RBzD3d8fVSb6y
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Chemia to nauka badająca właściwości substancji, a zwłaszcza zachodzące w nich przemiany. To nauka eksperymentalna, czyli oparta na obserwacjach, podobnie jak fizyka. Obie te dziedziny wiedzy należą do nauk przyrodniczych i stanowią ich podstawę. Wiadomości z chemii i fizyki są wykorzystywane do wyjaśniania zjawisk, które zachodzą w przyrodzie martwej i ożywionej. Podstawowa znajomość chemii jest bardzo ważna w życiu codziennym każdego człowieka, a wiedza chemiczna jest przydatna w wielu zawodach.

imhDLV279u_d5e361

3. Zawód – chemik?

1
Polecenie 5

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, które ze znanych Ci zawodów związane są z chemią. Swoje przemyślenia przedstaw w formie mapy myśli. Narysuj mapę myśli w zeszycie lub skorzystaj z zamieszczonego poniżej kreatora, uzupełniając puste pola. Poniższą mapę możesz rozbudować o dodatkowe pola.

RXi3YAq2gnrEA
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Zawody, których wykonywanie związane jest z chemią
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, które ze znanych Ci zawodów związane są z chemią. Pamiętaj, że w tym ćwiczeniu nie ma błędnych odpowiedzi.

RlLw9e7okqb40
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dorobek chemii wykorzystują lekarze, pielęgniarze, dentyści, farmaceuci, fizjoterapeuci, lekarze weterynarii, inżynierowie, strażacy, policjanci, kierowcy ciężarówek, hydraulicy, malarze, fryzjerzy, kucharze, nauczyciele przedmiotów przyrodniczych… Ta lista może być długa. Czy w wymienionych przez Ciebie w poleceniu 5 zawodach, znalazł się również zawód chemik? Kim tak naprawdę jest chemik?

Dobrze wykształcony chemikchemikchemik jest człowiekiem o wszechstronnej wiedzy i umiejętnościach, rozumiejącym procesy zachodzące w przyrodzie. Absolwenci wydziałów chemicznych polskich uczelni są przygotowani do pracy w różnych instytucjach. Po studiach mogą znaleźć zatrudnienie w szkolnictwie, instytutach naukowo‑badawczych, laboratoriach analitycznych, przedsiębiorstwach chemicznych, a także w polskich i zagranicznych przedsiębiorstwach handlowych zajmujących się dystrybucją odczynników i sprzętu pomiarowego.

Polecenie 6

Na poniższym filmie przedstawiono pokrótce osiągnięcia wybranych znanych chemików. Zapoznaj się z nimi, a następnie dopasuj odpowiednie osiągnięcia do nazwisk wymienionych uczonych.

R1UIHxzWhRMje
W animacji przedstawiono zasługi chemików, m.in. Jędrzeja Śniadeckiego, Ludwika Pasteura, Alfreda Nobla, Dymitra Mendelejewa, Marii Skłodowskiej‑Curie, Ignacego Mościckiego, których odkrycia były przełomowe w dziedzinie chemii.
R1KkotGfUPgU7
Jędrzej Śniadecki Możliwe odpowiedzi: 1. Wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie i wąglikowi., 2. Odkrycie radu i polonu., 3. Opracowanie pierwszego polskiego podręcznika chemii., 4. Sklasyfikowanie ówcześnie znanych pierwiastków chemicznych i utworzenie z nich tablicy zwanej układem okresowym., 5. Wynalezienie dynamitu., 6. Opracowanie przemysłowej metody produkcji kwasu azotowego(V). Ludwik Pasteur Możliwe odpowiedzi: 1. Wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie i wąglikowi., 2. Odkrycie radu i polonu., 3. Opracowanie pierwszego polskiego podręcznika chemii., 4. Sklasyfikowanie ówcześnie znanych pierwiastków chemicznych i utworzenie z nich tablicy zwanej układem okresowym., 5. Wynalezienie dynamitu., 6. Opracowanie przemysłowej metody produkcji kwasu azotowego(V). Alfred Nobel Możliwe odpowiedzi: 1. Wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie i wąglikowi., 2. Odkrycie radu i polonu., 3. Opracowanie pierwszego polskiego podręcznika chemii., 4. Sklasyfikowanie ówcześnie znanych pierwiastków chemicznych i utworzenie z nich tablicy zwanej układem okresowym., 5. Wynalezienie dynamitu., 6. Opracowanie przemysłowej metody produkcji kwasu azotowego(V). Dymitr Mendelejew Możliwe odpowiedzi: 1. Wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie i wąglikowi., 2. Odkrycie radu i polonu., 3. Opracowanie pierwszego polskiego podręcznika chemii., 4. Sklasyfikowanie ówcześnie znanych pierwiastków chemicznych i utworzenie z nich tablicy zwanej układem okresowym., 5. Wynalezienie dynamitu., 6. Opracowanie przemysłowej metody produkcji kwasu azotowego(V). Maria Skłodowska-Curie Możliwe odpowiedzi: 1. Wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie i wąglikowi., 2. Odkrycie radu i polonu., 3. Opracowanie pierwszego polskiego podręcznika chemii., 4. Sklasyfikowanie ówcześnie znanych pierwiastków chemicznych i utworzenie z nich tablicy zwanej układem okresowym., 5. Wynalezienie dynamitu., 6. Opracowanie przemysłowej metody produkcji kwasu azotowego(V). Ignacy Mościcki Możliwe odpowiedzi: 1. Wynalezienie szczepionki przeciwko wściekliźnie i wąglikowi., 2. Odkrycie radu i polonu., 3. Opracowanie pierwszego polskiego podręcznika chemii., 4. Sklasyfikowanie ówcześnie znanych pierwiastków chemicznych i utworzenie z nich tablicy zwanej układem okresowym., 5. Wynalezienie dynamitu., 6. Opracowanie przemysłowej metody produkcji kwasu azotowego(V).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dla zainteresowanych

Korzystając z różnych źródeł informacji (np. Internetu lub książek), przygotuj krótką notatkę lub prezentację multimedialną dotyczącą znanych chemików oraz ich osiągnięć. W swojej prezentacji uwzględnij postacie, takie jak Tadeusz Reichstein i Roald Hoffman. Efekty swojej pracy zaprezentuj na forum klasy.

RO84YGRsYoUN7
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Warto uczyć się chemii, ponieważ pomaga zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki tej wiedzy możemy m.in. dowiedzieć się, jak działa płyn do rozmrażania szyb, środek do udrażniania rur, proszek do prania, proszek do pieczenia czy tabletka od bólu głowy. Znajomość chemii umożliwia przemyślany wybór produktów codziennego użytku.

Ciekawostka

Czasem do odkryć naukowych dochodzi się przypadkowo. Takim szczęściarzem był Ralph Wiley (czyt. ralf łajli), który w 1933 r. podczas studiów pracował w laboratorium jako osoba myjąca sprzęt szklany. Pewnego dnia, nie mogąc domyć kolby pokrytej z zewnątrz cienką warstwą półprzezroczystej, twardej substancji, dostrzegł, że ma ona ciekawe właściwości i zgłosił to swoim przełożonym. W ten sposób Ralph Wiley stał się znany jako odkrywca polichlorku winylidenu (PVDC), który obecnie znajduje zastosowanie do produkcji rur, lakierów antykorozyjnych, elementów aparatury chemicznej i tkanin tapicerskich.

Dla zainteresowanych

Anegdota − Chemik z przymrużeniem oka…
Chemik to osoba rozwijająca ogólną teorię ze wzorów wyprowadzonych z niewielką dokładnością z wątpliwych założeń, opartych na podejrzanych tabelach wyników, uzyskanych na podstawie niejednoznacznych eksperymentów, przeprowadzonych za pomocą niedokładnej aparatury, przez osoby o wątpliwej sprawności i mentalności.

Indeks górny Źródło: Chemistry in Action (nr 38/92), „Kurier Chemiczny” (nr 5/94) Indeks górny koniec

imhDLV279u_d5e424

4. Co to są piktogramy chemiczne?

Podczas sprzątania łazienki i kuchni zdarza się nam wykorzystywać między innymi środki do dezynfekcji, udrażniania rur, a także płyny do usuwania kamienia lub rdzy. Składnikami takich preparatów często są substancje, które – niewłaściwie użyte – mogą być groźne dla zdrowia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom mającym kontakt z takimi środkami, opracowano znaki i symbole ostrzegawcze – tak zwane piktogramypiktogrampiktogramy, informujące o zagrożeniach związanych z używaniem konkretnych substancji. Informacje te dają możliwość zastosowania odpowiednich środków ochrony ogólnej i osobistej, a także właściwego przygotowania miejsca pracy.

Obowiązujące od 2015 r. piktogramy ostrzegawcze mają kształt białych rombów (kwadratów) z czerwoną obwódką.

Polecenie 7

Na poniższej animacji omówiono piktogramy ostrzegawcze, stosowane do informowania o możliwych zagrożeniach, które płyną z użytkowania różnych substancji. Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj poniższe zadanie.

Rlp2aZpcAZo8n
W animacji omówiono piktogramy ostrzegawcze stosowane do informowania o możliwych zagrożeniach, płynących z użytkowania różnych substancji.
R1DlAJeCXNq1K
Do każdego z poniższych piktogramów chemicznych dopasuj odpowiadające mu znaczenie.
Źródło: epodręczniki.pl, domena publiczna.

Opisz wygląd oraz znaczenie trzech przedstawionych w powyższym filmie piktogramów.

REoxsqAy4SzvC
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Na poniższej grafice zestawiono rysunki piktogramów używanych do 2015 r. oraz odpowiadających im piktogramów używanych obecnie.

R1Of3k91cIuaL
Zestawienie piktogramów używanych do 2015 r. oraz odpowiadających im piktogramów używanych obecnie
Źródło: epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8

Odszukaj piktogramy chemiczne na etykietach używanych w Twoim domu środków chemicznych (np. preparatów do czyszczenia). Narysuj znalezione piktogramy w zeszycie i napisz, co oznaczają. Zastanów się, jakie zagrożenia mogą spowodować oznaczone w ten sposób preparaty.

R1H8eTKwJQwvh
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Napisz, jakie piktogramy mogą znajdować się na etykietach używanych w Twoim domu środków chemicznych (np. preparatów do czyszczenia). Zastanów się, jakie zagrożenia mogą spowodować oznaczone w ten sposób preparaty.

R1FHQEd518SRA
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czy piktogramy są potrzebne?

Doświadczenie 1

Aby ułatwić sobie odpowiedź na postawione wyżej pytanie, przeprowadź doświadczenie 1. Uwaga: Wykonaj je w rękawicach, fartuchu i okularach ochronnych, pod nadzorem osoby dorosłej.

R8r3zLWH50TWQ
Problem badawczy: Czy płyn do wybielania tkanin (lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący) działa niszcząco na białko jaja kurzego?. Hipoteza: Płyn do wybielania tkanin (i/lub płyn czyszcząco-dezynfekujący) powoduje zmiany w wyglądzie białka jaja kurzego. Co będzie potrzebne: preparat do wybielania tkanin (na bazie chloru) lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet (na bazie chloru); ugotowane białko jaja kurzego; szkiełko zegarkowe; bagietka laboratoryjna (pręcik). Instrukcja: 1. Uważnie przeczytaj informacje na opakowaniu wybranego płynu (bądź płynów). 2. Zanurz bagietkę w płynie. Zachowując szczególną ostrożność, nanieś kilka kropli płynu na kawałek białka jaja kurzego znajdującego się na szkiełku zegarkowym. 3. Badaną próbkę pozostaw na kilka minut.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem doświadczenia, a następnie odpowiedz na pytanie.

Problem badawczy:

Czy płyn do wybielania tkanin (lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący) działa niszcząco na białko jaja kurzego?

Hipoteza:

Płyn do wybielania tkanin (i/lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący) powodują zmiany w wyglądzie białka jaja kurzego.

Co było potrzebne:

  • preparat do wybielania tkanin (na bazie chloru) lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet (na bazie chloru);

  • ugotowane białko jaja kurzego;

  • szkiełko zegarkowe;

  • bagietka laboratoryjna (pręcik).

Przebieg doświadczenia:

Doświadczenie rozpoczęto od przygotowania koniecznych środków ochrony oraz zapoznania się z informacją na opakowaniu płynu. Umieszczone tam piktogramy oznaczały, że była to substancja drażniąca i niebezpieczna dla środowiska. Po otwarciu opakowania wydziela się nieprzyjemny, ostry zapach. W pierwszym kroku w płynie zanurzono bagietkę, a następnie, zachowując szczególną ostrożność, naniesiono kilka kropli płynu na kawałek białka jaja kurzego, które znajdowało się na szkiełku zegarkowym. Badaną próbkę pozostawiono na kilka minut. Zaobserwowano, że zmienia ono barwę z białej na ciemnożółtą.

Obserwacje: Na opakowaniu płynu czyszcząco‑dezynfekującego do toalet, znajdują się piktogramy oznaczające, że mamy do czynienia z substancją drażniącą i  niebezpieczną dla środowiska. Po otwarciu opakowania z płynem czyszcząco‑dezynfekującym wydziela się nieprzyjemny, ostry zapach. Po naniesieniu kilku kropel płynu na białko jaja obserwujemy, że zmienia ono barwę z białej na ciemnożółtą.

Wnioski: Postawiona hipoteza jest prawdziwa – płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet wywołuje widoczne zmiany w wyglądzie białka (a także jego strukturze). Używając tego typu środków, należy chronić oczy, skórę i odzież przed ich szkodliwym działaniem. Poprawna interpretacja piktogramu wskazującego na fakt, że pracujemy z substancją drażniącą, pozwoliła na odpowiednie przygotowanie środków ochrony osobistej.

1
Polecenie 9

Napisz obserwacje oraz wnioski do przeprowadzonego doświadczenia 1.

RKSS8YldQLls9
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 9

Napisz, jakie środki ochrony powinny zostać zastosowane podczas wykonywania doświadczenia.

R10INgb4Edv7O
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Prawidłowa interpretacja piktogramów umieszczonych na opakowaniach preparatów, z którymi mamy do czynienia na co dzień, a także na etykietach odczynników chemicznych w laboratorium, pozwala na odpowiednie przygotowanie się do wykonywania określonych czynności (np. dezynfekcji toalety) lub przeprowadzania doświadczeń.

Wspomniane „przygotowanie” to zarówno środki ochrony osobistej (np. okulary ochronne, rękawice), jak i odpowiednie przygotowanie miejsca pracy (np. usunięcie źródeł ognia). Dlatego też pamiętaj, aby przed użyciem (w szczególności nowych, nieznanych Ci wcześniej) preparatów i odczynników dokładnie czytać ich etykiety i interpretować zamieszczone na nich piktogramy. Wykorzystywane przez nas preparaty i odczynniki, które w czasie użytkowania mogą stanowić zagrożenie, oprócz omówionych już piktogramów, powinny mieć opracowane tak zwane karty charakterystyki.

5. Co to jest karta charakterystyki?

Aby zapewnić ochronę zdrowia ludzkiego oraz ochronę środowiska i ułatwić wymianę handlową pomiędzy krajami w ramach struktury Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), opracowano dla tych krajów (w tym także dla Polski) ujednolicone kryteria klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin pod nazwą Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (skrót GHS od Globally Harmonized System − Globalny System Zharmonizowany). System GHS zawiera zasady informowania o możliwych zagrożeniach powodowanych przez chemikalia oraz wymogi dotyczące oznakowania etykiet i kart charakterystyki substancji.Karta charakterystyki to dokument zawierający informacje o możliwych zagrożeniach związanych z użytkowaniem określonych środków chemicznych. Sporządza się ją dla substancji i mieszanin niebezpiecznych. Powinna ona być napisana prostym i zrozumiałym językiem oraz zawierać:16 obowiązkowych punktów, w tym:

  • wszystkie niezbędne dane dotyczące zagrożeń;

  • informacje dotyczące producenta, importera lub dystrybutora;

  • datę sporządzenia bądź aktualizacji karty.

SEKCJA 1: Identyfikacja substancji / mieszaniny i identyfikacja przedsiębiorstwa.

Zawartość sekcji:

  1. Identyfikator produktu.

  2. Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane.

  3. Dane dotyczące dostawcy karty charakterystyki.

  4. Numer telefonu alarmowego.

SEKCJA 2: Identyfikacja zagrożeń.

Zawartość sekcji:

  1. Klasyfikacja substancji lub mieszaniny.

  2. Elementy oznakowania.

  3. Inne zagrożenia.

SEKCJA 3: Skład / informacja o składnikach.

Zawartość sekcji:

  1. Substancje.

  2. Mieszaniny.

SEKCJA 4: Środki pierwszej pomocy.

Zawartość sekcji:

  1. Opis środków pierwszej pomocy.

  2. Najważniejsze ostre i opóźnione objawy oraz skutki kontaktu z substancją.

  3. Wskazania dotyczące wszelkiej natychmiastowej pomocy lekarskiej i szczególnego postępowania z poszkodowanym.

SEKCJA 5: Postępowanie w przypadku pożaru.

Zawartość sekcji:

  1. Środki gaśnicze.

  2. Szczególne zagrożenia związane z substancją lub mieszaniną.

  3. Informacje dla straży pożarnej.

SEKCJA 6: Postępowanie w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska.

Zawartość sekcji:

  1. Indywidualne środki ostrożności, wyposażenie ochronne i procedury w sytuacjach awaryjnych.

  2. Środki ostrożności w zakresie ochrony środowiska.

  3. Metody i materiały zapobiegające rozprzestrzenianiu się skażenia i służące do usuwania skażenia

  4. Odniesienia do innych sekcji.

SEKCJA 7: Postępowanie z substancjami i mieszaninami oraz ich magazynowanie.

Zawartość sekcji:

  1. Środki ostrożności dotyczące bezpiecznego postępowania.

  2. Warunki bezpiecznego magazynowania.

  3. Szczególne zastosowanie(a) końcowe.

SEKCJA 8: Kontrola narażenia / środki ochrony indywidualnej.

Zawartość sekcji:

  1. Parametry dotyczące kontroli.

  2. Kontrola narażenia.

SEKCJA 9: Właściwości fizyczne i chemiczne.

Zawartość sekcji:

  1. Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych.

  2. Inne informacje.

SEKCJA 10: Stabilność i reaktywność.

Zawartość sekcji:

  1. Reaktywność.

  2. Stabilność chemiczna.

  3. Możliwość występowania niebezpiecznych reakcji.

  4. Warunki, których należy unikać.

  5. Materiały niezgodne.

  6. Niebezpieczne produkty rozkładu.

SEKCJA 11: Informacje toksykologiczne.

Zawartość sekcji:

  1. Informacje dotyczące skutków toksykologicznych.

SEKCJA 12: Informacje ekologiczne.

Zawartość sekcji:

  1. Toksyczność.

  2. Trwałość i zdolność do rozkładu.

  3. Zdolność do bioakumulacji.

  4. Mobilność w glebie.

  5. Wyniki oceny właściwości PBTvPvB

  6. Inne szkodliwe skutki działania.

SEKCJA 13: Postępowanie z odpadami.

Zawartość sekcji:

  1. Metody unieszkodliwiania odpadów.

SEKCJA 14: Informacje dotyczące transportu.

Zawartość sekcji:

  1. Numer UN (numer ONZ).

  2. Prawidłowa nazwa przewozowa.

  3. Klasa(y) zagrożenia w transporcie.

  4. Grupa pakowania.

  5. Zagrożenia dla środowiska.

  6. Szczególne środki ostrożności dla użytkowników.

SEKCJA 15: Informacje dotyczące przepisów prawnych.

Zawartość sekcji:

  1. Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska specyficzne dla substancji lub mieszaniny.

  2. Ocena bezpieczeństwa chemicznego.

SEKCJA 16: Inne informacje.

Zawartość sekcji:
W tym miejscu może znaleźć się np. wykaz stosowanych w karcie charakterystyki skrótów wraz z ich objaśnieniem, a także spis odpowiednich przepisów prawnych dotyczących danego produktu.

Polecenie 10

Wyszukaj w Internecie przykładową kartę charakterystyki wodorotlenku sodu. Przeanalizuj jej zawartość pod kątem omówionej powyżej struktury karty charakterystyki. Zwróć uwagę na to, jakie dokładnie informacje dotyczące wodorotlenku sodu znajdują się w poszczególnych jej sekcjach.

R1IA76abAEumu
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 10

W karcie charakterystyki wodorotlenku sodu możemy znaleźć informację, że może on powodować korozję metali, a także poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu. Na podstawie wymienionych powyżej zagrożeń, zaznacz, jakie środki ostrożności powinno się podjąć, aby móc bezpiecznie używać tej substancji.

R1cq1bSOzB4Vt
Możliwe odpowiedzi: 1. należy założyć fartuch ochronny, 2. należy założyć okulary ochronne, 3. należy założyć gumowe rękawiczki, 4. należy założyć bawełniane rękawiczki, 5. należy pracować na blacie wykonanym z drewna
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
imhDLV279u_d5e548
Ciekawostka

Niektóre produkty, np. zabawki, są oznaczane symbolem CE. Skrót ten pochodzi od francuskich słów Conformité Européenne,co znaczy „zgodny z dyrektywami Unii Europejskiej”. Są one związane z zagadnieniami bezpieczeństwa użytkowania, ochrony zdrowia i ochrony środowiska, określają zagrożenia, które producent powinien wykryć i wyeliminować. Oznaczając swój wyrób znakiem CE, producent deklaruje, że spełnia on wszystkie wymagania określone w przepisach. Łudząco podobne do znaku CE jest oznakowanie rzeczy eksportowanych przez Chiny: China Export (CE), którego umieszczenie nie oznacza spełnienia wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa produktu.

R1dv99a5AyBGY
Oznaczenia produktów
Źródło: Dariusz Adryan, epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
imhDLV279u_d5e657

Podsumowanie

  • Chemia jest nie tylko przedmiotem szkolnym, jest obecna w każdej dziedzinie naszego życia. Ma długą i ciekawą historię.

  • Chemia to nauka zajmująca się badaniem składu i budowy substancji, ich przemianami oraz warunkami wpływającymi na szybkość tych przemian.

  • Piktogramy ostrzegawcze umieszcza się na opakowaniach preparatów zawierających substancje niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka.

  • Dla preparatów i odczynników, których użytkowanie związane jest z ewentualnymi zagrożeniami (fizycznymi, chemicznymi lub zagrożeniem dla środowiska) przygotowuje się odpowiednie karty charakterystyki.

Praca domowa
1
Polecenie 11.1

Wymień pięć przykładowych produktów wytwarzanych przez różne gałęzie przemysłu (np. przemysł kosmetyczny, petrochemiczny, tworzyw sztucznych) i uzasadnij, w jaki sposób przedmioty te są związane z chemią.

RSRvn1nX5rfsS
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 11.2

Odszukaj w internecie lub w prasie zdjęcia trzech osób, których praca związana jest bezpośrednio z chemią. Opisz ich ubiór służbowy oraz stosowane przez nich środki ochrony. Pracę przedstaw w formie plakatu na forum klasy.

R1T4m9e1isxwU
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Napisz, jakie znasz środki ochrony stosowane przez osoby pracujące bezpośrednio z substancjami toksycznymi.

RunHEnFDMi7Ak
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dowiedz się więcej

Praca domowa
Polecenie 12.1

Odszukaj w internecie aktualny ranking największych polskich firm związanych z branżą chemiczną. Sprawdź, z jakimi gałęziami przemysłu związane są te firmy i jakie produkty oferują.

R1cBQLuduBNJl
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastanów się, czy znasz polskie firmy związane z branżą chemiczną? Zapisz, z jakimi gałęziami przemysłu związane są te firmy i jakie produkty oferują.

Rm454MUt28sqv
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
imhDLV279u_d5e840

Słownik

alchemia
alchemia

(arab. al‑kimyā „kamień filozoficzny, alchemia”) dziedzina (nienaukowa) łącząca elementy naukowe (np. wiadomości z zakresu chemii i fizyki) i nienaukowe (np. praktyki magiczne, astrologię); badania alchemików koncentrowały się wokół prób odkrycia kamienia filozoficznego, panaceum oraz eliksiru nieśmiertelności; obecnie praktykowanie alchemii nie jest uznawane przez środowiska naukowe

chemia
chemia

(gr. chēmeía „magia”) nauka badająca naturę i właściwości substancji, a zwłaszcza przemiany zachodzące między nimi

chemik
chemik

specjalista w zakresie jednej z podstawowych nauk przyrodniczych, zajmującej się właściwościami i strukturą pierwiastków i związków chemicznych oraz ich przemianami

kamień filozoficzny
kamień filozoficzny

poszukiwana przez alchemików legendarna substancja, która miała zamieniać metale w złoto; obecnie jest symbolem bezskutecznego poszukiwania czegoś cennego

panaceum
panaceum

(gr. pialfanuάkappaepsiloniotaalfa panákeia, od pan „wszystko” i ákos „lekarstwo”) poszukiwany przez alchemików lek na wszystkie choroby; potocznie: lekarstwo

piktogram
piktogram

(łac. pictus „narysowany” i gr. gammarhoάmumualfa grámma „pismo”) znak graficzny (rysunek), który pełni funkcję informacyjną; piktogramami są np. znaki drogowe; w tym materiale omówiono grupę piktogramów – piktogramy chemiczne, które umieszczane są np. na opakowaniach niektórych produktów, jako informacja o rodzaju zagrożenia i skutkach, które może spowodować ich niewłaściwe użycie

przemysł chemiczny
przemysł chemiczny

jedna z gałęzi przemysłu przetwórczego, zajmująca się pozyskiwaniem i obróbką surowców; wyróżnia się: przemysł chemii organicznej (produkty wytwarzane są między innymi z węgla kamiennego, ropy naftowej i gazu ziemnego) i przemysł chemii nieorganicznej (produkty wytwarzane są między innymi z soli mineralnych i siarki)

imhDLV279u_d5e974

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1Si51YBrkPZx
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RfowZvgGlLTw9
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R8HTfUFDpk6Rv
Połącz wizerunki osób z ich osiągnięciami w dziedzinie nauk przyrodniczych.
Źródło: Aleksander Sleńdziński, Bogomołow.PL, Henri Manuel, Paul Nadar, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
RUA58sPI8r14v
Połącz nazwiska osób z ich osiągnięciami w dziedzinie nauk przyrodniczych. Opracowanie przemysłowej metody otrzymywania kwasu azotowego(V) Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwik Pasteur, 2. Ignacy Mościcki, 3. Jędrzej Śniadecki, 4. Maria Skłodowska-Curie Odkrycie procesu pasteryzacji i opracowanie szczepionki przeciw wściekliźnie i wąglikowi Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwik Pasteur, 2. Ignacy Mościcki, 3. Jędrzej Śniadecki, 4. Maria Skłodowska-Curie Opracowanie podstaw polskiej terminologii chemicznej oraz pierwszego polskiego podręcznika chemii Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwik Pasteur, 2. Ignacy Mościcki, 3. Jędrzej Śniadecki, 4. Maria Skłodowska-Curie Odkrycie radu i polonu Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwik Pasteur, 2. Ignacy Mościcki, 3. Jędrzej Śniadecki, 4. Maria Skłodowska-Curie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
21
Ćwiczenie 4

Zastanów się, w którym opakowaniu znajdują się środki niebezpieczne, wybuchowe, a w którym – żrące i łatwopalne, a następnie wstaw piktogramy w odpowiednie miejsca.

RRc8h2zsFqiV2
Aplikacja interaktywna, w której obszarem działań jest ilustracja przedstawiająca garaż. W obszarze tego garażu rozmaite pojemniki są wyróżnione słownymi opisami związanymi z nimi zagrożeń, takimi jak produkt niebezpieczny dla środowiska, środek łatwopalny, czy produkt pod ciśnieniem. Zadaniem wykonującego zadanie jest dopasować osiem znajdujących się nad ilustracją piktogramów ostrzegawczych do właściwych zagrożeń poprzez przeciągnięcie ich na właściwy opis. Wówczas dany piktogram zachowa się jak naklejka i pozostanie w danym miejscu. Po naklejeniu wszystkich naklejek ostrzegawczych wynik zadania można sprawdzić klikając przycisk Sprawdź w prawym górnym rogu okna aplikacji. Żaden z obecnych nad ilustracją piktogramów nie występuje więcej niż raz, a opisy zagrożeń się nie powtarzają.
Garaż
Źródło: Michał Szymczak, Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
RJZXY0jNGFEqi
Ćwiczenie 4
Pogrupuj produkty, na opakowaniach których można znaleźć piktogramy informujące o właściwościach: wybuchowych Możliwe odpowiedzi: 1. wybielacz, 2. lakier do włosów, 3. dezodorant w sprayu, 4. lakier do paznokci, 5. kret do udrażniania rur żrące Możliwe odpowiedzi: 1. wybielacz, 2. lakier do włosów, 3. dezodorant w sprayu, 4. lakier do paznokci, 5. kret do udrażniania rur
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Na etykiecie naklejonej na butelkę z pewną substancją chemiczną, znajdowały się przedstawione poniżej piktogramy.

RqDf0SN2u36Wz
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
R11a32vJd4oAZ
Spośród podanych poniżej zagrożeń wybierz i zaznacz wszystkie te, które wynikają bezpośrednio z zamieszczonych piktogramów i na które należy zwrócić uwagę podczas pracy z tą substancją. Możliwe odpowiedzi: 1. w butelce znajduje się niestabilny materiał wybuchowy;, 2. w butelce znajduje się substancja łatwopalna;, 3. w butelce znajduje się substancja utleniająca;, 4. analizowana substancja działa żrąco na skórę;, 5. analizowana substancja jest rakotwórcza;, 6. analizowana substancja stwarza zagrożenie dla środowiska wodnego;, 7. substancja znajdująca się w butelce może działać drażniąco na skórę i oczy.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5

Opisz, jakie piktogramy mogłyby znaleźć się na etykiecie płynu czyszcząco‑dezynfekującego do toalet.

R1IK5dka0pQDp
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Wstaw piktogramy w odpowiednie miejsca tabeli.

RJQmZHjJ3cyEH1
Aplikacja interaktywna zawierająca zadanie w formie tabeli o trzech wierszach i siedmiu kolumnach, analogicznej do tabeli zawierającej zestawienie starych i nowych piktogramów ostrzegawczych. Pierwsza kolumna od lewej zawiera opis zawartości kolejnych wierszy, z których pierwszy od góry to piktogramy ostrzegawcze starego typu, obowiązujące do 2015 roku, wiersz środkowy to opis rodzaju zagrożenia, a pola w wierszach dolnych przeznaczone są na piktogramy nowego typu. Pod tabelą znajduje się komplet sześciu piktogramów ostrzegawczych w nowych i starych wersjach. Łącznie dziesięć piktogramów, które należy poukładać we właściwych miejscach przeciągając je myszką do odpowiednich pól.
Źródło: Tomorrow sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R11cQgCE5O9M2
substancja szkodliwa Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień. substancja wybuchowa Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień. substancja toksyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień. substancja łatwopalna Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień. substancja uczulająca i rakotwórcza Możliwe odpowiedzi: 1. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wykrzyknik., 2. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia czaszkę i skrzyżowane piszczele., 3. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia popiersie człowieka z sześcioramienną gwiazdą koloru białego wypełnioną czarnymi kulkami nawiązującą do działania uczulającego na drogi oddechowe., 4. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia wybuchającą bombę., 5. Piktogram ma kształt białego rombu ustawionego na wierzchołku z czerwonym obramowaniem. Przedstawia płomień.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

W karcie charakterystyki pewnej substancji chemicznej znajdują się następujące informacje dotyczące rodzaju zagrożenia.

  1. Działa toksycznie po połknięciu, w kontakcie ze skórą lub w następstwie wdychania.

  2. Powoduje poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu.

  3. Podejrzewa się, że powoduje wady genetyczne.

  4. Może powodować uszkodzenie narządów poprzez długotrwałe lub  powtarzane narażenie.

  5. Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki

RjVlj1rrqsT8A
Spośród zamieszczonych poniżej piktogramów, wybierz i zaznacz wszystkie te, które powinny zostać umieszczone na pojemniku, w którym znajduje się analizowana substancja.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Zaznacz wszystkie właściwości substancji, przed którymi ostrzega piktogram w postaci czarnego wykrzyknika.

RMc1HxACA75G4
Możliwe odpowiedzi: 1. Jest ostro toksyczna., 2. Powoduje uczulenia i podrażnienia skóry, działa drażniąco na oczy., 3. Podrażnia układ oddechowy., 4. Działa odurzająco, wywołuje poczucie senności lub zawroty głowy., 5. Stanowi zagrożenie dla warstwy ozonowej., 6. Jest rakotwórcza., 7. Wpływa szkodliwie na płodność i nienarodzone dziecko., 8. Działa toksycznie na organizmy wodne., 9. Może powodować korozję metali., 10. Substancje i mieszaniny, które w kontakcie z wodą uwalniają gazy łatwopalne., 11. Powoduje mutacje.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
R18Wyw2aUBILQ
Do zamieszczonych poniżej piktogramów, dopasuj odpowiadające im znaczenia zapisane w języku angielskim.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
R13SOgPW9pwcH
Do zamieszczonych w poniższej tabeli opisów piktogramów, dopasuj odpowiadające im znaczenia zapisane w języku angielskim.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Encyklopedia PWN.

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera  A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

bg‑gray3

Notatnik

RPmk6iSVfet5T
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.