Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RyVcWoSZKSotV
Fotografia barwna. Widok pustynnych wydm. Na jednej z wydm, leżącej po prawej stronie, znajdują się ślady stóp. W tle ostro świecące słońce, chmury i niebieskie niebo.

Refleksy pustyni

Okładka – refleksy pustyni
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Pustynia – ogromna, pusta przestrzeń pełna piasku, palącego słońca i stworzeń, które nieustannie ryzykują, by na niej przeżyć. Nie jest łatwo codziennie walczyć o skrawek cienia i o każdą kroplę wody. Czego jeszcze można szukać na tych niesprzyjających żywym istotom obszarach? Co przyciąga tu podróżników, obieżyświatów, poszukiwaczy skarbów? Co na pustyni pragnie znaleźć poeta? Ta niesamowita przestrzeń wciąż fascynuje… Pustynia to klepsydra świata, w której ziarenko po ziarenku odmierza się życie i śmierć.

Już wiesz

Przypomnij sobie wszystkie poznane dotychczas utwory, w których pojawiały się pustynie. Zanotuj w punktach, jakich umiejętności i cech charakteru wymagała
od bohaterów podróż przez pustynię.

R8wPEcv7ZTGG2
Miejsce na notatkę
j00000003GB2v27_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Droga przez piekło

HebanRyszard Kapuściński
Ryszard Kapuściński Heban

Ktoś budzi mnie, czuję ostrożne, lekkie dotknięcie. Twarz, która pochyla się nade mną, jest ciemna, widzę nad nią biały turbanj00000003GB2v27_000tp001turban, tak jasny, że niemal świecący, jakby pociągnięty fosforem. Jest jeszcze noc, ale wokół panuje ruch. Kobiety rozbierają szałasy, chłopcy układają chrust na ognisku. Jest pośpiech w tej krzątaninie, wyścig z czasem: zrobić jak najwięcej, nim pojawi się słońce i zacznie upał. Trzeba więc szybko zwinąć nocne koczowisko i ruszyć w drogę. Ci ludzie nie czują żadnego związku z miejscem, w którym są. Zaraz stąd pójdą, nie zostawiając śladu. W dumkachj00000003GB2v27_000tp002dumkach, które śpiewają wieczorem, ciągle będzie powtarzać się refren: Moja ojczyzna? Moja ojczyzna jest tam, gdzie pada deszcz.

Ale do wieczora jeszcze daleko. Najpierw trzeba przygotować się do drogi. Więc przede wszystkim napoić wielbłądzice. To trwa długo, bo mogą one pochłonąć ogromne ilości wody, niejako na zapas, czego nie potrafi ani człowiek, ani żadne inne stworzenie. Następnie doją je chłopcy, napełniając kwaskowym, gorzkawym mlekiem płaskie skórzane bukłakij00000003GB2v27_000tp003bukłaki. Potem piją ze studni owce i kozy. Jest ich może dwieście. Tych stad doglądają kobiety. Na koniec piją ludzie – mężczyźni pierwsi, po nich kobiety i dzieci.

Na horyzoncie pojawia się teraz pierwsza świetlista linia – zapowiedź dnia i wezwanie do porannej modlitwy. Modlą się mężczyźni, obmywszy najpierw twarz garstką wody, przy czym to mycie wymaga takiego samego skupienia jak modlitwa: żadna kropla, podobnie jak żadne słowo boże, nie mogą być stracone.

Kobiety rozdają teraz mężczyznom po czarce herbaty. Jest to herbata gotowana z cukrem i z miętą, gęsta jak miód i posilna, w porze suchej, kiedy brakuje jedzenia, musi ona wystarczyć za całodzienne pożywienie, aż do następnej czarki – na kolację.

Pojawia się słońce, robi się jasno, a to już najwyższa pora, żeby ruszać w drogę. Najpierw idzie stado wielbłądzic prowadzone przez mężczyzn i chłopców. Potem w tumanach kurzu kotłują się owce i kozy. I zaraz za nimi kobiety i dzieci. W takiej kolejności zwyczajowo kroczy gromada ludzi i zwierząt, ale tym razem, na samym jej końcu, idą jeszcze Hamed ze swoim osłem, a także, na dokładkę, ja. Hamed to drobny kupiec z Berbery, w którego hoteliku nocowałem. Kiedy powiedział mi, że rusza ze swoimi kuzynami do brata w Las Anod, poprosiłem go, by mnie zabrał ze sobą.

Ale gdzie jest Berbera? Gdzie Las Anod? Obie miejscowości leżą w północnej Somalii. Berbera – nad Zatoką Adeńską, a Las Anod na Płaskowyżu Haud. A więc moi współtowarzysze modlili się rano zwróceni na północ, tj. w stronę MekkiMekkaMekki, mając słońce po prawej stronie, podczas gdy teraz, kiedy ruszamy w drogę, jest ono po stronie lewej. Oto geografia tutejszego świata – zawiła, pomieszana, ale nie daj Boże coś tu pomylić, w miejscowych pustynnych warunkach taka pomyłka oznacza śmierć. Kto był kiedyś w tych stronach, wie, że są to najgorętsze miejsca na ziemi. Ale tylko ktoś, kto je poznał, będzie wiedział, o czym mówię. Bo dzień w porze suchej, zwłaszcza jego godziny południowe są niedającym się wytrzymać piekłem. Naprawdę smażymy się w ogniu. Naprawdę wokół wszystko się pali. Nawet cień jest gorący, nawet wiatr – rozżarzony. Jakby przesuwał się w pobliżu rozpalony kosmiczny meteoryt i swoim termicznym promieniowaniem zamieniał wszystko w popiół. O takiej porze ludzie, zwierzęta i rośliny nieruchomieją, drętwieją.

Zapada milczenie, zapada martwa, przejmująca cisza.

Otóż teraz właśnie idziemy pustymi bezdrożami naprzeciw temu oślepiającemu zjawisku, jakim jest tu szczyt gorejącego dnia, naprzeciw temu męczącemu doświadczeniu spiekoty i wyczerpania, przed którym w dodatku nie ma dobrego schronienia ni ucieczki. Nikt nie rozmawia, jakby całą uwagę i energię pochłaniał marsz, choć jest on przecież zajęciem codziennym, monotonną rutyną, sposobem życia. Tylko od czasu do czasu słychać uderzenia kija o grzbiet leniwej wielbłądzicy albo pokrzykiwania kobiet na niesforne kozy.

Zbliża się jedenasta, kiedy kolumna zwalnia, a potem przystaje i rozprasza się. Każdy stara się teraz ukryć przed słońcem. Jedynym sposobem jest wejść pod rosnące tu gdzieniegdzie rozłożyste, rosochate akacjowce, których płaskie, postrzępione korony mają kształt parasola: tam jest cień, ukryta odrobina chłodu. Bo poza tymi drzewami wszędzie tylko piach i piach. Tu i tam jakieś pojedyncze, kolczaste, rozczapierzone krzaki. Kępy wypalonej, szorstkiej trawy. Wypustki szarych, kruchych mchów. I już tylko rzadko: wystające kamienie, zwietrzałe głazy, bezładne, skalne usypiska.

– Nie lepiej było zostać tam, przy studni? – pytam, skonany, Hameda. Ledwie jesteśmy w drodze trzeci dzień, a nie mam już siły dalej iść. Siedzimy oparci o sękaty pień drzewa, w wąskim kręgu cienia, tak kusym, że mieści się w nim jeszcze tylko głowa osiołka, a cały jego tułów smaży się w słońcu.

– Nie – odparł – bo od zachodu idą Ogadenij00000003GB2v27_000tp004Ogadeni, a nie mamy dość siły, żeby się im oprzeć.

W tym momencie zdałem sobie sprawę, że nasza wędrówka nie jest zwykłym przemieszczaniem się z miejsca na miejsce, ale idąc, uczestniczymy w walce, w nieustannych i niebezpiecznych manewrach, w zmaganiach i w starciach, które w każdej chwili mogą źle się zakończyć.

j00000003GB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Ryszard Kapuściński, Heban, Warszawa 2008, s. 213–216.

Po przeczytaniu fragmentu Hebanu Ryszarda Kapuścińskiego wykonaj ćwiczenia:

j00000003GB2v27_0000000E
Ćwiczenie 1

Wynotuj wszystkie elementy krajobrazu pustynnego, które można odnaleźć w przytoczonym tekście i określ, jaką one pełnią funkcję w opisie przestrzeni.

R10jilCtuqScB
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj ludzi przemierzających pustynię w północnej Somalii.

RBTSepTMRn7zA
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3
R5w0bUrdnC9bM
Zadanie interaktywne. Pola do uzupełnienia. 1. pole: kobiety, chłopcy, mężczyźni; 2. pole: wielbłądy, owce, kozy, osioł; 3. pole: rośliny. Elementy do wstawienia w pola: Nie są wymagające (odporne na brak wody i temperaturę). Piją posilną herbatę z miętą i cukrem. Pracują przed pojawieniem się słońca. Piją dużo wody przed wyruszeniem w drogę. Nie rozmawiają. Wykorzystują każdą możliwość ochłody. Całą energię skupiają na marszu
Ćwiczenie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Określ funkcję, jaką w stosunku do przeczytanego tekstu pełni tytuł książki – Heban.

RbFT2w7Cu8xrg
Miejsce na notatkę
R1N5mk6NmG7BH
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie interaktywne polega na dobieraniu nazw środków stylistycznych z tekstu do ich przykładów i określenia ich funkcji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RI4xcHr5oQh32
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie interaktywne polega na uszeregowaniu wydarzeń według chronologii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RxInZjl7fbRMz
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu dwóch prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 1
R1LGL0uMVSXqL
Ćwiczenie interaktywne polega na dopisaniu na podstawie tekstu „Heban" skojarzeń do słowa pustynia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wypisz własne skojarzenia ze słowem pustynia, które przychodzą ci
do głowy po przeczytaniu tekstu Heban.

R1L1oskMzFDHn
Miejsce na odpowiedź.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j00000003GB2v27_000tp001
j00000003GB2v27_000tp002
j00000003GB2v27_000tp003
j00000003GB2v27_000tp004
Mekka
j00000003GB2v27_0000001X
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Piękno pustyni

NubiaAgnieszka Mikucka
Agnieszka Mikucka Nubia

Białe obłoki sunące po atłasie nieba…
Skąpane w blaskach słońca piaski pustyni,
Rubinowy wietrzyk przewiewający na wskroś złote wydmy,
Oazy – życiodajne skarbce,
A wśród nich słodki czar zapomnienia.

j00000003GB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Agnieszka Mikucka, Nubia, [w:] tegoż, Okna, Brzeg Dolny 2003, s. 5.

Po przeczytaniu wiersza Nubiaj00000003GB2v27_000tp005Nubia wykonaj ćwiczenia:

j00000003GB2v27_0000001X
Ćwiczenie 8
R1OAFK1zAk4XC
Miejsce na notatkę
R1UqRFqqm8vaD
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie interaktywne polega na dobieraniu nazw środków stylistycznych z tekstu do ich przykładów i określenia ich funkcji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie wersy utworu:

Oazy – życiodajne skarbce, A wśród nich słodki czar zapomnienia.

R1LMD4apjEhW7
Miejsce na notatkę

Napisz, jak wyobrażasz sobie pustynię na podstawie jednego z przeczytanych tekstów, które prezentują kontrastowe jej obrazy – fragmentu reportażu ze zbioru „Heban” lub wiersza „Nubia”.

RKUujYhKikxg6
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 2
RFjrREcbKFGT3
Ćwiczenie polega na wykonaniu ilustracji do wybranego tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Opisz swoje wyobrażenie pustyni na podstawie jednego z przeczytanych tekstów, które prezentują kontrastowe jej obrazy – fragmentu reportażu ze zbioru „Heban” lub wiersza „Nubia”.

RSZB5uAIS6YdF
Miejsce na odpowiedź

Nasza karawana

Karawana wielbłądów w uchu igielnymDorota Krzyżosiak
Dorota Krzyżosiak Karawana wielbłądów w uchu igielnym

W nieziemskim świecie żyją ludzie,
Co wciąż zbłąkani szukają siebie,
Choć nie sposób przecież
Odnaleźć ziarenka piasku na pustyni…
Karawanąj00000003GB2v27_000tp006Karawaną idziemy przez swe własne
Niewyśnione lądy,
Wodząc nieprzytomnymi oczyma po bezkresach,
Zawodząc i oddając cześć fatamorganomj00000003GB2v27_000tp007fatamorganom.
A przecież nasz świat,
Którego nam nie sposób objąć choćby wzrokiem,
Mieści się tylko w maleńkim uchu igielnym.
A my mieścimy się w nim jako nić,
Ażeby stać się tkaniną najczarniejszą,
Która spowija wszechświat.
Ulotni są ludzie.
Wiatr strąca ich jak okruchy kwarcu
Z marmurowych kolumn.
Ulotni są, bo odlatują w eter
Pozostawiając tylko wspomnienie jasnego nieba,
Błękitnych ust i pierza opadającego
Swobodnie na ziemię
I znikającego w łabędziowym gnieździe…
A jednak podążamy naszą karawaną
Parząc sobie stopy na rozgrzanym piachu.
Żyjemy i stwarzamy swój igielny wszechświat.

j00000003GB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Dorota Krzyżosiak, Karawana wielbłądów w uchu igielnym, [w:] tegoż, Pory roku, Brzeg Dolny 2009, s. 21.

Po przeczytaniu wiersza Doroty Krzyżosiak – uczennicy I klasy liceum – wykonaj ćwiczenia:

j00000003GB2v27_0000001X
Ćwiczenie 11

Ustal, do jakich przemyśleń skłoniła podmiot liryczny tematyka pustyni.

R1anOcUVp0LNR
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12

Znajdź w wierszu motyw karawany i określ, czego jest on symbolem.

R70y4E6zX5dqz
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 13
RVTGdFTX0xoV7
Zadanie interaktywne wielokrotnego wyboru. Podaj synonimy do wyrazu "pustynia". Odpowiedzi do wyboru: pustkowie, las, odludzie, dżungla, bagno, ustronie, pustka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14
Rv9HtvPlqgWVV1
Zadanie interaktywne wielokrotnego wyboru. Wskaż cytaty, podkreślają nietrwałość ludzkiego istnienia. Cytaty do wyboru: „świat (…) mieści się tylko w maleńkim uchu igielnym” „mieścimy się w nim jako nić” „wiatr strąca ich jak okruchy kwarcu” „oddając cześć fatamorganom” A jednak podążamy naszą karawaną” „pozostawiając tylko wspomnienie jasnego nieba” „wciąż zbłąkani szukają siebie” „wspomnienie pierza opadającego swobodnie na ziemię”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Uwzględniając sytuację człowieka we współczesnym świecie, wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę: „nie sposób przecież odnaleźć ziarenka piasku na pustyni”.

REHJJUR99YMRH
Miejsce na notatkę
j00000003GB2v27_000tp006
j00000003GB2v27_000tp007

Ziarnko humoru

WielbłądKarolina Gacke
Karolina Gacke Wielbłąd

Pewnego lata w upalnym Kairze
Mieszkał wielbłąd grający na lirze.
Nie biegał zbyt szybko,
Udawał, że jest rybką.
Teraz się myje i jak kot się liże.

j00000003GB2v27_00000_BIB_004 Źródło: epodreczniki.pl.

Po przeczytaniu utworu Wielbłąd Karoliny Gacke – uczennicy II klasy gimnazjum – wykonaj ćwiczenia:

j00000003GB2v27_0000001X
Ćwiczenie 16

Pogrupuj informacje o bohaterze wiersza na te będące zgodne z rzeczywistością oraz te, które są zmyślone.

ReXsw1UlQVNSU
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Określ, jakie uczucia budzi w tobie bohater utworu.

RjcHxjD3TB1VX
Miejsce na notatkę
RrDbjQMm1mLCR
Ćwiczenie 17
Ćwiczenie interaktywne polega na wybraniu tytułu utworu, który ilustruje załączona fotografia.
Oaza na pustyni.
Źródło: Pixabay, Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Wypisz rymy z wiersza Wielbłąd. Określ rodzaj rymów, ich układ i funkcję w utworze.

RsbCSI5I4guKM
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 19
RDAsak5UykKQ2
Zadanie interaktywne. Połącz w pary związki frazeologiczne z ich właściwym znaczeniem. Związki frazeologiczne: obładowany jak wielbłąd; udowadniać, że się nie jest wielbłądem; znać się jak wielbłąd na skrzypcach. Znaczenia: nie mieć o czymś pojęcia, niesie dużo tobołów, odpierać bezsensowne zarzuty
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 20
R420nehY2FdQS1
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu cech wiersza spośród podanych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ciekawostka

Wiersze, które składają się z pięciu wersów o układzie rymów aa bb a, mają charakter humorystycznego nonsensu, a w pierwszym wersie pada nazwa geograficzna, nazywamy limerykami. Pośród polskich autorów limeryków znajdują się: Wisława Szymborska, Julian Tuwim czy Konstanty Ildefons Gałczyński.

1
Ćwiczenie 21

Wiersz Wielbłąd jest limerykiem. Odwołując się do poprawnych stwierdzeń z poprzedniego zadania, stwórz własną definicję limeryku. Następnie porównaj ją z definicją zawartą w słowniku języka polskiego lub słowniku terminów literackich.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Stwórz swój własny limeryk, uzupełniając poniższy tekst.

(1) Pewien Beduinj00000003GB2v27_000tp008Beduin nad Nilu brzegiem,

(2) ………………………………………

(3) Nie miał dromaderaj00000003GB2v27_000tp009dromadera

(4) Więc zrobiła się afera.

(5) ………………………………………

Polecenie 4

Stwórz swój własny limeryk dopisując brakujące wersy w miejsce oznaczone słowem wpisz:
Pewien Beduinj00000003GB2v27_000tp008Beduin nad Nilu brzegiem
wpisz
Nie miał dromadera
Więc zrobiła się afera.
wpisz

RqMccFl9LfxFP
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 22

Wyszukaj w tekście utworu Wielbłąd dwa wyrazy, które brzmią identycznie, ale różnią się pisownią. Wyjaśnij, na czym polega ta różnica i jakie jest znaczenie obu wyrazów.

RW5nRGcqcHFpI
Miejsce na notatkę
homofon
Definicja: homofon

wyraz identyczny pod względem wymowy z innym wyrazem, ale różniący się pisownią, pochodzeniem i znaczeniem

j00000003GB2v27_000tp008
j00000003GB2v27_000tp009
j00000003GB2v27_000tp005
j00000003GB2v27_0000004V
JPOL_E3_E4_Konteksty

Przygody Tomka Wilmowskiego

Tomek w krainie kangurówAlfred Szklarski
Alfred Szklarski Tomek w krainie kangurów

Emu usiłowały zboczyć na wschód. Jeźdźcy z łatwością zagrodzili im drogę, pobiegły więc dalej na północ.

– Uf, jak gorąco! – sapał Tomek.

– Bo też grzeje coraz lepiej! – dodał bosman.

– Hm, nie jest to zbyt dziwne. Przecież zbliżamy się do równika.

– Co też ty pleciesz, brachu? – zniecierpliwił się bosman. – Ten gorący wiatr wali na nas z zachodu.

– To znaczy, że wieje z wnętrza kontynentu.

– Teraz trafiłeś w sedno rzeczy. Żar bucha jakby z rozpalonego pieca. Nawet koniom się to nie podoba. Już prawie ustają […].

Przynaglone konie ruszyły szybciej, lecz w tej chwili gorący wiatr przybrał na sile. Na zachodnim widnokręgu ukazał się czerwony obłok. […] Od zachodu nadchodziła gęsta mgła. Olbrzymim półksiężycem szybko zbliżała się do jeźdźców. To gorący wiatr gnał z głębi lądu całe chmury drobniutkiego czerwonego pyłu. Zaledwie burza piaskowa dopadła niefortunnych łowców, natychmiast pojęli grozę swego położenia. Drobny pył oślepiał wierzchowce, zasypywał jeźdźcom oczy, wdzierał się do nosów, uszu, przenikał przez ubranie do ciała. Konie zaczęły chrapać z przerażenia i wysiłku. Czerwonawe chmury pyłu zasnuły całe niebo. Mrok spowił step. Stało się naraz bardzo duszno. Teraz gwałtowny wicher uderzył w konie i jeźdźców. […] Tymczasem konie z wielkim trudem zbliżały się do wzgórz. Gryzący pył wirował w powietrzu, zmuszał ludzi i zwierzęta do zamykania powiek, toteż wierzchowce potykały się co chwila na twardej, popękanej z gorąca ziemi. W końcu jednak bieg koni stał się równiejszy i szybszy. […]

– Oczywiście musimy przeczekać tutaj burzę – przytaknął Tomek. – Słyszałem, że na Saharze burze piaskowe zasypują niekiedy całe karawany. Najlepiej byłoby znaleźć jakąś pieczarę. Mam wszędzie pełno pyłu. Tak gorąco i duszno.

j00000003GB2v27_00000_BIB_005 Źródło: Alfred Szklarski, Tomek w krainie kangurów, Katowice 1975, s. 153–156.

Po przeczytaniu fragmentu powieści Tomek w krainie kangurów wykonaj ćwiczenia:

j00000003GB2v27_0000004V
Ćwiczenie 23

Ustal, w jakiej sytuacji zastajemy bohaterów przytoczonego fragmentu powieści Alfreda Szklarskiego.

R1SbuzMz4v4Wl
Miejsce na notatkę
RJ76dmnl2O785
Ćwiczenie 24
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu fragmentów tekstu, w których jest mowa o niebezpieczeństwie grożącym podróżnikom.
Burza piaskowa
Źródło: Learnetic SA, Pixabay, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 25

Zapoznaj się z opisem burzy piaskowej zawartej w tekście i rozstrzygnij, czy jest on dynamiczny czy statyczny. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RBUaPxhFDkmmD
Miejsce na notatkę
RARoPiqlE279l
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary wyrazów z prawej i lewej kolumny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000003GB2v27_0000005Q
JPOL_E3_E4_Konteksty

Przygody Stasia i Nel

W pustyni i w puszczyHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy

Drugiego dnia w południe, po owym długim etapie, Staś i Nel, którzy jechali tym razem na jednym wielbłądzie, mieli chwilę radosnego wzruszenia. Zaraz po wschodzie słońca unosiła się nad pustynią jasna i przezrocza mgła, która jednak wnet opadła. Potem, gdy słońce wzbiło się wyżej, upał uczynił się większy niż w dniach poprzednich. W chwilach, gdy wielbłądy przystawały, nie było czuć najmniejszego powiewu, tak że zarówno powietrze, jak i piaski zdawały się spać w cieple, świetle i ciszy. Karawana wjechała właśnie na wielką, jednostajną równinę niepoprzerywaną khoramij00000003GB2v27_000tp00Akhorami, gdy nagle oczom dzieci przedstawił się cudny widok. Kępy smukłych palm i drzew pieprzowych, plantacje mandarynek, białe domy, mały meczetj00000003GB2v27_000tp00Bmeczet ze strzelistym minaretemj00000003GB2v27_000tp00Cminaretem, a niżej mury otaczające ogrody, wszystko to pojawiło się z taką wyrazistością i w odległości tak niewielkiej, iż można było mniemać, że po upływie pół godziny karawana znajdzie się wśród drzew oazy.

– Co to? – zawołał Staś. – Nel! Nel! Patrz!

Nel podniosła się i na razie zamilkła ze zdumienia, ale po chwili zaczęła krzyczeć z radości:

MedinetMedinetMedinet! Do tatusia! Do tatusia!

A Staś aż pobladł ze wzruszenia.

– Doprawdy… Może to KhargeKhargeKharge… Ale nie! To chyba Medinet… poznaję minaret i widzę nawet wiatraki na studniach.

Jakoż istotnie w oddali błyszczały wysoko wzniesione wiatraki studni amerykańskich podobne do wielkich białych gwiazd. Na zielonym tle drzew widać je było tak dokładnie, że bystry wzrok Stasia mógł odróżnić pomalowane na czerwono brzegi skrzydeł.

– To Medinet!…

Staś wiedział przecie i z książek, i z opowiadań, że na pustyni istnieją majaki, zwane fatamorgana, i że nieraz podróżnym zdarza się widzieć oazy, miasta, kępy drzew i jeziora, które są niczym innym, jak złudą, grą światła i odbiciem rzeczywistych, dalekich przedmiotów. Ale tym razem zjawisko było tak wyraźne, tak niemal dotykalne, że jednak nie mógł wątpić, iż widzi prawdziwy Medinet. Oto wieżyczka na domu mudiramudirmudira, oto urządzony pod samym szczytem minaretu kolisty ganek, z którego muezinmuezinmuezin woła do modlitwy, oto znajome grupy drzew – i zwłaszcza te wiatraki! Nie – to musi być rzeczywistość. Chłopcu przyszło na myśl, że może Sudańczycy, zastanowiwszy się nad położeniem, przyszli do przekonania, że nie uciekną, i nic mu nie mówiąc, nawrócili do Fajumuj00000003GB2v27_000tp00DFajumu. Ale spokój ich nasunął mu pierwsze wątpliwości. Gdyby to istotnie było Fajum, czyżby patrzyli na nie tak obojętnie? Widzieli przecie zjawisko i pokazywali sobie palcami, ale w ich twarzach nie było znać najmniejszej niepewności lub wzruszenia. Staś spojrzał jeszcze raz i może ta obojętność Arabów sprawiła, że obraz wydał mu się bledszy. Pomyślał także, że gdyby naprawdę wracali, to karawana skupiłaby się i ludzie, choćby tylko z obawy, jechaliby wszyscy razem. A tymczasem BeduinówBeduinBeduinów, którzy z rozkazu Idrysa od kilku dni wysuwali się znacznie naprzód, wcale nie było widać – a Chamis jadący w tylnej straży wydawał się z oddali nie większy od lecącego przy ziemi sępa.

Fatamorgana! – rzekł sobie Staś.

Tymczasem Idrys zbliżył się ku niemu i zawołał:

– Hej! Popędzaj wielbłąda! Widzisz Medinet?

Mówił widocznie żartobliwie i w głosie jego było tyle przekory, że w duszy chłopca zniknął ostatni cień nadziei, by miał przed sobą prawdziwy Medinet.

j00000003GB2v27_00000_BIB_006 Źródło: Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy, Kraków 2009, s. 94–96.

Po przeczytaniu fragmentu powieści W pustyni i w puszczy wykonaj ćwiczenia:

j00000003GB2v27_0000005Q
Ćwiczenie 27

Wyszukaj w przytoczonym tekście powieści fragment zawierający opis zjawiska fatamorgany, a następnie wyjaśnij, jakie groźne następstwa dla wędrowców może ono spowodować.

R18OwOvj5ZHr8
Miejsce na notatkę
R1RkfDIXriopj
Ćwiczenie 28
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 29

Ustal, co decyduje o plastyczności poniższego fragmentu opisu:

„[...] w oddali błyszczały wysoko wzniesione wiatraki studni amerykańskich podobne do wielkich białych gwiazd. Na zielonym tle drzew widać je było tak dokładnie, że bystry wzrok Stasia mógł odróżnić pomalowane na czerwono brzegi skrzydeł”.

RIbFAcq9W9OH2
Miejsce na notatkę
j00000003GB2v27_000tp00A
j00000003GB2v27_000tp00B
j00000003GB2v27_000tp00C
j00000003GB2v27_000tp00D
Medinet
Kharge
mudir
muezin
Beduin
j00000003GB2v27_0000006W
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 5

Zredaguj krótką wypowiedź w formie notatki o tym, co twoim zdaniem sprawia, że pustynia jest dla wielu artystów źródłem inspiracji. Weź pod uwagę słowa narratora zawarte w poniższym fragmencie Małego Księcia
„To prawda. Zawsze kochałem pustynię. Można usiąść na wydmie. Nic nie widać. 
Nic nie słychać. Ale mimo to coś promieniuje w ciszy…”

R1dusDHL2moIP
Miejsce na odpowiedź.
R6yGIPMao3vsl1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: opis, trudy wędrówki, pustynia, karawana, przygoda, potęga przyrody.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 30

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: opis, pustynia, karawana, przygoda, potęga przyrody, trudy wędrówki.

RqkPdpHSllyZh
Miejsce na odpowiedź.