ROEYf6oVEJicV
Czarno‑biała ilustracja przedstawia kaplicę w stylu gotyckim – ze spadzistym dachem, wysokimi oknami, schodkami prowadzącymi do wejścia. Dookoła znajdują się drzewa, w lewym dolnym rogu – staw, na brzegu stoi mężczyzna.

Z poetyckiego pamiętnika polskiego szlachcica - Fraszki Jana Kochanowskiego

Czarnolas – siedziba Jana Kochanowskiego, w której gospodarował aż do śmierci po opuszczeniu Krakowa
Źródło: Napoleon Orda, Czarny Las (Czarnolas), litografia, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Współcześnie wyrazu „fraszka” używa się w różnych sytuacjach. Określenie to często pojawia się, gdy jest mowa o jakiejś drobnostce („To dla mnie fraszka”), a także gdy wskazuje się utwory o niewielkich rozmiarach lub teksty żartobliwe („Napisałem kilka fraszek”). Jednak najczęściej słowo „fraszka” jest kojarzone z jednym z renesansowych twórców – Janem Kochanowskim.

Już wiesz

Zapoznaj się z biografią Jana Kochanowskiego zamieszczoną w materiale i obejrzyj wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu.

Jan Kochanowski i jego Fraszki

R13Tu4ZsSHIra1
Wizerunek Jana Kochanowskiego zaczerpnięty
z portretu w zwoleńskiej kaplicy
Źródło: Andrzej Zajkowski, Portret Jana Kochanowskiego, 1884, drzeworyt, dostępny w internecie: http://cyfrowyczarnolas.pl/index.php/obiekty/5/367 [dostęp 14.05.2021], domena publiczna. Cytat za: „Tygodnik Ilustrowany”.

Jan Kochanowski to najważniejszy XVI‑wieczny poeta środkowej Europy. Urodził się w szlacheckiej rodzinie
w 1530 roku, w wiosce Sycyna w okolicach Radomia. Po studiach w Akademii Krakowskiej wyjechał na nauki do Królewca (wtedy – Prusy, dziś – Rosja), a później do Padwy we Włoszech, gdzie przebywał z przerwami w latach
1556–1559. Po powrocie do kraju najpierw pracował dla możnowładców, by w końcu związać się z dworem królewskim (pełnił m.in. funkcję sekretarza króla 
Zygmunta II Augustaj000000008B1v50_000tp001Zygmunta II Augusta). Około 1574 roku osiadł w Czarnolesie (niedaleko Sycyny), a rok później ożenił się z Dorotą Podlodowskąj000000008B1v50_000tp002Dorotą Podlodowską. Kochanowski gospodarował w Czarnolesie do swej nagłej śmierci w 1584 roku. Poeta został pochowany w Zwoleniu.

Trzeba pamiętać, że Jan Kochanowski poświęcił się działalności literackiej od czasu swego pobytu we Włoszech. Artysta tworzył zarówno w języku polskim, jak i po łacinie. Jego największe dzieła to: Fraszki, Pieśni, Treny, Odprawa posłów greckich, Psałterz Dawidów – parafraza (czyli dość swobodna przeróbka oryginału) Księgi Psalmów.

Jan Kochanowski stworzył polski język literacki. Już za życia traktowano go jako poetę dorównującego talentem wybitnym lirykom starożytnym – to był największy wyraz uznania dla artysty.

Rr1wSxeGIX3SZ
Mapa życia i twórczości Jana Kochanowskiego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RVw5VEdqH8sDW
Aplikacja pokazuje miejsca związane z życiem Jana Kochanowskiego. Punktem centralnym jest ogród w Czarnolesie, po kliknięciu odsyłacza wyświetlają się zdjęcia budowli, wnętrz, zabytkowych sprzętów.
Wirtualny spacer po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu
Źródło: ORE, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
j000000008B1v50_0000000H
RfFvTyCR29Qs2

Plik tekstowy zawierający alternatywę dla wirtualnego spaceru.

Alternatywa dla wirtualnego spaceru (dla osób korzystających wyłącznie z klawiatury)
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Plik DOCX o rozmiarze 11.02 MB w języku polskim
Polecenie 1

Wypisz miejscowości, z którymi związany był Jan Kochanowski.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 2

Wynotuj w punktach atrakcje Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Zastanów się i odpowiedz, które z nich uważasz za najciekawsze.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 3

Napisz ogłoszenie zachęcające koleżanki i kolegów do wzięcia udziału w wycieczce śladami Jana Kochanowskiego.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.

O dziele

RII0lTuAJ2rNi1
Fraszki (strona tytułowa)
Źródło: Jan Kochanowski, Fraszki, 1584, domena publiczna.

W 1584 roku (roku śmierci Kochanowskiego) ukazały się w Krakowie Fraszki – zbiór około 300 utworów, które poeta pisał niemal przez 25 lat. Tytuł dzieła pochodzi od włoskiego słowa frascaj000000008B1v50_000tp003frasca.  W skład podzielonego na trzy księgi dzieła wchodzą wiersze o bardzo różnorodnej tematyce i sięgające do różnych źródeł,
np. do literatury antycznej oraz czerpiące inspirację z życia obyczajowego XVI wieku. Obok utworów żartobliwych (a nawet swawolnychswawolnyswawolnych) występują fraszki o charakterze miłosnym, patriotycznym, a także refleksyjno‑filozoficznym.

j000000008B1v50_000tp003
j000000008B1v50_000tp001
j000000008B1v50_000tp002
swawolny
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fraszki z Czarnolasu

Polecenie 4

Zastanów się, co jest dla ciebie w życiu najważniejsze. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.

RbBMXoHezItSw
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Zastanów się, co jest dla ciebie w życiu najważniejsze. Zapisz wartości poniżej lub w zeszycie.

R5IGnlhEe6rI3
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Zastanów się i wskaż do czego, twoim zdaniem, dąży współczesny człowiek. Co chciałby mieć?

RiI1VpKjZbXEH
Miejsce na notatkę ucznia.
R10bnYRRaJbJX
Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie
Źródło: Karol Miller, Odwiedziny Jana Zamoyskiego w Czarnolesie, 1877, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
Dla zainteresowanych

Kochanowski w swej twórczości wiele razy odwoływał się do faktów z własnego życia, wprowadzając wątki autobiograficzne. Dotyczy to także Fraszek. Między innymi z tego względu zbiór ten nazywa się „swoistym pamiętnikiem poety”. W tekstach odnaleźć można zarówno odniesienia do ludzi, których artysta znał,
jak i do miejsc, w których bywał.

RPSen3zU9PJHr
Nagranie recytacji wiersza.
Na dom w Czarnolesie (III 37)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na dom w Czarnolesie (III 37)

Panie, to moja praca, a zdarzenie Twojej000000008B1v50_000tp00Qzdarzenie Twoje;
Raczyszj000000008B1v50_000tp00RRaczysz błogosławieństwo dać do końca swoje.
Inszy niechaj pałace marmórowej000000008B1v50_000tp00Smarmórowe mają
I szczerym złotogłowiemj000000008B1v50_000tp00Tzłotogłowiem ściany obijają,
Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniemj000000008B1v50_000tp00Usumnieniem czystym,
Pożywieniem ućciwymuććiwyućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.

j000000008B1v50_00000_BIB_005 Źródło: Jan Kochanowski, Na dom w Czarnolesie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
RvVmdENZobnaP
Jan Kochanowski w Czarnolesie
Źródło: Władysław Łuszczkiewicz, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1864, Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.

Po przeczytaniu fraszki Na dom w Czarnolesie wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 1

Określ, przywołując odpowiedni cytat z tekstu, kim jest adresat liryczny fraszki.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego zwroty do Boga zostały zapisane wielką literą.

R1Icq5oNy9TqQ
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
RoYz8ZHzvPOqt
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Jak sądzisz, czy w przypadku tej fraszki można utożsamiać autora wiersza z podmiotem lirycznym? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R8SFR7hbBtueo
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij własnymi słowami znaczenie poniższej prośby:

'A Ty mię zdrowiem opatrz i  sumienniem czystym,
Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością'.

RnKiwMbn6lnJ5
Ćwiczenie 6

Zastanów się i odpowiedz, co świadczy o modlitewnym charakterze utworu.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 7

Wskaż, na czym podmiotowi lirycznemu nie zależy. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki Na dom w Czarnolesie.

Rafq1CZI5dbzm
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
RFMZqet6V7vzB
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1dHrgM75FJ57
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Podziel poniższe wartości, na te które ceni podmiot liryczny oraz te, które są ważne dla innych ludzi. Umieść je na odpowiednich szalach wagi.

R1UNaTXVwTvYc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RV5JIY2LMgl3D
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, jaki obraz domu w Czarnolesie wyłania się z tego utworu.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
RmB3s8SezgwJW
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Na podstawie wiersza wyjaśnij, co – zdaniem Kochanowskiego – pozwala człowiekowi doświadczyć szczęśliwego życia, a co jest zbędne do jego osiągnięcia.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Więcej o Czarnolesie

R19NSSRu1DO8U
Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Źródło: Rafał Terkner, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przeczytaniu fragmentów tekstów Zbigniewa Zielonkij000000008B1v50_000tp01HZbigniewa ZielonkiJacka Sokolskiegoj000000008B1v50_000tp01IJacka Sokolskiego wykonaj polecenia.

Domy ojczyste Jana KochanowskiegoZbigniew Zielonka
Zbigniew Zielonka Domy ojczyste Jana Kochanowskiego
R4JH8T70rir3i1
Jan Kochanowski w Czarnolesie
Źródło: Antoni Oleszczyński, Jan Kochanowski w Czarnolesie, 1842, staloryt, domena publiczna.

Ale my przejdźmy do konkretnego domu, do którego wprowadził Jan Kochanowski w 1575 roku pochodzącą z Przytyka żonę Dorotę z domu Podlodowskich. Prawdopodobnie przygotował go specjalnie na te przenosiny, przebywał bowiem tutaj przedtem, jeszcze jako sekretarz królewski […]. Był to dom dębowy, podmurowany, jednopiętrowy. Obszerna sieńsieńsień rozdzielała wszystkie mieszkania na dwie części. Kilka izbizbaizbkomórkomorakomór znajdowało się na parterze, na górze jedna większa sala, komnatykomnatakomnaty i izby. Dzisiaj nie ma śladu po tym domu.

j000000008B1v50_00000_BIB_008 Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.
Domy ojczyste Jana KochanowskiegoZbigniew Zielonka
Zbigniew Zielonka Domy ojczyste Jana Kochanowskiego
R19zMldtdUc921
Pamiątki po Janie Kochanowskim
Źródło: Julia Krajewska, Pamiątki po Janie Kochanowskim w Czarnym Lesie, drzeworyt, domena publiczna.

Obecnie stworzono przynajmniej piękne wyobrażenie i otoczenie miejsc, w którym mieszkał Jan Kochanowski z żoną i córeczkami. […] Ksiądz Józef Gacki jeszcze przed powstaniem styczniowymj000000008B1v50_000tp01Eprzed powstaniem styczniowym zdołał zdobyć dokumenty dotyczące rodziny Kochanowskiego […]. Wśród ocalonych (przedrukowanych) dokumentów jest jeden, który rzuca światło na rozkład i zasobność domostwa poety. Niestety, nie dotyczy go bezpośrednio, bo mowa w nim jest o domu w Czarnolesie Mikołaja Kochanowskiego, stryjecznego brata poety […]. Otóż według tego dokumentu (podziałowego) było „w domu wielkim izb dobrych trzy i komórkomorakomór pięć o sieni jednej; piwnica murowana pod tym domem i lamuslamuslamus z drzewa zbudowany gliną oblepiany; a w małym budynku […] dwie, jedna na drugiej i saliczka na sieni, sieńsieńsień, kuchnia i izdebka kuchenna; piekarnia, podle piekarni serniczekj000000008B1v50_000tp01Fserniczekchlewikchlewikchlewik jeden, a stodoły połowa tego siedliska”. […] Czyli że druga część składała się z mniej więcej podobnych mieszkań i zabudowań. Włodarz i „roczna czeladź”j000000008B1v50_000tp01G„roczna czeladź” zajmowała stary dom, państwo Jan i Dorota Kochanowscy nowy, złożony, jak widzieliśmy, z trzech izb, z pięciu komórkomorakomór i szóstą na dole, z dwóch wielkich izb, z komnaty i sali na górze. […] Poeta w swej fraszce Na dom w Czarnolesie prosi o błogosławieństwo Boże dla tego właśnie domostwa.

j000000008B1v50_00000_BIB_008 Źródło: Zbigniew Zielonka, Domy ojczyste Jana Kochanowskiego, [w:] Rzeczpospolita domów. Zamki, dworki i pałace, red. Katarzyna Krawiec-Złotowska, Słupsk 2008.
Ćwiczenie 14

Opisz własnymi słowami, jak wyglądał dom Jana Kochanowskiego w Czarnolesie.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 15

Wymień, jakie pomieszczenia uwzględniał plan domu w Czarnolesie. Skorzystaj z informacji zawartych w powyższych tekstach

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
j000000008B1v50_000tp01E
j000000008B1v50_000tp01F
j000000008B1v50_000tp01G
j000000008B1v50_000tp01I
sień
lamus
izba
komnata
j000000008B1v50_000tp01H

Lipa

R1P5Twk4EO5zk1
Lipa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Już w starożytności doceniano walory lipy, a przede wszystkim jej kwiatu, z którego przygotowywano napój wzmacniający odporność. Na paskach łyka z drzewa lipowego pisano listy, zaś z drewna wytwarzano strzały, a także wykorzystywano je jako materiał rzeźbiarski. Wśród Słowian, Bałtów i innych ludów europejskich istniało przekonanie, że lipa jest drzewem świętym.

Jednym z najsłynniejszych polskich drzew jest czarnoleska lipa. Rozsławił ją w swoich wierszach Jan Kochanowski, który prawdopodobnie w jej cieniu spędzał czas, pisząc. Chociaż dziś w Czarnolesie nie ma już tego drzewa, pamięć o nim pozostała w wierszach. Dzięki twórczości poety lipa stała się symbolem, który zyskał stałe miejsce w polskiej kulturze.

RH2iQqcxh0mHj
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu właściwej ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R7xEElKfqaamC
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RI4CBJ9fl2sHP
Animacja przedstawiająca motyw lipy w literaturze oraz jak funkcjonuje słowo „lipa” w języku potocznym.
Polecenie 6

Na podstawie animacji napisz, z czym najczęściej kojarzono lipę w literaturze.

RFVknH6UsJFWu
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wyjaśnij, gdzie rosły lipy, o których mowa w wierszach przywołanych w animacji.

RP310e8Kn4MoY
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Skorzystaj z różnych dostępnych źródeł i sporządź notatkę na temat drzew otaczanych kultem przez Słowian.

R12QYT4kteKDd
(Uzupełnij).
R1Ks54cQGmbAD
Nagranie recytacji wiersza.
Na lipę (II 6)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na lipę (II 6)

Gościu, siądź pod mym liściem, a odpocznij000000008B1v50_000tp00Vodpoczni sobie!
Nie dojdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,
Choć się nawysszejj000000008B1v50_000tp00Wnawysszej wzbije, a proste promienie
Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelanej000000008B1v50_000tp00Xrozstrzelane cienie.
Tu zawżdyj000000008B1v50_000tp00Yzawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
Tu słowicy, tu szpacyj000000008B1v50_000tp00Zszpacy wdzięcznie narzekająj000000008B1v50_000tp010narzekają.
Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły
Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły.
A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadniej000000008B1v50_000tp011snadnie,
Że człowiekowi łacnoj000000008B1v50_000tp012łacno słodki sen przypadnie.
Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładziej000000008B1v50_000tp013kładzie
Jako szczep napłodniejszyj000000008B1v50_000tp014Jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadziej000000008B1v50_000tp015w hesperyskim sadzie.

j000000008B1v50_00000_BIB_006 Źródło: Jan Kochanowski, Na lipę, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po zapoznaniu się z fraszką Na lipę wykonaj następujące polecenia:

R19eIsO6iRvJQ
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmFVVDIXXZkCv
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19

Z podanych wyrazów wybierz opisane we fraszce Na lipę zalety siedzenia pod lipowym drzewem i przeciągnij na ilustrację. Poprzyj je odpowiednimi cytatami. Wpisz fragmenty utworu w pola tekstowe i przeciągnij w odpowiednie miejsca.

R9L6mfoLYXnuF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Henryk Pillati, Jan Kochanowski pod ulubioną lipą, 1864
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R7e4S8cGTk5m8
Ćwiczenie 19
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka

Jan Kochanowski w wierszu Na lipę nawiązał do mitologii greckiej, wprowadzając wyrażenie 'hesperyjski sad'.

Jan Parandowski Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian

Gaja podarowała Herze z okazji jej ślubu z Dzeusem śliczną jabłoń, która rodziła złote owoce. Hera zasadziła drzewo w ogrodzie bogów, na najdalszym zachodzie, gdzie dzień z nocą się spotyka, i kazała je pilnować trzem siostrom, Hesperydom. Na drzewie siedział stugłowy nieśmiertelny smok, mówiący wszystkimi językami ziemi.

CART1 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1984, s. 130.
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij, jak właściciel traktuje lipę w podzięce za to, co od niej otrzymuje. Zacytuj odpowiedni fragment utworu Na lipę.

RBR0yD8nMEEoA
Ćwiczenie 21
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1e9RR2kxVoS8
Ćwiczenie 22
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Jan Kochanowski

„Na lipę”

Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie!/

Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie,/

Choć się nawysszej wzbije, a proste promienie/

Ściągną pod swoje drzewa rozstrzelane cienie./

Tu zawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,/

Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają./

Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły/ Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły./

A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie,/

Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie./

Jabłek wprawdzie nie rodzę, lecz mię pan tak kładzie/

Jako szczep napłodniejszy w hesperyskim sadzie.//

R1Gat7YnZHqzD
Ćwiczenie 22
Uzupełnij notatkę na temat budowy wiersza, uzupełniając ją podanymi poniżej wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Połącz przymiotniki z ich znaczeniami i przykładami.

R1FQ2rVvPNVsi
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 23

Przeczytaj definicję słowa „lipa” ze słownika języka polskiego, a następnie przyporządkuj do podanych zdań właściwe znaczenie tego słowa.
lipa
1. drzewo o szerokiej koronie, sercowatych liściach i miododajnych, wonnych kwiatach
2. pot. oszustwo, kłamstwo, bujda
3. pot. tandeta, o czymś niesolidnym, źle zrobionym

Re4UJeKjNytqh
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000008B1v50_000tp00Q
j000000008B1v50_000tp00R
j000000008B1v50_000tp00S
j000000008B1v50_000tp00T
j000000008B1v50_000tp00U
j000000008B1v50_000tp00V
j000000008B1v50_000tp00W
j000000008B1v50_000tp00X
j000000008B1v50_000tp00Y
j000000008B1v50_000tp00Z
j000000008B1v50_000tp010
j000000008B1v50_000tp011
j000000008B1v50_000tp012
j000000008B1v50_000tp013
j000000008B1v50_000tp014
j000000008B1v50_000tp015
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kramj000000008B1v50_000tp004Kram z utworami

R1H4FLerQwCy1
O żywocie ludzkim (pierwodruk)
Źródło: Jan Kochanowski, O żywocie ludzkim, 1584, pierwodruk, domena publiczna.

W XVI wieku słowo fraszka miało kilka znaczeń. Określano nim: „kogoś mało znaczącego”, „coś niedużego”, „rzecz o niewielkiej wartości”. Dzięki zbiorowi utworów napisanych przez Jana z Czarnolasu „fraszką” zaczęto nazywać też jeden z gatunków literackichgatunek literackigatunków literackich.

Fraszki są zbiorem różnorodnych utworów, zarówno pod względem tematyki, nastroju, jak i formy. Niektóre mają charakter monologu podmiotu lirycznego, inne zawierają dialogi; jedne są krótkie, składają się zaledwie z kilku wersów,
inne zaś dłuższe, bardziej rozbudowane, mają ich kilkanaście.

Jan Kochanowski w zbiorze Fraszki zdaje się mówić:
„Każdy tu znajdzie coś dla siebie! A jeśli jakiś tekst nie odpowiada gustowi czytelnika, nie trzeba od razu krytykować autora. Po prostu należy przeczytać kolejny utwór…”.

Rjc7k6t9JLM9j
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
O fraszkach (III 39)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski O fraszkach (III 39)

Fraszki tu niepoważne z statkiemj000000008B1v50_000tp005z statkiem się zmieszały;
Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały,
Wziąwszy swą część, ostatek drugim niech podawa;
Ty to wolisz, a ów zaś przy owym zostawa.
A ja, jako bogaty kupiec w sklepie wielkim,
Rozkładam swe towary cudzoziemcom wszelkim:
Tu bisiórj000000008B1v50_000tp006bisiór, tu kofteryj000000008B1v50_000tp007koftery, tu włoskie zaponkij000000008B1v50_000tp008zaponki,
Samj000000008B1v50_000tp009Sam dalej półhatłasiej000000008B1v50_000tp00Apółhatłasieczarne pierścionkij000000008B1v50_000tp00Bczarne pierścionki.

j000000008B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kochanowski, O fraszkach, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po przeczytaniu fraszki wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 24
RhsziZEp8pYtz1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród 7 podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25

Wyjaśnij, jak rozumiesz wers „Fraszki tu niepoważne z statkiem się zmieszały”.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 26

W wersie „Komu by drugie rzeczy więc nie smakowały” znajduje się czasownik: „smakowały”. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu został on użyty.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 27

Jak sądzisz, co upodabnia osobę mówiącą do kupcakupieckupca? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 28
R5A6Ki1az5h7P1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród 5 podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 29

Wyjaśnij, jaką funkcja pełni ten środek stylistyczny we fraszce.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
kupiec
j000000008B1v50_000tp004
j000000008B1v50_000tp005
j000000008B1v50_000tp006
j000000008B1v50_000tp007
j000000008B1v50_000tp008
j000000008B1v50_000tp009
j000000008B1v50_000tp00A
j000000008B1v50_000tp00B
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Ach, te kobiety …

R1WGBIvdvSABN
Nagranie recytacji utworu przez artystę.
Na starą (I 7)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na starą (I 7)

Teraz byj000000008B1v50_000tp00CTeraz by ze mną zygrywaćj000000008B1v50_000tp00Dzygrywać się chciała,
Kiedyś, niebogo, sobie podstarzała.
Daj pokój, prze Bógj000000008B1v50_000tp00Eprze Bóg! Sama baczysz snadniej000000008B1v50_000tp00Fbaczysz snadnie,
Że nic po cierniu, kiedy róża spadnie.

j000000008B1v50_00000_BIB_002 Źródło: Jan Kochanowski, Na starą, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po przeczytaniu fraszki Na starą Jana Kochanowskiego wykonaj ćwiczenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 30

Wyjaśnij, do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 31

Opisz postępowanie adresatki utworu, o którym wspomina podmiot liryczny.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 32

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy podmiot liryczny aprobujej000000008B1v50_000tp00Gaprobuje postępowanie adresatki utworu. Zacytuj odpowiedni fragment fraszki na poparcie swoich słów.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 33

Jak sądzisz, w jakim celu w ostatnim wersie fraszki podmiot liryczny przywołuje różę? W odpowiedzi uwzględnij symboliczne znaczenie tego kwiatu.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 34
RIeu4xWm3goLU1
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R5jChwonvGnji
Nagranie recytacji wiersza.
Raki (I 14)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Raki (I 14)

Folgujmyj000000008B1v50_000tp00HFolgujmy paniom nie sobie, ma rada,
Miłujmy wiernie nie jest w nich przysadaj000000008B1v50_000tp00Iprzysada.
Godności trzeba nie za nic tu cnota,
Miłości pragną nie pragną tu złota.
Miłują z serca nie patrzają zdrady,
Pilnują prawdy nie kłamają radyj000000008B1v50_000tp00Jrady.
Wiarę uprzejmą nie dar sobie ważą,
W miarę nie nazbyt ciągnąć rzemieńj000000008B1v50_000tp00Kciągnąć rzemień każą.
Wiecznie wam służę nie służę na chwilę,
Bezpiecznie wierzcie nie rad ja omylęj000000008B1v50_000tp00Lomylę.

j000000008B1v50_00000_BIB_003 Źródło: Jan Kochanowski, Raki, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
Ciekawostka

Fraszkę Raki charakteryzuje bardzo oryginalna forma. Każdy wers można czytać zarówno od lewej, jak i od prawej strony. Gdy odczytamy utwór wspak, otrzymamy następującą treść.

Raki odczytywane wspak
Raki odczytywane wspak

Rada ma sobie, nie paniom folgujmyj000000008B1v50_000tp00Hfolgujmy
Przysadaj000000008B1v50_000tp00IPrzysada w nich jest, nie wiernie miłujmy
Cnota tu za nic, nie trzeba godności
Złota tu pragną, nie pragną miłości
Zdrady patrzają nie z serca miłują
Kłamają radyj000000008B1v50_000tp00Jrady nie prawdy pilnują
Ważą sobie dar nie uprzejmą wiarę
Każą rzemień ciągnąćj000000008B1v50_000tp00Krzemień ciągnąć nazbyt nie w miarę
Na chwilę służę nie służę wam wiecznie
Omylęj000000008B1v50_000tp00LOmylę ja nierad wierzcie bezpiecznie

Po przeczytaniu fraszki Raki wykonaj następujące polecenia:

Ćwiczenie 35

Streść fraszkę, odnosząc się do wersji tradycyjnej, jak i tej czytanej od końca.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 36

Scharakteryzuj podmiot liryczny fraszki „Raki”.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 37

Wyjaśnij, jaki obraz kobiet wyłania się po lekturze fraszki Raki . Weź pod uwagę wersję tradycyjną i czytaną wspak.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
j000000008B1v50_000tp00C
j000000008B1v50_000tp00D
j000000008B1v50_000tp00E
j000000008B1v50_000tp00F
j000000008B1v50_000tp00G
j000000008B1v50_000tp00H
j000000008B1v50_000tp00I
j000000008B1v50_000tp00J
j000000008B1v50_000tp00K
j000000008B1v50_000tp00L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fraszka o polskich rycerzach

Dla zainteresowanych

W swoich fraszkach Jan Kochanowski nawiązywał do znaczących wydarzeń, rozgrywających się w czasach mu współczesnych.
Należała do nich bitwa pod Sokalem (miejscowość nad rzeką Bug) w 1519 roku, w której wojska polsko‑litewskie, walcząc w obronie kraju, zmierzyły się z Tatarami. Niestety, nie zdołały odeprzeć ataku wroga. W walce poległo około 1200 polskich szlachciców.

RBkxkmb1hcjwu
Nagranie recytacji utworu.
Na sokalskie mogiły (I 77)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski Na sokalskie mogiły (I 77)

Tuśmyj000000008B1v50_000tp00MTuśmy się mężnie prze ojczyznęj000000008B1v50_000tp00Nprze ojczyznę bili
I na ostatek gardła położyli.
Nie masz przeczj000000008B1v50_000tp00Oprzecz, gościu, złezj000000008B1v50_000tp00Pzłez nad nami tracić,
Taką śmierć mógłbyś sam drogo zapłacić.

j000000008B1v50_00000_BIB_004 Źródło: Jan Kochanowski, Na sokalskie mogiły, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.
R6YSCRXrVIAxX
Pomnik poległych pod Sokalem
Źródło: a. nn., 1916, pocztówka, domena publiczna.

Po przeczytaniu fraszki Na sokalskie mogiły wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 38

Określ, kim jest podmiot liryczny w utworze Jana Kochanowskiego.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 39

Jak sądzisz, kto jest adresatem utworu? Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując właściwy cytat.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 40

Wyjaśnij, co oznacza zwrot: „położyć gardło”.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 41

Określ, jaki jest nastrój utworu Na sokalskie mogiły. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
j000000008B1v50_000tp00M
j000000008B1v50_000tp00N
j000000008B1v50_000tp00O
j000000008B1v50_000tp00P
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Z fraszek dworskich

R2SApM1hEOU5F
Nagranie recytacji utworu.
O doktorze Hiszpanie (I 79)Jan Kochanowski
Jan Kochanowski O doktorze Hiszpanie (I 79)

„Nasz dobry doktorj000000008B1v50_000tp016doktor spać się od nas bierze,
Ani chce z nami doczekać wieczerzej000000008B1v50_000tp017wieczerze”.
„Dajcie mu pokój! NajdziemnajdziemNajdziem go w pościeli,
A sami przedsię bywajmy weseli”.
„Już po wieczerzy, pódźmyj000000008B1v50_000tp018pódźmy do Hiszpana!”
„Ba, wieręj000000008B1v50_000tp019wierę, pódźmy, ale nie bez dzbana”.
„Puszczaj doktorze, towarzyszu miły!”
Doktor nie puścił, ale drzwi puściły,
„Jedna nie wadziwadzićwadzi, daj ci Boże zdrowie!”
By jeno jednaj000000008B1v50_000tp01ABy jeno jedna” – doktor na to powie.
Od jednej przyszło aż więc do dziewiąci,
A doktorowi mózg się we łbie mąci.
„Trudny (powiada) mój rząd z tymi panyj000000008B1v50_000tp01Brząd z tymi pany:
Szedłem spać trzeźwioj000000008B1v50_000tp01Ctrzeźwio, a wstanę pijany.”

j000000008B1v50_00000_BIB_007 Źródło: Jan Kochanowski, O doktorze Hiszpanie, [w:] tegoż, Fraszki, Wrocław 2008.

Po zapoznaniu się z  fraszką O doktorze Hiszpanie wykonaj następujące polecenia i odpowiedz na pytania:

Polecenie 10

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat tytułowego bohatera fraszki.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 11

Zacytuj słowa wypowiadane przez doktora Hiszpana.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 42

Określ, kim są uczestnicy dialogu i gdzie rozgrywa się akcja utworu.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 43

Jak sądzisz, na czym polega moralizatorski charakter fraszki O doktorze Hiszpanie? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 44

W jakim tonie utrzymany jest ten utwór: poważnym czy żartobliwym? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 45
R1UhLTV7btqA71
Zadanie interaktywne polega na wybraniu z 6 propozycji odpowiedzi nazywającej typ fraszki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Szlachetne zdrowie ...

Na zdrowieJan Kochanowski
Jan Kochanowski Na zdrowie

Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.
Tam człowiek prawiej0000008RQB6v21_000tp001prawie
Widzi na jawie
I sam to powie,
Że nic nad zdrowie
Ani lepszego,
Ani droższego;
Bo dobre mieniemieniemienie,
Perły, kamieniekamieniekamienie,
Także wiek młody
I dar urody,
Miejsca wysokiemiejsca wysokieMiejsca wysokie,
Władze szerokie
Dobre są, ale –
Gdy zdrowie w calej0000008RQB6v21_000tp002w cale.
Gdzie nie masz siły,
I świat niemiły.
Klejnocie drogi,
Mój dom ubogi
Oddany tobie
Ulubuj sobie!

j0000008RQB6v21_000tp001
miejsca wysokie
j0000008RQB6v21_000tp002
j0000008RQB6v21_000tp003
mienie
kamienie
Ćwiczenie 46

Kto i do kogo mówi we fraszce Na zdrowie? Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołując odpowiednie cytaty.

Rmakqwkl6K4do
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
RrsaJSHDSWf8M
Ćwiczenie 47
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1IGzPFMwAYN6
Ćwiczenie 48
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 49

Na podstawie fraszki napisz, kiedy ludzie zaczynają doceniać, że są zdrowi.

R7lIbgN4TZtFl
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 50

Przeczytaj ostatnie cztery wersy i odpowiedz na pytanie: O co podmiot liryczny prosi zdrowie?

Rng0nBVvNFVUz
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ważne!

Apostrofa, to bezpośredni, uroczysty zwrot do adresata. Może nim być m.in. osoba, bóstwo, zjawisko, pojęcie. Zastosowanie tego środka stylistycznego podkreśla emocjonalny stosunek podmiotu lirycznego do adresata utworu.

Przykłady:
'Proszę, proszę, rozgość się serdeczny' (Wizyta, K. I. Gałczyński);
'Ach! dzień dobry wam, kasztany' (Preludium, J. Lechoń);
'Litwo, Ojczyzno moja!' (Pan Tadeusz, A. Mickiewicz)

R1Lzp0ukH12cU
Ćwiczenie 51
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 52

Zaznacz, które z podanych niżej przysłów najlepiej oddaje sens pierwszych czterech wersów fraszki Jana Kochanowskiego?
„Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.”

RUPUvqsJ0iLyi
RAv8uU0TiyWdz
Uzasadnij swój wybór.
RBqcPKS3y30jE1
Źródło: a. nn., Fraszka, domena publiczna.
REyFDEJb4Cddj
Jana Kochanowskiego, Dzieła polskie
Źródło: a. nn., 1919, podobizna fototypiczna, Biblioteka Królewska w Berlinie, domena publiczna.

Współczesne fraszki

Do Fraszek nawiązywali twórcy kolejnych epok, a lipa czarnoleska do dziś symbolizuje miejsce szczególnie sprzyjające tworzeniu poezji, będąc jednocześnie znakiem poezji Jana Kochanowskiego. Na przestrzeni wieków wielu twórców pisało fraszki. Wśród nich wyróżnia się Jan Sztaudyngerj000000008B1v50_000tp01DJan Sztaudynger.

j000000008B1v50_000tp016
j000000008B1v50_000tp017
j000000008B1v50_000tp018
j000000008B1v50_000tp019
j000000008B1v50_000tp01A
j000000008B1v50_000tp01B
j000000008B1v50_000tp01C
j000000008B1v50_000tp01D
JPOL_E3_E4_Preteksty
RjJ6BswKn5uZJ
Jan Izydor Sztaudynger
Źródło: a. nn., fotografia archiwalna, domena publiczna.
Nie tylko „Piórka”. Fraszki, wiersze, bajkiJan Sztaudynger
Jan Sztaudynger Nie tylko "Piórka". Fraszki, wiersze, bajki

Dobra rada

„Módl się i pracuj” –
Radzą przyjacioły.
To się inni obłowią,
A ty będziesz goły.

Rajska depesza

Jabłek nie jadam,
Zmądrzałem
Adam.

Wilk i koza

Schwycił wilk kozę. Minęło lat kilka
I koza zjadła z kopytami wilka.

j000000008B1v50_00000_BIB_00A Źródło: Jan Sztaudynger, Nie tylko „Piórka". Fraszki, wiersze, bajki, Łódź 1986.

Po przeczytaniu fraszek Jana Sztaudyngera wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 53

Określ tematykę powyższych fraszek Jana Sztaudyngera.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 54

Zastanów się i odpowiedz, na czym polega uniwersalnośćuniwersalnośćuniwersalność tekstów Jana Sztaudyngera.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 55

Rozważ, odnosząc się do obserwacji współczesnej kultury, jakie czynniki wpływają na to, że fraszka jest atrakcyjnym gatunkiem dla artystów żyjących w czasach obecnych.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
uniwersalność
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 56
R1MqjGCzNRl1m1
Zadanie interaktywne polega na wybrania 4 słów (z 8 podanych), które prawidłowo uzupełniają treść zdań na temat fraszki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ROgUXvjH4DsBN
Ćwiczenie 57
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 12

Sporządź notatkę na temat lipy. Uwzględnij w niej informacje na temat cech charakterystycznych (np. wyglądu, zapachu) oraz zastosowania tej rośliny (np. kwiatów, drewna).

RwOua6kFIA9yb
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Ćwiczenie 58

Napisz uprzejmą odpowiedź na zaproszenie lipy: 'Gościu siądź pod mym liściem...'.

Rjwxw7DPZb7h2
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 13

Zredaguj, podobne do lipowego, zaproszenie, np. w imieniu soczystej trawy, sosnowego lasu lub majowego deszczyku.

R1F353QgFlWKL
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 14

Zaprojektuj plakat reklamujący 'wczasy pod lipą'.

R1FHcR1UWDLe5
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Przygotuj tekst folderu reklamującego 'wczasy pod lipą'.

R1NuLhoZHa2gH
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 15

Przygotuj – na podstawie fraszki O doktorze Hiszpanie – razem z koleżankami i kolegami z klasy scenkę dramatyczną odnoszącą się do tego utworu.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 16

Narysuj komiks lub przygotuj krótką audycję radiową, odwołując się do dowolnie wybranej fraszki Kochanowskiego.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 17

Napisz krótki tekst (najwyżej na pół strony), w którym – cytując fraszki Kochanowskiego – opiszesz kogoś ze swojej rodziny w zabawnej sytuacji.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 18

Wybierz dowolną fraszkę Kochanowskiego i znajdź w niej jak najwięcej informacji o świecie, w którym żył poeta (np. obyczaje, stroje, wydarzenia).

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.
Polecenie 19

Weź udział w klasowej dyskusji na temat zasług Jana Kochanowskiego dla polskiej kultury. W tym celu zanotuj kilka argumentów. Posłuchaj wypowiedzi koleżanek i kolegów. Zastanów się, czy zgadzasz się z ich stanowiskiem. Wyraź swoje zdanie.

R6qcLU12AY0xq
Ćwiczenie intreraktywne- dopasowanie cytatów do odpowiednich wyjasnień.

Słownik

chlewik
chlewik

pomieszczenie dla świń

gatunek literacki
gatunek literacki

kategoria systematyzująca twórczość literacką, zespół utworów literackich utrzymanych w danej formie

komora
komora

daw.  niewielka izba mieszkalna w domach wiejskich, dawnych dworach szlacheckich;  niewielka izba bez okien, służąca do przechowywania odzieży, drobnych sprzętów lub zapasów żywności

najdziem
najdziem

znajdziemy

sień
sień

pomieszczenie prowadzące do wnętrza domu

uććiwy
uććiwy

tu: porządny, obfity

wadzić
wadzić

przeszkadzać, zawadzać