Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHxjoYDzWxCaZ
Fotografia przedstawia drewnianą listwę, na której ułożone są elementy czcionki drukarskiej z wypukłymi literami: W, e, g. Litery W i e ułożone są odwrotnie. Powyżej leży metalowa linijka. Wokół rozrzucone są elementy czcionki drukarskiej z wypukłymi literami. Tło jest białe.

Ukryte w słowach

Czcionka drukarska
Źródło: a. nn., domena publiczna.

W czym pisarz podobny jest do Stwórcy? Czy słowa mają moc tworzenia? Czy istnieją wyrazy, które pachną lub brzmią?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej lekcji. Zapraszam do poznania siły słów.

1
Polecenie 1

Dopisz po kilka skojarzeń do każdego z podanych wyrazów. Mogą to być określenia, nazwy lub czynności.

  • słońce

  • ziemia

  • morze

  • góry

  • pole

  • koniec

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1
R8CJPGjvYvxj31
Zadanie interaktywne polega na połączeniu związków frazeologicznych z ich objaśnieniami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RQnX92YGlytGk
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących synonimami słowa "pisać".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wysłuchaj nagrania wiersza Marcina Brykczyńskiego pt. 'Słowa'. Kim jest bohater liryczny wiersza? Opisz go w kilku zdaniach.

R1LFNUJqHkNyn
recytacja wiersza "Słowa" - nagranie audio
RLrqr9LH1C3Ue
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Napisz, kim jest podmiot liryczny wiersza M. Brykczyńskiego 'Słowa'.

RCDFKDP2H1Eff
Miejsce na notatkę
SłowaMarcin Brykczyński
Marcin Brykczyński Słowa

Na początku był papier, czysty, śnieżnobiały,
Potem zjawił się Pisarz z piórem doskonałym.
Zręcznie w papier wymierzył zaostrzonym końcem
I napisał leciutko pierwsze słowo: SŁOŃCE.
I zrobiło się jaśniej jakoś i weselej,
A on dalej wciąż pisał liter i słów wiele;
Słowo ZIEMIA, co pięknie zapachniało ziemią,
Słowo MORZE, gdzie fale w ciche noce drzemią,
Słowo GÓRY, gdzie rzeka źródło znaleźć może,
Słowo POLE, co w lecie tak się złoci zbożem,
Każde inne i to jest właśnie niepojęte,
Bo wszystkie napisane czarnym atramentem.
A on czernią na bieli pisał nowe słowa
I pod wieczór historia była już gotowa.
Więc przeczytał ją jeszcze, rozprostował dłonie
I na końcu napisał nowe słowo – KONIEC.
Schował pióro i zniknął, choć to dziwna sprawa,
Ale przedtem litery strzepnął do rękawa
I na białym papierze nic nie pozostało
Tak jak było, tak znowu czysto jest i biało.

j0000008GQB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Marcin Brykczyński, Słowa, [w:] tegoż, Czarno na białym, Warszawa 1988, s. 18–22.
1
Ćwiczenie 5

Przedstaw sytuację opisaną w wierszu  pt. 'Słowa'.

uzupełnij treść
R11EXvyHv5R5y
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu opisów do słów z wiersza.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Na podstawie poprzedniego ćwiczenia napisz, na jakie zmysły działają opisy poszczególnych elementów krajobrazu.

R1G0Y2TqxiTTd
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 2

Stwórz metaforyczne opisy poniższych słów. Zadbaj, aby działały na różne zmysły.

LAS
KSIĘŻYC
MIASTO
TĘCZA

RgQDvbT6JNuHS
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 8

Przeczytaj fragment 'Księgi Rodzaju' i opisz podobieństwa i różnice między biblijnym Bogiem Stwórcą a pisarzem z wiersza 'Słowa'.

Księga Rodzaju

1,1 Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. [...]
3 Wtedy Bóg rzekł: «Niechaj się stanie światłość!» I stała się światłość. [...]
6 A potem Bóg rzekł: «Niechaj powstanie sklepienie w środku wód i niechaj ono oddzieli jedne wody od drugich!» [...]
9 A potem Bóg rzekł: «Niechaj zbiorą się wody spod nieba w jedno miejsce i niech się ukaże powierzchnia sucha!»
10 Bóg nazwał tę suchą powierzchnię ziemią, a zbiorowisko wód nazwał morzem.
11 Rzekł: «Niechaj ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe rodzące na ziemi według swego gatunku owoce, w których są nasiona». I stało się tak. […]
14 A potem Bóg rzekł: «Niechaj powstaną ciała niebieskie, świecące na sklepieniu nieba, aby oddzielały dzień od nocy, aby wyznaczały pory roku, dni i lata;
15 aby były ciałami jaśniejącymi na sklepieniu nieba i aby świeciły nad ziemią». […] 
20 Potem Bóg rzekł: «Niechaj się zaroją wody od roju istot żywych, a ptactwo niechaj lata nad ziemią, pod sklepieniem nieba!» […] 
24 Potem Bóg rzekł: «Niechaj ziemia wyda istoty żywe różnego rodzaju: bydło, zwierzęta pełzające i dzikie zwierzęta według ich rodzajów!» I stało się tak. […] 
26 A wreszcie rzekł Bóg: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!» […]
2,2 A gdy Bóg ukończył w dniu szóstym swe dzieło, nad którym pracował, odpoczął dnia siódmego po całym swym trudzie, jaki podjął.
3 Wtedy Bóg pobłogosławił ów siódmy dzień i uczynił go świętym; w tym bowiem dniu odpoczął po całej swej pracy, którą wykonał, stwarzając.

biblia Źródło: Księga Rodzaju, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 1980, s. 24–25.
R17OtklWyAF8I
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 9

Łacińska sentencja „Finis coronat opus” oznacza 'Koniec wieńczy dzieło'.  Czy, twoim zdaniem, sentencja ta łączy się z treścią wiersza? Uzasadnij odpowiedź.

RoOSa3IOPFZsf
Miejsce na odpowiedź
RQm96nPjHkXTP
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących bohatera lirycznego w wierszu "Słowa"
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
RJhIQ81DcYN4g
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu przysłówkami z wiersza - działania oraz na wpisaniu efektów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RM469CzDT28VG
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu podanymi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R7x4LfJ7akrbk
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu wyrazów według wzoru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Stwórz własny obraz poetycki, wykorzystując wyrazy zawarte w poprzednim ćwiczeniu oraz wybrane przez siebie rzeczowniki podane poniżej.

Pamiętaj, że obraz poetycki to obrazek, scenka, świat stworzony w utworze i wyraźnie przedstawiony w danym fragmencie tak, żeby czytelnik mógł sobie wyobrazić jego wygląd. W tworzeniu obrazu poetyckiego wykorzystuje się środki stylistyczne, np. epitety, porównania, metafory.

Rzeczowniki: śnieg, niebo, kruk, jabłko.

Rmclo1Zhd6yMV
Miejsce na odpowiedź
1
Ćwiczenie 14

W wyrazach mogą 'ukrywać się' inne słowa. Utwórz jak najwięcej wyrazów z liter słowa KOBRA i zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść