Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RKmxe4GiSsmut
Zdjęcie przedstawia fresk wykonany przez Michała Anioła na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Sklepienie zostało przez artystę podzielone na 9 prostokątnych pól umieszczonych pośrodku fresku, w których przedstawił zgodne z przekazem biblijnym sceny z historii ludzkości. Patrząc od prawej, widać sceny: oddzielenia światła od ciemności, stworzenia słońca i planet, oddzielenia wód od lądu, stworzenia świata, stworzenia Adama, stworzenia Ewy, wygnania Adama i Ewy z raju, budowania arki Noego, potopu. Poszczególne sceny pooddzielane są namalowanymi gzymsami, na których widać nagich młodzieńców w różnych pozach. Boczne pola okalające 9 centralnych scen przedstawiają postaci 12 mędrców żydowskich oraz sybilli, czyli wieszczek. Na malowidle przedstawiono 343 figury.

Dzieło geniusza!

Freski na suficie Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie autorstwa Michała Anioła
Źródło: Qypchak, licencja: CC BY 3.0.
1
11
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się scenie Sądu Ostatecznego przedstawionej na fresku Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Czy umiesz rozpoznać świat zbawionych i świat potępionych? Po czym je poznajesz? Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.

R7eHymI3ItHtP1
Michał Anioł Buonarroti [czyt. Błonaroti] Sąd Ostateczny
Źródło: Michał Anioł Buonarroti [czyt. Błonaroti], Sąd Ostateczny, 1536, fresk, Kaplica Sykstyńska w Watykanie w Rzymie, domena publiczna.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj opis sceny sądu ostatecznego przedstawionej na fresku Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Czy umiesz rozpoznać świat zbawionych i świat potępionych? Po czym je poznajesz? Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.

Sąd Ostateczny Michała Anioła to monumentalny fresk zajmujący centralną ścianę Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Artysta przedstawił na fresku około 400 postaci, w większości nagich lub prawie nagich, rozmieszczonych w dwóch strefach: górnej, czyli niebiańskiej, i dolnej, czyli ziemskiej. Niebiańska strefa fresku zajmuje większość dzieła, a przedstawione na niej postaci w większości spoczywają na małych chmurkach i mają za tło błękitne niebo. Ziemska strefa fresku jest zdecydowanie mniejsza od niebiańskiej, zaludniające ją postaci przedstawione są na tle zielonych pagórków i rzeki Styks, a także piekła widocznego na samym dole po prawej stronie dzieła. Fresk jest niezwykle dynamiczny, a plątanina ludzkich ciał wręcz przytłacza.

Górna strefa fresku zaczyna się lewym i prawym łukiem, czyli tzw. lunetami rozmieszczonymi nad prawą i lewą stroną fresku. W lunetach ukazano anioły bez skrzydeł i aureoli trzymające w rękach narzędzia męki Chrystusa, czyli krzyż, koronę cierniową, słup, przy którym biczowano Jezusa, i włócznię, którą go przebito.

Dwie lunety oddzielone są od reszty fresku obłokami, pod którymi artysta przedstawił sędziów i królów Izraela otaczających głowę Chrystusa. W centrum fresku znajduje się Chrystus ukazany jako sędzia dokonujący sądu ostatecznego. Otoczony świetlistą poświatą Chrystus ma muskularne ciało, jest przepasany jasnofioletowym materiałem, gniewnym i  groźnym gestem podnosi prawą rękę, wskazując potępionym drogę do piekieł. Po prawej stronie Chrystusa, tuż pod jego uniesioną ręką spoczywa Matka Boska, jako jedna z nielicznych postaci obleczona w szatę. Po obu stronach Chrystusa umieszczone postacie świętych – Jana Chrzciciela okrytego wielbłądzią skórą i św. Andrzeja trzymającego krzyż w kształcie litery X, a także św. Piotra z pękiem złotych i srebrnych kluczy i św. Pawła, natomiast u stóp Chrystusa widać świętych wraz z symbolami ich męczeństwa: św. Bartłomieja trzymającego w rękach nóż i swoją zdartą skórę oraz św. Wawrzyńca z rusztem, na którym go opalano. Dalej widać kolejnych świętych męczenników, a także zbawionych wznoszących się do nieba.

Poniżej św. Wawrzyńca i św. Bartłomieja artysta przedstawił sześć aniołów dmących w trąby, które miały obudzić ludzi spoczywających w grobach i ogłosić nadejście sądu ostatecznego.

Dolna część fresku obrazuje strefę ziemską. Po prawej stronie na dole płynie rzeka Styks, a na niej widać łódź Charona, który przewozi grzeszników w stronę piekieł. Potępieni spadają do piekła, z którego diabły i demony wyciągają po nich ręce. Na twarzach grzeszników maluje się lęk, groza i przerażenie. Natomiast po lewej stronie strefy ziemskiej widać scenę zmartwychwstania – na tle zielonych pagórków zbawieni powstają z grobów i zmierzają w stronę nieba.

Rzct9UxxqcBos
(Uzupełnij).

Zdjęcie przedstawia najsłynniejszą scenę z fresku Michała Anioła wykonanego na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie –  stworzenie Adama. Po prawej stronie dzieła widać unoszącego się w przestworzach Boga ukazanego jako siwowłosy i siwobrody starzec w białej szacie i czerwonym płaszczu, otoczony tłumem cherubinów. Stwórca wyciąga do Adama prawą rękę. Po lewej stronie fresku widać spoczywającego wśród zieleni rajskiego ogrodu nagiego Adama, który z kolei wyciąga lewą rękę w stronę stwórcy. Palec Boga i palec Adama są blisko siebie – na fresku ukazano moment, gdy Stwórca przekazuje pierwszemu człowiekowi iskrę życia. Bóg spogląda na Adama władczym wzrokiem, natomiast Adama maluje się ufność i poddanie.

1
11
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się scenie stworzenia Adama pochodzącej ze sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej. Zastanów się, czy postaci są przedstawione w sposób realistyczny, czy fantastyczny. Uzasadnij swoje zdanie.

R1Ng4h4bPOTsR1
Michał Anioł Michał Anioł Buonarroti [czyt. Błonaroti] Stworzenie Adama
Źródło: Michał Anioł Michał Anioł Buonarroti [czyt. Błonaroti], Stworzenie Adama, 1511, fresk, Kaplica Sykstyńska w Watykanie w Rzymie, domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Przeczytaj opis sceny stworzenia Adama przedstawionej na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej. Zastanów się, czy postaci są przedstawione w sposób realistyczny, czy fantastyczny. Uzasadnij swoje zdanie. Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.

Zdjęcie przedstawia najsłynniejszą scenę z fresku Michała Anioła wykonanego na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie – stworzenie Adama. Po prawej stronie dzieła widać unoszącego się w przestworzach Boga, który został ukazany jako dobrze zbudowany, emanujący siłą i energią siwowłosy i siwobrody starzec w białej szacie i czerwonym płaszczu, otoczony tłumem cherubinów, czyli aniołów. Pełen nadziei i twórczego zapału Stwórca wyciąga do Adama prawą rękę w geście kreacji. Po lewej stronie fresku widać spoczywającego wśród zieleni rajskiego ogrodu nagiego Adama, umięśnionego i proporcjonalnie zbudowanego młodego mężczyznę, który z kolei wyciąga lewą rękę w stronę swego Stwórcy. Palec Boga i palec Adama są blisko siebie – na fresku ukazano moment, gdy Stwórca przekazuje pierwszemu człowiekowi iskrę życia. Bóg spogląda na Adama władczym wzrokiem, natomiast na twarzy Adama maluje się ufność, posłuszeństwo, uległość i pokora.

R112w3eiXIO0I
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Michelangelo Buonarroti15641475
R1AeMHO4xCKVy
Daniele da Volterra [czyt. Daniele da Wolterra] Portret Michała Anioła
Źródło: Daniele da Volterra [czyt. Daniele da Wolterra], Portret Michała Anioła, domena publiczna.

Michelangelo Buonarroti

Włoski artysta epoki odrodzenia: malarz, rzeźbiarz, poeta, architekt.

ROQ53pvjuQPGB
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na przypisaniu konkretnych cech postaciom.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Zaznacz określenia, które pasują do Adama ukazanego na fresku Stworzenie Adama.

RdxZz57fd4O4c
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych wypowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Dopasuj do luk w zdaniach podane sformułowania.

RfszUIyZ0z1Jd
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdań odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Opisz główną scenę fresku Stworzenia Adama. W opisie uwzględnij następujące informacje dotyczące tego dzieła:

  • imię i nazwisko autora,

  • data powstania,

  • technika wykonania,

  • miejsce, w którym można je oglądać,

  • temat (co przedstawia),

  • ukazane postaci,

  • stosunki przestrzenne (na pierwszym planie..., na drugim planie, w tle...),

  • kolorystyka,

  • nastrój, emocje, jakie wywołuje.

R14HxuRYJM8Y2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Sporządź krótką notatkę na temat tego, jak powstaje fresk. Możesz skorzystać z encyklopedii i innych źródeł informacji.

RiEYVdA4YMsLI
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ciekawostka

Kaplica Sykstyńska to wybudowana na przełomie XV i XVI wieku część Pałacu Watykańskiego. Kaplicę wzniesiono na zlecenie papieża Sykstusa IV – stąd jej nazwa. Jest jednym z najważniejszych miejsc w Watykanie, ponieważ to właśnie tutaj odbywają się wybory nowego papieża. Ścianę główną kaplicy oraz jej sklepienie zdobią niezwykłe freski autorstwa Michała Anioła, natomiast boczne ściany kaplicy są ozdobione freskami innych włoskich malarzy.

Ćwiczenie 6

Przeczytaj fragment wspomnień Melchiora Wańkowicza. Kim jest narrator i w jaki sposób opowiada o swojej przygodzie?

RFwh6mxUrJYvS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Knykcie Michała AniołaMelchior Wańkowicz
Melchior Wańkowicz Knykcie Michała Anioła

Dziwne zjawisko: podczas gdy wielcy twórcy zawsze rozumieli, jak ciężką pracą jest ich twórczość, pokolenia całe ich odbiorców żyły i dotąd żyją w przekonaniu, że twórca to tylko i wyłącznie talent [...].

Pamiętam, kiedy dane mi było zrozumieć, że ci uwielbiani ludzie byli tytanami pracyj0000008GMB5v22_000tp001tytanami pracy. Stało się to, kiedy pyrgnąłemj0000008GMB5v22_000tp002pyrgnąłem po roku studiów uniwersyteckich na pierwszą samodzielną wycieczkę po Europie. Podróżowałem z Baedekeremj0000008GMB5v22_000tp003Baedekerem w futerale przy pasku, z kompasem na ręku i z planami miast. Z ambicją, aby z każdego dworca pójść do jakiegoś taniego hotelu, nie pytając nikogo o drogę. Ta młodzieńcza czupurnośćj0000008GMB5v22_000tp004czupurność kazała mi wstępować do galerii obrazów bez żadnego przygotowania. W szczeniackim zadufaniuj0000008GMB5v22_000tp005zadufaniu, że nie mam sobie mącić sądu.

I wówczas w Rzymie otrzymałem pierwsze uderzenie uczące pokory. Wiele takich uderzeń powinien otrzymać każdy młody, nim się w nim pocznie wykuwać dojrzałość. Na dobrą sprawę ta dojrzałość wykuwa się całe życie. Stuletni Tycjanj0000008GMB5v22_000tp006Tycjan, umierając, powiedział: 'Zdaje mi się, że poczynam rozumieć, jak należy malować'. Dziewiętnastoletniemu chłopakowi trudno było to zrozumieć. Zatracając się w zachłannym zapatrzeniu na Sąd Ostateczny Michała Anioła, to zapewne największe rozmiarami malowidło pojedynczego twórcy, myślałem tylko o erupcjij0000008GMB5v22_000tp007erupcji geniuszu. Było to coś tak niebosiężnego, tak coś dalekiego od pomyślenia nawet o tym, że to jest łączne z możliwościami ludzkimi. Objawienie! Natchnienie! Geniusz! Łaska Boża! I cały brekekeksj0000008GMB5v22_000tp008brekekeks dziewiętnastoletniego entuzjastyj0000008GMB5v22_000tp009entuzjasty i prymitywu białoruskiegobiałoruskibiałoruskiego od konia i strzelby.

Kiedy następnie zobaczyłem album rysunków Michała Anioła, poczułem się wyzutyj0000008GMB5v22_000tp00Awyzuty z tych blasków: przez ileś tam stron ciągnął się niezliczoną ilość razy powtarzany rysunek knykciaj0000008GMB5v22_000tp00Bknykcia. A cóż za nudny pedantj0000008GMB5v22_000tp00Cpedant tak się bawił!... A cóż za maniak o typie jakiegoś nauczyciela rysunków.

Wionęła na mnie abominacjaj0000008GMB5v22_000tp00Dabominacja do moich rysunków w szkole, gęsto pstrzonych dwójami, pouczeń, że sześcian nie ma wyglądać jak ostrosłup, że fiszorekj0000008GMB5v22_000tp00Efiszorek nie jest po to, aby rozmazywać coś, co miało być rysunkiem wazonu, w jakiś taniec Murzynów w ciemnym tunelu.

Popędziłem zbuntowany, zamącony, pokrzywdzony, sobie niewierzący – sprawdzać, konfrontowaćj0000008GMB5v22_000tp00Fkonfrontować. Wielka to ilość scen, detali, po których ślizga się wzrok. I znowu rysunek wyzywający, i znowu oszałamiająca feeria barwj0000008GMB5v22_000tp00Gfeeria barw! Po cóż tu jakiś pedant-pacykarzpacykarzpacykarz, przecie to był niechybny pędzel prowadzony ręką boga‑natchnienia. I nagle, szpiegując Michała Anioła w Stworzeniu Adama, widzę, jak Bóg wyciąga do Adama prawą rękę, która się styka z jego lewą ręką. Ależ tak: oba ich knykcie, ich przechył oglądałem w nieskończonej ilości wersji.

I wówczas – druga krańcowość: nieszczęśnik z dwójami z rysunków począł sobie marzyć: a gdyby tak się uprzeć i malować te knykcie, i malować je bez końca, toby się wreszcie zostało malarzem? Ale zaraz – fala zniechęcenia. Sam tylko Sąd Ostateczny liczy 394 postacie, które razem samych knykci mają 788, każdy inny. A wszystkich innych palców? A nóg, łokci, nosów, uszów, oczu – zatrzęsienie. A te ubiory, przedmioty, zwierzęta, ryby, zioła, przestrzenie wód, śniegi, błota – ot co tu gadać, ten każdy inny liść na drzewie. Ilość kajetówj0000008GMB5v22_000tp00Hkajetów ze szkicami rosłaby pod niebo w coraz to nowe słupy, ciasno, szaro, beznadziejnie zrobiłoby się w nich małemu robaczkowi ludzkiemu, że już nie wiedziałem, co robić, już i ruszyć się trudno było, nie mogłem tchnąćj0000008GMB5v22_000tp00Itchnąć.

Była to za silna dawka na dziewiętnastolatka, który jeszcze nie wiedział, czy się kierować na Aleksandra Macedońskiegoj0000008GMB5v22_000tp00JAleksandra Macedońskiego, czy na Dantegoj0000008GMB5v22_000tp200Dantego, a może jeszcze lepiej na KolumbaKolumbKolumba. Ale już się dowiedział, że wszędzie tam, zapewne, nie uda się wykręcić łaską Boską.

j0000008GMB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Melchior Wańkowicz, Karafka La Fontaine'a, t. 2, Kraków 1981, s. 354–355.
Kolumb
pacykarz
białoruski
j0000008GMB5v22_000tp200
j0000008GMB5v22_000tp002
j0000008GMB5v22_000tp008
j0000008GMB5v22_000tp001
j0000008GMB5v22_000tp006
j0000008GMB5v22_000tp004
j0000008GMB5v22_000tp005
j0000008GMB5v22_000tp00A
j0000008GMB5v22_000tp00F
j0000008GMB5v22_000tp00I
j0000008GMB5v22_000tp003
j0000008GMB5v22_000tp007
j0000008GMB5v22_000tp009
j0000008GMB5v22_000tp00B
j0000008GMB5v22_000tp00C
j0000008GMB5v22_000tp00D
j0000008GMB5v22_000tp00E
j0000008GMB5v22_000tp00G
j0000008GMB5v22_000tp00H
j0000008GMB5v22_000tp00J
Melchior Wańkowicz19741892
RjsMaLbX6WrD9
Melchior Wańkowicz
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Melchior Wańkowicz

Polski pisarz, dziennikarz, reportażysta, publicysta, urodzony na terenie obecnej Białorusi. Napisał m.in. 'Ziele na kraterze', 'Bitwę o Monte CassinoMonteCassinoMonte Cassino', 'Na tropach Smętka', 'Karafkę La Fontaine'aj0000008GMB5v22_000tp00KLa Fontaine'a'.

j0000008GMB5v22_000tp00K
MonteCassino
RYljgJr9j1idF1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RmfyWkXF1bhfe1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rv8PO0JEoha9V1
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Określ powód, który sprawił, że narrator tekstu zobaczył w artystach tytanów pracy.

RYvKX22mzu538
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 11
RsJYNCg8nK3E1
Zadanie interaktywne polegające na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wstaw podane sformułowania w odpowiednie miejsca.

RbXLdqTJs6j9q
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu sformułowań do luk.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Na podstawie ostatniego akapitu tekstu 'Knykcie Michała Anioła' sformułuj i zapisz  wniosek, do którego doszedł narrator.

R5AFP3IHyIpDH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Opisz krótko jakieś wydarzenie, o którym możesz powiedzieć, że dało ci nauczkę na całe życie. Wykorzystaj czasowniki:  pamiętać, otrzymaćzobaczyć itp.

RxkGB79B6uf68
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Zaznacz takie wyrazy, wyrażenia i zwroty, aby powstały poprawne i zrozumiałe zdania.

RXrcySaUpvxZs
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowo zastosowanych wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Wskaż synonimy słowa genialny.

RGRRyom5Q5ila
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Dopasuj wyjaśnienia do sfomułowań użytych w tekście Melchiora Wańkowicza.

R1SKGfi8A9wtN
Zadanie interaktywne polegające na dopasowywaniu opisów do sformułowań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Przeredaguj podany tekst w taki sposób, aby zastąpić powtarzający się wyraz artysta innymi słowami o podobnym znaczeniu.

Michał Anioł to wyjątkowy artysta, którego dzieła wciąż budzą zachwyt i podziw. Jest uznawany za jednego z najwybitniejszych artystów w dziejach świata. Najwybitniejsze dzieła tego artysty możemy podziwiać m.in. w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie.

R1Bs3uE9nPlm9
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Opracuj trzy mapy myśli:

– o pisarzu Melchiorze Wańkowiczu,

– o narratorze tekstu 'Knykcie Michała Anioła',

– o Michale Aniele.

Możesz skorzystać z informacji zawartych w tekście Melchiora Wańkowicza i innych dostępnych źródeł informacji.

R1VH181jPy4je
Zadanie interaktywne polegające na dopisywaniu skojarzeń do hasła Tekst „Knykcie Michała anioła".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUbrLXQofm1Dk
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: narrator tekstu „Knykcie Michała Anioła"Elementy należące do kategorii narrator tekstu „Knykcie Michała Anioła"Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii narrator tekstu „Knykcie Michała Anioła"
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RewQlF6l4LsPV
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Michał AniołElementy należące do kategorii Michał AniołNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Michał Anioł
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Wypisz jak najwięcej skojarzeń dotyczących haseł:

– pisarz Melchior Wańkowicz,

– narrator tekstu Knykcie Michała Anioła.

– Michał Anioł.

R1TBS8WBrOM5X
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Znajdź w internecie stronę, na której można odbyć wirtualny spacer po Kaplicy Sykstyńskiej. Zapoznaj się z treścią tego przewodnika.

R10dJjnniyYwX
(Uzupełnij).