Dbamy o żywność
Materiał składa się z sekcji: "1. Co zrobić, by żywność się nie zepsuła?", "2. Jak przechowywać żywność?", "3. Zdrowa żywność", "4. Piramida żywieniowa", "Podsumowanie", "Praca domowa", "Słownik", "Zadania", "Notatnik". Materiał zawiera 7 ilustracji (grafik, zdjęć).
Omówiono zjawisko psucia się produktów spożywczych spowodowane przez drobnoustroje oraz naturalne sposoby konserwacji żywności tj. mrożenie, suszenie, solenie , kiszenie, wędzenie, pasteryzowanie i marynowanie. Zaproponowano przeprowadzenie dwóch obserwacji według instrukcji. Tekst uzupełnia zestawienie najważniejszych informacji o naturalnych sposobach konserwacji żywności oraz ilustracje przedstawiające produkty mrożone i pasteryzowane.
Propozycja przeprowadzenia obserwacji celem sprawdzenia, w jakich warunkach żywność się psuje. Podano materiały niezbędne do przeprowadzenia doświadczenia, instrukcję wykonania i wnioski.
Jednostka składa się z dwóch części: 1) propozycji przeprowadzenia obserwacji ( do wykonania pod nadzorem osoby dorosłej) celem sprawdzenia, jak konserwanty działają na żywność , 2) zestawienia tabelarycznego najważniejszych informacji o naturalnych sposobach konserwacji żywności z poleceniem wyboru tych metod, które są praktykowane w domu rodzinnym ucznia.
Omówienie sposobów przechowywania żywności- zestawienie tabelaryczne. Zwrócenie uwagi na fakt, że każdy produkt spożywczy ma ograniczony termin przydatności do spożycia, po przekroczeniu którego produkt należy bezwzględnie wyrzucić.Podano na przykładach, jak można rozpoznać psujące się produkty, które nie nadają się do spożycia.Tekst ilustrowany fotografią przedstawiającą spleśniały chleb.
Zestawienie podstawowych informacji o sposobach przechowywania takich produktów spożywczych, jak: nabiał, produkty mrożone, warzywa i owoce, jedzenie w puszkach, pieczywo, mięso i ryby, mąka, kasze i makarony. Tabela składa się z trzech kolumn zatytułowanych odpowiednio: produkt spożywczy, miejsce przechowywania, uwagi (dotyczą trwałości wymienionych grup produktów spożywczych).
Zestaw pięciu ćwiczeń interaktywnych różnego typu: prawda/fałsz, na dobieranie, tekst z lukami. Zadania sprawdzają wiedzę z zakresu znajomości sposobów konserwowania żywności, właściwego przechowywania produktów spożywczych i zasad prawidłowego odżywiania się.
Informacja o produktach spożywczych, których spożywanie jest korzystne dla zdrowia ze względu na zawartość odpowiednich składników tj. cukry, białka, tłuszcze i witaminy. Tekst jest ilustrowany fotografią przedstawiającą słodycze z komentarzem, że nie jest to wartościowa żywność dla rozwijającego się organizmu.
W tekście zwraca się uwagę na konieczność odpowiedniej obróbki produktów spożywczych tak, aby nie traciły one swojej wartości odżywczej. Podkreśla się konieczność spożywania warzyw i owoców w formie surowej lub gotowanie ich na parze - wtedy nie tracą cennych witamin. Dołączono fotografię przedstawiającą naczynie do gotowania na parze.
W słowniku zestawiono definicje następujących pojęć: drobnoustroje, konserwacja żywności, konserwant, piramida żywieniowa, witamina, zdrowa żywność, zdrowy styl życia.
Wprowadzenie do zagadnienia właściwego przechowywania żywności w formie pytania. Przedstawiono też wykaz treści, które należy znać, aby przystąpić do analizy tematu, a także wykaz treści do nauczenia.
Aktualizacja tekstu: Monika Zaleska - Szczygieł
Opracowanie i multimedia: Tomorrow Sp. z o.o., GroMar Sp. z o. o.