Bronowicka chata z bajki. W widowiskowym teatrze Stanisława Wyspiańskiego
Szkoła ponadpodstawowa
Język polski
Jacek Malczewski polonez Stanisław Wyspiański chocholi taniec Wesele dramat młodopolski synkretyzm sztuk ludowość młodopolska motyw tańca teatr ogromny
Udostępnij
Starter:
- fotografia współczesna: cytat z "Wesela"; dworek kryty gontem; ogólne; wprowadzenie do analizy elementów spektaklu teatralnego;
Rozdział: Teatr ogromny
- Wyspiański jako twórca nurtu dramatu neoromantycznego; synkretyzm w "Weselu"; Wyspiański jako reformator i teoretyk teatru; idea reformatorskiego programu Wyspiańskiego; wizja nowego "Teatru monumentalnego"; cztery ćwiczenia interaktywne; trzy ćwiczenia otwarte ( w tym jedno związane z załączonymi obrazami młodopolskimi);
Rozdział: Wesele – światło, dźwięk, ruch
- pięć ćwiczeń otwartych dotyczących między innymi oniryzmu "Wesela"; "Wesele" jako dramat synestezyjny; ciekawostka
Rozdział: Pawie pióra
- komentarz profesora Franciszka Ziejki; polecenie napisania komentarza; ćwiczenie otwarte związane z załączonym tekstem; obraz: Ludwik de Laveaux, Lato w Bronowicach; obraz: Aleksander Gierymski, Dziewczyna z Bronowic;
Rozdział: Symbolizm – Wesele i Malczewski
- polecenie związane z obrazami Malczewskiego oraz "Weselem" Wajdy;
Rozdział: Zadaniowo
- ćwiczenie interaktywne słowa klucze; dwa polecenia o (w tym opisanie wykorzystania motywu tańca w "Panu Tadeuszu" i w "Weselu" Wyspiańskiego).
Bibliografia:
- Źródło: Franciszek Ziejka, Pawie pióra, [w:] tegoż, „Wesele” w kręgu mitów polskich, Kraków 1997, s. 89–90.
- Źródło: Stanisław Wyspiański, Wesele, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/wesele.html.