Konferencja Model aktywnej komunikacji AAC w praktyce cz. 1

Nagranie dwóch wykładów w ramach konferencji poświęconej praktycznym aspektom rozwijania systemu komunikacji z wykorzystaniem środków komunikacji alternatywnej i wspomagając (AAC). Z punktu widzenia strategii wspierającej dziecko szczególnie istotny był pierwszy z nich. Dr Magdalena Grycman przedstawiła “Kryteria warunkujące efektywność oddziaływań z zakresu komunikacji wspomagającej i alternatywnej – środowisko rodzinne”, łącząc podejście systemowe i procesowe. Ukazała trudną emocjonalnie sytuację rodziny, której nie udało się znaleźć skutecznego sposobu komunikacji ze swoim dzieckiem. Przedstawiła znaczenie czynników emocjonalnych we wspomaganiu komunikacji niewerbalnej. Wykład ilustrują liczne przykłady pracy z dziećmi niemówiącymi i ich rodzinami w formie filmów. 

Dzięki AAC coraz więcej spośród dzieci niemówiących trafia obecnie do przedszkoli i szkół, także ogólnodostępnych, tematyka ta jest więc bardzo istotna w kontekście edukacji włączającej. 

Uzupełnieniem wykładu było drugie wystąpienie Anny Chmielewskiej z OREW Fundacja Wróć, pt. “Droga do komunikacji- struktura organizacyjna, model pracy OREW w Lasowicach Wielkich w świetle komunikacji AAC”. OREW‑y przeznaczone są dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.