W gąszczu młodopolskich symboli
Szkoła ponadpodstawowa
Język polski
sonet Tatry symbolizm symbol przyroda dekadentyzm Jan Kasprowicz impresjonizm Bogusław Butrymowicz łabędź
Udostępnij
Starter:
- fotografia współczesna: Dzika róża; przyroda jako źródło symboli; polecenia odwołujące się do wiedzy ucznia;
Rozdział: Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach
- trzy ćwiczenia otwarte odnoszące się do młodopolskiej poezji tatrzańskiej; informacje o tomiku "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach"; Jan Kasprowicz "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach"; jedno polecenie; dziewięć ćwiczeń otwartych związanych z interpretacją sonetów; dwa ćwiczenia interaktywne;
Rozdział: Płynęły białe łabędzie ...
- informacje o twórczości Bogusława Butrymowicza; Bogusław Butrymowicz "Białe łabędzie"; obraz: Otto Eckmann, Pięć łabędzi; dziesięć ćwiczeń otwartych dotyczących interpretacji wiersza; jedno polecenie;
Rozdział: Impresjonizm
- cechy impresjonistycznego obrazowania; obraz: Claude Monet, Katedra w Rouen (Poranek); obraz: Claude Monet, Katedra w Rouen (Pełne słońce); obraz: Claude Monet, Katedra w Rouen. Fasada (Zachód słońca); obraz: Claude Monet, Katedra w Rouen. Fasada I;dwa ćwiczenia otwarte odnoszące się do zamieszczonych obrazów;
Rozdział: Zadaniowo
- cztery polecenia ( w tym przygotowanie pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej na temat: „Młodopolska przyroda – bliska czy daleka człowiekowi?; przygotowanie 15‑minutowej wypowiedzi na temat malarstwa impresjonistycznego); ćwiczenie interaktywne słowa klucze.
Bibliografia:
- Źródło: Bogusław Butrymowicz, Białe łabędzie, [w:] tegoż, Antologia liryki Młodej Polski, Wrocław 1990, s. 57–58.
- Źródło: Jan Kasprowicz, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach, [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1973, s. 130–132.