R16L8760kST3q
Ilustracja przedstawia na pierwszym planie pięć czarnych figur kobiet i pięć czarnych figur mężczyzn stojących na tle biało‑czerwonego tła. Za nimi widać urnę, do której wkładana jest, trzymana w dłoni, kartka papieru. Po prawej stronie ilustracji została umieszczona mapa administracyjna Polski z podziałem na województwa.

Społeczność lokalna, czyli jak funkcjonuje moja gmina

Wybory samorządowe
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://docs.google.com/document/d/1N7HvauJHpSz4-G8DDbvJ6S4BCdAEXQaEFGiMKD9952U/edit?usp=sharing, licencja: CC BY 4.0.

Struktura samorządu terytorialnego

Nauczysz się
  • definiować, czym jest samorząd;

  • przedstawiać strukturę samorządu terytorialnego w Polsce;

  • wyjaśniać, w jaki sposób są powoływane władze samorządu terytorialnego;

  • przedstawiać procedurę organizacji referendum lokalnego;

  • interpretować zapisy Kodeksu Wyborczego dotyczące organizacji referendum;

  • analizować przyczyny powodujące nieważność referendum lokalnego.

Polecenie 1

Podzielcie się na dwie grupy.

Zadanie dla grupy 1.
Scharakteryzuj, czym kierujesz się, podejmując decyzję wyborczą podczas wyboru przewodniczącego samorządu uczniowskiego.

R115giLPcBXcs
(Uzupełnij) -.
  • Głosowałem/Głosowałam na (...), ponieważ ...

Zadanie dla grupy 2.
Scharakteryzuj się, czym należy kierować się, podejmując decyzję wyborczą podczas wyboru przewodniczącego samorządu uczniowskiego.

R1b3gqKpZWxgJ
(Uzupełnij)
  • Powinienem/Powinnam głosować na osobę, która...

Porównaj wyniki pracy. Jeżeli zauważyłeś/zauważyłaś istotne różnice wyjaśnij, czego są skutkiem. Przedyskutuj problem na forum klasy.

RsV5EBR38siW7
(Uzupełnij).

Po co nam samorząd?

Słowo “samorządsamorząd” ma kilka znaczeń. Przede wszystkim rozumiemy je jako wykonywanie przez pewną społeczność określonych zadań w sposób samodzielny i niezależny od nadrzędnej władzy (np. władzy państwowej czy władz zakładu pracy).

Istnienie samorządu wynika z przekonania, że najlepsze decyzje dotyczące danej społeczności podejmują ci, którzy do niej należą. Władza nadrzędna - często oddalona, zajmująca się mnóstwem innych spraw - nierzadko nie ma pełnej świadomości na temat tego, czego społeczność potrzebuje i co jest dla niej najlepsze. Dlatego oddaje część swoich uprawnień do zarządzania licząc, że zostaną one wykorzystane znacznie lepiej i z większą korzyścią dla takiej społeczności.

Nie inaczej jest w przypadku samorządu terytorialnego...

RmJ30xUW6ihlN
Celem istnienia samorządu terytorialnego jest podział odpowiedzialności za funkcjonowanie danego obszaru między władzę centralną i społeczność lokalną.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://docs.google.com/document/d/1N7HvauJHpSz4-G8DDbvJ6S4BCdAEXQaEFGiMKD9952U/edit?usp=sharing, licencja: CC BY 4.0.
Dawid Szcześciło Polska samorządów. Silna demokracja, skuteczne państwo

Teodor Toeplitz – jeden z najwybitniejszych działaczy lokalnego ruchu spółdzielczego w okresie międzywojennym [...] – powiadał, że naczelną misją samorządu jest „troska o dobrobyt mieszkańców i walka ze skutkami złych warunków bytowania” [...]. Samorząd to państwo dobrobytu w skali „mikro”, gdzie decyduje się jakość życia obywateli. Samorząd jest najlepszym miejscem do tego, aby zarządzać kluczowymi usługami publicznymi, choćby tylko z dwóch powodów. Po pierwsze, usamorządowienie pozwala dopasowywać zakres i sposób realizacji usług do potrzeb społeczności lokalnych [...]. Zwłaszcza w tak dużym państwie jak Polska nie da się centralnie ocenić i określić, czego potrzebują obywatele w każdym zakątku kraju. Co więcej, rozwiązania błędne, głupie czy nieskuteczne, które są narzucane z poziomu centralnego, mają skutki dużo bardziej opłakane niż tak samo złe pomysły wdrożone tylko na lokalną skalę. Po drugie, skrócony jest łańcuch rozliczania i odpowiedzialności za ewentualne niedociągnięcia czy nieprawidłowości. Biurokracja i polityczni decydenci w systemach scentralizowanych są doskonale chronieni przed rozliczaniem ze swoich błędów. Decydentom lokalnym dużo trudniej ukryć się przed obywatelami i uniknąć choćby politycznej odpowiedzialności za szkodliwe działania.

CART1 Źródło: Dawid Szcześciło, Polska samorządów. Silna demokracja, skuteczne państwo, 2019, s. 34, dostępny w internecie: https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Polska%20samorzadow.pdf.
RftJ06EEsp8XT
Ćwiczenie 1
Łączenie par. . Zdaniem Teodora Toeplitza funkcjonowanie samorządu terytorialnego prowadzi do polepszenia jakości życia obywateli.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzięki funkcjonowaniu samorządu państwo jest w stanie znacznie lepiej i efektywniej dopasować zakres i sposób realizacji świadczonych usług.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Samorząd umożliwia władzy centralnej właściwą ocenę tego, co jest potrzebne obywatelom w skali całego kraju.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Funkcjonowanie samorządu terytorialnego eliminuje błędy popełniane przez władze centralne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Istnienie samorządu lokalnego prowadzi do nasilenia się zjawiska biurokracji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skala politycznej i społecznej odpowiedzialności decydentów lokalnych jest znacznie wyższa niż w przypadku decydentów centralnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
Rxdyqc5zkn1ol
(Uzupełnij).

Samorząd terytorialny w Polsce

Rwiq7OHC5vHhY
Oś czasu – reforma samorządowa. 8.3.1990 uchwalenie ustawy o samorządzie gminnym, 27.5.1990 pierwsze demokratyczne wybory samorządowe (do rad gmin), 1.1.1999 zaczyna funkcjonować trójszczeblowy samorząd terytorialny, 27.10.2002 pierwsze bezpośrednie wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast
Oś czasu – reforma samorządowa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Obecna struktura samorządu terytorialnegoSamorząd terytorialnysamorządu terytorialnego w Polsce funkcjonuje od 1 stycznia 1999 r. Wprowadzono wówczas trójstopniowy podział terytorialny państwa na:

  • województwa

  • powiaty

  • gminy

R18C5gA1BhWym
Mapa Polski z podziałem na województwa oraz z podziałem na powiaty i gminy na terenie jednego województwa
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Mieszkańcy tych jednostek terytorialnych z mocy prawa tworzą wspólnotę samorządową. Na jej czele stoi samorząd terytorialny, czyli władze wybierane przez mieszkańców.

Istotą wprowadzonego podziału było dążenie do decentralizacji państwaZasada decentralizacjidecentralizacji państwa. Rozumiemy przez to przekazywanie przez władzę centralną części swoich uprawnień samorządom. Ma to usprawnić zarządzanie państwem i zmniejszyć ilość zadań wykonywanych przez władzę centralną. Ponadto ma zaangażować obywateli w sprawy ich lokalnego środowiska.

RVuXsuxIoi7ET
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Działalność samorządu terytorialnego jest też efektem działania zasady pomocniczościZasada pomocniczościzasady pomocniczości, zgodnie z którą władza centralna ma wspierać władze samorządowe w tych dziedzinach, w których nie będą one w stanie działać skutecznie.

Ćwiczenie 3
RjWtJ6zkQhQue
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Władze samorządu terytorialnego

Przejęcie przez społeczność lokalną odpowiedzialności za funkcjonowanie danej jednostki samorządu terytorialnego wymaga wyboru władzy, która będzie tą jednostką zarządzać.

Organy władzy samorządu terytorialnego dzielimy na władze wykonawczeWładza wykonawczawładze wykonawczewładze stanowiąceWładza stanowiącawładze stanowiące. Wybierane są w trakcie wyborów samorządowych.

R1L3YGd2DFDtI
Jednostki samorządu terytorialnego, organy stanowiące i organy wykonawcze w Polsce
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RZdbh9FgI6hC5
Ćwiczenie 4
Grupowanie elementów GMINA: władza wykonawcza Możliwe odpowiedzi: 1. burmistrz, 2. zarząd ze starostą, 3. sejmik, 4. wójt, 5. rada gminy, 6. prezydent miasta, 7. zarząd z marszałkiem, 8. rada powiatu GMINA: władza stanowiąca Możliwe odpowiedzi: 1. burmistrz, 2. zarząd ze starostą, 3. sejmik, 4. wójt, 5. rada gminy, 6. prezydent miasta, 7. zarząd z marszałkiem, 8. rada powiatu POWIAT: władza wykonawcza Możliwe odpowiedzi: 1. burmistrz, 2. zarząd ze starostą, 3. sejmik, 4. wójt, 5. rada gminy, 6. prezydent miasta, 7. zarząd z marszałkiem, 8. rada powiatu POWIAT: władza stanowiąca Możliwe odpowiedzi: 1. burmistrz, 2. zarząd ze starostą, 3. sejmik, 4. wójt, 5. rada gminy, 6. prezydent miasta, 7. zarząd z marszałkiem, 8. rada powiatu WOJEWÓDZTWO: władza wykonawcza Możliwe odpowiedzi: 1. burmistrz, 2. zarząd ze starostą, 3. sejmik, 4. wójt, 5. rada gminy, 6. prezydent miasta, 7. zarząd z marszałkiem, 8. rada powiatu WOJEWÓDZTWO: władza stanowiąca Możliwe odpowiedzi: 1. burmistrz, 2. zarząd ze starostą, 3. sejmik, 4. wójt, 5. rada gminy, 6. prezydent miasta, 7. zarząd z marszałkiem, 8. rada powiatu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Wybory samorządowe

Zasady dotyczące przeprowadzania wyborów samorządowych zostały ustalone w ustawie o nazwie Kodeks wyborczy. Znajdują się w nim m.in. zapisy dotyczące warunków, jakie musi spełnić obywatel, aby posiadać czynne prawo wyborczeCzynne prawo wyborczeczynne prawo wyborczebierne prawo wyborczeBierne prawo wyborczebierne prawo wyborcze.

USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy

USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy

DZIAŁ I
Przepisy wstępne
Rozdział 1.
Przepisy ogólne [...]
Art. 5. Ilekroć w kodeksie jest mowa o: [...]
3) organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego – należy przez to rozumieć, odpowiednio, rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw. [...]

Rozdział 2.
Prawa wyborcze Art. 11. [...]
§4. Nie ma prawa wybieralności w wyborach wójta w danej gminie osoba, która została uprzednio dwukrotnie wybrana na wójta w tej gminie [...].

DZIAŁ VII.
Wybory do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział 1.
Zasady ogólne
Art. 369.
Wybory do rad są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.
Art. 370.
§1. Można być radnym tylko jednego organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
§2. Można kandydować jednocześnie tylko do jednego z organów wymienionych w art.5 pkt 3.

DZIAŁ VIII
Wybory wójta, burmistrza i prezydenta miasta

Rozdział 1.
Przepisy ogólne [...]
Art. 471.
Wybory wójta są powszechne, równe, bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
 Art. 472.
§1. Kandydat na wójta nie może jednocześnie kandydować na wójta w innej gminie.
 §2. Kandydat na wójta nie może jednocześnie kandydować do rady powiatu i do sejmiku województwa. Kandydat na wójta może kandydować do rady gminy tylko na obszarze gminy, w której kandyduje na wójta.
Art. 473.
§1. Za wybranego na wójta uważa się tego kandydata, który w głosowaniu otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.

§2. Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzymał określonej w §1 liczby ważnie oddanych głosów, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się ponowne głosowanie.
§3. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów. [...]

CART2 Źródło: USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110210112/U/D20110112Lj.pdf.
R1ER6pQ2xyTwI
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RYfOdS6leJbA4
Ćwiczenie 6
Dopasuj podane numery artykułów Kodeksu wyborczego do właściwej informacji. Informacje na temat zasady nie łączenia różnych stanowisk w samorządzie terytorialnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Art. 369, 2. Art. 473. §1, 3. Art. 370. §1, 4. Art. 473. §3, 5. Art. 370. §2, 6. Art. 472. §1, 7. Art. 472. §2, 8. Art. 471 Informacje o charakterze wyborów samorządowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Art. 369, 2. Art. 473. §1, 3. Art. 370. §1, 4. Art. 473. §3, 5. Art. 370. §2, 6. Art. 472. §1, 7. Art. 472. §2, 8. Art. 471 Informacje dotyczące sposób ustalania zwycięzców w wyborach samorządowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Art. 369, 2. Art. 473. §1, 3. Art. 370. §1, 4. Art. 473. §3, 5. Art. 370. §2, 6. Art. 472. §1, 7. Art. 472. §2, 8. Art. 471
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1S7NIgq9keml
Ćwiczenie 7
Pytanie jednokrotnego wyboru Możliwe odpowiedzi: 1. Art. 472. §1., 2. Art. 473. §1., 3. Art. 473. §2., 4. Art. 473. §3.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RcQVc2Wfb7tbv
Polecenie 2
RUIDl7grcMjMw
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
RPtaTqwtA7LCn
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RKHyz6pp5mZ2L
Wykres kolumnowy. Zapoznaj się z danymi statystycznymi dotyczącymi frekwencji w wyborach samorządowych. Sformułuj wniosek na temat stosunku obywateli do samorządu terytorialnego. Wyjaśnij, co może być przyczyną tego stosunku?. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Rok: 1990
    • Liczba głosujących: 42
  • 2. zestaw danych:
    • Rok: 1994
    • Liczba głosujących: 33
  • 3. zestaw danych:
    • Rok: 1998
    • Liczba głosujących: 45
  • 4. zestaw danych:
    • Rok: 2002
    • Liczba głosujących: 44
  • 5. zestaw danych:
    • Rok: 2006
    • Liczba głosujących: 46%
  • 6. zestaw danych:
    • Rok: 2010
    • Liczba głosujących: 47
  • 7. zestaw danych:
    • Rok: 2014
    • Liczba głosujących: 47
  • 8. zestaw danych:
    • Rok: 2018
    • Liczba głosujących: 51

Wykres słupkowy: Frekwencja 1990‑2018:

1990 - 42,3%

1994 - 33,8%

1998 - 45,4%

2002 - 44,2%

2006 - 46%

2010 - 47,3%

2014 - 47,4%

2018 - 51,3%

Polecenie 4
RWXFXAjVvwgtg
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Referendum lokalne

Jednym ze sposobów wpływu mieszkańców danej społeczności lokalnej na jej władze jest referendum lokalneReferendum lokalnereferendum lokalne. Nazywamy tak specjalny rodzaj głosowania, w którym członkowie wspólnoty samorządowej wypowiadają się na temat swojej woli w postawionej kwestii (pytaniu) dotyczącym tejże wspólnoty, odpowiadając “tak” lub “nie”.

Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym przeprowadzenie tej formy głosowania jest możliwe w następujących sytuacjach:

  • w sprawie odwołania organu stanowiącego dla danej jednostki samorządu terytorialnego,

  • co do sposobu rozstrzygania sprawy dotyczącej wspólnoty samorządowej, mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki samorządu terytorialnego,

  • w innych istotnych sprawach, dotyczących społecznych, gospodarczych lub kulturowych więzi łączących tę wspólnotę.

Dodatkowo ustawa przewidziała dwie możliwości przeprowadzenia referendum gminnego, którego przedmiotem może być:

  1. odwołanie wójta (burmistrza, prezydenta miasta),

  2. samoopodatkowanie się mieszkańców na cele publiczne mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy.

R1KYeltKiI6Jp
Zdjęcie karty do głosowania w referendum gminnym.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Jerzy Jureczko, Referenda odwoławcze organów wykonawczych w Polsce w latach 2006–2017. Realny wpływ czy fikcja? Analiza wybranych przypadków

Wszystkich referendów odwoławczych w latach 2006–2017 było 213, z czego 30 referendów było ważne, zaś tylko jedno z nich nie doprowadziło do odwołania organu wykonawczego. Daje to 14,15% skuteczność wszystkich inicjatyw referendalnych. Między kadencjami 2006–2010 a 2010–2014 pojawiła się tendencja zwyżkowa inicjatyw referendalnych – nastąpił wzrost o 83,75%, jednak przyrost ważnych referendów jest niewielki, ponieważ wynosi tylko 25%. Dane z lat 2014–2017 są niepełne, jednak wszystko wskazuje na to, że zaobserwujemy regres inicjatyw referendalnych, a co za tym idzie zaobserwujemy mniejszą liczbę skutecznych odwołań organów wykonawczych gmin czy miast. [...]*
*Warto także zauważyć, że zwolennicy wójta, burmistrza czy prezydenta nie zawsze powinni iść na referendum. Otóż w sześciu przypadkach, gdyby nie wzięli czynnego udziału w głosowaniu, to organ wykonawczy nie zostałby odwołany, ponieważ nie byłoby odpowiedniej frekwencji potrzebnej do uznania ważności referendum.

CART3 Źródło: Jerzy Jureczko, Referenda odwoławcze organów wykonawczych w Polsce w latach 2006–2017. Realny wpływ czy fikcja? Analiza wybranych przypadków, dostępny w internecie: https://www.google.com/search?q=referendum+gminne+artyku%C5%82&client=firefox-b-d&ei=GXxsYazUCqaGwPAPopay4A4&start=20&sa=N&ved=2ahUKEwjsxNzEmdLzAhUmAxAIHSKLDOw4ChDw0wN6BAgBEE4&biw=1920&bih=955&dpr=1.
R1C1swHjXYfQw
Ćwiczenie 8
Połącz podane informacje z właściwym okresem. okres 2006 - 2017 Możliwe odpowiedzi: 1. 14,15% skuteczności inicjatyw referendalnych, 2. przyrost ważnych referendów o 25% w stosunku do okresu poprzedniego, 3. regres inicjatyw referendalnych, 4. zmniejszenie się liczby skutecznych odwołań organów wykonawczych gmin, 5. wzrost inicjatyw referendalnych o 83,75%, 6. 213 przeprowadzonych referendów okres 2010 - 2014 Możliwe odpowiedzi: 1. 14,15% skuteczności inicjatyw referendalnych, 2. przyrost ważnych referendów o 25% w stosunku do okresu poprzedniego, 3. regres inicjatyw referendalnych, 4. zmniejszenie się liczby skutecznych odwołań organów wykonawczych gmin, 5. wzrost inicjatyw referendalnych o 83,75%, 6. 213 przeprowadzonych referendów okres 2014 - 2017 Możliwe odpowiedzi: 1. 14,15% skuteczności inicjatyw referendalnych, 2. przyrost ważnych referendów o 25% w stosunku do okresu poprzedniego, 3. regres inicjatyw referendalnych, 4. zmniejszenie się liczby skutecznych odwołań organów wykonawczych gmin, 5. wzrost inicjatyw referendalnych o 83,75%, 6. 213 przeprowadzonych referendów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
R8COwV73xhxFE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

W referendum mogą wziąć udział osoby stale zamieszkujące na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego. Muszą też posiadać czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego tej jednostki.

Referendum przeprowadza się z inicjatywy organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego lub na wniosek mieszkańców. W tym drugim przypadku musi to być co najmniej:

  • 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy albo powiatu,

  • 5% uprawnionych do głosowania mieszkańców województwa.

Wyniki referendum lokalnego są wiążące jeśli:

  • wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania,
    ALE:

  • w przypadku referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich zostanie ono uznane za ważne, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż ⅗ liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu.

Wynik referendum jest rozstrzygający, jeżeli:

  • za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod głosowanie oddano więcej niż połowę ważnych głosów,

  • w przypadku głosowania w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne, jeżeli “za” oddano co najmniej ⅔ ważnych głosów.

Polecenie 5

Zapoznaj się z protokołem przeprowadzonego referendum w sprawie odwołania burmistrza miasta. Zastanów się, co jest przyczyną nieważności przeprowadzanych referendów. Jak sądzisz, z czego to wynika?

PROTOKÓŁ USTALENIA WYNIKU REFERENDUM GMINNEGO
Wyniki głosowania i wynik referendum ustalono w dniu 20 czerwca 2021 r. Głosowanie przeprowadzono w 16 obwodach głosowania. Na podstawie protokołów głosowania otrzymanych od wszystkich tj. 16 obwodowych komisji do spraw referendum, Komisja ustaliła następujące wyniki głosowania: (...) 14.Komisja ustaliła, co następuje:

  • w wyborze w dniu 4 listopada 2018 r. odwoływanego organu liczba osób, które wzięły udział w głosowaniu (liczba kart ważnych), wyniosła 8606, zatem 3/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu wynosi 5164,

  • liczba osób uprawnionych do głosowania wyniosła 17511,

  • liczba osób, które wzięły udział w głosowaniu (liczba kart ważnych), wyniosła 1180 (frekwencja wyniosła 6,74%),

  • liczba głosów ważnych wyniosła 1171,

  • liczba głosów za odwołaniem organu (pozytywnych „Tak”) wyniosła 106515.

Komisja, w związku z powyższym, na podstawie art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 741), stwierdza, że:

  • referendum jest nieważne (...),

  • Burmistrz Miasta Świebodzice nie został odwołany.

R3P9bsiFpZmGJ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://edzienniki.duw.pl/WDU_D/2021/3005/akt.pdf, licencja: CC BY 4.0.
RHOtZhM860joP1
Symulacja interaktywna pozwalająca sprawdzić aktywność społeczną podczas referendum gminnego. Działania do wyboru: sprzedaż grunti A pod budowę galerii handlowej; sprzedaż gruntu B pod zabudowę mieszkalną; budowa placu zabaw; likwidacja przychodni gminnej; budowa żłobka.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

We współczesnych państwach demokratycznych władza lokalna jest podzielona między organy administracji rządowej i organy samorządowe, reprezentujące interesy społeczności lokalnej, przez nią wybierane i kontrolowane. Od 1 stycznia 1999 r. w Polsce obowiązuje trójszczeblowy podział terytorialny państwa. Gminy, powiaty oraz miasta na prawach powiatu są zarządzane przez władzę samorządową, na szczeblu województwa mamy do czynienia z podziałem zadań między jednostkami władzy samorządowej (sejmik, zarząd województwa z marszałkiem województwa) oraz organami administracji rządowej (wojewoda). W ciągu ostatnich lat postępuje proces przekazywania kompetencji i zadań administracji rządowej na rzecz samorządów.

Ćwiczenie 10
R1JG2bA08AEW3
Wyjaśnij, co oznacza pojęcie samorządności. (Uzupełnij).

Słownik

samorząd
samorząd

ustalony prawem zakres uprawnień do samodzielnego rozstrzygania spraw przez określoną społeczność, bądź do reprezentowania jej interesów wobec organów państwa i wykonywania zadań wymienionych przez ustawy, umowy lub porozumienia

samorząd terytorialny
samorząd terytorialny

władze wybierane przez mieszkańców jednostek terytorialnych państwa - gminy, powiatu i województwa

zasada decentralizacji
zasada decentralizacji

zasada, zgodnie z którą władza centralna przekazuje część swoich uprawnień samorządom w celu usprawnienia zarządzania poszczególnymi obszarami państwa i zmniejszenia zakresu zadań wykonywanych przez władzę centralną

zasada pomocniczości
zasada pomocniczości

inaczej zasada subsydiarności; mówi ona o tym, że każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być właściwie zrealizowane przez szczebel niższy; władza powinna mieć znaczenie pomocnicze, wspierające w stosunku do działań niższych szczebli; państwo powinno interweniować tylko w sytuacji, która tego wymaga i rozwiązywać problem na szczeblu możliwie najbliższym obywatelowi

czynne prawo wyborcze
czynne prawo wyborcze

(prawo wybierania) – prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do brania udziału w głosowaniu na swojego kandydata do organów przedstawicielskich państwa, do organów samorządu terytorialnego bądź do brania udziału w referendum

bierne prawo wyborcze
bierne prawo wyborcze

(prawo wybieralności) - prawo umożliwiające obywatelom, po spełnieniu określonych warunków, do kandydowania do organów przedstawicielskich państwa i do organów samorządu terytorialnego

referendum lokalne
referendum lokalne

jedna z form demokracji bezpośredniej, która polega na wyrażaniu woli w określonej sprawie przez wszystkich obywateli zamieszkujących na terenie danej wspólnoty samorządowej i mających czynne prawo wyborcze

władza wykonawcza
władza wykonawcza

władza zarządzająca jednostką samorządu terytorialnego i wykonująca uchwały władzy stanowiącej

władza stanowiąca
władza stanowiąca

władza tworząca akty prawne na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego

RJf5TWgDcNNbU
(Uzupełnij).