Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ReTMF1eP4rO6a1

Jak jest jak…

Ruchoma grafika przedstawiająca wzgórza z narysowanymi oczami. Na czterech wzgórzach znajdują się pojedyncze domy. Z ich kominów unosi się dym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Paralaksa – bliskoludy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Paralaksa – bliskoludy.

Epitet, Rym oraz Wyrażenie Dźwiękonaśladowcze, czyli Onomatopeja, już ci się przedstawili. Pora poznać następnego członka rodziny środków stylistycznych. Często pomaga poetom, gdy opisują jakieś przedmioty, zjawiska lub postaci i chcą wskazać na ich podobieństwo do czegoś innego. Dowiedz się, kto to taki.

Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z animacją i wypisz pary wyrazów połączonych w porównaniu.

R18H3YVmtb3ta1
Na początku animacji pojawia się plansza z napisem: Porównanie w roli głównej. Potem trwa animacja, w której mim naśladuje wyglądem różne zwierzęta. Na końcu pojawia się plansza: czytał Krzysztof Kulesza. Realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego", lipiec 2015. Wykorzystane materiały na licencji CC cyberkineticfilms http://freesound.org.pl/people/Cyberkineticfilms/sounds/135434 harri http://freesound.org.pl/people/harri/sounds/12896 dobroide http://freesound.org.pl/people/dobroide/sounds/171119 exuberate http://freesound.org.pl/people/exuberate/sounds/254192
R1W0C3vL1IEvc
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Odpowiedz na poniższe pytania.

  • O jakich zwierzętach mówi Porównanie?

  • Dlaczego ulubionymi zwierzętami Porównania jest jak i kameleon? Wyjaśnij, jak rozumiesz ten żart językowy.

  • Jakich słów użyjesz, żeby utworzyć porównanie? Jakie to części mowy?

R1TQjs8QAavas
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Skonstruuj porównania, dopisz brakujące rzeczowniki – nazwy zwierząt.

  1. Skacze na drzewach jak...

  2. Powolny jak...

  3. Skrzeczy jak...

  4. Wierny jak...

  5. Głodny jak...

  6. Wyciąga szyję jak...

  7. Łagodny jak...

RruC8YLxBTQ1Z
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w puste pola własnych porównań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
REOyHVTsOjfeK
Porównanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EGrKsfImGXg
Chudy jak patyk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjW0wL5QlkzpA
Lekki jak piórko
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RcAeGlENnPTV4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi wyrazami tak, aby utworzyły rymy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

W poniższej zwrotce wiersza Igora Sikiryckiego Zoologiczny talent ktoś zamienił nazwy zwierząt. Przepisz wersy i wpisz właściwe wyrazy.

R6S7eqj2B9TS01
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi wyrazami tak, aby utworzyły logiczne porównania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

A teraz sprawdź, jak wiersz brzmi w oryginale. Słuchając, policz, ile zwierząt w nim występuje.

RuRi3UPxRG4Dn
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Przeczytaj lub posłuchaj poniższy wiersz i policz, ile zwierząt w nim występuje.

RSruHYPrpxyBl
Miejsce na notatkę
RPQUNAWLxCLcY
Nagranie audio tekstu wiersza „Zoologiczny talent” Igora Sikiryckiego.
Igor Sikirycki19851920

Igor Sikirycki

Pisarz, poeta, dziennikarz i spiker radiowy. Współpracował z łódzkim Teatrem Lalek „Arlekin” oraz z czasopismami dla dzieci: „Płomykiem” i „Płomyczkiem”. Przetłumaczył na język polski wiele baśni, m.in. „Konika Garbuska”. Aktywnie działał w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci i był kawalerem Orderu Uśmiechu.

Zoologiczny talentIgor Sikirycki
Igor Sikirycki Zoologiczny talent

Jacek odważny jest jak lew
i w wodzie czuje się jak ryba.
Jak jeleń biega pośród drzew,
a z trampoliny jak ptak śmiga.

Po płotach łazi niby kot,
jak czapla zręcznie ryby łowi,
a gdy zaśpiewa, gotów w lot
dorównać głosem słowikowi.

Nagrodę chłopcu za to dać
z pewnością byłoby już można,
gdyby nie pysznił się jak paw
i mniej uparty był od kozła.

zoo Źródło: Igor Sikirycki, Zoologiczny talent, [w:] tegoż, Kram z wierszykami, Łódź 1980, s. 34.

Igor Sikirycki „Zoologiczny talent”

Jacek odważny jest jak lew\

i w wodzie czuje się jak ryba.\

Jak jeleń biega pośród drzew,\

a z trampoliny jak ptak śmiga.\\

Po płotach łazi niby kot,\

jak czapla zręcznie ryby łowi,\

a gdy zaśpiewa, gotów w lot\

dorównać głosem słowikowi.\\

Nagrodę chłopcu za to dać\

z pewnością byłoby już można,\

gdyby nie pysznił się jak paw\

i mniej uparty był od kozła.\\

Ćwiczenie 7
RFMXytc4AvX8k
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiedzi "tak" lub "nie" w komórkach tabeli jako odpowiedzi na pytania zamieszczone w rubryce "pytanie".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Uzasadnij, że „Zoologiczny talent” jest wierszem. Swoją wypowiedź poprzyj przykładami.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Odpowiedz na pytania:

  • W jaki sposób poeta przedstawił cechy charakteru Jacka?

  • Czym ten opis różni się od języka, którego używacie na co dzień?

  • Jak myślisz, dlaczego Jacek został przedstawiony właśnie w taki sposób?

R7P9Bu74SzI3c
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10
RShckuXfT10cg1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu właściwymi słowami tak, aby powstała definicja porównania.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Zaznacz na fioletowo słowa, które pomogły ci rozpoznać w wierszu porównania.

R1MNrYv60y3fw
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu w tekście słów, które wprowadzają element porównania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R1eF1HKbcmI5U1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu zwrotów pisanych językiem poetyckim z ich potocznymi odpowiednikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
RtQy01a2TBZsN1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku poprawnych odpowiedzi, będących cechami bohatera wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Jak sądzisz, czy zwierzęta swoim zachowaniem upodabniają się do ludzi? A może jest na odwrót? Porozmawiaj o tym w klasie i zapisz wnioski poniżej lub w zeszycie.

R8uqs53Ya0nLc
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 14
RQ2pSCEAGewZW1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu antonimami do podanych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
R1LMPSdFfWxK4
Zadanie interaktywne polega na połączeniu cech ze zwierzętami charakteryzującymi się tymi cechami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Przygotuj, w tajemnicy przed innymi, opisy przydzielonych przez nauczyciela zwierząt. Możesz wykorzystać tylko epitety i porównania. Nie wolno ci użyć nazwy zwierzęcia ani imitować dźwięków przez niego wydawanych. Pozostali uczniowie zgadują, o jakie zwierzę chodzi.

RqkwUpTWkZg64
Miejsce na notatki ucznia
1
Polecenie 3

Opisz siebie za pomocą porównań. Użyj języka poetyckiego. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Ułóżcie wspólnie krótki wiersz. Pierwsza osoba w grupie wymyśla zdanie na swój temat. Musi ono zawierać porównanie, np. Jestem słodka niczym miód. Pozostałe osoby wymyślają zdania, które będą się z nim rymować. Gdy wszystkie osoby w danej grupie zdołają wymyślić zdanie do rymu ze zdaniem pierwszym, następna osoba w kolejności wymyśla nowe zdanie – i zabawa zaczyna się od nowa. Wygrywa ta grupa, która wymyśli najwięcej rymowanych zdań w ciągu pięciu minut.

R11ZrvqeoxP8v
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 16

Wyjaśnijcie, co oznaczają poniższe powiedzenia. Każda grupa pracuje z innym zwierzęciem: kotem, kurą, psem, owcą, koniem i myszą. Możecie korzystać ze słowników.

R1FbyqSfBmZ0c
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, co oznaczają poniższe powiedzenia związane z następującymi zwierzętami: kotem, kurą, psem, owcą, koniem i myszą.

  • Kot: drzeć z kimś koty, kocia muzyka, kupować kota w worku, latać jak kot z pęcherzem, kocie łby;

  • kura: pisać jak kura pazurem, chodzić spać z kurami, kura znosząca złote jajka, trafiło się jak ślepej kurze ziarno, kura domowa;

  • pies: pieskie życie, psia pogoda, psie pieniądze, schodzić na psy, wieszać na kimś psy;

  • owca: czarna owca, owczy pęd, chodzić jak błędna owca, łagodny jak baranek, liczyć barany;

  • koń: zjeść konia z kopytami, końskie zdrowie, znać się jak łyse konie, zrobić kogoś w konia, koń trojański;

  • mysz: być biednym jak mysz kościelna, trącić myszką, siedzieć jak mysz pod miotłą, pocić się jak mysz, bawić się w kotka i myszkę.

RRMFj0aKZPC56
Miejsce na notatkę