Czarno‑biała ilustracja przedstawia kaplicę w stylu gotyckim – ze spadzistym dachem, wysokimi oknami, schodkami prowadzącymi do wejścia. Dookoła znajdują się drzewa, w lewym dolnym rogu – staw, na brzegu stoi mężczyzna.
Czarno‑biała ilustracja przedstawia kaplicę w stylu gotyckim – ze spadzistym dachem, wysokimi oknami, schodkami prowadzącymi do wejścia. Dookoła znajdują się drzewa, w lewym dolnym rogu – staw, na brzegu stoi mężczyzna.
Z poetyckiego pamiętnika polskiego szlachcica - Fraszki Jana Kochanowskiego
Czarnolas – siedziba Jana Kochanowskiego, w której gospodarował aż do śmierci po opuszczeniu Krakowa
Źródło: Napoleon Orda, Czarny Las (Czarnolas), litografia, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Współcześnie wyrazu „fraszka” używa się w różnych sytuacjach. Określenie to często pojawia się, gdy jest mowa o jakiejś drobnostce („To dla mnie fraszka”), a także gdy wskazuje się utwory o niewielkich rozmiarach lub teksty żartobliwe („Napisałem kilka fraszek”). Jednak najczęściej słowo „fraszka” jest kojarzone z jednym z renesansowych twórców – Janem Kochanowskim.
Już wiesz
Zapoznaj się z biografią Jana Kochanowskiego zamieszczoną w materiale i obejrzyj wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu.
Jan Kochanowski i jego Fraszki
R13Tu4ZsSHIra1
Ilustracja przedstawia mężczyznę o ciemnych, zaczesanych do tyłu włosach, z brodą i wąsami. Ubrany w białą koszulę (widoczna kryza przy szyi oraz fragment rękawa), zapiętą na guziki szatę (zwaną żupanem) oraz narzucony na ramiona płaszcz. W dłoni trzyma rulon kartek.
Wizerunek Jana Kochanowskiego zaczerpnięty z portretu w zwoleńskiej kaplicy
Źródło: Andrzej Zajkowski, Portret Jana Kochanowskiego, 1884, drzeworyt, dostępny w internecie: http://cyfrowyczarnolas.pl/index.php/obiekty/5/367 [dostęp 14.05.2021], domena publiczna. Cytat za: „Tygodnik Ilustrowany”.
Jan Kochanowski to najważniejszy XVI‑wieczny poeta środkowej Europy. Urodził się w szlacheckiej rodzinie w 1530 roku, w wiosce Sycyna w okolicach Radomia. Po studiach w Akademii Krakowskiej wyjechał na nauki do Królewca (wtedy – Prusy, dziś – Rosja), a później do Padwy we Włoszech, gdzie przebywał z przerwami w latach 1556–1559. Po powrocie do kraju najpierw pracował dla możnowładców, by w końcu związać się z dworem królewskim (pełnił m.in. funkcję sekretarza króla Zygmunta II Augustaj000000008B1v50_000tp001Zygmunta II Augusta). Około 1574 roku osiadł w Czarnolesie (niedaleko Sycyny), a rok później ożenił się z Dorotą Podlodowskąj000000008B1v50_000tp002Dorotą Podlodowską. Kochanowski gospodarował w Czarnolesie do swej nagłej śmierci w 1584 roku. Poeta został pochowany w Zwoleniu.
Trzeba pamiętać, że Jan Kochanowski poświęcił się działalności literackiej od czasu swego pobytu we Włoszech. Artysta tworzył zarówno w języku polskim, jak i po łacinie. Jego największe dzieła to: Fraszki, Pieśni, Treny, Odprawa posłów greckich, Psałterz Dawidów – parafraza (czyli dość swobodna przeróbka oryginału) Księgi Psalmów.
Jan Kochanowski stworzył polski język literacki. Już za życia traktowano go jako poetę dorównującego talentem wybitnym lirykom starożytnym – to był największy wyraz uznania dla artysty.
Rr1wSxeGIX3SZ
Tytuł mapy "Śladami Jana Kochanowskiego". Mapa przedstawia granice II Rzeczypospolitej. Legenda opisuje znaki i kolory na mapie. Kolorem czerwonym oznaczono tereny Rzeczypospolitej i jej lenna w XVI wieku. Zaznaczono na niej miejscowości: Poznań, Toruń, Gdańsk, Warszawę, Radom, Kraków, Przemyśl, Lwów, Kamieniec Podolski, Łuck, Brześć Litewski, Grodno, Wilno, Królewiec, Rygę, Dorpat, Połock, Witebsk, Mińsk i Kijów. Lenna zaznaczono czerwonym kolorem w białe pasy: Prusy Książęce i Kurlandię. Czarnym okręgiem zaznaczono miejscowości zawiązane z Janem Kochanowskim, znalazły się w nim: Warszawa, Radom, Kraków, Przemyśl. Z lewej strony powiększono ten obszar, dodając ikony, pod którymi kryją się informacje. Na powiększonym obszarze znajdują się miejscowości: Kraków - tu ukazało się pierwsze wydanie Fraszek, Sycyna - tu się urodził, Zwoleń - tu zmarł, Czarnolas - tu tworzył, Warszawa, Radom, Przemyśl.
Mapa życia i twórczości Jana Kochanowskiego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RVw5VEdqH8sDW
Aplikacja pokazuje miejsca związane z życiem Jana Kochanowskiego. Punktem centralnym jest ogród w Czarnolesie, po kliknięciu odsyłacza wyświetlają się zdjęcia budowli, wnętrz, zabytkowych sprzętów.
Aplikacja pokazuje miejsca związane z życiem Jana Kochanowskiego. Punktem centralnym jest ogród w Czarnolesie, po kliknięciu odsyłacza wyświetlają się zdjęcia budowli, wnętrz, zabytkowych sprzętów.
Wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu
Źródło: ORE, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
j000000008B1v50_0000000H
RfFvTyCR29Qs2
Plik tekstowy zawierający alternatywę dla wirtualnego spaceru.
Alternatywa dla wirtualnego spaceru (dla osób korzystających wyłącznie z klawiatury)
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Plik DOCX o rozmiarze 11.02 MB w języku polskim
Polecenie 1
Wypisz miejscowości, z którymi związany był Jan Kochanowski.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 2
Wynotuj w punktach atrakcje Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Zastanów się i odpowiedz, które z nich uważasz za najciekawsze.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 3
Napisz ogłoszenie zachęcające koleżanki i kolegów do wzięcia udziału w wycieczce śladami Jana Kochanowskiego.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
O dziele
RII0lTuAJ2rNi1
Zdjęcie przedstawia stronę tytułową wydania. Napisy: "Fraszki" Iana Kochanowskiego. Fraszki tym kśiążkom dzieią: kto sie puści na nie, Usczypliwym ięzykiem/ za fraszke nie stanie. W Krakowie, w Drukarni Lazarzowey / Róku pańsk. 1584. (pisownia oryginalna). Tekst obwiedziony jest prostokątną, dekoracyjną ramką, której wypełnienie stanowi motyw roślinny. Okładka pożółkła, zniszczona, widoczna okrągła, niebieska pieczęć oraz odręczny napis niebieską kredką "K72".
Fraszki (strona tytułowa)
Źródło: Jan Kochanowski, Fraszki, 1584, domena publiczna.
W 1584 roku (roku śmierci Kochanowskiego) ukazały się w Krakowie Fraszki – zbiór około 300 utworów, które poeta pisał niemal przez 25 lat. Tytuł dzieła pochodzi od włoskiego słowa frascaj000000008B1v50_000tp003frasca. W skład podzielonego na trzy księgi dzieła wchodzą wiersze o bardzo różnorodnej tematyce i sięgające do różnych źródeł, np. do literatury antycznej oraz czerpiące inspirację z życia obyczajowego XVI wieku. Obok utworów żartobliwych (a nawet swawolnychswawolnyswawolnych) występują fraszki o charakterze miłosnym, patriotycznym, a także refleksyjno‑filozoficznym.
j000000008B1v50_000tp003
frasca [czyt. fraska] – z wł., w znaczeniu dosłownym to ‘gałązka pokryta listkami’, z czasem temu słowu nadano znaczenie metaforyczne ‘drobiazg, rzecz nieistotną, osobę niewiele znaczącą’
j000000008B1v50_000tp001
Zygmunt II August (1520–1572) – król Polski, ostatni męski potomek dynastii Jagiellonów
j000000008B1v50_000tp002
Dorota Podlodowska (ur. ok. 1550–1555; zm. pod koniec 1599 lub na początku 1600 r.) – polska szlachcianka, żona poety Jana Kochanowskiego
swawolny
swawolny- skłonny do robienia żartów, do zabawy
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Fraszki z Czarnolasu
Polecenie 4
Zastanów się, co jest dla ciebie w życiu najważniejsze. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
RbBMXoHezItSw
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Zastanów się, co jest dla ciebie w życiu najważniejsze. Zapisz wartości poniżej lub w zeszycie.
R5IGnlhEe6rI3
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5
Zastanów się i wskaż do czego, twoim zdaniem, dąży współczesny człowiek. Co chciałby mieć?
RiI1VpKjZbXEH
Miejsce na notatkę ucznia.
R10bnYRRaJbJX
Obraz przedstawia rodzinę Kochanowskich, którą odwiedza Jan Zamojski. Po lewej stronie stoi drewniana ława. Przez nią jest przerzucona jest bogato zdobiona tkanina – złotogłów. Symbolizuje ona bogactwo. Na tkaninie leży srebrny kufel ze złotymi zdobieniami. Obok złotogłowu leży otwarta książka. O ławę są oparte dwie zamknięte księgi. Jan Kochanowski siedzi pod lipą przy okrągłym stoliku. Ma czarne włosy i brodę. Jest ubrany w czarny strój. W prawej ręce trzyma gęsie pióro. Zapisuje coś na kartce. Obok znajduje się kałamarz, otwarta książka i czarna czapka. Poeta spogląda na córkę Urszulkę, która siedzi na jego kolanach. Dziewczynka ma jasne włosy. Zdobi je błękitna kokarda. Jest ubrana w białą bluzkę z krótkim rękawem, błękitną spódnicę i biały fartuszek. Gra na lutni. Jej twarz jest skupiona. Matka dziewczynki stoi tuż obok. Podtrzymuje lewą ręką lutnię. Jest ubrana w błękitną, atłasową sukienkę i fioletowy, aksamitny kontusz. Na szyi wsi złoty wisiorek. Głowę jej zdobi brązowe, aksamitne nakrycie głowy. Spogląda na Urszulkę. Jest zachwycona. Z tyłu za Kochanowską stoi córka. Ma czarne, długie włosy. Jest ubrana w brązową sukienkę. Unosi lewą rękę do góry. Słucha, jak gra Urszulka. Za nią chowa się siostra. Ma ciemne włosy i czerwoną kokardę. Obok niej stoi, wysunięta do przodu druga siostra. Ma grzywkę i jasne włosy. Ma na sobie jasną sukienkę. Dotyka ramion siostry, która stoi przed nią. Ta ma czarne, długie kręcone włosy. Zdobi je niebieska kokarda. Opiera się o stojące drewniane krzesło. Jest ubrana w białą sukienkę, która jest ozdobiona niebieskimi pasami. Twarze sióstr wyrażają zachwyt i podziw. Do Kochanowskich idzie Jan Zamoyski. Ma on siwe włosy i wąsy w tym samym kolorze. Jest ubrany w buraczkowy, aksamitny kontusz wykończony futrem i żupan w czerwonym kolorze. Zamojski ma przy boku szablę – karabelę. Na głowie znajduje się brązowy kołpak z piórem. Lewą ręką dotyka złotej szabli, a prawa jest opuszczona. Jego twarz jest skupiona. Przybył on ze swoim dworem. Obok niego stoi szlachcic z brodą. Uśmiecha się delikatnie. Jest ubrany w brązowy żupan i biały kontusz przepasany złotym pasem. Jedna z córek Kochanowskiego wita przybyłych gości. Ma długie, brązowe włosy. Jest ubrana w biały gorset, aksamitną, różową, długą suknię z niebieskim dodatkiem. Spina ją złoty pas. Dziewczyna stoi bokiem. Lewą ręką wskazuje na małą Urszulkę, zaś prawą unosi do góry. Dziewczyna stoi przy zielonym krzaku. W tle znajduje się dwór Kochanowskich.
Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie
Źródło: Karol Miller, Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie, 1877, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
Dla zainteresowanych
Kochanowski w swej twórczości wiele razy odwoływał się do faktów z własnego życia, wprowadzając wątki autobiograficzne. Dotyczy to także Fraszek. Między innymi z tego względu zbiór ten nazywa się „swoistym pamiętnikiem poety”. W tekstach odnaleźć można zarówno odniesienia do ludzi, których artysta znał, jak i do miejsc, w których bywał.
RPSen3zU9PJHr
Nagranie recytacji wiersza.
Nagranie recytacji wiersza.
Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji wiersza.
Na dom w Czarnolesie (III 37)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiNa dom w Czarnolesie (III 37)
Panie, to moja praca, a zdarzenie Twojej000000008B1v50_000tp00Qzdarzenie Twoje; Raczyszj000000008B1v50_000tp00RRaczysz błogosławieństwo dać do końca swoje. Inszy niechaj pałace marmórowej000000008B1v50_000tp00Smarmórowe mają I szczerym złotogłowiemj000000008B1v50_000tp00Tzłotogłowiem ściany obijają, Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym, A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniemj000000008B1v50_000tp00Usumnieniem czystym, Pożywieniem ućciwymuććiwyućciwym, ludzką życzliwością, Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.
j000000008B1v50_00000_BIB_005 Źródło: Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
RvVmdENZobnaP
Obraz przedstawia Jana Kochanowskiego w otoczeniu rodziny i gości. Pośrodku stoi brodaty mężczyzna w czerwonej, długiej koszuli i czarnym płaszczu. W prawej ręce trzyma zapisane kartki papieru, lewą ma podniesioną do góry. Po prawej stronie na ławie siedzi kobieta w długiej niebiesko‑brązowej sukni, z białym, koronkowym kołnierzykiem i ozdobną czapką na głowie. Na jej kolanach znajduje się dwójka dzieci - bose dziewczynki, jedna ma na sobie kolorową sukienkę, druga białą, delikatną sukienkę. Za kobietą stoją dwie długowłose dziewczynki. Za nimi stoi dwóch mężczyzn z brodami, między nimi stoi niższy, gładko ogolony mężczyzna. W narożniku, oddzieleni ozdobną kotarą siedzą dwaj mężczyźni - pierwszy od prawej ma zaczesane do tyłu włosy i wąsy, ubrany jest w strojny fioletowy płaszcz, niebieskie spodnie i wysokie, czerwone buty; drugi - siedzi na drewnianym krześle tyłem do widza, ma siwą brodę i dłuższe siwe włosy, ubrany jest w żółto‑czarny płaszcz sięgający kolan, obcisłe spodnie i trzewiki. W lewej dłoni opartej o kolano trzyma czapkę. Po lewej stronie na fotelu siedzi duchowny ubrany w długą, purpurową szatę, ozdobioną czerwoną lamówką i małymi, czerwonymi guziczkami. Na jego piersi wisi złoty krzyż. Na głowie ma bordową czapkę. W lewej dłoni trzyma opartą na kolanach otwartą księgą, prawą dłoń opiera o poręcz krzesła. Za nim stoi mężczyzna z brodą w żółto‑niebieskim stroju z białym kołnierzykiem i narzuconym na ramiona płaszczu. Ma założone na piersi ręce. Obok stoi chłopiec w czarnym stroju. W tle po lewej stronie widać pień drzewa i okna domu. Nad zebranymi znajduje się drewniany daszek.
Wszyscy zgromadzeni przysłuchują się z zainteresowaniem i powagą mowie Jana Kochanowskiego.
Jan Kochanowski w Czarnolesie
Źródło: Władysław Łuszczkiewicz, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1864, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
Po przeczytaniu fraszki Na dom w Czarnolesie wykonaj następujące polecenia:
Ćwiczenie 1
Określ, przywołując odpowiedni cytat z tekstu, kim jest adresat liryczny fraszki.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie pierwszy wers utworu. Adresat, to osoba, postać lub przedmiot, do której zwraca się podmiot liryczny.
Adresatem fraszki jest Bóg. Świadczy o tym fragment: Panie, to moja praca, a zdarzenie Twoje.
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, dlaczego zwroty do Boga zostały zapisane wielką literą.
R1Icq5oNy9TqQ
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Odszukaj w dostępnych źródłach (np. słowniku ortograficznym) zasady objaśniające pisownię wyrazów wielką literą.
Bezpośrednie zwroty do adresata (Panie, Twoje, Ty) jako formy grzecznościowe należy zapisywać wielką literą. Świadczy to o szacunku dla osoby, do której się zwracamy.
RoYz8ZHzvPOqt
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
Jak sądzisz, czy w przypadku tej fraszki można utożsamiać autora wiersza z podmiotem lirycznym? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R8SFR7hbBtueo
Przypomnij sobie informacje na temat biografii Jana Kochanowskiego.
W przypadku tej fraszki można utożsamić podmiot liryczny z Janem Kochanowskim, ponieważ poeta, nadając jej tytuł Na dom w Czarnolesie, wprost nawiązuje do swojego życia, do miejsca zamieszkania.
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij własnymi słowami znaczenie poniższej prośby:
'A Ty mię zdrowiem opatrz i sumienniem czystym, Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością, Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością'.
RnKiwMbn6lnJ5
Skorzystaj z przypisów oraz słownika języka polskiego, aby sprawdzić znaczenie trudnych wyrazów.
Podmiot liryczny prosi Boga o zdrowie, uczciwe życie, aby nie brakowało mu pożywienia, by otaczali go życzliwi mu ludzie, a zbliżająca się starość była spokojna.
Ćwiczenie 6
Zastanów się i odpowiedz, co świadczy o modlitewnym charakterze utworu.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Modlitwa to zwracanie się do Boga, bóstwa lub świętych z wyznaniem wiary, dziękczynieniem, prośbą lub skruchą.
O modlitewnym charakterze utworu świadczy kierowanie słów do Boga i prośba o błogosławieństwo.
Ćwiczenie 7
Wskaż, na czym podmiotowi lirycznemu nie zależy. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki Na dom w Czarnolesie.
Rafq1CZI5dbzm
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie trzeci i czwarty wers wiersza. Zastanów się, czy podmiot liryczny marzy o bogactwie. Skorzystaj z przypisów oraz słownika języka polskiego, aby sprawdzić znaczenie trudnych wyrazów.
Podmiotowi lirycznemu nie zależy na bogactwie ani życiu w luksusie.
'Inszy niechaj pałace marmórowe mają I szczerym złotogłowem ściany obijają'
RFMZqet6V7vzB
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Zaznacz kolorem zielonym wszystkie epitety w poniższym fragmencie.
zielony
Inszy niechaj pałace marmórowe mają
I szczerym złotogłowem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1dHrgM75FJ57
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Podziel poniższe wartości, na te które ceni podmiot liryczny oraz te, które są ważne dla innych ludzi. Umieść je na odpowiednich szalach wagi.
R1UNaTXVwTvYc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Przypomnij sobie, o co prosił podmiot liryczny Boga. Co jest dla niego w życiu ważne?
Wartości ważne dla podmiotu lirycznego powinny znaleźć się na prawej szali wagi. Należą do nich: zdrowie, wiara, uczciwość, ojczyzna, rodzina.
Wartości ważne dla innych ludzi to bogactwo, sława, luksus. Powinny znaleźć się na lewej szali.
RV5JIY2LMgl3D
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11
Wyjaśnij, jaki obraz domu w Czarnolesie wyłania się z tego utworu.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Zastanów się, jak wygląda opisywany przez podmiot liryczny dom.
Ze słów podmiotu lirycznego wynika, że dom w Czarnolesie nie jest pełnym przepychu marmurowym pałacem, którego ściany obito drogimi materiałami (złotogłowiem) - to miejsce urządzone skromnie, charakteryzujące się brakiem ozdób i symboli bogactwa, nieokazałe.
RmB3s8SezgwJW
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
Na podstawie wiersza wyjaśnij, co – zdaniem Kochanowskiego – pozwala człowiekowi doświadczyć szczęśliwego życia, a co jest zbędne do jego osiągnięcia.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie fragment od trzeciego do ósmego wersu.
Aby żyć szczęśliwie, trzeba mieć czyste sumienie, cieszyć się dobrym zdrowiem i otaczać życzliwymi ludźmi. Do szczęścia, według Kochanowskiego, nie jest potrzebne bogactwo, nadmiar dóbr materialnych.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Więcej o Czarnolesie
R19NSSRu1DO8U
Kolorowe zdjęcie przedstawia biały, parterowy budynek z okazałym, zadaszonym gankiem ozdobionym trzema łukami, które wspierają się na czterech kolumnach – dwie skrajne, stanowiące jednocześnie narożniki ganku, ozdobione są okazałymi płaskimi filarami (pilastrami) zwieńczonymi rzeźbieniem. Do budynku prowadzą szerokie schody wykończone barierkami, u dołu których widnieją kute lampy. Na pierwszym stopniu schodów przy barierkach stoją dwie ceglane donice z krzewami. Drzwi wejściowe są wysokie, ciemne, dwuskrzydłowe, nad nimi wisi lampa. Nad wejściem widnieje napis: "Muzeum Jana Kochanowskiego", a nad nim w trójkątnym tympanonie herb. Dach jest spadzisty, szary. Widać na nim siedem kominów i antenę telewizyjną. Od frontu widać osiem dużych okien obramowanych ozdobnymi pilastrami, których górna część wygina się w łuk. Na poziomie piwnicy widać sześć okienek. Wzdłuż budynku prowadzi ścieżka, przed którą znajduje się rabata różana i trawnik. Budynek z boków i z tyłu otaczają rosłe drzewa.
Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Źródło: Rafał Terkner, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po przeczytaniu fragmentów tekstów Zbigniewa Zielonkij000000008B1v50_000tp01HZbigniewa Zielonki i Jacka Sokolskiegoj000000008B1v50_000tp01IJacka Sokolskiego wykonaj polecenia.
Domy ojczyste Jana KochanowskiegoZbigniew Zielonka
Zbigniew ZielonkaDomy ojczyste Jana Kochanowskiego
R4JH8T70rir3i1
Czarno‑biała ilustracja przedstawia mężczyznę w szlacheckim kontuszu siedzącego pod drzewem. Jedna jego dłoń spoczywa na otwartej księdze, drugą podpiera brodę. Wygląda na zamyślonego.
Jan Kochanowski w Czarnolesie
Źródło: Antoni Oleszczyński, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1842, staloryt, domena publiczna.
Ale my przejdźmy do konkretnego domu, do którego wprowadził Jan Kochanowski w 1575 roku pochodzącą z Przytyka żonę Dorotę z domu Podlodowskich. Prawdopodobnie przygotował go specjalnie na te przenosiny, przebywał bowiem tutaj przedtem, jeszcze jako sekretarz królewski […]. Był to dom dębowy, podmurowany, jednopiętrowy. Obszerna sieńsieńsień rozdzielała wszystkie mieszkania na dwie części. Kilka izbizbaizb i komórkomorakomór znajdowało się na parterze, na górze jedna większa sala, komnatykomnatakomnaty i izby. Dzisiaj nie ma śladu po tym domu.
j000000008B1v50_00000_BIB_008 Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.
Domy ojczyste Jana KochanowskiegoZbigniew Zielonka
Zbigniew ZielonkaDomy ojczyste Jana Kochanowskiego
R19zMldtdUc921
Kolorowa ilustracja składa się z czterech drzeworytów, przedstawiających pamiątki zachowane w Czarnolesie: 1. kaplica – mały, biały budynek z czerwonym dachem, do którego prowadzą schodki, nad wejściem widać okrągłe okienko, po prawej stronie budynku widać dwa wysokie okna; 2. obelisk z różowego kamienia wzniesiony przez ks. Teresę Jabłonowską, na pniu ściętej lipy Kochanowskiego; 3. drzwi żelazne ozdobione wzorem w karo oraz rzeźbieniami, prowadzące niegdyś do skarbca Kochanowskich; 4. krzesło dębowe, obite skórą o zdobionym rzeźbieniami zwieńczeniu oparcia, na którym lubił przesiadywać poeta. Nad ilustracjami znajduje się napis: Pamiątki po Janie Kochanowskim w Czarnym Lesie. Pod ilustracjami napis: Kaplica, niegdyś dom mieszkalny poety. - Obelisk wzniesiony przez ks. Teresę Jabłonowską na pniu ściętej lipy Kochanowskiego. - Drzwi żelazne, prowadzące niegdyś do skarbca Kochanowskich. - Krzesło dębowe, obite skórą, na którem lubił przesiadywać poeta.
Pamiątki po Janie Kochanowskim
Źródło: Julia Krajewska, Pamiątki po Janie Kochanowskim w Czarnym Lesie, drzeworyt, domena publiczna.
Obecnie stworzono przynajmniej piękne wyobrażenie i otoczenie miejsc, w którym mieszkał Jan Kochanowski z żoną i córeczkami. […] Ksiądz Józef Gacki jeszcze przed powstaniem styczniowymj000000008B1v50_000tp01Eprzed powstaniem styczniowym zdołał zdobyć dokumenty dotyczące rodziny Kochanowskiego […]. Wśród ocalonych (przedrukowanych) dokumentów jest jeden, który rzuca światło na rozkład i zasobność domostwa poety. Niestety, nie dotyczy go bezpośrednio, bo mowa w nim jest o domu w Czarnolesie Mikołaja Kochanowskiego, stryjecznego brata poety […]. Otóż według tego dokumentu (podziałowego) było „w domu wielkim izb dobrych trzy i komórkomorakomór pięć o sieni jednej; piwnica murowana pod tym domem i lamuslamuslamus z drzewa zbudowany gliną oblepiany; a w małym budynku […] dwie, jedna na drugiej i saliczka na sieni, sieńsieńsień, kuchnia i izdebka kuchenna; piekarnia, podle piekarni serniczekj000000008B1v50_000tp01Fserniczek i chlewikchlewikchlewik jeden, a stodoły połowa tego siedliska”. […] Czyli że druga część składała się z mniej więcej podobnych mieszkań i zabudowań. Włodarz i „roczna czeladź”j000000008B1v50_000tp01G„roczna czeladź” zajmowała stary dom, państwo Jan i Dorota Kochanowscy nowy, złożony, jak widzieliśmy, z trzech izb, z pięciu komórkomorakomór i szóstą na dole, z dwóch wielkich izb, z komnaty i sali na górze. […] Poeta w swej fraszce Na dom w Czarnolesie prosi o błogosławieństwo Boże dla tego właśnie domostwa.
j000000008B1v50_00000_BIB_008 Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.
Ćwiczenie 14
Opisz własnymi słowami, jak wyglądał dom Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie pierwszy tekst.
Był to zbudowany z drewna, podmurowany, jednopiętrowy dom. Część pomieszczeń dla rodziny i służby znajdowała się na parterze, reszta, wraz z ogromną salą, na piętrze.
Ćwiczenie 15
Wymień, jakie pomieszczenia uwzględniał plan domu w Czarnolesie. Skorzystaj z informacji zawartych w powyższych tekstach
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Zwróć uwagę na nazwy pomieszczeń uwzględnione w planie domu, zastanów się, dlaczego niektóre z nich nie są obecnie uwzględniane w projektach architektonicznych.
Dom składał zię z:
jednej sieni, dziś powiedzielibyśmy przedpokoju, która rozdzielała pomieszczenia na dwie części,
trzech izb i pięciu komór - na parterze,
większej sali, komnaty i izby - na piętrze,
podmurowanej piwnicy.
Przynależał do niego lamus (składzik), mały budynek, w którym znajdowały się: saliczka, sień, kuchnia i izdebka kuchenna.
j000000008B1v50_000tp01E
przed powstaniem styczniowym - przed 1863 rokiem
j000000008B1v50_000tp01F
serniczek – miejsce, gdzie składowano dojrzewające sery
j000000008B1v50_000tp01G
„roczna czeladź” – służba
j000000008B1v50_000tp01I
Jacek Sokolski – badacz literatury staropolskiej, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego
sień
sień - pierwsze pomieszczenie od wejścia do budynku, prowadzi do innych pomieszczeń
lamus
lamus - dawniej: wolno stojący budynek drewniany lub murowany, przeznaczony do przechowywania różnych przedmiotów, zapasów, sprzętu gospodarczego, narzędzi
izba
izba - tu: pomieszczenie mieszkalne
komnata
komnata - pokój mieszkalny lub sala reprezentacyjna w dawnych rezydencjach, pałacach i zamkach
j000000008B1v50_000tp01H
Zbigniew Zielonka – literaturoznawca zajmujący się literaturą staropolską
Lipa
R1P5Twk4EO5zk1
Zdjęcie przedstawia zbliżenie gałązki lipy na szaro-błękitnym tle. Z czarnej, bezlistnej gałązki zwisają żółte kwiatostany.
Lipa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Już w starożytności doceniano walory lipy, a przede wszystkim jej kwiatu, z którego przygotowywano napój wzmacniający odporność. Na paskach łyka z drzewa lipowego pisano listy, zaś z drewna wytwarzano strzały, a także wykorzystywano je jako materiał rzeźbiarski. Wśród Słowian, Bałtów i innych ludów europejskich istniało przekonanie, że lipa jest drzewem świętym.
Jednym z najsłynniejszych polskich drzew jest czarnoleska lipa. Rozsławił ją w swoich wierszach Jan Kochanowski, który prawdopodobnie w jej cieniu spędzał czas, pisząc. Chociaż dziś w Czarnolesie nie ma już tego drzewa, pamięć o nim pozostała w wierszach. Dzięki twórczości poety lipa stała się symbolem, który zyskał stałe miejsce w polskiej kulturze.
RH2iQqcxh0mHj
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu właściwej ilustracji.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu właściwej ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7xEElKfqaamC
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RI4CBJ9fl2sHP
Animacja przedstawiająca motyw lipy w literaturze oraz jak funkcjonuje słowo „lipa” w języku potocznym.
Animacja przedstawiająca motyw lipy w literaturze oraz jak funkcjonuje słowo „lipa” w języku potocznym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji wiersza.
Na lipę (II 6)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiNa lipę (II 6)
Gościu, siądź pod mym liściem, a odpocznij000000008B1v50_000tp00Vodpoczni sobie! Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie, Choć się nawysszejj000000008B1v50_000tp00Wnawysszej wzbije, a proste promienie Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelanej000000008B1v50_000tp00Xrozstrzelane cienie. Tu zawżdyj000000008B1v50_000tp00Yzawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają, Tu słowicy, tu szpacyj000000008B1v50_000tp00Zszpacy wdzięcznie narzekająj000000008B1v50_000tp010narzekają. Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły. A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadniej000000008B1v50_000tp011snadnie, Że człowiekowi łacnoj000000008B1v50_000tp012łacno słodki sen przypadnie. Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładziej000000008B1v50_000tp013kładzie Jako szczep napłodniejszyj000000008B1v50_000tp014Jako szczep napłodniejszyw hesperyskim sadziej000000008B1v50_000tp015w hesperyskim sadzie.
j000000008B1v50_00000_BIB_006 Źródło: Jan Kochanowski, Na lipę, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po zapoznaniu się z fraszką Na lipę wykonaj następujące polecenia:
R19eIsO6iRvJQ
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmFVVDIXXZkCv
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19
Z podanych wyrazów wybierz opisane we fraszce Na lipę zalety siedzenia pod lipowym drzewem i przeciągnij na ilustrację. Poprzyj je odpowiednimi cytatami. Wpisz fragmenty utworu w pola tekstowe i przeciągnij w odpowiednie miejsca.
R9L6mfoLYXnuF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Henryk Pillati, Jan Kochanowski pod ulubioną lipą, 1864
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na słowa zachęcające gościa do spoczęcia pod lipą. Co podmiot liryczny obiecuje?
Zalety siedzenia pod lipowym drzewem: - cień: 'Nie dojdzie cię tu słońce', - przyjemny zapach: 'Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły/Biorą miód', - śpiew ptaków: 'Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają', - odpoczynek: 'A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie, Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie'.
R7e4S8cGTk5m8
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
Jan Kochanowski w wierszu Na lipę nawiązał do mitologii greckiej, wprowadzając wyrażenie 'hesperyjski sad'.
Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian
Gaja podarowała Herze z okazji jej ślubu z Dzeusem śliczną jabłoń, która rodziła złote owoce. Hera zasadziła drzewo w ogrodzie bogów, na najdalszym zachodzie, gdzie dzień z nocą się spotyka, i kazała je pilnować trzem siostrom, Hesperydom. Na drzewie siedział stugłowy nieśmiertelny smok, mówiący wszystkimi językami ziemi.
CART1 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1984, s. 130.
Ćwiczenie 20
Wyjaśnij, jak właściciel traktuje lipę w podzięce za to, co od niej otrzymuje. Zacytuj odpowiedni fragment utworu Na lipę.
Przeczytaj uważnie dwa ostatnie wersy fraszki. Zastanów się, czy właściciel dba o drzewo? Czy ceni jego zalety?
Właściciel dba o lipę, uważa ją za cenną roślinę. Troszczy się o drzewo niczym mitologiczne Hesperydy o jabłoń Hery. Cytat potwierdzający słowa: 'lecz mię pan tak kładzie jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie'.
RBR0yD8nMEEoA
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1e9RR2kxVoS8
Ćwiczenie 22
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jan Kochanowski
„Na lipę”
Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!/
Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,/
Choć się nawysszej wzbije, a proste promienie/
Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelane cienie./
Tu zawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,/
Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają./
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły/ Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły./
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie,/
Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie./
Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładzie/
Jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie.//
R1Gat7YnZHqzD
Ćwiczenie 22
Uzupełnij notatkę na temat budowy wiersza, uzupełniając ją podanymi poniżej wyrazami.
Uzupełnij notatkę na temat budowy wiersza, uzupełniając ją podanymi poniżej wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
Połącz przymiotniki z ich znaczeniami i przykładami.
R1FQ2rVvPNVsi
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu komórek tabeli.
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23
Przeczytaj definicję słowa „lipa” ze słownika języka polskiego, a następnie przyporządkuj do podanych zdań właściwe znaczenie tego słowa. lipa 1. drzewo o szerokiej koronie, sercowatych liściach i miododajnych, wonnych kwiatach 2. pot. oszustwo, kłamstwo, bujda 3. pot. tandeta, o czymś niesolidnym, źle zrobionym
Re4UJeKjNytqh
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000008B1v50_000tp00Q
zdarzenie Twoje – to, coś mi sprawił
j000000008B1v50_000tp00R
raczysz – obyś raczył, zechciał
j000000008B1v50_000tp00S
marmórowe – marmurowe (pisownia przez „ó” świadczy, że dawniej wyraz ten wymawiano niemal jak „marmorowe”)
j000000008B1v50_000tp00T
złotogłów – cenna tkanina przetykana złotą nicią, używana np. do dekoracji ścian
j000000008B1v50_000tp00U
sumnieniem – sumieniem
j000000008B1v50_000tp00V
odpoczni – odpocznij
j000000008B1v50_000tp00W
nawysszej – najwyższej
j000000008B1v50_000tp00X
rozstrzelane – rozproszone
j000000008B1v50_000tp00Y
zawżdy – zawsze
j000000008B1v50_000tp00Z
słowicy, szpacy – słowiki, szpaki
j000000008B1v50_000tp010
narzekają – śpiewają, wydają odgłosy
j000000008B1v50_000tp011
snadnie – łatwo
j000000008B1v50_000tp012
łacno – łatwo, bez trudu
j000000008B1v50_000tp013
kładzie – tu: ceni
j000000008B1v50_000tp014
jako szczep napłodniejszy – jak roślinę przynoszącą najwięcej owoców
j000000008B1v50_000tp015
w hesperyskim sadzie – w ogrodzie Hesperyd, w którym (według mitologii greckiej) rosły jabłonie rodzące złote owoce, a w strumieniach płynęła ambrozja
Zdjęcie przedstawia podniszczoną stronę zapisaną trudno czytelną czcionką. Treść utworu: Fraszki to wszytko, cokolwiek myślimy, Fraszki to wszytko, cokolwiek czynimy; Niemasz na świecie żadnej pewnej rzeczy, Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy; Zacność, uroda, moc, pieniądze, sława Wszytko to minie, jako polna trawa; Naśmiawszy się nam i naszym porządkom, Wemkną nas w mieszek, jako czynią łądkom.
O żywocie ludzkim (pierwodruk)
Źródło: Jan Kochanowski, O żywocie ludzkim, 1584, pierwodruk, domena publiczna.
W XVI wieku słowo fraszka miało kilka znaczeń. Określano nim: „kogoś mało znaczącego”, „coś niedużego”, „rzecz o niewielkiej wartości”. Dzięki zbiorowi utworów napisanych przez Jana z Czarnolasu „fraszką” zaczęto nazywać też jeden z gatunków literackichgatunek literackigatunków literackich.
Fraszki są zbiorem różnorodnych utworów, zarówno pod względem tematyki, nastroju, jak i formy. Niektóre mają charakter monologu podmiotu lirycznego, inne zawierają dialogi; jedne są krótkie, składają się zaledwie z kilku wersów, inne zaś dłuższe, bardziej rozbudowane, mają ich kilkanaście.
Jan Kochanowski w zbiorze Fraszki zdaje się mówić: „Każdy tu znajdzie coś dla siebie! A jeśli jakiś tekst nie odpowiada gustowi czytelnika, nie trzeba od razu krytykować autora. Po prostu należy przeczytać kolejny utwór…”.
Rjc7k6t9JLM9j
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Jan Kochanowski, O fraszkach, czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
O fraszkach (III 39)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiO fraszkach (III 39)
Fraszki tu niepoważne z statkiemj000000008B1v50_000tp005z statkiem się zmieszały; Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały, Wziąwszy swą część, ostatek drugim niech podawa; Ty to wolisz, a ów zaś przy owym zostawa. A ja, jako bogaty kupiec w sklepie wielkim, Rozkładam swe towary cudzoziemcom wszelkim: Tu bisiórj000000008B1v50_000tp006bisiór, tu kofteryj000000008B1v50_000tp007koftery, tu włoskie zaponkij000000008B1v50_000tp008zaponki, Samj000000008B1v50_000tp009Sam dalej półhatłasiej000000008B1v50_000tp00Apółhatłasie i czarne pierścionkij000000008B1v50_000tp00Bczarne pierścionki.
j000000008B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kochanowski, O fraszkach, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po przeczytaniu fraszki wykonaj następujące polecenia:
Ćwiczenie 24
RhsziZEp8pYtz1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród 7 podanych wariantów.
Dokończ zdanie: Postać mówiącą w tym utworze można utożsamiać z Janem Kochanowskim, ponieważ...
używa 1. os. lp.
używa 3. os. lp.
zwraca się do odbiorcy słowem „Ty”.
nazywa siebie kupcem.
wspomina o twórczości literackiej.
zna się na materiałach.
kontaktuje się z cudzoziemcami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
Wyjaśnij, jak rozumiesz wers „Fraszki tu niepoważne z statkiem się zmieszały”.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Zwróć uwagę na użycie w odniesieniu do fraszek słów „niepoważne” oraz „statkiem” (poważne, stateczne).
Z sugestii wynika, że zbiór zawiera różnorodne utwory, zarówno o tematyce poważnej, jak i błahe, żartobliwe.
Ćwiczenie 26
W wersie „Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały” znajduje się czasownik: „smakowały”. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu został on użyty.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Jedno ze znaczeń czasownika „smakować” to „doświadczać czegoś z przyjemnością”.
Czasownik „smakowały” odnosi się do gustu czytelnika. Dziś użylibyśmy słów: podobały się, odpowiadały.
Ćwiczenie 27
Jak sądzisz, co upodabnia osobę mówiącą do kupcakupieckupca? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj objaśnienie, aby zapoznać się ze znaczeniem słowa kupiec.
Kochanowski porównuje swoje fraszki do rozmaitych towarów. Uważa, że każdy czytelnik (niczym klient w sklepie) znajdzie w zbiorze fraszek to, co go zainteresuje.
Ćwiczenie 28
R5A6Ki1az5h7P1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród 5 podanych wariantów.
Podaj nazwę środka stylistycznego użytego w ostatnich dwóch wersach fraszki.
apostrofa
uosobienie
pytanie retoryczne
wyliczenie
zdrobnienie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29
Wyjaśnij, jaką funkcja pełni ten środek stylistyczny we fraszce.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Wyliczenie to środek stylistyczny, polega na wymienianiu w tekście kolejnych elementów pewnej całości, służy zwróceniu uwagi na prezentowane treści, wzmocnieniu znaczenia wypowiedzi.
Wyliczenie służy zwróceniu uwagi na duży wybór oferowanych towarów, podkreśla różnorodność tematyczną utworów Kochanowskiego.
kupiec
kupiec - w czasach Jana Kochanowskiego osoba zajmująca się handlem; handlarz
j000000008B1v50_000tp004
kram – tu: sklep
j000000008B1v50_000tp005
z statkiem – z rzeczami poważnymi, statecznymi
j000000008B1v50_000tp006
bisiór – bisior, czyli miękka tkanina
j000000008B1v50_000tp007
kofter – jedwabna tkanina sprowadzana z Turcji
j000000008B1v50_000tp008
zaponki – szpile, sprzączki
j000000008B1v50_000tp009
sam – tam
j000000008B1v50_000tp00A
półhatłas – półjedwabny materiał wykorzystywany na stroje przez mniej zamożnych
j000000008B1v50_000tp00B
czarne pierścionki – prawdopodobnie czarne sygnety, na których ryto herby
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ach, te kobiety …
R1WGBIvdvSABN
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Jan Kochanowski, Na starą, czyta Krzysztof Kulesza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jan Kochanowski, Na starą, czyta Krzysztof Kulesza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Na starą (I 7)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiNa starą (I 7)
Teraz byj000000008B1v50_000tp00CTeraz by ze mną zygrywaćj000000008B1v50_000tp00Dzygrywać się chciała, Kiedyś, niebogo, sobie podstarzała. Daj pokój, prze Bógj000000008B1v50_000tp00Eprze Bóg! Sama baczysz snadniej000000008B1v50_000tp00Fbaczysz snadnie, Że nic po cierniu, kiedy róża spadnie.
j000000008B1v50_00000_BIB_002 Źródło: Jan Kochanowski, Na starą, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po przeczytaniu fraszki Na starą Jana Kochanowskiego wykonaj ćwiczenia i odpowiedz na pytania.
Ćwiczenie 30
Wyjaśnij, do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie trzeci wers utworu.
Podmiot liryczny zwraca się do kobiety. Być może jest to jego dawna ukochana albo żona.
Ćwiczenie 31
Opisz postępowanie adresatki utworu, o którym wspomina podmiot liryczny.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie pierwszy wers utworu oraz objaśnienie słowa „zgrywać”.
Adresatka liryczna namawia swojego towarzysza do swawoli (beztroskiej zabawy).
Ćwiczenie 32
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy podmiot liryczny aprobujej000000008B1v50_000tp00Gaprobuje postępowanie adresatki utworu. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki na poparcie swoich słów.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie trzeci wers utworu. Pamiętaj, że „aprobować” oznacza „pochwalać, uznawać za słuszne”.
Podmiot liryczny nie aprobuje zachowania adresatki, o czym świadczą słowa: Daj pokój, prze Bóg!
Ćwiczenie 33
Jak sądzisz, w jakim celu w ostatnim wersie fraszki podmiot liryczny przywołuje różę? W odpowiedzi uwzględnij symboliczne znaczenie tego kwiatu.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Skorzystaj ze słownika symboli.
Podmiot liryczny zwraca uwagę kobiecie, że w pewnym wieku nie wypada swawolić. Porównuje ją do przekwitłej róży, która straciła już swoją młodość i piękno, przestała zachwycać i intrygować. Róża ma wiele znaczeń (m.in. zależnie od jej koloru). Może być ona zarówno symbolem życia, jak i śmierci; życia cnotliwego, jak i rozpustnego; niezniszczalności, ale także przemijalności, próżności. Kwiat ten to również symbol miłości.
Ćwiczenie 34
RIeu4xWm3goLU1
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Z poniższego zestawu wybierz te słowa, które charakteryzują fraszkę Na starą, a następnie uzupełnij wolne miejsca.
poważna, pochwala, ironię, szyderstwo, podziw, krytykuje, żartobliwa, podniosły styl
Fraszka Na starą jest ............................... Poeta zastosował w niej ............................... Podmiot mówiący .............................. postawę bohaterki utworu. W jego ocenie można dostrzec ...............................
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R5jChwonvGnji
Nagranie recytacji wiersza.
Nagranie recytacji wiersza.
Jan Kochanowski, Raki, czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji wiersza.
Raki (I 14)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiRaki (I 14)
Folgujmyj000000008B1v50_000tp00HFolgujmy paniom nie sobie, ma rada, Miłujmy wiernie nie jest w nich przysadaj000000008B1v50_000tp00Iprzysada. Godności trzeba nie za nic tu cnota, Miłości pragną nie pragną tu złota. Miłują z serca nie patrzają zdrady, Pilnują prawdy nie kłamają radyj000000008B1v50_000tp00Jrady. Wiarę uprzejmą nie dar sobie ważą, W miarę nie nazbyt ciągnąć rzemieńj000000008B1v50_000tp00Kciągnąć rzemień każą. Wiecznie wam służę nie służę na chwilę, Bezpiecznie wierzcie nie rad ja omylęj000000008B1v50_000tp00Lomylę.
j000000008B1v50_00000_BIB_003 Źródło: Jan Kochanowski, Raki, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Ciekawostka
Fraszkę Raki charakteryzuje bardzo oryginalna forma. Każdy wers można czytać zarówno od lewej, jak i od prawej strony. Gdy odczytamy utwór wspak, otrzymamy następującą treść.
Raki odczytywane wspak
Raki odczytywane wspak
Rada ma sobie, nie paniom folgujmyj000000008B1v50_000tp00Hfolgujmy Przysadaj000000008B1v50_000tp00IPrzysada w nich jest, nie wiernie miłujmy Cnota tu za nic, nie trzeba godności Złota tu pragną, nie pragną miłości Zdrady patrzają nie z serca miłują Kłamają radyj000000008B1v50_000tp00Jrady nie prawdy pilnują Ważą sobie dar nie uprzejmą wiarę Każą rzemień ciągnąćj000000008B1v50_000tp00Krzemień ciągnąć nazbyt nie w miarę Na chwilę służę nie służę wam wiecznie Omylęj000000008B1v50_000tp00LOmylę ja nierad wierzcie bezpiecznie
Po przeczytaniu fraszki Raki wykonaj następujące polecenia:
Ćwiczenie 35
Streść fraszkę, odnosząc się do wersji tradycyjnej, jak i tej czytanej od końca.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Odpowiedz na pytania: Czego dotyczy tekst? Jaki jest jego główny problem? Co na temat tego problemu zostało powiedziane w tekście? Pamiętaj, że streszczenie to przedstawienie treści w zwięzłej, krótkiej formie.
Fraszka Jana Kochanowskiego poświęcona jest kobietom. W wersji czytanej tradycyjnie podmiot liryczny wychwala zalety płci pięknej. Uważa, że kobiety nie mają wad, są cnotliwe i wierne. Fraszka czytana od prawej strony ukazuje kobiece wady. Są one rozrzutne i skłonne do zdrady.
Ćwiczenie 36
Scharakteryzuj podmiot liryczny fraszki „Raki”.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Podmiot liryczny to fikcyjna postać w tekście literackim, która wyraża swoje uczucia, przeżycia, doznania, przemyślenia.
Podmiotem lirycznym jest mężczyzna, który stawia siebie w roli nauczyciela - objaśnia innym panom, jakie są kobiety. Jest obdarzony dużym poczuciem humoru., jaka opinia o kobietach wyłania się z tego utworu, odczytanego zarówno tradycyjnie, jak i od końca.
Ćwiczenie 37
Wyjaśnij, jaki obraz kobiet wyłania się po lekturze fraszki Raki . Weź pod uwagę wersję tradycyjną i czytaną wspak.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie obie wersje fraszki. Zwróć uwagę, że zmiana kolejności wyrazów w wersach powoduje zmianę ich znaczenia na przeciwne.
W wersji czytanej tradycyjnie kobiety jawią się jako istoty o łagodnym usposobieniu, które nigdy nie kłamią i wiernie kochają wybranków serca.
Fraszka czytana od prawej strony ukazuje kobiety jako chciwe, cyniczne i skłonne do zdrad.
W swoich fraszkach Jan Kochanowski nawiązywał do znaczących wydarzeń, rozgrywających się w czasach mu współczesnych. Należała do nich bitwa pod Sokalem (miejscowość nad rzeką Bug) w 1519 roku, w której wojska polsko‑litewskie, walcząc w obronie kraju, zmierzyły się z Tatarami. Niestety, nie zdołały odeprzeć ataku wroga. W walce poległo około 1200 polskich szlachciców.
RBkxkmb1hcjwu
Nagranie recytacji utworu.
Nagranie recytacji utworu.
Jan Kochanowski, Na sokalskie mogiły, czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jan Kochanowski, Na sokalskie mogiły, czyta Bartosz Woźny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji utworu.
Na sokalskie mogiły (I 77)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiNa sokalskie mogiły (I 77)
Tuśmyj000000008B1v50_000tp00MTuśmy się mężnie prze ojczyznęj000000008B1v50_000tp00Nprze ojczyznę bili I na ostatek gardła położyli. Nie masz przeczj000000008B1v50_000tp00Oprzecz, gościu, złezj000000008B1v50_000tp00Pzłez nad nami tracić, Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić.
j000000008B1v50_00000_BIB_004 Źródło: Jan Kochanowski, Na sokalskie mogiły, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
R6YSCRXrVIAxX
Czarno‑biała ilustracja przedstawia pomnik – kilkumetrowy krzyż na postumencie ozdobiony wieńcem laurowym i wstęgą. Otacza go płotek – szerokie słupki połączone łańcuchem. U podnóża cokołu leżą wieńce. Przed pomnikiem stoi mężczyzna.
Pomnik poległych pod Sokalem
Źródło: a. nn., 1916, pocztówka, domena publiczna.
Po przeczytaniu fraszki Na sokalskie mogiły wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania.
Ćwiczenie 38
Określ, kim jest podmiot liryczny w utworze Jana Kochanowskiego.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Podmiot liryczny to fikcyjna postać w utworze lirycznym wyrażająca swe przeżycia, uczucia, doznania, przemyślenia.
Podmiotem lirycznym są polscy szlachcice, którzy polegli w bitwie pod Sokalem, świadczą o tym użyte w wierszu czasowniki w liczbie mnogiej.
Ćwiczenie 39
Jak sądzisz, kto jest adresatem utworu? Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując właściwy cytat.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Adresat tekstu poetyckiego to osoba, rzecz, bóstwo, do której podmiot liryczny kieruje swoje słowa.
Adresatem lirycznym jest człowiek, który stoi nad grobem bohaterów poległych w obronie ojczyzny. Cytat: Nie masz przecz, gościu, złez nad nami tracić.
Ćwiczenie 40
Wyjaśnij, co oznacza zwrot: „położyć gardło”.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie ostatni wers utworu.
Bohaterowie wiersza „położyli gardło”, czyli oddali życie za ojczyznę.
Ćwiczenie 41
Określ, jaki jest nastrój utworu Na sokalskie mogiły. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Nastrój to określone zabarwienie uczuciowe nadawane utworowi; może być tragiczny, smutny, poważny, wesoły, tęskny itp.
Nastrój wiersza jest poważny, gdyż tematyka fraszki odnosi się do ważnego wydarzenia w historii naszego kraju. Opowiada o bohaterach poległych na polu bitwy.
j000000008B1v50_000tp00M
tuśmy – tzn. pod Sokalem
j000000008B1v50_000tp00N
prze ojczyznę – za ojczyznę, dla ojczyzny
j000000008B1v50_000tp00O
przecz – czemu
j000000008B1v50_000tp00P
złez – łez
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Z fraszek dworskich
R2SApM1hEOU5F
Nagranie recytacji utworu.
Nagranie recytacji utworu.
Jan Kochanowski, O doktorze Hiszpanie, czyta Krzysztof Kulesza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jan Kochanowski, O doktorze Hiszpanie, czyta Krzysztof Kulesza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Nagranie recytacji utworu.
O doktorze Hiszpanie (I 79)Jan Kochanowski
Jan KochanowskiO doktorze Hiszpanie (I 79)
„Nasz dobry doktorj000000008B1v50_000tp016doktor spać się od nas bierze, Ani chce z nami doczekać wieczerzej000000008B1v50_000tp017wieczerze”. „Dajcie mu pokój! NajdziemnajdziemNajdziem go w pościeli, A sami przedsię bywajmy weseli”. „Już po wieczerzy, pódźmyj000000008B1v50_000tp018pódźmy do Hiszpana!” „Ba, wieręj000000008B1v50_000tp019wierę, pódźmy, ale nie bez dzbana”. „Puszczaj doktorze, towarzyszu miły!” Doktor nie puścił, ale drzwi puściły, „Jedna nie wadziwadzićwadzi, daj ci Boże zdrowie!” „By jeno jednaj000000008B1v50_000tp01ABy jeno jedna” – doktor na to powie. Od jednej przyszło aż więc do dziewiąci, A doktorowi mózg się we łbie mąci. „Trudny (powiada) mój rząd z tymi panyj000000008B1v50_000tp01Brząd z tymi pany: Szedłem spać trzeźwioj000000008B1v50_000tp01Ctrzeźwio, a wstanę pijany.”
j000000008B1v50_00000_BIB_007 Źródło: Jan Kochanowski, O doktorze Hiszpanie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Po zapoznaniu się z fraszką O doktorze Hiszpanie wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:
Polecenie 10
Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat tytułowego bohatera fraszki.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 11
Zacytuj słowa wypowiadane przez doktora Hiszpana.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 42
Określ, kim są uczestnicy dialogu i gdzie rozgrywa się akcja utworu.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przeczytaj uważnie dwa pierwsze wersy utworu.
Uczestnikami dialogu są biesiadnicy i doktor Hiszpan. Akcja utworu rozgrywa się w miejscu, gdzie bohaterowie ucztują i nocują (np. na dworze, gospodzie, zajeździe).
Ćwiczenie 43
Jak sądzisz, na czym polega moralizatorski charakter fraszki O doktorze Hiszpanie? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Moralizatorski oznacza „pouczający”. Zastanów się, jaka nauka wypływa z utworu.
Kochanowski w żartobliwy sposób ukazuje i krytykuje skłonność dworzan do ucztowania i nieumiarkowanego picia. Doktor pragnie pozostać trzeźwy, jednakże brak mu silnej woli.
Ćwiczenie 44
W jakim tonie utrzymany jest ten utwór: poważnym czy żartobliwym? Uzasadnij swoją odpowiedź.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ton (nastrój) utworu, to jego określone zabarwienie uczuciowe.
Fraszka ma charakter żartobliwy, ponieważ opisuje komiczną scenę, kiedy współbiesiadnicy budzą doktora w nocy i skutecznie namawiają do kontynuowania zabawy.
Ćwiczenie 45
R1UhLTV7btqA71
Zadanie interaktywne polega na wybraniu z 6 propozycji odpowiedzi nazywającej typ fraszki.
Zakwalifikuj tę fraszkę do odpowiedniej kategorii tematycznej.
miłosna
filozoficzno-releksyjna
religijna
biesiadna
patriotyczna
autotematyczna (czyli koncentrująca się na tworzeniu)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Szlachetne zdrowie ...
Na zdrowieJan Kochanowski
Jan KochanowskiNa zdrowie
Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz. Tam człowiek prawiej0000008RQB6v21_000tp001prawie Widzi na jawie I sam to powie, Że nic nad zdrowie Ani lepszego, Ani droższego; Bo dobre mieniemieniemienie, Perły, kamieniekamieniekamienie, Także wiek młody I dar urody, Miejsca wysokiemiejsca wysokieMiejsca wysokie, Władze szerokie Dobre są, ale – Gdy zdrowie w calej0000008RQB6v21_000tp002w cale. Gdzie nie masz siły, I świat niemiły. Klejnocie drogi, Mój dom ubogi Oddany tobie Ulubuj sobie!
j0000008RQB6v21_000tp001
prawie – prawdziwie
miejsca wysokie
miejsca wysokie – pełnione funkcje społeczne, stanowiska
j0000008RQB6v21_000tp002
w cale – w całości
j0000008RQB6v21_000tp003
ulubić sobie – upodobać sobie, polubić,
mienie
mienie – czyjaś własność, majątek
kamienie
kamienie – tu: kamienie szlachetne
Ćwiczenie 46
Kto i do kogo mówi we fraszce Na zdrowie? Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołując odpowiednie cytaty.
Rmakqwkl6K4do
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
We fraszce podmiot liryczny mówi o swoich przeżyciach i przemyśleniach. Zastanów się, co na podstawie treści wiersza można określić. Czy podmiot liryczny jest osobą dojrzałą i rozsądną? Do kogo się zwraca: do człowieka, przedmiotu, bóstwa, pojęcia?
Podmiotem lirycznym jest mądry, dojrzały człowiek, który ceni zdrowie ('Klejnocie drogi/ Mój dom ubogi/ Oddany tobie […]'). Swoje słowa kieruje do zdrowia ('Szlachetne zdrowie').
RrsaJSHDSWf8M
Ćwiczenie 47
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1IGzPFMwAYN6
Ćwiczenie 48
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 49
Na podstawie fraszki napisz, kiedy ludzie zaczynają doceniać, że są zdrowi.
R7lIbgN4TZtFl
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Zwróć uwagę na słowa:
'Szlachetne zdrowie Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz.'
Zepsuć się oznacza pogorszyć się, ulec uszkodzeniu. Jak należy rozumieć znaczenie tego czasownika w odniesieniu do zdrowia?
Podmiot liryczny uważa, że ludzie doceniają zdrowie dopiero, gdy je stracą (zachorują).
Ćwiczenie 50
Przeczytaj ostatnie cztery wersy i odpowiedz na pytanie: O co podmiot liryczny prosi zdrowie?
Rng0nBVvNFVUz
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Czasownik ulubić oznacza polubić, upodobać sobie.
Podmiot liryczny zwraca się do zdrowia z prośbą, aby nigdy go nie opuszczało.
Ważne!
Apostrofa, to bezpośredni, uroczysty zwrot do adresata. Może nim być m.in. osoba, bóstwo, zjawisko, pojęcie. Zastosowanie tego środka stylistycznego podkreśla emocjonalny stosunek podmiotu lirycznego do adresata utworu.
Przykłady: 'Proszę, proszę, rozgość się serdeczny' (Wizyta, K. I. Gałczyński); 'Ach! dzień dobry wam, kasztany' (Preludium, J. Lechoń); 'Litwo, Ojczyzno moja!' (PanTadeusz, A. Mickiewicz)
R1Lzp0ukH12cU
Ćwiczenie 51
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 52
Zaznacz, które z podanych niżej przysłów najlepiej oddaje sens pierwszych czterech wersów fraszki Jana Kochanowskiego? „Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz.”
RUPUvqsJ0iLyi
RAv8uU0TiyWdz
Uzasadnij swój wybór.
Zastanów się, w którym z przysłów jest mowa o wartościach zbyt późno docenianych przez ludzi.
Przysłowie: Dwóch rzeczy nie ceni się należycie, dopóki się ich nie straci: młodości i zdrowia. Przysłowie to zwraca uwagę na fakt, że człowiek zbyt późno dostrzega wartość młodości i zdrowia. Zaczyna je cenić dopiero, gdy się zestarzeje lub ciężko zachoruje.
RBqcPKS3y30jE1
Grafika przedstawia uśmiechniętą, dziecięcą twarz, z której ust wydobywa się dymek. Napis w dymku: Pamiętaj! Fraszka to krótki utwór liryczny, zazwyczaj rymowany lub wierszowany, o różnorodnej tematyce, zwykle żartobliwej. Często kończy się wyraźną puentą.
Źródło: a. nn., Fraszka, domena publiczna.
REyFDEJb4Cddj
Zdjęcie strony zapisanej trudną do przeczytania czcionką. Treść: Księgi pierwsze, 23 (numer strony), Z (litera zapisana w formie ozdobnego inicjału) wieczora na cześć księdza zapraszono, Ale mu na noc małpę przywiedziono. Trwała tam chwilę ta miła biesiada, Aż ksiądz zamieszkał i mszej, i obiada. O GOSPODYNIEJ. Proszono (pierwsza litera wyrazu zapisana ozdobnym inicjałem) jednej wielkiemi prośbami, Nie powiem o co, zgadniecie to sami. A iż stateczna była białagłowa, Nie wdawała się z gościem w długie słowa, Ale mu z mężem do łaźniej kazała, Aby mu swoję myśl rozumieć dała. Wnidą do łaźniej, a gospodarz miły Chodzi by w raju, nie zakrywszy żyły. A słusznie bo miał bindasz tak dostały, Żeby był nie wlazł w żadne famurały. Gość poglądając dobrze żyw, a ono Barzo nierówno pany podzielono. Nie mył się długo i jechał tem chutniej —Nie każdy weźmie po Bekwarku lutniej. NA BUTNEGO
Jana Kochanowskiego, Dzieła polskie
Źródło: a. nn., 1919, podobizna fototypiczna, Biblioteka Królewska w Berlinie, domena publiczna.
Współczesne fraszki
Do Fraszek nawiązywali twórcy kolejnych epok, a lipa czarnoleska do dziś symbolizuje miejsce szczególnie sprzyjające tworzeniu poezji, będąc jednocześnie znakiem poezji Jana Kochanowskiego. Na przestrzeni wieków wielu twórców pisało fraszki. Wśród nich wyróżnia się Jan Sztaudyngerj000000008B1v50_000tp01DJan Sztaudynger.
j000000008B1v50_000tp016
doktor Hiszpan (Piotr Rojzjusz ok. 1505–1571) - hiszpański doktor prawa, wykładowca w Akademii Krakowskiej, poeta, przyjaciel Kochanowskiego
j000000008B1v50_000tp017
wieczerze – wieczerzy, kolacji
j000000008B1v50_000tp018
pódźmy – pójdźmy
j000000008B1v50_000tp019
wierę – naprawdę
j000000008B1v50_000tp01A
by jeno jedna – oby tylko ta jedna
j000000008B1v50_000tp01B
rząd z tymi pany – radzenie sobie z tymi panami
j000000008B1v50_000tp01C
trzeźwio – trzeźwo
j000000008B1v50_000tp01D
Jan Sztaudynger (1904–1970) – polski poeta, satyryk, tłumacz
JPOL_E3_E4_Preteksty
RjJ6BswKn5uZJ
Czarno-białe zdjęcie przedstawia portret z półprofilu mężczyzny w średnim wieku. Ma jasne, zaczesane do tyłu włosy, zakola, ciemne brwi, zmarszczki wokół oczu i lekko zapadnięte policzki. Jest gładko ogolony. Ubrany w koszulę i kurtkę z klapami. Spogląda w dół.
Jan Izydor Sztaudynger
Źródło: a. nn., fotografia archiwalna, domena publiczna.
Nie tylko „Piórka”. Fraszki, wiersze, bajkiJan Sztaudynger
Jan SztaudyngerNie tylko "Piórka". Fraszki, wiersze, bajki
Dobra rada
„Módl się i pracuj” – Radzą przyjacioły. To się inni obłowią, A ty będziesz goły.
Rajska depesza
Jabłek nie jadam, Zmądrzałem Adam.
Wilk i koza
Schwycił wilk kozę. Minęło lat kilka I koza zjadła z kopytami wilka.
j000000008B1v50_00000_BIB_00A Źródło: Jan Sztaudynger, Nie tylko „Piórka". Fraszki, wiersze, bajki, Łódź 1986.
Po przeczytaniu fraszek Jana Sztaudyngera wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 53
Określ tematykę powyższych fraszek Jana Sztaudyngera.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Tematyka fraszek może być żartobliwa, refleksyjna, filozoficzna, miłosna, biesiadna itp.
Są to fraszki o tematyce refleksyjnej, filozoficznej.
Ćwiczenie 54
Zastanów się i odpowiedz, na czym polega uniwersalnośćuniwersalnośćuniwersalność tekstów Jana Sztaudyngera.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
O utworze możemy powiedzieć, że jest uniwersalny, gdy traktuje o sprawach ponadczasowych, zawsze aktualnych.
Uniwersalność tekstów Jana Sztaudyngera wynika z tego, że ich tematyka, prawdy w nich zawarte są wciąż aktualne, bliskie przeciętnemu człowiekowi.
Ćwiczenie 55
Rozważ, odnosząc się do obserwacji współczesnej kultury, jakie czynniki wpływają na to, że fraszka jest atrakcyjnym gatunkiem dla artystów żyjących w czasach obecnych.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Przypomnij sobie cechy gatunkowe fraszki.
Fraszka jest atrakcyjnym gatunkiem dla artystów żyjących współcześnie, ponieważ pozwala za pomocą prostej, zwięzłej, ale wymagającej formy przekazać żartobliwą czy też filozoficzną treść.
uniwersalność
uniwersalność - ponadczasowość; o czymś nietracącym nigdy znaczenia, zawsze aktualnym
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 56
R1MqjGCzNRl1m1
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Zdefiniuj fraszkę jako gatunek literacki. W tym celu uzupełnij wolne miejsca.
Fraszka – gatunek ....................................................; utwory należące do niego charakteryzują się tym, że są ...................................................., mają .................................................... rozmiary, podejmują .................................................... tematykę.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ROgUXvjH4DsBN
Ćwiczenie 57
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 12
Sporządź notatkę na temat lipy. Uwzględnij w niej informacje na temat cech charakterystycznych (np. wyglądu, zapachu) oraz zastosowania tej rośliny (np. kwiatów, drewna).
RwOua6kFIA9yb
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 58
Napisz uprzejmą odpowiedź na zaproszenie lipy: 'Gościu siądź pod mym liściem...'.
Rjwxw7DPZb7h2
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Pamiętaj o zwrocie do adresata i zapisaniu odpowiedzi pełnymi zdaniami.
Szanowna Lipo! Dziękuję za zaproszenie. Z przyjemnością usiądę w Twoim cieniu i odpocznę po trudach dnia. Przybędę w najbliższy piątek o 14.00. Do zobaczenia.
Podpis
Polecenie 13
Zredaguj, podobne do lipowego, zaproszenie, np. w imieniu soczystej trawy, sosnowego lasu lub majowego deszczyku.
R1F353QgFlWKL
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 14
Zaprojektuj plakat reklamujący 'wczasy pod lipą'.
R1FHcR1UWDLe5
Miejsce na rysunek ucznia.
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
Przygotuj tekst folderu reklamującego 'wczasy pod lipą'.
R1NuLhoZHa2gH
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 15
Przygotuj – na podstawie fraszki O doktorze Hiszpanie – razem z koleżankami i kolegami z klasy scenkę dramatyczną odnoszącą się do tego utworu.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 16
Narysuj komiks lub przygotuj krótką audycję radiową, odwołując się do dowolnie wybranej fraszki Kochanowskiego.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 17
Napisz krótki tekst (najwyżej na pół strony), w którym – cytując fraszki Kochanowskiego – opiszesz kogoś ze swojej rodziny w zabawnej sytuacji.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 18
Wybierz dowolną fraszkę Kochanowskiego i znajdź w niej jak najwięcej informacji o świecie, w którym żył poeta (np. obyczaje, stroje, wydarzenia).
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 19
Weź udział w klasowej dyskusji na temat zasług Jana Kochanowskiego dla polskiej kultury. W tym celu zanotuj kilka argumentów. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem. Wyraź swoje zdanie.
R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Słownik
chlewik
chlewik
pomieszczenie dla świń
gatunek literacki
gatunek literacki
kategoria systematyzująca twórczość literacką, zespół utworów literackich utrzymanych w danej formie
komora
komora
daw. niewielka izba mieszkalna w domach wiejskich, dawnych dworach szlacheckich; niewielka izba bez okien, służąca do przechowywania odzieży, drobnych sprzętów lub zapasów żywności