Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Za pomocą zmysłów rejestrujemy wiele efektów przemian zachodzących w otoczeniu. W niektórych z nich substancje zmieniają jedynie swoje właściwości fizyczne (np. stan skupienia), a w innych przekształcają się w nowe. Czy opisane przemiany można jakoś rozróżnić, nazwać, opisać?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • przykłady substancji prostych i substancji złożonych;

  • właściwości fizyczne i właściwości chemiczne charakteryzujące substancje chemiczne;

  • definicję mieszaniny jednorodnej i mieszaniny niejednorodnej;

  • metody rozdzielania mieszanin na składniki.

Nauczysz się
  • wskazywać różnice między zjawiskiem fizycznym a przemianą chemiczną;

  • wymieniać przykłady zjawisk fizycznych i przemian chemicznych zachodzących w otoczeniu człowieka;

  • projektować i wykonywać proste doświadczenia ilustrujące zjawiska fizyczne i reakcje chemiczne;

  • opisywać za pomocą schematów przebieg reakcji chemicznych;

  • stosować zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów chemicznych.

iol4ggGahE_d5e215

1. Jaka przemiana wiąże się ze zmianą właściwości fizycznych substancji?

W swoim otoczeniu możemy zauważyć wiele przemian, w efekcie których zmieniają się właściwości fizyczne materii, ale nie ona sama. Przykładem może być zamarzanie wody. Lód, który powstaje w wyniku tego procesu, nie jest nową substancją chemiczną, lecz w dalszym ciągu wodą. W następstwie obniżenia temperatury, zmianie ulega jedynie stan skupienia (właściwość fizyczna) tej substancji. Taki proces, w wyniku którego materia zmienia jedynie swoje właściwości fizyczne, nazywamy przemianą fizycznązjawisko fizyczne (przemiana fizyczna)przemianą fizyczną lub zjawiskiem fizycznymzjawisko fizyczne (przemiana fizyczna)zjawiskiem fizycznym.

W poniższej galerii zamieszczono przykłady przemian fizycznych, które można zaobserwować w codziennym życiu.

Polecenie 1
R1S4QZpalaudL
Spośród podanych poniżej właściwości substancji, wybierz właściwości fizyczne siarki w temperaturze pokojowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest substancją palną., 2. Jest substancją niepalną., 3. Ma stały stan skupienia., 4. Ma ciekły stan skupienia., 5. Jest biała., 6. Ma żółte zabarwienie., 7. Ma słaby charakterystyczny zapach., 8. Jest substancją bezwonną., 9. Przewodzi prąd elektryczny., 10. Nie przewodzi prądu elektrycznego., 11. Dobrze rozpuszcza się w wodzie., 12. Jest praktycznie nierozpuszczalna w wodzie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Otrzymywanie siarki plastycznej
Doświadczenie 1

Czy procesy ogrzewania, a następnie ochładzania siarki, to przemiany fizyczne czy chemiczne?

Obejrzyj zamieszczony poniżej film, który pozwoli Ci na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Następnie, na podstawie przedstawionego materiału, uzupełnij dziennik laboratoryjny.

R1c8oKV21CoXl
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie, które miało na celu sprawdzenie, czy procesy ogrzewania, a następnie ochładzania siarki, to przemiany fizyczne czy chemiczne.

Co było potrzebne:

  • siarka (krystaliczna);

  • zimna woda;

  • żaroodporna probówka;

  • statyw na probówki;

  • palnik;

  • drewniana łapa do probówek;

  • łyżeczka;

  • dwa szkiełka zegarkowe;

  • zlewka;

  • bagietka;

  • młotek.

Przebieg doświadczenia:

Siarkę umieszczono w probówce (probówkę wypełniono siarką do ok. 14 jej wysokości). Zawartość probówki delikatnie ogrzewano w płomieniu palnika do czasu, gdy siarka uzyskała płynną konsystencję i zmieniła barwę na brązową. Energicznym ruchem przelano ciekłą siarkę do zlewki wypełnionej do połowy zimną wodą. Gdy ostygła, wyjęto ją ze zlewki za pomocą bagietki i położono na szkiełku zegarkowym. Zbadano plastyczność otrzymanej siarki poprzez rozciąganie, zginanie. Pozostawiono ją na powietrzu przez kilka godzin, a następnie sprawdzono jej barwę, twardość oraz kruchość.

Obserwacje:

Siarka w trakcie ogrzewania topi się, zmieniając w ciecz o jasnożółtej barwie. Podczas dalszego ogrzewania, jej barwa zmienia się na ciemnobrunatną. Substancja uzyskana po przelaniu cieczy do zimnej wody ma także ciemnobrunatne zabarwienie i jest plastyczna (łatwo ją wyginać i rozciągać). Po pewnym czasie powraca do początkowej postaci – kruchej, stałej i o żółtej barwie.

Wnioski:

Procesy ogrzewania, a następnie ochłodzenia siarki, są zjawiskami fizycznymi.

Podsumowanie:

Siarka pod wpływem temperatury topi się, zmieniając się w ciecz o jasnożółtej barwie. Dalszemu ogrzewaniu jej płynnej postaci towarzyszy znaczny wzrost gęstości oraz zmiana barwy na ciemnobrunatną. Ogrzewając nadal zawartość probówki, obserwujemy ponowne zmniejszenie gęstości siarki (staje się płynna), co zachodzi już bez zmiany barwy. Produkt gwałtownego ochłodzenia ciekłej siarki o ciemnobrunatnej barwie ma cechy ciała plastycznego – łatwo go wyginać i rozciągać. Po pewnym czasie powraca on do początkowej postaci – kruchej, stałej i o żółtej barwie. Przemiany siarki podczas jej ogrzewania, a następnie ochłodzenia, są zjawiskami fizycznymi, które łączą się ze zmianami stanu skupienia oraz zmianami barwy tej substancji.

RkuqvoBqpJzhx
Film przedstawia doświadczenie, w którym z siarki krystalicznej otrzymywana jest inna odmiana alotropowa siarki – siarka plastyczna. Film zawiera dodatkowo porównanie właściwości siarki plastycznej oraz siarki krystalicznej.
1
Polecenie 2
Ry7ylKgAT6WB8
1. Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego. Co będzie potrzebne: (Uzupełnij). 2. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia. Instrukcja: (Uzupełnij). 3. Zapisz obserwacje. Uwzględnij w nich barwę oraz stan skupienia siarki na poszczególnych etapach doświadczenia. Obserwacje: (Uzupełnij). 4. Zapisz wnioski. Pamiętaj aby zweryfikować w nich postawioną w doświadczeniu hipotezę. Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R19X5FeMf6Yuu
Zaznacz zdanie prawdziwe dotyczące przeprowadzonego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Ogrzewanie i ochłodzenie siarki jest przykładem zjawiska chemicznego., 2. Ogrzewanie i ochłodzenie siarki jest przykładem przemiany chemicznej., 3. Ogrzewanie i ochłodzenie siarki jest przykładem zjawiska fizycznego.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iol4ggGahE_d5e312

2. Jakie przemiany powodują, że jedne substancje przekształcają się w inne?

W naszym otoczeniu można zaobserwować wiele przemian podczas których substancje ulegają trwałym zmianom i przekształcają się w inne.

Wspomniane przemiany zachodzą zwykle pod wpływem różnych czynników: działania wysokiej temperatury, mikroorganizmów, wzajemnego oddziaływania różnych substancji. Mają wspólną cechę – w ich wyniku powstają nowe substancje o odmiennych właściwościach. O tego typu procesach mówi się, że są to przemiany chemicznereakcja chemiczna (przemiana chemiczna)przemiany chemiczne lub reakcje chemicznereakcja chemiczna (przemiana chemiczna)reakcje chemiczne.

W poniższej galerii zamieszczono przykłady przemian chemicznych, które można zaobserwować w codziennym życiu:

Polecenie 3
RG1U3DdZplBjR
Wymienione poniżej procesy podziel na procesy fizyczne i przemiany chemiczne: Procesy fizyczne: Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie parafiny, 2. farbowanie włosów, 3. spalanie parafiny, 4. rzeźbienie w drewnie, 5. obcięcie włosów, 6. wypalanie wzorów w drewnie Przemiany chemiczne: Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie parafiny, 2. farbowanie włosów, 3. spalanie parafiny, 4. rzeźbienie w drewnie, 5. obcięcie włosów, 6. wypalanie wzorów w drewnie
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spalanie siarki1
Doświadczenie 2

Zastanów się, jakiej przemianie ulega siarka podczas palenia. Obejrzyj zamieszczony poniżej film, który pozwoli Ci na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Następnie, na podstawie materiału, uzupełnij dziennik laboratoryjny.

RbZZHUHx7Zmo3
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R1RE4gUkOzUOX
1. Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego. Co będzie potrzebne: (Uzupełnij). 2. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia. Instrukcja: (Uzupełnij). 3. Zapisz obserwacje. Uwzględnij w nich barwę oraz stan skupienia siarki na poszczególnych etapach doświadczenia. Obserwacje: (Uzupełnij). 4. Zapisz wnioski. Pamiętaj aby zweryfikować w nich postawioną w doświadczeniu hipotezę. Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie, które miało na celu zbadanie, jakiej przemianie ulega siarka podczas palenia.

Co było potrzebne:

  • siarka;

  • łyżka do spalań;

  • wysoki cylinder miarowy;

  • palnik;

  • zapałki.

Przebieg doświadczenia:

Nałożono niewielką ilość siarki na łyżkę do spalań. Umieszczono ją w płomieniu palnika i poczekano, aż znajdująca się na niej siarka ulegnie zapaleniu. Umieszczono łyżkę do spalań z płonącą siarką w wysokim cylindrze miarowym. Zanotowano zachodzące zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Siarka umieszczona w płomieniu palnika najpierw stopiła się, a następnie zapaliła niebieskim płomieniem. W wyniku spalania siarki powstały białe dymy – wydzielił się gaz o charakterystycznym zapachu.

Wnioski:

Siarka w procesie spalania ulega przemianie chemicznej, w wyniku której powstaje nowa substancja – tlenek siarki(IV).

Podsumowanie:

Siarka umieszczona w płomieniu palnika najpierw się topi, a następnie ulega zapaleniu. Spala się niebieskim płomieniem. W wyniku spalania siarki powstaje bezbarwna substancja o gazowym stanie skupienia – tlenek siarki(IV). Przemiana ta jest przykładem reakcji (przemiany) chemicznej.

R1dOZq9nhnqnI
Film przedstawia doświadczenie, w którym przeprowadzane jest spalanie siarki. Film prezentuje potrzebny sprzęt laboratoryjny oraz sam proces spalania.
Dla zainteresowanych

Przeprowadź reakcję chemiczną, wykorzystując substancje (składniki) obecne w Twojej kuchni. Podczas wykonywania poniższego doświadczenia pamiętaj o zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Co będzie potrzebne:

  • soda oczyszczona;

  • ocet;

  • łyżka stołowa;

  • lejek;

  • butelka o małej pojemności;

  • balonik.

Instrukcja wykonania:

1. Sodę oczyszczoną wsypujemy do balonika (maks. dwie duże łyżki).

2. Do butelki wlej 50 100   cm 3 octu.

3. Delikatnie nałóż balonik na szyjkę butelki w taki sposób, aby soda oczyszczona nie przedostała się do butelki, zanim zakończysz tę czynność.

4. Unieś balonik do góry i przesyp jego zawartość do butelki.

Wyjaśnienie:

W trakcie doświadczenia, między składnikami sody oczyszczonej i octu, zachodzi reakcja chemiczna, podczas której wydziela się gaz – tlenek węgla(IV) (dwutlenek węgla) – wypełniający balon.

1

Przeprowadzono reakcję chemiczną, wykorzystując substancje (składniki) obecne w przeciętnej kuchni. Podczas wykonywania poniższego doświadczenia zachowano wszelkie zasady bezpieczeństwa.

Co było potrzebne:

  • soda oczyszczona;

  • ocet;

  • łyżka stołowa;

  • lejek;

  • butelka o małej pojemności;

  • balonik.

Przebieg doświadczenia:

Dwie duże łyżki sody oczyszczonej wsypano do balonika. Do butelki wlano 50 100   cm 3 octu. Delikatnie nałożono balonik na szyjkę butelki, w taki sposób, aby soda oczyszczona nie przedostała się do butelki. Uniesiono balonik do góry i przesypano jego zawartość do butelki.

Wyjaśnienie:

W trakcie doświadczenia, między składnikami sody oczyszczonej i octu zaszła reakcja chemiczna, podczas której wydzielił się gaz – tlenek węgla(IV) (dwutlenek węgla) – wypełniający balon.

iol4ggGahE_d5e440

3. Czym różni się zjawisko fizyczne od reakcji chemicznej?

Zjawiska fizyczne i przemiany chemiczne towarzyszą nam każdego dnia. Nie zawsze bez trudu możemy ocenić ich rodzaj. W wielu przypadkach sama obserwacja procesu nie wystarczy, aby można było określić, czy w jego wyniku powstała nowa substancja, czy tylko zmieniły się właściwości fizyczne (np. stan skupienia) substancji ulegającej tej przemianie. Zastosowane czynniki również nie determinują rodzaju przemiany. W wyniku ogrzewania substancja może albo ulec przemianie fizycznej, albo wziąć udział w reakcji chemicznej.

W efekcie zmieszania dwóch różnych substancji może powstać ich mieszanina (zjawisko fizyczne) bądź też zajść reakcja chemiczna, w wyniku której utworzy się nowa substancja (lub substancje). Jest to uzależnione od właściwości samych substancji oraz od warunków, w jakich się znajdują (np. temperatury otoczenia). Dlatego wiedza na temat ich właściwości jest przydatna podczas przewidywania rodzaju przemian, które zachodzą pod wpływem działania różnych czynników.

Polecenie 5
R1XCGuI3jJyBZ
Spośród podanych poniżej właściwości substancji, wybierz właściwości fizyczne żelaza w temperaturze pokojowej. Możliwe odpowiedzi: 1. substancja stała, 2. ciecz, 3. substancja biała, 4. substancja srebrzystobiała, 5. ma połysk, 6. matowa (pozbawione połysku), 7. ma charakterystyczny zapach, 8. substancja bezwonna, 9. przewodzi prąd elektryczny, 10. nie przewodzi prądu elektrycznego, 11. substancja twarda, 12. substancja miękka, 13. wykazuje właściwości magnetyczne, 14. nie wykazuje właściwości magnetycznych
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Mieszanie siarki z żelazem i ogrzewanie powstałej mieszaniny1
Doświadczenie 3

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, jakie przemiany zachodzą podczas zmieszania, a następnie ogrzania siarki i żelaza. Obejrzyj zamieszczony poniżej film, który pozwoli Ci na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Następnie, na podstawie materiału, uzupełnij dziennik laboratoryjny.

RVXpNGiT0E0Ly
Problem badawczy:. Hipoteza:.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6
R1Ha4bNzuliEU
1. Napisz nazwy niezbędnych do przeprowadzenia doświadczenia odczynników oraz szkła i sprzętu laboratoryjnego. Co będzie potrzebne: (Uzupełnij). 2. Zapisz (w formie instrukcji) kolejność działań wykonywanych podczas przeprowadzania doświadczenia. W instrukcji uwzględnij, że do doświadczenia należy użyć 2 g siarki oraz 3,5 g żelaza. Instrukcja: (Uzupełnij). 3. Zapisz obserwacje. Obserwacje: (Uzupełnij). 4. Zapisz wnioski. Pamiętaj aby zweryfikować w nich postawioną w doświadczeniu hipotezę. Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeprowadzono doświadczenie w celu zbadania, jakie przemiany (fizyczne czy chemiczne) zachodzą podczas zmieszania ze sobą, a następnie ogrzania siarki i żelaza.

Co było potrzebne:

  • siarka krystaliczna (2 g);

  • żelazo w postaci pyłu (tak zwany pył żelazny, 3,5 g);

  • moździerz z tłuczkiem;

  • magnes;

  • tygiel porcelanowy;

  • metalowe szczypce;

  • zapałki;

  • palnik gazowy.

Przebieg doświadczenia:

W moździerzu umieszczono 2 g siarki i 3,5 g żelaza i starannie wymieszano. Sprawdzono, czy w mieszaninie nadal znajduje się żelazo – zbliżono do niej magnes. Przeniesiono mieszaninę siarki i żelaza do porcelanowego tygla. Złapano go za pomocą szczypiec i ogrzewano od spodu płomieniem palnika. Proces prowadzono do momentu, aż mieszanina uległa rozżarzeniu. Po ustaniu wszelkich zmian, za pomocą magnesu sprawdzono obecność żelaza w powstałej masie.

Obserwacje:

Siarka, po zmieszaniu z żelazem, tworzy mieszaninę barwy szarej. Zbliżony do jej powierzchni magnes przyciąga pył żelaza. Po ogrzaniu, mieszanina się zapala. Żar obejmuje ją całą. Po zakończeniu tego procesu powstaje masa o czarnej barwie. Magnes z nią nie oddziałuje.

Wnioski:

Postawiona hipoteza jest prawdziwa. Mieszanie siarki z żelazem jest przemianą fizyczną, a w wyniku ogrzania mieszaniny tych substancji zachodzi reakcja chemiczna, dzięki której powstaje nowa substancja – siarczek żelaza(II) – o odmiennych właściwościach od substancji wyjściowych (użytych w doświadczeniu).

Podsumowanie:

Wymieszanie siarki z żelazem nie prowadzi do powstania nowej substancji, ale do utworzenia mieszaniny, którą możemy rozdzielić na składniki, wykorzystując np. magnes (żelazo, w przeciwieństwie do siarki, wykazuje właściwości magnetyczne). Po ogrzaniu do wysokiej temperatury, mieszanina zapala się, dzięki czemu powstaje czarna masa. Magnes z nią nie oddziałuje. Podczas ogrzewania, w mieszaninie zachodzi zatem reakcja chemiczna – siarka reaguje z żelazem. Powstaje nowa substancja, która – w przeciwieństwie do żelaza – nie wykazuje właściwości magnetycznych.

R19ucAO2jrqTv
Film przedstawia doświadczenie chemiczne, w którym badana jest reaktywność siarki i żelaza. Porównano wpływ temperatury na zajście reakcji chemicznej.
iol4ggGahE_d5e544

4. Jak możemy opisać reakcje chemiczne?

Chemicy znaleźli uniwersalny sposób opisywania przemian chemicznych podczas których jedne substancje przemieniają się w inne. Każdą reakcję chemiczną można opisać słownie lub za pomocą tak zwanych równań reakcji chemicznychrównanie reakcji chemicznejrównań reakcji chemicznych.

Substancje, które ulegają przemianie chemicznej, nazywamy substratamisubstratysubstratami, a te, które powstają w jej wyniku, określa się mianem produktówproduktyproduktów. W zapisie równania rozpatrywanej reakcji chemicznej za pomocą strzałki (→)  pokazujemy kierunek przemiany – od substancji, które wzięły udział w reakcji chemicznej (od substratów), do substancji, które powstały w jej wyniku (do produktów). Poniżej znajduje się ogólny (uproszczony) schemat zapisu równania reakcji chemicznej.

substratyprodukty
substancje,   które   wzięły   udział   w   reakcji substancje ,   które   powstały   w   wyniku   reakcji

W równaniu reakcji chemicznej substraty znajdują się zawsze po lewej stronie strzałki, produkty zaś po prawej. Strzałka skierowana jest od substratów do produktów.

W doświadczeniu 2 z siarki i zawartego w powietrzu tlenu otrzymaliśmy tlenek
siarki(IV). Przebieg tej reakcji możemy opisać schematycznie w poniższy sposób.

siarka+tlentlenek siarkiIV

Zapis ten odczytujemy następująco: siarka reaguje (łączy się) z tlenem zawartym w powietrzu i powstaje tlenek siarki(IV). Siarka i tlen są zatem substratami zachodzącej reakcji chemicznej, a tlenek siarki(IV) jej produktem.

siarka+tlenSUBSTRATYtlenek siarkiIVPRODUKT

W zapisie równań reakcji, nad strzałką można zapisać warunki niezbędne do ich przebiegu. W rozpatrywanym przykładzie, aby z siarki i tlenu mógł powstać tlenek siarki(IV), siarkę ogrzewano w płomieniu palnika. Proces ogrzewania można uwzględnić w schematycznym zapisie:

siarka+tlenogrzewanietlenek siarkiIV

Doświadczenie 3, które polega na ogrzewaniu siarki z żelazem, doprowadziło do powstania siarczku żelaza(II). Tę przemianę chemiczną możemy przedstawić za pomocą następującego schematu równania reakcji:

siarka+żelazoogrzewaniesiarczek żelazaII

co można odczytać w następujący sposób: siarka reaguje (łączy się) z żelazem, w wyniku czego powstaje siarczek żelaza(II). Siarka i żelazo to substraty analizowanej reakcji chemicznej, a siarczek żelaza(II) jest jej produktem.

siarka+żelazoSUBSTRATYogrzewaniesiarczek żelazaIIPRODUKT

Nie zawsze w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej z dwóch substratów otrzymuje się jeden produkt (jak to miało miejsce w opisanych przykładach). W zależności od przemiany, w reakcji chemicznej może wziąć udział jeden lub kilka substratów. Podobnie w przypadku produktów – może ich powstać kilka.

Przykładowo, podczas przygotowywania chleba na zakwasie lub ciasta drożdżowego, na skutek działania wytwarzanych przez drożdże enzymów, zachodzi tak zwana fermentacja alkoholowa. Jest to reakcja chemiczna, w wyniku której cukier prosty (glukoza) ulega przemianie w etanol i tlenek węgla(IV) (dwutlenek węgla). Reakcję tę można opisać schematem:

glukozaSUBSTRATdrożdżeetanol+tlenek węglaIVPRODUKTY

W doświadczeniu opisanym w sekcji „dla zainteresowanych”, substancja o nazwie wodorowęglan sodu (główny składnik sody oczyszczonej), reagując z kwasem octowym (składnikiem octu), tworzy tlenek węgla(IV) oraz substancję o nazwie octan sodu.

wodorowęglan sodu+kwas octowySUBSTRATYoctan sodu+tlenek węglaIVPRODUKTY

Wszystkie substancje uczestniczące w reakcji chemicznej (a więc zarówno substraty, jak i produkty reakcji) nazywamy reagentamireagentyreagentami.

A+BSUBSTRATYC+DPRODUKTYREAGENTY
iol4ggGahE_d5e623
1
Polecenie 7
R2o403oBZ2bh5
Poniżej znajdują się schematy sześciu równań reakcji chemicznych. Każdej opisanej w ten sposób reakcji chemicznej przyporządkuj substraty i produkty.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie

  • Zjawiska fizyczne polegają na zmianie właściwości fizycznych substancji. Podczas tych procesów nie powstają nowe pierwiastki ani nowe związki chemiczne.

  • Przemiana chemiczna to proces, podczas którego jedne substancje przekształcają się w inne. Powstające w wyniku przemian chemicznych substancje mają inne właściwości niż te, z których powstały.

  • Substancje, które ulegają przemianom w reakcji chemicznej, to substraty, natomiast te, które z nich powstają, to produkty.

  • Równanie reakcji chemicznej to symboliczny zapis przebiegu reakcji chemicznej. Po lewej stronie równania zapisuje się substraty, a po prawej produkty. Za pomocą strzałki zaznacza się kierunek reakcji od substratów do produktów.

Praca domowa
1
Polecenie 8.1

Korzystając z substancji używanych w kuchni, zaproponuj i wykonaj dwa doświadczenia, z których jedno będzie ilustrowało zjawisko fizyczne, a drugie przemianę chemiczną. Dla każdego z doświadczeń przygotuj dziennik laboratoryjny. W dzienniku zamieść:

1. problem badawczy;

2. hipotezę;

3. niezbędne substancje (odczynniki) i szkło oraz sprzęt laboratoryjny;

4. schematyczny rysunek doświadczenia;

5. obserwacje;

6. wnioski.

Uwaga: Doświadczenia wykonaj w asyście osoby dorosłej.

R1QJKvd7ff0zc
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8.1

Korzystając z substancji używanych w kuchni, zaproponuj i wykonaj dwa doświadczenia, z których jedno będzie ilustrowało zjawisko fizyczne, a drugie przemianę chemiczną. Dla każdego z doświadczeń przygotuj dziennik laboratoryjny. W dzienniku zamieść:

1. problem badawczy;

2. hipotezę;

3. niezbędne substancje (odczynniki) i szkło oraz sprzęt laboratoryjny;

4. obserwacje;

5. wnioski.

Doświadczenie 1

RDR9n3qC52wZm
Problem badawczy: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKhG72VLuQUn3
Hipoteza: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8PkXC7T9rg81
Potrzebne będą: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1X4Q6hzrZQuY
Obserwacje: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rkkybz7XwRWOD
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Doświadczenie 2

RBAClHKPdFN88
Problem badawczy: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EeYCzh9upji
Hipoteza: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RmP2pUQytvn1i
Potrzebne będą: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhHYQKh1e6Ezl
Obserwacje: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RnVRG1xNYDktC
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iol4ggGahE_d5e678

Słownik

produkty
produkty

substancje, które powstają w wyniku reakcji chemicznej

reakcja chemiczna (przemiana chemiczna)
reakcja chemiczna (przemiana chemiczna)

proces, w którym z jednej lub kilku substancji lub większej ich liczby powstaje jedna lub więcej nowych substancji o właściwościach odmiennych od substancji wyjściowych

równanie reakcji chemicznej
równanie reakcji chemicznej

matematyczny zapis przebiegu reakcji chemicznej za pomocą symboli i wzorów chemicznych; przedstawia substraty i produkty reakcji oraz często warunki zachodzenia danej reakcji; w równaniach reakcji, po lewej stronie zapisuje się symbole i wzory substratów, a po prawej stronie symbole i wzory produktów reakcji; pomiędzy substratami i produktami umieszcza się strzałkę obrazującą kierunek przebiegu reakcji – od substratów do produktów (nad strzałką można zapisać warunki przebiegu reakcji, np. ogrzewanie)
Uwaga: W niniejszym materiale przedstawiono jedynie schematy zapisu równań reakcji chemicznych, w których podano nazwy ich substratów i produktów – zapis równań reakcji chemicznych poznasz w niedługim czasie; dla przykładu, równanie reakcji chemicznej siarki z żelazem ma postać:

Fe+SFeS
substraty
substraty

substancje, które biorą udział w przemianie chemicznej (ulegają przemianie chemicznej)

zjawisko fizyczne (przemiana fizyczna)
zjawisko fizyczne (przemiana fizyczna)

proces, w wyniku którego zmieniają się właściwości fizyczne substancji (np. ich stan skupienia); w wyniku przemian fizycznych nie powstają nowe substancje chemiczne

reagenty
reagenty

substancje, które uczestniczą w reakcji chemicznej; reagentem jest każdy substrat i każdy produkt danej reakcji chemicznej

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RIV2kIudUdjy61
Połącz w pary substraty i produkty reakcji chemicznych. siarka + magnez Możliwe odpowiedzi: 1. woda, 2. chlorek sodu, 3. siarczek magnezu wodór + tlen Możliwe odpowiedzi: 1. woda, 2. chlorek sodu, 3. siarczek magnezu sód + chlor Możliwe odpowiedzi: 1. woda, 2. chlorek sodu, 3. siarczek magnezu
Źródło: Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R14v30TIQaeJZ1
Spośród poniższych zapisów, wybierz i zaznacz ten, który poprawnie ukazuje schemat równania reakcji chemicznej tlenu z chromem. Możliwe odpowiedzi: 1. chrom+tlentlenek chromuIII, 2. tlenek chromuIIIchrom+tlen, 3. chrom+tlentlenek chromuIII, 4. chrom z tlenem daje tlenek chromuIII
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RrpFvZDUr6fLg1
Schemat równania pewnej reakcji chemicznej można zapisać jako:

węglan wapniatlenek wapnia+tlenek węglaIV

Wskaż substrat/substraty opisanej w ten sposób reakcji chemicznej. Możliwe odpowiedzi: 1. węglan wapnia, 2. tlenek wapnia, 3. tlenek węgla(IV), 4. tlenek węgla(IV), tlenek wapnia, 5. węglan wapnia, tlenek węgla(IV), tlenek wapnia
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RnyhEqO4viEwn1
Uzupełnij luki w tekście. Wybierz właściwe określenia spośród podanych. Przemiana, podczas której substancja zmienia swoje właściwości fizyczne, nazywana jest 1. reakcją analizy, 2. substratów, 3. produkty, 4. reakcją rozkładu, 5. produkty, 6. przemianą fizyczną, 7. reakcją syntezy, 8. substraty, 9. substraty, 10. powstają, 11. substratów, 12. nie powstają, 13. produktów, 14. tlenki, 15. produktów. Reakcje chemiczne to takie przemiany, w wyniku których 1. reakcją analizy, 2. substratów, 3. produkty, 4. reakcją rozkładu, 5. produkty, 6. przemianą fizyczną, 7. reakcją syntezy, 8. substraty, 9. substraty, 10. powstają, 11. substratów, 12. nie powstają, 13. produktów, 14. tlenki, 15. produktów nowe substancje. Te, które powstają w wyniku reakcji chemicznej, to 1. reakcją analizy, 2. substratów, 3. produkty, 4. reakcją rozkładu, 5. produkty, 6. przemianą fizyczną, 7. reakcją syntezy, 8. substraty, 9. substraty, 10. powstają, 11. substratów, 12. nie powstają, 13. produktów, 14. tlenki, 15. produktów. W równaniu reakcji chemicznej, po prawej stronie strzałki, zapisuje się zawsze 1. reakcją analizy, 2. substratów, 3. produkty, 4. reakcją rozkładu, 5. produkty, 6. przemianą fizyczną, 7. reakcją syntezy, 8. substraty, 9. substraty, 10. powstają, 11. substratów, 12. nie powstają, 13. produktów, 14. tlenki, 15. produktów. Strzałka w równaniu reakcji chemicznej jest zwrócona od 1. reakcją analizy, 2. substratów, 3. produkty, 4. reakcją rozkładu, 5. produkty, 6. przemianą fizyczną, 7. reakcją syntezy, 8. substraty, 9. substraty, 10. powstają, 11. substratów, 12. nie powstają, 13. produktów, 14. tlenki, 15. produktów do 1. reakcją analizy, 2. substratów, 3. produkty, 4. reakcją rozkładu, 5. produkty, 6. przemianą fizyczną, 7. reakcją syntezy, 8. substraty, 9. substraty, 10. powstają, 11. substratów, 12. nie powstają, 13. produktów, 14. tlenki, 15. produktów.
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1KOW0ZDWK1Us1
Dane są schematy równań czterech reakcji chemicznych:

wodór+siarkasiarkowodór;
tlen+węgieltlenek węglaIV;
wodór+chlorchlorowodór;
tlen+siarkatlenek siarkiIV

Spośród podanych poniżej zestawów substancji, wybierz i zaznacz ten, który zawiera wyłącznie produkty każdej z zapisanych schematycznie reakcji chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. chlorowodór, siarkowodór, tlenek siarki(IV), tlenek węgla(IV), 2. chlor, siarka, tlen, wodór, węgiel, 3. siarkowodór, chlorowodór, 4. tlenek węgla(IV), tlenek siarki(IV), 5. chlor, chlorowodór, siarka, siarkowodór, tlen, tlenek siarki(IV), tlenek węgla(IV), wodór, węgiel
Źródło: Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R3I2yEZEW2TIi1
Poniżej wymieniono nazwy wybranych zjawisk i czynności, których następstwem są odpowiednie przemiany. Wymienione zjawiska i czynności przypisz do odpowiadających im przemianom (fizycznym lub chemicznym). przemiany fizyczne Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie lodów, 2. dodanie octu do sody oczyszczonej, 3. smażenie mięsa, 4. krzepnięcie wody, 5. kiszenie ogórków, 6. rozcieńczanie soku, 7. krojenie warzyw na sałatkę, 8. rozpuszczenie mydła w wodzie, 9. fotosynteza, 10. korozja metali, 11. grillowanie warzyw, 12. parowanie wody ze zbiorników wodnych, 13. palenie drewna w ognisku, 14. złamanie ołówka, 15. pieczenie ciasta, 16. topnienie masła, 17. tworzenie szronu, 18. palenie się świecy przemiany chemiczne Możliwe odpowiedzi: 1. topnienie lodów, 2. dodanie octu do sody oczyszczonej, 3. smażenie mięsa, 4. krzepnięcie wody, 5. kiszenie ogórków, 6. rozcieńczanie soku, 7. krojenie warzyw na sałatkę, 8. rozpuszczenie mydła w wodzie, 9. fotosynteza, 10. korozja metali, 11. grillowanie warzyw, 12. parowanie wody ze zbiorników wodnych, 13. palenie drewna w ognisku, 14. złamanie ołówka, 15. pieczenie ciasta, 16. topnienie masła, 17. tworzenie szronu, 18. palenie się świecy
Źródło: Agnieszka Kamińska-Ostęp, Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11ClSPRf48ao2
Ćwiczenie 7
Tlenek węgla(IV) oraz woda (w postaci pary wodnej) mogą powstawać w wyniku procesu tzw. całkowitego spalania metanu (głównego składnika gazu ziemnego) w tlenie. Spośród podanych poniżej schematów, wybierz i zaznacz ten, który poprawnie ilustruje równanie opisanej reakcji chemicznej. Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek węglaIV+wodametan, 2. tlenek węglaIV+wodametan+tlen, 3. metantlenek węglaIV+woda, 4. metan+tlentlenek węglaIV+woda
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się poniższemu zdjęciu, a następnie wymień jak najwięcej czynności i przemian związanych z przebiegiem reakcji chemicznych, które można na nim zaobserwować (bezpośrednio lub pośrednio).

Rjq6RJViqJvdo
,,Pieczenie kiełbasek w ogniu"
Źródło: Józef Bursztań 1973, dostępny w internecie: http://cyfrowearchiwum.amu.edu.pl/archive/4001, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
ROq5T2ekqkOBd
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Wymień jak najwięcej czynności i przemian związanych z przebiegiem reakcji chemicznych, które można zaobserwować w trakcie przygotowywania i spożywania posiłku, jakim jest smażona kiełbasa z ogniska lub grilla.

R15P3Kzk0MXBa
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9
R1LLoNeN9VM7p1
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. W wyniku zjawisk fizycznych mogą, ale nie muszą powstać nowe substancje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W reakcji chemicznej zawsze powstają nowe substancje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Substancje, które otrzymujemy w wyniku reakcji chemicznej, to substraty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pod wpływem wysokiej temperatury zachodzi wyłącznie przemiana chemiczna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W zapisie równania reakcji chemicznej, substraty umieszcza się po lewej stronie strzałki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Agnieszka Kamińska-Ostęp, Bożena Karawajczyk, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

Uczeń przeprowadził doświadczenie, które zilustrował za pomocą schematycznego rysunku:

R1bWQK1SLrklR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RW5rdUXMoV3xj
Uzupełnij luki w poniższej notatce zapisanej przez ucznia tak, aby poprawnie opisywała przebieg doświadczenia oraz wyciągnięte przez ucznia wnioski. Możesz samodzielnie wykonać opisane doświadczenie. Po naniesieniu kilku kropel wody utlenionej na wątróbkę drobiową uczeń 1. zaobserwował pienienie się wątróbki, świadczące o wydzielaniu się gazu, 2. fizyczna, 3. chemiczna, 4. nowe, 5. nie zaobserwował żadnych zmian, 6. nie powstały. Z obserwacji tej wynika, że zaszła przemiana
1. zaobserwował pienienie się wątróbki, świadczące o wydzielaniu się gazu, 2. fizyczna, 3. chemiczna, 4. nowe, 5. nie zaobserwował żadnych zmian, 6. nie powstały, w wyniku której powstały 1. zaobserwował pienienie się wątróbki, świadczące o wydzielaniu się gazu, 2. fizyczna, 3. chemiczna, 4. nowe, 5. nie zaobserwował żadnych zmian, 6. nie powstały substancje chemiczne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RqwHYSrNL5Zsf
Uczeń przeprowadził doświadczenie, które polegało na umieszczeniu niewielkich kawałków wątróbki drobiowej w roztworze nadtlenku wodoru. Uzupełnij luki w poniższej notatce ucznia tak, aby poprawnie opisywała przebieg doświadczenia oraz wyciągnięte przez ucznia wnioski. Po naniesieniu kilku kropel wody utlenionej na wątróbkę drobiową, uczeń 1. nie powstały, 2. nie zaobserwował żadnych zmian, 3. zaobserwował pienienie się wątróbki, świadczące o wydzielaniu się gazu, 4. fizyczna, 5. nowe, 6. chemiczna. Z obserwacji tej wynika, że zaszła przemiana
1. nie powstały, 2. nie zaobserwował żadnych zmian, 3. zaobserwował pienienie się wątróbki, świadczące o wydzielaniu się gazu, 4. fizyczna, 5. nowe, 6. chemiczna, w wyniku której powstały 1. nie powstały, 2. nie zaobserwował żadnych zmian, 3. zaobserwował pienienie się wątróbki, świadczące o wydzielaniu się gazu, 4. fizyczna, 5. nowe, 6. chemiczna substancje chemiczne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 11
R1WNYvdaGWkIK3
Poniżej zapisano w języku angielskim dziesięć czynności i przemian, które można zaobserwować w codziennym życiu. Spośród zapisanych przykładów wybierz i zaznacz wszystkie te, które należą do przemian chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. rotting banana, 2. exploding fireworks, 3. melting ice, 4. dissolving sugar (sucrose) in water, 5. burning wood, 6. rusting of iron, 7. mixing sand and water, 8. grilling sausage, 9. gelling of jelly, 10. frying scrambled eggs
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Encyklopedia PWN.

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.

bg‑gray3

Notatnik

RVQ0QoJuHGwO5
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.