Społeczność lokalna, czyli jak funkcjonuje moja gmina
Problemy demograficzne, gospodarcze i infrastrukturalne społeczności lokalnej
rozpoznawać czynniki różnicujące społeczeństwo;
rozróżniać podstawowe klasy i warstwy społecznych;
charakteryzować problemy społeczno‑ekonomiczne społeczeństwa polskiego i własnej społeczności lokalnej.
Projekt edukacyjny: rozwiązujemy problem społeczny
Pytanie: Zastanów się, jakie problemy społeczne, ważne dla waszych rówieśników, dostrzegasz w twojej miejscowości. Nazwij je, np. brak miejsc do uprawiania sportu, brak zorganizowanych propozycji spędzania wolnego czasu, zagrożenia uzależnieniami, bezrobocie w twojej miejscowości itp.
Zadanie: Wybierz jeden, ważny dla was, problem społeczny dotykający młodych ludzi, opisz go, uwzględniając realia waszej miejscowości, oraz rozważcie możliwe sposoby rozwiązania tego problemu.
Realizacja:
praca w grupach,
czas trwania: 3 tygodnie,
prezentacja (w wybranej formie) na forum klasy.
Struktura społeczna
Istnieje wiele sposobów przedstawiania struktury społecznejstruktury społecznej. Występujące w społeczeństwie podziały i nierówności opisuje się najczęściej za pomocą pojęć: klasa społeczna i warstwa społeczna. W socjologiisocjologii nadaje się tym pojęciom różne znaczenie, tym samym trudno jest je jednoznacznie wytłumaczyć. Jednym z najbardziej znanych sposobów przedstawiania struktury społecznej jest podział społeczeństwa na klasy: wyższą, średnią, niższą, ze względu na prestiż społeczny:
wyższa‑wyższa: ludzie bardzo zamożni zawdzięczający swoją pozycję pochodzeniu rodowemu,
wyższa‑niższa: ludzie bardzo bogaci, którzy dorobili się wielkiego majątku dzięki własnej przedsiębiorczości, wysiłkowi i szczęściu; wykazują tendencję do demonstracyjnego eksponowania własnego statusu materialnego,
średnia‑wyższa: osoby osiągające wysokie dochody ze względu na wysokie kwalifikacje zawodowe, np. lekarze, prawnicy oraz właściciele średnich przedsiębiorstw,
średnia‑niższa: określana mianem ,,ludzi w białych kołnierzykach”, zaliczamy do nich urzędników, pracowników umysłowych, drobnych przedsiębiorców,
niższa‑wyższa: osoby pracujące fizycznie, robotnicy wykwalifikowani,
niższa‑niższa: do tej grupy zaliczane są jednostki bardzo ubogie, nieposiadające źródła dochodu ze stałej pracy; grupę tę często określa się mianem marginesu społecznego (podklasa).
Warstwa społeczna może być definiowana na trzy sposoby:
jako część klasy społecznej (podział wewnętrzny),
jako kategoria społeczno‑zawodowa, wyodrębniona ze względu na rolę i miejsce w społeczeństwie,
grupa ludzi żyjąca w zbliżonych warunkach, tworząca pewną wspólnotę stylu życia.
Zastanów się, jaką wartość mają dla ciebie podane źródła prestiżuprestiżu społecznego. Uporządkuj je, zaczynając od najistotniejszego dla Ciebie.
Wypisz inne, istotne we współczesnym społeczeństwie polskim, kryteria prestiżu społecznego
Kryteria prestiżu społecznego.
Porozmawiaj z rodzicami (opiekunami) i dziadkami. Dowiedz się, jakie grupy społeczne np. grupy zawodowe, zanikają w waszej społeczności lokalnej, a jakie nowe się pojawiają. Wskaż, z czego wynikają zauważone zmiany.
Problemy społeczno‑ekonomiczne we współczesnej Polsce
Po okresie przemian ustrojowych i kształtowania się nowego systemu gospodarczego społeczeństwo polskie zdominowały następujące problemy:
Wybrane problemy społeczno‑ekonomiczne współczesnej Polski
Poziom bezrobocia.
Poziom średniej płacy.
EmigracjaEmigracja osób zdolnych do pracy.
Niedostateczny poziom rodzimego kapitału ekonomicznegokapitału ekonomicznego.
Realizacja programów dot. wdrażania innowacji w gospodarce.
Oprac. na podst. Główne kierunki emigracji i imigracji na pobyt stały w latach 1966–2018, stat.gov.pl.
Porozmawiaj z mieszkańcami swojej miejscowości na temat emigracji lokalnej ludności. Ustal do jakich krajów wyjeżdżają mieszkańcy z twojej miejscowości.
Problemy społeczne, jakie mogą wystąpić w gminie.
Problemy dotyczące opieki społecznej: ubóstwo, bezrobocie, euro‑sieroctwo, przemoc w rodzinie, bariery architektoniczne.
Nierówne szanse w życiu społecznym osób z rodzin dysfunkcyjnych.
Problemy dotyczące zdrowia i opieki: niska świadomość społeczna potrzeby uprawiania sportu, brak nawyków u wielu młodych osób zdrowego stylu życia, brak infrastruktury sportowej w dla mieszkańców, uboga oferta sportowo - rekreacyjna dla dzieci i młodzieży, osób dorosłych i seniorów.
Problemy dotyczące kultury: mały dostęp do kultury, brak tzw. kultury wysokiej, mała oferta dla seniorów, brak szacunku i tolerancji.
Problemy dotyczące edukacji i rynku pracy: bezrobocie - gmina typowo rolnicza, niewielkie zaplecze przemysłowo‑gospodarcze dające zatrudnienie, uboga informacja na temat rynku pracy, nieodpowiednie wykorzystanie funduszy z zewnątrz, niechęć mieszkańców do zakładania własnej działalności gospodarczej, brak możliwości dokształcania i przekwalifikowania się.
Problemy demograficzne: starzenie się społeczności lokalnej, spadek liczby mieszkańców, emigracja młodych ludzi.
Przyczyny bezrobocia
Ilustracja, która przedstawia przyczyny bezrobocia w Polsce.
Mężczyzna w garniturze, trzyma w dłoni walizkę z napisem bezrobocie, stoi przy tablicy ogłoszeń z ofertami pracy.
Za plecami mężczyzny umieszczono przyczyny wzrostu bezrobocia.
Wymienione przyczyny bezrobocia:
niedostosowanie struktury szkolnictwa do rynku pracy,
przekształcenia w strukturze gospodarki, np. zamykanie dużych zakładów pracy,
kryzys gospodarczy o zasięgu ogólnoświatowym,
przyzwyczajenie obywateli do życia z zasiłków i opieki społecznej.
Wybrane społeczne skutki bezrobocia.
Emigracja zarobkowa charakterystyczna dla wszystkich grup zawodowych.
Rozpad więzi rodzinnych, np. opuszczenie domu przez jednego z rodziców, przemoc.
Nasilanie zjawisk patologicznych, np. uzależnienia, wzrost przestępczości.
Odkładanie decyzji o posiadaniu potomstwa; zmniejszanie się przyrostu naturalnego.
Zmiany demograficzne
Proces starzenia się społeczeństwa niesie poważne problemy gospodarcze i społeczne. Konsekwencją jest m.in. wzrost liczby osób pobierających świadczenia emerytalne oraz wymagających opieki medycznej i socjalnej. Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom starzenia się społeczeństwa, państwo powinno prowadzić odpowiednią politykę społeczną i rodzinną.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba ludności Polski w najbliższych 35 latach będzie się zmniejszać. Do 2050 roku liczba ludności ma zmniejszyć się do 33 950 tys. Prognozuje się, że będzie to liczba mniejsza o 11,6% niż w 2015 roku. Oznacza to, że wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności dla okresu 2015–2050 wyniesie 88,4.
Wymień trzy przykłady działań, które powinny wdrożyć władze, aby uczynić przestrzeń publiczną w twojej miejscowości bardziej przyjazną dla osób starszych.
Co wpływa na zmiany demograficzne?
Zmieniająca się liczba ludności w konsekwencji przynosi również zmianę struktury demograficznej. Już obecnie zauważamy pewne zjawiska, które w ostatnich latach istotnie wpłynęły na charakterystykę polskiego społeczeństwa. Przede wszystkim chodzi o proces starzenia się ludności, z którym wiążą się:
rosnący udział osób w wieku poprodukcyjnymosób w wieku poprodukcyjnym,
zmniejszający się udział osób w wieku przedprodukcyjnymosób w wieku przedprodukcyjnym i produkcyjnymprodukcyjnym,
wydłużanie się trwania życia.
Skoro liczba ludności Polski do 2050 roku ma zmniejszyć się o ponad 10%, jak również zmienić ma się liczba osób w poszczególnych grupach wiekowych, zmianie ulegnie również udział poszczególnych grup wiekowych w całkowitej liczbie ludności. Prognozuje się zmniejszenie się odsetka osób w wieku przedprodukcyjnym i produkcyjnym. W pierwszym przypadku udział ma się zmniejszyć z 17,9% do 14,6%, a w drugim z 62,5% do 48%. Odsetek osób najstarszych w społeczeństwie wzrośnie z 19,6% do 37,4%. W pierwszym wariancie, czyli z obecną granicą wieku emerytalnego, w 2050 roku więcej niż 1 na 3 osoby w Polsce będzie w w wieku poprodukcyjnym.
Oceń, jakie wady i zalety ma wydłużanie wieku emerytalnego. Oceń prognozowane zmiany w strukturze ludności z uwzględnieniem dwóch wariantów.
Prognozuje się także pogłębienie zjawiska przesuwania w czasie założenia rodziny. W 2015 roku pierwsze dziecko kobieta rodziła średnio w wieku niewiele ponad 29 lat. W 2050 roku wiek ten może przekroczyć 31 lat. Tendencja ta zostanie utrzymana. Ma to związek z rozwojem edukacji i rosnącym dostępem do niej, większymi możliwościami i większą aktywnością kobiet na rynku pracy, które odkładają zakładanie rodzin w czasie na rzecz kariery zawodowej i innych aktywności. Z tym wiąże się częstsze zakładanie małych rodzin, w schemacie „2+0” lub „2+1”.
Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj ćwiczenie.
Rok | 2015 | 2020 | 2035 | |
|---|---|---|---|---|
Dzietność | 1,42 | 1,45 | 1,45 | |
Trwanie życia | mężczyźni | 72,3 | 73,4 | 77,1 |
kobiety | 80,2 | 80,8 | 82,9 | |
Źródło: GUS, Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski do 2008 r., 29.01.2009, dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 20.05.2020].
Podsumowanie
Współczesne społeczności lokalne borykają się z wieloma różnorodnymi problemami. Niektóre są konsekwencją wcześniejszego systemu polityczno‑gospodarczego, inne - efektem rozwoju społeczno‑gospodarczego współczesnego świata. Wszystkie jednak powinny być rozwiązywane, ponieważ mogą prowadzić do rozpadu więzi społecznych.
Stopa bezrobocia w Polsce – stan pod koniec marzec 2021
Nazwa województwa | Stopa bezrobocia podana (w %) |
|---|---|
dolnośląskie | 5,8 |
kujawsko‑pomorskie | 9,1 |
lubelskie | 8,3 |
lubuskie | 6,2 |
łódzkie | 6,5 |
małopolskie | 5,5 |
mazowieckie | 5,3 |
opolskie | 7,0 |
podkarpackie | 9,2 |
podlaskie | 8,0 |
pomorskie | 6,3 |
śląskie | 5,1 |
świętokrzyskie | 8,6 |
warmińsko‑mazurskie | 10,5 |
wielkopolskie | 3,9 |
zachodniopomorskie | 8,6 |
Źródło: Główny Urząd Statystyczny
Na podstawie danych przedstawionych w tabeli podaj dwa województwa z największą i najmniejszą stopą bezrobocia w marcu 2021 r.
Powody braku dostępu do internetu (2019 r.)
Powód | Gospodarstwa domowe bez dostępu do internetu (w %) |
|---|---|
Brak potrzeby korzystania z internetu | 67,6 |
Brak umiejętności | 52,0 |
Zbyt wysokie koszty sprzętu | 21,6 |
Zbyt wysokie koszty dostępu | 14,7 |
Niechęć do Internetu | 13,7 |
Źródło: GUS Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 r.
Na podstawie danych przedstawionych w tabeli napisz jaki procent osób wskazuje zbyt wysokie koszty sprzętu.
Na podstawie poniższego wykresu oceń prawdziwość stwierdzeń przedstawionych w tabeli.
Na podstawie opisu wykresu oceń prawdziwość stwierdzeń przedstawionych w tabeli.

| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Wraz ze wzrostem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego maleje wartość wskaźnika przyrostu rzeczywistego. | □ | □ |
| Przedstawiony trend zmiany wskaźnika przyrostu rzeczywistego dla wszystkich państw w latach 1950–2020 jest wzrastający. | □ | □ |
| W latach 1990–2020 wartość wskaźnika przyrostu rzeczywistego dla państw rozwijających się malała szybciej niż w przypadku krajów najsłabiej rozwiniętych. | □ | □ |
Słownik
wyjazd z ojczystego państwa w celach zarobkowych lub z powodów politycznych
środki finansowe / pieniężne
osoby w wieku powyżej 60 (kobiety) i 65 (mężczyźni) lat
osoby w wieku od 18 do 59 (kobiety) i 64 (mężczyźni) lat
osoby w wieku od 0 do 17 lat
poważanie i szacunek, jakim człowiek cieszy się w społeczeństwie
nauka o społeczeństwie; jej dział makrosocjologia zajmuje się badaniem wielkich procesów i zjawisk społecznych
stosunek liczby bezrobotnych do liczby ludności aktywnej zawodowo ogółem
układ zależności między różnymi częściami społeczeństwa; owe części wyodrębnia się ze względu na liczne kryteria, np. urodzenia, poziomu zamożności, wykształcenia oraz różnice religijne i kulturowe
udział poszczególnych grup wiekowych w całkowitej liczbie ludności danego kraju lub jednostki, np. miasta czy gminy