Mierzenie odcinków i łamanych
W tym materiale zawarte są wiadomości na temat mierzenia odcinków i łamanych. Analizując zawarte tu przykłady, dowiesz się, jak określić długość odcinka za pomocą linijki. Rozwiązując ćwiczenia – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.
Są sytuacje, w których zmierzenie długości niektórych odcinków jest niezbędne.
Kupując szafę, sprawdzamy, jaką ma szerokość, głębokość i wysokość. Możemy stwierdzić wtedy, czy zmieści się w miejscu dla niej wyznaczonym.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1S2LsdiUUo51/1694030235/1oa6WX9v810jXeBCL7O7QB4uMJHSW6A3.png)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1S2LsdiUUo51
Animacja dotycząca mierzenia odcinków.
Planując wymianę okien, kupno firanek czy założenie rolet, musimy znać wymiary okna.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1RbrnpqWuyFw/1694030237/28lZdYhrgC5Mok5Vh2GUOgdoRoIhYABs.png)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1RbrnpqWuyFw
Animacja o mierzeniu odcinków.
Kupując lub wypożyczając narty zjazdowe, dobieramy je do swojego wzrostu. Dlatego musimy znać długość nart i swój wzrost.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RMSBGm5V9z6sV/1694030239/1rYaMPOoLENuZyZyz0VXhM52tyKIUexe.png)
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RMSBGm5V9z6sV
Animacja dotycząca nart.
Notatnik
Mierzenie odcinków
Uruchom aplet i wykonaj ćwiczenie. Wymiary należy podać w centymetrach.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RP1Ixt43tH5Q3/1668787266/2ezIAv1Sxxg3qwQgdAlNilbKRycGAAoZ.png)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PxodfDwuG
Zmierz długość swojego ołówka. Podaj długość w milimetrach.
Zmierz długość najdłuższego boku swojego zeszytu do matematyki. Wyraź długość w centymetrach i milimetrach.
Narysuj odcinek tak, aby bez mierzenia można było podać jego długość. Zapisz tę długość.
Uczeń i uczennica otrzymali po kartce w kratkę o wymiarach kratek.
Na kartce ucznia znajduje się poziomy odcinek usytuowany w taki sposób, że między lewą krawędzią kartki a początkiem odcinka znajdują się dwie puste kratki oraz między prawą krawędzią kartki a końcem odcinka znajdują się dwie puste kratki.
Na kartce uczennicy znajduje się pionowy odcinek usytuowany w taki sposób, że między górną krawędzią kartki a początkiem odcinka znajdują się trzy puste kratki oraz między dolną krawędzią kartki a końcem odcinka znajdują się cztery puste kratki.
Odpowiedz: jaką długość ma każdy z odcinków? Ile wynosi suma długości tych odcinków?Wymyśl własny odcinek w oparciu o podane przykłady i podaj jego długość.
Narysuj odcinek i zapisz jego długość najpierw w centymetrach, a następnie w milimetrach.
Narysuj odcinek o długości oraz odcinek
o dłuższy od odcinka ,
o krótszy od odcinka ,
jest razy dłuższy od odcinka ,
jest razy krótszy od odcinka .
Odcinek ma długość . Podaj długości następujących odcinków:
, który jest dłuższy od odcinka o .
, który jest krótszy od odcinka o .
jest razy dłuższy od odcinka .
jest razy krótszy od odcinka .
Mierzenie długości łamanej
Długość łamanej to suma długości odcinków, z których jest ona zbudowana.
Narysuj łamaną:
zamkniętą, długości , składającą się z sześciu odcinków,
otwartą, długości , składającą się pięciu odcinków.
Opisz dwie przykładowe łamane:
zamkniętą o długości , składającą się z sześciu odcinków,
otwartą o długości , składającą się z pięciu odcinków.
Uruchom aplet i wykonaj ćwiczenie według instrukcji w nim zawartych. Wymiary należy podać w centymetrach.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1QjMC7prqLa8/1668787270/XPDkhqEzSDBnnZ7sdZ3kpt07KmrjXEFN.png)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PxodfDwuG