Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVVGaNjTvUNRM
Na ilustracji obraz podzielony na dwie części. Po lewej stronie została ukazana scena ścięcia Jana Chrzciciela. Prorok klęczy. Głowa jest pochylona. Patrzy w dół. Jego ręce są złożone jak do modlitwy. Ma brązowe kręcone włosy i brodę w tym samym kolorze. Nad głową znajduje się żółta aureola. Jest ubrany w zielonkawą, poszarpaną tunikę przewiązaną sznurkiem. Przy nim stoi kat z brodą. Na głowie ma czarny hełm, na którym jest zawiązana kremowa przepaska. Ma na sobie zbroję i kremową tunikę. Przy biodrze jest pochwa. Nad głową w obu dłoniach trzyma miecz. Nad głowami mężczyzn znajduje się łuk. W tle jest widoczne kwadratowe wejście. Druga część obrazu po prawej stronie przedstawia Heroda i biesiadników stojących za stołem nakrytym białym obrusem oraz zastawionym naczyniami. Król ma brązowe włosy i kręconą brodę w tym kolorze. Jest ubrany w czerwoną szatę z białym kołnierzem i rękawami ozdobionymi białymi mankietami. W lewej ręce trzyma nóż, a prawą dotyka kołnierza. Patrzy w stronę tańczącej dziewczyny o złotych włosach upiętych z tyłu. Jest ubrana w jasnobrązową sukienkę z długim rękawem. Na stopach ma czarne trzewiki. Prawą rękę unosi do góry, a lewą dotyka biodra. Prawa noga jest uniesiona do góry i wyprostowana. Lewą stoi na podłodze. Patrzy na gości. Obok Heroda, po lewej stronie stoi magnat z krótkimi, kręconymi włosami o złotym kolorze. Jest ubrany w zieloną bluzkę, plisowaną pelerynę z szarą falbanką i jasne spodnie. Po prawej stronie króla stoi mężczyzna o siwych włosach z brodą. Na głowie ma niebieski kapelusz. Jest ubrany w złotą szatę. Obok niego znajduje się młodzieniec o brązowych włosach. Ma na sobie niebieską szatę. Obok niego stoi trzech młodzieńców. Mają jasnobrązowe, krótkie włosy. Są ubrani w czarne kaftany i czerwone kontusze z białą falbanką na dole oraz długie spodnie w tym samym kolorze. Z tyłu za młodzieńcami stoi młodzieniec o jasnobrązowych włosach w niebieskiej szacie. Po ich lewej stronie stoi kobieta o złotych upiętych włosach z tyłu. Ma na sobie zieloną sukienkę z długim rękawem. Ma założone ręce z przodu. W wejściu siedzi matka Salome. Ma na głowie biały czepiec. Jest ubrana w czerwoną sukienkę z długim rękawem. Na szyi ma wisiorek. Na jej kolanach leży głowa Jana Chrzciciela. Przed nią klęczy Salome. W rękach trzyma głowę proroka. Jest ubrana w jasnobrązową sukienkę z długim rękawem. Patrzy na matkę.

Miłosne zatracenie

Taniec Salome
Źródło: Maurycy Gottlieb, Benozzo Gozzolim, domena publiczna.

Kobieta fatalna (fr. femme fatalefemme fatalefemme fatale) – piękna uwodzicielka, doprowadzająca mężczyzn
do zguby, to postać niebywale popularna w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku. Twórcy, zafascynowani jej urokiem, często szukali inspiracji w Biblii, aby na nowo przedstawić losy kobiet ukazanych w Piśmie Świętym - Ewy, Dalili, Judyty czy Salome. To właśnie ta ostatnia stała się niekwestionowaną muzą artystów, którzy
pod jej wpływem snuli refleksje nad naturą miłości, zła, ludzkich namiętności i słabości.

Już wiesz

1) Przeczytaj fragment Ewangelii wg św. Marka (6,17‑29), dotyczący dziejów męczeńskiej śmierci Jana Chrzciciela.

R1Sv7Y0kjeGq7
Miejsce na notatki ucznia.

2) Przeczytaj dramat Oscara Wilde'aOscar WildeOscara Wilde'a zatytułowany Salome.

R1Sv7Y0kjeGq7
Miejsce na notatki ucznia.
JPOL_E3_E4_Preteksty

Salome

RVVGaNjTvUNRM
Taniec Salome
Źródło: Maurycy Gottlieb, Benozzo Gozzolim, domena publiczna.
Ćwiczenie 1.1

Streść historię, którą przeczytałeś w Ewangelii wg św. Marka.

R153a9flPrteW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.2

Omów, jak przedstawiono Salome, a jak – Jana Chrzciciela.

RCjJMccV4WHMo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1.3

Wyjaśnij, kto jest najważniejszą postacią w tej opowieści. Dlaczego?

RtQsrtJ7BBZX1
(Uzupełnij).
Polecenie 1.1

Zapoznaj się z treścią obrazu Taniec Salome autorstwa renesansowego malarza Benozza GozzolegoBenozzo GozzoliBenozza Gozzolego.

R9oTaoz2Ifxlg
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 2
R1VyViSHv9qO51
Umieść na obrazie imiona postaci obecnych na uczcie Heroda Antypasa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wymień imiona postaci obecnych na uczcie Heroda Antypaasa.

RKbegU39y0jBu
(Uzupełnij).
Polecenie 2.1

Określ, co w dziele Benozza szczególnie zwróciło twoją uwagę.

R1UDnkE35DXIr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.1

Oceń, czy obraz włoskiego artysty jest wierny przekazowi biblijnemu.

RPrD5jsh0Hrro
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3.2

Opisz postać i zachowanie Salome.

RGCDYsBLCzXt7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z treścią namalowanego w 1906 roku obrazu Franza von StuckaFranz von StuckFranza von Stucka Salome. Wyjaśnij, co zmieniło się w przedstawieniu tytułowej bohaterki.

RYF1GFCHAUo4x
Salome
Źródło: a. nn., Franz von Stuck, licencja: CC BY 3.0.
R17POMVRq9USn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, w jakim celu malarze przedstawiali Salome jako półnagą.

R1RsoRX5qvv1v
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Stwórz na nowo i napisz historię z Ewangelii wg św. Marka, inspirując się wizerunkiem córki Herodiady z obrazu Franza von Stucka.

RSYa7qCrLnZGK
(Uzupełnij).
Oscar Wilde
femme fatale
Benozzo Gozzoli
Franz von Stuck
j0000000F3B2v23_0000001Y
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Salome Jana Kasprowicza

Salome (1899) to utwór wchodzący w skład Hymnów Jana Kasprowicza. Poeta inspirował się biblijnym wątkiem męczeńskiej śmierci Jana Chrzciciela także w poemacie Chrystus (1890) oraz w dramacie Uczta Herodiady (1905).
Motyw Salome w literaturze światowej był też tematem cyklu jego wykładów wygłaszanych na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie.

Salome (fragmenty)Jan Kasprowicz
Jan Kasprowicz Salome (fragmenty)

O przyjdź!
O boski przyjdź proroku!
Salome ciebie woła z płomieniami w oku!
Na tę słoneczną miłości polanę,
pomiędzy żądz rozkwitłe czarodziejskie zioła
Salome cię woła!
O przyjdź!…
Salome, kłęby włosów rozwiawszy miedziane,
niby wieków pożaru krwawiące się łuny,
w złocistej harfy uderzyła struny
i śpiewa…
O przyjdź!…
O przyjdź, proroku blady!
Ogień żywy obleje twe liliowe skronie,
Ogień żywy na licućj0000000F3B2v23_000tp001licuć przygasłym zapłonie
od mych gorących warg!
[…]

W królewskiej komnacie
kazałam służebnicom rozesłać kobierce,
utkane z miękkiej wełny owiec z Galaaduj0000000F3B2v23_000tp002Galaadu;
majestat ciężkich kotar otula me łoże,
moje łabędzie puchy!…
Ach! jak się trwożę!
[…]

Kazałam się namaścić maściami wonnemi,
a uśmiech ubezwładniał me rozwarte usta
w przeczuciu nieznanej pieszczoty,
gdy Jezabel, ta płocha, ta dziewczyna pusta,
namaszczająca me łono
i mleczną szyję mą,
szeptała mi do duszy, żem ja winne grono,
najwyborniejsze z gron!
[…]
Ach! przyjdź!…
Na oceany
niewyczerpanych żądz
rzuć swoich żagli płótna
i płyń!…
Ach! przyjdź!…
[…]

Jak twe źrenice, choć umarłe, płoną!
O ty kochanku mój!
O mój jedyny kochanku!
Rozpalę w alabastrachj0000000F3B2v23_000tp003alabastrach kosztowne oleje,
otoczę światłościami jedwabniste łoże,
z nocy dzień biały stworzę!
Niech tych światłości zdrój
oblewa naszą miłość, by lśniła jak zorze
konającego dnia!…
[…]

[…] O słodki, o wybrany, o jeden jedyny,
o na złocistej położony misie
w czerwieni krwi najdroższej, krwi najkosztowniejszej!
Któż mnie, kochanku,
o srebrnym budzi poranku,
że mogę twoje blade rozcałować lice,
że mogę wyczesywać z włosów krew zakrzepłą?!
Że mogę tą źrenicą, z rozkoszy oślepłą,
spoglądać w twe źrenice –
jak twe źrenice, choć umarłe, płoną!
Że mogę twe powieki rozwierać palcami,
tą ręką, którą krew twa przekosztowna plami,
i patrzeć w twoje źrenice –
jak twe źrenice, choć umarłe, płoną!
Jak one płoną ogromnie!
O moje wy służebne! przyjaciółki moje!
Na oścież otwierajcie pałacu podwojej0000000F3B2v23_000tp004podwoje!
Rozsuńcie nad posłaniem oponęj0000000F3B2v23_000tp005oponę czerwoną!
Kochanek zbliża się do mnie!
Uderzcie w lutniej0000000F3B2v23_000tp006lutnie i harfy!
Zatańczcie! niech radosny korowód się złoży!
Przy mnie kochanek mój!
Przy mnie jest prorok boży!
W tym wirze,
w którym ach! wszystek świat wiruje ze mną,
krew cieknie z misy, cieknie strugą ciemną!
[…]

A ty, o królu Herodzie,
życia i śmierci barbarzyński królu:
w taniec przed tobą pójdzie wstyd dziewiczy,
tylko mi pozwól wziąć
głowę bożego proroka!…
A wy, służebne! przyjaciółki moje!
Słuchajcie dźwięków mej harfy!
Zedrzyjcie ze mnie te szarfy!
niech padnie ta droga powłoka,
niech barbarzyński król życia i śmierci
moim się ciałem upije!
Niech go powali ten taniec
zapamiętałych żywiołów!
Niech wie, że chociam z popiołów
i popiołami żyję,
przy mnie jest prorok boży,
przy mnie kochanek mój!
[…]

Miso wybrana! o miso ty złota!
wieczysta struno mej harfy!…
Ach przyjdź, proroku, przyjdź!…
[…]

j0000000F3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kasprowicz, Salome (fragmenty), [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1973, s. 167–168.
Ćwiczenie 5.1

Opisz sytuację, w której znajduje się bohaterka tekstu.

REDU6iV54Fd3c
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5.2

Określ, co niezwykłego dostrzegasz w zachowaniu Salome.

RP0m0VCkrV3nC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5.3

Opisz wygląd Salome i Jana Chrzciciela.

RX5cGuC3utlOE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega i jak została wyrażona tęsknota w wierszu.

R2excVVWLmkcu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj wszystkie epitety w tekście. Oceń ich poetyckie znaczenie i funkcjonalność w mówieniu o miłości.

RmeCGjv9X4BUj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Udowodnij, że poetycki obraz w cytowanym fragmencie wiersza łączy się z secesyjnym obrazowaniem.

O przyjdź!
O boski przyjdź proroku!
Salome ciebie woła z płomieniami w oku!
Na tę słoneczną miłości polanę,
pomiędzy żądz rozkwitłe czarodziejskie zioła
Salome cię woła!
O przyjdź!…
Salome, kłęby włosów rozwiawszy miedziane,
niby wieków pożaru krwawiące się łuny,
w złocistej harfy uderzyła struny
i śpiewa…
O przyjdź!…
O przyjdź, proroku blady!
Ogień żywy obleje twe liliowe skronie,
Ogień żywy na licućj0000000F3B2v23_000tp001licuć przygasłym zapłonie
od mych gorących warg!

j0000000F3B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kasprowicz, Salome (fragmenty), [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1973, s. 167–168.

RNMFQzaU44bms
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
Ri7lqq2nqAe591
Przyporządkuj określenia do właściwej postaci. SALOME Możliwe odpowiedzi: 1. liliowe skronie, 2. płomienie w oku, 3. umarłe źrenice, 4. miedziane włosy, 5. mleczna szyja, 6. blada twarz, 7. krew we włosach, 8. gorące wargi JAN CHRZCICIEL Możliwe odpowiedzi: 1. liliowe skronie, 2. płomienie w oku, 3. umarłe źrenice, 4. miedziane włosy, 5. mleczna szyja, 6. blada twarz, 7. krew we włosach, 8. gorące wargi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10.1

Nazwij i scharakteryzuj emocje, jakie rządzą córką Herodiady.

RQf2CASUtkMzB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10.2

Wyjaśnij, w jakich relacjach Salome pozostaje z Janem Chrzcicielem. Dlaczego?

R6IcrHUSDNnNw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10.3

Porównaj utwór Jana Kasprowicza z tekstem biblijnym. Jaką ewolucję literacką przeszła pasierbica Heroda Antypasa?

R1eTSWMF5wEsn
(Uzupełnij).
Polecenie 4.1

Nazwij emocje, jakie wywołuje w tobie ten utwór.

RFksKsGbfzJPp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10.4

Scharakteryzuj wiersz pod względem zastosowanych środków stylistycznych. Nazwij je, określ, jaką pełnią funkcję i podaj przykłady.

R1LpbcNTQhn1Y
(Uzupełnij).
j0000000F3B2v23_000tp001
j0000000F3B2v23_000tp002
j0000000F3B2v23_000tp003
j0000000F3B2v23_000tp004
j0000000F3B2v23_000tp005
j0000000F3B2v23_000tp006
JPOL_E3_E4_Konteksty

I wiem, że dłonie krew mi Twoja splami

Kazimiera Zawistowska19021870
R1DWMCqyCtiwv
Kazimiera Zawistowska
Źródło: Julo, domena publiczna.

Kazimiera Zawistowska

– poetka młodopolska. Zajmowała się tłumaczeniem wierszy francuskich i belgijskich symbolistów, między innymi Charles’a Baudelaire’aCharles BaudelaireCharles’a Baudelaire’a czy Maurice’a MaeterlinckaMaurice MaeterlinckMaurice’a Maeterlincka. Publikowała, bez większego uznania, w czasopismach literackich. Tematem jej wierszy bardzo często była nieszczęśliwa miłość. To dramatyczne uczucie stało się prawdopodobnie przyczyną samobójczej śmierci poetki. Zawistowska podobno strzeliła sobie prosto w serce.

Herodiada
Kazimiera Zawistowska Herodiada

Czy wiesz co rozkosz? Czy Cię nie poruszy
Szept bladych kwiatów w takie noce parne?
Pójdź!.. ja Ci włosy me rozplotę czarne,
Wężem pożądań wejdę do Twej duszy!

Płomiennym szeptem odemknę Twe uszy,
Podam Ci usta drżące i ofiarne,
I ust Tych ogniem ciało Twe ogarnę
Aż pieszczot moich fala Cię ogłuszy!...

Pójdź!... ja rozkoszą śćmięj0000000F3B2v23_000tp007śćmię Tobie Jehowęj0000000F3B2v23_000tp008Jehowę...
Zapomnisz, twarzą padłszy na me łono,
Pijąc źrenice me błyskawicowe...

Lecz pójdź!... bo czasem w oczach mi czerwono,
I z piekielnymi zmagam się widmami,
I wiem, że dłonie krew mi Twoja splami.

j0000000F3B2v23_00000_BIB_002 Źródło: Kazimiera Zawistowska, Herodiada, [w:] W kręgu Salome i Astarte. Młodopolskie wiersze miłosne, oprac. Ireneusz Sikora, Wrocław 1993, s. 51.
Ciekawostka

Mimo że wiersz nosi tytuł Herodiada, dotyczy Salome. Twórcy przełomu XIX i XX wieku używali niekiedy tych imion wymiennie.

Ćwiczenie 11.1

Scharakteryzuj podmiot liryczny w wierszu Kazimiery Zawistowskiej.

Rf31nqHbEOhQe
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11.2

Określ, do kogo podmiot liryczny się zwraca. Zacytuj odpowiednie fragmenty tekstu.

RvksSSNVsTFbC
(Uzupełnij).
Charles Baudelaire
Maurice Maeterlinck
Ćwiczenie 12.1
RewMSnySXiYW71
Wypisz z tekstu odpowiednie epitety określające cechy wyglądu bohaterki. włosy Tu uzupełnij usta Tu uzupełnij źrenice Tu uzupełnij
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12.2

Czy wygląd zewnętrzny Salome koresponduje z jej osobowością? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RCMbnics9tpgK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12.3

Wyjaśnij, co kieruje postępowaniem kobiety ukazanej w wierszu.

RAEuF27ZhLM20
(Uzupełnij).
Polecenie 5.1

Zinterpretuj metafory:

  • wąż pożądań;

  • płomienny szept;

  • ogień ust;

  • piekielne widma.

Wyjaśnij, jaką pełnią funkcję w wierszu.

Ułóż krótką historyjkę o dowolnym, codziennym zdarzeniu i zastosuj w niej te metafory. Pamiętaj o funkcjonalności tego zabiegu redakcyjnego.

R1VZxW9S4t8VJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12.4

Określ, jaki typ obrazowania dominuje w wierszu.

R1YBHh81qa5nh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12.5

Wyjaśnij, czy dostrzegasz coś wyjątkowego lub nowego w takim ujęciu uczucia między kobietą a mężczyzną. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RFlRBWdnAWT5s
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12.6

Udowodnij, że wiersz Kazimiery Zawistowskiej jest monologiem silnie nacechowanym emocjonalnie.

R1STKEH1HtzVg
(Uzupełnij).
j0000000F3B2v23_000tp007
j0000000F3B2v23_000tp008
JPOL_E3_E4_Preteksty

Femme fatale

Artyści, zafascynowani demonicznym pięknem i niewysłowionym okrucieństwem Salome, kreują w swych dziełach wizerunek istoty zimnej i bezdusznej, której nie sposób się oprzeć.
Femme fatale to również popularny temat światowego kina. Szczególnie charakterystyczne kreacje tego typu bohaterek pojawiały się w latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku w filmach gangsterskich i należących do gatunku film noirj0000000F3B2v23_000tp009film noir. Najsłynniejsze aktorki wcielające się w role kobiet fatalnych to m.in. Rita HayworthRita HayworthRita Hayworth, Ava GardnerAva GardnerAva Gardner czy polska gwiazda o międzynarodowej sławie – Pola NegriPola NegriPola Negri.

R1dmQ4Y1PpNY3
Kadr z filmu Dama z Szanghaju (1947) prezentujący Ritę Hayworth
Źródło: Columbia Pictures, domena publiczna.
R108d3sybEKuD
Kadr z filmu Zabójcy (1946) z Avą GardnerBurtem Lancasterem [czyt: bert lankaster]
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RVJHxiUnF7PW8
Portret Poli Negri
Źródło: Library of Congress, domena publiczna.
Dla zainteresowanych

Wyszukaj w dowolnym źródle i obejrzyj film Salome (1923), reż. Charles BryantCharles BryantCharles Bryant.

R17X1aNuEgPnK
Pawia suknia
Źródło: Aubrey Beardsley, Dmitry Rozhkov, domena publiczna.
R1KYsuyq78k3c
Oczy Heroda
Źródło: Aubrey Beardsley, Dmitry Rozhkov, domena publiczna.
Re3GSy4FO3Rbr
Klimaks
Źródło: Dmitry Rozhkov, Aubrey Beardsley, domena publiczna.
R8xza2UwpwvXD
Nagroda Tancerki
Źródło: Aubrey Beardsley, Dmitry Rozhkov, domena publiczna.

Jednym z najsłynniejszych utworów reinterpretujących dzieje biblijnej księżniczki jest Salome Oscara Wilde’a. Irlandzki twórca napisał tę jednoaktówkę w 1891 roku
po francusku. Trzy lata później została wydana wersja anglojęzyczna, wspaniale zilustrowana przez angielskiego rysownika Aubreya BeardsleyaAubrey BeardsleyAubreya Beardsleya.

Dramat Wilde’a szybko stał się inspiracją dla innych artystów, którzy opisywali, malowali czy filmowali dzieje pięknej córki Herodiady. Na szczególną uwagę zasługuje tu, pochodzący z 1923 roku, niemy film w reżyserii Charlesa BryantaAllą NazimovąAlla NazimovaAllą Nazimovą w roli głównej. Pełen wyrafinowanych kostiumów i oryginalnej scenografii, należy
 do prekursorskich filmów amerykańskiego kina artystycznego.

Postać Salome, w jej Beardsleyowskim ujęciu, przedostała się również do kultury popularnej, czego dowodem jest chociażby teledysk do piosenki Stand Inside Your Love amerykańskiego zespołu Smashing Pumpkins.

Polecenie 6

Obejrzyj  film Charlesa Bryanta zatytułowany Salome.

RQb69gRta8A4J
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Znajdź w dostępnych źródłach internetowych film Charlesa Bryanta zatytułowany Salome. Zapoznaj się z nim lub z jego opisem.

R1c8VzzInn2cw
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Opisz wrażenia, jakie wywarł na tobie film.

RlsNbbMukhq83
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Zastanów się i napisz, czy jest to film nowatorski. Zwróć uwagę na czas jego powstania.

RSxDmXhMcdRy1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Bryant przedstawił w wersji filmowej jednoaktówkę Oskara Wilde’a. Wyjaśnij, w jaki sposób irlandzki pisarz zmodyfikował przekaz biblijny dotyczący męczeńskiej śmierci Jana Chrzciciela.

RWgl8LugwOTWs
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Porównaj ujęcie dotyczące męczeńskiej śmierci Jana Chrzciciela z poznanymi wcześniej poetyckimi interpretacjami Jana Kasprowicza i Kazimiery Zawistowskiej. Omów podobieństwa i różnice.

R1UTPQL5OVncQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Określ, do którego fragmentu Salome Oscara Wilde’a nawiązuje każda z ilustracji Aubreya Berdsleya.

R19dAlQfMT7IC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Omów sposób ukazania każdej z postaci na ilustracjach Aubreya Berdsleya. Zwróć szczególną uwagę na tytułową bohaterkę.

R1NSLyBWVcvzl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wypisz elementy, które powtarzają się w pracach Aubreya Berdsleya, a następnie wyjaśnij ich symbolikę.

RkMkElN7TmDQA
(Uzupełnij).
j0000000F3B2v23_000tp009
Rita Hayworth
Ava Gardner
Pola Negri
Charles Bryant
Aubrey Beardsley
Alla Nazimova
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 9.1

Przygotuj ustną wypowiedź, w której przedstawisz ewolucję motywu Salome
(od opowieści biblijnej po teksty kultury XX wieku).

R1UEqVGjvnEog
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 18.1

Wyjaśnij, dlaczego motyw Salome uległ przemianie. Co szczególnie fascynowało artystów w postaci córki Herodiady?

R1CGzUOu03udr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Na podstawie poznanych na lekcji tekstów kultury wymień cechy kobiety fatalnej.

RQ3mx0umkZ9xs
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Wymień inne postacie (literackie, filmowe, historyczne itp.), które można określić mianem femmes fatales.

RCQxRsUzajAOD
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Napisz esej na temat: Salome – femme fatale w twórczości przełomu XIX i XX wieku. W pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej;

  • wiersza Salome Jana Kasprowicza;

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 500 wyrazów.

RJzAtUr91ly0G
(Uzupełnij).
RDdjks7ncGLht1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co Cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: Jan Kasprowicz, Salome, Herodiada, Biblia, femme fatale, kobieta fatalna, Jan Chrzciciel, hymn, Kazimiera Zawistowska, Aubrey Beardsley, film noir.

Rq7KgkF6B1xue
(Uzupełnij).