Ruchoma grafika przedstawia kawałki puzzli z rękami i nogami. Większość ma na sobie napis: wołacz, liczba pojedyncza, liczba mnoga, dopełniacz, biernik, rodzaj męski, rodzaj żeński. Są też elementy bez napisów. Dwa puzzle zawieszone są na linie, inne skaczą po pagórkach.
Do i od, z i w, nad i pod, za i przeciw – takie małe słówka, a rządzą innymi. Poznaj je dobrze, bo warto.
t6lq2bsGB7_0000000L
R11k4t8UQnnVR
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 1
Napisz po jednym zdaniu z wyrazami: na, pod, przy, przed, za.
R16c3V28g0nJv
Na przykład:
Bocian uwił sobie gniazdo na kominie. Moje klucze leżały pod szafką. Przy drodze rosły bujne maki i chabry. Należy się zatrzymać przed przejściem dla pieszych. Za szkołą jest duże boisko i kort tenisowy.
t6lq2bsGB7_0000000L
Co warto wiedzieć o przyimku
Przyimek się nie odmienia, to znaczy, że zawsze występuje w takiej samej formie gramatycznej.
Przykłady: z, do, nad, pod, przed.
Jest wyrazem niesamodzielnym, nabiera znaczenia, jeśli postawimy go obok innego wyrazu. Najbardziej lubi sąsiedztwo rzeczownika, stąd jego nazwa. Przyimek stoi przy imieniu, czyli przy rzeczowniku.W dawnych gramatykach imieniem określano właśnie rzeczownik.
Przykłady: z tatą, do domu, nad morzem, pod ręką, przed urodzinami.
Z rzeczownikiem tworzy wyrażenie przyimkowe i określa: • miejsce czegoś w przestrzeni, np. przy łóżku, w pudle, na stole; • relacje czasowe, np. po śniadaniu; przed wycieczką.
t6lq2bsGB7_0000000X
Ćwiczenie 2
R1ZMB0p61l4t61
t6lq2bsGB7_00000013
RbL1CW8ID1biU
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 3
Do podanych przyimków dopisz dowolne rzeczowniki. Określ, jakim przypadkiem rządzi dany przyimek. WZÓR: nad głową - narzędnik bez... w… pod... do... za...
RUnQwuuhLmU9Z
Na przykład: bez sensu - dopełniacz, w szkole - miejscownik, pod ławką - narzędnik, do domu - dopełniacz, za boiskiem - narzędnik.
t6lq2bsGB7_0000001B
Ćwiczenie 4
RGzba0aSW5SHx1
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować wyrażenia przyimkowe i pogrupować je na te, które nazywają stosunki przestrzenne i odpowiadają na pytanie "gdzie?", i te, które odnoszą się do stosunków czasowych i odpowiadają na pytanie "kiedy?".
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować wyrażenia przyimkowe i pogrupować je na te, które nazywają stosunki przestrzenne i odpowiadają na pytanie "gdzie?", i te, które odnoszą się do stosunków czasowych i odpowiadają na pytanie "kiedy?".
Pogrupuj podane wyrażenia przyimkowe na takie, które nazywają stosunki przestrzenne, oraz takie, które nazywają stosunki czasowe.
w środę, za sekundę, pod łóżkiem, przy stole, w fotelu, wzdłuż drogi, za górami, po tygodniu, przed godziną, nad morzem, przed rokiem, koło płotu
Gdzie?
Kiedy?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t6lq2bsGB7_0000001H
Ćwiczenie 5
RlSVwiocCF7qX1
t6lq2bsGB7_0000001N
Ćwiczenie 6
RPwa1Xfo2KKcO1
R5bdnKk3TFmnO
Zwróć uwagę na to, co można wyrazić za pomocą przyimków.
Bez przyimków nie można się obyć. Dzięki nim można wyrazić, gdzie coś lub ktoś się znajduje (np. w szkole), kiedy się coś wydarzyło (np. przed kolacją) itp.
t6lq2bsGB7_0000001T
Polecenie 1
Wykonaj ilustrację do opisanej w ćwiczeniu 6. sceny z życia smoków. Uwzględnij informacje przekazane za pomocą przyimków.
R1cgPPz6TiJAB
Opisz własnymi słowami sytuację przedstawioną w ćwiczeniu 6. Staraj się używać przyimków. Stosuj bogate słownictwo i pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej.