Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVfWXCCbHPAwJ

Kochający superbohater

Ruchoma grafika przedstawiająca wzgórza z narysowanymi oczami. Na czterech wzgórzach znajdują się pojedyncze domy. Z ich kominów unosi się dym.
Paralaksa - bliskoludy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Paralaksa - bliskoludy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Prawie każdy ma ulubionego bohatera, który jest dla niego najlepszym z najlepszych. Mogą to być sportowcy, postaci literackie, artyści, naukowcy… A kogo ty podziwiasz?

Polecenie 1

Porozmawiaj z kolegą lub koleżanką o tym, kto należy do grona waszych superbohaterów. Możesz wybrać którąś z postaci przedstawionych poniżej.

  • Opisz ich wygląd.

  • Powiedz, czym się zajmują, czego dokonali i jakie mają moce.

  • Dlaczego uważasz ich za superbohaterów?

R1KhsyvjjrEKA
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Porozmawiaj z kolegą lub koleżanką o tym, kto należy do grona waszych superbohaterów. Opisz ich wygląd. Powiedz, czym się zajmują, czego dokonali i jakie mają moce. Odpowiedz, dlaczego uważasz ich za superbohaterów.

ROptDBhdgRjJn
Miejsce na notatkę
Ciekawostka

'Super-' jest to pierwszy człon wyrazów złożonych,  tworzących nazwy i określenia osób lub rzeczy mających najwyższą jakość, najwyższe natężenie albo przewyższających pod jakimś względem inne osoby lub rzeczy.

Rz5EWZ5v5wCC6
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących synonimami słowa "super-".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Zgromadź jak najwięcej przymiotników i porównań, którymi można opisać superbohatera. Zapisz je poniżej lub w zeszycie. Porównaj z pomysłami innych.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Zastanów się i odpowiedz, czy można spotkać w codziennym życiu prawdziwego bohatera. Jeżeli tak, to w jakiej sytuacji? Czy to możliwe, żeby być bohaterem bez supermocy?

R2Po3NZrHFwaf
Miejsce na notatkę
RiwdFcRvnH3Ar
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej synonimem wyrazu "superbohater".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Przeczytaj tekst Pawła Wakuły pt. 'Mój tata jest umierający'. Zwróć uwagę na to, kto opowiada tę historię i kim są główni bohaterowie.

RteGTh3CsHGnx
Miejsce na notatkę
Paweł Wakuła1965

Paweł Wakuła

Rysownik, ilustrator i autor książek oraz komiksów dla dzieci. Napisał m.in. 'Mój tata jest olbrzymem', 'Co w trawie piszczy', 'Kajtek i Yetik', 'O czym szumi las' oraz 'Na tropie sześcioptaka'.

Mój tata jest umierającyPaweł Wakuła
Paweł Wakuła Mój tata jest umierający

No i stało się. Mama miała rację. Tata zaziębił się podczas zabawy na śniegu i rozchorował nie na żarty.
Leżał teraz w łóżku i raz po raz wołał słabym głosem:
– Misiek, synku… Przynieś mi chusteczki do nosa…
Mama była w pracy, a ja przez cały dzień zaparzałem mu lipę z miodem, podawałem termofor z gorącą wodą i przynosiłem chusteczki higieniczne. Całe tony chusteczek. Tata smarkał w nie, wydając odgłos podobny do trąbienia słonia, i rozrzucał po podłodze.
– Jak się czujesz? – spytałem.
– Bardzo źle… – odparł tata. – Nie wiem, jak to się skończy. – I zakasłał rozpaczliwie.
– Jak chcesz, to poczytam ci książkę – zaproponowałem.
Kiedy byłem mały, czyli przed rokiem, też byłem chory i rodzice na zmianę czytali mi 'Akademię Pana Kleksa'.
Ale tata nie chciał, żebym mu czytał. Wyjął termometr spod pachy i z grobową miną oznajmił – Trzydzieści siedem i pięć kresek! To się może skończyć zapaleniem – Może masz ochotę pograć w warcaby? – spytałem. – Na pewno jesteś prawdziwym mistrzem. Tata tylko pokręcił głową i znowu włożył termometr – Misiek – powiedział nagle. – Ty wiesz, że ja nigdy nie dryblowałemdryblowaćdryblowałem jak MaradonaMaradonaMaradona?
– Pewnie, że wiem. – odparłem. – Maradona jest tylko jeden.
Tata ze smutkiem pokiwał głową.
– Otóż to. Przez całe życie marzyłem, żeby mu dorównać, a teraz jest już za późno…
– Nie mów tak. Dostałem na urodziny fajną piłkę, jak będziesz dużo ćwiczyć, to jeszcze się nauczysz. Pomogę ci!
Tata tylko westchnął.
– Synku, ja nie umiem tropić jak indiański zwiadowca – wyznał. – Prawdę mówiąc, po pięciu minutach od wejścia do lasu nie mam pojęcia, gdzie jest północ i z której strony przyszedłem. Gdyby mój samolot rozbił się w tropikalnej dżungli, nie przeżyłbym nawet jednego dnia… Nawet dziurawego kalosza w rzece bym nie złowił…
– Co ty mówisz! Dałbyś sobie radę! – zapewniłem go pełnym otuchy głosem, chociaż chciało mi się płakać.
Tata wysmarkał nos w kolejną chusteczkę i powiedział:
– Prawdę mówiąc, synku, to ja lubię troszkę zmyślać…
– Wiem, tato – powiedziałem.
– Nigdy nie byłem wyborowym strzelcem – mówił dalej tata. – Nie trenowałem dżudo i nie skakałem na nartach tak daleko jak MałyszMałyszMałysz. Ja w ogóle nie skakałem na nartach.
– Ale za to pięknie rysujesz! – zawołałem. – Pamiętasz, jak zrobiłeś karykaturę naszej pani? Była wspaniała!
Tata skrzywił się jak po wypiciu gorzkiego lekarstwa.
– W szkole nie miałem dobrych stopni – powiedział cicho. – Dziadek ma rację, byłem kiepskim uczniem i strasznym nicponiem…
– Za to prawie popłynąłeś kajakiem do Indii! – pocieszyłem go, ale tata zdawał się mnie nie słyszeć.
– Zawsze chciałem być wyjątkowy… Jak ten magik, którego widziałem w dzieciństwie… - mówił sam do siebie. – Ale nigdy nie udało mi się wyciągnąć z cylindra bukietu róż…
Teraz już łzy leciały mi po policzkach.
– Tato, chyba gorączka ci podskoczyła – chlipnąłem.
Tata wyjął termometr i spojrzał na podziałkę.
– Misiek, chłopie, dwoi mi się w oczach, ty zobacz, ile mam stopni – powiedział.
Spojrzałem na termometr i włosy zjeżyły mi się na głowie.
– Trzydzieści dziewięć stopni i sześć kresek! – krzyknąłem. – Zaraz przyniosę ci kompres!
Poleciałem do łazienki i, tak jak uczyła mnie mama, zmoczyłem ręcznik w zimnej wodzie, wykręciłem, a potem biegiem wróciłem do taty.
Przyłożyłem mu kompres do czoła i zawołałem:
– Trzymaj się, tato!
– Nigdy nie byłem olbrzymem… – szepnął tata. – No… chyba że takim jak ten bałwan z wiaderkiem na głowie…
– Tato, co ty mówisz! – rozpłakałem się – Ty zawsze byłeś największy!
Po południu mama wróciła z pracy. Nakrzyczała na tatę, że zaśmiecił dywan zużytymi chusteczkami. A potem jeszcze raz nakrzyczała za to, że mnie wystraszył. Dała mu aspirynę, ale burczała przy tym, że jest jak małe dziecko i że nigdy nie dorósł.
Myślicie, że olbrzymy w ogóle dorastają?
Kiedy mama zajęła się robieniem obiadu, ja z powrotem wśliznąłem się do pokoju taty.
– Jak się czujesz? – spytałem.
– Ujdzie w tłoku… – mruknął. – Przepraszam, Misiek, że cię przestraszyłem.
– Nie ma sprawy – odparłem.
Przez dobrą chwilę milczeliśmy.
– Jakie jest twoje największe marzenie, synku? – spytał cicho tata. – Chciałbyś mieć pieska?
Wzruszyłem ramionami.
– Czy ja wiem… Kiedyś tak myślałem, bo chciałem mieć prawdziwego przyjaciela.
– A teraz już nie chcesz? – spytał tata.
– Teraz wiem, że go mam – odpowiedziałem.

tcDE4ozOo8_00000_BIB_001 Źródło: Paweł Wakuła, Mój tata jest umierający, [w:] tegoż, Mój tata jest olbrzymem, Łódź 2014, s. 112–115.
Maradona
Małysz
dryblować
1
Ćwiczenie 5

Zapisz poniżej lub w zeszycie w kolejności chronologicznej, kim dla Michała chciał być jego tata.

Tata Michała pragnął być ...

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Wypisz z tekstu fragmenty, które wskazują na silne więzi między tatą a Michałem. Uzasadnij swój wybór.

RlWbMFd4G5mx6
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się fotografii poniżej i zastanów, co łączy ojca i syna? Nazwij uczucia, jakie ich łączą.

R1Gte6h3LCobj
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Zastanów się i odpowiedz, jakie uczucia mogą pojawiać się między ojcem i synem? Czy masz z kimś bliskim podobną relację?

RgDLh0jXPeJ0k
Miejsce na notatkę
R18j4qpf4jBdf1
Fotografia przedstawia mężczyznę trzymającego za rękę chłopca. Idą po drodze prowadzącej przez łąkę. Widać ich z tyłu. Z lewej strony łąki rosną krzaki. Na niebie widoczne są obłoki.
Tata i syn
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.
Ćwiczenie 8

W obliczu choroby bliskiej osoby role w rodzinie nieco się zmieniają. Odpowiedz, jak choroba taty wpłynęła na zachowanie Miśka? Kim przez chwilę był dla swojego ojca?

RHw0XSeUE2wOs
Miejsce na notatkę
R1d9D0xOKPnzO
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów nacechowanych pozytywnie i negatywnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1He6o1TjZdUL
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących wyrazami bliskoznacznymi do słowa "choroba".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPXdfhILiwn5y
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej będącej wyjaśnieniem związku frazeologicznego "grobowa mina"
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
RLyzHOmd3KsQc
Zadanie polega na uzupełnieniu pól skojarzeniami do słowa "kolekcjonować" i umieszczeniu ich w dowolnym punkcie na tablicy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Utwórz zbiór skojarzeń do słowa 'kochać'. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

R5UcWVJfvfGp7
Miejsce na notatkę
Re7O2gYkIK7Vl
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu synonimów i antonimów wyrazu "kochać".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Jak myślisz, kto zasługuje na miano superbohatera? Tata, Misiek czy może mama? Uzasadnij swoje zdanie. Możesz się posłużyć wyrazami z ramki.

RBBlidshivEc4
Słowa w ramce
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
RlWbMFd4G5mx6
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Jak myślisz, kto zasługuje na miano superbohatera? Tata, Misiek czy może mama? Uzasadnij swoje zdanie.

RyUcMaA3B5cUk
Miejsce na notatkę
Polecenie 5

Przeczytaj lub wysłuchaj nagrania tekstu Jana Twardowskiego pt. 'Co to znaczy kochać?'. Zastanów się, czy poeta myśli podobnie jak ty, czy ma inne zdanie.

R18bMybomUK0S
Miejsce na notatkę
Polecenie 5

Przeczytaj tekst Jana Twardowskiego pt. 'Co to znaczy kochać?' lub wysłuchaj jego nagrania. Zastanów się, czy poeta myśli podobnie jak ty, czy ma inne zdanie.

Jan Twardowski

'Co to znaczy kochać?'

(fragment)
Koniec i bomba,
nie kochał – więc trąba.
Tak przeczytała pewna dziewczynka w pamiątkowym albumie.
Co to znaczy kochać?
Pomyślała sobie, że kochać – to tylko dawać.
To znaczy troszczyć się o kogoś, martwić się, czy ukochanego brzuch czasem nie boli, smarować komuś bułki grubo masłem, zasłonić szalikiem klosz od lampy, żeby go światło nie raziło i żeby nie mrugał w chorobie, załatwiać mu tysiące spraw tak szybko, że na jednej nodze, szyć mu rękawiczkę po nocach, żeby mu nie zmarzł mały palec u lewej ręki, bo podobno z niego największy zmarzlak.
Tymczasem kochać – to nie tylko dawać, ale i przyjmować.
Przyjmować skrzywioną minę, kiedy ktoś wstanie lewą nogą z łóżka, deszcz, nawet wtedy, kiedy nie ma parasolki, kiedy stłucze się ulubiony talerz (...)

RSNF31LT13uFt
Miejsce na notatkę
R1bKfT2dz0wG7
Recytacja - nagranie audio utworu "Co to znaczy kochać" Jana Twardowskiego
Co to znaczy kochać?Jan Twardowski
Jan Twardowski Co to znaczy kochać?

(fragment)
Koniec i bomba,
nie kochał – więc trąba.
Tak przeczytała pewna dziewczynka w pamiątkowym albumie.
Co to znaczy kochać?
Pomyślała sobie, że kochać – to tylko dawać.
To znaczy troszczyć się o kogoś, martwić się, czy ukochanego brzuch czasem nie boli, smarować komuś bułki grubo masłem, zasłonić szalikiem klosz od lampy, żeby go światło nie raziło i żeby nie mrugał w chorobie, załatwiać mu tysiące spraw tak szybko, że na jednej nodze, szyć mu rękawiczkę po nocach, żeby mu nie zmarzł mały palec u lewej ręki, bo podobno z niego największy zmarzlak.
Tymczasem kochać – to nie tylko dawać, ale i przyjmować.
Przyjmować skrzywioną minę, kiedy ktoś wstanie lewą nogą z łóżka, deszcz, nawet wtedy, kiedy nie ma parasolki, kiedy stłucze się ulubiony talerz (...)

tcDE4ozOo8_00000_BIB_002 Źródło: Jan Twardowski, Co to znaczy kochać?, [w:] tegoż, Patyki i patyczki, Warszawa 1988, s. 104.
Polecenie 6

Zapisz własnymi słowami, co można dawać i co przyjmować.

  • dawać: ...

  • przyjmować: ...

RyzIKSBXvkFvQ
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 13

Zapisz tutaj lub w zeszycie główną myśl utworu. Postaraj się pisać własnymi słowami.

Według podmiotu lirycznego w utworze Jana Twardowskiego 'kochać' to znaczy…

uzupełnij treść
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa:

Koniec i bomba,
nie kochał – więc trąba.

RyzIKSBXvkFvQ
Miejsce na notatkę
1
1
Polecenie 7

Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij ją przykładami z tekstów Wakuły i Twardowskiego oraz własnymi.

R7HWmC0WWIKS6
Tabela - "kochać to..."
Źródło: a. nn.
Polecenie 7

Kochać to dawać, a także przyjmować. Podaj przykłady na potwierdzenie tej tezy na podstawie:

  • tekstu 'Co to znaczy kochać?';

  • tekstu 'Mój tata jest umierający';

  • własnych doświadczeń.

Rjz5SYnApJqMd
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 8

Która z myśli Jana Twardowskiego na temat miłości wydaje ci się najważniejsza? Przepisz ją do zeszytu. Dlaczego ci się spodobała? Krótko uzasadnij swój wybór.

RVKegCixkwTHG
Miejsce na notatkę
Polecenie 9

'Kocha się nie za cokolwiek, ale pomimo wszystko; kocha się za nic.' – Jan Twardowski. Znajdź w dostępnych źródłach podobne cytaty, złote myśli o miłości i zapisz je w zeszycie.

R1GvsMOMm5iJy
Miejsce na notatkę