Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18FUuJIvsUFL
Fotografia barwna w układzie poziomym przedstawiająca jasnobrązowy, drewniany blat z ustawionymi na nim drobnymi sprzętami gospodarstwa domowego wykonanymi głównie z użyciem stali nierdzewnej. Poczynając od lewej: 1 – Niewielki czajnik w kształcie ściętego stożka mocno zwężającego się ku górze, zamknięty kopulastą pokrywką, zakończoną czarną kulką gałki. Jego kolisty uchwyt z grubego drutu obłożono częściowo szaroniebieskim tworzywem. Lekko zwężający się ku końcowi dzióbek zamyka ciemnowiśniowy gwizdek w kształcie ptaka. 2 – Nożyk do obierania cytrusów z matowej, ciemnoszarej stali nierdzewnej. Nadano mu kształt mieszczącego się w dłoni jajka o zdecydowanie zwężającym się jednym z końców, który płynnie przechodzi w haczyk o zaostrzonej podobnie jak w harpunie wewnętrznej płaszczyźnie. 3 – Młynek do pieprzu, z perforowanej blaszanej rurki rozszerzającej się lejkowato przy podstawie, a z góry zamknięty metalowym wieczkiem z plastikowym pokrętłem motylkowym o barwie szarobłękitnej, takiej jak rączka czajnika. Przytrzymuje je nakrętka w kształcie niewielkiej kulki w kolorze czajnikowego gwizdka. 4 – Tarka do sera w kształcie pochylni. Metalowa część robocza wraz z pojemnikiem na ser zostały zamknięte w drewnianej obudowie skręconej trzema wkrętami, których główki nie wystają poza jej płaszczyznę. 5 – Ręczny wyciskacz do cytryn z lanej polerowanej stali nierdzewnej na trzech wysmukłych rozstawionych symetrycznie łukowatych nóżkach o owalnym przekroju wzrastającym ku ich górnym końcom. Te, schodząc się nieznacznie ku środkowi, zaginają się pod ostrym kątem, przechodząc w krótkie odcinki, które łączą się z dolną częścią umieszczonego centralnie korpusu. Jest on wydłużony pionowo, w górnej części jajowaty, a zakończony ostro u dołu. Jego powierzchnię pokrywają głębokie pionowe bruzdy zanikające na obu końcach. Korpus umieszczono na takiej wysokości, by można było podstawić pod niego szklankę na ściekający sok. 6 – Solniczka, która podobnie jak młynek do pieprzu wykonana jest z perforowanej, blaszanej rurki, rozszerzającej się lejkowato przy podstawie, a z góry zamkniętej wieczkiem, tym razem plastikowym i w kształcie płaskiego stożka o barwie również szarobłękitnej. Czajnik, młynek do pieprzu i solniczka stanowią zestaw sprzętów z tej samej linii projektowej. 7 – Kawiarka do espresso w układzie klepsydry z błyszczącej stali. Zamyka ją wytłoczona z jednego kawałka blachy pokrywka z czarną, kulistą gałką umocowana na zawiasie do również czarnego uchwytu o kwadratowym przekroju. Przymocowano go w jednym punkcie na równi z górną krawędzią naczynia. Początkowo odchodzi on poziomo, by zaginając się opaść na szerokość dłoni w dół lekko falującym kształtem powtarzającym wybrzuszenia górnej części kawiarki. 8 – Pojemnik na papryczki, którego żywo czerwona, plastikowa część nawiązująca kształtem do strąka papryki zamknięta jest półkolistym wieczkiem z błyszczącej stali nierdzewnej. Kończy ją uchwyt z drutu stylizowany na szypułkę.

Współczesna sztuka użytkowa

Artykuły gospodarstwa domowego Alessi
Źródło: Didriks, fotografia barwna, licencja: CC BY 2.0.

Żyjemy w świecie wypełnionym po brzegi rzeczami: takimi, bez których trudno się obejść, ale też takimi, o których nie do końca wiadomo, do czego służą. Bywają przedmioty wyjątkowo niewygodne albo takie, które nigdzie się nie mieszczą, albo i takie, które za wszelką cenę usiłujemy ukryć, bo wydają nam się brzydkie i niemodne. Jednak zdarza się, że w naszym życiu pojawia się nowy gadżet, z którym nie potrafimy się rozstać. Czasami jest nam bardzo potrzebny, czasami zachwycamy się także jego formą lub kolorem. Niektóre z tych przedmiotów stają się modne, a nawet kultowe.

Czy wiesz, jak powstają takie wyjątkowe przedmioty? Kto je projektuje i na czym polega ich niepowtarzalność?

Już wiesz

1) Znajdź w słowniku wyrazów obcych definicję słowa 'designj00000001TB1v50_000tp001design' lub 'designerj00000001TB1v50_000tp002designer'. Zanotuj odpowiedzi na następujące pytania:

  • Z jakiego języka pochodzi słowo 'design'?

  • Jak je definiujemy?

  • Jaki jest jego polski odpowiednik?

2) Zastanów się i odpowiedz na pytania:

  • Co projektują projektanci? Zapisz trzy przykłady przedmiotów z najbliższego otoczenia, które, według ciebie, mogły zostać zaprojektowane przez designera.

  • Czy znasz nazwisko jakiegoś znanego projektanta?

RghfQc0enBh9L
(Uzupełnij).
j00000001TB1v50_000tp001
j00000001TB1v50_000tp002
j00000001TB1v50_00000015
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Philippe Starckj00000001TB1v50_000tp003Philippe Starck i jego wyciskacz do cytryn (I)

R2TZLi8CoJTIg
Wyciskacz do cytryn, Juicy Salif [czyt. dżusi salif], projektował Philippe Starck dla manufaktury Alessi. Fot. Małgorzata Skibińska.
Źródło: Philippe Starck, Wyciskacz do cytryn Juicy Salif, 1990, polerowana stal nierdzewna, 29 × 14 cm, Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Polecenie 1

Wykorzystując informacje o projektowaniu i projektantach, zredaguj kilkuzdaniową notatkę.

RxYShAjzC0pMD
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Ustal pochodzenie słowa 'design' i podaj jego polski odpowiednik. Aby poprawnie utrwalić to pojęcie, zajrzyj do słownika01słownika.

R13ZWWgCmbxSE
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień przykłady przedmiotów zaprojektowanych przez designera.

RoaltogGduGhq
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Napisz, czy wymienione przedmioty towarzyszą ci w życiu codziennym i czy nosisz je przy sobie.

R1EygfRbyvCVG
(Uzupełnij).
RrYnIuCExjEt11
Philippe Starck
Źródło: jikatu, fotografia czarno-biała, licencja: CC BY-SA 2.0.
Philippe Starck1949

Philippe Starck

– studiował w prywatnej paryskiej szkole designu i projektowania wnętrz. Karierę zawodową rozpoczął, gdy w wieku 20 lat zaprojektował nadmuchiwaną konstrukcję. Wkrótce stał się jednym
z najwybitniejszych współczesnych architektów i projektantów wzornictwa użytkowego, a także jednym z pionierów wzornictwa wyrobów masowych, przedmiotów codziennego użytku, które otaczają nas w szkole, w pracy, na ulicy. Były to zarówno armatury łazienkowe, jak i naczynia kuchenne, sztućce, a także wzór makaronu oraz lampy, telefony, telewizory, zegarki i wiele innych. Projektant ma na swym koncie również wielkie realizacje architektoniczne i projekty wnętrzarskie
w Paryżu, Nowym Jorku i wielu miejscach świata. Oprócz wyrobów egalitarnych tworzył projekty luksusowych jachtów, motocykli i skuterów. Jego koncepcje słyną z prostoty i elegancji. Prowokują
i zaskakują lub bawią nowatorskim podejściem do formy przedmiotów o tradycyjnej funkcji, lub ożywiają stare kształty, np. mebli, współczesnym materiałem i technologią wykonania. Przedmioty projektowane przez Philippe Starcka znajdują klientów o różnej zasobności portfela.

Jego najbradziej rozpoznawalnym dziełem jest Juicy Salifj00000001TB1v50_000tp005Juicy Salif – stalowy wyciskacz do cytryn na trzech długich nogach.

Ćwiczenie 1

Ustal, jakie umiejętności musi posiadać zawodowy projektant, żeby móc poprawnie zaprojektować wymienione przez ciebie wcześniej przedmioty. Zapisz swoją odpowiedź.

R1NSJaePpZTtj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Aby profesjonalnie zajmować się projektowaniem form użytkowych, należy skończyć wyższą uczelnię. Rozważ, czy zawód projektanta jest bardziej artystyczny, czy bardziej techniczny. Swoją odpowiedź uzasadnij, wskazując konkretne przykłady.

R1SYFn9yYq7QZ
(Uzupełnij).
j00000001TB1v50_000tp003
j00000001TB1v50_000tp004
j00000001TB1v50_000tp005
01
j00000001TB1v50_0000002Z
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Philippe Starck i jego wyciskacz do cytryn (II)

R15ALkqQRlsZ3
Wyciskacz do cytryn
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Philippe Starck, 1990, polerowana stal nierdzewna, 29 × 14 cm, Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Ważne!

Każdy obiekt, a szczególnie ten, którego projekt sygnowany jest konkretnym nazwiskiem, ma tzw. metryczkę, w której zapisane są jego podstawowe dane.

Ćwiczenie 3
R12pmKKdGoJYB1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RezuLcspNyVbC
Ćwiczenie 3
Dopasuj do siebie wyrażenia i zwrot znajdujące się po lewej stronie z wyrażeniami i elementami znajdującymi się po lewej stronie. Autor projektu: Możliwe odpowiedzi: 1. 29 x 14 cm / wys. x śr. w podstawie, 2. polerowana stal nierdzewna, 3. 1990, 4. włoska manufaktura Alessi, 5. Philippe Starck, 6. Juicy Salif Zamawiający projekt: Możliwe odpowiedzi: 1. 29 x 14 cm / wys. x śr. w podstawie, 2. polerowana stal nierdzewna, 3. 1990, 4. włoska manufaktura Alessi, 5. Philippe Starck, 6. Juicy Salif Nazwa obiektu: Możliwe odpowiedzi: 1. 29 x 14 cm / wys. x śr. w podstawie, 2. polerowana stal nierdzewna, 3. 1990, 4. włoska manufaktura Alessi, 5. Philippe Starck, 6. Juicy Salif Data powstania projektu: Możliwe odpowiedzi: 1. 29 x 14 cm / wys. x śr. w podstawie, 2. polerowana stal nierdzewna, 3. 1990, 4. włoska manufaktura Alessi, 5. Philippe Starck, 6. Juicy Salif Materiał, z którego wytwarzany jest obiekt: Możliwe odpowiedzi: 1. 29 x 14 cm / wys. x śr. w podstawie, 2. polerowana stal nierdzewna, 3. 1990, 4. włoska manufaktura Alessi, 5. Philippe Starck, 6. Juicy Salif Podstawowe wymiary: Możliwe odpowiedzi: 1. 29 x 14 cm / wys. x śr. w podstawie, 2. polerowana stal nierdzewna, 3. 1990, 4. włoska manufaktura Alessi, 5. Philippe Starck, 6. Juicy Salif
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Zastanów się, jakie pytania musiał stawiać sobie Philippe Starck, projektując swój wyciskacz do cytryn. Przygotowując odpowiedź, odnieś się do następujących kwestii:

  • Czy w 1990 roku, kiedy Starck projektował swoje urządzenie, wyciskacz do cytryn był czymś nieznanym?

  • Czy w twoim domu używa się wyciskacza do cytryn lub innych owoców? Jeżeli tak, to jak wygląda to urządzenie?

RgbyXBEJCsNb8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Dokonaj analizy form oglądanych wyciskaczy do owoców cytrusowych. Przeciągnij do każdego zdjęcia pola z określonymi cechami, które według ciebie pasują do kolejnych urządzeń (A, B, C). Uzasadnij swoje odpowiedzi.

RbmVBeO67QYas
Propozycje zrobione z plastiku, może się popsuć, bardzo bezpieczne w użyciu, jednokolorowe, łatwe w użyciu, rozbudowane/wieloelementowe, łatwo je umyć, zrobione z metalu, proste/jednoelementowe, może być niebezpieczne w użyciu, łatwo mieści się w kuchennej szafce, skomplikowane w budowie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Po zapoznaniu się z trzema opisami wyciskaczy do owoców (A, B i C) przyporządkuj każdemu z nich podane poniżej określenia.

zrobione z metalu

bardzo bezpieczne w użyciu

rozbudowane/wieloelementowe

skomplikowane w budowie

proste/jednoelementowe

łatwe w użyciu

może być niebezpieczne w użyciu

łatwo je umyć

jednokolorowe

może się popsuć

łatwo mieści się w kuchennej szafce

zrobione z plastiku

Rg7RJcEDmGGBl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego designer powinien posiadać szczegółowe informacje na temat przeznaczenia, tworzywa bądź cech projektowanego przedmiotu. Oceń, czy projektantowi są potrzebne tak szczegółowe informacje. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1XJ0WmOQCkyq
(Uzupełnij).
Rngz8YN5BPqJi
Ćwiczenie 7
Budowa lub konstrukcja urządzenia Możliwe odpowiedzi: 1. łatwe w użyciu, 2. bardzo bezpieczne w użyciu/może być niebezpieczne w użyciu, 3. łatwo je umyć, 4. łatwo mieści się w kuchennej szafce, 5. rozbudowane/wieloelementowe, 6. może się popsuć, 7. zrobione z plastiku, 8. jednokolorowe, 9. skomplikowane w budowie, 10. proste/jednoelementowe, 11. zrobione z metalu Użyteczność urządzenia Możliwe odpowiedzi: 1. łatwe w użyciu, 2. bardzo bezpieczne w użyciu/może być niebezpieczne w użyciu, 3. łatwo je umyć, 4. łatwo mieści się w kuchennej szafce, 5. rozbudowane/wieloelementowe, 6. może się popsuć, 7. zrobione z plastiku, 8. jednokolorowe, 9. skomplikowane w budowie, 10. proste/jednoelementowe, 11. zrobione z metalu Wygląd zewnętrzny projektowanego urządzenia Możliwe odpowiedzi: 1. łatwe w użyciu, 2. bardzo bezpieczne w użyciu/może być niebezpieczne w użyciu, 3. łatwo je umyć, 4. łatwo mieści się w kuchennej szafce, 5. rozbudowane/wieloelementowe, 6. może się popsuć, 7. zrobione z plastiku, 8. jednokolorowe, 9. skomplikowane w budowie, 10. proste/jednoelementowe, 11. zrobione z metalu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Określ dwie różne cechy (dotyczące budowy, użyteczności bądź wyglądu) przedmiotów znajdujących się w twoim otoczeniu. Ustal, czy któryś z nich można uznać za:

  • elegancki,

  • oryginalny,

  • nowoczesny,

  • nudny.

Uzasadnij swoją odpowiedź.

RvTJsk1fnDMEu
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Określ dwie różne cechy dotyczące budowy i użyteczności przedmiotów znajdujących się w twoim otoczeniu.

Rur7YZjwXNA2X
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wyjaśnij, co to znaczy, że jakiś przedmiot jest 'nudny'. Ustal, czy jest to określenie obiektywne czy subiektywne. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1GLOilvx3fNw
(Uzupełnij).
R103rBTv90VCf
Ćwiczenie 8
Spróbuj samodzielnie dokonać analizy wyciskacza do cytryn Philippe’a Starcka. Postępuj logicznie, tak jak tego wymaga praca projektanta. Stwórz podręczną tabelę, w której zamieścisz jak najwięcej cech tego przedmiotu. Jeśli daną cechą można określić przedmiot francuskiego projektanta, postaw w kolumnie obok znak „x”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1CO6HCoyKdJI
Ćwiczenie 9
Które z podanych rzeczowników można powiązać z pracą projektanta? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. inspiracja, 2. przepisy, 3. sztalugi, 4. pomysł, 5. przypadek, 6. idea
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001TB1v50_0000007K
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wzornictwo i projektowanie

Design 1940‑1990. Wzornictwo i projektowanie
Raymond Guidot Design 1940‑1990. Wzornictwo i projektowanie

Niektórzy uważają, że 'design' pochodzi od francuskiego słowa désignerj00000001TB1v50_000tp007désigner lub dessinerj00000001TB1v50_000tp008dessiner. Jednak prawda jest taka, że termin ten stał się modny we Francji dopiero w latach sześćdziesiątych XX wieku dzięki zapożyczeniom z języka angielskiego.

W języku francuskim ma on jednak nieco inne znaczenie niż w angielskim.

Anglosasi mianowicie posługują się nim, by określić zarówno jednostkowe wyroby rzemiosła, jak i seryjne produkty przemysłowe, takie jak różnorodne przyrządy, maszyny, pojazdy, meble, narzędzia, sprzęty, ubrania, a nawet tkaniny, tapety, książki czy plakaty. Anglicy włączają do tej grupy także budynki i budowle inżynierskie, na przykład mosty, ale tylko wówczas, gdy ich poszczególne elementy są produkowane w zakładzie przemysłowym.

Natomiast we Francji, zwłaszcza w pierwszym okresie, termin ten dotyczył przede wszystkim seryjnej produkcji przemysłowej różnych drobnych przedmiotów codziennego użytku. Bardzo szybko jednak zaczęto go też stosować do określania nowatorskich rozwiązań stylistycznych, także w dziedzinie mody, projektowania mebli i architektury wnętrz. W znacznym stopniu tak samo pojmowany jest we Francji również dzisiaj.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Raymond Guidot, Design 1940–1990. Wzornictwo i projektowanie, tłum. Joanna Wiatrowska, Ewa Wolańska, Warszawa 1998, s. 11–12.

Po przeczytaniu tekstu Raymonda Guidotaj00000001TB1v50_000tp009Raymonda Guidota wykonaj polecenia.

JPOL_E3_E4_Konteksty
1
Ćwiczenie 10
Rs7P8PtGXHTcX1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ćwiczenie 11

Wymień wyroby, które Anglicy i Francuzi zaliczają do designu.

RVhdSTGoaAvU8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Na podstawie tekstu Raymonda Guidota omów zmiany zachodzące w rozumieniu pojęcia design. Zapisz swoją odpowiedź.

ReJQKtVfKvn6q
(Uzupełnij).
RT26zBS6RDmoT
Ćwiczenie 13
Pogrupuj podane wyrazy związane ze sztuką użytkową, tak aby w jednym polu znalazły się przymiotniki, a w drugim rzeczowniki. Przymiotniki, które można wykorzystać do opisu przedmiotu sztuki użytkowej Możliwe odpowiedzi: 1. praktyczny, 2. funkcjonalny, 3. element 1 grupy 2, 4. element 3 grupy 2, 5. kolisty, 6. element 2 grupy 2, 7. fantazyjny, 8. modernistyczny, 9. przemysłowy Rzeczowniki, które można wykorzystać do opisu przedmiotu sztuki użytkowej. Możliwe odpowiedzi: 1. praktyczny, 2. funkcjonalny, 3. element 1 grupy 2, 4. element 3 grupy 2, 5. kolisty, 6. element 2 grupy 2, 7. fantazyjny, 8. modernistyczny, 9. przemysłowy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001TB1v50_000tp007
j00000001TB1v50_000tp008
j00000001TB1v50_000tp009
j00000001TB1v50_0000008H
JPOL_E3_E4_Konteksty

Mniej znaczy więcej

Anna Kondras Mniej znaczy więcej

Starck swoją pierwszą firmę założył w 1968 roku i szybko rozpoczął karierę zawodową. Już jako dwudziestoletni chłopak został dyrektorem artystycznym firmy Pierre Cardin11Pierre Cardin. Miał wtedy zaledwie 20 lat. Po pewnym czasie postanowił jednak pracować na własne nazwisko i zyskał ogromną popularność i uznanie
w branży. [...]

Starck ma nietuzinkową osobowość i charyzmę, naturalny wdzięk i poczucie humoru. Wszystko to sprawia, że świetnie wypada przed kamerą. Można się o tym przekonać, oglądając sześcioodcinkową brytyjską serię Design według Starcka, którą prezentujemy na naszej antenie. Idea programu jest taka, by wśród utalentowanych Brytyjczyków znaleźć projektanta na miarę XXI wieku. Producenci programu otrzymali setki zgłoszeń, przeważnie od absolwentów i studentów szkół artystycznych, a także od młodych projektantów prowadzących własne niewielkie firmy. Spośród nich wybrano 12 osób, które zostały zaproszone do prestiżowej szkoły Philippe’a StarckaSchool of Design10School of Design w Paryżu, uważanej za kuźnię talentów. Uczestnicy programu praktykują pod czujnym okiem mistrza, który wymyśla dla nich kolejne, coraz trudniejsze zadania związane z poszczególnymi etapami powstawania nowego produktu i wprowadzania go na rynek. Starck, choć sympatyczny i wylewny, jest też bardzo wymagający i potrafi być złośliwy. Nie toleruje lenistwa i braku kreatywności. Chce znaleźć prawdziwy talent, kogoś, kto będzie miał do zaoferowania coś wyjątkowego. Nagrodą dla zwycięzcy jest półroczny staż w firmie Starcka i perspektywa wielkiej kariery. W każdym odcinku kolejne osoby odpadają z programu. Towarzyszyły temu duże emocje i zawiedzione nadzieje. Program trzymał w napięciu, a jednocześnie ma walory edukacyjne. Można było się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy o designie, jego roli i miejscu we współczesnym świecie.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Anna Kondras, Mniej znaczy więcej, dostępny w internecie: https://decodom.pl/sztuka-uzytkowa-czyli-wyjatkowe-wykonczenie-wnetrz-mistrz-philippe-starck/ [dostęp 16.04.2022].
10
11
Ćwiczenie 14
RgDoWQUztIs971
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, w jaki sposób Philippe Starck pracuje z młodymi ludźmi.

R5kGdodgCHuUh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Ustal, czy z tekstu można wywnioskować, dlaczego młodym projektantom tak bardzo zależy na udziale w programie realizowanym przez Starcka. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RJ6qC4jLkgrVJ
(Uzupełnij).
j00000001TB1v50_0000008W
JPOL_E3_E4_Preteksty

Logotyp

Termin design jest też wiązany z grafiką użytkową, a ta łączy się z komunikacją wizualną, czyli komunikacją poprzez szeroko rozumiane obrazy, do których możemy zaliczyć, m.in. pojedynczą ilustrację, plakat, a także spotykane na co dzień znaki drogowe czy piktogramy. Specjalnym rodzajem komunikacji wizualnej jest identyfikacja wizualna służąca do kreowania wizerunku marki na rynku. Składa się na nią przede wszystkim logotyp – znak, który jest identyfikowany z daną firmą (organizacją, akcją itp.) i pojawia się na wszystkich jej produktach.

Ćwiczenie 17

Przyjrzyj się logotypom polskich organizacji. Przeciągnij do każdego znaku pola z odpowiednimi cechami, które według ciebie pasują zarówno do określonego logotypu, jak i przedsięwzięcia, dla którego został stworzony.

RNwY3fUCjovMN
Propozycje rozbudowany, wielokolorowy, serdeczny, narysowany „od ręki”, skromny, skomplikowany, jednokolorowy, prosty, o rozedrganym rysunku, radosny, wykreślony od cyrkla, przyjazny, dający poczucie bezpieczeństwa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Na podstawie dostępnych źródeł wypisz trzy określenia oddające charakter pracy takich organizacji, jak: Caritas, Polska Akcja Humanitarna, Polski Czerwony Krzyż, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

RiohZmeksFNYf
(Uzupełnij).
Rett8F7U3xqqK
Logotyp Polskiego Koncernu Naftowego Orlen SA
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 18

Przyjrzyj się uważnie powyższemu logotypowi Polskiego Koncernu Naftowego Orlen. Ustal, jaki przekaz niesie ze sobą ten obraz.

R1PcIpufwRePa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Przeczytaj uważnie opis logotypu Polskiego Koncernu Naftowego Orlen. Ustal, jaki on niesie przekaz.

RJombwzDRGvzj
(Uzupełnij).
j00000001TB1v50_0000009C

Zadaniowo

Polecenie 7

Wyjaśnij, czy zgadzasz się z opinią, że Philippe Starck jest jednym z najwybitniejszych współczesnych projektantów. Sformułuj argumenty 'za' i argumenty 'przeciw'. W swojej wypowiedzi wykorzystaj zgromadzone podczas lekcji słownictwo.

R1Y46huabGYbV
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Stwórz krótką notkę do wybranego obiektu Philippe’a Starcka, która znajdzie się w katalogu wystawy jego prac. Notka powinna zawierać podstawowe dane (metryczka przedmiotu) oraz opis, w którym wymienisz co najmniej po dwie cechy odnoszące się do budowy, użyteczności i wyglądu zewnętrznego przedmiotu.

R1d6iwcvSa5jm
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Zredaguj prywatny list do Philippe’a Starcka, w którym opiszesz swoje pierwsze spotkanie z jednym z jego projektów. Wyraź swoją opinię na temat budowy, użyteczności oraz wyglądu zewnętrznego tego przedmiotu. Określ jednoznacznie, czy wybrany obiekt podoba ci się czy też nie. Nie zapomnij o argumentacji swojej oceny.

RbHm7Z7U5oMfD
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Zaprojektuj własny wyciskacz do cytryn (lub inny przedmiot). Określ jego cechy, a następnie uzasadnij konieczność ich występowania w twoim projekcie. Swoją pracę możesz przedstawić na forum klasy w postaci prezentacji multimedialnej.

RP3QQHhHqdncW
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Określ cechy, jakie powinien posiadać wyciskacz do cytryn, aby spełniał swoją rolę.

R3aByzuJKe7JP
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Zastanów się, jak powstają logotypy. Wyjaśnij, od czego zależy ich forma. Oceń, czy może być ona jedynie dziełem przypadku. Zapisz swoje wnioski.

RfLdYde6IYKwh
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Korzystając z dostępnych źródeł, wypisz cechy, jakie powinien mieć dobry logotyp.

R1Q2MChwCcgDi
(Uzupełnij).
RqbfdXt3Xui021
Zaproponuj własną kolejność słów‑kluczy z tego tematu: Philippe Starck, wyciskacz do cytryn, projektowanie, kreatywność, design, użyteczność, estetyka. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: design, projektowanie, Philippe Starck, wyciskacz do cytryn, kreatywność, użyteczność, estetyka.

RVVbzAl9VTyed
(Uzupełnij).