ilustracja przedstawia ulicę miasta, po której spacerują ludzie w różnym wieku. Po bokach widać wysokie budynki.
ilustracja przedstawia ulicę miasta, po której spacerują ludzie w różnym wieku. Po bokach widać wysokie budynki.
Widzę, że słyszę - czyli jak poznaję świat
Gwar ludzi
Źródło: dostępny w internecie: online-skills, Gwar ludzi, licencja: CC BY 3.0.
Jaki jest arbuz? Ciężki, zielony, wydaje głuchy dźwięk, kiedy się w niego zapuka. Ma świeży, przyjemny zapach i jest bardzo słodki. Wszystkie te cechy owocu można zauważyć dzięki zmysłom. Człowiek widzi, zauważa przedmioty, wącha zapachy, słyszy, czuje poprzez dotyk, reaguje na zmiany temperatury, zdobywając informacje o tym, jaki jest świat, oraz co dzieje się dookoła i wewnątrz ciała.
R1Sfr3eM153tK
Na planszy widoczne są okrągłe, duże, jasno i ciemno‑zielone, ułożone arbuzy. Na środku znajduje się przekrojony, okrągły arbuz. Ma on jasno‑czerwony miąższ z białą obwódką i drobnymi czarnymi, i białymi pestkami.
Dzięki zmysłowi wzroku wiadomo, że owoc jest zielony i kulisty. Dotyk informuje, że ma on twardą i gładką skórkę. Po rozkrojeniu arbuza zmysł powonienia rejestruje jego przyjemny zapach, a smak dostarcza ogromnej przyjemności jedzenia tego słodkiego owocu.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Układ nerwowy - nasze centrum zarządzania
Zazwyczaj nawet nie zastanawiamy się nad tym, jak to się dzieje, że czujemy, widzimy i słyszymy. Za wszystkie te funkcje odpowiada układ nerwowy, który kontroluje pracę całego organizmu, bez przerwy odbierając i rozszyfrowując informacje pochodzące z otoczenia i ciała.
Układ nerwowy tworzą: część ośrodkowa, do której należą mózg i rdzeń kręgowy, oraz obwodowa, składająca się z nerwów.
R1QBMzLLEeyFW
Na żółto‑kremowo‑niebieskim tle w białe linie, widoczna jest żółta sylwetka człowieka z dużym, półokrągłym, białym mózgiem z zarysowanymi bruzdami, od niego w dół narysowany jest prosty, przebiegający przez cały kręgosłup, biały i cienki rdzeń kręgowy. Od rdzenia wychodzą liczne, długie, białe, pofalowane znajdujące się w całym ciele cienkie nerwy, dochodzące do wszystkich kończyn.
Schemat układu nerwowego człowieka.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14wuQhrM4Oyp
Mózg
Jest delikatny – chroni go twarda czaszka,
Jego powierzchnia jest bardzo pomarszczona,
Odbiera i analizuje informacje z narządów zmysłów,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
, Rdzeń kręgowy
Pierwszy element listy
Drugi element listy
Trzeci element listy
, Nerwy
Pierwszy element listy
Drugi element listy
Trzeci element listy
Mózg
Jest delikatny – chroni go twarda czaszka,
Jego powierzchnia jest bardzo pomarszczona,
Odbiera i analizuje informacje z narządów zmysłów,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
Kontroluje mięśnie szkieletowe,
, Rdzeń kręgowy
Pierwszy element listy
Drugi element listy
Trzeci element listy
, Nerwy
Pierwszy element listy
Drugi element listy
Trzeci element listy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jak odbieramy informacje z otoczenia?
Skąd mózg wie, jaki jest świat? Jak to możliwe, że narząd ten rozpoznaje, jakie decyzje ma wysłać do ciała?
Narządy zmysłów to „odbiorniki” bodźców, czyli informacji płynących z otoczenia do organizmu. Każdy zmysł jest nastawiony na inne sygnały: węch na zapach, smak na… smaki przyjemne lub nieprzyjemne, wzrok na światło i kolory, słuch na dźwięk, a dotyk – na ciepło lub zimno, głaskanie, ucisk, ból. Tych pięć podstawowych zmysłów działa dzięki sprawnej pracy odpowiednich narządów: nosa, języka, oczu, uszu i skóry.
Bodźce odebrane przez narządy zmysłów są przesyłane nerwami do rdzenia kręgowego i mózgu. Tam ulegają rozszyfrowaniu i uporządkowaniu: informacje o smaku nie mieszają się z tymi o dotyku, a wrażenia słuchowe docierają do innej części mózgu niż np. wzrokowe. Dzięki temu do narządów organizmu trafia odpowiednie polecenie w wiadomości zwrotnej z mózgu.
R1cjxh1w2rIFQ
Na planszy widnieją dwie dziewczynki w ciemnych, upiętych włosach i kolorowych strojach kąpielowych, siedzące na jasnym, kolorowym kocu, na żółtym piasku. Obok nich, tyłem, siedzi kobieta w czerwonej koszulce. Dziewczynki są uśmiechnięte i jedzą trójkątne plastry arbuza z czerwonym miąższem i zieloną skórką.
Zmysły współdziałają ze sobą: zapach i widok czegoś pysznego, co właśnie pojawiło się w zasięgu nosa i wzroku, wywoła reakcję, która w konsekwencji „poinformuje” mięśnie ręki o konieczności sięgnięcia po smakołyk.
Źródło: Pexels, domena publiczna.
1. Jak widzimy dzięki oczom?
Na przykład wszystkie piękne kwiaty, które rosną na łące! Wzrok jest najważniejszym ze zmysłów. Odbierane informacje mogą dotyczyć światła, barw, kształtów, odległości czy ruchu zauważanych obiektów.
Narządem wzroku jest oko. Do tego, by widzieć, potrzebuje ono wystarczająco dużo światła – promienie świetlne trafiają do gałki ocznej przez źrenicę, czarny punkt znajdujący się na środku oka. Potem przemieszcza się przez soczewkę – ta struktura w oku reguluje ostrość, tak jak ustawia się ją w aparacie fotograficznym. Wreszcie obraz tworzy się na siatkówce, skąd jest przekazywany do mózgu.
R10vNvdsUpFeo
Ilustracja przestawia obraz widziany na siatkówce. Widnieje na niej gałka oczna. Gałka ma zaokrąglony kształt. Przed nią znajduje się ciemna sylwetka człowieka. Jego obraz przechodzi przez niebieską, cienką, półokrągłą rogówkę, białą komorę przednią oka, następnie trafia do czarnej, półokrągłej źrenicy i szarej, owalnej soczewki, przy której obraz jest odwrócony i przechodzi do żółtego, rozległego ciała szklistego, gdzie znajduje się odwrócona i pomniejszona postać człowieka.
Obraz powstający na siatkówce jest rzeczywisty, pomniejszony i odwrócony. Stąd zostaje przekazany do mózgu.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
Potrzebne jest dwoje oczu, by widzieć obraz w trzech wymiarach: wysokości, głębokości i szerokości. Jedno oko odbierałoby obraz płaski, co utrudniałoby ocenę np. ruchu widzianych przedmiotów.
Polecenie 1
Obejrzyj animację o budowie i działaniu oka
RE02gDhjy1wWQ
Animacja przedstawia budowę oka człowieka.
Animacja przedstawia budowę oka człowieka.
Budowa ludzkiego oka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Animacja przedstawia budowę oka człowieka.
R6wmQr2I53MK9
Podaj nazwę miejsca, w którym powstaje obraz w gałce ocznej.
O narząd wzroku trzeba dbać!
Slajd 1 z 2
RFJB5059ZDA3C
Fotografia przedstawia młodą dziewczynę w brązowych włosach i okularach przeciwsłonecznych. Za nią widać bezchmurne niebo.
Okulary przeciwsłoneczne to rodzaj okularów służący do ochrony wzroku przed silnym światłem słonecznym
Źródło: Pexels, Pixabay, domena publiczna.
RQNtmVktlz7ep
Fotografia przedstawia narciarza zjeżdżającego po stoku. Na oczy ma założone przeciwsłoneczne gogle narciarskie. Widać śnieg i bezchmurne niebo.
Narciarze oraz osoby spacerujące zimą po górach dobrze wiedzą, że do dobrego widzenia niezbędne są okulary przeciwsłoneczne. Nieosłonięte nimi oczy szybko zaczynają boleć
Źródło: SpecialOCanada, Flickr, licencja: CC BY-ND 2.0.
Okulary przeciwsłoneczne to rodzaj okularów służący do ochrony wzroku przed silnym światłem słonecznym. Narciarze oraz osoby spacerujące zimą po górach dobrze wiedzą, że do dobrego widzenia niezbędne są okulary przeciwsłoneczne. Nieosłonięte nimi oczy szybko zaczynają boleć.
RDUtj7uWzQIH7
Zdjęcie przedstawia człowieka w brązowych włosach, brodzie oraz przezroczystych okularach ochronnych, które szczelnie przylegają do głowy.
Okulary robocze, czyli gogle, mają chronić oczy przed urazami, do których może dojść podczas wykonywania niektórych prac. Używają ich na przykład drwale, by drzazgi nie wbiły im się w oczy
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
Rzęsy oraz brwi są naturalną ochroną naszych oczu. Te krótkie włoski zapobiegają osadzaniu się na gałce ocznej drobnych owadów, kurzu i zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu.
RkMBlZn9plM8l
Zdjęcie przedstawia otwarte oko z jasno‑niebieską tęczówką oraz szeroką, czarną źrenicą z dobrze widocznymi powiekami i rzęsami.
Na górnej powiece znajduje się do 250 rzęs, a na dolnej – do 150
Źródło: ROTFLOLEB, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Wzrok męczy się zwłaszcza przy zbyt długim wpatrywaniu się w przedmioty znajdujące się blisko naszych oczu – książki, monitory, smartfony. By utrzymać ten zmysł w dobrej kondycji, podczas nauki i korzystania z urządzeń elektronicznych warto robić przerwy, by przez pewien czas spoglądać na obiekty w oddali.
2
Ćwiczenie 1
R1JGAJQEWlLCa
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku. Elementy do uszeregowania: 1. soczewka, 2. siatkówka, 3. rogówka, 4. źrenica
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku. Elementy do uszeregowania: 1. soczewka, 2. siatkówka, 3. rogówka, 4. źrenica
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku.
siatkówka
rogówka
soczewka
źrenica
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2. Jak słyszymy dzięki uszom?
Szum morskich fal, ptasie trele, lubianą piosenkę czy wołanie twojego imienia. Narządem słuchu, odbierającym te i inne dźwięki, jest ucho. Dźwięk, w postaci fali dźwiękowej, zbierany są przez zewnętrzną część ucha o kształcie muszli – małżowinę, która kieruje go w głąb. Tam, w zagłębieniu jednej z kości czaszki, leży ucho środkowe – właściwy narząd słuchu, który przekształca dźwięk w impuls nerwowy biegnący do mózgu. To mózg decyduje o tym, czy to, co słyszymy, oceniamy jako szum, szelest, mowę, muzykę itp. Mózg informuje też, czy dźwięk jest przyjemny, czy oznacza coś, przed czym należy uciekać!
R1WemxCN4hjnv
Na planszy widnieje ilustracja interaktywna przedstawiająca budowę ucha ludzkiego. Na poszczególnych elementach umieszczono punkty interaktywne, po kliknięciu na które pojawiają się okna z opisami. Pod numerem jeden, znajduje Małżowina uszna, gdzie Uszy działają jak "lejki", do których wpływają dźwięki. Ma ona kształt półksiężyca i jest jasnoróżowa. Następnie pod numerem dwa, znajduje się przewód słuchowy, jest on ciemno-różowy, wąski i długi. To niewielki kanał zakończony błoną bębenkową. Jest chroniony specjalną wydzieliną, woskowiną. Następnie pod numerem trzy, znajduje się błona bębenkowa. Jest ona wypukła, zaokrąglona, nieduża i niebieska. To w nią uderzają dźwięki, które trafiają do ucha. Następnie widoczny jest numer cztery, kosteczki słuchowe. Są one pomarańczowe, cienkie i mają nieregularny kształt. Kosteczki słuchowe mają zabawne nazwy: strzemiączko, kowadełko i młoteczek, naprawdę przypominają wyglądem te przedmioty! Ich ruch przekazuje informacje o dźwięku do ślimaka. Pod numerem pięć, znajduje się ślimak. Ma on pomarańczowy kolor, jest zwinięty i przypomina kształtem ślimaka. Tu powstaje impuls nerwowy. Pod numerem sześć, znajduje się nerw słuchowy. Jest on ciemno-żółty, długi i pozawijany. Przekazuje impuls do mózgu. Pod numerem siedem, znajduje się trąbka Eustachiusza. Jest ona ciemno-czerwona, podłużna i rozległa. Chroni ucho przed infekcjami, wyrównuje ciśnienie.
Na planszy widnieje ilustracja interaktywna przedstawiająca budowę ucha ludzkiego. Na poszczególnych elementach umieszczono punkty interaktywne, po kliknięciu na które pojawiają się okna z opisami. Pod numerem jeden, znajduje Małżowina uszna, gdzie Uszy działają jak "lejki", do których wpływają dźwięki. Ma ona kształt półksiężyca i jest jasnoróżowa. Następnie pod numerem dwa, znajduje się przewód słuchowy, jest on ciemno-różowy, wąski i długi. To niewielki kanał zakończony błoną bębenkową. Jest chroniony specjalną wydzieliną, woskowiną. Następnie pod numerem trzy, znajduje się błona bębenkowa. Jest ona wypukła, zaokrąglona, nieduża i niebieska. To w nią uderzają dźwięki, które trafiają do ucha. Następnie widoczny jest numer cztery, kosteczki słuchowe. Są one pomarańczowe, cienkie i mają nieregularny kształt. Kosteczki słuchowe mają zabawne nazwy: strzemiączko, kowadełko i młoteczek, naprawdę przypominają wyglądem te przedmioty! Ich ruch przekazuje informacje o dźwięku do ślimaka. Pod numerem pięć, znajduje się ślimak. Ma on pomarańczowy kolor, jest zwinięty i przypomina kształtem ślimaka. Tu powstaje impuls nerwowy. Pod numerem sześć, znajduje się nerw słuchowy. Jest on ciemno-żółty, długi i pozawijany. Przekazuje impuls do mózgu. Pod numerem siedem, znajduje się trąbka Eustachiusza. Jest ona ciemno-czerwona, podłużna i rozległa. Chroni ucho przed infekcjami, wyrównuje ciśnienie.
Budowa ucha.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Zapoznaj się z animacją objaśniającą działanie ucha
RNPWg33xmhUfl
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu.
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu.
Odbieranie fal dźwiękowych przez człowieka
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu.
RP0Kp39aw9DuD
Podaj nazwę części ucha, w której powstają wrażenia słuchowe
Zadbaj o swój narząd słuchu!
Słuch nie lubi hałasu – bardzo głośny i długotrwały dźwięk może go trwale uszkodzić. Uszy nie potrafią zamknąć się tak jak oczy, by ograniczyć nieprzyjemne bodźce. Dla zdrowia słuchu ważne są nasze codzienne zachowania: unikanie przebywania w głośnych miejscach oraz słuchania muzyki w słuchawkach, zwłaszcza dousznych, a także jak najczęstszy relaks w ciszy lub w otoczeniu przyjemnych, kojących dźwięków, np. szumu drzew czy morskich fal.
Slajd 1 z 2
RLNbx7e52JbXX
Na zdjęciu widać kobietę w brązowych spiętych włosach i szarej koszulce, wkładającą sobie do uszu pomarańczowe stopery.
Stopery to wkładki do uszu, które nie tylko skutecznie chronią słuch przed hałasem, ale również umożliwiają niezakłócony sen
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RV8PSEa4gmuiw
Zdjęcie przedstawia jasne, ludzkie ucho, w którym widnieje drobny, beżowy aparat słuchowy.
Osoby, które słyszą słabo, powinny używać aparatów słuchowych. Urządzenia te wzmacniają dźwięki docierające do uszu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3. Czy węch i smak współdziałają?
Co czuje nos? Na przykład brzydkie zapachy! Oczywiście dużo przyjemniej jest wąchać te miłe – nie zawsze jednak można wybierać… Cząsteczki zapachów dostają się do nosa wraz z wdychanym powietrzem i są odbierane przez komórki węchowe. Ale to nie nos decyduje, czy aromat jest ładny, czy brzydki. Robi to mózg, gdy tylko otrzyma informację, która przywędruje do niego nerwami od komórek znajdujących się w nosie.
W jamie ustnej znajdują się liczne kubki smakowe, które przesyłają informacje do mózgu o zjadanym pokarmie. Te struktury to niewielkie grudki z zagłębieniem, wyglądem przypominające kubeczki, stąd ich nazwa. Ulokowane są one na języku, podniebieniu i wewnętrznej stronie policzków. Za pomocą receptorów rejestrują smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki i umami (mięsny).
R4qoC1o8vdnyY
Fotografia przedstawia różyczkę brokuła. Ma kształt małego drzewka, z jasną łodygą i ciemno‑zieloną koroną. Znajduje się na niedużej, zaokrąglonej, metalowej, szarej chochli.
Nazwą umami określa się smak rosołowy, czyli mięsny. Składowe tego smaku obecne są też w grzybach, orzechach, sosie sojowym, płatkach drożdżowych, serach pleśniowych, jajkach, brokułach i pomidorach.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Przypomnij sobie, jak smakuje jedzenie, kiedy masz katar i zupełnie zablokowany nos. Spróbuj jeść jabłko, zatykając nozdrza: nie jest tak pyszne jak zawsze, prawda? To dlatego, że zmysły smaku i powonienia są ze sobą ściśle połączone. Oba zaliczają się do zmysłów powiązanych z pracą układu pokarmowego.
Sprawdź to wykonując doświadczenie!
Doświadczenie 1
Problem badawczy
Jakie narządy zmysłu biorą udział w powstawaniu wrażeń smakowych?
Hipoteza
Hipoteza 1
Hipoteza 1
W powstawaniu wrażeń smakowych bierze udział jedynie narząd zmysłu smaku.
Hipoteza 2
Hipoteza 2
Narządy zmysłu smaku i węchu współpracują ze sobą podczas powstawania wrażeń smakowych.
Co będzie potrzebne
2 osoby
jednakowej wielkości drobne cząstki jabłka, ogórka, cebuli, marchewki
wykałaczki
chustka/szalik do zasłonięcia oczu
duża klamerka do prania
Próba kontrolna:
osoba z zasłoniętymi oczami
Próba badawcza:
ta sama osoba z zasłoniętymi oczami oraz nosem zatkanym klamerką
Instrukcja
Nadziej kawałki owoców i warzyw na wykałaczki.
Chustką zasłoń oczy badanej osobie i podawaj jej do zjedzenia kolejno kawałki marchewki, cebuli, jabłka, ogórka.
Poproś, aby po zjedzeniu każdego z kawałków rozpoznała, co to za pokarm.
Powtórz doświadczenie. Ta sama osoba zatyka sobie nos za pomocą klamerki (klamerka musi wystarczająco szeroko się otwierać, by nie uciskać boleśnie nozdrzy), oddycha ustami.
Podawaj jej do zjedzenia kawałki tych samych produktów, ale w innej kolejności niż przy pierwszym doświadczeniu.
Porównaj, czy osoba badana rozpoznaje pokarmy tak samo trafnie jak poprzednio.
RPyAgyyCnVaP8
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Podpowiedźbluewhite
Wyniki: W przypadku obydwu prób zanotuj, czy osoba badana poprawnie rozpoznaje smaki owoców i warzyw oraz czy odpowiada od razu pewnie, czy się waha.
Wnioski: Jak brak zmysłu powonienia wpływa na odbiór smaku?
Odpowiedźbluewhite
Wyniki: Osoba badana ma trudność z rozpoznaniem pokarmów lub nie wszystkie owoce i warzywa potrafi odgadnąć w próbie badanej.
Wnioski: Łatwiej i wyraźniej odczuwa się smak spożywanych pokarmów, gdy uczestniczą w tym oba zmysły: smak i węch. Hipoteza 1 jest fałszywa, a hipoteza 2 jest prawdziwa.
Kiedy jemy, zarówno receptory smaku, jak i węchu pobudzane są przez różne cząsteczki chemiczne, które do nich docierają przez nos lub jamę ustną. O ile jednak wyróżnia się tylko kilka receptorów smakowych, o tyle węchowych jest znacznie więcej, a każdy z nich reaguje na inny typ cząsteczek chemicznych.
Prawidłowe współdziałanie zmysłów smaku i węchu jest bardzo ważne: odrzucający zapach ostrzega przed spożyciem nieświeżych lub zepsutych produktów, które mogą wywołać zatrucie. Z drugiej strony atrakcyjny zapach daje dużo przyjemności z jedzenia ulubionych potraw.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie
Poniższa tabela przedstawia wynik doświadczenia, podczas którego uczniowie przez 15 sekund wąchali substancje, a następnie informowali, jak intensywny czuli zapach.
Badany materiał
Wrażenia zapachowe
Bezpośrednio po przysunięciu do nosa
Po 1 minucie
Po 2 minutach
perfumy
silny zapach
słaby zapach
bardzo słaby zapach
cebula
silny zapach
słaby zapach
bardzo słaby zapach
jabłko
słaby zapach
bardzo słaby zapach
brak zapachu
31
Ćwiczenie 2
RbHtxXsKQEyz0
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Po dwóch minutach perfumy wietrzeją., 2. Substancje różnią się intensywnością zapachu., 3. Narząd węchu po pewnym czasie słabiej reaguje na ten sam zapach., 4. Narząd węchu reaguje tylko na niektóre zapachy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZf0VrRgpX5dw
Jaki był cel doświadczenia? (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, czego można dowieść na podstawie tego doświadczenia.
Celem doświadczenia było sprawdzenie, jak odbieranie zapachu zmienia się w czasie.
4. Co czujemy przez skórę?
Na przykład delikatny dotyk ulubionego koca czy miękkiego swetra. Skóra jest największym narządem ciała. Znajdują się w niej specjalne „odbiorniki” – receptory zwane ciałkami czuciowymi, które reagują na dotyk, zimno i ciepło oraz ból. Są rozmieszczone na całym ciele: najwięcej receptorów wrażliwych na dotyk znajduje się na wargach i opuszkach palców, a wrażliwych na ciepło – na łokciach i policzkach. Przekazują one – za pośrednictwem nerwów tworzących obwodową część układu nerwowego – odpowiednie informacje do mózgu.
Dotyk jest bardzo ważnym zmysłem, który nie tylko wpływa na zdrowie i dobre samopoczucie (każdy potrzebuje przytulania!), ale także ostrzega o ewentualnym niebezpieczeństwie, np. przy dotknięciu czegoś gorącego.
Podsumowanie
Układ nerwowy człowieka składa się z części ośrodkowej, tworzonej przez mózg i rdzeń kręgowy, oraz z części obwodowej, zbudowanej z nerwów obwodowych.
U człowieka występuje pięć zmysłów: wzrok, węch, smak, słuch i dotyk.
Dzięki zmysłom organizm odbiera, analizuje i odpowiada na bodźce płynące ze środowiska zewnętrznego oraz wewnętrznego.
Za proces widzenia odpowiada zmysł wzroku (oczy).
Zmysł słuchu (uszy) umożliwia odbieranie fal dźwiękowych.
Zmysł węchu (nos) odpowiada za rozpoznawanie zapachów, a zmysł smaku (język) za rozpoznawanie smaków. Współpracują one ze sobą w odczuwaniu smaku spożywanych potraw.
R1AUXXZELx3S4
Film przedstawiający zmysły człowieka.
Film przedstawiający zmysły człowieka.
Zmysły człowieka.
Źródło: reż. GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: reż. GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film przedstawiający zmysły człowieka.
1
Polecenie 3
Rb1dVwo8DMaF7
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się nad tym, jakie zachowania i warunki wpływają negatywnie na narząd wzroku.
W słoneczne dni warto pamiętać o noszeniu okularów przeciwsłonecznych.
Podczas czytania lub rysowania powinno się odpowiednio oświetlać stanowisko pracy.
Przy długiej nauce oraz zabawie przy komputerze, tablecie czy smartfonie należy robić częste przerwy, które relaksują oczy.
Należy ograniczać czas spędzany przed ekranami urządzeń elektronicznych.
Trzeba unikać zadymionych pomieszczeń.
1
Polecenie 4
R170inob2iUxz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Obejrzyj ponownie film, zwracając uwagę na informacje dotyczące funkcji smaków. O czym może świadczyć nieprzyjemny smak potrawy?
Człowiek najlepiej wyczuwa smaki słodki i umami. Smaki kwaśny i gorzki pełnią głównie funkcję ostrzegawczą przed nieświeżym, zepsutym pokarmem, który może być szkodliwy dla zdrowia.
Słownik
impuls nerwowy
impuls nerwowy
sygnał przekazywany od receptora przez układ nerwowy do mózgu
receptor
receptor
wyspecjalizowana komórka lub narząd zmysłu, np. skóra, odbierające informacje z otoczenia
siatkówka
siatkówka
cienka, przezroczysta błona wyścielająca wnętrze gałki ocznej; znajdują się w niej receptory wrażliwe na światło
Sprawdź, jak rozumiesz!
11
Ćwiczenie 1
R1O5Eh1r66iMQ
Wskaż wszystkie poprawne dokończenia zdania.
Kubki smakowe znajdują się: Możliwe odpowiedzi: 1. na języku, 2. w jamie nosowej, 3. na podniebieniu, 4. na wewnętrznej stronie policzków, 5. w żołądku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RfllM8TIwunq8
Znajdź pięć wyrazów opisujących cechy przedmiotów, które odbiera się przez zmysły. Aby zaznaczyć hasło, należy kliknąć jego pierwszą i ostatnią literę.
Znajdź pięć wyrazów opisujących cechy przedmiotów, które odbiera się przez zmysły. Aby zaznaczyć hasło, należy kliknąć jego pierwszą i ostatnią literę.
Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
RLoTG5HhWhcdn
Ćwiczenie 2
Wpisz w luki tekstu brakujące wyrażenia.
Wpisz w luki tekstu brakujące wyrażenia.
Rv4gAD9VlWETT2
Ćwiczenie 3
Połącz opisane wrażenia ze zmysłami, które je odbierają. Wzrok Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Słuch Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Węch Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Dotyk Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Smak Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie.
Połącz opisane wrażenia ze zmysłami, które je odbierają. Wzrok Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Słuch Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Węch Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Dotyk Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie. Smak Możliwe odpowiedzi: 1. Po praniu dżinsy są sztywne i twarde., 2. Jajko ma nieprzyjemny zapach., 3. Grzmi – zbliża się burza., 4. Maliny są ciemnoczerwone i dojrzałe., 5. Truskawki są słodkie.
Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R134q5kSaaW7H2
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Inna nazwa smaku mięsnego., 2. Jest konieczne, żeby widzieć.
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Inna nazwa smaku mięsnego., 2. Jest konieczne, żeby widzieć.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 5
R1OxhkrRqklM6
Ułóż puzzle i zapisz, co przedstawia obrazek. Opisz, jakie wrażenia można odbierać w przedstawionej na zdjęciu sytuacji. Za pomocą których zmysłów są one odbierane?
Ułóż puzzle i zapisz, co przedstawia obrazek. Opisz, jakie wrażenia można odbierać w przedstawionej na zdjęciu sytuacji. Za pomocą których zmysłów są one odbierane?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DDH9bTvbrnl
(Uzupełnij).
Źródło: Adriana Machnikowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyobraź sobie, że stoisz na łące. Jest ciepły dzień, świeci słońce. Co czujesz? Czy coś słyszysz? Co widzisz wokół siebie?
Na łące można poczuć zapach kwiatów (węch), dotknąć ich (dotyk), dostrzec kształty i kolory różnych roślin (wzrok), poczuć ciepło słońca na skórze (dotyk), posłuchać wiatru, latających owadów lub śpiewu ptaków (słuch).
R1UF2gdQfOGcm
Ćwiczenie 5
Zaznacz, jakie wrażenia można odbierać będąc na łące.
31
Ćwiczenie 6
RjHqBNndXCDFP
Wyjaśnij, dlaczego nie czujemy smaku potraw, kiedy mamy katar. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że zmysły smaku i powonienia są ze sobą połączone.
Podczas posiłku zarówno receptory smaku, jak i węchu są pobudzane przez różne substancje chemiczne, które docierają do nich przez nos lub jamę ustną. Kiedy mamy katar, cząsteczki substancji nie docierają do receptorów zapachu w nosie. W rezultacie smak potraw może się wydawać mniej intensywny.
Notatnik
RwHajEpedqa9c
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.