Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wprowadzenie

Usługi to jeden z trzech głównych działów gospodarki narodowej (obok rolnictwa i przemysłu). Obejmuje on bardzo szeroki zakres działalności człowieka. Usługami są na przykład naprawy różnego rodzaju sprzętów, porady u lekarzy czy prawników, przewóz osób i towarów, handel i reklama, nadawanie programów telewizyjnych i radiowych, pilnowanie porządku przez policję, nauczanie w szkołach i wiele, wiele innych czynności, z którymi spotykamy się każdego dnia.

Rs1UNoQUgqvTW
Telepraca w call center
Źródło: Diana Varisova, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • definicję usług,

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, jaki jest podział usług.

  • Poznasz zmiany poziomu zatrudnienia w usługach.

  • Scharakteryzujesz przebieg rozwoju usług.

  • Omówisz strukturę usług w Polsce oraz jej zmiany.

  • Wskażesz przykłady największych firm usługowych w naszym kraju.

i7n2QQvHhm_d5e233

1. Rodzaje usług

Gospodarka narodowagospodarka narodowaGospodarka narodowa to całokształt działalności gospodarczej prowadzonej na terenie danego kraju. W wyniku tej działalności powstają różnorodne dobra materialne i niematerialne. Dotychczas poznaliśmy bliżej dwa główne działy gospodarki narodowej – rolnictwo i przemysł, – które wytwarzają dobra materialne, tzn. konkretne produkty. W przypadku usługusługiusług wynikiem ich świadczenia mogą być też dobra niematerialne, np. porada lekarska, przedstawienie w teatrze, nauka w szkole. Z tego względu dokonano ogólnego podziału usług na:

  • usługi materialne – np. handel, transport i łączność, hotelarstwo i gastronomia, naprawy i drobne rzemiosło (szklarstwo, krawiectwo, stolarstwo itp.) oraz inne usługi świadczone bezpośrednio na rzecz konsumentów;

  • usługi niematerialne – np. edukacja, ochrona zdrowia, opieka społeczna, działalność kulturalna, sportowa, administracyjna itp.

Do celów administracyjnych, podatkowych i statystycznych przyjęło się stosować szczegółowe klasyfikacje obejmujące wszystkie rodzaje prowadzonej działalności. Przykładem może być przedstawiona poniżej Polska Klasyfikacja Działalności PKD 2020. W tabeli podano tylko dwa pierwsze stopnie z sześciostopniowego podziału. Pełna klasyfikacja znajduje się w załączniku.

RJ9GXPGdTom3R

W załączniku znajduje się tabela z pełnym tekstem Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2020.

Załącznik
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plik DOCX o rozmiarze 167.74 KB w języku polskim
Podział gospodarki narodowej według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2020

Dział

Sekcja

ROLNICTWO

Sekcja A – Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo

PRZEMYSŁ

Sekcja B – Górnictwo i wydobywanie

Sekcja C – Przetwórstwo przemysłowe

Sekcja D – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych

Sekcja E – Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją

Sekcja F – Budownictwo

USŁUGI

Sekcja G – Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle

Sekcja H – Transport i gospodarka magazynowa

Sekcja I – Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi

Sekcja J – Informacja i komunikacja (IT, łączność)

Sekcja K – Działalność finansowa i ubezpieczeniowa

Sekcja L – Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości

Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna

Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca

Sekcja O – Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne

Sekcja P – Edukacja

Sekcja Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna

Sekcja R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją

Sekcja S – Pozostała działalność usługowa

Sekcja T – Gospodarstwa domowe zatrudniające pracowników; gospodarstwa domowe produkujące wyroby i świadczące usługi na własne potrzeby

Sekcja U – Organizacje i zespoły eksterytorialne

Powyższa klasyfikacja pokazuje, jak bardzo rozbudowany i zróżnicowany jest dział usług w porównaniu z przemysłem i rolnictwem. Warto pamiętać, że nie jest to zamknięta klasyfikacja. Dopuszcza się możliwość dodania kolejnych rodzajów działalności, jeśli się takie pojawią, np. w związku z rozwojem nowoczesnych technologii. Do niedawna nie istniały usługi związane z tworzeniem stron internetowych czy doładowaniami telefonów na kartę. Trudno też dzisiaj prognozować, jakie nowe usługi okażą się potrzebne za kilka czy kilkanaście lat.

Polecenie 1

Korzystając z tabeli „ Podział gospodarki narodowej według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2020” odszukaj w pełnej klasyfikacji działalności (do pobrania załącznik powyżej) nazwę grupowania, które odnosi się do pracy twoich rodziców. Jeśli nie są oni aktualnie zatrudnieni, weź pod uwagę ich ostatnią pracę. Odpowiedź zapisz poniżej.

RkpL6Q1XKkCfs
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź#15537cwhite
i7n2QQvHhm_d5e290

2. Rozwój usług

Usługi rozwijają się głównie w miastach, szczególnie w tych większych. Rozwój ten jest wzajemnie powiązany – kiedy rozwijają się usługi, to rozwija się miasto. Dawniej wielkie znaczenie miał też przemysł, gdyż często to właśnie od niego zaczynało rozwijać się miasto. Niekiedy bywało odwrotnie – na bazie miejskiej siły roboczej rozwijał się przemysł. W obu przypadkach po pewnym czasie zaczynały rozwijać się usługi, które pozostawały i wciąż pozostają w silnych relacjach z miastem i przemysłem.

R8Z76egPXZ9IU
Wzajemne powiązania w rozwoju przemysłu, miast i usług
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W Polsce usługi w szybkim tempie zaczęły rozwijać się po przełomowym 1989 roku. Dzięki przejściu na gospodarkę wolnorynkową praktycznie z dnia na dzień dla każdego Polaka otworzyły się możliwości prowadzenia niemal dowolnej działalności usługowej. Na początku lat 90. XX wieku nastąpił lawinowy rozwój drobnej przedsiębiorczości prywatnej, z której później często powstawały wielkie firmy handlowe, transportowe czy telekomunikacyjne. Jednocześnie polski rynek usług stał się atrakcyjny dla inwestorów zagranicznych. Pojawiły się więc międzynarodowe banki, zagraniczne sieci hipermarketów, obce firmy przewozowe, salony światowych marek samochodowych, elektronicznych czy odzieżowych.
Doszło też do prywatyzacji niektórych państwowych banków, ubezpieczycieli czy przewoźników (np. PKP, PKS), która jednak nie zawsze przynosiła oczekiwane efekty.

W niełatwej sytuacji znalazła się ta część państwowych usług, która nie podlegała prywatyzacji – administracja publiczna, służba zdrowia, edukacja, kultura. Zatrudnienie tutaj spadło, ponieważ państwo, działające już w gospodarce rynkowej, musiało ograniczać wydatki z budżetu, by na przykład nie dopuścić do galopującej inflacjiinflacjainflacji. Cała sfera budżetowa stanowiła dziedzictwo epoki minionej, w której praca była na ogół źle zorganizowana, mocno zbiurokratyzowana, a często wręcz absurdalna. Zmiany polegały głównie na restrukturyzacji – reorganizacji i redukcji zatrudnienia – lub po prostu na likwidacji wielu urzędów. Dopiero po kilkunastu latach przekształceń poprawa w dziale usług publicznych stała się zauważalna – polepszyły się warunki pracy urzędników, zwiększyła dostępność urzędów dla obywateli, a także poprawiła się jakość obsługi.

Stopień rozwoju usług mówi o poziomie życia społeczeństwa i jego zamożności.
W krajach wysokorozwiniętych ludzie korzystają z przeróżnych usług, które nie są powszechne w państwach niskorozwiniętych, jak np. strzyżenie domowego trawnika czy wyprowadzanie psów na spacer. W Europie Zachodniej w usługach zatrudnionych jest ponad 70% pracujących, podczas gdy w Polsce w 2020 roku nie osiągnęliśmy jeszcze 60%. Jednak odsetek ten stale rośnie i prawdopodobnie w ciągu kilkunastu najbliższych lat zbliżymy się do średniej unijnej.

Rw9GL8P84yb2m1
Na ilustracji pięć wykresów kołowych przedstawiających strukturę zatrudnienia w Polsce wybranych latach. Rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty - rolnictwo 30,4%, przemysł 34%, usługi 35,6%; Rok dwa tysiące trzeci - rolnictwo 18,2%, przemysł 28,6%, usługi 53,2%; Rok dwa tysiące dziewiąty - rolnictwo 13,4%, przemysł 31%, usługi 55,6%; Rok dwa tysiące piętnasty - rolnictwo 11,6%, przemysł 30,3%, usługi 57,9%; Rok dwa tysiące dwudziesty - rolnictwo 15,1%, przemysł 26,9%, usługi 58%.
Struktura zatrudnienia w Polsce
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Struktura zatrudnienia w wybranych państwach Europy w 2020 roku

Państwo/związek państw

Rolnictwo

Przemysł

Usługi

[%]

Austria

0,7

25,2

74,1

Białoruś

9,8

23,4

66,8

Republika Czeska

2,8

38

59,2

Francja

2,8

20

77,2

Grecja

12,6

15

72,4

Hiszpania

4,3

24

71,7

Holandia

1,2

17,2

81,6

Litwa

9

25,2

65,8

Niemcy

1,4

24,3

74,3

Norwegia

2,1

19,3

78,6

Polska

15,1

26,9

58,0

Federacja Rosyjska

9,4

27,6

63

Rumunia

28,3

28,9

42,8

Słowacja

3,9

22,7

73,4

Szwecja

2

12

86

Szwajcaria

3,3

19,8

76,9

Ukraina

5,7

26,5

67,8

Węgry

5,2

30,3

64,5

Wielka Brytania

1,3

15,2

83,5

Włochy

3,9

28,3

67,8

UNIA EUROPEJSKA

5,7

27,7

66,6

Indeks górny Źródło danych: Indeks górny koniecIndeks górny  Eurostat, dane dla 2020 roku Indeks górny koniec

R1DrLlZm4PUHC1
Struktura zatrudnienia w województwach w 2021 roku
Źródło: GroMar sp. z o.o., dostępny w internecie: dane: https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/tablica, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Korzystając z mapy i danych statystycznych znajdujących się w tabeli, wymień województwa o najwyższym oraz najniższym poziomie zatrudnienia w usługach i wyjaśnij przyczyny takiego stanu rzeczy.

R1c43GLMK4LL1
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod względem gospodarczym i geograficznym w Polsce wyróżnia się kilka branż usługowych o największym znaczeniu:

  • handel – detaliczny i hurtowy, w tym zagraniczny;

  • komunikacjakomunikacjakomunikacja – transport i łączność (telekomunikacja);

  • edukacja – przedszkolna, szkolna, akademicka;

  • administracja państwowa – urzędy centralne i lokalne, a także służby mundurowe;

  • służba zdrowia – przychodnie, szpitale, sanatoria, pogotowie ratunkowe;

  • turystyka – m.in. infrastruktura pobytowa (hotele, gastronomia);

  • finanse – m.in. bankowość i ubezpieczenia.

W ostatnich latach bardzo intensywnie rozwijają się nowoczesne technologie (Hi‑Tech), co pociąga za sobą szeroką ekspansję usług telekomunikacyjnych i informatycznych. Skutkuje to wzrostem zatrudnienia w tych branżach, a jednocześnie zmniejszeniem zatrudnienia w innych, np. w handlu, który na coraz większą skalę rozwija się w internecie i nie wymaga tak dużej obsługi personalnej, jak handel tradycyjny.

Na przeciwległym biegunie rozwoju znajduje się drobne rzemiosło, które niegdyś w pierwszej kolejności kojarzono z usługami, np. krawiectwo, szewstwo, zegarmistrzostwo. Działalność ta niemal zupełnie zanikła, ponieważ koszty korzystania z wymienionych usług często są znacznie wyższe niż zakup nowego produktu.

R1Pex4GlBdDxj1
Branżowa struktura zatrudnienia w polskich usługach
Źródło: ContentPlus, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Podaj przyczyny zmian struktury zatrudnienia w usługach widocznych na diagramach powyżej.

R1RCBggI4SgvQ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
i7n2QQvHhm_d5e401

3. Największe firmy usługowe w Polsce

Firmy usługowe działają na nieco innych zasadach niż firmy przemysłowe. Podstawowym zadaniem usług jest jak najszybsze i jak najłatwiejsze dotarcie do klienta – a klientem najczęściej jest zwykły człowiek. Toteż większość firm usługowych działa poprzez sieć swoich oddziałów rozmieszczonych w wielu miejscach. Dla klienta nie ma znaczenia, gdzie znajduje się główna siedziba banku, hipermarketu czy przewoźnika. On potrzebuje skorzystać z usług, które świadczone są w każdym oddziale i najlepiej, gdyby ten oddział znajdował się jak najbliżej.

Warto wiedzieć

Nowoczesne technologie przyczyniają się do zmniejszania liczby oddziałów niektórych firm usługowych. Rosnące możliwości prowadzenia różnorodnej działalności przez internet wpłynęły na zamknięcie wielu placówek bankowych i pocztowych, a także sklepów czy wypożyczalni filmów. Powszechność telefonów komórkowych wymusiła likwidację budek telefonicznych. Znikają też punkty kserograficzne, bo papierowe kopie dokumentów są coraz rzadziej wymagane, a poza tym, mając aparat cyfrowy i drukarkę, można samemu wykonać taką kopię.

Wśród firm handlowych wyraźnie dominują sieci dyskontów i hipermarketów. Od kilku lat na czele listy największych firm handlowych znajduje się Jeronimo Martins Polska, do której należą najpopularniejsze wśród Polaków sklepy „Biedronka”. Nie brakuje też innych dobrze nam znanych sklepów, o których informuje poniższa tabela.

1
Lista największych firm handlowych w Polsce w 2020 roku (Lista 500 „Polityki”)

Miejsce

Firma handlowa

Przychody ze sprzedaży
w tys. zł

Zmiany przychodów ze sprzedaży (%)

Zysk brutto
w tys. zł

Zysk netto
w tys. zł

Przeciętne zatrudnienie

1

Jeronimo Martins Polska SA, Kostrzyn

61 216 804

-22,5

2 856 000

2 825 000

33 377

2

Grupa Eurocash SA, Komorniki

25 411 042

2

107 921

68 074

21 063

3

Lidl sp. z o.o. sp. k., Tarnów Podgórne

23 870 306

28,1

1 412 044

1 688 149

20 851

4

Volkswagen Group Polska sp. z o.o., Poznań

15 131 214

10

139 952

108 771

617

5

AB SA GK, Magnice

13 074 310

28,1

151 090

123 720

1 210

6

BP Europa SE, Kraków

11 972 236

-17,6

225 781

187 169

327

7

Philip Morris Polska Distribution sp. z o.o., Kraków

11 114 882

-2,1

763 207

609 889

672

8

Auchan Polska sp. z o.o., Piaseczno

11 035 000

-0,1

259 483

164 931

19 233

9

Kaufland Polska Markety sp. z o.o. sp. k., Wrocław

10 623 128

7,2

407 766

356 327

15 532

10

Dino Polska SA GK, Krotoszyn

10 125 815

32,4

789 000

643 917

25 840

11

Euro‑Net sp. z o.o., Warszawa

10 019 633

33,3

374 838

299 932

6 886

12

Group Bosh w Polsce, Warszwa

9 800 000

10,1

brak danych

brak danych

7 700

13

Grupa Neuca SA, Toruń

9 254 014

11,9

194 031

143 733

3 787

14

Inter Cars SA GK, Warszawa

9 159 166

4,5

444 474

33 320

3 337

15

Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska sp. z o.o., Łódź

8 794 270

0,1

1 024 844

827 476

15 931

16

Budimex SA GK, Warszawa

8 382 240

10,7

622 040

471 394

7 237

17

Carrefour Polska sp. z o.o., Warszawa

8 230 404

-0,8

141 032

119 321

12 198

18

LPP SA GK, Gdańsk

7 848 079

-20,7

-116 514

-190 130

18 898

19

Castorama Polska sp. z o.o., Warszawa

7 833 891

8,1

414 822

291 324

12 644

20

Tesco (Polska) sp. z o.o. obecnie Netto Indygo sp. z o.o.

7 791 235

-25,9

-632 395

-631 482

10 872

Źródło: Lista 500 „Polityki”

Wśród firm zajmujących się łącznością prym wiodą operatorzy telefonii komórkowej. Od końca lat 90. XX wieku trwa intensywny rozwój rynku telefonów mobilnych, które są stale ulepszane i posiadają coraz więcej nowych możliwości. Między operatorami toczy się niemal drapieżna walka o pozyskanie jak największej liczby klientów. Firmy prześcigają się w oferowaniu nowych taryf, abonamentów i promocji. Do zdobycia jest bowiem bardzo duży rynek, liczący ponad 30 mln osób. Co ciekawe, w Polsce aktywnych jest ponad 50 mln telefonów komórkowych. Oznacza to, że statystycznie każdy Polak ma przynajmniej jeden telefon. Na naszym rynku jest aktualnie czterech dużych operatorów telefonii komórkowej: Orange, Polkomtel (sieć Plus), Polska Telefonia Cyfrowa (T‑Mobile) i P4 (Play).

Ciekawostka

Dzięki nowoczesnym technologiom komunikacji (internet, telefonia komórkowa) na świecie rozwinęła się tzw. telepraca, czyli praca na odległość. W domu można wykonywać na przykład tłumaczenia, ekspertyzy i inne opracowania, a następnie wysyłać je internetem do zleceniodawcy.

Dzięki telefonii cyfrowej działać mogą tzw. call center, czyli telefoniczne biura obsługi klienta. Największym na świecie skupiskiem call center są Indie, dokąd swoje główne biura obsługi przeniosły tak renomowane firmy, jak IBM czy Microsoft. Stało się tak ze względu na tanią siłę roboczą oraz powszechną znajomość języka angielskiego wśród mieszkańców Indii, które są dawną kolonią brytyjską.

Rs1UNoQUgqvTW
Telepraca w call center
Źródło: Diana Varisova, dostępny w internecie: http://commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 2.0.

Główne firmy finansowe to banki oraz towarzystwa emerytalne i ubezpieczeniowe, a także spółdzielcze kasy oszczędnościowo‑kredytowe.

Od wielu lat największym bankiem w Polsce jest Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA. Większościowym udziałowcem w spółce pozostaje Skarb Państwa, co prawdopodobnie się nie zmieni ze względu na bezpieczeństwo ekonomiczne kraju. Pozostałe banki są znacznie mniejsze, mimo iż wiele z nich łączyło się z innymi bankami bądź je wchłaniało. Do Polski napłynęło dużo kapitału zagranicznego, za który w dużej części sprywatyzowano liczne państwowe banki.

Pojawiają się głosy mówiące, że w polskich bankach jest za dużo kapitału zagranicznego, co powoduje, że właściwie nie są już one polskie. Jednak banki, podobnie jak wszystkie inne firmy, działają w gospodarce wolnorynkowej i może je kupić każdy, kogo na to stać. Z całkowitej prywatyzacji wyłączony został jedynie Bank PKO BP. Na straży ogólnokrajowych finansów stoi całkowicie państwowy i niekomercyjny Narodowy Bank Polski.

Pod koniec lat 90. XX wieku chciano sprywatyzować Państwowy Zakład Ubezpieczeń – największą polską firmę ubezpieczeniową. Nie udało się to jednak, mimo że proces prywatyzacji był mocno zaawansowany. W trakcie postępowania ujawniono wiele nieprawidłowości, a Skarb Państwa ostatecznie musiał wypłacić niedoszłym inwestorom znaczne odszkodowania.

Dzisiaj państwo polskie posiada nieco ponad 30% udziałów zarówno w PZU, jak i PKO BP, a reszta została podzielona na wielu mniejszych akcjonariuszy, w tym osoby fizyczne.

1
Lista największych firm finansowych w Polsce w 2020 roku (Lista 500 „Polityki”)

Miejsce

Firma finansowa

Przychody ze sprzedaży w tys. zł

Zmiany przychodów ze sprzedaży w %

Zysk brutto
w tys. zł

Zysk netto
w tys. zł

Zatrudnienie

1

Cinkciarz sp. z o.o., Zielona Góra

24 757 259

31,9

12 299

9 466

163

2

PKO BP SA GK, Warszawa

16 754 000

-4,0

1 696 000

-2 561 000

24 859

3

Pelion SA GK, Łódź

10 148 578

-0,8

112 323

70 339

10 283

4

Santander Bank Polska SA GK, Wrocław

9 558 442

-14,7

1 880 897

1 237 174

13 054

5

Bank Pekao SA GK, Warszawa

8 780 903

-8,8

1 725 015

1 102 901

14 633

6

mBank SA GK, Warszawa

7 298 870

-1,5

609 731

103 831

6 786

7

ING Bank Śląski SA GK, Katowice

7 291 100

2,2

1 911 700

1 337 600

8 451

8

Polska Grupa Zbrojeniowa SA GK, Radom

6 456 673

9,2

72 986

191 316

18 043

9

BNP Paribas Bank Polska SA GK, Warszawa

5 510 910

-6,6

1 110 567

733 095

9 453

10

Alior Bank SA, Warszawa

4 712 945

-12,2

-206 450

- 311 233

8 154

11

Bank Millennium SA GK, Warszawa

4 369 027

-4,9

210 935

22 817

7 979

12

Credit Agricole Polska SA, Wrocław

2 299 039

-6,9

-44 504

-69 665

4 407

13

Getin Noble Bank SA, Warszawa

1 888 451

-18,7

-613 926

- 559 389

4 111

14

Bank Handlowy w Warszawie SA GK, Warszawa

1 764 045

-14,4

317 277

172 395

3 026

15

PKO Leasing SA GK, Łódź

1 675 169

10

211 264

155 240

1 409

16

Bank Gospodarstwa Krajowego GK, Warszawa

1 642 777

-27,5

446 984

366 570

1 859

17

Kantor Wymiany Walut SP.K., Stary Sącz

1 393 555

-3,8

747

747

15

18

Aforti Holding SA GK, Warszawa

1 010 421

-2,5

2 439

3 666

55

Polecenie 4

Przeanalizuj firmy usługowe (handlowe, komunikacyjne, finansowe) podane w dwóch powyższych tabelach i wypisz, z usług ilu spośród nich dane było tobie lub twoim bliskim skorzystać.

R9xqpdhSopSSl
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź#15537cwhite
Praca domowa

Z dostępnych źródeł wydrukuj mapę najbliższych terenów miejskich. Następnie oznacz na niej wszystkie obiekty usługowe. Zrobisz to najlepiej, jeśli udasz się w teren. Na zakończenie opisz krótko, które usługi są dostępne w twojej okolicy, których jest najwięcej, których najmniej, a których nie ma wcale. Zastanów się, które usługi można uruchomić aby uzupełnij luki na rynku usługowym.

Przeanalizuj okolicę wokół twojego domu pod kątem występowania obiektów usługowych. Opisz krótko, które usługi są dostępne w twojej okolicy, których jest najwięcej, których najmniej, a których nie ma wcale. Zastanów się, które usługi można uruchomić aby uzupełnij luki na rynku usługowym.

RpxR6hmQwjyQW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź#15537cwhite

Podsumowanie

  • Usługi dzielą się na materialne (np. handel, transport, komunikacja, hotelarstwo, gastronomia, naprawy) i niematerialne (np. edukacja, ochrona zdrowia, opieka społeczna, kultura, administracja).

  • Usługi rozwijają się wraz z rozwojem miast, a często także w powiązaniu z przemysłem.

  • W Polsce największy rozwój usług nastąpił w latach 90. XX wieku po przejściu na gospodarkę wolnorynkową i uzyskaniu swobody działalności gospodarczej.

  • Wzrost zatrudnienia w usługach wynikał też z upadku zakładów przemysłowych i konieczności znalezienia innego zatrudnienia przez osoby tracące pracę.

  • W państwach wysokorozwiniętych zatrudnienie w usługach przekracza 70%. W Polsce nie osiągnęło jeszcze 60%, ale systematycznie wzrasta.

  • Kapitał zagraniczny w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju naszych usług, a zwłaszcza handlu, bankowości i komunikacji.

  • W wyniku intensywnego rozwoju usług pojawiła się konkurencja na ich rynku, co wiązało się z poprawą ich dostępności i jakości.

  • Większość wielkich firm usługowych działa poprzez dużą liczbę oddziałów lokalnych, które mają być łatwo i szybko dostępne dla każdego klienta.

  • Największe firmy usługowe w Polsce to m.in. banki (np. PKO BP, Pekao SA, ING Bank Śląski, Santander Bank Polski), sieci handlu wielkopowierzchniowego (Biedronka, Tesco, Lidl, Auchan, Carrefour), ubezpieczyciele (PZU, Avivia, Allianz, Axa, Generali, Warta), operatorzy telefonii komórkowej (Orange, Plus, T‑Mobile, Play).

  • Obecnie rozwijają się przede wszystkim usługi związane z nowoczesnymi technologiami – telekomunikacja, handel internetowy, bankowość elektroniczna. Zanikają usługi rzemieślnicze i naprawy (z wyjątkiem samochodów).

  • Dzięki możliwości szybkiego przesyłania informacji w różnych kierunkach internet i telefonia komórkowa przyspieszyły procesy globalizacji, a także wywarły wpływ na przemiany społeczne i kulturowe – rozwinęły się m.in. portale społecznościowe, przez które kontaktuje się coraz więcej osób z całego świata.

Słownik

deflacja
deflacja

wzrost wartości pieniądza (odwrotność inflacji)

gospodarka narodowa
gospodarka narodowa

całokształt działalności gospodarczej prowadzonej na terenie danego kraju; działalność ta podzielona jest na 3 główne działy: rolnictwo, przemysł i usługi

inflacja
inflacja

spadek wartości pieniądza (odwrotność deflacji)

komunikacja
komunikacja

dział usług obejmujący transport (przewóz ludzi i towarów) oraz łączność (przekazywanie informacji)

usługi
usługi

jeden z trzech głównych działów gospodarki narodowej (obok rolnictwa i przemysłu) obejmujący nieprodukcyjną działalność człowieka, mającą na celu zaspokojeniem potrzeb innych ludzi; do usług zalicza się m.in.: komunikację (transport i łączność), handel, naprawy, remonty, bankowość i ubezpieczenia, naukę, oświatę, kulturę, ochronę zdrowia, ochronę środowiska, turystykę, administrację państwową (w tym wojsko, policję, straż pożarną i inne służby)

i7n2QQvHhm_d5e729

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Wymienione opisy różnego rodzaju usługi przypisz do odpowiednich kategorii.

RiwADuEXzazn0
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2

Wskaż dwie najbardziej typowe kolejności rozwoju.

R19xGT5VEpgHP
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3

Dokończ zdanie.

R1RgWb7NRhJtJ
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4

Wymienione nazwy województw uporządkuj w kolejności od tego z największym udziałem ludności zatrudnionej w usługach do tego z najmniejszym udziałem.

RRYaylRAAxw7d
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5

Wskaż przyczynę zmniejszenia zatrudnienia w handlu.

RCK927lErHWQv
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6

Wskaż przyczynę zwiększenia zatrudnienia w branży łącznościowej.

R1DvVQtUnR4hR
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7

Przyporządkuj nazwę firmy do nazwy branży usługowej, w której ona działa.

RnDGO4xXFkvQQ
Zadania interaktywne
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
i7n2QQvHhm_d5e621