Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RPz5cZISlU26u
Kolorowa grafika przedstawia schemat ułożenia planet w Układzie Słonecznym. Od lewej strony widać fragment czerwono‑pomarańczowego Słońca, obok którego znajdują się planety: 1. Merkury (mała i szara); 2. Wenus (nieco większa, pomarańczowa); 3. Ziemia (nieco większa od Wenus, niebieska); 4. Mars (mniejszy od Ziemi, czerwony); 5. Jowisz (największa z planet, widoczna częściowo, w jasno‑beżowe pasy); 6. Saturn (nieco większy od Ziemi, otaczają go pierścienie); 7. Uran (błękitny); 8. Neptun (niebieski). Tło jest czarne.

O Układzie Słonecznym

Układ słoneczny
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1d8DBtL2Choe
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu planet w prawidłowej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się zdjęciu telluriumtelluriumtellurium. Jakie elementy rozpoznajesz? Napisz krótką notatkę na ten temat tutaj lub w zeszycie.

RxY4WVMhY37pR
Tellurium skonstruowane przez Roberta Brettella Bate'a [czyt. Roberta Bretla Bejta] ok. 1812 r.
Źródło: Craig McHugh, licencja: CC BY-SA 4.0.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z definicją przyrządu zwanego telluriumtelluriumtellurium oraz zamieszczonym poniżej jego opisem. Wyjaśnij, dlaczego pręty, na których zamocowano modele planet, mają różną długość.

Budowa tellurium: Podstawę modelu stanowi okrągły blat na trójnogu, w którego środku na kilkunastocentymetrowym pręcie, została zamocowana mosiężna kulka symbolizująca Słońce. Wzdłuż pręta znajdują się uchwyty, od których prowadzą różnej długości poziome pręty (odpowiadające oddaleniu poszczególnych planet od Słońca) o zagiętych ku górze końcówkach. Na ich szczytach zamocowane są kulki symbolizujące poszczególne planety oraz obracające się wokół nich mniejsze kulki (księżyce).

R1cAYQJTSzByQ
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 3

Czy wiesz, która planeta nazywana jest Błękitną Planetą, a która Czerwoną Planetą? Wyjaśnij, dlaczego przypisuje im się takie nazwy.

uzupełnij treść
tellurium

Fascynujący Układ Słoneczny

R2MmWTjsTEpTp
Filozof prezentujący model Układu Słonecznego
Źródło: Joseph Wright of Derby, 1766, olej na płótnie, domena publiczna.
Joseph Wright
1
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się obrazowi Josepha WrightaJoseph WrightJosepha Wrighta. Zwróć uwagę na to, gdzie znajduje się źródło światła i co ono symbolizuje.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z opisem obrazu Josepha WrightaJoseph WrightJosepha Wrighta. Zwróć uwagę, gdzie znajduje się źródło światła. Nazwij obiekt, który je symbolizuje.

R1Egak4e3zZSl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RT1BfMty1d2SN
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5PPP3w8Ry6Kd
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Uzupełnij tabelę informacjami na temat wymienionych postaci.

R1MeX5CMJzIsl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R10NF8murBM6L
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Odpowiedz na pytania. Wypełnij pola tekstowe i przeciągnij je w dowolne miejsca.

  • Czy osoby uczestniczące w pokazie są nim zainteresowane? Co o tym świadczy?

  • Jaką rolę na pokazie odgrywa światło?

  • Jaki jest nastrój obrazu?

R1ebEQRUva0KW
Tablica, na której uczeń umieści odpowiedzi na pytania.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, czy osoby uczestniczące w pokazie są nim zainteresowane. Co o tym świadczy?

RmhmRCbSJa18s
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RIlsSjiUOIGnX
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1aZJuzIRkwMV
Ćwiczenie 10
Zaznacz wszystkie sformułowania, którymi można zastąpić wyróżnione wyrazy. Zgromadzone osoby obserwują z uwagą pokaz.
a) przyglądają się w skupieniu,
b) śledzą uważnie
c) patrzą obojętnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13lbZpK0JHg7
Ćwiczenie 10
Zaznacz wszystkie sformułowania, którymi można zastąpić wyróżnione wyrazy. Zgromadzone osoby obserwują z uwagą pokaz.
a) przyglądają się w skupieniu,
b) śledzą uważnie
c) patrzą obojętnie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnTPTqKNRpKSb
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RKyXbHaKpre4B
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Zapisz w kilku zdaniach swoje odczucia na temat obrazu. Wykorzystaj słownictwo z powyższego ćwiczenia.

Na podstawie opisu obrazu zapisz w kilku zdaniach swoje odczucia na temat prezentowanej sceny. Wykorzystaj słownictwo z powyższego ćwiczenia.

R1E3pBWtBP6ce
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000008G4B5v22_000tp001