Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1P1CagWndRsZ
Na zdjęciu umieszczona jest okrągła tarcza z dwoma rzutkami. Czterokątne pola tarczy są zrobione na przemian: w kolorze białym i niebieskim. W środku tarczy znajduje się kółko z niebieskim obramowaniem, wewnątrz zielony krąg, zaś w samym środku czerwone okrągłe pole, w które wbita jest rzutka. Druga z rzutek jest wbita w jedno z niebieskich pól w bliskiej odległości od środka tarczy.

Droga do zawodu

Rzutki – rzut prosto w środek tarczy jako symbol „celnego trafienia”, czyli dobrego wyboru zawodu
Źródło: pixabay, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Już wkrótce zaczniesz aktywnie poszukiwać pracy. Pracodawcy będą wymagali od ciebie przedstawienia życiorysu zawodowego, czyli CV [czyt.: si wi] (Curriculum Vitae [czyt.: kurikulum wite], z łac. - bieg życia, przebieg życia), i listu motywacyjnego. CV powinno zawierać informacje dotyczące twojego wykształcenia i doświadczenia zawodowego.

List motywacyjny to forma autoprezentacji, w której wyjaśnisz, dlaczego:

  • poszukujesz pracy w konkretnej firmie i na konkretnym stanowisku;

  • nadajesz się do wykonywania tej właśnie pracy (przedstawisz swoje cechy i umiejętności).
    Pamiętaj! CV i list motywacyjny muszą być napisane z zachowaniem reguł formalnych. Należy zastosować właściwe zwroty grzecznościowe, wyraźnie oznaczyć adresata, podać swoje dane personalne.

Polecenie 1

Wypisz umiejętności, zdobyte w trakcie dotychczasowej nauki, które mogą stanowić element Twojej autoprezentacji.

Zastanów się i podaj:

  • doświadczenia, działania, formy aktywności jakie mógłbyś / mogłabyś wykazać w swoim CV już teraz;

  • te pozaszkolne działania i zainteresowania, które mogą być tobie w przyszłości przydatne w poszukiwaniu pracy;

  • nazwy pracodawców, dla których mogą być atrakcyjne twoje cechy i prezentowane postawy.

R10klgsSGaVg7
(Uzupełnij) -.
tLDfBQHcR6_0000000Y
R1P1CagWndRsZ
Rzutki – rzut prosto w środek tarczy jako symbol „celnego trafienia”, czyli dobrego wyboru zawodu
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Co potrafię?
  • zdefiniować pojęcie pracy i wskazać, jakie znaczenie ma praca dla współczesnego człowieka;

  • scharakteryzować zasady rynku pracy;

  • opisać, czym jest wynagrodzenie i od czego zależy wysokość wynagrodzeń.

Nauczysz się
  • wyjaśniać pojęcie zawodu;

  • charakteryzować, co to jest ścieżka edukacyjna;

  • wymieniać i stosować (w przyszłości) zasady kreowania kariery zawodowej.

tLDfBQHcR6_0000001O

Zawód, czyli gdzie chciałbyś pracować

Często spotykamy się z pytaniem: Kim chcesz zostać w przyszłości? W zależności od wieku osoby odpowiadającej, te „marzenia” o zostaniu piłkarzem, strażakiem, policjantką czy pielęgniarką się zmieniają. A gdyby ktoś teraz zadał ci takie pytanie? Czy zastanawiasz się nad tym, czym zajmować się w przyszłości? Warto poświęcić kilka chwil, aby dokonać właściwego wyboru.

zawód
zawód

to zbiór trwale wykonywanych czynności skierowanych na tworzenie dóbr bądź usług i stanowiący podstawowe źródło dochodów; do wykonywania zawodu potrzebne są kwalifikacje zdobyte w wyniku kształcenia lub praktyki

Wybór szkoły a przyszły zawód

Kluczem do podjęcia trafnej decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej i przyszłego zawodu jest zawsze poznanie samego siebie, tzn. tego, co nas interesuje, jakie mamy zdolności, umiejętności czy cechy charakteru. Taka decyzja nie powinna być podejmowana pochopnie. Wymaga namysłu i zastanowienia. Warto poradzić się nauczycieli, pedagoga szkolnego, doradcy zawodowego i przyjaciół. Ostatecznie jednak decyzję podejmiesz ty wraz ze swoimi rodzicami.

Ważne!

W podejmowaniu decyzji nie możesz kierować się wyborem dokonanym przez znajomych! Każdy wybiera według swoich potrzeb i preferencji.

Jako absolwent szkoły podstawowej masz do wyboru: liceum ogólnokształcącetLDfBQHcR6_000tp001liceum ogólnokształcące, technikumtLDfBQHcR6_000tp002technikum lub branżową szkołę I stopniatLDfBQHcR6_000tp003branżową szkołę I stopnia.

tLDfBQHcR6_000tp001
tLDfBQHcR6_000tp002
tLDfBQHcR6_000tp003
R71EMGFhhaN0h
Ścieżka kształcenia absolwentów szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.ore.edu.pl/2017/01/sciezka-ksztalcenia-2/ [dostęp 27.10.2021], domena publiczna. Cytat za: ORE.

Dla zainteresowanych

Planowanie ścieżki edukacyjno‑zawodowej

Jedną z najważniejszych decyzji człowieka jest wybór zawodu. Można szukać pomocy u rodziców, znajomych, szkolnego doradcy zawodowego, jak również w różnych instytucjach: poradni psychologiczno‑pedagogicznej, ochotniczym hufcu pracy, centrum kształcenia zawodowego lub ustawicznego, zakładzie doskonalenia zawodowego, urzędzie pracy czy ośrodku pomocy społecznej. Wsparcia udzieli ci również organizacja pozarządowa świadcząca usługi z doradztwa zawodowego. Jednak ostateczna decyzja należy do ciebie. Decyzja samodzielna i dobrze przemyślana może zagwarantować satysfakcję z wykonywanej pracy oraz sukces zawodowy. Zawód wybrany nietrafnie prowadzi do zniechęcenia i niezadowolenia, a praca w nim staje się udręką. Wybranie właściwego zawodu warte jest więc poświęconego czasu i wysiłku.

Należy też pamiętać, że sytuacja na rynku pracy może się zmienić i zawód, który wydawał się gwarantować duże szanse na znalezienie pracy, może stać się tzw. zawodem nadwyżkowym.

Przez zawód nadwyżkowy należy rozumieć zawód, na który występuje na rynku pracy niższe zapotrzebowanie niż liczba osób poszukujących pracy w tym zawodzie.

Zawód deficytowy to taki, na który występuje na rynku pracy wyższe zapotrzebowanie niż liczba osób poszukujących pracy w tym zawodzie.

Informacji o takich zawodach można szukać na stronach internetowych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz urzędów pracy – dla poszczególnych regionów.

Zawody deficytowe w podziale na branże
(2021 rok):

Branża zawodowa/ Ilość zawodów deficytowych (łącznie 29)

Nazwy zawodów deficytowych

Branża budowlana/9

Betoniarze i zbrojarze, brukarze, cieśle i stolarze budowlani, dekarze i blacharze budowlani, monterzy instalacji budowlanych, murarze i tynkarze, operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych, pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie, robotnicy budowlani.

Branża produkcyjna/6

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy; krawcy i pracownicy produkcji odzieży, operatorzy obrabiarek skrawających, robotnicy obróbki drewna i stolarze, spawacze, ślusarze.

Branża medyczno‑opiekuńcza/5

Fizjoterapeuci i masażyści, lekarze, opiekunowie osoby starszej lub niepełnosprawnej, pielęgniarki i położne, ratownicy medyczni.

Branża TSL (transport, spedycja, logistyka)/3

Kierowcy autobusów, kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, magazynierzy.

Branża spożywczo‑gastronomiczna/2

kucharze, piekarze.

Branża edukacyjna/2

Nauczyciele praktycznej nauki zawodu, nauczyciele przedmiotów zawodowych.

Pozostałe/2

Mechanicy pojazdów samochodowych, samodzielni księgowi.

dsNYMqqNjQ_00000_CCC_009 Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Barometr Zawodów 2021, s. 18–22, dostępny w internecie: https://barometrzawodow.pl//forecast-card-zip/2021/report_pl/raport_ogolnopolski_2021.pdf [dostęp 2.11.2021], domena publiczna.

Zawody nadwyżkowe (2021 rok):

Branża zawodowa/ Ilość zawodów deficytowych (łącznie 1)

Nazwy zawodów nadwyżkowych

Bez wskazania branży/1

ekonomiści

dsNYMqqNjQ_00000_CCC_009 Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Barometr Zawodów 2021, s. 18–22, dostępny w internecie: https://barometrzawodow.pl//forecast-card-zip/2021/report_pl/raport_ogolnopolski_2021.pdf [dostęp 2.11.2021], domena publiczna.

Dla zainteresowanych

Planowanie własnej kariery zawodowej

Aby dokonać optymalnego wyboru, dobrze jest się zastanowić, czego się tak naprawdę chce. Planowanie kariery zawodowej odbywa się za pomocą ustalenia tego, czego oczekuje się od życia i pracy zawodowej. Praca, którą będziesz wykonywał/wykonywała w przyszłości, powinna być zgodna z możliwościami, potrzebami, dążeniami.

Możesz poznać interesujący cię zawód, pytając osoby wykonujące daną pracę, na czym rzeczywiście polegają czynności zawodowe, jakie trzeba mieć kwalifikacje, jakie są przeciwskazania zdrowotne do wykonywania tego zawodu. Możesz również poznać dany zawód dzięki pracy wolontaryjnej, wakacyjnej lub przez udział w warsztatach tematycznych. Warto też szukać informacji w prasie i u doradcy zawodowego.

Podstawowym warunkiem dobrego zaplanowania kariery zawodowej jest poznanie samego siebie. Poznanie siebie w aspekcie wyboru zawodu to analiza własnych zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, cech charakteru oraz stanu zdrowia.

Dokonując wyboru zawodu, należy wziąć pod uwagę swoje trwałe i najsilniejsze zainteresowania. Trwałe zainteresowania to takie, które nie ulegają zmianom mimo upływu lat. Co świadczy o zainteresowaniach?

Oto pytania, które pomogą ci w ocenie własnych zainteresowań:

Jak spędzasz wolny czas?

Jaki rodzaj książek lub czasopism najczęściej czytasz?

Jakie programy telewizyjne oglądasz?

Na jakie dodatkowe zajęcia uczęszczasz?

Z jakiej dziedziny poszukujesz informacji (np. wypytujesz o nie fachowców)?

Co naprawdę cię pasjonuje?

Zdolności

Kolejnym krokiem przy wyborze zawodu jest analiza własnych zdolności. Zdolności są naturalną i wyuczoną umiejętnością wykonywania lepiej od innych pewnych czynności, zdobywania wiedzy. To zdolności decydują o niejednakowych rezultatach uczenia się i działania, przy jednakowej motywacji i przygotowaniu w porównywalnych warunkach.
Poziom zdolności zależy od wielu czynników:

  • wrodzonych;

  • wychowania (czy rodzina, środowisko wychowawcze sprzyja rozwojowi zdolności), - własnej aktywności (pracowitość, wytrwałość, praca nad sobą).

Do zdolności ogólnych zalicza się, m.in.:

- inteligencję;

- spostrzegawczość;

- wyobraźnię.

Do zdolności specjalnych należą, np.:

- matematyczne;

- językowe;

- literackie;

- interpersonalne;

- plastyczne;

- muzyczne;

- sportowe.

Ważne!

Zastanów się:
Które czynności wykonujesz szybko, dokładnie i poprawnie?
W jakich dziedzinach zdobywasz nagrody i wyróżnienia?
Z jakich przedmiotów w szkole z łatwością, bez dużego nakładu pracy uzyskujesz najlepsze oceny?

Polecenie 2
  1. Wypisz zdolności jakie posiadasz.

  2. Wymień trzy uzdolnienia, które uważasz za najważniejsze i podaj, w jakich zawodach mogą one być przydatne.

R1K3YNwiio3JJ
(Uzupełnij) -.

Temperament

Warto także zastanowić się nad własnym temperamentem. O ile zainteresowania mogą być zmienne, o tyle cechy temperamentu są dość trwałe.
Temperament - to charakterystyczna dla danej osoby i uwarunkowana biologicznie siła i szybkość reagowania. To nasze wewnętrzne życie emocjonalne, zmienność oraz ekspresja ruchów, gestów, mimiki. Temperament przejawia się nie tylko w emocjach, lecz też w innych procesach psychicznych, np. spostrzeganiu, myśleniu.
Podstawowymi cechami temperamentu są: siła, ruchliwość i równowaga.

Temperament może być wskazany przy zawodach wymagających wysiłku fizycznego i psychicznego, np. mechanik, budowlaniec, lekarz.

Przy małej sile temperamentu właściwszy może być zawód umożliwiający indywidualny rytm pracy oraz niewymagający wysiłku fizycznego i psychicznego.

Jeżeli lubisz spokój, ciszę, jesteś cierpliwy i staranny, to zastanów się nad wyborem zawodu, który nie wymaga częstych kontaktów z ludźmi, np. ekonomista, laborant, zegarmistrz.

Jeżeli natomiast jesteś osobą ruchliwą, lubisz zmiany i towarzystwo ludzi, pomyśl o wyborze zawodu na przykład nauczyciela, dziennikarza, policjanta, fryzjera.

Jeżeli charakteryzujesz się dużą równowagą, możesz wybrać zawód wymagający dużej odpowiedzialności i częstych kontaktów z ludźmi, np. lekarz, pielęgniarka, sprzedawca.

Wybieramy przyszłą szkołę

Określiłeś/określiłaś już cel, jaki chcesz osiągnąć, tzn. zdobycie wybranego zawodu.
Czas się zastanowić, jak ten cel osiągnąć. A zatem:

  • Zbierz informacje o szkołach, kursach - potrzebne informacje możesz znaleźć, m.in. w: informatorach, lokalnej prasie, poradni psychologiczno‑pedagogicznej, urzędzie pracy, internecie.

  • Ustal istniejące możliwości - poszukując informacji o szkołach, kursach, odkryjesz różne drogi dojścia do wybranego zawodu. Wybierz te, które wydają ci się interesujące.

  • Dokonaj obiektywnej analizy faktów - przeanalizuj informacje o interesujących cię szkołach lub kursach (kryteria przyjęć, możliwości zdobycia dodatkowych umiejętności, języki obce, dojazd, koszty).

  • Podejmij decyzję - wybierz tę szkołę, która wydaje ci się najlepsza.

  • Działaj: przygotuj się do egzaminów, skompletuj i wypełnij dokumenty, złóż podanie i dokumenty do wybranej szkoły.

tLDfBQHcR6_000000A8

Podsumowanie

Decyzja dotycząca wyboru zawodu jest jedną z ważniejszych w życiu człowieka.
Jak podjąć ją świadomie i później nie żałować wyboru? Najważniejsze jest, aby wybrać zgodnie z tym, co nas interesuje i w czym się dobrze czujemy, ponieważ w dzisiejszych czasach praca to nie tylko sposób, w jaki zdobywamy środki na utrzymanie, ale też możliwość osobistego rozwoju i samorealizacji.

Celnie zostało to wyrażone przez chińskiego filozofa Konfucjusza: „Wybierz zawód, który kochasz – a już do końca życia nie będziesz musiał pracować”.

RnRjmGgMDCmws
Pomnik Konfucjusza
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Konfucjusz – chiński filozof, urodził się w 551 r. p.n.e., zmarł w 479 r. p.n.e. Nie pozostawił pism, jego nauczanie zebrano w księdze Dialogi konfucjańskie. Głównym tematem rozważań były: codzienne życie ludzi i stabilność społeczeństwa.

Polecenie 3

Wypisz zawody, które są najbliższe twoim zainteresowaniom i zdolnościom.

RxWYDQuKeQFI0
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, co oznaczają powiedzenia: „budować karierę zawodową” oraz „piąć się po szczeblach kariery zawodowej”. Podaj przykłady.

RmBDL27HKEyw3
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 2
RybtVMOV2S8vv
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Grupuj elementy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1YLo49sQUbiz
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Krzyżówka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zadanie: projekt edukacyjny

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
  1. Pracując w grupach, poszukajcie informacji na temat bezrobocia w:

    • waszej miejscowości,

    • waszym województwie,

    • Polsce,

    • Europie.

  2. Czy w ostatnich miesiącach bezrobocie rosło, czy malało? Co jest przyczyną tego bezrobocia? Zastanówcie się też, jakie zawody warto wykonywać obecnie, a jakie w przyszłości.

  3. Zasady realizacji:

    • praca grupowa,

    • czas trwania: 4‑5 tygodni,

    • forma dowolna.

Polecane linki

Klasyfikacja zawodów i specjalności: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow//-/klasyfikacja_zawodow

https://doradztwo.ore.edu.pl/gdzie-znajde-pomoc/