Poczucie odmienności i osamotnienia dzieci zdolnych
Artykuł naukowy dotyczący rzadko rozpoznawanego naukowo zagadnienia poczucia odmienności i osamotnienia towarzyszącego dzieciom/młodzieży uzdolnionej. Autorka definiuje pojęcia: samotność, poczucie osamotnienia, izolacja. Wskazuje na źródła i przejawy osamotnienia i izolacji uczniów zdolnych, co pozwala lepiej zrozumieć emocje występujące u dzieci zdolnych w tych zakresach. Wskazano na pozytywne i negatywne aspekty samotności osób zdolnych i twórczych. Rekomendacja: pozwala przybliżyć wiedzę na temat charakterystyki funkcjonalnej ucznia zdolnego, wskazuje na potrzebę monitorowania poczucia osamotnienia i izolacji ucznia zdolnego w grupie rówieśniczej, udzielania wsparcia w sytuacjach trudnych i podejmowania działań profilaktycznych celem przeciwdziałania zjawisku. Materiał może być pomocny w pracy wychowawczej dla nauczycieli, pedagogów, rodziców, opiekunów.