Mierzenie odcinków i łamanych
W tym materiale zawarte są wiadomości na temat mierzenia odcinków i łamanych. Analizując zawarte tu przykłady, dowiesz się, jak określić długość odcinka za pomocą linijki. Rozwiązując ćwiczenia – sprawdzisz ukształtowane umiejętności.
Są sytuacje, w których zmierzenie długości niektórych odcinków jest niezbędne.
Kupując szafę, sprawdzamy, jaką ma szerokość, głębokość i wysokość. Możemy stwierdzić wtedy, czy zmieści się w miejscu dla niej wyznaczonym.
Planując wymianę okien, kupno firanek czy założenie rolet, musimy znać wymiary okna.
Kupując lub wypożyczając narty zjazdowe, dobieramy je do swojego wzrostu. Dlatego musimy znać długość nart i swój wzrost.
Notatnik
Mierzenie odcinków
Uruchom aplet i wykonaj ćwiczenie. Wymiary należy podać w centymetrach.
Zmierz długość swojego ołówka. Podaj długość w milimetrach.
Zmierz długość najdłuższego boku swojego zeszytu do matematyki. Wyraź długość w centymetrach i milimetrach.
Narysuj odcinek tak, aby bez mierzenia można było podać jego długość. Zapisz tę długość.
Uczeń i uczennica otrzymali po kartce w kratkę o wymiarach kratek.
Na kartce ucznia znajduje się poziomy odcinek usytuowany w taki sposób, że między lewą krawędzią kartki a początkiem odcinka znajdują się dwie puste kratki oraz między prawą krawędzią kartki a końcem odcinka znajdują się dwie puste kratki.
Na kartce uczennicy znajduje się pionowy odcinek usytuowany w taki sposób, że między górną krawędzią kartki a początkiem odcinka znajdują się trzy puste kratki oraz między dolną krawędzią kartki a końcem odcinka znajdują się cztery puste kratki.
Odpowiedz: jaką długość ma każdy z odcinków? Ile wynosi suma długości tych odcinków?Wymyśl własny odcinek w oparciu o podane przykłady i podaj jego długość.
Narysuj odcinek i zapisz jego długość najpierw w centymetrach, a następnie w milimetrach.
Narysuj odcinek o długości oraz odcinek
o dłuższy od odcinka ,
o krótszy od odcinka ,
jest razy dłuższy od odcinka ,
jest razy krótszy od odcinka .
Odcinek ma długość . Podaj długości następujących odcinków:
, który jest dłuższy od odcinka o .
, który jest krótszy od odcinka o .
jest razy dłuższy od odcinka .
jest razy krótszy od odcinka .
Mierzenie długości łamanej
Długość łamanej to suma długości odcinków, z których jest ona zbudowana.
Narysuj łamaną:
zamkniętą, długości , składającą się z sześciu odcinków,
otwartą, długości , składającą się pięciu odcinków.
Opisz dwie przykładowe łamane:
zamkniętą o długości , składającą się z sześciu odcinków,
otwartą o długości , składającą się z pięciu odcinków.
Uruchom aplet i wykonaj ćwiczenie według instrukcji w nim zawartych. Wymiary należy podać w centymetrach.