Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Qgie1quXdXe1
Czarno‑biała ilustracja przedstawia na pierwszym planie afisz ukazany na tle krajobrazu. Przypięty prawym narożnikiem do pniaka złamanego drzewa, łagodnie wygięty arkusz papieru mieści napis w trzech wersach dużymi, ozdobnymi literami. Rozmiar czcionki zmniejsza się w kolejnych liniach. W pierwszej zapisano słowo BAJKI, poniżej I. KRASICKIEGO, a pod tym ILUSTROWANE. Podwinięty dołem papier opada na porośniętą trawą ziemię. Z lewej strony u jego dołu ukazana prawym profilem uśmiechnięta małpa przygląda się napisom. W tle za zwierzęciem wysokie trawy i kwiaty, z których jeden zachodzi na plakat. Dalej krzewy, a nad nimi ściana szczytowa domu, zwieńczona kominem z siedzącym na nim bocianem. Za kominem na szczycie krytego dachówką dachu gniazdo bocianie, z którego wyciąga na długich szyjach głowy troje piskląt. Zza prawej krawędzi arkusza plakatu wyłania się postać siedzącego prawym bokiem do widza szczupłego, wąsatego mężczyzny w spodniach w paski wpuszczonych w wysokie buty do jazdy konnej. Na głowie ma kapelusz, a na nosie okulary. W prawej dłoni unosi książkę. W tle za nim krzewy. Powyżej na dwóch gałęziach, odchodzących o wspomnianego już pniaka, siedzą ptaki. Po prawej dzięcioł, a wyżej ponad plakatem duża papuga.

Jaki jest świat w bajkach Krasickiego?

Źródło: Józef Wincenty Kruszewski, Bajki I. Krasickiego ilustrowane, 1886 r., domena publiczna.

Zapewne nieraz zdarzyło ci się słyszeć zdanie podobne do tego: 'I żyło im się jak w bajce…'. Chociaż sens tego stwierdzenia wydaje się oczywisty, zastanów się nad treścią zacytowanej wypowiedzi – co tu oznacza bajka?

Dość łatwo znaleźć inne wyrażenia, w których bajka odgrywa główną rolę. Oto kilka z nich: 'bajkowy widok', 'bajeczny smak', 'kraina jak z bajki', 'bajkowy świat', 'bajkolandia'…

Już wiesz

Przypomnij sobie cechy bajki jako gatunku literackiego.

R1Ok9TFSLBzYW
(Uzupełnij).
j000000036B1v50_0000000D
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Bajka – prawda czy fałsz?

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R9xv0ic45FZFp1
Ilustracja przedstawia drewniany blat, na którym w centralnej części leży otwarta książka. Powierzchnię jej kartek pokrywa niemal w całości trawa. Na prawej karcie dwa równoległe pasy pozbawione trawy ukazują zadrukowany tekstem papier. Niczym koleiny drogi ciągną się one od dolnej krawędzi książki, by zwężając się w perspektywie skręcić ku górnemu prawemu narożnikowi stronicy. Prawą koleiną wędruje, oddalając się od widza dziewczynka w czerwonych sandałkach i zielonej spódnicy do kolan, z czerwonym rozłożonym parasolem, który zasłania ją od pasa w górę. Przed dziewczynką na lewo od drogi stoi latarnia uliczna w starym stylu, na której szczycie siedzi mewa. Na lewej karcie stoi szary pies w typie doga, odwracający głowę za siebie. Przed nim jest niewielka kałuża. Nad nim leci siedem bocianów. Zza książki wyłania się słońce, z rozchodzącymi się promieniami. Na blacie na prawo od książki leży pióro wieczne, nad nim leci kolorowy balon z koszem, na lewo stoi kubek. Całą ilustrację pokrywają krople wody.
Bajkowy świat
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 1

Wymień znanych ci bajkopisarzy i tytuły ich bajek.

R143chHVMDZ45
(Uzupełnij).
ReG6tEYrjrPlT
Nagranie. Bajkę Ignacego Krasickiego Do dzieci czyta Krzysztof Kulesza.
Do dzieciIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Do dzieci

O wy, co wszystkie porzuciwszy względy,
Za cackiem bieżyć gotowi w zapędyj000000036B1v50_000tp001zapędy,
Za cackiemj000000036B1v50_000tp002cackiem, które zbyt wysoko leci,
Bajki wam niosę, posłuchajcie, dzieci.

Wy, których tylko niestatek żywiołem,
Co się o fraszki uganiacie wspołemj000000036B1v50_000tp003wspołem,
O fraszki, których zysk maże i szpeci,
Bajki wam niosę, posłuchajcie, dzieci.

Wy, którzy marne przybrawszy postaci,
Baśniami łudzić umiecie współbraci,
Baśniami, które umysł płochy kleci,
Bajki wam niosę, posłuchajcie, dzieci.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Ignacy Krasicki, Do dzieci, [w:] tegoż, Wybór liryków, oprac. Sante Graciotti, Wrocław 1985, s. 79–80.

Po przeczytaniu bajki Do dzieci wykonaj następujące polecenia.

Ćwiczenie 2

Ustal, kogo dotyczy powtarzany w każdej strofie zaimek 'wy'. Zapisz swoją odpowiedź.

RZZtQLP4GGBmh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Poszukaj w utworze Ignacego Krasickiego fragmentów opisujących dzieci. Określ, jaki stosunek ma zwracająca się do nich osoba.

RuX760JPQMEXo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RSctttQJQ1zeN
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, czy w utworze Do dzieci wyraz 'bajka' można potraktować jako kolejny element ciągu słów: 'cacko', 'fraszka', 'baśń'. Uzasadnij odpowiedź.

RLwFrr5OvF4wc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
RdzpfLouQhoCC
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Wyraz 'bajka' w utworze dedykacyjnym do zbioru Bajki i przypowieści jest synonimem prawdy. Krasicki odszedł tu zatem od zwyczajowego utożsamiania tego słowa z fantazją czy kłamstwem (przy okazji bajkę przeciwstawił baśni, oznaczającej coś fałszywego).

O tym, że XVIII‑wieczny twórca nie tylko w dedykacyjnym wierszu tak potraktował bajkę, świadczy utwór Koniec, który stanowi zakończenie Przydatku do Bajek i przypowieści.

R1USAZh1ln4Ak
Nagranie. Bajkę Ignacego Krasickiego Koniec czyta Krzysztof Kulesza
R91gdTWCXJ2TZ
Zbójnik karpacki. Jeden z rozbójników Gór Karpackich, których nazywają Góralami (autor sztychu pomylił słowo CorallenGorrallen).
Źródło: Christoph Weigel według Caspara Luykena, początek XVIII wieku, domena publiczna.
KoniecIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Koniec

Zmordował się na koniec ten, co bajki prawiłj000000036B1v50_000tp004prawił,
Żeby więc do ostatka słuchaczów zabawił,
Rzekł: 'Powiem jeszcze jedną, o której nie wiecie:
Bajka poszła w wędrówkę. Wędrując po świecie
Zaszła w lasy głębokie; okrutni i dzicy
Napadli ją z hałasem wielkim rozbójnicy,
A widząc, że ubrana bardzo podle była,
Zdarli suknie – aż z bajki Prawda się odkryła'.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Ignacy Krasicki, Koniec, [w:] Poezja polska XVIII wieku, red. Zdzisław Libera, Warszawa 1976, s. 214.

Po przeczytaniu utworu Koniec wykonaj związane z nim polecenia.

Ćwiczenie 7

Określ, kto wypowiada się w utworze Ignacego Krasickiego.

RTaRraVRHIV1u
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jaki był cel prawienia bajek.

R10KcvBOUZI5G
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
R1QukejOzwlhJ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Ustal, do kogo została porównana bajka w utworze Koniec. Zapisz swoją odpowiedź.

RS3okvBmCijvx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, czym okazała się bajka po odarciu jej z szaty i czym jest owa szata.

Rof3VwLkZ6Yuo
(Uzupełnij).
j000000036B1v50_000tp002
j000000036B1v50_000tp001
j000000036B1v50_000tp003
j000000036B1v50_000tp004
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Bajkowy świat

R1PTqb277SFNV
Nagranie. Bajkę Ignacego Krasickiego Wstęp do bajek czyta Krzysztof Kulesza.
R14ApiFiyB4aZ
Okładka Bajek i przypowieści Ignacego Krasickiego – pierwodruk
Źródło: a. nn., 1779 r., domena publiczna.
Wstęp do bajekIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Wstęp do bajek

Był młody, który życie wstrzemięźliwie pędził;
Był stary, który nigdy nie łajał, nie zrzędził;
Był bogacz, który zbiorów potrzebnym udzielał;
Był autor, co się z cudzej sławy rozweselał;
Był celnik, który nie kradł; szewc, który nie pijał;
Żołnierz, co się nie chwalił; łotr, co nie rozbijał;
Był minister rzetelny, o sobie nie myślał;
Był na koniec poeta, co nigdy nie zmyślał.
– A cóż to jest za bajka? Wszystko to być może!
– Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Ignacy Krasicki, Wstęp do bajek, [w:] Poezja polska XVIII wieku, red. Zdzisław Libera, Warszawa 1976, s. 209.

Po przeczytaniu utworu Wstęp do bajek wykonaj następujące polecenia.

Ćwiczenie 12

Określ, jak można nazwać utwór Wstęp do bajek, skoro nie jest podzielony na zwrotki (strofy).

R1KDe5RsKUW1H
(Uzupełnij).
wiersz zwrotkowy
Definicja: wiersz zwrotkowy

wiersz podzielony na zwrotki nazwać można zwrotkowym (stroficznym)

wiersz ciągły
Definicja: wiersz ciągły

wiersz niepodzielony na zwrotki nazwać można ciągłym (stychicznym)

Ćwiczenie 13

Podziel wiersz na dwie części. Wskaż miejsce, w którym przeprowadzisz granicę. Uzasadnij swój wybór.

RGel23wAYyfuX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14
R1FHFNfNOKs1k1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Oceń, czy charakterystyka ludzi wymienionych w bajce odpowiada temu, co się z nimi zazwyczaj kojarzy. Uzasadnij odpowiedź.

RY8KvONOkm3ub
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16
R1Jwr3VNshBDj1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Uzasadnij swój wybór przykładów z poprzedniego ćwiczenia.

R1Sy05JX6LZ4y
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wymień co najmniej dwie różnice pomiędzy częścią pierwszą a drugą w utworze Wstęp do bajek.

R10W2d0fl64kr
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, czy – twoim zdaniem – rzeczywiście 'wszystko to być może'. Przy odpowiedzi uwzględnij wcześniejsze ustalenia.

Rwlj28Z16mKbO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij, w jakim znaczeniu został użyty wyraz 'bajka' w ostatnim wersie utworu.

R14heAc8B0zKy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Określ, czy ostatni wers: 'Prawda, jednakże ja to między bajki włożę' może funkcjonować bez odniesienia do utworu Ignacego Krasickiego. Uzasadnij odpowiedź.

RUULmO4HmhFV8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij, w jaki sposób wyraz 'bajka', odnoszący się do przedstawionych ludzi, wpływa na obraz świata ukazany w utworze.

R1WQJFBVauTqh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Określ, jaki świat został przedstawiony w pierwszej części utworu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RKRj1MK2cdf2Y
(Uzupełnij).

O filozofach

JPOL_E3_E4_Konteksty
JPOL_E3_E4_Konteksty
RBGcH1hUQyuqM
Nagranie. Bajkę Ignacego Krasickiego Filozof czyta Bartosz Woźny.
R19bTszni6hu9
Bajki I. Krasickiego ilustrowane, Filozof
Źródło: Józef Wincenty Kruszewski, 1886 r., domena publiczna.
FilozofIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Filozof

Zaufany filozof w zdaniach przedsięwziętych
Nie wierzył w Pana Boga, śmiał się z wszystkich świętych.
Przyszła słabość, aż mędrzec, co firmament mierzył,
Nie tylko w Pana Boga – i w upiry05upiry wierzył.

unikatowy_nr_id_wpisu_05 Źródło: Ignacy Krasicki, Filozof, [w:] Poezja polska XVIII wieku, red. Zdzisław Libera, Warszawa 1976, s. 211.

Po przeczytaniu bajki Filozof wykonaj związane z nią ćwiczenia.

Ćwiczenie 22

W utworze nie użyto imienia i nazwiska filozofa. Określ, z czego może to wynikać.

R16bImKde00Vy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Określ, co stało się momentem przełomowym w życiu filozofa.

ROEcMgnqntQpo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Scharakteryzuj filozofa i jego poglądy, zanim 'przyszła słabość'.

R1Db5e5850a9G
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Wyjaśnij, jak rozumiesz wyrażenie 'zaufany […] w zdaniach przedsięwziętych' oraz zwrot 'firmament mierzył'.

R164yTyNmic65
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 26

Wytłumacz, dlaczego filozof się zmienił i na czym ta przemiana polegała.

RhTtux6JZHqKg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Określ stosunek Krasickiego do przedstawionego w bajce filozofa.

R2s2lEz9MaMMi
(Uzupełnij).
05
JPOL_E3_E4_Konteksty

Chłopski filozof

R17NqAT3zMOtq
Nagranie. Bajkę Ignacego Krasickiego Filozof i chłop czyta Bartosz Woźny.
RhNfeoHPUvg8B
Bajki I. Krasickiego ilustrowane, Chłop i filozof
Źródło: Józef Wincenty Kruszewski, Bajki I. Krasickiego ilustrowane, 1886 r., domena publiczna.
Filozof i chłopIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Filozof i chłop

Wielki jeden filozof, co wszystko posiadał,
Co bardzo wiele myślał, więcej jeszcze gadał,
Dowiedział się o drugim, który na wsi mieszkał.
Nie omieszkał
I kolegę odwiedzieć,
I od niego się dowiedzieć,
Co umiał i skąd była ta jego nauka,
Znalazł chłopa nieuka,
Bo i czytać nie umiał, a więc książek nie miał.
Oniemiał.
A chłop w śmiech: 'Moje księgi – rzekł – wszystkie na dworze:
Wół, co orze,
Sposobi mnie do pracy, uczy cierpliwości,
Pszczoła pilności,
Koń, jak być zręcznym,
Pies, jak wiernym i wdzięcznym,
A sroka, co na płocie ustawicznie krzeczy,
Jak lepiej milczyć niźli gadać nic do rzeczy'.

unikatowy_nr_id_wpisu_06 Źródło: Ignacy Krasicki, Filozof i chłop, [w:] tegoż, Bajki, przypowieści, satyry, Rzeszów 1986, s. 75.

Po przeczytaniu bajki Filozof i chłop wykonaj związane z nią ćwiczenia.

Ćwiczenie 28

Posługując się cytatami z utworu, scharakteryzuj postać filozofa.

R91b67vJstfMq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Wyjaśnij, skąd chłop czerpał swoją wiedzę o świecie.

Rlg3VbJP1Afig
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Oceń, czy dobór 'nauczycieli' chłopa jest odpowiedni.

R16T1F9jjsqfS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 31
RvkgU5GzuQV7S1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 32

Wyjaśnij, który z bohaterów utworu lepiej zna życie i czyje nauki okazują się ważniejsze dla zwykłego człowieka. Uzasadnij odpowiedź.

R1A5T7qsQ6STK
(Uzupełnij).
j000000036B1v50_00000094
JPOL_E3_E4_Preteksty

Utopia

R62jBc4X4qDHc1
Wyspia Utopia
Źródło: Ambrosius Holbein, Wyspa Utopia, 1518, drzeworyt, Kunstmuseum Basel, domena publiczna.

Świat przedstawiony we Wstępie do bajek jest nierealny – autor postrzega rzeczywistość pesymistycznie i nie wierzy w taki swoisty 'raj na ziemi'. Warto zauważyć, że ów idealny (ale nieprawdziwy) świat dotyczy wyłącznie ludzi. Krasicki w ogóle nie zajął się pięknem przyrody ani nie odniósł się do kwestii religijnych (chociaż był biskupem).

Ideał w tej bajce wiąże się z życiem ludzi w społeczności. Jest to zatem opis świata, w którym ludzie mają wyłącznie pozytywne cechy. Wyobrażenia na temat idealnego społeczeństwa pojawiały się już o wiele wcześniej. Pierwszą tego typu wizję zamieścił w dziele napisanym w formie dialogu, a zatytułowanym Państwo, jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnej Grecji – Platon (V–IV w. p.n.e.).

Niemal 2000 lat później Thomas Morej000000036B1v50_000tp00LThomas More (Morus) – angielski biskup, myśliciel, humanista i polityk – napisał traktat Utopia. Przedstawił tam własne wyobrażenia na temat idealnej społeczności. Tytuł tego dzieła w języku greckim oznacza 'miejsce‑nigdzie', czyli 'miejsce, którego nie ma'. Stał się on synonimem krainy zamieszkanej przez idealne społeczeństwo, ale nieistniejącej na naszej planecie.

Utopia
Thomas More Utopia

Każde miasto ma przyznany do swego użytku obszar ziemi, ciągnący się co najmniej 12 000 kroków. Czasem ten przydział ziemi wynosi z jakiejś strony znacznie więcej, tłumaczy się to oczywiście większą odległością miast od siebie na tej przestrzeni. Żadnemu miastu nie zachciewa się rozszerzać swoich posiadłości, ponieważ mieszkańcy ich nie uważają się za właścicieli ziemi, lecz raczej za włodarzyj000000036B1v50_000tp00Iwłodarzy. Wśród pól widać wszędzie domy, zaopatrzone w sprzęty gospodarskie i odpowiednio urządzone; służą one za mieszkania obywatelom, których miasta wysyłają kolejno na wieś. Każda rodzina wiejska składa się przynajmniej z 40 osób, mężczyzn i kobiet, oraz dwóch niewolników i podlega kierownictwu dwojga poważnych rozumnych ludzi, to jest ojca i matki rodziny. […] Każdy dom ma bramę od ulicy i tylną do ogrodu. Bramy są dwuskrzydłowe, łatwo otwierają się przez pociągnięcie ręką i potem same zamykają się; każdy może swobodnie wejść: tak dalece nie ma tam żadnej własności prywatnej. Nawet domy zmieniają co dziesięć lat, losując, który komu ma przypaść w udziale. […] Władza księcia jest dożywotnia, chyba że budzi on podejrzenie, jakoby dążył do tyranii. Traniborówj000000036B1v50_000tp00JTraniborów wybierają corocznie, lecz nie zmieniają ich bez ważnego powodu. Wszystkich innych urzędników zastępuje się po roku nowymi. Co trzy dni, a czasem w miarę potrzeby częściej, schodzą się traniborowie na narady z księciem; omawiają sprawy państwowe i jeśli są jakieś spory prywatne – zdarza się to bardzo rzadko – rozstrzygają je w krótkim czasie. Na każdym posiedzeniu senatu obecni są dwaj syfograncij000000036B1v50_000tp00Ksyfogranci, każdego dnia inni. […] Wszyscy mieszkańcy wyspy noszą odzież jednakowego kroju bez względu na wiek; jeśli w ubiorze są pewne różnice, mają one tylko na celu odróżnienie mężczyzn od kobiet oraz bezżennych od żonatych. Odzież jest ładna, wygodna i stosowna zarówno do pory letniej, jak i zimowej, a sporządza ją sobie każda rodzina.

unikatowy_nr_id_wpisu_07 Źródło: Thomas More, Utopia, tłum. Kazimierz Abgarowicz, Lublin 1993, s. 61–68.
Ćwiczenie 33

Po przeczytaniu fragmentu dzieła Thomasa More'a napisz notatkę na temat sposobu organizacji życia społecznego w Utopii.

R1aQE80GWCUzH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 34
R15fvgd8sEcap1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000036B1v50_000tp00I
j000000036B1v50_000tp00J
j000000036B1v50_000tp00K
j000000036B1v50_000tp00L
j000000036B1v50_0000009Z
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Sformułuj wypowiedź argumentacyjną, w której opiszesz idealne państwo. Wykorzystaj cytaty z utworów Ignacego Krasickiego.

R11kLIKQogndc
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Napisz przemówienie, w którym – zwracając się do obywateli wymyślonego państwa – przedstawisz swoją wizję idealnego władcy, np. króla lub prezydenta.

R1WBg1N6WNwdv
(Uzupełnij).
RJozvIGpMLf1z1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: bajka, utopia, prawda i fałsz, wiersz stroficzny, wiersz stychiczny, filozof, chłop.

R1EqrazRM1bg8
(Uzupełnij).