Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
RV8GCM8uS1EEI1
Ilustracja interaktywna 1. Zaokrąglanie liczb Zaokrąglając liczbę patrzymy na cyfrę, która stoi po jej prawej stronie. Jeśli po prawej stronie mamy cyfrę od 0 do <math4 wtedy zaokrąglamy do dołu, jeśli od 5 do 9 wtedy zaokrąglamy do góry. Przykładowo zaokrąglimy liczbę 1234 do liczby dziesiątek. Otrzymamy wówczas 1230., 2. Podzielność liczb Podzielność przez 2: na końcu liczby musi stać liczba parzysta. Podzielność przez 3: suma cyfr tworzących liczbę musi być podzielna przez 3. Podzielność przez 4: dwie ostatnie cyfry liczby, muszą tworzyć liczbę podzielną przez 4. Podzielność przez 5: na końcu liczby musi stać 0 lub 5. Podzielność przez 6: liczba musi być podzielna przez 23., 3. Działania na ułamkach zwykłych Dodawanie ułamków zwykłych polega na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Przykładowo:
13+25=1·53·5+2·35·3=515+615=1115 Odejmowanie ułamków zwykłych polega na odejmowaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Przykładowo:
45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310 Mnożenie ułamków zwykłych polega na wymnożeniu licznika razy licznik i mianownika razy mianownik. Przykładowo:
13·25=215 Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go razy pierwszy. Przykładowo:
45:215=45·152=6010=6, 4. Miara kątów Kąt ostry ma miarę większą niż 0° i mniejszą niż 90°.<\li> Kąt prosy ma miarę 90°. Kąt rozwarty ma miarę większą niż 90° i mniejsza niż 180°., 5. Rozwiązywanie równań Przykład:
5x-16=14
5x=14+16
5x=30 | :5
x=6, 6. Odległość punktu od prostej Odległość punktu od prostej to długość prostopadłego odcinka do prostej zaczynającego się w rozważanym punkcie i kończącego w punkcie przecięcia prostej z odcinkiem., 7. Ostrosłupy Ostrosłup do bryła, której podstawą jest dowolny wielokąt, a ścianami bocznymi trójkąty. Szczególną klasą ostrosłupów są ostrosłupy prawidłowe, których podstawą jest wielokąt foremny, a ścianami bocznymi są przystające trójkąty równoramienne. Przykładowo siatka ostrosłupa prawidłowego czworokątnego składa się z kwadratu i czterech trójkątów równoramiennych., 8. Oś liczbowa Oś liczbowa to prosta pozioma przypominająca linijkę. Odległość między dwoma kolejnymi liniami podziałowymi nazywamy odcinkiem jednostkowym. Każdemu punktowi zaznaczonemu na osi przyporządkowujemy liczbę, którą nazywamy współrzędną.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja interaktywna

  1. Zaokrąglanie liczb

Zaokrąglając liczbę patrzymy na cyfrę, która stoi po jej prawej stronie. Jeśli po prawej stronie mamy cyfrę od 0 do 4, wtedy zaokrąglamy do dołu, jeśli od 5 do 9, wtedy zaokrąglamy do góry. Przykładowo zaokrąglimy liczbę 1234 do liczby dziesiątek. Otrzymamy wówczas 1230.

  1. Podzielność liczb

  1. Podzielność przez 2: na końcu liczby musi stać liczba parzysta.

  2. Podzielność przez 3: suma cyfr tworzących liczbę musi być podzielna przez 3.

  3. Podzielność przez 4: dwie ostatnie cyfry liczby, muszą tworzyć liczbę podzielną przez 4.

  4. Podzielność przez 5: na końcu liczby musi stać 0 lub 5.

  5. Podzielność przez 6: liczba musi być podzielna przez 23

  1. Działania na ułamkach zwykłych

    1. Dodawanie ułamków zwykłych polega na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na dodawaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Przykładowo:
      13+25=1·53·5+2·35·3=515+615=1115

    2. Odejmowanie ułamków zwykłych polega  na sprowadzeniu ułamków do wspólnego mianownika, a następnie na odejmowaniu liczników do siebie w odpowiednio rozszerzonych ułamkach. Przykładowo:
      45-12=4·25·2-1·52·5=810-510=310

    3. Mnożenie ułamków zwykłych polega na wymnożeniu licznika razy licznik i mianownika razy mianownik. Przykładowo:
      13·25=215

    4. Dzielenie ułamków zwykłych polega na odwróceniu drugiego ułamka i pomnożeniu go razy pierwszy. Przykładowo:
      45:215=45·152=6010=6

  2. Miara kątów

  • Kąt ostry ma miarę większą niż 0° i mniejszą niż 90°.

  • Kąt prosty ma miarę 90°.

  • Kąt rozwarty ma miarę większą niż 90° i mniejszą niż 180°.

  1. Rozwiązywanie równań

Przykład:
5x-16=14
5x=14+16
5x=30 | :5
x=6

  1. Odległość punktu od prostej

Odległość punktu od prostej to długość prostopadłego odcinka do prostej zaczynającego się w rozważanym punkcie i kończącego w punkcie przecięcia prostej z odcinkiem.

  1. Ostrosłupy

Ostrosłup to bryła, której podstawą jest dowolny wielokąt, a ścianami bocznymi trójkąty. Szczególną klasą ostrosłupów są ostrosłupy prawidłowe, których podstawą jest wielokąt foremny, a ścianami bocznymi są przystające trójkąty równoramienne. Przykładowo siatka ostrosłupa prawidłowego czworokątnego składa się z kwadratu i czterech trójkątów równoramiennych.

  1. Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta pozioma przypominająca linijkę. Odległość między dwiema kolejnymi liniami podziałowymi nazywamy odcinkiem jednostkowym. Każdemu punktowi zaznaczonemu na osi przyporządkowujemy liczbę, którą nazywamy współrzędną.

1
Ćwiczenie 1

Na osi liczbowej zaznaczono punkty P, R, ST, jak na poniższym rysunku.

R1Qn0n5jggB6e1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZolSIa8jQYZP
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Współrzędna punktu S jest o  8 większa od współrzędnej punktu R ., 2. Suma współrzędnych punktów P T jest równa 50 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R187n1VJFClo31
Pewną oś liczbową podzielono siedmioma pionowymi kreskami tak, że odcinek jednostkowy ma długość 5. Jaka jest odległość między trzecią a szóstą pionową kreską? Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Odległość wynosi 15., 2. Odległość wynosi 25.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10l03fFrbgwb1
Ćwiczenie 2
Dokończ poniższe zdanie. Liczba 4500 jest zaokrągleniem do pełnych setek liczby Możliwe odpowiedzi: 1. 4439 , 2. 4548, 3. 4550 , 4. 4562
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RpxnWSWLhDvTb1
Ćwiczenie 3
Podziel liczbę 4908 przez 12 i do otrzymanego wyniku dodaj 9581. Jaką liczbę otrzymasz? Wybierz odpowiedź spośród podanych. Możliwe odpowiedzi: 1. 9630 , 2. 9980 , 3. 9990 , 4. 10090
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16oeiZEzMpXx2
Ćwiczenie 4
Które z podanych liczb spełniają poniższe kryteria podzielności? Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę, i wybierz prawidłową odpowiedź. Przez 9 podzielna jest liczba 1. 5475, 2. 2454, 3. 5725, 4. 2457.
Przez 35 podzielna jest liczba 1. 5475, 2. 2454, 3. 5725, 4. 2457.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIL7Ybtv9JWE92
Ćwiczenie 5
Ponumerowano cztery działania na liczbach 10-2, jak poniżej i obliczono ich wyniki.10·-2-10:2-10+2-10-2Rozstrzygnij, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeżeli ustawimy wyniki tych działań w kolejności rosnącej, to otrzymamy kolejność: iloczyn, suma, różnica, iloraz., 2. Różnica między największym wynikiem i najmniejszym wynikiem jest równa
15.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NM6w3C8F9Wa2
Ćwiczenie 6
Każdy z czterech uczniów szukał rozwinięcia dziesiętnego ułamka 411, a następnie zaokrąglał je do części dziesiątych. Spójrz na zapisy tych uczniów.
- Klaudia 411=0,36360,3
- Amelia 411=0,36660,4
- Krystian 411=0,30630,3
- Michał 411=0,36360,4
Która osoba wykonała zadanie niepoprawnie?
Wybierz odpowiedź spośród podanych. Możliwe odpowiedzi: 1. Klaudia, 2. Amelia, 3. Krystian, 4. Michał
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GSkccWSsmmq2
Ćwiczenie 7
Mama kupiła: 34 kg jabłek, 25 kg czereśni, 0,35 kg malin i 0,7 kg porzeczek. Które owoce ważyły najwięcej, a które najmniej?
Wybierz odpowiedź spośród podanych. Możliwe odpowiedzi: 1. najwięcej jabłka, a najmniej maliny, 2. najwięcej jabłka, a najmniej czereśnie, 3. najwięcej porzeczki, a najmniej maliny, 4. najwięcej porzeczki, a najmniej czereśnie
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MPmxOgNCwnY2
Ćwiczenie 8
Jakie wartości mają poniższe wyrażenia? Przeciągnij i upuść. Wartością wyrażenia 13·37+47 jest liczba 1. 57, 2. 2,25, 3. 0,09, 4. 13.
Wartością wyrażenia 4,5:10·0,2 jest liczba 1. 57, 2. 2,25, 3. 0,09, 4. 13.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9

Tabela przedstawia cennik biletów na basenie, na który uczęszcza Zosia.

Nazwa biletu

Cena

Bilet jednorazowy / Normalny 60 min

12 

Bilet jednorazowy / Ulgowy 60 min

10 

Bilet jednorazowy / Normalny 120 min

24 

Bilet jednorazowy / Ulgowy 120 min

20 

Bilet weekendowy / Normalny 60 min

13 

Bilet weekendowy / Ulgowy 60 min

11 

Bilet weekendowy / Normalny 120 min

24 

Bilet weekendowy / Ulgowy 120 min

20 

Dopłata po przekroczeniu czasu (za każdą minutę)

0,22 

RVoZsJPq3t6Da
Zosia poszła na basen w sobotę i kupiła 60 - minutowy bilet ulgowy. Przy wyjściu okazało się, że Zosia przekroczyła czas o kilka minut.
Jeżeli oznaczymy przez k kwotę, jaką Zosia zapłaciła za korzystania z basenu w tym dniu, a przez p liczbę minut, o jaką Zosia przekroczyła czas, to który z wzorów przedstawia zapłaconą przez Zosię kwotę?
Wybierz odpowiedź spośród podanych. Możliwe odpowiedzi: 1. k=10+0,22 p, 2. k=11+p+0,22, 3. k=11+0,22 p, 4. k=10+p+0,22
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10

Na podstawie poniższego rysunku odpowiedz na pytanie.

R1b6ufK4iVLmW1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RJydeKEx73EJo
Możliwe odpowiedzi: 1. 5,5, 2. 6 , 3. 6,5, 4. 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RU8WxvMKykZcV2
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Dwie proste ab przecinają się pod pewnym kątem. Między nimi znajduję się punkt P. Aby odczytać odległość punktu od prostej, musi zostać poprowadzony najpierw: Możliwe odpowiedzi: 1. prostopadły odcinek do prostej zaczynający się w punkcie P., 2. dowolny odcinek do prostej zaczynający się w punkcie P., 3. odcinek równoległy do prostej zaczynający się w punkcie P.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11

Zapoznaj się z poniższym rysunkiem.

Ru3Fbfe9Q3OHL
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RnRaxb2M1cemM
Ile kątów ostrych o rozwartych znajduje się w wielokącie? Przeciągnij i upuść. Liczba kątów ostrych w powyższym wielokącie to 1. 4, 2. 5, 3. 4, 4. 3, 5. 3, 6. 5.
Liczba kątów rozwartych w powyższym wielokącie 1. 4, 2. 5, 3. 4, 4. 3, 5. 3, 6. 5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REaOvh50NgOUa2
Wyobraź sobie wielokąt złożony z trapezu równoramiennego oraz dwóch kwadratów, gdzie jedna z krawędzi pierwszego kwadratu pokrywa się z krótsza podstawą trapezu a jedna z krawędzi drugiego kwadratu pokrywa się dłuższą podstawą trapezu. Przeciągnij i upuść poprawne odpowiedzi na podane pytanie. Ile wierzchołków ma podana figura? 1. 1, 2. 6, 3. 5, 4. 2, 5. 0, 6. 8, 7. 4
Ile kątów prostych ma podana figura? 1. 1, 2. 6, 3. 5, 4. 2, 5. 0, 6. 8, 7. 4
Ile kątów ostrych ma podana figura? 1. 1, 2. 6, 3. 5, 4. 2, 5. 0, 6. 8, 7. 4
Ile kątów rozwartych ma podana figura? 1. 1, 2. 6, 3. 5, 4. 2, 5. 0, 6. 8, 7. 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12

Który rysunek nie przedstawia siatki ostrosłupa?

RNfX4ouHOT7Z91
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GMVq6PuEiUp
Możliwe odpowiedzi: 1. A , 2. B , 3. C , 4. D
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Mf90NTSXOOR3
Połącz dwie informacje, tak aby tworzyły zdanie prawdziwe. ostrosłup składający się z pięciu ścian Możliwe odpowiedzi: 1. ma trzy ściany boczne, 2. ma sześć ścian, 3. ma w podstawie sześciokąt, 4. ma w podstawie pięciokąt, 5. ma w podstawie czworokąt siatka ostrosłupa, która posiada w podstawie trójkąt Możliwe odpowiedzi: 1. ma trzy ściany boczne, 2. ma sześć ścian, 3. ma w podstawie sześciokąt, 4. ma w podstawie pięciokąt, 5. ma w podstawie czworokąt ostrosłup, który posiada  7 wierzchołków Możliwe odpowiedzi: 1. ma trzy ściany boczne, 2. ma sześć ścian, 3. ma w podstawie sześciokąt, 4. ma w podstawie pięciokąt, 5. ma w podstawie czworokąt ostrosłup, które siatka przypomina pięcioramienną gwiazdę Możliwe odpowiedzi: 1. ma trzy ściany boczne, 2. ma sześć ścian, 3. ma w podstawie sześciokąt, 4. ma w podstawie pięciokąt, 5. ma w podstawie czworokąt ostrosłup, który posiada  10 krawędzi Możliwe odpowiedzi: 1. ma trzy ściany boczne, 2. ma sześć ścian, 3. ma w podstawie sześciokąt, 4. ma w podstawie pięciokąt, 5. ma w podstawie czworokąt
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bxceTPPZOOF3
Ćwiczenie 13
Rozwiąż równanie: 8x-25=19.
Wskaż poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. x=5,5, 2. x=0,75, 3. x=2, 4. x=5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRvcQb9LPJtJs3
Ćwiczenie 14
Babcia ugotowała dżem w dwóch garnkach. W jednym garnku jest 5,6 litra dżemu, a w drugim 7 litrów. Babcia przelewa dżem do słoików. Wykorzystała już 12 słoików o pojemności 750 mililitrów, zostały jej tylko mniejsze słoiki o pojemności 0,45 litra. Ile mniejszych słoików zapełni babcia dżemem? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 8, 2. 4, 3. 2, 4. 16
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rn8EvyLXHA8FK3
Ćwiczenie 15
Szymek i Bartek pojechali do szkoły rowerami. Szymek odległość 3 km przejechał w czasie 15 minut. Bartek jechał z dwukrotnie większą prędkością niż Szymek i przyjechał do szkoły w 10 minut. Ile kilometrów jest z domu Bartka do szkoły? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 2, 3. 3, 4. 6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.