Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych

Skrypt stanowi teoretyczno‑metodyczną próbę pokazania elementów wybranych metod terapeutycznych w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dedykowany jest studentom studiów pedagogicznych, może być także inspiracją dla nauczycieli edukacji włączającej. Prezentacja pracowni terapeutycznej może być podpowiedzią w zakresie projektowania przestrzeni szkoły oraz możliwości stymulowania rozwoju dziecka. Celem skryptu jest również pokazanie, że najbardziej pewnymi metodami pracy są te, które opierają się na naturze dzieci, począwszy od tych angażujących zmysły (np. Snoezelen -Sala Doświadczania Świata, czy Poranny Krąg) po metody, w których wymagane jest zaangażowanie procesów psychicznych (np. pedagogika Marii Montessorii). Podane przykłady ćwiczeń mogą służyć poszerzaniu warsztatu pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.